Ketogen Posted January 27, 2017 Share Posted January 27, 2017 Funderar själv på att köpa en polar h7 pulsband som fungerar tillsammans med en del kostnadsfria appar. Man har alltså inte en (komplicerad) klocka och själva pulsbandet sägs vara den mest noggranna på marknaden för nuvarande. Reguljär pris på 700kr, man kan få online priser ner till kanske 500. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted January 27, 2017 Share Posted January 27, 2017 Funderar själv på att köpa en polar h7 pulsband som fungerar tillsammans med en del kostnadsfria appar. Man har alltså inte en (komplicerad) klocka och själva pulsbandet sägs vara den mest noggranna på marknaden för nuvarande. Reguljär pris på 700kr, man kan få online priser ner till kanske 500. är det till handleden då+ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
perra81 Posted January 27, 2017 Share Posted January 27, 2017 Funderar själv på att köpa en polar h7 pulsband som fungerar tillsammans med en del kostnadsfria appar. Man har alltså inte en (komplicerad) klocka och själva pulsbandet sägs vara den mest noggranna på marknaden för nuvarande. Reguljär pris på 700kr, man kan få online priser ner till kanske 500. Jag har köpt Polar M400 HR pulsklocka där det pulsbandet ingick. Den fungerar bra och är pålitlig på mig i alla fall. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2832113 Fördelen med klockan är att man kan ställa in sina pulszoner t.ex. som på mig 135-145 och välja att den ska varna om man går över eller under gränsen. Brukar gå bra att hålla koll på pulsen så att jag får en snittpuls på 139-141 (180 - 35 för åldern och -5 till för otränad enligt MAF). Men det är möjligt att appar som du kopplar till bandet funkar bra också och har sådana funktioner. Jag har bara använt Polars egna. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ketogen Posted January 27, 2017 Share Posted January 27, 2017 är det till handleden då+ Nej, det är pulsband. Enda sättet att mäta med bra precision. H7 verkar vara den som är mest kompatibel med alla appar, också de som mäter heart rate variability. Det är pulsbandet som kommer med deras vanliga pulsklockor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ketogen Posted January 27, 2017 Share Posted January 27, 2017 Jag har köpt Polar M400 HR pulsklocka där det pulsbandet ingick. Den fungerar bra och är pålitlig på mig i alla fall. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2832113 Fördelen med klockan är att man kan ställa in sina pulszoner t.ex. som på mig 135-145 och välja att den ska varna om man går över eller under gränsen. Brukar gå bra att hålla koll på pulsen så att jag får en snittpuls på 139-141 (180 - 35 för åldern och -5 till för otränad enligt MAF). Men det är möjligt att appar som du kopplar till bandet funkar bra också och har sådana funktioner. Jag har bara använt Polars egna. Nackdelen är ju att jag måste ha mobilen med. Har precis installerad min MAF app. . Den har nog inte förstått att jag redan äter låg kolhydrat... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted January 27, 2017 Share Posted January 27, 2017 Och här har vi ett mycket bra inlägg i diskussionen om vikten av att röra på sig och använda kroppen: http://martinajohansson.se/du-hinner-trana-och-det-ar-viktigt/ 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted January 27, 2017 Author Share Posted January 27, 2017 Och här har vi ett mycket bra inlägg i diskussionen om vikten av att röra på sig och använda kroppen: http://martinajohansson.se/du-hinner-trana-och-det-ar-viktigt/ Martina har många bra aspekter liksom Colting. Styrketräning tror jag dock är nästa steg, ett annat verktyg. När fettmotorn inte fungerar tror jag det blir fel att styrketräna (även om det höjer testosteron och tillväxthormon som också är nycklar i obalansen, se bilden i tidigare kommentar). Utan att på något vis vara expert tror jag att man måste få ordning på fettmotorn först, sen kan, och bör, man lägga på styrka. Själv fick jag mycket snygga biceps under en period när jag styrketränade mycket men midjemåttet ruckades inte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted January 27, 2017 Share Posted January 27, 2017 Martina har många bra aspekter liksom Colting. Styrketräning tror jag dock är nästa steg, ett annat verktyg. När fettmotorn inte fungerar tror jag det blir fel att styrketräna (även om det höjer testosteron och tillväxthormon som också är nycklar i obalansen, se bilden i tidigare kommentar). Utan att på något vis vara expert tror jag att man måste få ordning på fettmotorn först, sen kan, och bör, man lägga på styrka. Själv fick jag mycket snygga biceps under en period när jag styrketränade mycket men midjemåttet ruckades inte. Ja, jag har ingen aning faktiskt vad som är bäst. Själv har jag testat typ konditionsträning som gympa, långsamma prommenade och tung styrka. Det som funkat för mig har nog mest varit kombinationen av att bygga upp muskelmassa, röra på mig och äta bra och inte mer än jag förbrukar. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted January 28, 2017 Author Share Posted January 28, 2017 Ja, jag har ingen aning faktiskt vad som är bäst. Själv har jag testat typ konditionsträning som gympa, långsamma prommenade och tung styrka. Det som funkat för mig har nog mest varit kombinationen av att bygga upp muskelmassa, röra på mig och äta bra och inte mer än jag förbrukar. Det är som vanligt, skulle jag tro, det finns inte one-size-fits-all utan man får prova sig fram bland alla hammare eftersom snickarnas händer är olika stora... Det viktiga är att man förstår att man behöver ha olika verktyg för att bygga sitt hus. Spännande är det i alla fall. Och frustrerande. Och konstigt. Och roligt. Och... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
IML Posted February 2, 2017 Share Posted February 2, 2017 Intressant diskussion detta. Har aldrig varit speciellt träningsintresserad, hatade skolgymnastiken (lite mullig redan som barn, bollrädd, långsam, blev alltid vald sist när det skulle delas in lag, osv). Som tur är hade vi hund, så jag har alltid promenerat mycket, och alltid gillat att simma. När jag slutat skolan började jag gå på Friskis & Svettis, en kravfri träningsform som passade mig bra. Har varierat mellan olika gym men alltid föredragit gruppträning. Och alltid hatat att springa, eller trott att jag inte klarar det kanske egentligen är mera sant. Men för drygt ett år sen bytte jag jobb, och mina nya kollegor är riktiga träningsnördar hela bunten. Det åks Vasalopp, cyklas runt Vättern, springs olika lopp till höger och vänster. De har också en rutin med gemensam träning, en gång i veckan är det 5 km löpning på lunchen, en gång i veckan intervallträning efter jobbet. Jag är förstås långt långt efter konditionsmässigt men det hela är väldigt prestigelöst och jag har ändå blivit peppad att hänga på, utifrån min nivå. Springa maraton är jag inte intresserad av, men att komma upp lite i fart på våra 5km-rundor, kanske utöka till att springa milen framöver. Så nu funderar jag på om det är läge att införskaffa en pulsklocka som hjälpmedel. Och har börjat läsa lite på Marias länkar om Maffetone. Vad jag har googlat mig till verkar Garmin (lite dyrare men bäst) och Polar (mer prisvärt?) vara störst på pulsklockor. Vad använder ni här i tråden? Några tips till en novis på vad man ska tänka på vid inköp? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted February 2, 2017 Author Share Posted February 2, 2017 Intressant diskussion detta. Har aldrig varit speciellt träningsintresserad, hatade skolgymnastiken (lite mullig redan som barn, bollrädd, långsam, blev alltid vald sist när det skulle delas in lag, osv). Springa maraton är jag inte intresserad av, men att komma upp lite i fart på våra 5km-rundor, kanske utöka till att springa milen framöver. Så nu funderar jag på om det är läge att införskaffa en pulsklocka som hjälpmedel. Och har börjat läsa lite på Marias länkar om Maffetone. Vad jag har googlat mig till verkar Garmin (lite dyrare men bäst) och Polar (mer prisvärt?) vara störst på pulsklockor. Vad använder ni här i tråden? Några tips till en novis på vad man ska tänka på vid inköp? Tänk vad många som tappat lusten till fysisk aktivitet pga jumpan i skolan... Jag var precis sån också, mullig, rädd för bollar, rädd att hoppa över bocken... och vald sist... Ändå rörde jag mig mycket på fritiden. Jag fick cykla om jag skulle leka med nån (bodde på landet 4km utanför samhället), vi var ute mycket och man gjorde ju alltid nåt. I gymnasiet hittade jag springningen men det var först efter gymnasiet det blev nåt. Och först nu vid 47 jag fått upp distansen... MAF-lufs kan vara frustrerande initialt eftersom pulsen drar iväg utan ansträngning men jag tycker det varit värt det. Jag har faktiskt fotat mina maggropar... När jag köpte en dyrare klocka blev det en Garmin Forerunner 735XT, för den var på rea. Den visar en massa saker och ska jag vara ärlig funkade min Wahoo jättebra för det jag skulle ha den till (jag varken simmar eller cyklar med pulsklocka). Wahoos egen mobilapp var bra. Det känns dock mer tekniskt pålitligt med pulsband och klocka som hör ihop och lättare att slippa ha mobilen i handen. Nu när jag lagt på Pose-metoden (löpteknik) tror jag att jag kommer ha nytta av alla andra diagram jag får av Garmin-klockan. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted February 2, 2017 Share Posted February 2, 2017 Anmäler mig till inget-bra-i-gympan-i-skolan-klubben! Cyklade väl en del på fritiden; tyckte om att gå. Började dansa gammaldans och folkdans; Friskis; diverse annan motion. Löpning har jag aldrig kommit någon vart med; börjar, håller på ett litet tag; glömmer bort det. Blir det bättre med en särskild klocka? Får fundera på det. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted February 2, 2017 Share Posted February 2, 2017 pulsklocka är roligt om man är lite nerdig... men ett annat sätt att få motivation är annars att lyssna på bra ljudböcker som bara får lyssnas på när man springer... Helt plötsligt blir rundorna betydligt längre då man bara vill höra några kapitel till! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted February 2, 2017 Author Share Posted February 2, 2017 Nej Effie, det ska vara roligt utan teknikprylar... Squaredance är roligt och lagompuls så fortsätt du med det istället. Först om du vill prova ett nytt verktyg för att slanka till kroppen kan det vara aktuellt med springning med klocka. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted February 2, 2017 Author Share Posted February 2, 2017 men ett annat sätt att få motivation är annars att lyssna på bra ljudböcker som bara får lyssnas på när man springer... Helt plötsligt blir rundorna betydligt längre då man bara vill höra några kapitel till! Det har jag inte ens tänkt på... Jag ratar musik för jag gillar fågelkvitter men böcker har jag inte testat. Finns Maffetones böcker inlästa, tro? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted February 2, 2017 Share Posted February 2, 2017 Ute vill jag inte heller ha något i öronen men när jag springer på löpband... eller om jag springer i stan. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted February 2, 2017 Author Share Posted February 2, 2017 På löpband kör jag mest Bon Jovi... eller Anna Sparres podcast ibland... Får jag röjt klart i rummet där löpbandet står kan det nog bli TV också. Nu blottar jag mitt riktigt präktiga jag, men jag har aldrig gillat skval-TV så jag tittar sällan. Härom kvällen när jag bara gick på bandet (MAF-puls men med olika lutning ist f hastighet) hittade jag en serie program om Sidenvägen från Kina till Venedig... Det var ett sånt jag ville se klart så jag kan tänka mig att det funkar. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
IML Posted February 2, 2017 Share Posted February 2, 2017 När jag springer brukar jag inte ha nåt i lurarna, men när jag promenerar lyssnar jag alltid på ljudbok. Har börjat gå till jobbet istf att cykla för att få mera vardagsmotion (blir 2x20 min/ dag), och de dagar jag skippar lunch blir det en rask promenad istället på 40-50 min. Skickat från min iPhone med Tapatalk 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted February 2, 2017 Share Posted February 2, 2017 På löpband kör jag mest Bon Jovi... eller Anna Sparres podcast ibland... Får jag röjt klart i rummet där löpbandet står kan det nog bli TV också. Nu blottar jag mitt riktigt präktiga jag, men jag har aldrig gillat skval-TV så jag tittar sällan. Härom kvällen när jag bara gick på bandet (MAF-puls men med olika lutning ist f hastighet) hittade jag en serie program om Sidenvägen från Kina till Venedig... Det var ett sånt jag ville se klart så jag kan tänka mig att det funkar.Kunskapskanalen har massor med bra reseserier på UR play. Det finns fler ställen att titta på 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
IML Posted February 2, 2017 Share Posted February 2, 2017 Tänk vad många som tappat lusten till fysisk aktivitet pga jumpan i skolan... . Ja, blir riktigt arg när jag tänker på det. Lektionerna var alltid anpassade efter de som redan var sportiga, tyckte gympan var rolig och tränade på fritiden. De fick en massa bekräftelse och uppmärksamhet. De som behövde det minst. Medans vi som hade behövt hjälp att hitta glädjen i att röra på sig blev mer eller mindre ignorerade. Skickat från min iPhone med Tapatalk 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted February 3, 2017 Share Posted February 3, 2017 Squaredans är absolut rolig motion, men mer hjärngympa än pulshöjande. Det är roligt att sätta på RunKeeper fore ett pass och se den gissa hur långt man kommer på en kväll, men det är inte mycket att tro på... Jag får väl börja ta till måndagkvällar för att ge mig ut. Sambon sjunger I kör då, och hittills har jag bara njutit av ensam kväll. Men kanske skulle jag ge mig ut en liiiten sväng. Till kolerakyrkogården och tillbaka, kanske? Eller ner till älven och runt en sväng? Med nån sån där börja-springa-app... Gå från jobbet nån dag är ju inte fel heller. Bara så fruktansvärt tråkig väg. Eller testa ut vägen over Biskopsgården, kanske. Det blir en 5-6 km, oavsett. Och så vill sambon ha med mig på folkdansen ikväll. Och när ska vi hinna med gymmet? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted February 3, 2017 Author Share Posted February 3, 2017 Ska du springa kan jag absolut rekommendera "lufsa" med pulsband. Bli inte chockad om du bara går eller inte ens blir svettig. Glöm lidandet som de flesta förknippar med löpning. (Konstigt att "svara"-knappen i webläsaren på jobbet inte fungerar...?) 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted February 3, 2017 Share Posted February 3, 2017 Svara-knappen funkar inte här heller. Jag börjar nog med att lufsa utan pulsband, för att se hur det känns. Lidande ligger inte för mig, även om det rekommenderas I boken jag laser, eller åtminstone antyds (Den magiska milen). Inbillar mig att det inte är helt nödvändigt, om jag inte planerar för OS. Börjar man med något får man se vart det leder...det är det som är spännande. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted February 3, 2017 Share Posted February 3, 2017 Jag kombinerar rask morgonpromenad fastande med en form av gående meditation just nu. Ganska lätt att få till 10.000 steg per dag om man börjar varje dag med en liten promenad. Jag går ca 25-40 minuter innan jobbet. Det är verkligen behaglig konditionsträning. Meditationsmetoden går ungefär ut på att man noterar varje förnimmelse i varje ögonblick. Typ: lyfter foten, lyfter andra foten, hör ett ljud, ser en bil, lyfter foten, lyfter foten, känner en smärta i hälen osv.....Jag älskar verkligen mina morgonpromenader just nu när naturen långsamt börjar vakna till liv med mer ljus och fler fågelljud. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hoppetossa Posted February 5, 2017 Share Posted February 5, 2017 Ska du springa kan jag absolut rekommendera "lufsa" med pulsband. Bli inte chockad om du bara går eller inte ens blir svettig. Glöm lidandet som de flesta förknippar med löpning. (Konstigt att "svara"-knappen i webläsaren på jobbet inte fungerar...?) Ja, så blev det för mig. Köpte en pulsklocka på Blocket, En Suunto, första gången hoppade pulsen upp och ner, mest upp faktiskt. Det funkade inte alls. Andra gången så blev det 6 steg joggning 6 steg gå för att ligga på MAF puls. Jag är 56, så det blir knappt styrfart. Vet inte om jag ska dra bort extra -5 då hamnar jag på 119 bm. Försök nummer 2 funkade inte GPS så jag vet inte hur långt jag sprang. Men i morgon är det ny vecka så då får jag göra om testet. MEN, MariaF det som känns bra är att jag längtar till nästa löppass då det inte var jobbigt. Ingen blodsmak alls. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted February 5, 2017 Share Posted February 5, 2017 Nu har jag skickat efter en pulsklocka. Nu ska jag testa MAF Först gäller det att ha tålamod att lära sig hur klockan fungerar. Jag är inte så intresserad av bruksanvisningar till teknik så jag hoppas att den är så enkel som det utlovas. Ska bli intressant att se hur mina promenader och roddturer är i förbränningszon eller inte och hur de kan modifieras. Jag valde Sigma sport PC 22.13. Verkar bra med zonlarm så man inte behöver glo på klockan hela tiden. Pulsigt händer det... haha 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted February 5, 2017 Author Share Posted February 5, 2017 MEN, MariaF det som känns bra är att jag längtar till nästa löppass då det inte var jobbigt. Ingen blodsmak alls. Nu har jag skickat efter en pulsklocka. Nu ska jag testa MAF Men hurra, vad kul!!! Hoppas ni har laddat upp med tålamod nu, pulsen hoppade initialt så in i h-vete för mig att jag nästan gav upp... Idag med förresten; Blev en halvmara idag (21km) med mina sedvanliga jogga/gå-varaiationer. Det var bara det att efter 15km så blev det BARA gå... Vet inte om det var passet igår (inte MAF) som gjort mig sliten eller om det ligger nån infektion och väntar på att ta mig. Och jösses vad jag frös när jag kom hem och då hade jag ändå alldeles för hög puls i promenaden... (ska ha 138, hade 150 i nedförbacke..!!! Sen, helt plötsligt, låg pulsen på 126 men minsta lilla jag försökte jogga så drog den upp över 140 igen. ) Det ska bli jätteintressant att höra vad ni tycker och, om ett halvår eller så, se om ni fått några gropar i magen! PS. Min man, som inte sprungit på 10år, har lyckats gå ner över 15kg sen i somras (vi vet inte var han startade) men han lufsade med mig på långrundan idag. Han tycks ha mycket lägre puls eller starkare fettmotor och precis som du säger, hoppetossa, ingen blodsmak alls! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted February 5, 2017 Share Posted February 5, 2017 @Maria: Vad heter appen? Vad menas med tröskelvärde? Vad är det svåra med träningsformen du utövar? Är det att anpassa sig så man håller exakt rätt puls eller är det att det känns ansträngande? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kattuggla Posted February 5, 2017 Share Posted February 5, 2017 Jag letade i lådorna och dammade av min gamla pulsklocka..som tyvärr inte funkade så bra. Rätt ful var den också. Fick därför en anledning att köpa en ny! (Gillar att mäta) Nu ska jag också MAFfa. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted February 5, 2017 Share Posted February 5, 2017 Men hurra, vad kul!!! Hoppas ni har laddat upp med tålamod nu, pulsen hoppade initialt så in i h-vete för mig att jag nästan gav upp... Idag med förresten; Blev en halvmara idag (21km) med mina sedvanliga jogga/gå-varaiationer. Det var bara det att efter 15km så blev det BARA gå... Vet inte om det var passet igår (inte MAF) som gjort mig sliten eller om det ligger nån infektion och väntar på att ta mig. Och jösses vad jag frös när jag kom hem och då hade jag ändå alldeles för hög puls i promenaden... (ska ha 138, hade 150 i nedförbacke..!!! Sen, helt plötsligt, låg pulsen på 126 men minsta lilla jag försökte jogga så drog den upp över 140 igen. ) Det ska bli jätteintressant att höra vad ni tycker och, om ett halvår eller så, se om ni fått några gropar i magen! PS. Min man, som inte sprungit på 10år, har lyckats gå ner över 15kg sen i somras (vi vet inte var han startade) men han lufsade med mig på långrundan idag. Han tycks ha mycket lägre puls eller starkare fettmotor och precis som du säger, hoppetossa, ingen blodsmak alls! Lovar att hålla er uppdaterade vad gäller maggroparna Det finns en hel del att gräva i...... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted February 5, 2017 Share Posted February 5, 2017 Men hurra, vad kul!!! Hoppas ni har laddat upp med tålamod nu, pulsen hoppade initialt så in i h-vete för mig att jag nästan gav upp... Idag med förresten; Blev en halvmara idag (21km) med mina sedvanliga jogga/gå-varaiationer. Det var bara det att efter 15km så blev det BARA gå... Vet inte om det var passet igår (inte MAF) som gjort mig sliten eller om det ligger nån infektion och väntar på att ta mig. Och jösses vad jag frös när jag kom hem och då hade jag ändå alldeles för hög puls i promenaden... (ska ha 138, hade 150 i nedförbacke..!!! Sen, helt plötsligt, låg pulsen på 126 men minsta lilla jag försökte jogga så drog den upp över 140 igen. ) Det ska bli jätteintressant att höra vad ni tycker och, om ett halvår eller så, se om ni fått några gropar i magen! PS. Min man, som inte sprungit på 10år, har lyckats gå ner över 15kg sen i somras (vi vet inte var han startade) men han lufsade med mig på långrundan idag. Han tycks ha mycket lägre puls eller starkare fettmotor och precis som du säger, hoppetossa, ingen blodsmak alls! ---------------------------------------- Halvmara! super bra! Vilken tur att du började upptäcka de hormoniella fördelarna annars fanns väl en ganska stor risk att du givet upp? Så bara fortsätt och kämpa på 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted February 5, 2017 Author Share Posted February 5, 2017 Halvmara! super bra! Vilken tur att du började upptäcka de hormoniella fördelarna annars fanns väl en ganska stor risk att du givet upp? Så bara fortsätt och kämpa på Jo du, steg ett var nog att jag föll för konceptet, sedan hjälper mina upptäckter till att upprätthålla detta framöver. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted February 5, 2017 Author Share Posted February 5, 2017 @Maria: Vad heter appen? Vad menas med tröskelvärde? Vad är det svåra med träningsformen du utövar? Är det att anpassa sig så man håller exakt rätt puls eller är det att det känns ansträngande? Vilken app? Maffetones egen? Det vet jag inte, jag använder inte den men det jag hört är att den är bra för nybörjare. Jag läste webben och The Big Book Of Endurance Training And Racing (med förord av Tim Noakes och Mark Allen mfl). Aerobic Treshold översätter jag med "tröskelvärde" men jag vet inte om det är korrekt på svenska. Jag uppfattar att det är den mest optimala fettförbränning du kan få innan kroppen börjar använda allt mer muskelglykogen. Tydligen har Maffetone erfarenhetsmässigt kommit fram till att denna brytpunkt för de allra flesta sammanfaller med att man använder pulsvärdet vid 180 minus ålder. Maffetones utgångspunkt är ju att man ska förbli skadefri (för en skadad långdistansare kan inte träna vilket är förödande och man får ha i bakhuvudet att det är långdistansarna han coachat i alla år). Det svåraste tycker jag är att det är svårt att upprätthålla pulsen, att inte fortsätta springa när pulsen drar iväg fast jag egentligen vill det (jag hade ju fått upp flås innan jag ställde om). Jag vill nog påstå att det inte är ansträngande alls i början men tanken är förstås att man ska kunna jogga/springa allt fortare på samma låga puls med tiden. Eftersom pulsen alltid är låg så blir man inte andfådd vilket är en fördel för mig som alltid haft problem med andningen vid temperaturer under +10*C. Andra saker Maffetone tar upp i sina texter är: minska stressen (all stress i kombination är det som räknas) low carb-mat (lite osäker på hur hög fettandel han förespråkar men naturliga fetter i alla fall), barfotalöpning (men säger också att det är direkt olämpligt att kasta skorna när man inte är van men uppmuntrar att sträva mot denna naturliga löpteknik för att få bättre löpekonomi), att man kan lura hjärnan att tro att den springer kortare än den gör, att hälsan alltid kommer först och ekvationen är "träning=arbete+vila" Det är nog helhetskonceptet jag förälskat mig i så himla mycket. Hur många träningsböcker tar upp att man ska minska träningen om man inte hinner försörja familjen, hjälpa barnen med läxor osv och absolut inte göra avkall på sömnen..? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted February 5, 2017 Share Posted February 5, 2017 Vilken app? Maffetones egen? Det vet jag inte, jag använder inte den men det jag hört är att den är bra för nybörjare. Jag läste webben och The Big Book Of Endurance Training And Racing (med förord av Tim Noakes och Mark Allen mfl). Aerobic Treshold översätter jag med "tröskelvärde" men jag vet inte om det är korrekt på svenska. Jag uppfattar att det är den mest optimala fettförbränning du kan få innan kroppen börjar använda allt mer muskelglykogen. Tydligen har Maffetone erfarenhetsmässigt kommit fram till att denna brytpunkt för de allra flesta sammanfaller med att man använder pulsvärdet vid 180 minus ålder. Maffetones utgångspunkt är ju att man ska förbli skadefri (för en skadad långdistansare kan inte träna vilket är förödande och man får ha i bakhuvudet att det är långdistansarna han coachat i alla år). Det svåraste tycker jag är att det är svårt att upprätthålla pulsen, att inte fortsätta springa när pulsen drar iväg fast jag egentligen vill det (jag hade ju fått upp flås innan jag ställde om). Jag vill nog påstå att det inte är ansträngande alls i början men tanken är förstås att man ska kunna jogga/springa allt fortare på samma låga puls med tiden. Eftersom pulsen alltid är låg så blir man inte andfådd vilket är en fördel för mig som alltid haft problem med andningen vid temperaturer under +10*C. Andra saker Maffetone tar upp i sina texter är: minska stressen (all stress i kombination är det som räknas) low carb-mat (lite osäker på hur hög fettandel han förespråkar men naturliga fetter i alla fall), barfotalöpning (men säger också att det är direkt olämpligt att kasta skorna när man inte är van men uppmuntrar att sträva mot denna naturliga löpteknik för att få bättre löpekonomi), att man kan lura hjärnan att tro att den springer kortare än den gör, att hälsan alltid kommer först och ekvationen är "träning=arbete+vila" Det är nog helhetskonceptet jag förälskat mig i så himla mycket. Hur många träningsböcker tar upp att man ska minska träningen om man inte hinner försörja familjen, hjälpa barnen med läxor osv och absolut inte göra avkall på sömnen..? Intressant! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PiaB Posted February 7, 2017 Share Posted February 7, 2017 Har följt den här tråden ett tag nu. Jag är normalviktig men over fat (runt midjan). Förra hösten (2015) hittade jag Maffetone och föll pladask för tänket och sättet att träna. Som alltid när jag hittar något nytt läser jag allt jag kommer över och köpte t.o.m några av hans böcker. Just då tränade jag för Göteborgsvarvet och började med MAF-tester och tränade enligt 180-49 = 131. Trots att jag ätit LCHF utan undantag sedan 2013 är tydligen min fettmotor extremt dålig. Hade redan kört två Göteborgsvarv åren före detta och tyckte inte att jag var så enormt otränad (som jag är nu...), men vid denna puls (131) kunde jag bara gå och inte ens speciellt raskt. Av olika skäl blev det aldrig något Göteborgsvarv förra året. Är ej heller anmäld till i år. Men att läsa den här tråden gör att jag känner lusten att träna enligt MAF börjar väckas igen. Jag har redan en jättebra pulsklocka (Polar), så det är bara att sätta igång. Eftersom jag egentligen inte har något att träna inför (annat än den kommande golfsäsongen), så behöver jag ju inte känna mig stressad av att jag bara klarar av att gå promenader! Och snart börjar det bli ljust även på kvällarna så man kan lägga sin träning utomhus, vilket är överlägset att springa inne på ett löpband. Och jag vill också få gropar i magen!! Kan vi inte starta en MAF-tråd? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted February 7, 2017 Author Share Posted February 7, 2017 En träningstråd vore bra. Nackdelen med forum är ju att samma ämne kan komma upp på flera olika ställen så det blir lite spretigt men det vore kul när när vi är några som ska köra från scratch parallellt att dela våra erfarenheter! Och jämföra maggropar... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PiaB Posted February 7, 2017 Share Posted February 7, 2017 Är inte säker på att jag ska fotografera min mage... men kanske ångrar mig om jag låter bli? På fredag är jag ledig och tänker köra ett MAF-test som start. Jag brukar värma upp (gå ändå långsammare ?) 15 min och sedan köra testet över fyra km. På den plattaste väg jag kan hitta! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted February 7, 2017 Share Posted February 7, 2017 Jag har inte testat mig, och inte skaffat mig någon pulsklocka. Men jag gick några minuter på löpbandet på gymmet häromdagen. Lite incline, och drygt 4 km I timmen (vilket ju inte är särskilt snabbt för mig) och pulsen var uppe I maffetakt. OK, nästa gang blir det Inga maskiner, utan hur långt jag kommer på 40 minuter. Spännande. Ska hänga med I maffetråden. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted February 10, 2017 Author Share Posted February 10, 2017 Artikel i Frontiers in Public Health: Overfat and Underfat: New Terms and Definitions Long Overdue http://journal.frontiersin.org/article/10.3389/fpubh.2016.00279/full 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted February 10, 2017 Share Posted February 10, 2017 Artikel i Frontiers in Public Health: Overfat and Underfat: New Terms and Definitions Long Overdue http://journal.frontiersin.org/article/10.3389/fpubh.2016.00279/full Kalipermätning är det enda jag bryr mig om nu. Har tillslut faktiskt motvilligt insett vågens obetydlighet i sammanhanget om man tränar styrketräning och minskar i fett eller ökar i muskelmassa. Min vikt har ökat flera kilo med samma fettprocent och fortfarande ådriga överarmar. Lite läskigt är det att öka i vikt eftersom jag hela livet tidigare alltid bara ökat i fettvikt så lite svårt att tro mina ögon men artikeln nu länkar här är verkligen viktig. Trist att det ska ta så lång tid tills detta når ut till allmänheten dock. BMI kommer nog tjatas om i många år till. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted March 16, 2017 Author Share Posted March 16, 2017 Kämpar vidare med mitt småätande i längtan efter vispgrädde men nåt rätt gör jag nog för de 2 kilona är borta igen och det är även några centimeter till. Tittade på nätet efter lite nya kläder och fick gå till måttabellen eftersom kroppen formas om nu och jag vet inte vilken storlek jag har. Stl S!!!!! Jag???? Nu har jag börjat läsa än mer om hormoner som påverkar (fått hem en ny bok i ämnet). Det är otroligt fascinerande med dessa kroppsförändringar. Och jag grunnar mer och mer på hur allt hänger ihop eftersom bara kostförändringar inte tycks räcka till. Undrar hur många pusselbitar man behöver för att komma åt det överfeta..? Vi diskuterar detta en hel del i detta forum men ibland undrar jag om vi missat nåt? Inte för att jag vet vad det skulle vara men man vet ju aldrig. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted March 16, 2017 Share Posted March 16, 2017 5 minuter sedan, MariaF sade: Nu har jag börjat läsa än mer om hormoner som påverkar (fått hem en ny bok i ämnet). Det är otroligt fascinerande med dessa kroppsförändringar. Och jag grunnar mer och mer på hur allt hänger ihop eftersom bara kostförändringar inte tycks räcka till. Undrar hur många pusselbitar man behöver för att komma åt det överfeta..? Vi diskuterar detta en hel del i detta forum men ibland undrar jag om vi missat nåt? Inte för att jag vet vad det skulle vara men man vet ju aldrig. Ja, jag grunnar också. Jag tror mer och mer att den goda maten är en av alla pusselbitar. Det finns så mycket mer som händer i kroppen, allt från hormoner till bakterier. Och sen har vi den yttre miljö vi lever i ... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted March 16, 2017 Share Posted March 16, 2017 Ja det är intressant detta med hormoner och kroppsliga förändringar... Jag har ju ätit en relativt strikt LCHF sen 2009, strikt på grund av en omfattande födoämnesintolerans. 2014 gick jag upp 12 (!) kg, utan att förändra något i kost eller rörelse. Mycket frustrerande! Sen dess har jag fnulat och klurat och provat både det ena och det andra, utan att något händer med vikten. För ett år sen, efter en period med många symtom som jag när jag läst på tolkat som symtom på östrogendominans, började jag smörja mig med progesteronkräm. Först med den svenska krämen och med de doser som rekommenderades i deras forum. Sen hittade jag ett amerikanskt forum där de använde en starkare kräm och högre doser, så sen i maj i fjol har jag använt hög dos, med gott resultat! De flesta symtom jag hade försvann, det enda som kvarstår är vikten - som sitter som berget, och en fullständig avsaknad av libido, mycket trist. Parallellt med detta har jag funderat över min mage som trots det strikta inte mått helt bra. Dessutom har jag de senaste 4 månaderna fått en sämre nattsömn igen, på så sätt att jag vaknar varje natt kl 3, och det är oftast omöjligt att somna om... Nu har jag hoppat på en 30-dagars kostperiod enligt AIP, auto immuna protokollet. Nåt litet mellanting mellan LCHF och Paleo, men där alla inflammatoriska produkter plockats bort. In i det minsta, även när det gäller ex. kryddor. Jag tänkte att jag gör ett försök med 30 dagar, även om det innehåller en del produkter som jag reagerar på med att få mera gaser, framförallt rotfrukter. Nu är jag inne på tredje veckan och visst, jag har betydligt mera gaser än normalt, men inte direkt ont i magen av det. Det som däremot har hänt är att jag sover bättre! Dessutom har jag gått ner 3 kg! Tycker dessutom det känns som att min libido åtminstone delvis väckts ur sin slummer... Jag äter inte mindre än tidigare då denna kostperiod går ut på att man ska äta lagad mat 3 ggr per dag, men det verkar som att den typ av kost jag äter, eller möjligen något av det jag numera låter bli, kan ha påverkan på det hormonella systemet... Någon som har några teorier kring detta? 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted March 16, 2017 Share Posted March 16, 2017 Jämtlandstjej, Har du kollat att du har normal nivå av magsyra? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted March 16, 2017 Author Share Posted March 16, 2017 Intressanta fenomen, Jämtlandstjej... Nånting alltså antingen bidrar med sånt du behöver eller så har du plockat bort nåt som kroppen inte vill ha... Visst pratar Karl Hultén m fl om syrade grönsaker? Har du lagt till det? Förmodar att du plockat bort ägg, mejeri och kanske nåt mer? Vet du om du reagerat på nåt sånt tidigare? Jag tänker på diffusa symptom man haft genom livet och om de kan ha varit tecken på nåt? Ibland kan man ju härleda vissa saker till att man äter nåt speciellt. Så himla fascinerande! Undrar vad det är som gör det..? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted March 17, 2017 Share Posted March 17, 2017 17 timmar sedan, iAnna sade: Jämtlandstjej, Har du kollat att du har normal nivå av magsyra? Bara kollat på det sätt som beskriv genom att dricka vatten med bikarbonat i - då ska man ju rapa inom en halvtimme om man har för lite magsyra... Har köpt HCL-kapslar men inte kommit mig för att prova dem än... Provade för några år sen men fick så ont i magen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted March 17, 2017 Share Posted March 17, 2017 16 timmar sedan, MariaF sade: Intressanta fenomen, Jämtlandstjej... Nånting alltså antingen bidrar med sånt du behöver eller så har du plockat bort nåt som kroppen inte vill ha... Visst pratar Karl Hultén m fl om syrade grönsaker? Har du lagt till det? Förmodar att du plockat bort ägg, mejeri och kanske nåt mer? Vet du om du reagerat på nåt sånt tidigare? Jag tänker på diffusa symptom man haft genom livet och om de kan ha varit tecken på nåt? Ibland kan man ju härleda vissa saker till att man äter nåt speciellt. Så himla fascinerande! Undrar vad det är som gör det..? Ja visst är det fascinerande! Jag har inte lagt till syrade grönsaker - glömmer dem... Plockade bort ägg redan i somras efter en reaktion på dem. Mejerier är väl egentligen det enda "vitala" jag plockat bort, förutom svartpeppar och tomater (potatisväxter) eftersom jag redan innan åt en så begränsad kost... Mejerier har jag reagerat på om jag ätit stora mängder av ost eller grädde, så jag hade minskat ner på det redan tidigare, men det är ju så gott! Ska bli spännande att se om det händer något mer och att se vad som händer när dessa 30 dagar är över och jag ska börja återintroducera vissa saker... En av de saker jag saknar mest är smör... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted March 17, 2017 Share Posted March 17, 2017 Har du kollat om du reagerar på hela ägget eller bara äggvita? Har läst att äggvita är det man kan vara känslig mot om man tex har IBS. Jag har själv senaste tiden uppmärksammat mer tydligt hur jag reagerar på ägg och märkt att jag blir bubblig och lite svullen i magen när jag ätit hela ägg. Däremot kan jag utan problem äta min helmlagade majonäs med äggula utan svullnad. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted March 17, 2017 Share Posted March 17, 2017 51 minuter sedan, Angelico sade: Har du kollat om du reagerar på hela ägget eller bara äggvita? Har läst att äggvita är det man kan vara känslig mot om man tex har IBS. Jag har själv senaste tiden uppmärksammat mer tydligt hur jag reagerar på ägg och märkt att jag blir bubblig och lite svullen i magen när jag ätit hela ägg. Däremot kan jag utan problem äta min helmlagade majonäs med äggula utan svullnad. Nej, jag har inte kollat det... Eftersom min reaktion satte sig på luftvägarna har jag inte haft så stor lust att testa...men NÄR jag testar ska jag börja med äggula, är min plan. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted March 17, 2017 Share Posted March 17, 2017 3 timmar sedan, Jamtlandstjej sade: Bara kollat på det sätt som beskriv genom att dricka vatten med bikarbonat i - då ska man ju rapa inom en halvtimme om man har för lite magsyra... Har köpt HCL-kapslar men inte kommit mig för att prova dem än... Provade för några år sen men fick så ont i magen... Om man rapar inom 5 min har man normal magsyra. Om det går mer är 10 min har man för låg magsyra. HCl bör kompletteras med pepsin för att få god effekt. Man börjar med att ta en (1) kapsel i samband med mat. Öka med en kapsel i taget, typ varannan dag, tills det inte känns bra. Minska med en kapsel, så har man hittat sin nivå. Jag provade för ett år sedan men fick tyvärr inte önskad effekt, ska prova med ett annat märke nu. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts