Gå till innehåll

Recommended Posts

Välkommen i gänget, Pronilla :)

Alla här har väl gjort en resa, eller är fortfarande på resande fot. Risken finns att du kommer att bli dränkt i LCHF-historier!

• Gilla 4
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade gärna delat min, men den är för oinspirerande. Jag kör light lchf för välmåendet men går knappt ner något. Två ungar och en fru som inte äter LowCarb gör att HighFat fåe stå åt sidan oftast. Det plus en hel del resande med mat ute och krångel gör att jag medvetet undviker kolhydrater i möjligaste mpn, men det är ibland nästan omöjligt att avgöra vad som innehåller kolhydrater och inte.

Men jag lurkar forumet och nu även den här tråden. :)

Sent from my Pixel XL using Tapatalk

• Gilla 6
Länk till inlägg

Välkommen i gänget, Pronilla :)

Alla här har väl gjort en resa, eller är fortfarande på resande fot. Risken finns att du kommer att bli dränkt i LCHF-historier!

Haha! Jag blir gärna dränkt i historier!  :D

Länk till inlägg

Min resa finns redan på Kostdoktorns sida. Sök på Björnör. Jag började för hälsans skull och lyckades gå ner från rultig kärring till mindre rultig kärring 13 kg, men vikten har inte legat i fokus för mej.

Fjolåret har inneburit lite bakslag eftersom jag tvingats till mer eller mindre stillasittande liv. Jag har knappt lyckats gräva i min älskade trädgård ens. Alltså har jag plussat på 5 kg, men är i huvudsak viktstabil utan större problem så länge jag inte tycker allt för synd om mej själv och fuskar för mycket.

Men 2017 ska jag återta kommandot över min kropp och mitt mående! Jag har kört 3 månader med PT på gymet i avvaktan på att äntligen få komma till en sjukgymnast och en läkare för att få riktig diagnos och jag HAR utvecklats enormt på dessa 3 månader. Jag har fortfarande känslan av yrsel och är på fyllan hela dagarna från det jag kliver upp, men jag vinglar inte lika mycket. Jag står inte på näsan om jag böjer mej ner och jag törs gå till postlådan eftersom det inte är så stor risk att jag vinglar ut i vägen längre. Önskar bara att jag kunde kliva på stegar igen också... det är så jobbigt att be sönerna om hjälp så fort nåt ska göras ovanför huvudet. Byta taklampa får vänta tills de har tid och byta gardiner finns inte på kartan.

Jag tycker styrketräning med maskiner är skittråkigt, men har kört dessa nu i början för att bygga upp styrka och balans igen och med PT får man ju lite mer motivation i alla fall. Snart ska jag gå på pass igen - så snart som jag är säker på att jag inte vinglar in i de andra. Jag känner verkligen att min kropp tycker om att röra på sej och är jag aktiv så tröstäter jag inte lika mycket så då fixar sej nog vikten också, även om det är svårt att tappa nåt i min ålder. Så snart det inte är så isigt längre ska jag återta mina halvtimmes morgonpromenader före frukost. De gör faktiskt sitt till för vikten också.

• Gilla 3
Länk till inlägg

Välkommen! Jag har inte skrivit så mycket men har läst en del här på forumet.

Jag har hållit på med LCHF i 8 år där det har varierat rejält mellan liberalt och lite mer strikt. Sedan i mitten på november har det varit mer strikt med mellan 10-50 g kolhydrater per dag vilket resulterat i -7 kg i lite lagom tempo. Det har dock tagit extra fart nu på senaset tiden då jag dragit ner på mejerierna på grund av att jag försöker hitta vad som stökar med min mage. En liten bonus :)

Eftersom jag är lite av en sockerberoende person kan jag garantera att om jag inte hade hittat LCHF för 8 år sedan så hade jag idag vägt 110+ kg istället för 83.

Det är verkligen LCHF-kosten vi ska äta för det är så många vanliga normalviktiga människor som mår mycket bättre och blir piggare, diabetiker som kan sluta med sina mediciner och bli i stort sett helt helt friska, överviktiga som går ner rejält och kan leva ett normalt liv utan de problem de tidigare haft på grund av vikten. För att inte tala om forskningen som finns som stöder att dra ner på kolhydraterna. Med mera, med mera... 

Hoppas din resa går bra :)

Mvh Perra

• Gilla 6
Länk till inlägg
Jag och min fru började för ett år sen. Vi började med recepten i tvåveckors-utmaningen, vilket verkligen hjälpte. Och det har gjort skillnad. Första halvåret så kan man väl säga att vikten rasade. Tappade sexton kilo första sex månaderna. Tyvärr stannade det av efter det, jag gick ner ett par kilo till. Så minus arton kilo första året. Gick upp ett par kilo över jul så det ligger på minus sexton just nu, men känner mig rätt säker på att det kommer vända nedåt igen.

Min fru som inte alls var överviktig har också tappat en massa kilo. Hennes BMI var redan på den lägre delen av "normal" innan vi startade men hon har ändå gått ner åtta kilo. Hon har samtidigt tränat mycket och blivit märkbart muskulösare så hon har antagligen tappat mer än åtta kilo fett.

Men förutom vikten så mår jag mycket bättre. Om det är tack vara att jag är mindre tjock eller om välmåendet är en konsekvens av bättre mat, oavsett viktminskningen, det är inte lätt att veta. Men jag mår bättre än före kostomläggningen. Magen, alltså toalettbesök, funkar väldigt mycket bättre. Har nog aldrig haft så bra kontroll över magen i hela mitt vuxna liv, även inräknat tiden innan jag blev tjock. Fiser mindre, eller knappt alls faktiskt. Har bara haft en sjukdag från jobbet under 2016, vilket är ovanligt. Jag och min fru pratar mer om mat än tidigare och vi är mer måna om att köpa bra råvaror. Det har blivit ett gemensamt intresse och jag vågar nog påstå att hon är minst lika övertygad som jag. Så det har haft massor av positiva effekter på våra liv, det finns inte en chans att vi överger detta.

• Gilla 6
Länk till inlägg

Hej!

Mitt första inlägg här. Jag har tidigare gått ner i vikt med hjälp av LCHF men pga olika anledningar slutade jag med kosten och gick upp en massa av de kilo jag gått ner (vilket såklart är rimligt). Men nu har jag gått på det igen - på riktigt denna gången - med målet att det ska vara en livsstil och inte endast något tillfälligt. När jag gick ner i vikt senast blev jag så inspirerad att jag till och med gick en kostrådgivarutbildning. Men den har jag inte brytt mig om det senaste året då jag jobbar heltid inom den offentliga sektorn. Men nu är jag så taggad på att ta tag i kosten och min hälsa!

Så jag tänkte: vad roligt om vi kunde följa varandras resor! Jag saknar ofta att läsa om andras "resa". Oftast är det bara före/efterbilder och en storslagen rubrik liknande "Sara gick ner 43kg" men man får liksom inte följa med under tiden detta sker (förutom hos några bloggare). Men jag vill ju veta hur det går för er "vanlig ickebloggare" också! Bli inspirerad i vardagen liksom.

Är det några av er som delar med er av sin resa på något sätt? Jag själv har precis skapat en youtubekanal: https://www.youtube.com/channel/UCs31_iUNMLA6hkiReLecWDg?&ab_channel=Dr%C3%B6mVidare 

För jag vill visa hur resan ser ut, inte bara före/efterbilder. Är det någon av er som gör liknande som jag kan följa, eller någon som vill haka på och börja med mig? 

Hade varit så kul om vi kunde sporra varandra under resans gång.

Roligt med youtube.. jag är inte lika modig.. utan bloggar lite istället.. kanske ska börja med rörliga bilder !! = LÄSKIGT  :unsure:  :ph34r:

• Gilla 1
Länk till inlägg

Roligt med youtube.. jag är inte lika modig.. utan bloggar lite istället.. kanske ska börja med rörliga bilder !! = LÄSKIGT  :unsure:  :ph34r:

Så roligt! Vart bloggar du? Vill gärna följa dig! :D

Edit: såg din länk nu hehe  ^_^

• Gilla 1
Länk till inlägg

Hej och välkommen!

Spännande med en youtubekanal! Mina barn hänger mycket på Youtube, själv har jag inte gjort det tidigare men ska kolla in din blogg vid tillfälle  :)

Min resa kan du följa i min tråd här på forumet, "mulliga mammans pepptråd". Vet inte hur man länkar men den ligger under LCHF-erfarenheter. 

Lycka till  :D

• Gilla 1
Länk till inlägg

Hej och välkommen!

Spännande med en youtubekanal! Mina barn hänger mycket på Youtube, själv har jag inte gjort det tidigare men ska kolla in din blogg vid tillfälle  :)

Min resa kan du följa i min tråd här på forumet, "mulliga mammans pepptråd". Vet inte hur man länkar men den ligger under LCHF-erfarenheter. 

Lycka till  :D

Vad kul att jag kan följa din resa här med, det ska jag göra direkt  :D  Ja jag tyckte också det var lite spännande med youtube, men samtidigt väldigt läskigt. Men tyckte att det skulle ge en mer "verklig" bild när man ser förändring i film. Om det nu blir någon förändring vill säga...  :)

Länk till inlägg