Gå till innehåll

Recommended Posts

"Det har kommit masssor av forskning som visar att smör orsakar inflamation i hjärnan", citat: Mai-Lis Hellénius i TV intervju vid årsbörjan.

Jag blev mkt förvånad då jag hörte denna påstand. Har det frammkommit något om hvilken forskning det rör sig om?  

Jag har väntad på att se denna påstand debaterad och antingen verifierad eller bortslängd i lådan med all övrig "fake news".....men har inte sett något. Nu bor jag inte i Sverige, - så jag har inte sett alt som skrivits.

Kan någon kanske visa mig till seriösa  innlägg i saken?

Jag besökte en vän i dag som även hade hört om denna farliga egenskap hos smör i vår public service  radio ....och därför hade slutad att äta smör.....

Här skriver Monique Forslund lite om frågan:  http://www.lifezone.se/kost/fett/smor-orsakar-inflammation-i-hjarnan/

• Gilla 2
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • Svar 108
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Råttor i all ära men det gjordes en review för några år sedan (Labonté et al, 2013) på temat smör och inflmmation där man tittade på människor. Av de totalt 8 st kotrollerade studer man fann på omrdåe

Att vi blir arga, nedstämda och rent ut sagt förbannade innan ens programmet har sänts måste betyda något 

Jag skrev inte att ister skulle orsaka inflammation men att avsaknaden av omega-3 gör det. Vad smör och ister innehåller beror förstås på vad man matar djuren med. Det finns inga studier som jag känne

Gladan:  Tack för svar.

Joda, jag känner utmärkt till Hellénius....otroligt att hon kan fortsätta att hålla på så där.....

Men detta är väl att gå över stecket: att påstå att "massor med forskning" visar att smör skall vara farligt mht hjärninflamation.... och att det sen får stå obekräftad (och kanske i stort även oemotsagt???)

Finns inget om vad "massor med forskning" enl. Hellénius säger? Finns inget seriöst motsvar til livstilsprofessorens offentliga påstående??  Eller skall man bara rycka på axeln?

Jag pratade med min vän om detta - hon sagde: "men vad sjutton skall jag tro då....detta blev inte skrivit i en tabloid, men i vår public service radio???  Jag blir totalt förvirrad!"

Hon hade sludat med smör och använde inget fett als på sina mackor - och använde "plant-oljor" i matlagning - för det hade radion sagt var bra - utan att differentiera mellan olika typer "plant-oljor"

• Gilla 5
Länk till inlägg

I måndags hade de en lång dokumentär i programmet vetsnskapens värld här i SVT2. Finns en tråd här på forumet... Där snackades långt och brett om faran med att äta rött kött. Det var en observationsstudie som gjorts och sen hade det spekulerats fritt ikring det. Men inte att programledaren sa ett enda kritiska ord om observationsstudiernas värde! Tidigare hade de program om kosttillskott, olika dieter, alla gjort med fullständig värdelös metodik, ändå får tittaren intryck av att detta är "vetenskap". Det är hårresande! Jag förstår din bekant som inte vet vad hon ska tro på! 

Jo, växtoljor är något Maj-Liz gärna rekommenderar. Det är gott för kärlen! Fullt med omega 6! Och jo, det finns studier som säger det. Liksom det finns studier som säger emot. Det svåra är att förstå att en studie inte ger någon sanning, att det finns olika grader av vetenskap och att vetenskap påverkas av de som ger medel till forskning och forskarnas bias. 

Jo, det är ganska hopplöst för gemene man att förhålla sig till det. 

Att programledarna inte förmår ställa vettiga frågor och ifrågasätta är i sig oacceptabelt, men att de svenska läkare, professorer och forskare som de sedan intervjuade inte talade om att detta bara var en observation osv är tjänstefel och strider mot den hållning de ska ha till vetenskap enligt socialstyrelsen, även dessa borde anmälas. 

• Gilla 7
Länk till inlägg

Det är tragiskt! Reformen med adjungerade professorer var ett bra steg, för att industrins intresse och behov för forskning skulle uppmärksammas, men läkemedels industrin tog inte chansen, utan valde i stället, att tillsätta propagandister som MH, som väljer att propagera för det som gynnar läkemedelsindustrins ekonomiska intressen i stället för att

klarlägga problem inom forskningen om läkemedel. 

T ex borde seriös forskning inriktas på en genomgång av statinernas effekter och biverkningar. I stället för att producera fusk forskning som förringar biverkningarna av statiner. I stället så försökte industrin "minska" biverkningarna av statiner för att kunna sälja dem receptfritt (när patenten går ut),fastän de bevisligen ökar risken för typ 2 diabetes.

Läkemedels industrin ägnar sig allt för ofta åt pseudovetenskapliga manövrerande för att dölja verkligheten i stället för att förbättra folkhälsan. 

Peter C Gøtzsche har skrivit två böcker som borde ingå som kurslitteratur för alla legitimerade utbildningar inom sjukvården. Läkemedelsindustrins ekonomiska intressen har fått spela för stor roll inom den skatte- finansierade vården, då folkhälsan borde vara de främsta målet för vården.  

http://www.bokus.com/bok/9789187207631/dodlig-psykiatri-och-organiserad-fornekelse/

http://www.bokus.com/bok/9789187207372/dodliga-mediciner-och-organiserad-brottslighet-hur-lakemedelsindustrin-har-korrumperat-sjuk-och-halsovarden/

• Gilla 3
Länk till inlägg

Som om detta inte vore nog så är Hellenius med i fråga doktorn på måndag. Hur var det nu med SVT? Ska dom inte vara opartiska????  Följande citat är hämtat från länken under:    

"SVT är ditt och vi gör program för alla i Sverige
Det är du som via radio- och tv-avgiften betalar för att vi ska finnas. Vi gör program om alla och för alla i Sverige. För tv-avgiften får du program som är oberoende, opartiska och sakliga. I Sverige är det bara public service som har det uppdraget."

http://www.svt.se/omsvt/fakta/public-service/hej-kara-tv-tittare

Man behöver nog inte ens se programmet för att veta att det varken kommer att vara oberoende, opartiskt eller sakligt :wacko:

• Gilla 4
Länk till inlägg

Jag sökte på orden "butter", "inflammation" och "brain" på google scholar. Visst fick jag en hel del träffar, men vad jag förstår så är det vanligaste att Butter är ett efternamn på några forskare som skrivit om inflammation och hjärnor. :wacko:

Jag slutade leta efter de 20 första träffarna, de tusentals studierna kanske dyker upp därefter. :blink:

Menar du att MH bara googlade, inte såg att "Butter" var författare och gjorde sin egen tolkning av sambandet "brain" och "inflammation"??

Det här blir bara bättre och bättre!

• Gilla 7
Länk till inlägg

"Det har kommit masssor av forskning som visar att smör orsakar inflamation i hjärnan", citat: Mai-Lis Hellénius i TV intervju vid årsbörjan.

Jag blev mkt förvånad då jag hörte denna påstand. Har det frammkommit något om hvilken forskning det rör sig om?  

Jag har väntad på att se denna påstand debaterad och antingen verifierad eller bortslängd i lådan med all övrig "fake news".....men har inte sett något. Nu bor jag inte i Sverige, - så jag har inte sett alt som skrivits.

Kan någon kanske visa mig till seriösa  innlägg i saken?

Jag besökte en vän i dag som även hade hört om denna farliga egenskap hos smör i vår public service  radio ....och därför hade slutad att äta smör.....

Här skriver Monique Forslund lite om frågan:  http://www.lifezone.se/kost/fett/smor-orsakar-inflammation-i-hjarnan/

Hej

Bara som info så kommer Hellenius medverka i Fråga Doktorn nästa Måndag 23-1 enl. uppgift i denna veckas program.

Länk till inlägg

"SVT är ditt och vi gör program för alla i Sverige

Det är du som via radio- och tv-avgiften betalar för att vi ska finnas. Vi gör program om alla och för alla i Sverige. För tv-avgiften får du program som är oberoende, opartiska och sakliga. I Sverige är det bara public service som har det uppdraget."

http://www.svt.se/omsvt/fakta/public-service/hej-kara-tv-tittare

Kan inte nån som är bra på att uttrycka sig, skriva några rader och anmäla programmet till Granskningsnämnden?

http://www.radioochtv.se/sv/att-anmala/anmal-program/

• Gilla 2
Länk till inlägg

Är det någon som har en länk till när programmet gick så kan jag skriva några rader till SVT? Maj-Lis-Kocko-jojo har inte propellern i vattnet. Det är till och med så att det finns hyfsat med studer med den motsatta rubriken (smör är anti-inflammatoriskt). Läste på nån blogg att häx-professorn också sagt att knäckebröd inte höjer blodsockret. Men vill gärna ha en länk och kolla själv först. 

Sist jag skrev till SVT blev vi ordentligt ovänner. Ska se om jag inte har kvar de mailen så ska jag lägga upp dem här. Är väl typ 10 år sen när de hade en expert där som sa att man skulle byta ut allt socker mot fruktos så var allt frid och fröjd (samma expert jobbade också för ett bantningsförtag som just hade släppt ett fruktospulver för viktminskning vilket SVT inte heller hade koll på). 

Skulle kunna vara detta:     http://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon?video_id=3722512

Sändnigsdatum 5 januari. C:a 6 minuter in i programmet kommer hon loss med galenskaperna.(Dessförinnan har hon hunnit propagera för träning/kaloriförbrukning som nödvändigt för viktreducering.)  Och jodå- hon ger rekommendationer om att äta svenskt rågknäcke. Har Wasabröd börjat sponsra henne också?

Länk till inlägg

Skulle kunna vara detta:     http://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon?video_id=3722512

Sändnigsdatum 5 januari. C:a 6 minuter in i programmet kommer hon loss med galenskaperna. (Dessförinnan har hon hunnit propagera för träning/kaloriförbrukning som nödvändigt för viktreducering)

Men om den länken stämmer, då är det ju inte SVT? Sen kan jag tycka att det hon säger är lika galet ändå...

• Gilla 1
Länk till inlägg

Programledaren i "Fråga doktorn" uppmanar alltid tittarna att skicka in frågor innan kommande program.

Nästa veckas gäst i studion (MH) presenteras som "En av Sveriges trevligaste proffessorer"  :lol:

Varför inte ställa lite "obekväma" frågor till MH och be om källa för vissa påståenden t.ex.?

Här är direktlänk till frågeformulär:

http://www.svt.se/extra/fraga-doktorn/skicka-in-en-fraga

• Gilla 6
Länk till inlägg

Måndag 23 januari 18.45 Fråga doktorn

Kommer att publiceras i SVT Play

Del 3 av 18. Veckans Fråga doktorn har mat som en röd tråd. Vad är tyckande och vad är fakta när det gäller mat, näring och motion? Gästen Mai-Lis Hellénius, överläkare och professor i livsstil har tagit fram en bok där hon samlar den aktuella forskningen om rörelsens, matens, stressens och vår livsstils betydelse för hälsan. Vi träffar också Malin Dyberg som nu börjar tåla jordnötter i en forskningsstudie som försöker hitta bot mot matallergi.

Även i SVT1 senare i natt och SVT1 24/1

Länk till inlägg

Måndag 23 januari 18.45 Fråga doktorn

Kommer att publiceras i SVT Play

Del 3 av 18. Veckans Fråga doktorn har mat som en röd tråd. Vad är tyckande och vad är fakta när det gäller mat, näring och motion? Gästen Mai-Lis Hellénius, överläkare och professor i livsstil har tagit fram en bok där hon samlar den aktuella forskningen om rörelsens, matens, stressens och vår livsstils betydelse för hälsan. Vi träffar också Malin Dyberg som nu börjar tåla jordnötter i en forskningsstudie som försöker hitta bot mot matallergi.

Även i SVT1 senare i natt och SVT1 24/1

Om Hellenius bok blir en bestseller får vi rejäl motvind ett tag.

Länk till inlägg

Men om den länken stämmer, då är det ju inte SVT? Sen kan jag tycka att det hon säger är lika galet ändå...

Fast Carl August Arge säger bara "TV intervju vid årsbörjan", och smöret och hjärnan finns ju med i intervjun, så det kan nog vara den här länken ändå.

• Gilla 2
Länk till inlägg

Fast Carl August Arge säger bara "TV intervju vid årsbörjan", och smöret och hjärnan finns ju med i intervjun, så det kan nog vara den här länken ändå.

Jag tänkte mer att om man ska klaga hos SVT så är det ju bra om det är de som sänt programmet.

• Gilla 2
Länk till inlägg

Länken som finns i Carl Augusts inledande inlägg leder till LifeZone, och hon har en länk till programinslaget som sändes 5 januari. Jag har för mig att även Ulrika Davidsson var med i det programmet och lagade GI-, LCHF- och paleomat. Så man kanske inte kan anklaga just det inslaget för att vara partiskt. Hon är dock ingen professor även om hon gjorde en vällovlig insats i det programmet. Man önskar ju att det vore en LCHF-professor med.

Eventuella anmälningar kan ju följa på Fråga doktorn. Fast jag kommer nog inte att titta själv, jag blir så nedstämd av att lyssna på MLH.

• Gilla 4
Länk till inlägg

Programmet blir en fin födelsedagspresent till mig ;-)

Lite intressant att se om hon kommer nämna några studier överhuvudtaget i sin bok...kan tänka mig att hon rent allmänt bara kommer att hänvisa till studier som ligger bakom SLV:s kostråd...

• Gilla 4
Länk till inlägg

Programmet blir en fin födelsedagspresent till mig ;-)

Lite intressant att se om hon kommer nämna några studier överhuvudtaget i sin bok...kan tänka mig att hon rent allmänt bara kommer att hänvisa till studier som ligger bakom SLV:s kostråd...

I egenskap av moderator så förbjuder jag dig Peter att förstöra din födelsedag med att titta på SVT den dagen, den speciella tiden  ;)

• Gilla 6
Länk till inlägg

I egenskap av moderator så förbjuder jag dig Peter att förstöra din födelsedag med att titta på SVT den dagen, den speciella tiden  ;)

Bra rutet Syster! Istället får det bli ett födelsedagskalas via forumet (finns säkert nån bra teknik tillgänglig) så frestelsen att titta på MLH inte blir för stor! :)  

• Gilla 2
Länk till inlägg

Jag är en modig en jag . . . som vågade titta   :P enligt mitt tycke inte så illa, det var programledaren, Suzanne Axell som påstod att man med LCHF äter mycket mera kött!!! Ja, ni vet, utan att vara motsagd  :(

• Gilla 5
Länk till inlägg

Jag är en modig en jag . . . som vågade titta   :P enligt mitt tycke inte så illa, det var programledaren, Suzanne Axell som påstod att man med LCHF äter mycket mera kött!!! Ja, ni vet, utan att vara motsagd  :(

Jag kollade också. Håller med om att det inte var så illa som befarat.

Samtalet var inte så fokuserat på dieter(förutom köttet) utan mer allmänt prat om motion och mindre stress.

• Gilla 3
Länk till inlägg

Maj-Lis Hellenius hävdar att smör orsakar inflammationer i hjärnan .Sant?

Nej inget talar för det. Vid 1900-talets början var det väldigt ovanligt med hjärt och kärlsjukdomar. Vid 1900-talets början började Procter&Gamble producera Crisco,som var en ister ersättning gjord av värmebehanlade omega- 6 fetter, då ökade hjärt- och kärlsjudommar. Men riktig stor ökning blev det först, när Procter&Gamble och och andra företag

började producera margarin.

OM M-L Hellenius hade rätt, så skulle hjärt och kärlsjukdommarna minskat när folk böt från smör till margarin. Men verkligheten var tvärtom.

Idag vet vi att den forskning som sade att hårt processade fleromättade fetter var nyttigt var fusk!

När man har gått tillbaka och granskat den forskningen, så såg man vad de gömt undan. Så Maj-Lis och de andra industri-lobbyisterna har haft fel hela tiden. Se:

https://www.dagensmedicin.se/artiklar/2016/04/13/vegetabiliskt-fett-skyddar-inte-hjartat/

Nina Teicholz har skrivit om det i "The Big Fat Surprise". Det är en mycket avslöjande bok.

https://www.adlibris.com/se/sok?q=The%20Big%20Fat%20Surprise%3A%20Why%20Butter%2C%20Meat%2C%20and%20Cheese%20Belong%20in%20a%20Healthy%20Diet%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20&pn=1&na=9781451624427&ps=10

Maj-Lis Helenius och de andra industri-lobbyisterna har vetenskapen emot sig. Men de har ekonomisk uppbackning av de som tjänar på margarin försäljning o.dyl.

Men vi vet att smör försäljningen går upp och margarin försäljningen går ned, så industrin kommer att ändra sig när de förlorar ekonomiskt på de gamla myterna.

PS. 1948 var Ameican Heart Association en liten organisation, men då donerade Procter&Gamble 50 000 USdollar till dem,och då ökade deras verksamhet.

• Gilla 5
Länk till inlägg

Inte riktigt sant, det där med trender. Ökningen av margarin kom på 50-talet, då började CVD gå ner. Detta trots att en del av det var transfetter, vilket nu är välkänt var ett problem. Nu är dom som tur är borta.

consumption-b-vs-m.gif

m830a1f1.gif

Detsamma hände i Polen, som har haft en av de snabbaste sänkningarna i hjärt- och kärlsjukdom.

zatw2032.f1r.jpg
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9552904/

Och förstås i det välkända finländska projektet som var en succé för att minska på hjärtproblemen, där man minskade på animaliska fetter och ökade på bär och annat, tillsammans med en minskning i rökning.

karelia.png

(sen har inte det här med inflammation i hjärnan att göra, jag vet inte varför du gör den kopplingen)

Länk till inlägg

Dina diagram rensar inte för framsteg inom vården, de visar bara dödstalen vad jag kan se. 

Tack vare mycket skickliga läkare och ny teknik lyckas man hindra folk från att dö av sina hjärtsjukdomar numera. 

Och jag menar inte läkare som skriver ut statiner, utan de som startar hjärtan och plockar ut blockeringar i artärerna, mm

Statistik för Sverige från socialstyrelsen. http://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/20466/2017-1-18.pdf

• Gilla 3
Länk till inlägg

Visst, det är också en faktor i USA (och givetvis är medicinering en del av det också).

I Polen var det inte en större faktor, enligt studien som jag länkade till.

I vilket fall säger det emot Helge/Ninas påstående att hjärtproblem ökade efter att margarinkonsumtionen ökade.

Länk till inlägg

Jag tror inte att det går att titta på en enskild faktor. Det är så mycket som spelar in när människor plötsligt blir feta som vi blivit i västvärlden. Alla på en gång! Vi äter generellt mycket mer kött än tidigare, mer socker, mer finmalt mjöl. Dessutom tror jag det stora problemet när det kommer till fett är att vi slutade äta fettet som satt på köttet. Inte att vi ersatte smör med margarin, för konsumtionen var nog inte så stor av köpta fetter förr. 

När jag var liten och min morfar fortfarande levde tog han fettet från alla andras fläskkotletter och erbjöd sitt kött då han blev mätt... Idag finns det knappt något fett på fläskkotletterna alls... Jag tror det är lätt att få i sig lite för mycket proteiner idag och för lite fett, då allt kött ska vara så magert och vi därigenom äter mer av det... Generaliserat då. Själv äter jag betydligt mindre kött idag än för bara två år sedan.  :)

Och nu svävade jag ut på allt annat än smörets påverkan på hjärnan. Kanske för att jag tycker det är trams...  :ph34r:

• Gilla 1
Länk till inlägg

För mig är teorin att vi snarare var kustlevande än savannlevande mer logisk. Är fullkomligt ointresserad av vetenskapliga studier (som ändå är vinklade) utan går på sunt förnuft. Om denna teori stämmer förklarar den vårt stora behov av omega 3-fettsyran EPA, eftersom den är rikligt förekommande i fisk, våra tänder som tycks vara gjorda för malande snarare än slitande, och vårt stora behov av vätska och vår rikliga urin som inte heller känns savannanpassade. Om det är sant vet jag förstås inte men teorin är intressant tycker jag. 

• Gilla 3
Länk till inlägg