Gå till innehåll

Recommended Posts

Hej!

Alldeles ny här och min tanke är att lära mig och läsa på. Har varit inne på lchf i flera år, men gör ständiga avsteg så det blir liksom inget av det. Tyvärr. Nu tänkte jag ta tag i allt detta. Jag är 59 år, väger för mycket, är ofta stressad och behöver verkligen ta hand om mig.

Min idé är att äta så strikt jag bara kan och hålla mig till planen via forumet. Här finns ju så mycket kunskap.

Har försökt med fettkaffe på morgonen, funkar fint, men jag vill ändå ha något att äta. Vad? Hittills har det blivit ägg. Behöver lite variation.

Behöver jag bry mig om kalorierna? Det är ju enklare för en 30-årig man att gå ner i vikt än för en 59-årig kvinna... Någon med erfarenhet?

För ett år sedan gick jag med i Viktväktarna. Det slutade med konstant hunger, dåligt samvete och tio kilo till.

Vill få slut på velandet fram och tillbaka och ge lchf en rejäl chans. Med diabetiker i släkten och bukfetma känner jag att det här behövs.

Övervikt är, tänker jag, ett symtom på att kroppen inte funkar som den ska.

Tar gärna emot tips på mat som funkar när man äter strikt lchf!

Tack på förhand.

• Gilla 5
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till forumet! Har du tittat på den engelska versionen av kostdoktorn, dietdoctor.com? Där finns en tvåveckors-utmaning som kanske skulle kunna hjälpa dig igång.  

• Gilla 7
Länk till inlägg

Det verkar finnas två definitioner av strikt LCHF. Enligt en del LCHF-grupper på facebook, så är strikt LCHF upp till 10 gram kolhydrater per dag. http://www.alltomlchf.se/grunder/lchf-definition/ Sten Sture Skaldeman är en av de som står bakom den definitionen. 

Enligt kostdoktorns definition så är strikt LCHF upp till 20 gram kolhydrater per dag. http://www.kostdoktorn.se/hur-lite-kolhydrater-innebar-lchf

Jag vet inte vilken variant av strikt du tänkt följa. Väljer du kostdoktorns variant så kan du hitta många recept på LCHF-mat och äta en hel del grönsaker.

Om du väljer Skaldemans variant av strikt, så finns det betydligt mindre att välja på. Utgå från någon proteinkälla, dvs kött, fisk eller fågel, lägg till en fettkälla i form av smör eller majonnäs och ät så mycket grönsaker som ryms inom ramen för 10 gram kolhydrater. Kokosfett och olivolja går också bra. Hittar du Skaldemans böcker så finns det en del tips där. Tommy tappar är en blogg med strikt LCHF-mat, om du vill se hur det är upplagt. 

Var gärna sparsam med mejerier, eftersom du är kvinna och lite äldre. En del kan ha svårt att gå ner i vikt om de äter för mycket mejerier. En tumregel är att man ska äta max 3 dl flytande mejerier av typen yoghurt, grädde och creme fraiche per dag. En annan tumregel är att ha mejerierna i mat och inte äta dem som en separat måltid. Att ha grädde i en gratäng är alltså ett bättre val än att äta yoghurt till frukost och vispad grädde med bär till mellanmål. De flesta som äter mejerifritt eller är sparsamma med mejerier äter fortfarande smör. En del kan äta ost också. Det är möjligt att även 3 dl kan vara för mycket för dig. Du får prova dig fram. 

Fundera på vad det är som får dig att misslyckas och göra avsteg. 

Vad gäller frukosten, så skulle jag säga fortsätt med ägg, även om det känns motigt. Pålägg utan macka kan vara ett alternativ. Lägg rejält med smör och pålägg, t ex ost eller smörgåsmat, på ett salladsblad, gärna romansallad och ät som smörgås. Det finns även en del LCHF-varianter av gröt. 

En del menar att de mår bättre ju mindre kolhydrater de äter (5-10 gram per dag). Andra upplever att de mår bättre om de äter lite mer grönsaker (LCHF med 20-25 gram per dag). 

Lycka till!

• Gilla 5
Länk till inlägg

Hej och välkommen!

Du har nog helt rätt i att det är lättare att gå ner i vikt vid 30 år jämfört med 59. I know ;)

Vissa vill vara strikta för att ha maximal kontroll och andra vill ha en mjukare övergång för att kunna orka med

förändringen och kanske för att få det att funka med familj, jobb osv.

Mitt tips är att börja med att ta bort alla uppenbara kolhydratkällor som pasta, bröd, potatis,ris &spannmål.

Du kommer säkert att känna av stora förändringar i kroppen bara av det.

Om vikten står still efter en månad så kan man efterhand ev. justera lite.

Snåla inte på ovanjordgrönsaker!

Lycka till! :)

• Gilla 3
Länk till inlägg

Apropå att äta på morgonen. Man måste inte äta speciell frukostmat. Och man måste inte dricka fettkaffe. Man måste inte äta alls - men det verkar det som att du vill.

Ägg är bra frukost. Men man kan äta vanlig mat (rester från gårdagen?) om man tycker det. Man kan plocka ihop lite blandade grönsaker och...ja, makrill i tomat kanske, eller kalla köttfärsbiffar. Eller vad man lika gärna skulle kunna hitta på till lunch.

Det är bara att testa sig fram, vad som fungerar. Och googla lite på förslag (frågan har ställts förr...:-)  )

Alla LCHF-förslag måste testas på en själv...man kan aldrig säga i förväg vad som funkar, för ingen lösning funkar för alla.

• Gilla 5
Länk till inlägg

Om du har svårt att hålla en LCHF-diet utan avsteg, så förstår jag inte varför du skulle testa strikt. Det är betydligt enklare att, som någon skriver här, ta bort det uppenbara, och ta bort processad mat överhuvudtaget. För mig har det inte gett något extra att vara mer strikt, snarare tvärtom. Jag har mått bättre när äter stora mängder grönsaker, nötter och liknande (själv hamnar jag trots att jag inte planerar det i ketos ibland). Som frukost brukar jag äta lite turkisk yoghurt och müsli jag blandat själv på nötter, mandlar och fröer + ett kokt ägg. Fettkaffe har jag aldrig känt något behov av. Ibland hoppar jag över frukosten helt eftersom jag inte är särskilt hungrig.

• Gilla 3
Länk till inlägg

Det verkar finnas två definitioner av strikt LCHF. Enligt en del LCHF-grupper på facebook, så är strikt LCHF upp till 10 gram kolhydrater per dag. http://www.alltomlchf.se/grunder/lchf-definition/ Sten Sture Skaldeman är en av de som står bakom den definitionen. 

Enligt kostdoktorns definition så är strikt LCHF upp till 20 gram kolhydrater per dag. http://www.kostdoktorn.se/hur-lite-kolhydrater-innebar-lchf

Jag vet inte vilken variant av strikt du tänkt följa. Väljer du kostdoktorns variant så kan du hitta många recept på LCHF-mat och äta en hel del grönsaker.

Om du väljer Skaldemans variant av strikt, så finns det betydligt mindre att välja på. Utgå från någon proteinkälla, dvs kött, fisk eller fågel, lägg till en fettkälla i form av smör eller majonnäs och ät så mycket grönsaker som ryms inom ramen för 10 gram kolhydrater. Kokosfett och olivolja går också bra. Hittar du Skaldemans böcker så finns det en del tips där. Tommy tappar är en blogg med strikt LCHF-mat, om du vill se hur det är upplagt. 

Var gärna sparsam med mejerier, eftersom du är kvinna och lite äldre. En del kan ha svårt att gå ner i vikt om de äter för mycket mejerier. En tumregel är att man ska äta max 3 dl flytande mejerier av typen yoghurt, grädde och creme fraiche per dag. En annan tumregel är att ha mejerierna i mat och inte äta dem som en separat måltid. Att ha grädde i en gratäng är alltså ett bättre val än att äta yoghurt till frukost och vispad grädde med bär till mellanmål. De flesta som äter mejerifritt eller är sparsamma med mejerier äter fortfarande smör. En del kan äta ost också. Det är möjligt att även 3 dl kan vara för mycket för dig. Du får prova dig fram. 

Fundera på vad det är som får dig att misslyckas och göra avsteg. 

Vad gäller frukosten, så skulle jag säga fortsätt med ägg, även om det känns motigt. Pålägg utan macka kan vara ett alternativ. Lägg rejält med smör och pålägg, t ex ost eller smörgåsmat, på ett salladsblad, gärna romansallad och ät som smörgås. Det finns även en del LCHF-varianter av gröt. 

En del menar att de mår bättre ju mindre kolhydrater de äter (5-10 gram per dag). Andra upplever att de mår bättre om de äter lite mer grönsaker (LCHF med 20-25 gram per dag). 

Lycka till!

Glad när Sten Sture Skaldeman nämns, han börjar bli lite bortglömd. Han smeker dock inte medhårs utan talar klarspråk.

De som läser hans böcker och följer råden har stor chans att förbättra hälsan (och också råda bot på ev övervikt).

• Gilla 3
Länk till inlägg

Hej!

Alldeles ny här och min tanke är att lära mig och läsa på. Har varit inne på lchf i flera år, men gör ständiga avsteg så det blir liksom inget av det. Tyvärr. Nu tänkte jag ta tag i allt detta. Jag är 59 år, väger för mycket, är ofta stressad och behöver verkligen ta hand om mig.

Min idé är att äta så strikt jag bara kan och hålla mig till planen via forumet. Här finns ju så mycket kunskap.

Har försökt med fettkaffe på morgonen, funkar fint, men jag vill ändå ha något att äta. Vad? Hittills har det blivit ägg. Behöver lite variation.

Behöver jag bry mig om kalorierna? Det är ju enklare för en 30-årig man att gå ner i vikt än för en 59-årig kvinna... Någon med erfarenhet?

För ett år sedan gick jag med i Viktväktarna. Det slutade med konstant hunger, dåligt samvete och tio kilo till.

Vill få slut på velandet fram och tillbaka och ge lchf en rejäl chans. Med diabetiker i släkten och bukfetma känner jag att det här behövs.

Övervikt är, tänker jag, ett symtom på att kroppen inte funkar som den ska.

Tar gärna emot tips på mat som funkar när man äter strikt lchf!

Tack på förhand.

Hej Krylla

Skulle vara kul och veta hur ser ditt matintag ut en normal vecka?

Tränar du nått?

• Gilla 1
Länk till inlägg

Tack för alla tips! Läst alla svar noggrant och letat runt både här på forumet och andra sidor.

Att jag vill ha en strikt variant beror på att jag vill undvika triggers. Skaldeman är väldigt intressant

och jag tror jag landar där. Intressant ändå med de olika definitionerna på vad strikt är.

Tränar inte, men hoppas komma igång på lite sikt. 

Frukost blev kaffe med kokosfett, 2 tsk. Tog ett vitkålsblad och la en skiva smör och lite ost på. Jättegott!

I övrigt har jag redan tagit bort ris och allt spannmål. Ätit potatis ibland. Frukt är väldigt sällsynt, blir bara vrålhungrig av det.

Därför går jag vidare och lägger på fler ovanjordsgrönsaker och tar bort det jag märker inte funkar just nu,

till exempel rotsaker. 

Märker att en förfärlig trigger är vin till maten. Brukar bli på fredagarna, men jag är ingen storkonsument.

Ändå kan det sätta igång en hel kväll med snaskande på nötter och mörk choklad.Läser ibland om människor

som kan ta en chokladbit. Glöm det. Jag tar hela asken.

Senaste tiden har det sett bättre ut, till vardags. Lunch blir oftast spenat eller andra gröna blad tillsammans med en burk makrill och majonnäs.

Middag, Kött/fisk, grönsaker och någon fet sås. 

Kvällarna triggar som regel igen.Har haft sömnproblem och är alltid i behov av att äta innan jag ska sova. Har använt kvarg rätt ofta, eller fil.

Tror jag ska byta ut det till ägg.

Kan väl säga att jag varit halvvägs in i lchf, men inte tillräckligt för att kroppen ska må bra. Så tack för era synpunkter, känns att det börjar klarna nu!

Det som triggar ska bort, jag tror det är nyckeln. Så länge det finns med blir det liksom ingen ordning.

Det jag identifierat är mejerier, nötter, vin och mörk choklad. Att ta bort potatisen känns självklart, även om jag äter det sällan.

När jag radar upp det så här känns det nästan som ett sockerberoende.

Många diabetiker i min släkt. Just därför vill jag ta tag i det här på allvar. Har däremot aldrig kollat mitt eget blodocker.

• Gilla 6
Länk till inlägg

Kan du äta mejerier i mat? I så fall är en av mina favoriter en fluffig härlig äggröra på grädde och ägg stekt i en rejäl klick med smör. Det låter väl som en bra kvällsmat i stället för fil? Jag har slutat med turkisk youghurt också. Om jag vill ha nåt sånt blandar jag keso och creme fraiche med nötter frön och lite örtsalt. Jag måste också undvika söta smaker. När jag blir riktigt godissugen kan jag äta lite vitlökssmör eller chilismör rakt av. Det dämpar.

• Gilla 2
Länk till inlägg

Tack för tipset! Absolut värt att testa. Äggröra är väldigt gott. Dessutom känns det vettigt att äta på kvällen eftersom jag verkligen behöver det.

Frukost är ju inget måste, som några påpekat.

Även om jag utgår från strikt skadar det ju inte att prova sig fram lite också. Det är ju bara kroppen som vet var gränsen egentligen går.

Håller mig nog till att testa mejeri enbart i mat. Det kanske inte triggar lika mycket?

• Gilla 1
Länk till inlägg

Jag har slutat med alla ko-mejerier och håller mig till "kokosmejerier" för att slippa valkar kring midjan. Det blev en riktigt snabb bortsmältning av dem när jag gjorde den koständringen.

Om jag vill äta ost så blir det fårost (äkta Feta) och getost, eftersom proteinet i dessa inte är lika fetmande som det i komjölksostar. Dessutom kan jag av kostnadsskäl inte äta lika mycket av dem... Jag gör undantag för smör, som jag ofta använder blandat med hälften smakfri kokosolja och en nypa salt.

Garants kokosmjölk i små pappkartonger är tjock som Philadelphiaost, och man kan trycka ut en klick som ersättning för vispad grädde. För att slippa köpa olika sorters kokosmjölk, spär jag ut Garants tjocka variant med vatten och använder som vanlig mjölk i matlagning. Har en liten tillbringare färdigblandad till hands i kylskåpet. Den går att göra drickchoklad av också (osötad förstås). Jag har vant mig vid kokossmaken, kanske för att kokosprodukterna haft så positiv effekt på midjemåttet. Kanske inte alla kan vänja sig.

I stället för nötter äter jag en liten mängd kokoschips (naturella). Det är också fördelaktigt för vikten.

Jag tycker det verkar som om du har bestämt dig för att lyckas med övergången till LCHF den här gången. Och då borde det gå bra :)

• Gilla 6
Länk till inlägg

Jag har slutat med alla ko-mejerier och håller mig till "kokosmejerier" för att slippa valkar kring midjan. Det blev en riktigt snabb bortsmältning av dem när jag gjorde den koständringen.

Om jag vill äta ost så blir det fårost (äkta Feta) och getost, eftersom proteinet i dessa inte är lika fetmande som det i komjölksostar. Dessutom kan jag av kostnadsskäl inte äta lika mycket av dem... Jag gör undantag för smör, som jag ofta använder blandat med hälften smakfri kokosolja och en nypa salt.

Garants kokosmjölk i små pappkartonger är tjock som Philadelphiaost, och man kan trycka ut en klick som ersättning för vispad grädde. För att slippa köpa olika sorters kokosmjölk, spär jag ut Garants tjocka variant med vatten och använder som vanlig mjölk i matlagning. Har en liten tillbringare färdigblandad till hands i kylskåpet. Den går att göra drickchoklad av också (osötad förstås). Jag har vant mig vid kokossmaken, kanske för att kokosprodukterna haft så positiv effekt på midjemåttet. Kanske inte alla kan vänja sig.

I stället för nötter äter jag en liten mängd kokoschips (naturella). Det är också fördelaktigt för vikten.

Jag tycker det verkar som om du har bestämt dig för att lyckas med övergången till LCHF den här gången. Och då borde det gå bra :)

Håller med om allt du skriver här! Jag har samma erfarenhet. Samt dessutom att jag får mkt mer stabil mättnad och inget behov av att över-äta när jag äter nöt och mejerifritt.

• Gilla 4
Länk till inlägg

Se över din dygnsrytm och etablera fasta mtrutiner, max tre ggr/dag och ät dig riktgt mätt åtmnstonde vid två mål.

Det tar sin tid att etablera en matrytm som håller över tid, för jag tror man kan utvärdera egentligen först efter ett halvår och bara köra på och hålla sig trogen t.ex maxgräns på kolhydrater och pina sig igenom alla dessa falska signaler om hunger när det är det vanliga spöket som börjar vråla inom en, som det gör för oss som slarvat längre tid,

Bara för att man lyckats en gång, så betyder det inte så mycket i det långa loppet, själv siktar jag numera på ett år vlket har fått min inre stress över tvånget tt lyckas att definitivt lugna ner sig, man ska ju fortsatt vara lite snäll mot sin kropp och inte straffa med en massa "optimalt finlir" en näringsmässigt misshandlad kropp kan inte från ena dagen till andra bara säga ok.. det funka tyvärr inte så.

Har det tagit år att bli rund, så tar det inte en månad och att man plötsligt har hea skiten i sin hand som en liten ask. 

Så mitt råd är att skynda lite långsamt och botanisera ordentligt bland grönsaker vars kolhydrater är egentlgien peanuts i sammanhanget, så länge du bannlyser hårt raffinerad och processad mat, hel- och halvfabrikat - laga maten från grunden.. det går icke att misslyckas med det , på sikt.

Käänner igen mig i dig och hur du beskriver det (var själv i en hopplös sitation vid årsskiftet, dvs shockad över varthän jag hamnat men är nu förlikad med min "nygamla" livsstil, men 30 blir man aldrig igen... snyft!!

Vi fixar det tillsammans, jag har intalat mig med den elakaste rösten i flera år nu, att nädu tjocksmock.. du kommer aldrig att behöva se ett gym igen, glöm hemmagympan och kan lika gärna lägga all badminton simning och annat på hyllan, tjocksmock.. vilken eländig självrespekt egentligen tycker du inte?

Nu har jag redan börjat gå.. och räknar med att gå pensionärs-walking iaf under det första halvåret, kanske året ut... innan jag hittar den där växeln, att bli mig själv igen, så jag drar till med en klyscha nu :

VILL MAN SÅ KAN MAN!! dock,  inte allt på en gång .. det finns så otroligt fina råvaror är ute att det är det minsta problemet, om man nu behöver variation.. som i sig KAN trigga i sig.. så var försiktig med fortsatta hjärnspöket om hur jäva gott allt ska smaka hela jävla tiden, uppskatta den enkla maten.. för mättnadens skull, så du får tid att glädjas med saker som inte har med mat i parti o minut att göra.

Ägg varje dag här, avocado dagligen, bacon typ alltid.. mycket sallad.. och so what om man inte är en virtuos på himmelska anrättningar? vem sa att gommen ska optimeras hela tiden?  man ska ju andra hållet.

Ta det som funkar, blir den enformigt med fortsatt funkar, ja kör isf hellre konsekvent på det!! än att leka .. och riskera trilla dit i det vanliga triggertänkandet, ska smaka och smaka o smaka, jag blir tokig på ilandssjukan, som fick mig att helt förändras o det gick snabbt för min del, känner icke igen min kropp, men nu.. har jag insett att färden tbx, behöver sin tid... så skynda långsamt.

Jättebra inlägg av dig - tack! 

• Gilla 3
Länk till inlägg

Se över din dygnsrytm och etablera fasta mtrutiner, max tre ggr/dag och ät dig riktgt mätt åtmnstonde vid två mål.

Det tar sin tid att etablera en matrytm som håller över tid, för jag tror man kan utvärdera egentligen först efter ett halvår och bara köra på och hålla sig trogen t.ex maxgräns på kolhydrater och pina sig igenom alla dessa falska signaler om hunger när det är det vanliga spöket som börjar vråla inom en, som det gör för oss som slarvat längre tid,

Bara för att man lyckats en gång, så betyder det inte så mycket i det långa loppet, själv siktar jag numera på ett år vlket har fått min inre stress över tvånget tt lyckas att definitivt lugna ner sig, man ska ju fortsatt vara lite snäll mot sin kropp och inte straffa med en massa "optimalt finlir" en näringsmässigt misshandlad kropp kan inte från ena dagen till andra bara säga ok.. det funka tyvärr inte så.

Har det tagit år att bli rund, så tar det inte en månad och att man plötsligt har hea skiten i sin hand som en liten ask. 

