Jump to content

För lågt blodtryck?

Susanne

Recommended Posts

En liten fråga om någon har några tankar om detta?
​Var hos läkaren i förrgår för att få svaren på mina årliga prover samt att ta blodtrycket.
Äter sedan 3 år tillbaka tablett för blodtrycket (10 mg Enalapril) men jag har märkt att trycket stigit lite mer ändå senaste tiden och det fick jag bekräftat också.
​Läkaren behöll de 10 mg Enalaprilen med la till en annan kompletterande pilla som heter Hydroklortiazid Evolan 12,5 mg.
​Den nya pillan är visst lite vattendrivande och läkaren sa att ibland kan man få bättre effekt av detta komplement än att bara öka dosen på Enalapril.
​Funkade rätt snabbt om man säger som så - från att trycket låg på 170/ 96 ca så låg det i går morse på 127/88 och i morse på 114/84!
​Läkaren sa att målet var att komma ner på ca 135/85 för något annat är inte att eftersträva i min ålder (56 år ung)
Men 114 i övertryck!? Vad ska man tycka om det? Är det bara tillfälligt eller bevis på att pillan hjälpte lite FÖR mycket?
Kan säga att jag INTE är yr eller så - känner mig pigg och kry..... har märkt att mina fötter som varit lite svullna ett tag nu gått ner. Skorna passar bättre :P 
​Jag har en bra mätare hemma så jag håller lite koll...

• Like 2

Mitt blodtryck var 120/90 för några år sedan. Sen började jag med LCHF och då fick jag 90/60 precis som när jag var ung. Skillnaden mellan ungdomsåren och nu är att jag nästan aldrig blir yr!

Lchf äter jag sedan början på 2010 så jag vill inte tänka på vad mitt blodtryck var innan dess - med 45 kilo mer i vikt också :o 

• Like 4

Jag tror på att hålla nere dosen av läkemedel så långt som möjligt (dock inte avstå om man kan misstänka att nyttan är större än nackdelarna) ... tror iofs inte heller att man ska överdriva mängden kosttillskott heller

...så varför inte testa att halvera dosen av den nya medicinen och se om du fortfarande får samma positiva effekt? :)

• Like 6

Jag tror på att hålla nere dosen av läkemedel så långt som möjligt (dock inte avstå om man kan misstänka att nyttan är större än nackdelarna) ... tror iofs inte heller att man ska överdriva mängden kosttillskott heller

...så varför inte testa att halvera dosen av den nya medicinen och se om du fortfarande får samma positiva effekt? :)

Ska dit igen om två veckor för ny kontroll men jag har faktiskt tankar på att halvera den där nya pillan och se vad som händer. Jag är ju en bra bit under målet hon satte - i alla fall övertrycket.

• Like 3

Jag tänker att vätskedrivande förmodligen var precis vad du behövde, med tanke på att du hade svullna fötter och att det gick till sig med den nya medicinen. Det kanske är så att du istället kan minska dosen av Enalapril? Men med ny kontroll om två veckor, verkar det ju vettigt att avvakta tills du pratat med din läkare om saken.

• Like 4

Försöker ni utreda varför du har högt blodtryck till att börja med ?

Målet måste vara att hitta orsaken och läka den och sluta med piller.

Blodtryckshöjning kan indikera inflammation. Har ni blodprovat dina inflammationsmarkörer ? Vätskeansamling som du verkar ha pekar åt samma håll.

Har du konstant högt blodtryck eller i skov ? Eller bara när läkaren mäter. Om man känner efter känner man tryckförändringar.

• Like 2

Försöker ni utreda varför du har högt blodtryck till att börja med ?

Målet måste vara att hitta orsaken och läka den och sluta med piller.

Blodtryckshöjning kan indikera inflammation. Har ni blodprovat dina inflammationsmarkörer ? Vätskeansamling som du verkar ha pekar åt samma håll.

Har du konstant högt blodtryck eller i skov ? Eller bara när läkaren mäter. Om man känner efter känner man tryckförändringar.

