Angelico Posted March 17, 2017 Share Posted March 17, 2017 Jag har tagit Digest i ca 1 månad två kapslar till varje måltid. Tycker de har gett bra effekt men blev intresserad nu när du iAnna skriver att man kan ta fler kapslar. Jag ska testa att öka lite tror jag, speciellt vid köttmåltider. Att man får ont i magen av dem beror kanske på hur de tas? Jag vet att man ska undvika att dricka samtidigt som man äter tex. Så om man tar kapslarna efter första tuggan protein och sen inte dricker mer under måltiden kan de kanske funka bättre? 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted March 25, 2017 Author Share Posted March 25, 2017 Nu har jag varit mejerifri en dryg månad och jag märker ingen skillnad alls..? Mer än att suget efter vispgrädden river i mig och får mig att äta en massa dumt. Dumt i bemärkelsen "för mycket av tillåtna matvaror". Småätande, alltså. Kanske fanns ett lika starkt sug tidigare men tog jag en extra kopp te med grädde så doldes suget så..? Inga centimetrar extra har försvunnit (men jag MAF-tränar inte så mycket just nu heller). Kanske påverkar mejerier inte valkarna så mycket som jag hade hoppats? Och det vore ju bra för jag gillar mejeriprodukter... Får fortsätta leta hormonstörningar nån annanstans... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted March 25, 2017 Share Posted March 25, 2017 43 minuter sedan, MariaF sade: Får fortsätta leta hormonstörningar nån annanstans... Kalla avrivningar.... Jag tror faktiskt mer och mer på att även använda kyla som ett sätt att få kroppen att fungera som tänkt, tror att det påverkar hormonerna ganska mycket. Det verkar som alla framsteg av utvecklingen har tydliga biologiska nackdelar... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted March 25, 2017 Share Posted March 25, 2017 Nä, kan nog tänka mig att bara att få bort valkarna inte räcker som anledning till att avstå från grädden om du gillar den så mkt. Men själv har jag slutat med flera favoriter under dessa LCHF år. Först brödet och pastan, sen frukten, nötsmöret, mjölkprodukterna. För mig har det varit en mkt långsam förändring av min fettprocent under denna tid. Men en kost utan kolhydrater och mjölkprodukter är det på sikt inte så lätt att underhålla några valkar är min erfarenhet. Men sen så tror jag dessutom inte alls att grädde, creme fraiche och ost dagligen i kosten är så bra för hälsan pga att det är insulinhöjande. Så då är jag mkt mer lättmotiverad för att hitta alternativ, Igår gjorde jag en ny upptäckt och det blev en supergod och enkel lunch: 1 burk rökt makril Blandade en fp garants kokosgrädde med rivet skal av en eko citron, massor av färsk timjan, örtsalt, fänkålsfrön, olivolja, kokosolja. Det blev en gräddig röra som ganska mkt liknade en cremefraiche-röra och supergott. Känns otroligt mkt bättre i magen efter en sådan måltid tycker jag. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted March 25, 2017 Author Share Posted March 25, 2017 Ja, det är många favoriter som fått gå de senaste åren. Spännande hur det kan bli..! Att rubba valkarna blir på nåt sätt det jag vill uppnå för att se att jag kommit åt det jag är övertygad om är en hormonstörning (se bild från Jonas Bergqvists blogg tidigare i tråden). Fast kanske är det "för sent" efter ett liv i kolhydraternas våld... Och magen är förvisso uttänjd efter några graviditeter... Men jag ville testa mejerifritt ett tag för att se om det blir nån påtaglig skillnad men jag märker ingenting, varken på kroppsformen eller hur jag mår. Det enda jag märker är suget. Med andra ord borde jag hålla mig borta från grädden. Rökt makrill är verkligen jättegott men som ersättare i teet vete katten...?! Kyla... Kan det verkligen vara så att vi blev pälslösa för att vi mår bra av att frysa..? Nåja, jag avslutar duschen allt kallare och försöker stå kvar några sekunder mer för varje gång. Är nog nere på 25*C nu istället för 30. Sen tänker jag att jag inte är riktigt klok! Men... jag fryser mindre efter joggingpassen nu..! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted March 25, 2017 Share Posted March 25, 2017 Jag tor absolut inte på att det skulle vara för sent! Om du tror det är en hormonstörning har du desto större anledning att glömma grädden en tid. Magen drar ihop sig när fettprocenten minskar. Jag hade för mig att du beskrev att när du fick sug utan grädden så smååt du annat, men jag kanske missuppfattade? För om det ska bli någon förändring så behöver du låta bli småätande under en längre tid samtidigt som du gör allt det du gjort hittlills som ju har gett superbra resultat med gropar i midjan! Om du har sug på lchf så är det väl troligt att du inte äter tillräckligt med riktig mat? Du ska inte ha sug på lågkolhydratkost helt enkelt. ät mer riktig mat vid dina måltider och kör mindfulnes eller annan mental övning för att sluta hålla på och tänka på sug. Man dör inte av att vara sugen. Det kan vara lite som att ha lite klåda eller nåt. Bara nåt som stör i bakgrunden men inte något man ska ge full uppmärksamhet till. Så brukar jag göra iallafall. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted March 25, 2017 Author Share Posted March 25, 2017 Jodå Angelico, du har fattat helt rätt - när suget kommer småäter jag. Det river och sliter i hela mig... Det är skillnad på sug och sug; Det fysiologiska suget som kommer av svängande blodsocker är ett minne blott (så även paltkoma) men det psykologiska suget finns ju kvar eftersom det är så jag alltid hanterat stress. Jag har allt varit inne på att valkarna blir kvar pga överätande även om jag skippar grädden. Jag var, som jag skrev nån annanstans, inte beredd på att suget skulle vara så starkt när jag plockade bort min älskade drog... Så ja, jag måste hålla mig ifrån den. Att valkarna sitter runt magen tolkar jag som hormonstörning, så det är klart att om överätande av protein och smör kan bidra till att det är just där valkarna sitter, så måste jag nog jobba hårdare med min stresstörning... När jag först började med LCHF insåg jag att det skulle bli svårt, jag skulle haft lättare att ta bort köttet, men jag har kämpat mig en bit på vägen. Hela denna resa har jag hört hur dåligt mejerier är; man mår dåligt, tarmen mår dåligt (pga honogenisering och pastörisering), "det vita giftet" mm. Därför är jag lite förvånad att jag inte märker nån skillnad alls efter 6v med smör som enda mejeriprodukt..? Men nej, grädden ska inte komma tillbaka, mer än möjligen till kalas, och jag ska nog försöka lägga upp ett schema för när jag får äta. En sån som jag skulle ha tidlås på kyl och skafferi... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted March 25, 2017 Share Posted March 25, 2017 Ja alltså, det är intressant att testa vad som händer när man verkligen inte äter mellan de stora målen, och därmed får fler timmar för kroppen att bränna fett. Jag upplever det som mycket effektivt. Förr innan lchf gick jag alltid upp några kg under vintern bara genom att ge efter för småätande efter middagen på kvällen. Nu med 16:8 fasta varje dag så kan jag absolut uppleva känslan av tom mage mellan måltiderna. Kroppen får vila från mat. Behövs det ett schema? Kan du inte bara bestämma att du äter frukost lunch och middag och inget annat? Eller bara lunch middag. Ganska snart kommer suget att avta mer när ditt ätmönster ändras och blir till vana för hjärna och kropp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted March 25, 2017 Share Posted March 25, 2017 1 timme sedan, MariaF sade: Kyla... Kan det verkligen vara så att vi blev pälslösa för att vi mår bra av att frysa..? Nåja, jag avslutar duschen allt kallare och försöker stå kvar några sekunder mer för varje gång. Är nog nere på 25*C nu istället för 30. Sen tänker jag att jag inte är riktigt klok! Men... jag fryser mindre efter joggingpassen nu..! Jag märker också av bättre kyltålighet sedan jag började... Men generellt tror jag att det är bra att använda "alla" system vi har i kroppen, dvs se till att skapa brunt fett. kunna gå på ketondrift osv osv. istället för att som de flesta moderna människor ha "stängt" av de funktionerna. aldrig fasta... alltid bara ta på en tröja till , inte behöva använda immunförsvaret då vi har det för rent osv osv.... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted March 25, 2017 Share Posted March 25, 2017 Klokt tänkt tycker jag. Att testa och att försöka gå utanför sin comfort zone när det kan ge utveckling. Jag duschar också kallt nu varje morgon sedan någon tid. Tycker det gick ganska fort tills det började kännas som en behaglig vana och att det går att tänja på det lite mer hela tiden. Känns kul att uppleva att jag kan tåla mer än jag trodde. Samma gäller ju fasta och att träna tungt och att meditera 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted March 25, 2017 Author Share Posted March 25, 2017 D 5 minuter sedan, Angelico sade: Behövs det ett schema? Kan du inte bara bestämma att du äter frukost lunch och middag och inget annat? Eller bara lunch middag. Ganska snart kommer suget att avta mer när ditt ätmönster ändras och blir till vana för hjärna och kropp. Det kan ju funka att bara bestämma sig... Det har jag övat på i sisådär 40år... Skämt åtsido, ska jag bryta småätandet än en gång måste jag nog in i planerandet... Jag drar mig för det för jag blir så fixerad... Jag har bra och dåliga perioder. Just nu en helkass. Jag var så inspirerad av mina maggropar och hade ju hoppats på lite draghjälp av bristen på mejerier men var som sagt inte alls beredd på suget. Det är sant, jesper, vi nöter alldeles för lite på våra ursprungliga skydd. Hörde en läkare på radion för många år sen som menade att vi behöver peta i oss en snorkråka då och då för att stärka immunförsvaret. Här hoppas jag att trädgårdslandet har blivit uppluckrat nog i år för att kunna odla morötter som barnen kan torka av på jeansen eller gräset innan de äter. Tror det är bra för tarmfloran också. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted March 25, 2017 Share Posted March 25, 2017 Aha du menar att logga maten i ett kostverktyg? Ja, det kan verkligen vara till hjälp när man har ett visst mål tycker jag. Just nu har jag en speciell utmaning som jag vill testa och då äter jag lika mkt energi varje dag, så nära det nu går. Samtidigt som jag mäter midjan varje vecka och väger mig varje dag. Eftersom jag loggar all mat funkar det superbra, för jag vill ju inte spräcka min plan och vara tvungen att börja om eller avsluta testet. :). 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted July 25, 2017 Author Share Posted July 25, 2017 Dr Maffetone om att 90% av amerikanska män, 80% av amerikanska kvinnor och 50% av amerikanska barn klassas som överfeta... https://philmaffetone.com/study-finds-90-american-men-overfat/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted August 23, 2017 Author Share Posted August 23, 2017 Denna gång handlar Maffetones blogginlägg om hur mediciner kan bidra till övervikt. Han refererar till någon rapport som hävdar att 10-15% av viktproblemen kan relateras till medicinering. Enligt forskare är det inte ovanligt att gå upp 25lbs (12-13kg) första år på vissa mediciner. Sedan följer ett resonemang kring främst SSRI. Han menar att det ofta blir en ond cirkel; Många fortsätter äta sina mediciner trots att de inte anser sig bli hjälpta av dem. Många gånger bidrar snarare medicinerna till ökad aptit, sug efter skräpmat och att mättnadskänslan efter måltid minskar. Ironiskt nog visar studier att många som inte blir hjälpta av SSRI snarare har en brist på folat och skulle därför kunna ha större nytta av folatrik mat. https://philmaffetone.com/meds-making-fat/ 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted September 12, 2017 Author Share Posted September 12, 2017 Nu har Phil Maffetone skrivit en ny bok, The Overfat Pandemic. https://philmaffetone.com/dr-phils-newest-book/ 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted October 11, 2017 Author Share Posted October 11, 2017 I sitt senaste inlägg tar min kompis Maffetone upp hur allt fler som tränar förblir feta. I första hand konstaterar han att det inte spelar nån roll hur mycket man tränar om kosthållningen är dålig och den tror jag de flesta av oss här håller med om. Jag roade mig med att översätta större delen av det (fri översättning): Många tävlande atleter undrar varför de inte ser förbättrade resultat. Faktum är att trots att allt fler hittar till (recreational) löpning så har tiderna blivit allt sämre de senaste åren. Många slutar alltså att springa av frustration då resultaten av deras hårda arbete uteblir. Ofta finns en koppling till bristande resultat och mängden kroppsfett. Onödigt kroppsfett driver kronisk inflammation, insulinresistens, ökad sjukdom och dålig hälsa vilket i sin tur leder till fysiska skador, metabolisk oblans och, förstås, frustration och mental stress. På 1960-talet hittade Dr. Kenneth Cooper på termen "aerobics" för att beskriva ett system av träning som han menade hjälpte till att förebygga hjärt-kärl-sjukdom. Det inkluderade jogging, löpning, gång och cykling. Hans bok blev en bästsäljare. Sedan dess, samtidigt som träningsboomen växte, så har antalet överfeta personer påtagligt ökat. Fler människor än någonsin tränar, ändå har hälsan och fitness minskat. Forskare har sett att tider från alla distanser från 5km till maraton har minskat och man misstänker fetma, diabetes och hypertoni som orsak till detta. Coopers aerobics-revolution var väldigt framgångsrik på pappret. Den hjälpte till att få igång löpning och gång-boomen och massor av gym öppnade överallt men i praktiken föll den av två anledningar. Många som hyllade träning blev övertränade, speciellt genom anaerob workout som bortsåg från det aeroba systemet. Även om viss högintensiv träning är bra så blir för mycket kontraproduktivt. Överträning kan göra oss snabbare och starkare, åtminstone tillfälligt, men det är lätt att det blir för mycket. Big Sugar hoppade på tåget och försåg oss med högsötade produkter till alla aktiva människor genom idén att glukos är elitens bränsle. Junk food associeras med dålig hälsa, skador och sjukdomar delvis då det minskar fettförbränning och lagrar in onödigt kroppsfett. Coopers tanke att träning kan öka kroppens aeroba och fettförbrännande funktion är rätt men träning kan lätt bli anaerob när intensiteten är för hög. Högre intensitet bränner fler kalorier under passet men ökar inte kroppens förmåga att förbränna mer lagrad energi resten av dagen. Man kan bränna hur många kalorier som helst genom att springa, cykla, dansa eller så men om det är sockerkalorier och inte fettkalorier så minskar inte det lagrade fettet. Än idag växer den Cooper-inspirerade tränings-boomen överallt i världen. Andelen amerikaner som regelbundet tränar har ökat till över 50% men närvaron av överfett har också ökat och den siffran är mycket högre. https://philmaffetone.com/working-out-and-overfat/ 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted May 23, 2020 Author Share Posted May 23, 2020 Nu tar jag upp den här tråden igen för rubrikens skull - Överviktig vs Överfet. Kom hem från en MAF-runda på cykel för en stund sen och läste "Veckans Hörstadius" när den rullade förbi i facebook-flödet. Jag blir om och om igen så ledsen och besviken på DDs och gästskribenters sätt att utrycka sig (inlägget handlar om TV-programmet Bästa Träningen, vilket jag personligen inte sett): "I serien får vi också träffa välrenommerade internationella forskare, och det de har att säga om träning kan sammanfattas i de två orden: MYCKET HÄLSOBEFRÄMJANDE. Däremot är träning inte – något jag tagit upp i den här spalten ett flertal gånger och också upplevt själv – en bra viktminskningsmetod. För viktnedgång är rätt kost mycket viktigare." Kanske är det jag som märker ord? Kanske är det för att jag fortfarande läser orden som en knubbis? Jag läser "det är ingen idé att träna för att gå ner i vikt". Är det bara jag som läser det så? Träning är, precis som det sägs, hälsobefrämjande. Träning förbättrar peristaltiken, smörjer leder, stärker härtat, balanserar hormoner - och förändrar i och med det, kroppsformen. Insulin är ett hormon och alla hormon sitter ihop. Och jag vidhåller att de flesta vill bli slanka, inte nödvändigtvis lättviktiga. Jag tycker resonemanget ovan, att träning inte är bra för viktminskning, missar målet. Det blir, även här hos DD, det eviga tugget om kalorier in och kalorier ut, istället för fokus på balansering. Man kan vara lättviktig och överfet (med fett runt inre organ). En hälsosam kropp blir slank - och normalviktig. 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts