Jump to content

Nellie Dellie? OK eller ej?

*Sara*

Recommended Posts

Hej

Det finns ett godis från Nellie Dellie (stötte på det på nätet när jag skulle handla nötter) som är gjort på stevia.

Någon som har erfarenhet från dessa produkter, det ska vara mycket få kolhydrater i dom.  Chokladprodukterna verkar ha mkt kolisar men inte lakritsen och gelen...

Jag är inte ute efter att svulla godis, jag älskar min livsstil med LCHF, men jag äter ju fika ibland (varannan månad kanske) med stevia. Är detta "lika farligt/ofarligt"?

Hur tänker ni andra?

Hej

Det finns ett godis från Nellie Dellie (stötte på det på nätet när jag skulle handla nötter) som är gjort på stevia.

Någon som har erfarenhet från dessa produkter, det ska vara mycket få kolhydrater i dom.  Chokladprodukterna verkar ha mkt kolisar men inte lakritsen och gelen...

Jag är inte ute efter att svulla godis, jag älskar min livsstil med LCHF, men jag äter ju fika ibland (varannan månad kanske) med stevia. Är detta "lika farligt/ofarligt"?

Hur tänker ni andra?

Smakar det sött så spotta ut det.

http://www.annahallen.se/kolhydratsfria-sotningsmedel

Kan säga att jag åt dessa för några år sedan och det gick inte att sluta. Jag fullkomligt frossade och grejen när du frossar i sötningsmedel är att du kommer får extrema gaser, magont osv. Jag fick såna problem med magen att jag slängde det sista pga. var rädd för fortsätta äta (så jävla beroendeframkallande var den söta smaken).

Jag har testat hela deras sortiment dvs. både lakritsen, gelén och chokladen. Om du måste ha choklad så välj mörk choklad, kan lova att den inte ger dig magproblem. Jag triggas dock av choklad. Äter hellre bär eller nån enstaka frukt än 70% choklad. Det känns mer fräscht och jag går inte bananas. Då har jag aldrig varit en storätare av frukt och min hjärna kopplar väl inte ihop frukt med något euforiskt.

För en del så blir det lätt godis av 70 % choklad, vilket gör att man äter mer än man tänkt sig. Nöjer man sig med en ruta, så är det säkert ok.  85 % eller 90 % choklad kan fungera bättre. Ett litet tips bara.  :)

Personligen så skulle jag inte ätit Nellie Dellies. Jag läste innehållsförteckningen på ett par stycken och de innehöll en del ingredienser som jag inte vet vad det är och då känns det säkrast att undvika. Vad är modifierad ärtstärkelse för något? 

• Like 2

Ja, 85% och 90% fungerar mycket bättre än 70% personligen. Har än så länge svårt för överäta 85-90% choklad. Ev. att du kan överäta även detta om du typ blandar det med massa gott typ grädde, nötter etc. Om du äter en ren ruta tror jag chansen minskar. Talar utifrån egen erfarenhet.

Trist att Lindt Madagascar inte finns med högre kakaohalt än 70%. Kakaobönan de använder till denna är mycket godare än deras vanliga variant. Tyvärr finns den bara som 70% vilket gör att jag kan glufsa i mig hela kakan. :( Annars älskar jag mintchoklad och köpte Marabou Premium 70% Mint jätteofta men inser nu att den är för god för bara ta en bit av så får helt enkelt låta bli att köpa den.

Jag tror att du är den enda som kan avgöra huruvida du kan äta det eller inte. Själv hade jag inte vågat prova ens. Det händer att jag äter lchf-bakverk ibland men då går jag alltid upp i vikt den veckan. Alltid! För jag kan inte äta bara en liten bit... Jag äter hela kakan.  :(

• Like 2

Vänta till sommaren och färska, svenska jordgubbar. Finns det något godare? Ät rent eller tillsammans med vispgrädde. Finns nog inget bättre "naturgodis". :D Om man väljer att plocka själv kan det bli en liten utflykt och träning på köpet. ;)