Jump to content

Hur får jag ner mina matkostnader?

Panerad Groda

Recommended Posts

Tränar nästan varje dag och behöver ligga på ca 3000 kcal/dag & +100g protein, har legat på lägre tidigare men anser inte att jag får några träningsresultat på lägre än så. Svårt att kompromissa med just mängden makronutrienter. Det är alltså andra lösningar än "mindre mat" som jag måste komma fram till. Energin måste jag få i mig, men billigare än i dagsläget.

Exempel på vad jag ätit hitills idag:

Bearnesås 24:- (1200 kcal)
Drickkvarg 14:-
Grädde 13:- (1000 kcal)
Kött nat.rostbiff. 15:- (dessa köttpålägg är ca 250-300kr/kg men jag har mig veterligen inte hittat något liknande utan natriumnitrit)
Sallad m. olivolja 28:- (äter ca 100-150g färdig ICA-sallad om dagen, skulle det bli någon signifikant skillnad om jag gjorde egen sallad? Det går ju inte göra egen baby-spenat, liksom...)
Proteinpulver 10:-
Vitaminer (d3,k2,zink) 5:-
Te 1:-

Det jag lär äta mer idag är:

Kokosmjölk 15:- (500 kcal)
3st ägg 7:-
Makrill 8:-
Lite mer sallad + nötter

Tyvärr hamnar jag uppåt 3500-4000 kr/månad. på mat, trots att jag aldrig äter ute eller "unnar" mig något.

Bristningsgränsen är 100:-/dag (3000:-/mån) för mig som student. Vet inte vad annars jag ska köpa som är kaloritett, nyttigt & proteinrikt? Tips?

• Like 1

Jag tränar också mkt och äter ca lika mkt protein som du. Däremot tänker jag lite annorlunda när det gäller energi-näring-träningsresultat. Jag tror maten man äter när man tränar regelbundet, tungt och under lång tid ska vara så näringstät och näringsrik som möjligt. Om jag utgår från att du gillar att äta det du äter är mina förslag på småjusteringar :

Skippa det som mest är tom dyr energi men inte så mkt näring: Köpt ica sallad är nästan bara vatten. Det är gott men ganska onödigt ur energi/näringssynpunkt, för den kostnaden.

Alternativ:

1 Köp morötter, vitkål, bladspenat blomkål och gör egen sallad. Det går snabbt och blir mycket billigare. Ett vitkålshuvud kan kosta 5 kronor kg nu så här års, samma för morötter om man kollar runt lite.

2 Rostbiff och andra "pålägg" är svindyrt. Köp 1 kg rostbiff i bit eller liknande som lövbiff, fläskfilé, fläskkarré, hel kyckling tex och ugnsbaka ett par timmar med salt och peppar, enkelt och mkt billigare. Skiva sen upp och ha färdigt i kylen.

3 Om grädden enbart är till för att höja energinivån skulle jag öka på med olja smör osv istället.

4 Beasås, gör egen eller gör egen majonäs. Godare mkt mer näring och mkt billigare. Går supersnabbt och lätt att göra eget i stor sats och spara.

5 Gör egen kycklingbuljong av skrov och ben från den hela kycklingen, näringsrikt, proteintillskott.

6 250 gram frysta musslor kostar ca 25 kronor och ger mkt mer protein och näring än grädde.

7 Makrill och sillfilé finns fryst i 400 grams paket. Ugnsbaka med krossad tomat och kyl i portioner. Supermkt billigare och nyttigare och godare.

Blev lite nyfiken på punkt 7. Tar du bara sill eller makrill och lägger i en ugnsfast form och häller över krossad tomat? Hur länge och vilken temperatur i ugnen? Blev helt klart sugen på att testa. Det känns mer som riktig mat, jämfört med att köpa småburkar med makrillkonserver. 

• Like 2

Blev lite nyfiken på punkt 7. Tar du bara sill eller makrill och lägger i en ugnsfast form och häller över krossad tomat? Hur länge och vilken temperatur i ugnen? Blev helt klart sugen på att testa. Det känns mer som riktig mat, jämfört med att köpa småburkar med makrillkonserver. 

Det var en förenkling av receptet mer för att visa att man kan använda mkt billigare, nyttigare, godare , mer miljövänlig variant istället för konserver och färdiglagat.

När jag gör makrill eller sillfilé gör jag så här:

Fryst makrillfilé 400 grams paket eller fryst sillfilé, körsbärstomater, rödlök.

Fett behövs inte tillsättas eftersom fisken är mkt fet i sig själv och rätten blir underbart fet och krämig av sitt eget fett.

Lägg makrilfiléerna i en ugnsform.

Sprid ut halverade körsbärstomater och kanske lite rödlöksringar runt filéerna.

Lite svartpeppar

Ugnsgrilla 175-225 grader i ca 15-20 minuter.

Gott med blomkålsmos!

PS: Konservburkarna är ofta tillverkade i fiskindustri i asien med inte så hälsosamma metoder och jag har inte hittat någon miljömärkt makrilkonserv. Dessutom som sagt galet dyrt i jämförelse med att laga egen. Den varma egenlagade. makrilen smakar mkt bättre än den konserverade kalla. Men man kan ju lägga småportioner i burkar och frysa till kalla portioner precis likt de konserverna  :)

• Like 5

Mycket intressant ämne, jag har i många år tänkt att man borde räkna på det här. 2015 började jag och sambon bokföra allt vi stoppar i oss. Båda äter LCHF och jag äter ofta lunch ute. I det vi räknar som matutgifter ingår vitaminer, kosttillskott, allt man äter och dricker ute eller hemma utom alkohol. 2015 snittade vi 6087 kr men då mätte vi bara sex månader. 2016 blev det 5182 kr. Detta på två personer. Ibland köper vi kött i större mängd och lägger i frysen, ibland är jag ute på tjänsteresor och måste äta ute mer än vanligt. Jag tror det här är väldigt realistiska siffror, vi har varit mycket noggranna.

• Like 3

Jag för kassabok sedan länge. Vi två personer snittar 4000 per månad på allt som du kan köpa på en mataffär utom kattmaten. Det är inte så ofta vi går på krogen men det räknas som onödiga utgifter så det ingår inte i mat och hushåll.

Kosttillskotten räknas för sej också tillsammans med gymkortet

• Like 3

Jag älskar sardiner men köper de sällan. Har du hittat några sardiner som har bra kilopris och som ej är inlagda i solrosolja?

Tyvärr är sardiner lite dyrt.

I Frankrike hittade jag sardiner i olivolja, men tänkte inte på att köpa hem ett lass.

Har bara hittat med solrosolja eller tomat i Sverige.

• Like 1

Tränar nästan varje dag och behöver ligga på ca 3000 kcal/dag & +100g protein, har legat på lägre tidigare men anser inte att jag får några träningsresultat på lägre än så. Svårt att kompromissa med just mängden makronutrienter. Det är alltså andra lösningar än "mindre mat" som jag måste komma fram till. Energin måste jag få i mig, men billigare än i dagsläget.

Exempel på vad jag ätit hitills idag:

Bearnesås 24:- (1200 kcal)

Drickkvarg 14:-

Grädde 13:- (1000 kcal)

Kött nat.rostbiff. 15:- (dessa köttpålägg är ca 250-300kr/kg men jag har mig veterligen inte hittat något liknande utan natriumnitrit)

Sallad m. olivolja 28:- (äter ca 100-150g färdig ICA-sallad om dagen, skulle det bli någon signifikant skillnad om jag gjorde egen sallad? Det går ju inte göra egen baby-spenat, liksom...)

Proteinpulver 10:-

Vitaminer (d3,k2,zink) 5:-

Te 1:-

Det jag lär äta mer idag är:

Kokosmjölk 15:- (500 kcal)

3st ägg 7:-

Makrill 8:-

Lite mer sallad + nötter

Tyvärr hamnar jag uppåt 3500-4000 kr/månad. på mat, trots att jag aldrig äter ute eller "unnar" mig något.

Bristningsgränsen är 100:-/dag (3000:-/mån) för mig som student. Vet inte vad annars jag ska köpa som är kaloritett, nyttigt & proteinrikt? Tips?

Hej

Ett tips är att "tokpruta" i din affär på div nyttiga varor precis när datum går ut eller precis har gått ut.

Där går det göra kap

Tyvärr är sardiner lite dyrt.

I Frankrike hittade jag sardiner i olivolja, men tänkte inte på att köpa hem ett lass.

Har bara hittat med solrosolja eller tomat i Sverige.

Sardiner i olivolja brukar jag hitta i de små arabiska butikerna, de importerar ju via andra marknadsaktörer bl.a

Har du kollat ?