Annex Posted January 17, 2017 Share Posted January 17, 2017 Jag är en 54-årig kvinna som ätit LCHF i 1 1/2 år. Jag tränar regelbundet, ca 5 ggr i veckan, har gått ner 13 kg och är idag normalviktig. Jag mår bättre än på länge, men så var det där med värdena.... Något år innan jag började med LCHF var totalkolesterolet 5,8, HDL 2,3 och LDL 3,2. Totalkolesterolet har stigit till 9,5, HDL till 4,1 och LDL till 5,0. Triglyceriderna är normala, 0,9. Någon som har erfarenheter att dela med sig av? Kräver värdena en livsstilsförändring? Tacksam för all input jag kan få. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 17, 2017 Share Posted January 17, 2017 9,5/4,1= 2,3! Uuh.. det högsta HDL jag sett! Likaså är kvoten Tot/HDL något utav det lägsta jag sett! Det är inte som så att du i huvudsak lever utav MBC eller liknande? Om du lever i huvudsak av MBC så är jag nog inne på att det kräver en livstilsförändring. Altså.. utan att ha facit så förefaller det som att du har en fungerande metabolism, men lever på tok för mycket fett? Jag kan ha fel.. men om man skall gå till litteraturen så leder ökat/extremt fettintag till att APolipoproteinerna uppregleras för att hantera allt fett. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annex Posted January 17, 2017 Author Share Posted January 17, 2017 Äter mer fett än innan LCHF, men inte extremt på nåt sätt. Funderar på att minska de animaliska fetterna till förmån för de vegetabiliska till att börja med. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 17, 2017 Share Posted January 17, 2017 Äter mer fett än innan LCHF, men inte extremt på nåt sätt. Funderar på att minska de animaliska fetterna till förmån för de vegetabiliska till att börja med. Äuhm.. skit i det rent ut sagt, det är i princip ingen skillnad mellan animaliska och vegetabiliska fettsyror, de är de samma, men förkommer i olika blandningar/koncentrationer i olika livsmedel! Testa att äta fisk 5 dar i veckan,, en massa fleromättade fetter,, animaliska och som bonus en massa elongerade/essentiella.. till skillnad om man fär dessa från vegetabilier! Ät mer gräsbetesuppfött nötkött.. extra mycket fleromättat och elongerat EPA/DHA! Grejen är.. om palmitinsyran kommer från animalier eller vegetabilier spelar mindre roll! Ställde jag till det nu för dig.. det var själva meningen! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annex Posted January 17, 2017 Author Share Posted January 17, 2017 Hmm, ja då måste jag fundera på hur jag går vidare. Vill inte att kosthållningen ska vara för komplicerad. Det måste fungera i vardagen både för mig och mina nära och kära. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 17, 2017 Share Posted January 17, 2017 Mm.. rätt reaktion.. om det vore så enkelt som att byta från animaliskt till vegetabiliskt så skulle jag vara den som stod i första ledet! Grejen är att fettsyrorna är desamma! Var kommer då alla dessa rekomendationer ifrån.. jo främst från margarinreklam.. testa dessa om du vill! Fast.. margarinreklamen har ett visst vetenskapligt ursprung.. dvs skillnaden mellan mättade och enkel/fleromättade fetter! Altså inte huruvida de är animaliska eller vegetabiliska.. de bara lixom låtsas som att det är skillnaden.. för att få lov att sälja en massa solrosolja! Hur som helst.. olivolja/enkelomättat och fiskolja/fleromättat har sett ge vissa fördelar/påverkan på kolesterolet. Likaså en massa färska grönsaker/helst närodlade och efter årstid.. iallafall om de kombineras med gräsbeteskött/färsk fisk/skaldjur! Iallafall, ett HDL på 4,1 är rätt extremt.. nästan så att jag inbillar mig att det är ett felaktigt värde.. såvida du inte lider utav det sällsynta hyperHDL.. vilket faktiskt är bra och en skyddsfaktor! Likt förbannat så har resten oxå gått upp förutom Trg. det tyder då lixom inte på Insulinresistens iallafall. Trg är altså själva fettet, de andra är kolesterol vilket är en sterol/dvs en alkohol som produceras främst.. cirka till 90% av dina egna celler! Allt som slutar på -ol är någon form av alkohol! Menna.. tror bestämt att jag ställt till det ännumer för dig.. det var lixom oxå meningen.. och det ber jag om ursäkt för! Förutom hyperHDL så finns det de som är hyperkolesterol responders! Och då får jag nog vara så snäll att förklara skillnaden.. dvs för de flesta som är friska så påverkas inte kolesterolvärdena/APOlipoproteinvärdena utav vad man äter förutom momentant.. dvs högst några timmar efter måltiden. En av de viktiga faktorerna (2) är insulin och Glukagon.. vid högt insulin stimuleras cellerna att producera mer kolesterol, vid högt glukagon så inhiberas/sjunker den förmågan! Överskott går via HDL till levern och som utsöndrar överkottet till gallan, som utsöndrar det till tunntarmen med gallvätskan.. kroppen återupptar så mycket den behöver.. resten skall då gå via Feces till stolgången, där det avlämpas i närmaste toalett! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts