Jump to content

Blodprov efter nästan 9 månader på LCHF!

Kanel

Recommended Posts

Hej,

Jag är förbryllad! Sedan 9 månader tillbaka har jag lagt av med socker, oljor, pasta, ris, bröd och äter nyttigt som tusan, tränar 3-4 gånger/veckan (klättergym). Gick ner från 70kg till 61kg på ett nafs. Mår skitbra över lag men ville ändå göra ett test för att se hur jag ligger till och blev riktigt besviken på svaren.

Fastar 16h/dag, 5 dagar i veckan.

Typexempel på vad jag äter: ägg, smör, kokosolja, olivolja, avokado, nötter, frön, bär, kött, fisk, fågel, en massa grönsaker som växer ovan jord. Mitt sockerintag består av ett par rutor 90% choklad 2-3 gånger i veckan.

Alla tester är helt utmärkta förutom blodfetterna, vilket förbryllar mig mest! Jag har tyvärr inget test från tiden innan jag ändrade på kosten.

Förslag på orsaker?! Stress? Felaktigt test?

Blodfetter

fP-Triglycerider 1.38 (0,45-2,6 mmol/L )
P-Apo A1 1,89 (0,79-1,69 g/L )
P-Apo B 1,68 (0,46-1,74 g/L)
P-HDL-kolesterol 1.89 (0,80-2,1 mmol/L)
P-Kolesterol 8.3 (3,3-6,9 mmol/L)
P-LDL-kolesterol. 6.00 (1,4-4,7 mmol/L)
S-Apo B/Apo A1 0,89 (<0,90)

Blodsocker
B-HbA1c(IFCC) 31 (27-42 mmol/mol)
P-Glukos 4.6 - mmol/L

• Like 1

Summa summarum.. det förefaller som att du gått ner rätt snabbt i vikt, då frigörs en massa internt fett.. sådant påverkar lipiderna hur som helst under viktminskningsfasen.. för hur skulle det annars gå till.. så snabbt?

Triglycerider är fettet, värdet bör ligga under 1,7.

Ioförsej frigörs internt fett främst som FFA, det mäter man inte.

APOa1 är apolipoproteinen i HDL, det värdet är högt och bra.

APOb är apolipoproteinerna i antingen LDL eller kylomicroner, det är litta högt men ingen katastrof

HDL-C är högt och bra.

Tot-C är litta högt såvida du inte är äldre.. men ingen katastrof det heller.

LDL-c samma.

APOkvoten ligger mot övre gräns.

HBA1c visar att du inte har särskildt mycket glykoliserade blodkroppar.. rätt lite faktiskt.

Fastesocker går upp o ner under dygnet.. det är om man mäter över 8 flera gånger i följd som det är märkligt.

Oså.. sen kommentar, Tot-C innehåller altså öven ditt höga HDL-C.. sänkte man det så vore inte totalkolesterolet lika högt längre, men du vore  inte friskare, snarae tvärt om.

• Like 6

Välkommen till forumet! Dina värden verkar absolut rimliga med tanke på din snabba viktnedgång. Har du möjlighet så testa gärna efter något år eller två till så du ser hur de stabiliserat sig (om du inte lägger om kosten igen, förstås). 

• Like 3

Tack för alla svar! Nej, jag skulle heller inte säga att de är speciellt alarmerande men jag hade bara förväntat mig ett helt annat resultat med tanke på hur man läser om alla andras fina värden på denna typ av kost. Det finns liksom inte så mycket jag kan ändra på för att äta nyttigare så jag tänker hålla kvar kosten och se hur nästa prov ser ut om ca 3 månader.

Jag hade väntat mig lägre triglycerider samt lägre LDL-P men som sagt alla andra markörer är bra, speciellt ett lågt A1c med låg risk för glykalisering.

Min viktminskning har avstannat sedan någon månad tillbaka och jag håller nu mig på 61kg utan problem.

Nej, har tyvärr inget prov att jämföra med.

Sent from my Nexus 5X using Tapatalk

• Like 4

Ytterligare analys;

8,3/1,89= 4,39 = jättebra. :)

Mera.. Non-HDL kolesterol.

8,3-1,89= 6,41, då är det inte lika bra längre, det är tillomed riktigt högt! :o

Sammantaget.. lite höga Trg, höga APOb och högt Non-HDL kolesterol!

Pekar mot metabolt syndrom, speciellt om det föreligger övervikt..speciellt bukfettma.

Alternativt kan det vara något som förekommer vid hastig viktnedgång.. speciellt om det fanns extra fett att gå ner?

Mitt Tot-C steg oxå till över 10 i början, och då steg både LDL-C och HDL-C!

Råden är då först o främst livstilsförändring/kostförändring, motion, viktminskning, speciellt minskning av bukfett!

Går du till en läkare så får du antingen en remiss till dietist och/eller piller!

Har varit hos dietist.. hon var snäll o trevlig.. jag hade kunnat ge henne några kostråd, men avstod samt, jag har statiner att hämta ut om jag vill!

Iallafall.. vikten har du reducerat rejält.. en riskfaktor mindre!

Återstår att få ner främst APOb och Non-HDL kolesterol.

Som regel är det samma som sänker Trg!

Sitt still i båten ett tag till, ta nya prover om 3-6 månader, det kan ha stabiliserat sig?

• Like 4

Tack för analysen!

Det är just det jag inte fattar, 61kg och uppskattar mitt kroppsfett till 9-10% och jag har inget fett på buken över huvud taget. Maten jag äter ska ju just minska bla. triglycerider, tränar som tusan och fastar.. mycket konfunderad!

Vad skulle jag kunna ändra på egentligen?

• Like 1

Det enda jag skulle ändra på i ditt ställe är det där med att "träna som tusan". Man får sån aptit av det och måste äta mycket. Dvs. kroppen får mycket att ta hand om. Du skulle kanske kunna sänka det till att "träna som sjutton"? :rolleyes:

• Like 2

Tack för analysen!

Det är just det jag inte fattar, 61kg och uppskattar mitt kroppsfett till 9-10% och jag har inget fett på buken över huvud taget. Maten jag äter ska ju just minska bla. triglycerider, tränar som tusan och fastar.. mycket konfunderad!

Vad skulle jag kunna ändra på egentligen?

Som sagt tidigare.. i din situation så är rådet att sitta still i båten ytterligare 3-6 månader för att sen ta nya prover!

I mitt fall så inser jag att det handlar om andra livstillsfaktorer/stressorer.. och jag borde redan nu ha fått Lotto/Triss-vinsten som gör att jag kan sluta jobba/slippa frustrationen/ägna mig åt kontemplation/yoga/träning/trädgårdsskötsel/köpa mig en MC/gå ner i vikt för att komma in i mina gamla MC-kläder/ägna mig mer åt flugfiske!

Sen en annan grej du kan göra är att sätta alla dina nära släktingar.. främst far, mor och syskon på strikt LCHF, och sen se om de oxå får samma resultat?

Nu så inbillar jag mig att det blir svårt.. framförallt övervakningen utav vad alla äter!

Utan du får nog fortsätta ditt experiment på egen hand?

Man kan.. om man vill. det är rätt lätt faktiskt ersätta en hel del mättade fettsyror med enkel eller fleromättade!

Dvs ät mer fet fisk och sen oxå skaldjur.. iallafall om detta inte var någon stor del av din kost!

Altså.. Omega-3.. dvs främst fiskfett har setts ge annan lipidprofil.. dvs det handlar främst om statistik.. men oxå om att äta sk riktig mat!

Detta är hur som helst ett problem, iomed att vi som regel är beroende utav att köpa vår mat på ICA, COOP, Willys!

Däremot så kan man i deras sortiment göra väl så goda val.. alternativt så köper man Omega-kapslar!

Men mitt första råd är att fortsätta sitta still och ta ytterligare prover, 3 och/eller 6 månader senare!

• Like 3

Det enda jag skulle ändra på i ditt ställe är det där med att "träna som tusan". Man får sån aptit av det och måste äta mycket. Dvs. kroppen får mycket att ta hand om. Du skulle kanske kunna sänka det till att "träna som sjutton"? :rolleyes:

Tränar 3-4 dagar i veckan, 2h per gång. Ser inte det som överdrivet mycket på något sätt och jag äter inte mer för det utan ser bara till att jag blir mätt. Äter 2-3 gånger om dagen.

Som sagt tidigare.. i din situation så är rådet att sitta still i båten ytterligare 3-6 månader för att sen ta nya prover!

I mitt fall så inser jag att det handlar om andra livstillsfaktorer/stressorer.. och jag borde redan nu ha fått Lotto/Triss-vinsten som gör att jag kan sluta jobba/slippa frustrationen/ägna mig åt kontemplation/yoga/träning/trädgårdsskötsel/köpa mig en MC/gå ner i vikt för att komma in i mina gamla MC-kläder/ägna mig mer åt flugfiske!

Sen en annan grej du kan göra är att sätta alla dina nära släktingar.. främst far, mor och syskon på strikt LCHF, och sen se om de oxå får samma resultat?

Nu så inbillar jag mig att det blir svårt.. framförallt övervakningen utav vad alla äter!

Utan du får nog fortsätta ditt experiment på egen hand?

Man kan.. om man vill. det är rätt lätt faktiskt ersätta en hel del mättade fettsyror med enkel eller fleromättade!

Dvs ät mer fet fisk och sen oxå skaldjur.. iallafall om detta inte var någon stor del av din kost!

Altså.. Omega-3.. dvs främst fiskfett har setts ge annan lipidprofil.. dvs det handlar främst om statistik.. men oxå om att äta sk riktig mat!

Detta är hur som helst ett problem, iomed att vi som regel är beroende utav att köpa vår mat på ICA, COOP, Willys!

Däremot så kan man i deras sortiment göra väl så goda val.. alternativt så köper man Omega-kapslar!

Men mitt första råd är att fortsätta sitta still och ta ytterligare prover, 3 och/eller 6 månader senare!

Om stress kan påverka blodfetter negativt så kan det vara en möjlighet så jag är stressad på jobbet för tillfället. Jag tänker såhär; hur kan en nyttig diet annars orsaka dåliga blodvärden? Gener?

Gällande kvalitén på maten så är det krav, ekologiskt eller biologiskt som gäller i största möjliga mån.

Mja, att få familjen att testa detta kan bli svårt :-) jag får nog experiment själv om nästa test visar samma sak och då äta mer fisk och skaldjur som du föreslår.

Tack för förslagen!

Hinner det hända nåt på så pass kort tid? Något som är relevant på sikt, alltså. Viktnedgången var ju snabb, borde det inte ta lite (mer) tid innan det stabiliserats? Jag är mer inne på något år emellan mätningarna men jag kanske tänker fel..?  :wacko:

• Like 3

Sjutton är tusan så mycket bättre.

Om stress kan påverka blodfetter negativt så kan det vara en möjlighet så jag är stressad på jobbet för tillfället. Jag tänker såhär; hur kan en nyttig diet annars orsaka dåliga blodvärden? Gener?

Gällande kvalitén på maten så är det krav, ekologiskt eller biologiskt som gäller i största möjliga mån.

Mja, att få familjen att testa detta kan bli svårt :-) jag får nog experiment själv om nästa test visar samma sak och då äta mer fisk och skaldjur som du föreslår.

Tack för förslagen!

Stress påverkar.. främst genom annorlunda homeostas, dvs långvarig stress påverkar vilka hormoner som dominerar!

Stress är lixom inget problem i det korta perspektivet.. tvärt om, det är nödvändigt, en del av vårt vara som människa/vertebrat/annat.. det handlar om överlevnadsmekanismer!

Tillfällig stress aktiverar den homeostas man behöver för tillfället!

Kronisk stress är förödande.. leder i förlängningen till utmattningssyndrom!

En västerländsk livsstil är knappast något vi som art är anpassade för.. med alla krav som skall uppfyllas, utbildning, karriär, hög status, ung och snygg, modemedveten, fin bostad, lyckligt äktenskap, friska framgångsrika barn, whatever!

Oandrasidan.. stressorer är en del utav att vara Homo Sapiens Sapiens.. det kan på sin höjd bara vara en (1) del av påverkan på blodlipiderna!

• Like 2

Du ska veta att du inte är ensam. Vi är många som blivit besvikna och mycket förvånade över höga blodfetter efter kostomläggning. Och vem vet, kanske visar det sej med tiden att det är de höga värdena som är bra! Svårtolkat är det i vilket fall..

Får man fråga vad du hade för värden när du mätte? Och hur såg din kost ut före/efter? Hur länge åt du LCHF innan du testade dig? Är dina värden fortfarande "dåliga"?

Många frågor men det intresserar mig [emoji4]

• Like 1

Får man fråga vad du hade för värden när du mätte? Och hur såg din kost ut före/efter? Hur länge åt du LCHF innan du testade dig? Är dina värden fortfarande "dåliga"?

Många frågor men det intresserar mig [emoji4]

Jag hade bara ett mätvärde innan jag bytte kost och det var 5,4 i totalkolesterol. Efter 5 år på lchf var mina värden ungefär: total 12, ldl 8, hdl 2,36, låga tri och apo 0,84. Jag bytte då det mättade fettet mot mer enkelomättat och ökade på kolhydraterna i form av rotfrukter, mer bär och nötter. Ett halvår senare var mina värden total 10, ldl 6, hdl 2,44, låga tri och apo 0,81. Alltså fortfarande "dåligt". Men med låga triglycerider och ett högt hdl, därtill tant på 59 år, så är jag inte så orolig längre. Jag tror att det är en vits med att byta ut en del av det mättade fettet mot enkelomättat, avokado, olivolja samt att öka på kolhydraterna. Åtminstone är det vad som brukar rekommenderas. Innan lchf var jag en fettskrämd vegetarian. Men kolesterolet är inte allt här i världen. Man ska må bra oxå.

• Like 4

Jag hade bara ett mätvärde innan jag bytte kost och det var 5,4 i totalkolesterol. Efter 5 år på lchf var mina värden ungefär: total 12, ldl 8, hdl 2,36, låga tri och apo 0,84. Jag bytte då det mättade fettet mot mer enkelomättat och ökade på kolhydraterna i form av rotfrukter, mer bär och nötter. Ett halvår senare var mina värden total 10, ldl 6, hdl 2,44, låga tri och apo 0,81. Alltså fortfarande "dåligt". Men med låga triglycerider och ett högt hdl, därtill tant på 59 år, så är jag inte så orolig längre. Jag tror att det är en vits med att byta ut en del av det mättade fettet mot enkelomättat, avokado, olivolja samt att öka på kolhydraterna. Åtminstone är det vad som brukar rekommenderas. Innan lchf var jag en fettskrämd vegetarian. Men kolesterolet är inte allt här i världen. Man ska må bra oxå.

Intressant att ditt HLD gick upp av mindre mättat fett och att TG fortfarande var lågt med mer kolhydrater. Vad jag har läst brukar det omvända hända, men vi är väl alla olika och som du säger så är verkligen kolesterolet inte allt - högt blodsocker/insulin, högt blodtryck, insulinresistens, viceralt fett osv. måste också vägas in och jag har verkligen inget av det. Mår prima.

• Like 1

Stress påverkar.. främst genom annorlunda homeostas, dvs långvarig stress påverkar vilka hormoner som dominerar!

Stress är lixom inget problem i det korta perspektivet.. tvärt om, det är nödvändigt, en del av vårt vara som människa/vertebrat/annat.. det handlar om överlevnadsmekanismer!

Tillfällig stress aktiverar den homeostas man behöver för tillfället!

Kronisk stress är förödande.. leder i förlängningen till utmattningssyndrom!

En västerländsk livsstil är knappast något vi som art är anpassade för.. med alla krav som skall uppfyllas, utbildning, karriär, hög status, ung och snygg, modemedveten, fin bostad, lyckligt äktenskap, friska framgångsrika barn, whatever!

Oandrasidan.. stressorer är en del utav att vara Homo Sapiens Sapiens.. det kan på sin höjd bara vara en (1) del av påverkan på blodlipiderna!

Tack för informationen ang. kronisk stress och hormonrubbningar, inget jag kände till men heller inget som förvånar mig.

• Like 3

Om du nu förväntade dig låga värden...ja, jag har ju inte fört statistic, men min känsla efter att ha last manga trådar om kolesterolvärden, är att de går upp I början, för att vara som högst efter ca nio månader. Sedan brukar de gå ner. Det brukar jag skriva varje gang någon undrar (och det är ganska ofta).

• Like 4

Lågt totalkolesterol är inget att eftersträva. Folk som får hjärtattack har i medeltal lägre kolesterol än de som är friska. Och får man hjärtattack och har ett högt kolesterol så har man mycket större chans att överleva.

Kolesterol är en viktig del av vårt immunförsvar! Kolesterolvärdena är inte statiska, dom kan t.o.m. stiga p.g.a. att man oroar sig när provet ska tas (lite som med blodtrycket).

Många som äter LCHF har höga LDL-värden och då blir totalen också hög. Det finns två slags LDL-partiklar (finns säkert fler ännu), små täta partiklar som är associerade med hjärtsjukdom och stora fluffiga som inte är det. Om man äter mjöl och socker får man små och täta.

