Gå till innehåll

Fortfarande långt kvar till bra matvanor i de nordiska länderna

Recommended Posts

Denna undersökning är redan från start dömd att misslyckas..

Se exemel på sida 22:

Ost, Fett och korv får extermt låga värden pga fetthalt

"The saturated fat score has similar values from 0–2 points and a score of 0 indicates a high consumption of foods rich in saturated fats whereas a score of 1 indicates a medium consumption of foods rich in saturated fats and a score of 2 indicates a low consumption."

https://www.livsmedelsverket.se/globalassets/rapporter/2017/the-nordic-monitoring-system-2011-2014.pdf

• Gilla 4
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja...är rubriken rätt, egentligen? Handlar det om bra matvanor, eller handlar det om I hur hög grad vi äter som SLV vill? :-)

Och om vi nu inte gör det, är det bra?

• Gilla 5
Länk till inlägg

Nu är det väl ändå dags att ifrågasätta. Någon som känner sig manad? Nån som är bättre på att föra ett tydligt resonemang än vad jag är!

• Gilla 2
Länk till inlägg

Läste i dagens GP att förtroendet för SLV hade ökat, särkilt bland barnfamiljer...vilket ökade sannolikheten för bättre matvanor och folkhälsa...

Jaaa...jag saknar ord, tror jag

• Gilla 2
Länk till inlägg
Visserligen har konsumtionen av sockerrika livsmedel minskat, men det har även konsumtionen av fisk och fullkornsbröd. Samtidigt äter fler mat med mycket mättat fett.

Det måste ju tyda på att det har blivit fler LCHFare!   :)

• Gilla 6
Länk till inlägg

Läste i dagens GP att förtroendet för SLV hade ökat, särkilt bland barnfamiljer...vilket ökade sannolikheten för bättre matvanor och folkhälsa...

Jaaa...jag saknar ord, tror jag

Ekonomistisk propaganda och ekonomistisk media är de ord jag får fram.

För den skada Livsmedelsverket åsamkar Sverige skulle jag vilja ha skattepengar tillbaka. De får gärna pengar av mig för det de gör bra. Men för alla följdverkningar och ohälsokostnader och miljöförstöring vill jag ha pengar tillbaka. Finns det ingen riktigt skarp advokat som fattar den här galoppen och kan ge sig in i striden? Man vinner knappast med sunt förnuft enkom utan en enorm laddning juridisk kapacitet.

• Gilla 4
Länk till inlägg