Jo jag har inflammationer lite mest hela tiden ibland och ibland bara då och då och det vet jag kan höja blodtrycket. Har artros i båda knäna och båda fötterna som är konstaterade men sen finns det säkerligen i tumbasen på ena handen och möjligtvis på andra ställen också :P 

​Just nu och en tid tillbaka är mitt vänstra knä jädrarns bråkigt och säkerligen inflammerat pga överansträngning Det är något jag levt med länge men har blivit värre nu sista tiden - speciellt efter att jag har tvingats utföra arbetsmoment i mitt jobb som innebär tunga lyft, bärande etc.

​Hur som helst så tog jag ett eget beslut igår att halvera enalaprilen men behålla den nya vätskedrivande som den var och se vad som händer. Hade yrsel som jag banne mig inte brukar ha i princip hela dagen igår. Idag har jag inte känt yrsel alls och ska kolla mitt blodtryck nu i helgen när jag är ledig.

Ska till vc nästa vecka och då ska jag diskutera med dem. Men till dess vill jag inte bli yr ;)

​Jag är också nu extremt noga med att INTE få i mig socker eller gluten vilket jag har slarvat med ett tag  - DET är ju inflammationsbefrämjande om något.

• Like 5

Jo jag har inflammationer lite mest hela tiden ibland och ibland bara då och då och det vet jag kan höja blodtrycket. Har artros i båda knäna och båda fötterna som är konstaterade men sen finns det säkerligen i tumbasen på ena handen och möjligtvis på andra ställen också :P 

​Just nu och en tid tillbaka är mitt vänstra knä jädrarns bråkigt och säkerligen inflammerat pga överansträngning Det är något jag levt med länge men har blivit värre nu sista tiden - speciellt efter att jag har tvingats utföra arbetsmoment i mitt jobb som innebär tunga lyft, bärande etc.

​Hur som helst så tog jag ett eget beslut igår att halvera enalaprilen men behålla den nya vätskedrivande som den var och se vad som händer. Hade yrsel som jag banne mig inte brukar ha i princip hela dagen igår. Idag har jag inte känt yrsel alls och ska kolla mitt blodtryck nu i helgen när jag är ledig.

Ska till vc nästa vecka och då ska jag diskutera med dem. Men till dess vill jag inte bli yr ;)

​Jag är också nu extremt noga med att INTE få i mig socker eller gluten vilket jag har slarvat med ett tag  - DET är ju inflammationsbefrämjande om något.

Resultat nu efter att ha halverat den ena tabletten (Enalapril) 126/85

​Ska ta trycket i eftermiddag också - brukar vara lite lägre då.

Men än så länge är jag nog mer "nöjd" med detta. Kör på så här nu fram tills läkarbesöket sen får vi se.

• Like 3

Mycket intressant egentligen, skillnaden mellan västerländsk och till exempel kinesisk medicin, där man verkligen (vad jag hört, men det kanske håller på att ändras där också) gör allt för att hitta grundorsaken till problemet och medicinerar med "läkemedel" som botar grundproblematiken för att patienten aldrig ska behöva sjukvård igen.

Jag satte läkemedel inom citationstecken, för där kombinerar man mat, örter, mineraler, vitaminer och västerländska läkemedel för att uppnå den effekt man vill ha för att få patienten frisk :o Kanske finns någon här som vet mer om österländsk medicin idag, som vill fylla på?

OT men jag tycker man måste fundera lite mer över det österländska innan man hyllar det alltför okritiskt. Jag tänker på skövling av noshörningshorn, elfenben och hajfenor...

• Like 1

OT men jag tycker man måste fundera lite mer över det österländska innan man hyllar det alltför okritiskt. Jag tänker på skövling av noshörningshorn, elfenben och hajfenor...

Håller med dig lite där. Det finns mycket inom växtriket som jag tycker är bra men de använder också djuren på ett grymt sätt. Dödar noshörningar etc enbart för hornen, drar upp hajar mot båtarna för att skära av fenorna och sedan släpper dem i havet igen mot en säker och plågsam död. :angry: 

• Like 1