Jag tror att det är ungefr så här - ni som vet får gärna rätta:

LDL-partiklarna mäts/räknas inte direkt utan indirekt i ett vanligt kolesterolprov, utan dom räknas ut via en formel.

Det finns visst 4 variabler, man mäter två och räknar via formeln ut en tredje - inte riktigt matematiskt möjligt.

Man utgår från ett volymmått och räknar sedan ut partikelantal av LDL på kvarvarande volym - då måste man ju ge en medelstorlek på partiklarna, detta måste ju ge helt fel värden om partiklarna är större eller mindre än medelstorleken.

Kolesterolet i sig gör nog ingen skada, utan det är socker och mjöl som ger höga triglycerider och samma socker och mjöl ger hjärtsjukdom mm. Triglyceriderna och LDL stiger dessutom om man är sjuk, dom är bra på att oskadliggöra farliga partiklar som vi får i oss. Dom stiger när man tränar också - träning är en stress på kroppen (en positiv stress) och kroppen behöver reparera sig efter träning och då behövs kolesterol.

Dessutom tror jag att man måste hålla längre fasta före blodprovet om man äter LCHF än om man äter tallriksmodell. Jag tror helt enkelt att fettsyror från fett inte är skadliga och då kan dom cirkulera omkring i blodet ifred så länge dom vill. Fettsyror från socker är antagligen annorlunda och dom behöver städas undan snabbare. Insulin lagrar dessutom fett, så man borde ju få ner sina blodfetter genom att ta insulin... sedan finns fettsyrorna lagrade i fettceller istället. Läkaren är nöjd för blodprovet ser bra ut... Jag tycker själv att min hälsa är något helt annat än ett blodprov!

• Like 7

Lågt totalkolesterol är inget att eftersträva. Folk som får hjärtattack har i medeltal lägre kolesterol än de som är friska. Och får man hjärtattack och har ett högt kolesterol så har man mycket större chans att överleva.

Kolesterol är en viktig del av vårt immunförsvar! Kolesterolvärdena är inte statiska, dom kan t.o.m. stiga p.g.a. att man oroar sig när provet ska tas (lite som med blodtrycket).

Många som äter LCHF har höga LDL-värden och då blir totalen också hög. Det finns två slags LDL-partiklar (finns säkert fler ännu), små täta partiklar som är associerade med hjärtsjukdom och stora fluffiga som inte är det. Om man äter mjöl och socker får man små och täta.

Jag tror att det är ungefr så här - ni som vet får gärna rätta:

LDL-partiklarna mäts/räknas inte direkt utan indirekt i ett vanligt kolesterolprov, utan dom räknas ut via en formel.

Det finns visst 4 variabler, man mäter två och räknar via formeln ut en tredje - inte riktigt matematiskt möjligt.

Man utgår från ett volymmått och räknar sedan ut partikelantal av LDL på kvarvarande volym - då måste man ju ge en medelstorlek på partiklarna, detta måste ju ge helt fel värden om partiklarna är större eller mindre än medelstorleken.

Kolesterolet i sig gör nog ingen skada, utan det är socker och mjöl som ger höga triglycerider och samma socker och mjöl ger hjärtsjukdom mm. Triglyceriderna och LDL stiger dessutom om man är sjuk, dom är bra på att oskadliggöra farliga partiklar som vi får i oss. Dom stiger när man tränar också - träning är en stress på kroppen (en positiv stress) och kroppen behöver reparera sig efter träning och då behövs kolesterol.

Dessutom tror jag att man måste hålla längre fasta före blodprovet om man äter LCHF än om man äter tallriksmodell. Jag tror helt enkelt att fettsyror från fett inte är skadliga och då kan dom cirkulera omkring i blodet ifred så länge dom vill. Fettsyror från socker är antagligen annorlunda och dom behöver städas undan snabbare. Insulin lagrar dessutom fett, så man borde ju få ner sina blodfetter genom att ta insulin... sedan finns fettsyrorna lagrade i fettceller istället. Läkaren är nöjd för blodprovet ser bra ut... Jag tycker själv att min hälsa är något helt annat än ett blodprov!

Nej, lågt kolesterol är inte att efterstäva och jag är medveten om det mesta du skriver :)

Det som stör mig mest just nu är mitt relativt höga värde av triglycerider, vilket försämrar bl.a. kvoten TG/HDL. Jag hade förväntat mig ett lägre värde, kanske 0.6-0.7 med tanke på hur lite kolhydrater jag äter.

En sak jag fortfarande undrar är stor del av triglyceriderna som kommer från kolhydrater kontra fett från maten? Jag misstänker att det uppmätta värdet triglycerider också innefattar fett i kylomikroner?

• Like 1

Nej, lågt kolesterol är inte att efterstäva och jag är medveten om det mesta du skriver :)

Det som stör mig mest just nu är mitt relativt höga värde av triglycerider, vilket försämrar bl.a. kvoten TG/HDL. Jag hade förväntat mig ett lägre värde, kanske 0.6-0.7 med tanke på hur lite kolhydrater jag äter.

En sak jag fortfarande undrar är stor del av triglyceriderna som kommer från kolhydrater kontra fett från maten? Jag misstänker att det uppmätta värdet triglycerider också innefattar fett i kylomikroner?

Du skulle kunna testa betydande tillskott (3-6 g) av DHA+EPA (långkedjigt omega-3) som verkar påverka både triglycerider och kardiovaskulär risk positivt.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2246608

http://www.docsopinion.com/2016/01/03/high-triglycerides-lower-triglycerides/

• Like 7

Om du började innan du tog proverna, hur länge hade du kört och vilken dos? Nyfiken  ;)

Njä, innan proverna var jag dålig på att ta Omega-3-kapslar/äta fisk- och skaldjur över lag eftersom sambon inte är något större fan av det. Tog kanske 2 kapslar i veckan, varje kapsel är på 250 mg med DHA+EPA.

Nu tar jag 1 kapsel om dagen och äter betydligt mer färsk lax/räkor och annat.

• Like 2

Njä, innan proverna var jag dålig på att ta Omega-3-kapslar/äta fisk- och skaldjur över lag eftersom sambon inte är något större fan av det. Tog kanske 2 kapslar i veckan, varje kapsel är på 250 mg med DHA+EPA.

Nu tar jag 1 kapsel om dagen och äter betydligt mer färsk lax/räkor och annat.

I det jag länkade till ovan talas det om några gram per dag, så du skulle kunna öka dosen någon månad och sedan testa igen. Eller naturligtvis äta motsvarande i fet fisk - det är nog ännu bättre som du redan är inne på  :)

• Like 2

Men sänker ω3 LDL-P?

Jag tror det. Det verkar som om långkedjigt omega-3 hämmar produktionen av VLDL när man är fastande. VLDL omvandlas så småningom, efter att de släppt sin last av TG, till LDL. Om då produktionen av VLDL hämmas borde antalet LDL-partiklar (alltså LDL-P) minska.

Fast vad jag inte begriper är vart de TG i levern tar vägen som inte kan transporteras bort pga den hämmade produktionen av VLDL. Höga TG fastande är ju ett tecken på att levern behöver exportera fett långt efter en måltid, vilket associeras till metabola syndromet.

Jag tror jag missar nåt...

• Like 3

Jag tror det. Det verkar som om långkedjigt omega-3 hämmar produktionen av VLDL när man är fastande. VLDL omvandlas så småningom, efter att de släppt sin last av TG, till LDL. Om då produktionen av VLDL hämmas borde antalet LDL-partiklar (alltså LDL-P) minska.

Fast vad jag inte begriper är vart de TG i levern tar vägen som inte kan transporteras bort pga den hämmade produktionen av VLDL. Höga TG fastande är ju ett tecken på att levern behöver exportera fett långt efter en måltid, vilket associeras till metabola syndromet.

Jag tror jag missar nåt...

Håller med om de tankarna.. och lägger till en egen brasklapp.. kroppen vill inte gärna lagra fleromättade fetter utan de står prio 1 för oxidation till ATP.. utav fetterna?

Och som ni vet så har vi nästan obegränsad förmåga att lagra längre mättade fettsyror!

Däremot så är våra lager av fleromättade fetter rätt begränsade, de går som regel in i cellerna och eikosanoidsystemet.. skall det lagras i fettväven i någon större utsträckning så behöver de brytas ner och syntetiseras till främst Palmitinsyra.

• Like 3

Minskad risk för hjärtkärlsjukdom av omega-3 kanske beror snarare på minskad inflammation (och därmed mindre ateroskleros) än sänkta TG...

Det nog väl så komplext med Omgea-3.. det har säkert med antiinflamatoriska eikosanoider att göra oxå?

• Like 3