Jump to content

Hjälp med tolkning av provsvar, hormoner

Hejhopp

Recommended Posts

Hej

Jag har ett provsvar som jag har svårt att tolka och undrar om någon har lite input.

För sju år sedan födde jag barn och har sedan dess inte känt att min mina hormoner kommit i balans. Jag har varit på vårdcentralen otaliga gånger men de säger bara att testen på sköldkörteln är normala. Jag har dock läst på lite och förstått att hormonell obalans inte verkar vara primärvårdens starka sida. Så jag valde att ta ett test på egen hand och har nu fått svaret. Vet bara inte alls hur jag ska läsa det. Har googlat rätt mycket och tror jag har ett östrogenunderskott men att det kan bero på att jag även har ett progestonunderskott. Frågan är om man vågar självmedicinera sig eller vad man annars gör. Fick tipset att gå till en Louise Edlund men hon ska ha 3500kr för en tolkning. Så jag sträcker ut en hand här istället :) Väldigt tacksam för all input jag kan få.

Symtom:

Sömnbesvär (typ alla varianter man kan tänka sig, gick på sömntabletter var natt de 2 första åren. Har blivit bättre men inte bra)

Fett centrerat runt magen som vägrar försvinna (testat 5:2, Kaloriräkning, Viktväktarna, Sockerfritt, inte LCHF fullt ut men nästan. Tränar hårt ca 3-4ggr/v.)

Fryser galet mycket

Nattsvettningar

Finnar (hade jag inte ens som tonåring)

Magen sväller upp ibland (dock ej gasig)

Mina värden: 

Estrone (E1)  21.86 pg/ml

Estradiol (E2) 1.10 pg/ml

Estriol (E3) 5.0 pg/ml

EQ (E1+E2) 0.22

Progestrone 114.59 pg/ml

Ratio of Pg/E2 104.14

Testosterone 22.22 pg/ml

DHEA 139.42 pg/ml

Cortisol

morgon 7.12 nmol/L

förmiddag 2.72 nmol/L

eftermiddag 1.60 nmol/L

kväll 0.47 nmol/L

Du har inte andra provresultat?

Först skall jag säga att jag begriper nada om de värdena du anger.. även om jag känner till själva hormonerna.

Dvs det jag saknar är sk metabola värden, typ lipidpanel, APO-lipoproteiner, fastesocker och HBA1c.. gärna även C-peptid, samt inflamationsvärden och levervärden?

Varför det kan man undra.. tja med enskilda värden är det svårt att säga något som helst, men ju fler som pekar i en viss riktning så kan man börja fundera.

Fett runt magen är typiskt för kortisolöverskott. Övriga symtom är typiska för sköldkörteln.

Man brukar alltid få full tolkning av kortisolproverna, om det är binjuresvikt trötta binjurar. Jag tycker att dina prover ser ganska normala ut men har du inte fått någon normalkurva att jämföra med?

Kortisolprov inom referensintervallet brukar vara normal med högt morgonprov för att sedan sjunka under dagen till nästan noll vid läggs. En låg kurva brukar vara trötta binjurar, förstadiet till binjuresvikt och en låg kurva vid nedre referens, binjuresvikt.

Bästa diagnos är tempen. En låg morgontemp under 36,8 tyder på sköldkörteln. En låg eftermiddagstemp och en temp som varierar mer än en grad tyder på binjureproblem. För mycket stress och höga kortisolvärden hämmar sköldkörteln.

Gunnel

Sköldkörtelföreningen

• Like 1

Kolla in mialundin.se och hormoni.se. Jag har haft mycket hjälp av dem när det gäller hormoner.

Hormoni heter den ju! Sidan alltså. Jag brukar hänvisa till "Hormontant" för jag minns inte vad sidan heter. Hon är bra (Sylvia heter hon väl egentligen). Anna Sparres (4health) podcast:er med Mia Lundin är ju himla bra!

Dina könshormoner är inte i optimal balans, och du behöver definitivt jobba med stresshantering för att få ner stressen. Tyvärr finns där ingen quick-fix när det kommer till dessa fenomen och jag avråder dig från att experimentera på egen hand med någon hormonterapi. Ja du ligger lågt i östrogenet och även i progesteronet men inte lika mycket. Jag tror inte du får någon seriös terapeut att ge dig rekommendationer om hormontillskott utan att ha gått igenom din status noga med dig. Det finns mycket som kan göras för att förbättra ditt läge men det kräver ett engagemang och tid. Louise Edlund är mycket duktig på just din typ av problem men jobbar inte ideellt, och så länge vi i Sverige inte godkänner alternativa metoder att gälla i allmänna försäkringen så får man betala själv tyvärr. Många goda förslag på sidor och har du fått från andra där du kan få information.

Stress verkar hämmande på könshormonerna eftersom kroppen inte prioriterar fortplantning när den upplever att överlevnaden står på spel. Lägg sedan till sömnproblem, hård träning, kaloriunderkott på i mitt tycke fel sätt (viktväktarna), periodisk fasta (fantastisk verktyg men inte för superstressade), så ger man inte kroppen någon som helst förutsättning att göra sig av med energidepåer. Framför allt inte de som ligger nära till i magen.

Mitt enkla råd endast baserat på det du skrivit är: Ät 3 ggr om dagen så ren mat som möjligt helst lagad från grunden. Ta bort allt spannmål lägg till grönsaker och rotsaker (undvik potatis). Se till att äta mat med naturlig fettmängd så att du får i dig tillräckligt för kroppen att bygga fina celler med. Om du äter frukost inom 1/2 timme efter uppvaknandet hjälper du kroppen att justera den cirkadiska rytmen i kroppen. Lägg fokus på att hitta några stunder varje dag när du kan komma ner i varv om så bara för en kortare stund.

Med bara denna förändring bör du kunna komma en bra bit på vägen så att du så småningom kan komma vidare med vikten om den fortfarande utgör ett problem.

• Like 3

Hej

Tack alla fina för era svar.

Det stämmer att det är ett salivtest jag gjort (female balance shop).

Intressant att ni skriver att jag är stressad, känner mig inte stressad och tar tid för mig själv då jag bara är eller mediterar. Enligt kurvan på testresultatet ligger jag på grön/blått (så lågt man kan komma). Trodde detta var det sista jag behövde tänka på. Tänkte skicka en bild på resultatet men får det inte att fungerar. Någon som vet hur jag gör?

Jag ska definitivt ta tempen och se vad det ger. Och tack för alla tips om var jag kan fortsätta att läsa :)

Givetvis hade jag helst av allt velat gå till en terapeut och fått hjälp med hela situationen och givetvis ska de inte jobba gratis men jag tillhör inte gruppen som kan betala dessa summor. Tester kostade nästan 4000 och jag har sparat ett tag för att få ihop de pengarna. Så nu känns det lite platt när jag har resultaten (äntligen) och inte kan läsa dem... Det är anledningen att jag är så väldigt tacksam för alla svar. Så fortsätt gärna.

Hej

Tack alla fina för era svar.

Det stämmer att det är ett salivtest jag gjort (female balance shop).

Intressant att ni skriver att jag är stressad, känner mig inte stressad och tar tid för mig själv då jag bara är eller mediterar. Enligt kurvan på testresultatet ligger jag på grön/blått (så lågt man kan komma). Trodde detta var det sista jag behövde tänka på. Tänkte skicka en bild på resultatet men får det inte att fungerar. Någon som vet hur jag gör?

Jag ska definitivt ta tempen och se vad det ger. Och tack för alla tips om var jag kan fortsätta att läsa :)

Givetvis hade jag helst av allt velat gå till en terapeut och fått hjälp med hela situationen och givetvis ska de inte jobba gratis men jag tillhör inte gruppen som kan betala dessa summor. Tester kostade nästan 4000 och jag har sparat ett tag för att få ihop de pengarna. Så nu känns det lite platt när jag har resultaten (äntligen) och inte kan läsa dem... Det är anledningen att jag är så väldigt tacksam för alla svar. Så fortsätt gärna.

Innan du går vidare med enbart ett salivtest så ta ytterligare prover för att kolla ditt allmäntillstånd, det ena kan leda till det andra!

https://werlabs.se/halsotester/halsokontroll-xl-162

Låter som riktiga pregnenolone-steal symptom om du inte har förhöjda kortisolvärden men samtidigt låga steroidhormoner. Det tyder på att något i din kropp förbrukar kortisol. Kolesterolvärden skulle man vilja se för att se om det finns tillräckligt med byggstenar till prohormoner. Har man kunnat utesluta borrelia? Finns fall med borrelia som gått fel/obehandlad i över tio år.

Hej

Jag har hälsoundersökning på jobbet var år och de säger alltid att allt ser bra ut förutom mina B vitaminer som alltid ligger lågt (även om jag periodvis ätit komplement). När jag lämnat blod har de nån gång nekat mig pga ett lågt blodvärde annars är jag frisk som en "nötkärna" :)

"Stammis" jag läste på lite mer om borrelia och jag kan inte säga att jag känner igen mig i någon av de symtomen. Jag är dock ofta ute i naturen och har haft väldigt många fästingar genom åren, 20-30 kanske fler.

Det konstiga är att även om jag inte sover alls bra under perioder så kan jag inte påstå att jag är trött. Jag har mycket energi och har ofta många saker på gång. Det är klart sover jag bara 3-4 timmar i en vecka eller mer då blir jag trött men så snart jag haft en eller två bra natt är jag på g igen. För mig handlar det mer om att det är tröttsamt att ligga vaken alla dessa timmar och så klart är det jävligt irriterande att jag inte kan kontrollera det och sova när min kropp behöver det och bara vill sova. Men det kvittar vilka metoder jag tar till (har testat det mesta från KBT och mindfulness till alternativa metoder som knackningar mm och så klart en massa olika sömntabletter) är kroppen vaken så är den.  

Sen har jag även fettet runt min mage som jag känner att jag inte kan få kontroll över. Jag väger ca 73 och är 170, är smal för övrig men magen låter sig inte påverkas av olika dieter eller träning...

Jag ska läsa på lite mer om pregnolone steal symptom och se vad det kan ge, tack.