hejapamig Posted January 23, 2017 Share Posted January 23, 2017 Hej! Jag undrar om LCHF skulle fungera om hela världen gick på den. Asien så äter nästan alla ris och jag tror nog inte att de tänker ta bort det från sin kost bara sådär. Och hur LCHF påverkar miljön om alla gick på den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted January 23, 2017 Share Posted January 23, 2017 ris är väl inte det värsta. Asiater mår ganska bra så länge de äter sin traditionella kost. Det är när de går över på västerländsk skräpmat som diabetes och fetma galopperar. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SGK Posted January 23, 2017 Share Posted January 23, 2017 Hej! Jag undrar om LCHF skulle fungera om hela världen gick på den. Asien så äter nästan alla ris och jag tror nog inte att de tänker ta bort det från sin kost bara sådär. Och hur LCHF påverkar miljön om alla gick på den. Hej hejapamig! Intressant fråga. Den innehåller också ett indirekt påstående, nämligen att LCHF är dåligt för miljön. Du får gärna vidareutveckla dina tankar kring det. På vilket sätt är LCHF sämre för miljön än annan kost (exempelvis den kost Livsmedelsverket förordar)? 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 23, 2017 Share Posted January 23, 2017 Hej! Jag undrar om LCHF skulle fungera om hela världen gick på den. Asien så äter nästan alla ris och jag tror nog inte att de tänker ta bort det från sin kost bara sådär. Och hur LCHF påverkar miljön om alla gick på den. Ja det gör det.. fast frågan är betydligt mer komplicerad än så! För det första så förbrukar vi idag mer än vad jorden klarar av.. för det andra så är vi minst 2 miljarder för många människor för att jorden skall kunna försörja alla på ett långtsiktigt hållbart sätt! Det är en av orsakerna till att rätt många blir tvungna att leva utav ris óch andra sädesslag som huvudsakligt energikälla, trots att detta till största delen saknar den nödvändiga näring vi behöver. Den främsta bristen i välden är järn, det får man främst från animaliskt hemjärn. Så man kan ställa frågan på lite olika sätt.. tex hur skall vi försörja alla på jorden med en hälsosam kost, kan vi det, är det inte som så att vi i den rika världen har råd att äta hälsosamt/animaliskt.. för att vi har råd? Det finns en enkel bot för detta, sänk levnadstandarden i typ Sverige med cirka 90%! Det kommer aldrig att hända! Till o börja med så får man sluta importera olja, sen stänga av all el och sen flytta ut stadsbefolkningen till landsbygden där de får odla stora delar för sin försörjning! Ceausecu försökte något liknande i Rumänien.. han blev arkebuserad.. och så lär det nog gå för de flesta andra som försöker sig på samma sak? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post lchfwinther Posted January 23, 2017 Popular Post Share Posted January 23, 2017 Om alla åt närodlade grönsaker och åt gräsbeteskött från närliggande gårdar så skulle det bara vara bra för miljön, precis så försöker jag att äta 10 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts