Gå till innehåll

Recommended Posts

Johan Wallström skriver i inlägg #95

Mättat fett orsakar inflammation - omega-3 motverkar det.

Det finns två essentiella fetter. Det är omega 3 och omega 6. Omega 3 behövs för de anti-inflammatoriska reaktionerna, och omega 6 för de inflammatoriska reaktionerna.

JWs resonemang om att mättat fet skapar inflammtioner är bara strunt. Det räcker med en "svart svan" för att avliva det resonemanget, och en "svart svan" är massajerna de lever på 

kor och ko-skötsel. Men massajerna har bra hjärt- och kärl- hälsa.

• Gilla 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • Svar 108
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Råttor i all ära men det gjordes en review för några år sedan (Labonté et al, 2013) på temat smör och inflmmation där man tittade på människor. Av de totalt 8 st kotrollerade studer man fann på omrdåe

Att vi blir arga, nedstämda och rent ut sagt förbannade innan ens programmet har sänts måste betyda något 

Jag skrev inte att ister skulle orsaka inflammation men att avsaknaden av omega-3 gör det. Vad smör och ister innehåller beror förstås på vad man matar djuren med. Det finns inga studier som jag känne

Om vi har en stor mängd vetenskap och i denna mängd finns studier som visar på diametralt olika resultat, vad gör man då?

Själv väljer jag då att tro på det som stämmer till punkt och pricka med mina egna erfarenheter av hur min kropp reagerar och mår.

• Gilla 4
Länk till inlägg

Om vi har en stor mängd vetenskap och i denna mängd finns studier som visar på diametralt olika resultat, vad gör man då?

Själv väljer jag då att tro på det som stämmer till punkt och pricka med mina egna erfarenheter av hur min kropp reagerar och mår.

Naturligtvis gör vi det. Jag känner två personer med diabetes typ 2. Den ene har fått stabilt blodsocker med ketogen LCHF, den andre med vegankost som utesluter socker och finmalt mjöl. Gissa vad de förespråkar för kost till alla?  ;)

• Gilla 4
Länk till inlägg

Hehe, det blir väl lätt så.

Jag tycker den här studien som jag länkade till tidigare är väl värd att läsa i sin helhet. Den knyter ihop inflammatoriska effekter från olika fettsyror /kolhydrater, tarmbakterier, och vår evolution. 
"Nutrient Signaling: Evolutionary Origins of the Immune-Modulating Effects of Dietary Fat"
http://sci-hub.bz/10.1086/666828

Länk till inlägg

Alltså, vid närmare efterforskning... Vi flyttade till savannen och åt inte ens kött. Vi vågade oss fram först när alla andra rovdjur ätit sitt och det enda som egentligen fanns kvar var ryggmärgen som vi kunde pilla ut med fingrarna... Så vi åt väl egentligen inte mycket fina muskler alls...

Kanske inte till en början. Början på vår väg till att bli den store jägaren var säkert väldigt trevande. Det var ju inte så att vi över en natt flyttade ut på savannen.

Men vi hade tiden på vår sida.

Så småningom lärde vi oss att skydda oss från rovdjur, och då vi lärt oss det så var steget inte långt borta från att skrämma bort rovdjur. Då kunde vi kalasa på större delar av djuret.

Kanske tog några hundra tusen år bara.

• Gilla 4
Länk till inlägg
  • 1 month later...

-  -  -  -

Här har man testat smör, kokosolja och majs/olivolja i råttor. Här såg man ingen skillnad i inflammation i fettvävnad - men ändå mer inflammation i hjärnan, där smör var sämst. Det är alltså möjligt att en ökning av inflammation i hjärnan sker utan att man ser det i resten av kroppen och därmed ytterligare en anledning att inte använda studier på cirkulerande biomarkörer i människor för att falsifiera hypotesen. 

"In conclusion, the results of this study indicated that diets rich in saturated fats have a direct role in inducing central inflammation in key areas that control metabolic regulation. In addition, we suggest that the source of the saturated fat content in the diet might play a differential role in basal inflammation. This study provides preliminary data demonstrating that medium term consumption of a saturated fatty acid -rich diet of animal origin might be detrimental to hypothalamic neuronal functioning that can lead to obesity-related metabolic diseases even in the absence of peripheral inflammation."

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24075847

-  -  -  -

Suck. Åter en studie där råttor jämställs med människor. Jag ser fram emot en studie där man klarlägger eventuella skillnader mellan människors och råttors metabolism. Innan jag ser resultatet av en sådan vägrar jag att ha tilltro till råttförsök där resultaten påstås säga något om människor.

• Gilla 4
Länk till inlägg

Ökat intresse för hälsosam mat som smör och naturliga omega-3 fetter kan förvisso göra att  de delar av livsmedelsindustrin som gynnas av de nuvarande kostråden agerar, för att  återställa den balans de önskar. Det kan vara orsaken till det löjliga påståendet att smör orsakar inflammation i hjärnan.

Men det finns fler exempel. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27650873      Omega 3 orsakar allergier hos barn! Tittar man på studien så blir 

åtminstone jag misstänksam. Studien ser ut som en typisk ILSI-studie. ILSI låter studier produceras, där ett önskat mål uppfylls. Alltså ren marknadsmanipulation.

Kan det vara så att ILSI är missnöjda med förändringar i konsumtionen, och vill återgå till det som passar Procter & Gamble och andra producenter

av värmebehndlade omega-6 fetter?

Se också:  http://www.drperlmutter.com/the-empowering-neurologist-david-perlmutter-md-and-nina-teicholz/     (Från cirka 7 minuter.).

• Gilla 5
Länk till inlägg