Så mitt råd är att skynda lite långsamt och botanisera ordentligt bland grönsaker vars kolhydrater är egentlgien peanuts i sammanhanget, så länge du bannlyser hårt raffinerad och processad mat, hel- och halvfabrikat - laga maten från grunden.. det går icke att misslyckas med det , på sikt.

Käänner igen mig i dig och hur du beskriver det (var själv i en hopplös sitation vid årsskiftet, dvs shockad över varthän jag hamnat men är nu förlikad med min "nygamla" livsstil, men 30 blir man aldrig igen... snyft!!

Vi fixar det tillsammans, jag har intalat mig med den elakaste rösten i flera år nu, att nädu tjocksmock.. du kommer aldrig att behöva se ett gym igen, glöm hemmagympan och kan lika gärna lägga all badminton simning och annat på hyllan, tjocksmock.. vilken eländig självrespekt egentligen tycker du inte?

Nu har jag redan börjat gå.. och räknar med att gå pensionärs-walking iaf under det första halvåret, kanske året ut... innan jag hittar den där växeln, att bli mig själv igen, så jag drar till med en klyscha nu :

VILL MAN SÅ KAN MAN!! dock,  inte allt på en gång .. det finns så otroligt fina råvaror är ute att det är det minsta problemet, om man nu behöver variation.. som i sig KAN trigga i sig.. så var försiktig med fortsatta hjärnspöket om hur jäva gott allt ska smaka hela jävla tiden, uppskatta den enkla maten.. för mättnadens skull, så du får tid att glädjas med saker som inte har med mat i parti o minut att göra.

Ägg varje dag här, avocado dagligen, bacon typ alltid.. mycket sallad.. och so what om man inte är en virtuos på himmelska anrättningar? vem sa att gommen ska optimeras hela tiden?  man ska ju andra hållet.

Ta det som funkar, blir den enformigt med fortsatt funkar, ja kör isf hellre konsekvent på det!! än att leka .. och riskera trilla dit i det vanliga triggertänkandet, ska smaka och smaka o smaka, jag blir tokig på ilandssjukan, som fick mig att helt förändras o det gick snabbt för min del, känner icke igen min kropp, men nu.. har jag insett att färden tbx, behöver sin tid... så skynda långsamt.

Jättebra inlägg av dig - tack! 

Tack för klokskapen, tar till mig direkt! Tänker också att naturlig mat, utan rädsla för fett, smakar så mycket bättre. Det behöver inte vara så krångligt.

Om kroppen kommer i bättre balans är det ju lättare att komma tillrätta med stress.

• Gilla 2
Länk till inlägg

Köpte kokosmjölk i går, tänker testa :-)

• Gilla 2
Länk till inlägg

Tack för klokskapen, tar till mig direkt! Tänker också att naturlig mat, utan rädsla för fett, smakar så mycket bättre. Det behöver inte vara så krångligt.

Om kroppen kommer i bättre balans är det ju lättare att komma tillrätta med stress.

Exakt.... att hitta balansen. 

Precis som du, har jag också cravings om kvällen, men det ska sägas att jag jobbat  kvälls- och nattetid över många år, som om det inte vore nog har jag jobbat 12-timmars pass under längre perioder också, men jag har ju tyvärr legitimerat mig elelr börjat försvara mig med att jag "behöver" äta under kvällstid, medan det urartat till att gälla nu också nattetid.. och till slut dygnet-om... 

Ja, jag gjorde slut på självbedrägeriet vid nyår, men planerat det länge.. att skeppet ska vända! Jag märker att du okså tycks ha seriösa betänkligheter gäällande matvanorna, det är strongt och fortsätt så!

Jag har hittills enbart goda erfarenheter på alla plan, vad gäller att fasa ut junk, hel- och halvfabrikat, spannmål ; när jag avviket min s.k strikta mathållning dåninnebär det att jag överskrider 20 gram kh per dag.. eller min tumregel att den vara jag köper hem inte ska ha fler än 5 g kh/ 100 g (förutom vissa grönsaker som jag vet gör mig gott)

Det kan behöva få ta tid, att komma fram till vad man bör dra in på, men själv är jag glad för salami, nötter och så kalrt mejerivaror, är i nuläget ej beredd att v så sträng med det, för då blir jag neurotiskt fixerad och den förlusten kan kosta mig ett platt återfall till det jag hatar, de urdåliga ursäkterna som skutsade mig rakt in i fetman, jag har mkt mkt svårt att förlika mig med min övervikt.. men du har ju diabetesbilden att ta hänsyn till.. jag tror du kommer lyckas sån länge du tänker långsiktigt, det hjälpte mig, jag kom på att jag blev överambitiös, av erfarenhet skulle det bli ett snabbt race, för att enbart trilla dit igen.. men nu är jag rädd för blodtrycket,  den skitmat som är -så-himla-god.. lockar mig inte riktigt när jag tänker på vad som kan hända om jag bara kör på som om det tregnar, och jag har redan sett prislappen som är ju enbart en försmak.. vikten.. den är grotesk nu, men genom att ha gjort upp med pastaträsket och brödträsket.. kommer jag inom detta året att ha tappat minst 10  kg på enbart det.

Håll diig ifrån ALL HELFABRIKAT vad du  än gör, så du avvänjer dig!  psyket ska sluta längta till sådant ... det tar absolut sin tid och .. och om möjligt , fasa ut halvfabrikat helt å hållet! mom du kan.

Vi lever i en lömsk tid , med sjuka begär. som normaliserats och bejakats.

Jag undviker också att väga mig i tid och otid, det är inget hafsverk, att förebygga ilandssjukdomarna, krävs lite djupgående patos..  

Men kalops kan man äta!  :D och på sikt, med en liten potatis till, utan att triggas och fortsätta sleva upp och sluta med att man står och skyfflar i sig skogshuggarportioner av t.ex potatismos, som jag tycker är så vansinnigt gott ,  det går precis lika fint med en avocado detta året ut, och tar t.ex hellre en burk makrill i tomatsås med en halv avocado för att sova ohungrig och överskrida kalorigränsen, än att trötta ut mig med hunger o cravings, en avocado är såå mkt bättre än tre mackor choklad och glass. 

Så det är relativt. Har man klämt i sig tusen kalorier under en kväll. och kvällar i rad , under månader eller år .och det blivit livsstilen,  så är ju låt säga 200 kalorier överskott ingenting, ovsett att man "inte klarat" den strikta grundmallen, man får ju börja iaf någonstans innan man kommer in i balansen.

Gäller att fortsatt omvandla i positivt tänkande, börja inte banna dig själv för att du börjar äta av den "godkända" maten, sätt det hellre isf i proportion till vad du skulle mumsa på om du aldrig ens tänkte tanken på att ifrågasätta hur ditt inre mår i framtiden,

Så kan man öka på och sätta in växeln när man orienterat sig i lchf-godsakerna, allt kan inte ske samtidigt, om man inte r sjujävligt motiverad att det ska ske här och nu.. finns många som har den styrkan, men att inte rasa i vikt eller börja undersöka vartenda värde finns inte på kartan här , ännu...

Det kanske kommer ha haa. Jo jag umgicks med tankar om att nog behöva köpa hem en ketos-mätare, är glad att jag sansade mig i sista stunden o länat det därhän, tänker inte undersöka släktens svagheter, jag är inte där men kanske är jag alltför emanciperad  :P

lycka till iaf, hoppas du fortsätter troget.. än så länge peppar peppar gör jag, kostdoktorerna är fantastiska.. jag älskar den krigsstämning av stridslusta som går igång när man tar fighten mot lögnhalsarna som med gnidna händer ljuger folk rätt i ansiktet, som en husläkare mkt väl skulle kunna göra,, och skicka en dietist på dig att få dig att äta flingor sylt och sötjuice till frukost som man dessutom avgudar oc påstått vara så viktigt mål om dagen, när det liksom är bevisat att man inte alls behöver drunkna i mat under morgontimmarna - så jag sväljer ksotdoktorns och kompanis argument med hull och hår ,  vlket hjälper mig, dvd att vara lite fanstiskt.. att gå all in.. är inte fel alls för ens mentala fightingspirit, men man ska må lite bra också, så klarar man det inte så clean som man tänkte initialt, ska man inte förnedra sig för det, det går ändå åt rätt håll alltid! så länge man ignorerar det förädlade överförädlade farliga utbudet.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Har varit helt fixerad vid vågen, till sist ställde jag mig på den nästan varje gång jag var i närheten.

Läste ditt inlägg, ställde undan vågen och den ska inte fram igen.Vill inte ha ketosmätare heller.

För några år sedan var jag vältränad och minns vägen dit. Jag sprang, utan att bry mig om avstånd eller tid. Bara lyssnade på kroppen.

Det gick alldeles utmärkt! Och jag vill tillbaka dit. 

Jobbade också kväll/natt i många år och har varit van att äta sena kvällar.

I går hade vi kalasmiddag. Revbensspjäll som jag förkokat i hemlagad buljong som jag sparat i frysen. Marinad med bland annat vitlök, rapsolja, ingefära, sambal olek och en del kryddor som jag plockade lite på måfå. Hade kvar basen till en pulled pork i frysen, blandade i den också. Minns att det var gjort på recept, minus sockret så jag tyckte det kändes okej.
Så gott.

Gjorde en vitkålssallad till, med både röd- och vitkål. I receptet stod dubbelt så mycket creme fraiche som majonnäs. Gjorde tvärtom och kryddade

med salt och lite vitpeppar. Lite hackad rödlök i. Det blev så gott!

Inser att jag kan en hel del och gör hemlagat av bara farten. Har bara inte tänkt på det.

Du har så rätt i det positiva tänkandet. Som du skriver, allt är relativt.

Hakat på lchf-utmaningen också. Glad för svensk version eftersom jag är lite dålig på engelska.

Blir så glad över alla goda råd i tråden! Det känns väldigt, väldigt bra.

Tack! :)

• Gilla 4
Länk till inlägg

Vad härligt, det tycks ha klickat till och gått in i exakt rätt växel och har du redan haft en upparbetad livsstil med kost som funkat bra och din vilja är med på banan, så  har du alla chanser i hela världen att lämna självbedrägeri-matandet  helt därhän.

Fantastisk motivation du upparbetat!  

Vågen ska inte ta kommandot nej.. det ska DU , för så fort den inte motsvarar ens förväntningar börjar man (jag iaf... ) konspiera med den och kedja fast sig vid den som om den vore en  chefsideolog och man grät om man inte gick ner iaf 200 gram... ;) så kunde det styra en hel dag.. och få en att depptrotsa med t.ex choklad eller extra portion av något,  bara för det... vilken dialog man

kan ha med vågen eller hur..   :blink:  vad kan en våg egentligen? den kan inte ett dugg  , bort med den - du känner och vet var när och hur du mår bra, det som räknas. Men man kan ju ta en koll varannan vecka o så, ja  en gång i månaden är fair enough..  om du frågar mig. 

Inget är så sanningstalande som t.ex ett par favoritjeans man haft länge när man trivdes med livet o kroppen sade stopp när den fiick nog, eller kläderna rent allmänt.. men som man inte längre får över höften.. blusar och tröjor som stramar när plagg efter plagg plötsligt har *krympt.. där kan ingen våg hjälpa  öht, hur minutiöst man än upparbetar sina magiska vägstunder som en självändamålsenlig ritual..  nej enbart hur och vad du äter ÖVER TID  och lusten att aktivera sig kommer av att man inte är lika slö efter inskyfflande av sockerbomber, om.... det nu varit din svaghet.

Det där komatösa tillståndet , där man är trög.. försvinner ju successivt om inte lyckan/vinsten i att inte slava för genuint skit redan kickar in första veckorna, inte så konstigt att du blir alert av att hålla dig till rätt kost och gläds av igenkänning. 

Men 20 á 30 gam kh per dag, är väl helt realistiskt... ?

Mitt fördärv de senaste två dygnen, är ostrflarn..  upåtckte det i förrigår och mumsat i mig två plåtar.. inte bra. 

Ambitionen var att kunna äta lite civiliserat, unna mig tre fyra flarn vid lämpligt tillfälle, som tilltugg eller för att stilla ev kvällshunger, men det blev för gott och skulle jag hålla mig troget n min plan, då skulle jag snabbt dra på mig jacka och skor för att fokusera på nåt annat är god mat och vilja njuta av maten, jag vill äta nr jag 'r hungrig och ta itu med mina hungersignaler som inte är särskilt tillfärlitliga alls. 

Jaa kål är fantastisk gott, särskilt rödkål med massor av antioxidanter och fibrer.  Prova också  stekt aubergine, mums! 

Länk till inlägg