Koljoxen Posted January 23, 2017 Share Posted January 23, 2017 Hej! Nu behöver jag både tröst och goda råd. För tredje gången på ett år ringde de från hjärtmottagningen för att få mej att göra ett gentest. Ok, jag har högt kolesterol, fick det när jag bytte kost från fettskrämd vegetarian till lchf. Med lite omläggning i kosten har jag sänkt det en del, men det är fortfarande högt. Jag är tant och snart 60 så jag är inte direkt orolig. Egentligen. Men de skrämmer mej med att jag kan ha en genförändring som påverkar mina barn osv. Höst kolesterol finns f ö inte i släkten. Jag vill inte gentesta mej. Vad skulle vitsen vara? För ett år sedan trodde doktorn att jag hade kärlkramp, så jag röntgade kärlen som visade sej vara fina. Finns det nån som kan lugna mej? 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted January 23, 2017 Share Posted January 23, 2017 Nu framgår det inte hur länge du har ätit lchf, men den här artikeln handlar om att kolesterolet kan gå upp när man börjar med lchf - helt naturligt! http://www.wheatbellyblog.com/2012/06/i-lost-weight-and-my-cholesterol-went-up/ Antar att gentest är frivilligt. Kan inte dina barn gentesta sig, om de vill? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koljoxen Posted January 23, 2017 Author Share Posted January 23, 2017 Jag har ätit lchf i sex år. Jo, jag vet att det är frivilligt att gentesta sej, men varje gång de ringer blir jag lika rädd. Jag är väl en hyperresponder som inte tål det mättade fettet så bra. Det har fått bli en mer liberal lchf för mej, tyvärr, men jag har ingen lust att gå tillbaka till det sätt jag åt förut ( fettskrämt) bara för att få ner kolesterolet. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted January 23, 2017 Share Posted January 23, 2017 De tror du kan ha Familjär hyperkolesterolemi. Vad har du för värden ? Att dina kärl är fina är väl det enda viktiga. Gör ingenting du inte själv vill eller tror på. De kan få kolla ditt långa socker och dina inflammationsmarkörer. Det är de viktiga testerna vad gäller hjärta och kärl. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 23, 2017 Share Posted January 23, 2017 Hej! Nu behöver jag både tröst och goda råd. För tredje gången på ett år ringde de från hjärtmottagningen för att få mej att göra ett gentest. Ok, jag har högt kolesterol, fick det när jag bytte kost från fettskrämd vegetarian till lchf. Med lite omläggning i kosten har jag sänkt det en del, men det är fortfarande högt. Jag är tant och snart 60 så jag är inte direkt orolig. Egentligen. Men de skrämmer mej med att jag kan ha en genförändring som påverkar mina barn osv. Höst kolesterol finns f ö inte i släkten. Jag vill inte gentesta mej. Vad skulle vitsen vara? För ett år sedan trodde doktorn att jag hade kärlkramp, så jag röntgade kärlen som visade sej vara fina. Finns det nån som kan lugna mej? Nämenaltså.. var inte rädd för ett gentest.. annars så går jag i ditt ställe! När min mor var i din/min ålder fick hon samma diagnos.. dvs FH! Då gick jag och min bror och testade vårt kolesterol.. det var okej.. och mor fick statiner.. som hon tog.. fast efter något år så slutade hon tack vare alla biverkningar.. så nu tvärvägrar hon att mäta kolesterol! Dör man så dör man säger hon.. bara man slipper pinas under tiden.. hon är nu 81.. och jag själv 61! För ett år sedan var vi på akuten.. misstänkt infarkt, de tog alla prover de kunde på henne, inga fel på hjärtat.. det vara reflux/magsår.. så hon fick Omeprazol/ dvs generika för Losec! Iallafall, jag har numera oxå högt kolesterol.. det sämsta är att mitt HDL tenderar att vara lågt! HDL går att höja med kosten.. LCHF och god fysisk status, dvs motion o sådant! Menna, jag hade gärna gjort ett sådant test.. och märk väl det är allra farligast för män i medelåldern! Varför får inte alla genomföra det testet.. jag fick fan inte ens APO-kvoten, den fick jag betala själv! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted January 23, 2017 Share Posted January 23, 2017 Varför får inte alla genomföra det testet.. jag fick fan inte ens APO-kvoten, den fick jag betala själv! Du bor i fel landsting för sånt... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koljoxen Posted January 23, 2017 Author Share Posted January 23, 2017 Ja, snälla Zepp, gå i mitt ställe! Nu hittar jag inte mina värden från i augusti 2016, men typ 10 i total, 2,44 i hdl, 6 i ldl, låga tri och 0,81 i apo. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 23, 2017 Share Posted January 23, 2017 10/2,44=4,09 Bör vara under 6,0! "APO-kvot Män: Under 0,7 = mycket bra 0,7-0,9 = ok Över 0,9 = förhöjd risk Kvinnor: Under 0,6 = mycket bra 0,6-0,8 = ok Över 0,8 = förhöjd risk Personer med känd hjärtsjukdom bör helst ha mycket bra apokvot för att minska risken för återinsjuknande." http://www.kostdoktorn.se/kolesterol#apokvot APOkvoten ligger lite åt det högre hållet.. men inte ens i närheten för någon som har FH! Inte ens i närheten! Du har litta samma värden som mig.. och jag är 61.. det jag är avundsjuk på är dina höga HDL! Hur gör du.. motionerar du hemskt mycket.. eller har du bara tur? 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koljoxen Posted January 23, 2017 Author Share Posted January 23, 2017 Tack, jag vet ju det där egentligen, men när lejonen ryter känner jag mej så liten. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post MariaF Posted January 23, 2017 Popular Post Share Posted January 23, 2017 Tack, jag vet ju det där egentligen, men när lejonen ryter känner jag mej så liten. Elefantflocken leds av den mogna honan. Hon ryter tillbaka så lejonen lägger benen på ryggen. Dags att plocka fram henne..?! De borde skämmas när de ska skrämmas så där! Det finns massor av folk som vill testa sig för allt möjligt och då ska det hållas emot och så jagar de dig som vill vara ifred?! 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 23, 2017 Share Posted January 23, 2017 Tack, jag vet ju det där egentligen, men när lejonen ryter känner jag mej så liten. Låt dem ryta.. de är ofta rätt självsäkra,, framförallt yngre läkare! När du har alla fakta, tex din genetiska predisposition så kan du sen göra väl avvägda beslut! För det första,, har man FH, homzygot eller heterozygot så debuterar den allvarlga redan i barnaåren och den mindre allvarliga i cirka 20årsåldern! Det borde du altså redan ha märkt.. iallafall om du mätt kolesterol tidigare! På det så har bägge eller en av dina föräldrar samma sak! Då pratar vi altså inte om LDL på 6.. utan på 20 och uppåt! Jag misstänker starkt att du är drabbad av det samma som mig,, dvs över 60, västerländskt liv och allt vad det för med sig. Hur som helst du har högt HDL.. det är bra så långt.. för något år sedan så tränade jag fem dar i veckan, då steg mitt HDL från 0,9 till 1,2! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted January 23, 2017 Share Posted January 23, 2017 Mmm...du bestämmer vad du vill göra! Punkt! Personligen hade jag tagit testet ...bra chans att man inte har det ...och kan vara bra att veta, då får man leva efter det... jag hade mått bättre av att veta än att oroa mig för att eventuell ha det...FH och fina kärl går inte ihop i mina öron... MEN Vi är inte alla lika ... en del mår mycket bättre av att inte veta ... och är du en av dem ska du inte testa dig. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bengt Nilsson Posted January 24, 2017 Share Posted January 24, 2017 Läs gärna vad Uffe Ravnskov skriver om kolesterol 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bengt Nilsson Posted January 24, 2017 Share Posted January 24, 2017 Lyssna gärna på Ralf Sundberg på Youtube 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pompe Posted January 24, 2017 Share Posted January 24, 2017 Läs Uffe Ravnskovs böcker om kolesterolmyterna! Han skriver bland annat om familjär hyperkolesterolemi (FH). Det gör tydligen inget om man har det, dom som har det lever länge och är extra friska (kolesterol är viktigt för immunförsvaret), men en liten det som har det här genfelet har också ett annat genfel som gör att blodet koagulerar för mycket. Och dom får sedan hjärtattack som väldigt unga. Den här lilla andelen med två genfel höjer sedan risken för hjärtattack för hela gruppen och sänker medelåldern för hela gruppen. Statistiken ser sedan ut som om man slog ihop vatten-drickarna och vodka-drickarna till en grupp som alla dricker genomskinliga vätskor... Är man redan 60 så har man nog inte båda genfelen :-) Annars heller så spelar inte kolesterolvärdena någon roll enligt Uffe Ravnskov. Kolesterolet gör inget, värdena är bara en följd av vad vi äter och äter man socker och mjölmat så kommer sockret och mjölet att både påverka kolesterolvärden och till slut ta livet av en, men det hjälper inte att manipulera värdena med statiner, sockret och mjölet är fortfarande lika onyttigt. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted January 24, 2017 Share Posted January 24, 2017 Tack, jag vet ju det där egentligen, men när lejonen ryter känner jag mej så liten. Tänk på att du har en hel arme av LCHFare bakom dig som hjälper dig att klösa ut ögonen på lejonen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koljoxen Posted January 24, 2017 Author Share Posted January 24, 2017 Tack för uppmuntran! Egentligen är själva provet inte det jobbiga utan att återigen bli infångad av läkare som vill "tvinga" på mej statiner. Jag är en ganska försiktig tant och har väl lite svårt att stå upp emot läkarna.. Sen är det lite märkligt att mitt kolesterol mer än fördubblades när jag gick från socker och mjöl till fett. När jag läser här på kostdoktorns forum verkar det vara ganska många som ökar på sitt kolesterol rejält vid kostomläggning. Många som är oroliga. Jag skulle önska att kostdoktorn tog oss lite mer på allvar. Gång på gång läggs det upp studier på hur hälsosamt det mättade fettet är och hur bra kolesterol man får av det. Andreas själv har ju lågt och "bra". Eller är lågt bra? I ett nummer av Lchf- magasinet härom året svarade Ralf Sundberg(eller om det var Ravnskov) på en fråga om totalkolesterol på 12, med "Gratulerar till ett högt och bra kolesterol!" . Förvirrad är bara förnamnet.. Jag tror inte heller att mättat fett är farligt, men jag lär väl få fortsätta med att dränka min mat i olivolja.. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koljoxen Posted January 24, 2017 Author Share Posted January 24, 2017 Låt dem ryta.. de är ofta rätt självsäkra,, framförallt yngre läkare! När du har alla fakta, tex din genetiska predisposition så kan du sen göra väl avvägda beslut! För det första,, har man FH, homzygot eller heterozygot så debuterar den allvarlga redan i barnaåren och den mindre allvarliga i cirka 20årsåldern! Det borde du altså redan ha märkt.. iallafall om du mätt kolesterol tidigare! På det så har bägge eller en av dina föräldrar samma sak! Då pratar vi altså inte om LDL på 6.. utan på 20 och uppåt! Jag misstänker starkt att du är drabbad av det samma som mig,, dvs över 60, västerländskt liv och allt vad det för med sig. Hur som helst du har högt HDL.. det är bra så långt.. för något år sedan så tränade jag fem dar i veckan, då steg mitt HDL från 0,9 till 1,2! Det konstiga är väl att när jag åt socker och mjöl hade jag ett totalkolesterol på 5,4. Efter fem år med lchf var det 12! Hjärtsjukdom finns inte i släkten vad jag vet, förutom att min mycket förvånade pappa, 88 år, fick en hjärtinfarkt för två veckor sedan. Det finns ju inte i släkten, menade han. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted January 24, 2017 Share Posted January 24, 2017 Tanter med högre kolesterol lever längre så om du inte hittar på nåt särskilt så blir du gammal 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 24, 2017 Share Posted January 24, 2017 Det konstiga är väl att när jag åt socker och mjöl hade jag ett totalkolesterol på 5,4. Efter fem år med lchf var det 12! Hjärtsjukdom finns inte i släkten vad jag vet, förutom att min mycket förvånade pappa, 88 år, fick en hjärtinfarkt för två veckor sedan. Det finns ju inte i släkten, menade han. Mnjae.. du kan alltid testa en diet på socker och mjöl.. fast jag inbillar mig att det mer troligt handlar om de 5 åren? Jag hade oxå ett tot på 5,4 ungefär vid 50 sen så åkte det upp.. innan LCHF! I ditt fall med hed hyfsad kvot Tot/HDL och låga triglycerider så ser jag fortfarande inte att det är någon ko på isen.. ej heller FH! Om man säger som så.. så länge HDL hänger med upp när Tot stiger så är HDL en stor del av Tot.. det är inte det värsta scenariot.. därav blir kvoten Tot/HDL fortfarande bra! Triglyceriderna är låga.. det indikerar att du inte líder utav metabolt syndrom/insulinresistens. Triglyceriderna är själva fettet du äter och som kroppen omsätter.. såå, fettet verkar lixom inte vara problemet? Det vore annorlunda om triglyceriderna/fettet var högt, för då indikerar det att kroppen har svårt att hantera allt fett.. antingen på grund av att man äter för mycket eller att kroppen skickar det till adiopot vävnad för att hantera ett högt blodsocker! APO-kvoten indikerar hur som helst en rätt stor andel LDL. Kolesterolet vilket är en alkohol och som till största delen produceras utav dina egna celler verkar hur som helst hanteras utav ditt höga HDL. Äter man fett så transporteras detta till stora delar utav Kylomicroner, som lämpar av det i adipot vävnad genom att trigga ASP.. sen så går dessa till levern där de bryts ner, och sen byggs de om till VLDL! Som skickar fett/triglycerider och kolesterol från levern och ut till andra celler som behöver detta. En annan källa till högt APO-b är kylomicroner.. dvs det finns APO-b100 och APO-b 48! Det är en av anledningarna till att man skall vara fastande.. fast kylomicroner är jävligt stora och bara en APO-b.. man brukar estimera att de bara utgör några enstaka procent av alla APO-b! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koljoxen Posted January 24, 2017 Author Share Posted January 24, 2017 Mnjae.. du kan alltid testa en diet på socker och mjöl.. fast jag inbillar mig att det mer troligt handlar om de 5 åren? Jag hade oxå ett tot på 5,4 ungefär vid 50 sen så åkte det upp.. innan LCHF! I ditt fall med hed hyfsad kvot Tot/HDL och låga triglycerider så ser jag fortfarande inte att det är någon ko på isen.. ej heller FH! Om man säger som så.. så länge HDL hänger med upp när Tot stiger så är HDL en stor del av Tot.. det är inte det värsta scenariot.. därav blir kvoten Tot/HDL fortfarande bra! Triglyceriderna är låga.. det indikerar att du inte líder utav metabolt syndrom/insulinresistens. Triglyceriderna är själva fettet du äter och som kroppen omsätter.. såå, fettet verkar lixom inte vara problemet? Det vore annorlunda om triglyceriderna/fettet var högt, för då indikerar det att kroppen har svårt att hantera allt fett.. antingen på grund av att man äter för mycket eller att kroppen skickar det till adiopot vävnad för att hantera ett högt blodsocker! APO-kvoten indikerar hur som helst en rätt stor andel LDL. Kolesterolet vilket är en alkohol och som till största delen produceras utav dina egna celler verkar hur som helst hanteras utav ditt höga HDL. Äter man fett så transporteras detta till stora delar utav Kylomicroner, som lämpar av det i adipot vävnad genom att trigga ASP.. sen så går dessa till levern där de bryts ner, och sen byggs de om till VLDL! Som skickar fett/triglycerider och kolesterol från levern och ut till andra celler som behöver detta. En annan källa till högt APO-b är kylomicroner.. dvs det finns APO-b100 och APO-b 48! Det är en av anledningarna till att man skall vara fastande.. fast kylomicroner är jävligt stora och bara en APO-b.. man brukar estimera att de bara utgör några enstaka procent av alla APO-b! Men varför går kolesterolet upp, om det varken har med socker, mjöl mm eller fett att göra? Ålder? Du säger mycket klokt, Zepp, även om jag inte förstår hälften.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 24, 2017 Share Posted January 24, 2017 Men varför går kolesterolet upp, om det varken har med socker, mjöl mm eller fett att göra? Ålder? Du säger mycket klokt, Zepp, även om jag inte förstår hälften.. Kolesterol stiger med åldern.. det är nästan det enda man är säker på! Cirka 90% av alla äldre dvs 60 och uppåt har "för högt kolesterol"! Hur man nu kommit fram till vad som är normalt kolesterol??? Jag vet hur de kommit fram till detta, men besparar dig alla konspirationsteorier och hur lipologin utvecklats sedan 50-talet! Altså.. först så får man skilja på Kolesterol, Lipoproteiner (Kylomiconer, HDL, VLDL, ILDL,, LDL, LDL remnants och ox-LDL), sen på triglycerider som är det du dagligen kallar för fett, samt sen oxå APOliproteiner! Tillsammans med andra prover och symptom så kan man säga något om vad som pågår i kroppen.. en duglig läkare kan eventuellt ställa en diagnos? Min Far fick för en månad sedan en lättare infarkt vid 85, han/jag är lika förvånade, iomed att det inte ligger i släkten.. utan släkten brukar dö i cancer, vid 90! Vet inte vad som är att föredra? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts