Jetor Posted January 16, 2017 Share Posted January 16, 2017 Hej, Behöver hjälp/råd. Är kvinna, 36 år gammal och normalviktig. På misstanken om att min mamma har familjär hyperkolesterolemi uppmanades jag ta prover vilket jag gjorde i oktober -16 Hade då följande värden: Kolesterol: 7,7 HDL 1,9 LDL 5,8 Triglycerider 1,1 Apokvot 0,81 Apo A 1,87 Apo B 1,51 Blev skickad till en endokrinolog och då jag absolut inte vill påbörja behandling så kom vi tillsammans överens om att prova kost och motion i 3 månader och sen ta nya prover. Har sedan oktober då ätit strikt/normal LCHF (innan dess åt jag lågkolhydrat med absolut inte strikt på nåt vis, och med flera "fusk") Har även kommit igång med träning. Har sedan dess gått ner drygt 6 kg och 7 cm i midjan och mår bra i kroppen. Nu till mitt problem. Har idag tagit nya prover som visar följande: Kolesterol 10,7 HDL 2,3 LDL 8,3 Triglycerider 1,5 Apokvot 1,05 Apo A 2,02 Apo B 2,13 Inför provtagningen var jag fastande i 24 timmar. Kan nån förklara provsvaren för mig? Hade verkligen inte förväntat mig en sån förändring. Leverprover togs också som var normala. Sköldkörtelprov visade lågt T3 fritt (3,1) men övrigt normalt (TSH 2,5 och T4 fritt 17) Hoppas nån kan ge mig lite klok input på detta. Ska till läkaren om en vecka och vet ju vad hon då kommer att säga..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted January 16, 2017 Share Posted January 16, 2017 Jag vet inte riktigt vad FH gör med kroppen - på vilket sätt det är farligt annat än för män under 45 som har förhöjd risk för hjärtinfarkt. Högre kolesterol är ju inte lika farligt för kvinnor. I vilket fall skulle jag nog hellre har FH än äta statiner som har bl a bröstcancer som biverkning 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Syster Posted January 16, 2017 Popular Post Share Posted January 16, 2017 Jag tror att det är för tidigt att utvärdera då tendensen verkar vara så att många ökar i kolesterol i början av LCHF för att sedan sjunka igen, hos vissa till lägre nivåer än innan LCHF. Men det kan nog ta ett halvt till ett år, innan kroppen på nåt sätt har vant sig och bestämt sig för var det skall ligga 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted January 16, 2017 Share Posted January 16, 2017 Det här kanske kan ge svar på nån fråga http://www.wheatbellyblog.com/2012/06/i-lost-weight-and-my-cholesterol-went-up/ "I lost weight and my cholesterol . . . went up!" av Dr William Davis. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted January 16, 2017 Share Posted January 16, 2017 Om jag förstått rätt är det inte FH i sig som är ett problem. Problemet är att personer med FH oftare har förhöjd risk för proppbildning. Så upptäcker man FH är det god idé att utreda koagulationsfaktorer. Det man inte ska göra är att sätta in kolesterolsänkande och strunta i utredning av koagulationsfaktorer. Nu minns jag inte exakta gränsvärdena men kvalar trådskaparens värden verkligen in på FH? I övrigt medhåll på ovanstående talare om möjlig inverkan från omställning och viktnedgång. Wow vilken business att sälja statiner till alla som gär ner i vikt, ställer om till ny kost eller tränar hårt eller gör annat som kan få värdena att bli lite "ovanliga". Är man orolig finns vettigare saker att be om, t ex kärlröntgen och arteriografi samt redan nämnda koagulationsfaktorer. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Göran O Posted January 17, 2017 Share Posted January 17, 2017 Tyckte dina värden från oktober såg helt okej ut, och inte något att oroa sig över. Däremot har väl inte kostomläggningen fallit så väl ut vad gäller blodfetterna. Med ett totalkolesterol över 10 och LDL över 6,5 passar du in i kostdoktorns beskrivning av de som får oroande kolesterolvärden av strikt LCHF. Undvik att dricka fett (om du gör det) till att börja med. Se http://www.kostdoktorn.se/lchf/biverkningar#kolesterol för fler tips. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jetor Posted January 17, 2017 Author Share Posted January 17, 2017 Tyckte dina värden från oktober såg helt okej ut, och inte något att oroa sig över. Däremot har väl inte kostomläggningen fallit så väl ut vad gäller blodfetterna. Med ett totalkolesterol över 10 och LDL över 6,5 passar du in i kostdoktorns beskrivning av de som får oroande kolesterolvärden av strikt LCHF. Undvik att dricka fett (om du gör det) till att börja med. Se http://www.kostdoktorn.se/lchf/biverkningar#kolesterol för fler tips. Tack alla för tips, länkar och input. Göran: fettkaffe har jag druckit i princip varje dag sen provtagningen i oktober. Ska definitivt ändra på det nu. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 17, 2017 Share Posted January 17, 2017 Hej, Behöver hjälp/råd. Är kvinna, 36 år gammal och normalviktig. På misstanken om att min mamma har familjär hyperkolesterolemi uppmanades jag ta prover vilket jag gjorde i oktober -16 Hade då följande värden: Kolesterol: 7,7 HDL 1,9 LDL 5,8 Triglycerider 1,1 Apokvot 0,81 Apo A 1,87 Apo B 1,51 Blev skickad till en endokrinolog och då jag absolut inte vill påbörja behandling så kom vi tillsammans överens om att prova kost och motion i 3 månader och sen ta nya prover. Har sedan oktober då ätit strikt/normal LCHF (innan dess åt jag lågkolhydrat med absolut inte strikt på nåt vis, och med flera "fusk") Har även kommit igång med träning. Har sedan dess gått ner drygt 6 kg och 7 cm i midjan och mår bra i kroppen. Nu till mitt problem. Har idag tagit nya prover som visar följande: Kolesterol 10,7 HDL 2,3 LDL 8,3 Triglycerider 1,5 Apokvot 1,05 Apo A 2,02 Apo B 2,13 Inför provtagningen var jag fastande i 24 timmar. Kan nån förklara provsvaren för mig? Hade verkligen inte förväntat mig en sån förändring. Leverprover togs också som var normala. Sköldkörtelprov visade lågt T3 fritt (3,1) men övrigt normalt (TSH 2,5 och T4 fritt 17) Hoppas nån kan ge mig lite klok input på detta. Ska till läkaren om en vecka och vet ju vad hon då kommer att säga..... När jag var 40 cirka diagnosticerades min mor (cirka 60) med FH, varvid vi barn uppmanades ta kolesterolprov! Då låg mitt Tot på cirka 5.. något mer kommer jag inte ihåg, brodern som är 6 år yngre låg under ! Nog om det, en historisk parantes.. mor tog iallafall sina statiner med högsta allvar i cirka 5-6 år.. då var hon tvungen att sluta på grund av alla biverkningar! Därefter så tvärvägrar hon att ta kolesterolprover över huvudtaget.. så om någon läkare en knystar om kolesterolprover så kommer hon inte.. alternativt reser sig och går där ifrån! Det om det.. mor är numera fyllda 83 och pigg för sin ålder.. och vi har ingen som helst aning om hennes kolesterolvärden iomed att hon tvärvägrar att ta de proverna. Oså till mig, vid 50 togs nya prover utav företagshälsan.. då var de inte längre 5 utan mer 8 något! Sagt och gjort, jag hade lixom nyss blivit bekant med LCHF, såå omläggning av kosten, döm om min förvåning när tot hamnade på över 10? Jämrans altså, något är ju fel.. så dags att ta tag i den fysiska biten.. dvs nappa på företagets erbjudande om subventionerat träningskort! Först då två dagars träning i veckan efter jobbet.. det ger inte särskildt mycket resultat, på vikt, BMI eller kolesterolvärden. Så då ökar vi dosen.. träning 5 dar i veckan efter jobbet och striktare diet.. det ger resultat, vikten, BMI minskar samt att Tot sjunker och HDL ökar! Dags för ett APO-prov, det tar jag på Werlabs.. det hamnar på 1,0. Där någonstans ger jag upp! Eller rättare sagt jag förnyar inte mitt gymkort längre! Vad är det som gör att man slutar gå till gymet 5 dar i veckan.. Peter?, någon annan? Det funkade ju iallafall sisådär? Nu har jag fyllt 60, senaste proverna på företagshälsan antyder ökad vikt, och högre kolesterol.. jag är lixom inte jätteförvånad. Nämenaltså.. något har man ju kommit underfund med, fysisk status har betydelse, no snack om saken, grejen är mer att det tarvar mer o mer ju äldre man blir. Jag är inte så bange för att mäta mitt kolesterol som min mor, vet lixom mer om vad det handlar om och att jag egentligen borde leva ett helt annat liv med mina genetiska tillkortakommanden.. lättare sagt än gjort! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts