MariaF

Overweight vs Overfat

Recommended Posts

Vilka valkar..? ;)

Skämt åsido, du får gärna skicka en länk till programmet, Maria!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilka valkar..? ;)

Skämt åsido, du får gärna skicka en länk till programmet, Maria!

Vilket av dem? Jag har sett så mycket det sista...  :)

Menar du träning kan jag rekommendera dessa sidor: https://philmaffetone.com, https://runninginsystems.com

Vill du se videos finns de på Kostdoktorns betalsidor (fast jag saknar intervju/föreläsning med Dr Maffetone där).

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Efter 6år på LCHF hade jag blivit viktstabil på 63kg till mina 164cm. Jag ansåg inte att jag längre var överviktigt men nöjd var jag inte varför jag i somras försökte rucka vikten, vilket jag med stor glädje rapporterade i en tråd här på forumet. Sedan dess har jag vägt strax under 60kg hela hösten men ändå inte varit nöjd; Putmagen finns kvar, BH:n har fortsatt skära in i nån valk runt bröstkorgen och insidan på låren har fortsatt gnugga sönder tyget i jeansen. Jag blir lättare men är fortfarande fläskig. Varför?

I min tråd om löpning har jag fått tips om Dr Phil Maffetone, en läkare och coach för superduper-långdistansare/triatleter, och sedan oktober helt och fullt anammat hans metoder. Matmässigt är det väldigt LCHF/Paleo så det var ingen stor omställning. Träningsmässigt har det varit en stor psykologisk omställning med mycket frustration. Jag har också läst jättemycket om detta med träning och, eftersom jag närmar mig klimakteriet, hormoner. Under tiden har något hänt med min kropp…

Härom kvällen fick jag syn på mig själv i en spegel, naken. Som knubbis (för mentalt definierar jag mig fortfarande så) brukar jag undvika det men nu hajade jag till; Min kropp har förändrats. Big time! Jo, jag har haft koll på måttbandet så det var ingen nyhet att centimetrarna smält bort men det jag såg har jag aldrig sett förut och det var kanske det jag behövde för att ta in att jag smalnat av. Jag börjar se mina revben och jag har fått gropar längs sidorna på magen. Det har aldrig hänt förut, inte ens när jag under en deprimerad period gick ner till 58kg på kort tid.

Detta har fått mig att undra över termen ”överviktigt” och jag undrar varför vi inte använder termen ”överfet” istället. Detta har jag läst mycket om under hösten sedan jag lade om träningen; man kan vara smal men ändå fet, precis som man kan vara fet men undernärd.

Jag saknar detta på Kostdoktorns sidor. Eller kanske snarare saknar begreppet ”överfet ”och vad man gör åt det presenterat på ett pedagogiskt vis. Det finns massor om att gå ner i vikt. Men är det det vi vill? Delvis såklart, men mest vill nog de flesta bli smala när man letar sig hit. På det viset tycker jag det är synd att träning kommer först på 15:e plats bland viktminskningsråden eftersom RÄTT sorts träning hjälper till att balansera den hormonella störningen och därmed formar om kroppen. Det står med där men vilken knubbis fokuserar på det när det kommer först på 15:e plats? Aspekten ”träna utan skador” saknar jag också (där är Maffetones metod bra) och att ”träna i prattempo” gör man för att öka fettförbränningen och bygga upp kroppen i ett lagom tempo. 

Det finns mycket av teorierna bakom de positiva hormonella effekterna av rätt sorts träning i flera av videoklippen på kostdoktorns sida, tex Stephen Phinney och Jeff Volek, men jag undrar hur många knubbisar som inspireras av ultraatleter som Tim Olsen (nämnd av både Dr Phinney och Dr. Volek), som sprang 16mil på 12 timmar, eller Sami och Meredith (Cereal Killer 2) som rodde från Kalifornien till Hawaii på 44 dagar, och tänker ”Kolhydratkost och träning ska jag prova!”? Missförstå mig inte nu, jag tror vi är många som är imponerade och övertygade om lågkolhydratkostens lämplighet vid träning, men att tillämpa det på sig själv när man är halvdöd efter ett varv i elljusspåret på 2,5km..? 

Nu vet jag inte riktigt vad jag vill med detta inlägg, det är ju liksom ingen fråga, kanske möjligen en önskan att team Kostdoktorn ser över informationen kring detta, men jag behövde få ventilera mina tankar eftersom jag gjort denna omformande erfarenhet på min egen kropp. Det finns en massa studier (för att citera en viss Pfizer-professor) att ta del av för den som vill, länkar finns bl a på sidan running i systems. Kanske vill jag mest bara förmedla till er som vill bli av med valkar att (åtminstone vissa) svar finns men det är inte alltid så lätt att knyta ihop den tillgängliga informationen och förstå sambanden innan man själv provat…

Vad roligt att du skriver detta här! Jag försöker ofta ta upp det både här och på kostdoktorns blogg men sällan med bra svar. Har länge undrat varför man så gärna vill hävda att träning inte spelar roll för viktminskning när det är ett faktum att om man tränar när man viktminskar så går man ner i fettprocent men behåller sina muskler/ökar muskelmassan, medan om man, som många här beskriver att de gör med inte alltid så bra effekt, är att sitta stilla, äta mer fett mindre kolhydrater, gå ner i vikt och då även i muskler. Varför! Varför ska man vara stillasittande och tappa muskler och fett bara för att minska i vikt? om man kan gå, lyfta och använda sin kropp och få en funktionellare fastare kropp?

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ibland när folk fokuserar för mycket på viktnedgång, oavsett hur och vad (fett eller muskler) som försvinner, så kan de få svaret "ja men kapa av ett ben, så går du ner i vikt!". De brukar aldrig förstå...:-)

Tack för länkarna; jag har åtminstone sparat dem. 

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man vill undvika +kortisol -> +insulin -> -lipas, för utan aktivt lipas blir minskningen av kroppsfett lidande antar jag? Vissa träningssituationer ger antagligen dygnsnettotillskott av kortisol medan andra ger minskat dygnsnetto. Skiljer säkert mellan individer också. Gäller att hitta sin väg! Och den vägen lär inte vara konstant hela livet. Frågan är hur man känner av högt kortisol. Nån kanske har bra idé/tips? (Att hålla på o mäta lockar inte mig just nu, men för den som behöver är det kanske intressant och förhoppningsvis tillräckligt tillförlitligt. Tänker då på salivkortisoltest för hemmabruk, men som så många andra tester ger det bara ett ofta svårtolkat momentanvärde.)

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad roligt att du skriver detta här! Jag försöker ofta ta upp det både här och på kostdoktorns blogg men sällan med bra svar. Har länge undrat varför man så gärna vill hävda att träning inte spelar roll för viktminskning när det är ett faktum att om man tränar när man viktminskar så går man ner i fettprocent men behåller sina muskler/ökar muskelmassan, medan om man, som många här beskriver att de gör med inte alltid så bra effekt, är att sitta stilla, äta mer fett mindre kolhydrater, gå ner i vikt och då även i muskler. Varför! Varför ska man vara stillasittande och tappa muskler och fett bara för att minska i vikt? om man kan gå, lyfta och använda sin kropp och få en funktionellare fastare kropp?

Nämenaltså jag håller med och inte!

Lusläser man så framgår det att både kost och fysisk aktvitet spelar roll.. dock så dominerar själva viktminskningen!

Det är bra nog.. dvs själva viktminskningen/fettminskningen är inte linjärt beroende utav ens fysiska status!

En annan sak är/kan vara att det inte alltid räcker.. utan att den fysiska statusen är/kan vara en stor del av ens ohälsa?

Och Paolo har i princip rätt.. ut och spring i högt tempo minst två timmar om dagen/7 dar i veckan och man kan äta lite hur man vill.. så länge man får i sig all näring man behöver!

Grejen är att detta bör man då ha anammat redan innan man blivit obese/fått metabolt syndrom/diabetes! :wacko:

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror att träning har oerhört stor betydelse, kanske inte för viktminskning per se, men för uppbyggnad av kroppen. Dessutom passar det utmärkt ihop med LCHF på många sätt. Man kan t ex träna direkt efter jobbet utan att äta först, vilket jag aldrig klarade tidigare. Träning, i varje fall viss träning gör att man fyller ut fettminskningen med muskler. Jag tränar inte själv alls för att bli någon atlet, men det jag fick tydligt mer muskler samtidigt som jag minskade i vikt och blev av med fett. Kroppskonstitutionen helt enkelt ändrades, trots att jag började efter att jag fyllt 57 år. Vilken betydelse det har att jag är man och inte kvinna vet jag inte.

För mig fungerade inte löpning så bra. Jag kom till en viss nivå sen hände inget mer. Istället har Friskis & Svettis fungerat utmärkt, där jag blandar pass som innehåller styrka (skivstångspass och liknande) med mer konditionsträning. Jag tränar i princip alltid i grupp. Det medför för mig att jag tränar bättre och mer effektivt. Jag försöker alltid gå på pass som man bokar, eftersom man då inte så enkelt kan "smita undan" ("men är jag inte lite för trött idag ändå..." etc). Det här har fungerat utmärkt för mig. Jag tycker du ska testa något liknande. Jag tror att det är effektivare för kroppen än att nöta med löpning (man kan givetvis löpträna också lite då och då).

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, det har nästan blivit ett mantra "Strunta i att röra på dig och gå ner i vikt ändå!" men jag har börjat tänka i banorna att för att komma åt den hormonella störningen så måste vi röra oss... Nu är det ofta så för mig att jag har svårt att ta till mig vissa saker innan jag är redo för det och det är nog därför jag vill se en annan sorts presentation av detta; en lättillgänglig, pedagogisk sådan. 

Ja verkligen sant. Jag tycker dessutom  för att spetsa till det lite, att det är olämpligt av kostdoktornteamet att posta inlägg med rubriker som liknande "Så går du ner i vikt utan röra på dig". Det borde vara hälsa och långsiktigt välmående som var fokus nr 1 här.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast rent taktiskt är det nog rätt att börja med viktminskning för att inte tappa för många redan innan de kommit igång.  Svår balansgång.

Förstår nog inte varför man skulle dela upp de två helt olika sakerna att röra på sig normalt, som vi är skapta för, och att äta hälsosamt. Sitta still och äta är väl inget viktigt budskap att föra fram . Ofta är det xessutom retoriskt använt, typ "träning är betydelselöst för viktnedgång" Istället kunde man släppa fokus på att diskutera emot träning och bara förespråka allmänt hälsosam livsstil där normal rörelse som promenad eller att bära hem sina matkassar för hand osv ingår.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lusläser man så framgår det att både kost och fysisk aktvitet selar roll.. dock så dominerar själva viktminskningen!

Det är bra nog.. dvs själva viktminskningen/fettminskningen är inte linjärt beroende utav ens fysiska status!

En annan sak är/kan vara att det inte alltid räcker.. utan att den fysiska statusen är/kan vara en stor del av ens ohälsa?

Och Paolo har i princip rätt.. ut och spring i högt tempo minst två timmar om dagen/7 dar i veckan och man kan äta lite hur man vill.. så länge man får i sig all näring man behöver!

Grejen är att detta bör man då ha anammat redan innan man blivit obese/fått metabolt syndrom/diabetes! :wacko:

Nya läsare på kostdoktorn utan tidigare kunskaper i ämnet ska inte behöva "lusläsa" sig till detta. Finns ingen anledning att de går i polemik till vanlig vardagsmotion. 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, det framgår att både kost och fysisk aktivitet spelar roll, men det är inte tydligt. Man måste lusläsa och är man inte sugen på träning så missar man poängen.

Man måste inte lyssna på Paolo. Och man måste inte ha börjat träna innan man blev tjock. Det har jag upptäckt nu. Inte för att alla valkar är borta men kroppsformen förändras med en ändrad form av träning. Tidigare sprang jag bara. Nu springer jag med pulsklocka och begränsar maxpulsen (har med nåt tröskelvärde , AeT, att göra) och helt plötsligt urholkas magen, så rackarns häftigt! Självklart kanske det inte gäller alla men jag tror det gäller väldigt många.

Det här med hur saker presenteras för att en individ ska ta till sig det är en annan intressant aspekt...  ^_^

Intressant att höra om dina resultat där verkligen!

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lusläser man så framgår det att både kost och fysisk aktvitet selar roll.. dock så dominerar själva viktminskningen!

Du tar ofta upp de där två ytterligheterna antingen springa 2 timmar per dag eller så kan man inte röra sig alls för att man inte "har tid" eller för att man inte är 100% i toppform? Vanliga promenader och korta intervaller på några minuter av tex armhävningar/upphopp osv kräver kanske 30 minuter av kvällens  tv-tid.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nya läsare på kostdoktorn utan tidigare kunskaper i ämnet ska inte behöva "lusläsa" sig till detta. Finns ingen anledning att de går i polemik till vanlig vardagsmotion. 

De behöver ioförsej inte lusläsa särskildt mycket.. oftast handlar det om selektivt läsande! :unsure:

Där man hoppar alla trådar/länkar till träning och går direkt till de som överens stämmer med ens verkliga eller inbillade behov,, dvs hur blir jag ung, frisk, rik, världskänd/iallafall hur får jag mina 15 minuter i TV! :blink:

Grejen när det redan är försent (man är medelåjders) och man aldrig fick de där 15 minuterna av berömmelse/uppmärksamhet.. då får man göra det bästa utav situationen, nöja sig med hälsa, lyckligt äktenskap, radhus/bostadsrätt i någon förort och friska barn!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du tar ofta upp de där två ytterligheterna antingen springa 2 timmar per dag eller så kan man inte röra sig alls för att man inte "har tid" eller för att man inte är 100% i toppform? Vanliga promenader och korta intervaller på några minuter av tex armhävningar/upphopp osv kräver kanske 30 minuter av kvällens  tv-tid.

Ja jag tar upp Paolos råd som en av ytterligheterna,, räkna kalorier är en annan!

Ingen av de båda är direkt fel.. om de appliceras på rätt person, i rätt ålder.. och man sen väljer att äta rätt mat.

Såå.. går man under namnet "Kungen av kungsan", är ung, vill bli proffsboxare, har massmedial uppmärksamhet, sponsorer, Italienska mostrar så är nog rådet om att äta pasta och springa 2 timmar om dagen förutom alla andra timmar man tillbringar på gymmet/boxningslokalen inte helt fel!

Har man lixom inte de förutsättningarna kanske man borde fundera i lite andra banor?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så klart går man ner i vikt utan träning. Som Jesper skriver viktigt när man kanske har mycket vikt att förlora. Det får duga ett tag helt enkelt. Sedan tror jag inte att man blir frisk utan motion. Det höjer energin så himla mycket. Märkte stor skillnad när jag började motionera mera än promenader nu under tidig höst. 

Jag vägrar att väga mig, för det blir (för mig) fel fokus på vikt istället för att må bra. Då behöver jag också ta hänsyn till matens kvalitet, sömn, stress, vardagsmotion med mera av en helhetssyn. 

Just nu spökar stressen in för mig, som tar kål på min återhämtningsförmåga. Sover dåligt och kan inte somna om när jag vaknar efter ca 6 timmar... Så läste och tänkte lite i Marias banor kring lågpulsträning. 

Vi ställer så höga krav på oss för det mesta och det är bra på att våga släppa och bygger upp kroppen på ett skonsamt sätt. Slipper no pain no gain attityden som föreskriver att vi ska vara tuffa mot oss själva. 

Funderade själv lite på heart rate variability för att få feedback kring stress. HRV är lätt att mäta men antagligen svårt att utvärdera. 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja jag tar upp Paolos råd som en av ytterligheterna,, räkna kalorier är en annan!

Ingen av de båda är direkt fel.. om de appliceras på rätt person, i rätt ålder.. och man sen väljer att äta rätt mat.

Såå.. går man under namnet "Kungen av kungsan", är ung, vill bli proffsboxare, har massmedial uppmärksamhet, sponsorer, Italienska mormödrar så är nog rådet om att äta pasta och springa 2 timmar om dagen förutom alla andra timmar man tillbringar på gymmet/boxningslokalen inte helt fel!

Har man lixom inte de förutsättningarna kanske man borde fundera i lite andra banor?

Det finns massor med elitidrottare det inte fungerar på. Det är skillnad mellan att vara fit och frisk, helt klart. Var idag på gymmet och det finns massor med väl tränade, överfeta individer. Det pratar ett tydligt språk att det är få individer som mår bra av Paolos pasta kost. De finns. Men inte så många. 

Det där med att det är för sent vet man faktiskt bara när man har testad det.  Började förra året med enbart yoga pass. Tyckte det var riktigt bra för mig. Det är, typ också att fundera i andra banor, hittar något du faktiskt skulle tycker är roligt att göra. Simmar med barnbarnen? Dansa med Hustrun? 

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det heter ju faktiskt hälsoblogg. 

Hade en tankeställare nu under hösten när jag reste med en vännina som är lite äldre. Hon hade tydliga begränsningar i sin mobilitet. Hur ser det ut om 10 år? 

Där jag tränar nu är det väldigt blandat med yngre och äldre och det finns massor med äldre som är fantastiskt vältränade och full med energi. 

Så det är väl mera så att man inte har råd att träna när man blir äldre. 

Så yes, Maria, håller med att det finns behov att prata mera kring motion på kostdoktorn. Speciellt när man är metaboliskt sjuk, har övervikt, är kanske stressad är det viktigt att få lite vägledning hur man kan lägga upp träning med sina eventuella begränsningar. 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det heter ju faktiskt hälsoblogg. 

Hade en tankeställare nu under hösten när jag reste med en vännina som är lite äldre. Hon hade tydliga begränsningar i sin mobilitet. Hur ser det ut om 10 år? 

Där jag tränar nu är det väldigt blandat med yngre och äldre och det finns massor med äldre som är fantastiskt vältränade och full med energi. 

Så det är väl mera så att man inte har råd att träna när man blir äldre. 

Så yes, Maria, håller med att det finns behov att prata mera kring motion på kostdoktorn. Speciellt när man är metaboliskt sjuk, har övervikt, är kanske stressad är det viktigt att få lite vägledning hur man kan lägga upp träning med sina eventuella begränsningar. 

Vad kostar en rask promenad? Alla har råd att träna. Det kostar ingenting alls att göra armhävningar, promenera raskt, göra burpees, simma i havet, yoga, trädgårdsarbete, cykla,  osv. Det finns många sätt att röra kroppen naturligt som vi är skapta för. Det är ju rent galet hur man kan påstå att man behöver vara elitidrottare för att kunna röra på sig för att hålla sig normalt rörlig och få energi. Hälsoblogg var ordet! Mkt bra tänkt!

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Just hälsodelen, att med hjälp av motion (mm) korrigera sin hormonella störning, tror jag är viktig att framhäva.

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Just hälsodelen, att med hjälp av motion (mm) korrigera sin hormonella störning, tror jag är viktig att framhäva.

Ja precis. Vi lever ju helt tokigt i dagens samhälle och normal fysisk aktivitet som raska promenader och knäböjande kallas för "träning". Man märker en sådan stor skillnad på energi , sömn, magens form, smidighet mm bara genom att vara lite mer rörlig.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns feta maratonlöpare..?! Hur är det ens möjligt? Jag tror det beror på fel sorts träning. Den sort jag själv så sent som för ett halvår sedan trodde på. Som du skriver, Ketogen, träning förknippas idag med No pain, No gain och tacka sjutton för att man (jag också) som knubbis inte ens vill läsa om träning! När jag tränar lågpuls och lägger maxpulsen på tröskelvärdet för aerob förbränning, dvs där jag övar upp fettmotorn som bäst, ligger jag på en puls på 133. För att hålla den kan jag inte ens jogga, så kass är min fettmotor. Jag går i rask takt alltså och är knappt svettig när jag kommer hem. Om man kan sluta prata om träning för viktminskning och ändra fokus till träning för hälsa och fettförbränning och dessutom lyfter fokuset från plats 15, så tror jag fler vågar prova. Det handlar ju inte om svett och tårar det jag pratar om utan att hjälpa kroppen att öva upp sin förmåga att bränna fett och därmed bidra till en normaliserad hormonell funktion. Dessutom på ett skonsamt sätt. 

Det där med lågpulsträning är verkligen perfekt för såna som mig som är väldigt otränade. Jag tror det är skitbra för folk som inte orkar träna för att det är för jobbigt innan man kommer igång, du vet den där branta första uppförsbacken konditionsmässigt (jag hade inte tränat något på 4 år när jag började igen).

Jag började för 1,5 månad sedan att köra med lågpulsträning istället för att försöka tuff-träna med högt tempo där man nästan är död i slutet på passet. Så istället för 20-40 min tufft tempo har jag ökat till 80 min med lågpulsträning. Det funkar bra för viktnedgång och fettförbränningen och nu när veckorna går ökar min "förbrukad kcal" och "längd i km" på crosstrainern utan att ha ökat pulsen. Dessa värden är fiktiva och inte verkliga men de visar ändå att jag presterar bättre och bättre med samma snittpuls under passet.

Och åter igen, man blir inte helt slut efter ett pass utan man känner sig piggare (jag i alla fall :) ). Dessutom har jag datorn och Netflix framför crosstrainern så jag blir inte så förbenat uttråkad :D 

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänkte testa nu med lågpulsträning. Så behöver bara köpa en pulsklocka :-)). 

Tror att vi behöver en djupare förståelse för stress. Inte enbart psykiska faktorer utan allt som orsakar stress i kroppen. Näringsbrist, inflammation och hormonella obalanser är stora stressfaktorer. Kroppen behöver vissa stressorer för att kunna anpassa sig till en ny, högre nivå utan att det blir för mycket och därmed nedbrytande.

Vår no pain no gain mentalitet gör det svårt att lyssna på vår inre röst. Går den att lita på när vi säger att vi kanske inte orkar fasta nu, eller träna hård eller lite vad som. Eller ska man köra hård i alla fal...  Det är lätt hänt att jag gå över tröskeln av det jag mår bra av och känner hur jag blir mera trött, mera stel i kroppen, med mindre energi och ork som följd. 

Skulle vara kul att få verktyg att mäta stressen i kroppen. 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns feta maratonlöpare..?! Hur är det ens möjligt? Jag tror det beror på fel sorts träning. Den sort jag själv så sent som för ett halvår sedan trodde på. Som du skriver, Ketogen, träning förknippas idag med No pain, No gain och tacka sjutton för att man (jag också) som knubbis inte ens vill läsa om träning! När jag tränar lågpuls och lägger maxpulsen på tröskelvärdet för aerob förbränning, dvs där jag övar upp fettmotorn som bäst, ligger jag på en puls på 133. För att hålla den kan jag inte ens jogga, så kass är min fettmotor. Jag går i rask takt alltså och är knappt svettig när jag kommer hem. Om man kan sluta prata om träning för viktminskning och ändra fokus till träning för hälsa och fettförbränning och dessutom lyfter fokuset från plats 15, så tror jag fler vågar prova. Det handlar ju inte om svett och tårar det jag pratar om utan att hjälpa kroppen att öva upp sin förmåga att bränna fett och därmed bidra till en normaliserad hormonell funktion. Dessutom på ett skonsamt sätt. 

Det är ju ofta så att allt ska gå fort. Viktnedgång, förbättring i hälsa och kondition. Realiteten är att det inte gör det. Det tog ganska många år att komma i hormonell obalans, det tar tid att läka ut den. Förvånandsvärd är kanske hur många som återhämtar sig rätt så snabbt från flera års eller decenniers hälsoproblem. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, det framgår att både kost och fysisk aktivitet spelar roll, men det är inte tydligt. Man måste lusläsa och är man inte sugen på träning så missar man poängen.

Man måste inte lyssna på Paolo. Och man måste inte ha börjat träna innan man blev tjock. Det har jag upptäckt nu. Inte för att alla valkar är borta men kroppsformen förändras med en ändrad form av träning. Tidigare sprang jag bara. Nu springer jag med pulsklocka och begränsar maxpulsen (har med nåt tröskelvärde , AeT, att göra) och helt plötsligt urholkas magen, så rackarns häftigt! Självklart kanske det inte gäller alla men jag tror det gäller väldigt många.

Det här med hur saker presenteras för att en individ ska ta till sig det är en annan intressant aspekt...  ^_^

Tack MariaF för ditt inlägg och ditt tips, jag blev så taggad.  Har läst på om dr Maffetone. Känner att det kan vara något för mig. Har såklart redan laddat ner appen och tänker börja LUGNT i morgon. Då jag är närmare 60 än 50 så tror jag verkligen på att ta det lugnt i början för att inte dra på sig skador. Lycka till på dina lopp. 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack MariaF för ditt inlägg och ditt tips, jag blev så taggad.  Har läst på om dr Maffetone. Känner att det kan vara något för mig. Har såklart redan laddat ner appen och tänker börja LUGNT i morgon. Då jag är närmare 60 än 50 så tror jag verkligen på att ta det lugnt i början för att inte dra på sig skador. Lycka till på dina lopp. 

Glöm inte berätta hur det går om ett tag! Det tar lite tid innan det känns som att det händer nåt. :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har ju principiellt rätt, i sak.

Men btänk detta litegrand, positiv energispiral visavi negativ , var befinner sig nu den fete? Inte blev den väl fet över en natt och inte heller utifrån enskilda parametrar som jobbar isolerat.. nej problematiken är sammansatt och för att öht få igång den naturligt spontana viljan att TRÄNA , systematiskt ... så tror jag att man behöver ta den tid det tar för att livstilsförändra.

Det ena utesluter absolut inte det anra, dock finns en startsträcka.. liksom bromssträckan att ta ett livsbeslut där man synar sig eller börjar sålla agnarna från vetet, detta fortfarande befinnande sig mitt i vldigt negativ spiral (som fet eller överviktig)

Ibland hr jag tänkt på uttrycket "hälsofascism" och uttrycket "träningsfascism" , när det blir normaliserat att äga ett gymkort, eller äga alla de attiraljerna omkring för innan dess skulle man ju kunna kategoriseras som en latmask som minsann är psykiskt närmast debil... 

Det finns ingen given korrelation mellan sund och hälsosam individ och tränande individ, det kryllar av skadebeteende i både sportvärlden och den osunda tron att bara jag tränar så kan jag skita i resten, som du ser så använder jag samma retorik genom att göra polemik fast med omvänd taktik.

Folk hamnar bokstavligen i fällor.

Se bara på mig, energisk sedan födseln, spontant alltid sökt mig till fysiskt aktivt leverne och tränat på regelbunden basis i åratal, aldrig varit fet utan haft den s-k trivselvikten som kom vid 45-årsåldern... nu vid 55 är jag fet, men absolut inte för att jag levt senaste åren utan träning!! utan för att jag hamnat i fällorna och stoppat i mig en hel massa junk över ett par tre år..  man kan må ypperligt fantastiskt utmärkt, genom att enbart skapa sig sunda regelbundna matvanor, rörelse-skemat tror jag infinner sig AUTOMATISKT som en GIVEN konsekvens av att de sjuka ämnene i kroppen dräneras bort.. det tar sin tid, och självklart hjälper lite fysisk medveten träning till, men jg är övertygad om att det "normala" rörelsemönstret under t.ex sommarhalvåret är fullgott. 

Personligen, ser jag träningfasistiska hälsofreaks om varje hörn som hägrar morgonluft utifrån minsta lilla innovation som kläcks ur elitskiktet, som kan spridas..  och jag kan inte riktigt ta till mig att jag skulle behöva träna regelbundet fortfarande för att hålla min goda fysik jag haft intakt, jag är 200% övertygad oom att vanligt livsmönster (självklart inte innefattande soffpotatis-passivitet, då är det ju nt psykiskt hinder, ty det är inte normalt att enbart dega... om, man inte blivit överviktig och på väg in i klinikskt fetma)

Jag tror det är psykocialt, samt psykosomatiskt, intimt förbundet och i synnerhet när fetman etablerats!!  att ta sig ur det, och det görsta man här är att man helst ska börja träna... kan totalblockera den viljeansats och motivation som måste mobiliseras.. för det är skitjobbit att vara fet, man mår så satans dåligt av en kropp som inte fungerar optimalt längre och optimalt betyder väl  ändå inte att den ska gå som en klocka i träningsspåren eller på gymmet? utan att ta trappor, leka med ungarna.. knyta skorna.. springa efter bussen..  etc.

Det är ju kritiskt att skyffla in tusentals kalorier långt över ens basbehov.. är det då inte logiskt på ett sätt, att starta där? Om kroppn får i sig bokstavligen ren o skär gift.. så ser jag det som HÖGPRIORITERAT att noggrant börja rensa i mtkonsumtionen eftersom man ska äta livet ut. Röra sig.. och om man vill träna, kanman alltid få ork till, så fort de mest kritiska problemen är under kontroll, dvs psyket måste omfokuseras.. vad hjälper det mig att gå flera dar i veeckan, om jag fortsätter glufsa i mig sammansatt fördärvliga ämnen? inget.. det skulle t.o.m öka min stress.

Jag kan inte tala för andra, enbart mig själv och de erfarenheter jag har där jag levat.. att feta människor som jag träffat, också alla dem under alla de år jag inte varit fet, som jag varit under enbart ca 1 år nu, de har levt i negativ spiral som mestadels är en slags konstant lågfrekvent fötvivlan, skulle träning vara så pass fundamentalt avgörande, så tycker jag att dessa förtvivlade individer skulle ha känt spontan lust att t.ex gå mer.. springa lite mer.. simma mer och vara de första att förslå en tur i rackethallen eller whatever som innebär flås.. men nej - man blir blockerad och jag tror de blockeringarna under alal omständigheter behöver elimineras först.. sedan i sinom tid eller inte, det beror helt o hlelt på hur lycklig man är med sitt allmänna i övrigt, rörelsemönster och aktiviteter, så kan man haka på trenden.. och bli en friskus, in i ledet.. för att inordna sig.

Men alla har ju faktiskt inte etablerat en god elastik i sina rörelseorgan, det faller sig ingalunda naturligt för alla feta, att bota sig med detta universalrecept, ut och rör på dig tjocksmock.. 

Men har man anammat en naturlig känsla för sport, t.ex via fostringen i skolan, så brukar det ju vara det som snare  i livet resulterar att man vill ägna sig åt roliga saker som minnefattar sportsliga aktiviteter, å andra sidan, vad egentligen säger att det skulle vara ett självklart alternativ? Om man redan kanske cyklar till jobb, eller leker med sina eller andras barn.. eller sköter om sitt hus eller enbart trivs med att inte ha tonade muskler men i övrigt god fysisk status?

Är man kanske rubbad, om man inte tränar någonting? enligt mig nej så klart inte, eftersom fysisk aktiivitet förutsätter en lust som ger mening, oavsett nyttofaktorn.. 

När för många råd kommer uppifrån, tycker jag man ska försöka tänka, vem vill mig detta, med vilka motiv vill den/d egentligen att just jag ska följa vederbörandes uppfattning om hälsa och välmående? Är jag fet, sån är det fortfarande JAG som är fet, inte den "vetande" där uppe som försöker implementera marknadsandelar , och ha mig att kanske försaka andra lyckoparametrar.. t.ex om man gillar att måla.. då skänker de passiva timmrna på baken mig en oerhörd lust  i livet, men.. jag får förstås försöka göra mig införstådd i varför jag inte kan äta godis varje dag, kaka till kaffet varje dag.. plus en massa till, så är det där växeln måste in, alla dessa galet överflödiga konsumtionsvaror... om något ä hälsosamt så är det väl att få folk att kunna orientera sig i detta landskap som i NULÄGET fått sjukt många TOTALT DESORIENTERADE. 

Jag tänker på alla dem som aldrig ätit annat än vete.. dem vars höjdpunt en fredagkväll består av taccos.. lagat på helfabrikat, är det inte kritiskt nog? enligt mig är det alarmerande viktigt, att bromsa >ÖVERÄTANDET, det är där man hamnar i situationer där unga individer genomgår gastric bypass vilket är en kastrofal mardröm som befinner sig i exakt det landskap där produktionen medvetet styr in folk att fortsatt leva desorienterat...  det är ju så tragiskt så ord fattas!

Tänk ; första valet för en bred majoritet är fullprocessad artificiellt sammansatt mat , konsekvent o systematisikt , att ta till men visar också hur långt det gått och hur en läkarkår iinkl. marionetterna omkring bejakar att ta itu med symptomen via kirurgi... de kan inte sluta äta giftet men man folhälsoupplyser minsann inte ett ord om den fulsltänigt förkastliga varusortimentet som värmer hylla efter hylla.. om något har med hälsan att göra så är det ju prio 1, att få folk att ÄTA BÄTTRE, för att ens vilja därefter leka loss med den idrott som nu kan vara kul och givande, men med rätt kost är man ju betydligt lyckligare och mer energisk, än i kropp som går på beroenderkallande helfabrikat.

Mig veterligen, har man alltid poängterat att motion idrott lek och sport, är kul oc mig veterligen responderar de allra flesta spontant gentiskt och rör sig frivilligt, men när metaboolismen är skadad rubbad.. så sker något med psyket också, det kan vara därförr man lägger i iväxeln starkast vad gäller ikostintag.. innan det är för sent.

Men i sak, har du rätt.. dock har detkampanjats om motion , jag tror sedan urminnes tider, finns det verkligen någon levandes i vår högteknologiska standard som missat hur skönt det är att röra på sig.. jag tror inte det, men gift är gift.. det griper fatt i människan som satan!! jag tror inte man kan springa sig ur skiten.. man måste sluta stoppa det i sig, om igen.. som absolut prio 1.

förlåt om det låter bitchigt.. jag är inte det minsta emot din uppmaning, men det kan få den fete att tappa motivationen om den ska fasa ur giftet som sitter som berget, samtidigt som börja motionera.. men som alltid, är det vl individuellt. Varje regel har sina undantag ?

Vad jag tycker, så är det syndrom över världen att skyffla in precis det som tillverkarna vill, som på givna signaler, men tänk på att det funkar nästan identiskt med hälsofascismen,  det är kanske nåt fel på den som inte nappar och köpt sig nytt årskort... eller ja men vännen, har du inga riktiga skor att gå i.. jösses, du kan skada dig.. 

skada sig av att vistas i naturen? nej precis, ska man röra sig i naturen så ska man så klart nästintill totalt inordna sig i hur marrknaden vill att du ska röra dig i den jävla naturen , det har i sina delar gått för långt, men industrialismen i sig, missaktade också å andra sidan människors naturliga behov, inte så konstigt att när rman nu är så supermedveten om allt fel, att det blir i motsvarande styrka, emellanåt överrpretentiöst lite här och där.

Tycker att enbart ett uppvak där en fet börjat ifrågasätta vad den stoppar i sig, är dyrbart men det behöver sin tid, efter kanske många många år av självförnedring,  och så en sak till (usch vilken roman jag skriver här, men du väckte min inspiration ;-) ) , lchf-ingenjören.. tänk om man kunde fråga henne hur hon skulle respondera på att omedelbart börja med regelbunden träning,  vill mest undra om det inte kan bli för ambitiöst? tänk på hur skadad kroppen (och psyket) är vid uppnådd fetma,

Eentligen var det enbart det jag vill dryfta med dig.  :D ,  nej det enda jag ju menar, att ta en sak i sänder.. naturlig lust att röra sig, träna el inte, men röra sig , jag tror bestämt det kommer men man behöver lite lugn o ro, lite koncentration för att sätta sig in i vad för slags matvanor man ska ersätta med för man ska ju äta livet ut, man ska ju inte som en labbråtta "prestera" , såvida man inte ingår i undersökning.. så syfte med hälsonivå som man vill uppnå, lägger ju sitt strån till stacken.

Men utgångspunkten är ju kontextuellt avancerad man är insnärjd och enl min enbart personliga erfarenhet (ok i jobbet också litegrand, vård) att för många måsten, kan få vem som helst att långsamt men säkert ge upp, har en fet inte tränat på många år, så är det en stor grej att istället för att ta hissen upp en våning, ta trappan.. i sin dagliga livsstil.. det där med träning kan bli.. överskattat. 

Kan bli omvänt, underskattat.. för den som väntar på att sparvar ska flyga in i gapet, men det är ju alltid konkurrens o vilka livsparametrar man föredrar, spelar man i symfoniorkester så är tre dagars träning i veckan kanskee inte högprioriterat, däremot en massa sittande på stol med sitt instrument.. men den psykiska enegi, mentalt engagemang.. räknas också! Allt kan inte hänga på sport.. riktigt så naturligt är det alltså inte att träna... som man så gärna kan tro.

Men jag antagoniserar inte , det ena utesluter inte det andra och so du vet är det inte svart vitt heller, man kan vara en superfriskus utan att träna öht, jag känner några som är mkt energiska, men de har aldrig tränat, själv är jag barn av min tid, men också skönt att inte behöva ha träning som centrum i mitt liv, för vi är rju olika helt enkelt. Men gift är däremot gift, i vilket gap det än hamnar.. och gift är livsfarligt! dålig "mat" är helt enkelt förödande!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Undrar om du inte missade poängen i mitt inlägg, Gemma? Jag vill framhäva rätt sorts träning som hjälp att häva den hormonella rubbning som gör att man (jag) är fläskig trots att man (jag) inte längre är överviktig. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag anser nog mest att träningstrenden tagit sig industriella proportioner, det jag är lite kritisk emot... 

Menar att faran sitter i det farliga utbudet som livsmedelsindustrin systematiskt påbjuder pånbred front, och därför menar jag nog ockå för att sätta ner foten, att kostdoktorn navigerar rätt, när det menas att maten är absolut prio 1 och förorsakar alla de medicinska problem som ses i modern sjukvård, livsstilsrubbat leverne, kommer sig inte av att man inte har gymkort eller planerat in sina obligatoriska motionspass.. utan i att man fastnar i fällorna som slår mot de inre organen, hyddan är enbart ett skal.

I nuet, är kroppsfixeringen total, det saknas absolut inte kanaler som pumpar alla årets sekunder om vikten av motion, kan säga att mtionsargumenten var i topp redan när jag föddes men på den tiden lekte man på gårdarna, i nutiden leker man inte längre ute med varandra och upptäcker vinsten av att röra på sig spontant, nu ska man ledas som ett får..  det är dessa ständiga motionsscheman som står mig personligen upp i halsen , kanske för att jag varit kroppsfixerad och alla bara pratar om sina ständigt operfekta kroppar, spring lite till ta den hanteln istället, på med den vikten där.. nej inte si inte så, det kan bli tröttsamt, särskilt för feta människor, har träffat så många feta att alla de inte kan ha fel, väl ? 

Smaktillsatserna enbart dem, vem kan anklagas.. när min katt blivit kräsen och sörplar i sig komponerade såsen i kattmaten och nej den är ju verkligen långt ifrån hennes första val om hon verkligen fick bestämma -  industrialismen har haft exakt  noll intresse av välmåendet, om något är jag stensäker på det! Varför jag stilla kan undra, varför samma elit och nomeklatura nu plötsligt skulle ha sådan välmening i att vilja ha mig in i gymmet, när man inte ens kan enas om vad dålig mat är och nå åtminstonde konsensus i det. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Undrar om du inte missade poängen i mitt inlägg, Gemma? Jag vill framhäva rätt sorts träning som hjälp att häva den hormonella rubbning som gör att man (jag) är fläskig trots att man (jag) inte längre är överviktig. 

Det är så svårt att förstå vad du menar med att vara fläskig? Du nämner din längd och vikt. 

Var du överviktig eller fet? Hur länge under ditt liv var du överviktig eller fet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ahaa.. menar du kanske menopaus och sådant som ju bidrar om vi säger , som t.ex sätter sig (med mindre man parerar med medveten motåtgärd) gärna runt magen eller vissa som "blir fläskiga"  runt stussen i takt med "åren" ?

Medan du menar att det inte behöver vara åren... utan snarare sittfläsk men ändå hormonellt?

ja, jag är tämligen förvirrad nu  :D  helt rätt !

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Burning the right calories can slim you down.

We call devices that measure heart rate “heart-rate monitors,” but you could also call them “fat-burning monitors” since monitoring your pulse rate during exercise is the best way to promote fat-burning both during and after your workout.

But some people use heart-rate monitors improperly — to push themselves even harder, which can actually cause fat storage. And others are still focused on a “calories-in, calories-out” approach, which has proven ineffective as reflected in the high rates of people who are overweight, which really means they are overfat.

Lower-intensity exercise can improve metabolism to burn more fat, increase energy and reduce fat storage. High-intensity exercise, however, can reduce fat-burning. A heart-rate monitor can help you find the optimal training intensity

https://philmaffetone.com/heart-monitor-helps-burn-body-fat/

(Mina understrykningar)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Maria F!

Finns det någon chans att vi får se bildbevis på dina gropar på magen...?

Gärna före- och efter -bilder så vi blir riktigt taggade att haka på Dr. Maffetones träningskoncept... :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Maria F!

Finns det någon chans att vi får se bildbevis på dina gropar på magen...?

Gärna före- och efter -bilder så vi blir riktigt taggade att haka på Dr. Maffetones träningskoncept... :)

Är du galen??  :blink: Så stora är de inte (än)...  ;)

Men visst, får jag till en bra bild så kanske jag kan visa upp både gropar och revben...! För att inte tala om att jag har en jättebra före-bild med både cupping-märken och valk på ryggen (vikt då 63kg)! Stackars er...!!  :D

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Många som börjar med LCHF blir kallade "religösa", "sektmedlemmar" och liknande eftersom man hittat något man tror på och, framför allt, som funkar och försöker berätta för andra. Så var det initialt för mig också. Det föll liksom på plats. Jag fattade aldrig varför barn som mår bäst av att ammas med gräddstinn människomjölk helt plötsligt skulle må bättre av lättmjölk, eller varför den som fått sockersjuka skulle ta en bulle till.

Lite så är det nog nu när jag hittat denna träningsform, det föll på plats. Det känns så självklart att när fläsket inte vill ge vika trots kostförändring så kvarstår obalans någonstans och det måste finnas något mer. Det känns så självklart och riktigt att för intensiv träning, som ökar stress (kemisk/mekanisk och ev mental), bidrar till utsöndring av stresshormoner som hindrar avsmalnandet. Vi använder oss av då alltså av det anaeroba systemet och stresshormonerna hålls aktiva. 

Jag får återgå till det jag skrev i första inlägget i tråden, jag tror på att flytta fokus från begreppet "övervikt" till begreppet "överfet" och att angripa detta överfeta från olika håll.

Jo men överviktig och fet, är nu inte samma sak. 

Är det så att man lägger om sin kost, men ändå inte ser att kroppen "hänger med" , då är det träning som gälle, börja styrka muskulaturen senorna och få igng rörelseorganen, vilkt i sig självklart ökar metabolismen, självklart.

Sedan kan man givetvis punktträna fläsket, inte för att gå ner i vikt för det gör man ju inte av punktträning, däremot får man fastare fläsk och senorna som håller upp muskulaturen får jobba, som det inte jobbar med enbart t.ex konditionsträning ellee ingen träning alls.

Men initialt, från FETMA (ej övervikt) så menar jag att man har en startsträcka att jobba med, som innebär beteendemodifiering, i sig kan den ta olika lång tid för olika personer.. somliga kanske kan sparka loss med motion, men enbart att förlika sig med kost som är befriad ifrån höga toppar och låga dalar.. kräver att bli stabiliserade, för sedan när den ska börja träna mer systematiskt.. så ska man ju hålla sina hungersignaler i schack och inte börja lura sig om att "behöva äta lite extra, utifrån att man bränner" , sett mot bagrund att ha konstaterad fetma alltså.

Men ingenting säger så klart att det är fel att motionera, samtidigt som man lägger om kostvanor, finns dem som klarar av att gå ut hårt på bred front, vad jag menade var enbart att det finns tusentals stimulerande intressen att ägna sig åt, att träna.. är en sak bland alla dessa tusentals aktiviteter. Det är bäl som det heter individuellt, varför jag inte skulle gå ut med att träning är ett "oumbärligt villkor"  för h'lsosamt leverne, då tar man i lite för mycket.. det kan bli en prestation-piska, det sista man behöver , när man väl blivit fet.

Att ha övervikt, är ju nåt helt annat. Jag vill nog mena, att det inte ska göra för det första ont.. vilket det kan göra om man går ut för hårt och sammantolkar träning/motion med hälsosamt leverne att infinna sig automatiskt för den FETE. 

Risker finns att den antingen överger ambitionen att hålla sig till godtagbart kostintag, kalorimässigt.. eller att den överger lusen att motionera, för lång tid framåt och som resultat över devisen om att motionen skulle vara A och O, färför riskerar att överge den ork det tar, att lämna lustätandet därhän eftersom belöningssystemet är väl inarbetat för en fet individ som förvärvat fetman, medelst mat godis och allt smarrigt.. men har den fete en erfarenhetsbank där minnscellerna i muskler och inre system kan respondera åtminstonde på orken som kommer av lusten, att röra på sig.. då är det en anna sak, men många kommer kanske inte i kontakt med den i dåtid upparbetade välgörenheten/hälsoenergin..  det kan ha saboterats..

Detta eftersom en fet individ, är en skadad individ och i skadat tillstånd är inte det första man tänker åååh vad dett gr mig gott, att enbart fasa ut junk, kan ju ta år... den psykiska kampen är inget att leka med. 

Däremot, hr jag 10 kg övervikt, då finns inte mkt att beklaga sig över, då kan man finlira, ja också 15 kilo är ju som en västanfläkt, som försvinner med lite jävlar anamma på gymmet eller börja simma , vad som helst som sätter fysiken på prov egentigen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men det vidrigaste av allt är ändå att utbudet av ghelfabrikat, samt halvfabrikat är så äverväldigande och omger oss i varenda vinkel och triggar KONSTANT.

Det är mot bakgrund av det, jag tycker att det är klokt att fokusera sonm prio 1, på kosten maten på överflödet - att enbart navigera i det, krävr mer än kunskap eftersom de allra flesta har fallit i fällorna genom att enbart lite då och då, "unna sig" , men unnandet har tagit sig proportioner som går över alla nivåer..

Det är alltså en mkt hård kamp, att beteendemodifiera ett leverne där hel och halvfabrikat blivit normaliserat, och ifrågasättandet ständigt stöter på patrull och får tonvis med motargument, jag ser det i det ljuset., att man är insnärjd utbudet, som kan välta omkull vilken glad motionär som helst, men i synnerhet den som etablerat fetma och ju längre tid.. desto värre sitter skitmaten i organen, höll på att säga i generna.. även om viss forskning talar om genetisk disposition med extraordinära svårigheter att sönderdela junkfood. 

Men en väg kan kanske ändå vara att gå via motion, dock kvarstår den psykiska styrkan, den psykiska styrkan får mer belöning av att lägga om kosten och börja botanisera i andra matvarugrupper, en fet individ är redan så inkörd på maten som i sig är oumbärlig men dessutom trigger. Så återfallsrisken med att inte högprioritera kosten, och påkräva motion istället för att INITIALT  ta det lite lugnt med motionsivern, kan bli dyrbart.

Jag tror att många yngre som blivit feta, fått tuuuuusentals goda motionsråd, utan dessa obligatoriska råden.. skulle de kanske inte behöva nå 100-kg-strecket.. eftersom prestationsångesten, om igen.. icke ä att leka med, särkilt yngre som sakna referenser.

Det har på sina håll uppnåtts fanatisk fixering vid rörelse träning och motion, men fått sina backlashes, som jag tror... paniken blir total och idag behandlar man istället med kirurgi, både här och i USA. 

USA , kroppskulturens vagga.. som ses gona sig som bäst nu också här, aldrig någonsin ska man vara "optimal" , optimal in my ass!

Vad är optimalt?  ATT ÄTA NÄR MAN BEHÖVER, det är optimalt. 

Jag kan ev. gå helt utanför din intention med tråden Maria, men då ber jag verkligen om ursäkt! 

Tänker på det du skrev, att varför lobbar man inte mer för träning att träning per se, borde vara det hälsobringande.. inte enbart maten, det är på den punkten jag menar att maten i dessa tider, ju är direkt livsfarlig. Att inte träna, hotar aldrig livet som sådant. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dvs, det hälsobringande "komplementet", som jag uppfattade i det du skrev, varför jag betonar de beteende-mekanismer som sker, när vi utsätts för massiv propaganda, sedan barnsben. 

Ingen "normal" individ, föedrar väl av naturen i sin grundstruktur, att hellre sitta i passivitet oh kränga en massa.. alla har varsitt rörelseorgan som i sig antyder att vi ju ska transportera oss, på olika befrämjande sätt - medan "träning" är något helt annat. Träning påbjuds, av likaledes intressegrupper, viilka behöver vatten på sin kvarn, jag och många md mig har ju inte missat att se vilka träningspsykoser som kan drabba.. de neutrotiska tillstånden i att inte ha spräckt sina rekord, befinner sig OCKSÅ i en spiral. 

Att träna har blibit en helig graal och "alla ska med" för högsta möjlig aavkastning, nu tror jag inte att hälsa välmående kärlek och tyckomvarandra mer, är dess drivande motor, men då får jag stå för den åsikten, särskilt de skador som sedan snabbt alltid har "motmedel" som på best'llning..

jag är väl en skeptiker när det kommer till träning, men att motionera och att träna är inte heller detsamma  :D , det hörs ju på ordet träna.. att det är ett ord med militant innebärd, på ett el annat vis.. manande och inte för att vi mänskligheten ska älska varandra mer, som vi borde !!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan ev. gå helt utanför din intention med tråden Maria, men då ber jag verkligen om ursäkt! 

Man läser alltid med sina egna glasögon och tyder en text utifrån sina egna erfarenheter. Jag tror inte du tittat på länkarna i början för då hade du nog inte blandat in gel, bars och klämkäcka råd (som man ju alltid får oavsett vad man gör).

Jag vet inte om jag varit "tjock nog" utifrån ditt resonemang men totalt har jag gjort mig av med 22kg under min resa genom livet. Fast jag idag anses normalviktig med mina knappt 60kg så ser jag fortfarande ut som damen till höger i bild (bilden kommer från Jonas Bergqvists blogg).

post-876-0-92504700-1486545890_thumb.jpeg

Men jag vill se ut som hon till vänster och det är det jag menar man kan komma tillrätta med via RÄTT sorts träning men det gäller att förstå vad denna "rätta sort" är i djungeln av alla välmenande metoder.  

Sedan håller jag med dig om att vissa ord får en att vända taggarna utåt eftersom man hört det hela livet och de bidragit till att man känner sig misslyckad men antingen får man använda de ord vi har eller så får man hitta på nya. Och det sista är inte jag rätt person att ta mig an.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är nästan per automatik att vi värdera saker och ting. Fet är lat, odisciplinerad osv, träning är alltid bra. Det är så svårt att ta värderingar bort. Att vara överviktig eller överfet är en symptom på andra obalanser. Det är ju inte fettet som sitter på låren som är ohälsosamma utan de som sitter i och kring våra inre organ. Det är varför vi skrev om "överfet". 

Det finns några intressanta studier, och om jag minns rätt en bloggpost på Dr. Fungs sida om den skyddande effekten av övervikt. Det är alltså   i princip hälsosamt när kroppen lagrar in fettet där det "ska" vara, nämligen i fettvävnad, istället för att "dumpa" den i levern, eller pankreas. Tröskeln är alltså väldigt olika för olika människor, varför BMI och övervikt inte behöver säga så mycket kring hälsoeffekterna. 

Det är mera midjemått och bukhöjd som skvallrar om den farliga sortens fett. 

Är själv en TOFI  som lagrar fett främst kring mina inre organ och i min lever... 

Stress bidrar för de allra flesta människor för en hormonell störning, imbalans som har jättestor betydelse för hälsan. För hård träning är en stor stressfaktor och kan vara direkt hälsoskadligt i en annars stressad liv. Samtidigt är ju stillasittande också en stor stress på kroppen.

Det var liksom det vi efterlyste, en diskussion hur man kan främja en hälsosam träningsstil  (som är olika från person till person) som i kombination med rätt sorts mat, sömn leder till ökad livskvalitet och välbefinnande. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker att det här ämnet som ni diskuterar är jätteintressant!

Motion/träning kan ju se så olika ut och jag tror verkligen inte att alla mår bäst av samma kroppsrörelser och intensitet.

Att använda kroppen naturligt måste vi väl vara skapta för alltså gå, lyfta, städa, bygga, gräva etc...

Däremot "tillrättalagd" träning är nog väldigt individuellt vad som passar just min och din kropp precis som vi verkar överens om.

Fettförbränning(om överflöd av fett finns) ur hälsoperspektiv är så klart prio ett (även om vi också gärna vill ha en fin spegelbild). :)

Maria!  Vad använder du för heartmonitor/pulsklocka? och hur lägger du upp det rent praktiskt? Vill veta mer.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var inte tänkt att jag skulle gå in på det i denna tråd men jag är ju som sagt nyfrälst och berättar så gärna. ;)

Jag började i höstas med ett bröstkorgspulsband av märket wahoo som jag kopplade till mobilen. Den kostade ca 900kr vilket jag tyckte var okej att testa med. Den visade konstiga värden så vid Black Friday-rean köpte jag en dyr klocka ur Garmins sortiment vilken visade lika konstiga värden så det är nog inte klockan det är fel på (återkommer till det). Den sista är alltså en sådan med band runt bröstet och klocka på armen vilka visar mer tillförlitliga värden än de som bara mäter puls på handleden, om jag förstår rätt.

Det första man gör om man anammar "MAF", Maximum Aerobic Function, är att ta fram sin MAF-puls. Hur enkelt som helst, siffran 180 minus ålder. Denna formel skiljer sig alltså från beräkningarna för fettförbränning som finns i olika appar (de utgår från 220 - ålder x nåt mer, tror jag). Det finns justeringar att göra om man varit väldigt skadad/inte varit det eller om man är över 65år eller under 16år. Jag beskriver nu den enklaste formeln, 180-ålder. Övrigt kan man läsa här: https://philmaffetone.com/maf-heart-rate-white-paper/

Efter ca 15min uppvärmning enl länken, sprang jag bara (man kan simma, cykla, zumba mm också om man vill)- och noterade att min puls drog iväg och hoppade väldigt upp och ner, därav trodde jag pulsmätaren var dålig. Nu tror jag det var ett uttryck för hur dålig min fettmotor var. Skulle jag hålla min MAF-puls, som för mig blir 133bpm så fick jag gå hela vägen om än i rask takt. Inbillar mig så här i efterhand att jag borde kört stavgång men istället utnyttjade jag de +5 bpm (slag per minut) man kan justera MAF-pulsen uppåt med om man varit skadefri länge för jag ville ju springa... Jag har med stor envishet pumpat på sedan i oktober trots frustration att jag inte kan hålla en jämn puls. Lufsat några steg, gått några steg, hela tiden med täta kontroller på pulsmätaren. Jag vet att det tar tid att bygga upp fettmotorn så därför har jag kämpat på. Efter 4mån har jag nu testat att springa i egen takt några gånger och uthålligheten har ökat rejält (men då drar pulsen förstås iväg, vilket är okej när man inte bastränar). Min tanke nu är att i huvudsak träna (lufsa) på MAF-puls men med några veckors mellanrum lägga in mer anaerob träning (dit t ex intensivare aktiviteter som backträning, jitterbugg ,men även styrketräning, räknas).

I en annan tråd har jag beskrivit hur jag alltid föredragit att springa som motionsform men bara på sommarhalvåret. Jag har börjat om på 2,5km varje år. I november -15 köpte jag ett löpband och har sedan dess successivt tagit tag i min dröm om maraton. Sedan att metoden för att nå den drömmen sammanföll med drömmen om mer ork i vardagen och bieffekten synliga revben, ja, det ser jag som ett lyckligt sammanträffande... :) Eller är det kanske rent av logiskt ur ett evolutionärt perspektiv..?  ^_^

Superintressant att läsa din redogörelse! Tål att tänkas på. Jag som bara styrketränar, inte vill springa men gärna promenera ute och på löpband kanske kan ta mig in i denna teoretiska genomgång och börja kolla min puls. Får fundera lite och förstå lite bättre först tror jag, jag tänker långsamt :). Men jag hade just tänkt köpa ett meband för 300:- för att börja mäta pulsen. Det låter som att man behöver lite bättre grejer då för att få verklig utvärdering av sin puls.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Superintressant att läsa din redogörelse! Tål att tänkas på. Jag som bara styrketränar, inte vill springa men gärna promenera ute och på löpband kanske kan ta mig in i denna teoretiska genomgång och börja kolla min puls. Får fundera lite och förstå lite bättre först tror jag, jag tänker långsamt :). Men jag hade just tänkt köpa ett meband för 300:- för att börja mäta pulsen. Det låter som att man behöver lite bättre grejer då för att få verklig utvärdering av sin puls.

De flesta pulsmätare mäter annat också (kadens t ex, tror det är antal steg per minut) men det behövs ju inte när man börjar så en billig mätare bör funka för ändamålet. Och hoppar pulsen är det inte säkert att det är tekniken det är fel på...

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jala

Och hoppar pulsen är det inte säkert att det är tekniken det är fel på.. " Det är nog pulsen det är fel på, får jag syn på en snygging så tar min puls flera skutt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg