MariaF

Overweight vs Overfat

Recommended Posts

Vilka valkar..? ;)

 

Skämt åsido, du får gärna skicka en länk till programmet, Maria!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilka valkar..? ;)

 

Skämt åsido, du får gärna skicka en länk till programmet, Maria!

 

Vilket av dem? Jag har sett så mycket det sista...  :)

Menar du träning kan jag rekommendera dessa sidor: https://philmaffetone.com, https://runninginsystems.com

Vill du se videos finns de på Kostdoktorns betalsidor (fast jag saknar intervju/föreläsning med Dr Maffetone där).

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter 6år på LCHF hade jag blivit viktstabil på 63kg till mina 164cm. Jag ansåg inte att jag längre var överviktigt men nöjd var jag inte varför jag i somras försökte rucka vikten, vilket jag med stor glädje rapporterade i en tråd här på forumet. Sedan dess har jag vägt strax under 60kg hela hösten men ändå inte varit nöjd; Putmagen finns kvar, BH:n har fortsatt skära in i nån valk runt bröstkorgen och insidan på låren har fortsatt gnugga sönder tyget i jeansen. Jag blir lättare men är fortfarande fläskig. Varför?

I min tråd om löpning har jag fått tips om Dr Phil Maffetone, en läkare och coach för superduper-långdistansare/triatleter, och sedan oktober helt och fullt anammat hans metoder. Matmässigt är det väldigt LCHF/Paleo så det var ingen stor omställning. Träningsmässigt har det varit en stor psykologisk omställning med mycket frustration. Jag har också läst jättemycket om detta med träning och, eftersom jag närmar mig klimakteriet, hormoner. Under tiden har något hänt med min kropp…

Härom kvällen fick jag syn på mig själv i en spegel, naken. Som knubbis (för mentalt definierar jag mig fortfarande så) brukar jag undvika det men nu hajade jag till; Min kropp har förändrats. Big time! Jo, jag har haft koll på måttbandet så det var ingen nyhet att centimetrarna smält bort men det jag såg har jag aldrig sett förut och det var kanske det jag behövde för att ta in att jag smalnat av. Jag börjar se mina revben och jag har fått gropar längs sidorna på magen. Det har aldrig hänt förut, inte ens när jag under en deprimerad period gick ner till 58kg på kort tid.

Detta har fått mig att undra över termen ”överviktigt” och jag undrar varför vi inte använder termen ”överfet” istället. Detta har jag läst mycket om under hösten sedan jag lade om träningen; man kan vara smal men ändå fet, precis som man kan vara fet men undernärd.

Jag saknar detta på Kostdoktorns sidor. Eller kanske snarare saknar begreppet ”överfet ”och vad man gör åt det presenterat på ett pedagogiskt vis. Det finns massor om att gå ner i vikt. Men är det det vi vill? Delvis såklart, men mest vill nog de flesta bli smala när man letar sig hit. På det viset tycker jag det är synd att träning kommer först på 15:e plats bland viktminskningsråden eftersom RÄTT sorts träning hjälper till att balansera den hormonella störningen och därmed formar om kroppen. Det står med där men vilken knubbis fokuserar på det när det kommer först på 15:e plats? Aspekten ”träna utan skador” saknar jag också (där är Maffetones metod bra) och att ”träna i prattempo” gör man för att öka fettförbränningen och bygga upp kroppen i ett lagom tempo. 

Det finns mycket av teorierna bakom de positiva hormonella effekterna av rätt sorts träning i flera av videoklippen på kostdoktorns sida, tex Stephen Phinney och Jeff Volek, men jag undrar hur många knubbisar som inspireras av ultraatleter som Tim Olsen (nämnd av både Dr Phinney och Dr. Volek), som sprang 16mil på 12 timmar, eller Sami och Meredith (Cereal Killer 2) som rodde från Kalifornien till Hawaii på 44 dagar, och tänker ”Kolhydratkost och träning ska jag prova!”? Missförstå mig inte nu, jag tror vi är många som är imponerade och övertygade om lågkolhydratkostens lämplighet vid träning, men att tillämpa det på sig själv när man är halvdöd efter ett varv i elljusspåret på 2,5km..? 

Nu vet jag inte riktigt vad jag vill med detta inlägg, det är ju liksom ingen fråga, kanske möjligen en önskan att team Kostdoktorn ser över informationen kring detta, men jag behövde få ventilera mina tankar eftersom jag gjort denna omformande erfarenhet på min egen kropp. Det finns en massa studier (för att citera en viss Pfizer-professor) att ta del av för den som vill, länkar finns bl a på sidan running i systems. Kanske vill jag mest bara förmedla till er som vill bli av med valkar att (åtminstone vissa) svar finns men det är inte alltid så lätt att knyta ihop den tillgängliga informationen och förstå sambanden innan man själv provat…

Vad roligt att du skriver detta här! Jag försöker ofta ta upp det både här och på kostdoktorns blogg men sällan med bra svar. Har länge undrat varför man så gärna vill hävda att träning inte spelar roll för viktminskning när det är ett faktum att om man tränar när man viktminskar så går man ner i fettprocent men behåller sina muskler/ökar muskelmassan, medan om man, som många här beskriver att de gör med inte alltid så bra effekt, är att sitta stilla, äta mer fett mindre kolhydrater, gå ner i vikt och då även i muskler. Varför! Varför ska man vara stillasittande och tappa muskler och fett bara för att minska i vikt? om man kan gå, lyfta och använda sin kropp och få en funktionellare fastare kropp?

  • Gilla 7

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ibland när folk fokuserar för mycket på viktnedgång, oavsett hur och vad (fett eller muskler) som försvinner, så kan de få svaret "ja men kapa av ett ben, så går du ner i vikt!". De brukar aldrig förstå...:-)

Tack för länkarna; jag har åtminstone sparat dem. 

  • Gilla 6

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man vill undvika +kortisol -> +insulin -> -lipas, för utan aktivt lipas blir minskningen av kroppsfett lidande antar jag? Vissa träningssituationer ger antagligen dygnsnettotillskott av kortisol medan andra ger minskat dygnsnetto. Skiljer säkert mellan individer också. Gäller att hitta sin väg! Och den vägen lär inte vara konstant hela livet. Frågan är hur man känner av högt kortisol. Nån kanske har bra idé/tips? (Att hålla på o mäta lockar inte mig just nu, men för den som behöver är det kanske intressant och förhoppningsvis tillräckligt tillförlitligt. Tänker då på salivkortisoltest för hemmabruk, men som så många andra tester ger det bara ett ofta svårtolkat momentanvärde.)

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad roligt att du skriver detta här! Jag försöker ofta ta upp det både här och på kostdoktorns blogg men sällan med bra svar. Har länge undrat varför man så gärna vill hävda att träning inte spelar roll för viktminskning när det är ett faktum att om man tränar när man viktminskar så går man ner i fettprocent men behåller sina muskler/ökar muskelmassan, medan om man, som många här beskriver att de gör med inte alltid så bra effekt, är att sitta stilla, äta mer fett mindre kolhydrater, gå ner i vikt och då även i muskler. Varför! Varför ska man vara stillasittande och tappa muskler och fett bara för att minska i vikt? om man kan gå, lyfta och använda sin kropp och få en funktionellare fastare kropp?

 

Nämenaltså jag håller med och inte!

 

Lusläser man så framgår det att både kost och fysisk aktvitet spelar roll.. dock så dominerar själva viktminskningen!

 

Det är bra nog.. dvs själva viktminskningen/fettminskningen är inte linjärt beroende utav ens fysiska status!

 

En annan sak är/kan vara att det inte alltid räcker.. utan att den fysiska statusen är/kan vara en stor del av ens ohälsa?

 

Och Paolo har i princip rätt.. ut och spring i högt tempo minst två timmar om dagen/7 dar i veckan och man kan äta lite hur man vill.. så länge man får i sig all näring man behöver!

 

Grejen är att detta bör man då ha anammat redan innan man blivit obese/fått metabolt syndrom/diabetes! :wacko:

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att träning har oerhört stor betydelse, kanske inte för viktminskning per se, men för uppbyggnad av kroppen. Dessutom passar det utmärkt ihop med LCHF på många sätt. Man kan t ex träna direkt efter jobbet utan att äta först, vilket jag aldrig klarade tidigare. Träning, i varje fall viss träning gör att man fyller ut fettminskningen med muskler. Jag tränar inte själv alls för att bli någon atlet, men det jag fick tydligt mer muskler samtidigt som jag minskade i vikt och blev av med fett. Kroppskonstitutionen helt enkelt ändrades, trots att jag började efter att jag fyllt 57 år. Vilken betydelse det har att jag är man och inte kvinna vet jag inte.

För mig fungerade inte löpning så bra. Jag kom till en viss nivå sen hände inget mer. Istället har Friskis & Svettis fungerat utmärkt, där jag blandar pass som innehåller styrka (skivstångspass och liknande) med mer konditionsträning. Jag tränar i princip alltid i grupp. Det medför för mig att jag tränar bättre och mer effektivt. Jag försöker alltid gå på pass som man bokar, eftersom man då inte så enkelt kan "smita undan" ("men är jag inte lite för trött idag ändå..." etc). Det här har fungerat utmärkt för mig. Jag tycker du ska testa något liknande. Jag tror att det är effektivare för kroppen än att nöta med löpning (man kan givetvis löpträna också lite då och då).

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det har nästan blivit ett mantra "Strunta i att röra på dig och gå ner i vikt ändå!" men jag har börjat tänka i banorna att för att komma åt den hormonella störningen så måste vi röra oss... Nu är det ofta så för mig att jag har svårt att ta till mig vissa saker innan jag är redo för det och det är nog därför jag vill se en annan sorts presentation av detta; en lättillgänglig, pedagogisk sådan. 

Ja verkligen sant. Jag tycker dessutom  för att spetsa till det lite, att det är olämpligt av kostdoktornteamet att posta inlägg med rubriker som liknande "Så går du ner i vikt utan röra på dig". Det borde vara hälsa och långsiktigt välmående som var fokus nr 1 här.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast rent taktiskt är det nog rätt att börja med viktminskning för att inte tappa för många redan innan de kommit igång.  Svår balansgång.

Förstår nog inte varför man skulle dela upp de två helt olika sakerna att röra på sig normalt, som vi är skapta för, och att äta hälsosamt. Sitta still och äta är väl inget viktigt budskap att föra fram . Ofta är det xessutom retoriskt använt, typ "träning är betydelselöst för viktnedgång" Istället kunde man släppa fokus på att diskutera emot träning och bara förespråka allmänt hälsosam livsstil där normal rörelse som promenad eller att bära hem sina matkassar för hand osv ingår.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nämenaltså jag håller med och inte!

 

Lusläser man så framgår det att både kost och fysisk aktvitet selar roll.. dock så dominerar själva viktminskningen!

 

Det är bra nog.. dvs själva viktminskningen/fettminskningen är inte linjärt beroende utav ens fysiska status!

 

En annan sak är/kan vara att det inte alltid räcker.. utan att den fysiska statusen är/kan vara en stor del av ens ohälsa?

 

Och Paolo har i princip rätt.. ut och spring i högt tempo minst två timmar om dagen/7 dar i veckan och man kan äta lite hur man vill.. så länge man får i sig all näring man behöver!

 

Grejen är att detta bör man då ha anammat redan innan man blivit obese/fått metabolt syndrom/diabetes! :wacko:

Nya läsare på kostdoktorn utan tidigare kunskaper i ämnet ska inte behöva "lusläsa" sig till detta. Finns ingen anledning att de går i polemik till vanlig vardagsmotion. 

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det framgår att både kost och fysisk aktivitet spelar roll, men det är inte tydligt. Man måste lusläsa och är man inte sugen på träning så missar man poängen.

Man måste inte lyssna på Paolo. Och man måste inte ha börjat träna innan man blev tjock. Det har jag upptäckt nu. Inte för att alla valkar är borta men kroppsformen förändras med en ändrad form av träning. Tidigare sprang jag bara. Nu springer jag med pulsklocka och begränsar maxpulsen (har med nåt tröskelvärde , AeT, att göra) och helt plötsligt urholkas magen, så rackarns häftigt! Självklart kanske det inte gäller alla men jag tror det gäller väldigt många.

Det här med hur saker presenteras för att en individ ska ta till sig det är en annan intressant aspekt...  ^_^

Intressant att höra om dina resultat där verkligen!

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nämenaltså jag håller med och inte!

 

Lusläser man så framgår det att både kost och fysisk aktvitet selar roll.. dock så dominerar själva viktminskningen!

 

Det är bra nog.. dvs själva viktminskningen/fettminskningen är inte linjärt beroende utav ens fysiska status!

 

En annan sak är/kan vara att det inte alltid räcker.. utan att den fysiska statusen är/kan vara en stor del av ens ohälsa?

 

Och Paolo har i princip rätt.. ut och spring i högt tempo minst två timmar om dagen/7 dar i veckan och man kan äta lite hur man vill.. så länge man får i sig all näring man behöver!

 

Grejen är att detta bör man då ha anammat redan innan man blivit obese/fått metabolt syndrom/diabetes! :wacko:

Du tar ofta upp de där två ytterligheterna antingen springa 2 timmar per dag eller så kan man inte röra sig alls för att man inte "har tid" eller för att man inte är 100% i toppform? Vanliga promenader och korta intervaller på några minuter av tex armhävningar/upphopp osv kräver kanske 30 minuter av kvällens  tv-tid.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nya läsare på kostdoktorn utan tidigare kunskaper i ämnet ska inte behöva "lusläsa" sig till detta. Finns ingen anledning att de går i polemik till vanlig vardagsmotion. 

De behöver ioförsej inte lusläsa särskildt mycket.. oftast handlar det om selektivt läsande! :unsure:

 

Där man hoppar alla trådar/länkar till träning och går direkt till de som överens stämmer med ens verkliga eller inbillade behov,, dvs hur blir jag ung, frisk, rik, världskänd/iallafall hur får jag mina 15 minuter i TV! :blink:

 

Grejen när det redan är försent (man är medelåjders) och man aldrig fick de där 15 minuterna av berömmelse/uppmärksamhet.. då får man göra det bästa utav situationen, nöja sig med hälsa, lyckligt äktenskap, radhus/bostadsrätt i någon förort och friska barn!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du tar ofta upp de där två ytterligheterna antingen springa 2 timmar per dag eller så kan man inte röra sig alls för att man inte "har tid" eller för att man inte är 100% i toppform? Vanliga promenader och korta intervaller på några minuter av tex armhävningar/upphopp osv kräver kanske 30 minuter av kvällens  tv-tid.

 

Ja jag tar upp Paolos råd som en av ytterligheterna,, räkna kalorier är en annan!

 

Ingen av de båda är direkt fel.. om de appliceras på rätt person, i rätt ålder.. och man sen väljer att äta rätt mat.

 

Såå.. går man under namnet "Kungen av kungsan", är ung, vill bli proffsboxare, har massmedial uppmärksamhet, sponsorer, Italienska mostrar så är nog rådet om att äta pasta och springa 2 timmar om dagen förutom alla andra timmar man tillbringar på gymmet/boxningslokalen inte helt fel!

 

Har man lixom inte de förutsättningarna kanske man borde fundera i lite andra banor?

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så klart går man ner i vikt utan träning. Som Jesper skriver viktigt när man kanske har mycket vikt att förlora. Det får duga ett tag helt enkelt. Sedan tror jag inte att man blir frisk utan motion. Det höjer energin så himla mycket. Märkte stor skillnad när jag började motionera mera än promenader nu under tidig höst. 

Jag vägrar att väga mig, för det blir (för mig) fel fokus på vikt istället för att må bra. Då behöver jag också ta hänsyn till matens kvalitet, sömn, stress, vardagsmotion med mera av en helhetssyn. 

Just nu spökar stressen in för mig, som tar kål på min återhämtningsförmåga. Sover dåligt och kan inte somna om när jag vaknar efter ca 6 timmar... Så läste och tänkte lite i Marias banor kring lågpulsträning. 

Vi ställer så höga krav på oss för det mesta och det är bra på att våga släppa och bygger upp kroppen på ett skonsamt sätt. Slipper no pain no gain attityden som föreskriver att vi ska vara tuffa mot oss själva. 

Funderade själv lite på heart rate variability för att få feedback kring stress. HRV är lätt att mäta men antagligen svårt att utvärdera. 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja jag tar upp Paolos råd som en av ytterligheterna,, räkna kalorier är en annan!

 

Ingen av de båda är direkt fel.. om de appliceras på rätt person, i rätt ålder.. och man sen väljer att äta rätt mat.

 

Såå.. går man under namnet "Kungen av kungsan", är ung, vill bli proffsboxare, har massmedial uppmärksamhet, sponsorer, Italienska mormödrar så är nog rådet om att äta pasta och springa 2 timmar om dagen förutom alla andra timmar man tillbringar på gymmet/boxningslokalen inte helt fel!

 

Har man lixom inte de förutsättningarna kanske man borde fundera i lite andra banor?

Det finns massor med elitidrottare det inte fungerar på. Det är skillnad mellan att vara fit och frisk, helt klart. Var idag på gymmet och det finns massor med väl tränade, överfeta individer. Det pratar ett tydligt språk att det är få individer som mår bra av Paolos pasta kost. De finns. Men inte så många. 

Det där med att det är för sent vet man faktiskt bara när man har testad det.  Började förra året med enbart yoga pass. Tyckte det var riktigt bra för mig. Det är, typ också att fundera i andra banor, hittar något du faktiskt skulle tycker är roligt att göra. Simmar med barnbarnen? Dansa med Hustrun? 

  • Gilla 7

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det heter ju faktiskt hälsoblogg. 

Hade en tankeställare nu under hösten när jag reste med en vännina som är lite äldre. Hon hade tydliga begränsningar i sin mobilitet. Hur ser det ut om 10 år? 

Där jag tränar nu är det väldigt blandat med yngre och äldre och det finns massor med äldre som är fantastiskt vältränade och full med energi. 

Så det är väl mera så att man inte har råd att träna när man blir äldre. 

Så yes, Maria, håller med att det finns behov att prata mera kring motion på kostdoktorn. Speciellt när man är metaboliskt sjuk, har övervikt, är kanske stressad är det viktigt att få lite vägledning hur man kan lägga upp träning med sina eventuella begränsningar. 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det heter ju faktiskt hälsoblogg. 

Hade en tankeställare nu under hösten när jag reste med en vännina som är lite äldre. Hon hade tydliga begränsningar i sin mobilitet. Hur ser det ut om 10 år? 

Där jag tränar nu är det väldigt blandat med yngre och äldre och det finns massor med äldre som är fantastiskt vältränade och full med energi. 

Så det är väl mera så att man inte har råd att träna när man blir äldre. 

Så yes, Maria, håller med att det finns behov att prata mera kring motion på kostdoktorn. Speciellt när man är metaboliskt sjuk, har övervikt, är kanske stressad är det viktigt att få lite vägledning hur man kan lägga upp träning med sina eventuella begränsningar. 

Vad kostar en rask promenad? Alla har råd att träna. Det kostar ingenting alls att göra armhävningar, promenera raskt, göra burpees, simma i havet, yoga, trädgårdsarbete, cykla,  osv. Det finns många sätt att röra kroppen naturligt som vi är skapta för. Det är ju rent galet hur man kan påstå att man behöver vara elitidrottare för att kunna röra på sig för att hålla sig normalt rörlig och få energi. Hälsoblogg var ordet! Mkt bra tänkt!

  • Gilla 6

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just hälsodelen, att med hjälp av motion (mm) korrigera sin hormonella störning, tror jag är viktig att framhäva.

  • Gilla 7

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just hälsodelen, att med hjälp av motion (mm) korrigera sin hormonella störning, tror jag är viktig att framhäva.

Ja precis. Vi lever ju helt tokigt i dagens samhälle och normal fysisk aktivitet som raska promenader och knäböjande kallas för "träning". Man märker en sådan stor skillnad på energi , sömn, magens form, smidighet mm bara genom att vara lite mer rörlig.

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.