Kiwi Posted January 19, 2017 Share Posted January 19, 2017 (edited) Hej! Tänkte redovisa resultatet av en månads skräpätande. Först lite bakgrundsinfo: Man, 40 år, 187 cm. Varit mer eller mindre överviktig mesta delen av livet. Vägde som mest 115 kg vid 20-årsåldern. Har ätit liberal LCHF ungefär 4 år, gick då från 105 kg till 90 kg på mindre än ett år och har hållit mig runt 90 sedan dess. För en månad sedan började jag äta vanlig kolhydratrikt mat och dessutom mycket godis, glass, öl och annat onyttigt. Det var ju bara tänkt att vara några dagar runt jul, men det fortlöpte visst 30 dagar. Vad blev resultatet? +9 kg på vågen. Kläderna sitter tight. I övrigt inte någon större påverkan, kanske något risigare i kistan generellt sett (gluten?). Har precis nu återgått till min normala LCHF-kosthållning. Ska bli intressant att se vad som händer kommande 30 dagar. Någon annan som har liknande erfarenheter? Edited January 19, 2017 by Kiwi 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted January 19, 2017 Share Posted January 19, 2017 Du kommer att tappa de där kilona hur lätt som helst! Möjligen kan du få kämpa med suget ett tag men det vet du ju redan vad det innebär och har fixat förr. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted January 19, 2017 Share Posted January 19, 2017 Det är ju galet hur fort det går fel. Bra att du är på spåret igen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
shapeshifter Posted March 17, 2017 Share Posted March 17, 2017 Hur gick det för Kiwi då? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kerstin Eknert Posted May 11, 2017 Share Posted May 11, 2017 Började äta lchf 1a januari i år. Gått ner 10 kg (!) på 4,5 månad och mår utmärkt. Tränar och rör på mig. Men så stannade viktnedgången av, står och stampar. Varför? Behöver gå ner ca 10 kg till. Tips? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kiwi Posted May 18, 2017 Author Share Posted May 18, 2017 Shapeshifter: Droppade ett par kg första månaden, men sedan har det varit svårt. Kosten är lite för liberal, tränar lite för lite och stressar för mycket. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted May 18, 2017 Share Posted May 18, 2017 On 2017-05-11 at 17:03, Kerstin Eknert sade: Började äta lchf 1a januari i år. Gått ner 10 kg (!) på 4,5 månad och mår utmärkt. Tränar och rör på mig. Men så stannade viktnedgången av, står och stampar. Varför? Behöver gå ner ca 10 kg till. Tips? Kroppen behöver komma ikapp sig själv. Försök härda ut och mät med måttband istället. Många smalnar av utan att minska i vikt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
np422 Posted May 18, 2017 Share Posted May 18, 2017 Ibland så hamnar man i en vikt-platå när man äter LCHF och fortfarande vill gå ner mer i vikt. Min personliga gissning är att det beror på att kroppen troligen håller på att laga någonting, troligen relaterat till metabolismen, som man har tagit sönder genom för många år av för stort kolhydratsintag. Det finns en hel påse med trix man kan ta till för att bryta igenom en platå. Olika former av fasta är de som oftast är framgångsrika. Fettfasta, intermittent fasta och helt vanlig fasta i någon form kan säkert göra susen. Strikt ketogenisk kost under en tid med mycket lågt intag av kolhydrater och bara precis så mycket protein som kroppen behöver kan också hjälpa ibland. Sömnbrist, stress och sötningsmedel kan vara andra orsaker till platån. För det mesta så bryter man igenom platån förr eller senare, hur mycket man vill anstränga sig beror på hur bråttom man har för att gå ned i vikt. Om inte viktnedgången kommer igång även efter lång tid på LCHF kan det kanske vara värt att gå till en läkare och kolla så att alla hormonnivåer är där de ska vara. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 19, 2017 Share Posted May 19, 2017 On 2017-05-18 at 13:50, Kiwi sade: Shapeshifter: Droppade ett par kg första månaden, men sedan har det varit svårt. Kosten är lite för liberal, tränar lite för lite och stressar för mycket. Mm, du tappade vatten helt enkelt.. det är som regel det lättaste att tappa. Och vem behöver en massa onödigt vatten? Sen så handlar det om kalorier och homeostas. Träningen tror jag mest är för välmående, men stress påverkar både välmående och vikt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrB Posted July 23, 2017 Share Posted July 23, 2017 On 2017-05-11 at 17:03, Kerstin Eknert sade: Började äta lchf 1a januari i år. Gått ner 10 kg (!) på 4,5 månad och mår utmärkt. Tränar och rör på mig. Men så stannade viktnedgången av, står och stampar. Varför? Behöver gå ner ca 10 kg till. Tips? För min del har jag hittat den bästa kombon vilket är lchf + fasta kombon. Kilon droppar och det finns mängder med hälsoeffekter. Man ska inte börja för hårt så man misslyckas utan succesivt. Utnyttja att man har mycket milda och långsamma hungerskänslor under lchf. Sedan får man ju anpassa träningen. Jag lyckas springa under fastedagar men man får sätta ribban lägre såklart. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts