Jump to content

Hormon spiral

younie_gemini

Recommended Posts

Om sanningen ska fram är aldrig i mitt tycke syntetiska hormoner egentligen ok, MEN, man får överväga fördelarna med nackdelarna, och det har inget med kost att göra, det har med din naturliga hormonbalans att göra, vilken man rubbar med P-piller, P-sprutor, plåster och spiraler  :(

• Like 5

Välkommen till forumet!

Två år efter mitt andra barn satte jag in en sådan. Det var 2011 och jag var 42år. För mig blev det 9mån lidande innan den åkte ut igen. Kan väl kort sammanfatta det med att det var som att vara gravid fast utan att det kom ett barn efter den tiden - känningar i ligament, spänningar och klåda i brösten, lipighet... Känningarna fortsatte efteråt och har egentligen aldrig gått över fast nu vet jag inte om känningarna är efterdyningar av den eller liknande, nya besvär iom att klimakteriet är på väg.

Om din fråga rör viktminskning, dvs om hormonspiralen kan påverka det negativt, så tror jag att den kan det precis som P-piller kan det, men dosen av verksamma ämnen ska ju vara betydligt mindre.

• Like 2

Har tidigare haft hormonspiral i omgångar, det har fungerat fantastiskt bra för mig! Vad gäller ev risker, får man väga det mot oönskade graviditeter mm. Skulle jag ha behov av skydd i dag, skulle jag nog testa Natural Cycles. Bygger helt på att man har koll på sin naturliga cykel, inga piller eller liknande.

• Like 1

Hej hej,

Hm, som andra här på forumet så är jag grovt skeptisk till hormonpreparat. Har du funderat på kopparspiral? Det är hur bra som helst och inga hormoner alls. Har haft min i snart fyra år och inte känt av en enda biverkning. Fast såklart, alla har olika kroppar och det kanske kan vara bra att prata med någon läkare om alternativen (fast jag rekommenderar varmt att du hittar en läkare som har åtminstone lite hjärna - bristvara idag tyvärr). 

Hoppas att du hittar det bästa alternativet för dig - trevlig helg! :) 

• Like 2

Man får väl säga att alltsedan sexuell fortplantning "uppfanns" av evolutionen så är den synnerligen central för hela vårt biologiska varande. Därför skulle jag på rent principiella grunder tveka länge inför hormonpreparat som påverkar fortplantningen. Bättre då med "mekaniska" preventivmedel.

• Like 4

Om sanningen ska fram är aldrig i mitt tycke syntetiska hormoner egentligen ok, MEN, man får överväga fördelarna med nackdelarna, och det har inget med kost att göra, det har med din naturliga hormonbalans att göra, vilken man rubbar med P-piller, P-sprutor, plåster och spiraler :(

Ah ok... jag trodde kommer påverka mitt kost. Tack för svar

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

Välkommen till forumet!

Två år efter mitt andra barn satte jag in en sådan. Det var 2011 och jag var 42år. För mig blev det 9mån lidande innan den åkte ut igen. Kan väl kort sammanfatta det med att det var som att vara gravid fast utan att det kom ett barn efter den tiden - känningar i ligament, spänningar och klåda i brösten, lipighet... Känningarna fortsatte efteråt och har egentligen aldrig gått över fast nu vet jag inte om känningarna är efterdyningar av den eller liknande, nya besvär iom att klimakteriet är på väg.

Om din fråga rör viktminskning, dvs om hormonspiralen kan påverka det negativt, så tror jag att den kan det precis som P-piller kan det, men dosen av verksamma ämnen ska ju vara betydligt mindre.

Hej Maria, jag hade mirena tidigare och funkar jättebra men jag kör inte lchf innan. Det jag undrar om det kan påverkar viktminskning när man använda hormon spiral fast jag har ju fått mitt ideal vikt . Jag hade provat annat tidigare men passar inte för mig.

• Like 1

Har tidigare haft hormonspiral i omgångar, det har fungerat fantastiskt bra för mig! Vad gäller ev risker, får man väga det mot oönskade graviditeter mm. Skulle jag ha behov av skydd i dag, skulle jag nog testa Natural Cycles. Bygger helt på att man har koll på sin naturliga cykel, inga piller eller liknande.

Det håller jag med att använda mens cykel men jag har oregelbundet mens det blir svårt?

Hej hej,

Hm, som andra här på forumet så är jag grovt skeptisk till hormonpreparat. Har du funderat på kopparspiral? Det är hur bra som helst och inga hormoner alls. Har haft min i snart fyra år och inte känt av en enda biverkning. Fast såklart, alla har olika kroppar och det kanske kan vara bra att prata med någon läkare om alternativen (fast jag rekommenderar varmt att du hittar en läkare som har åtminstone lite hjärna - bristvara idag tyvärr).

Hoppas att du hittar det bästa alternativet för dig - trevlig helg! :)

Hejsan, tack för ditt svar, tyvärr kopparspiral passar inte för mig, då jag fick blödningar jätte mycket och det är 2-3 gånger varje månad. Känns jobbigt. Mest oroligt är om det kan påverkar mitt lchf kost. Har aldrig mår så bra innan lchf

• Like 1

Jag har haft hormonspiral sen 1993 och ätit LCHF sen 2012. Båda delarna funkar jättebra för mej. Minimalt med blödningar sen 1993. Ingen skillnad när jag började med LCHF.

Ah... vad skönt . Jag hade ingen blödningar alls innan lchf. Då kör jag mirena och hoppas ingen skillnad innan eller efter lchf. Tack för svar Trollmormor

• Like 1

Nu är jag i klimakteriet och inte vet jag om det beror på kosten eller spiralen, men det enda som hänt är att blödningarna försvann helt för drygt 2 år sen. Ja, sen har jag tyvärr gått upp i vikt också trots LCHF, men det kan jag ta om jag slipper alla andra klimakteriebesvär

Nu är jag i klimakteriet och inte vet jag om det beror på kosten eller spiralen, men det enda som hänt är att blödningarna försvann helt för drygt 2 år sen. Ja, sen har jag tyvärr gått upp i vikt också trots LCHF, men det kan jag ta om jag slipper alla andra klimakteriebesvär

Menar du gått upp i vikt pga spiral fast du kör lchf?.. gör du också periodisk fasta?.. jag fastar 5 dagar i veckan . Åt inte frukost och inte heller lunch. Men dricker mkt vatten och tea med vco

Jag tyckte i många år att jag inte hade några problem med mirena, jag hade ju blivit itutad att den bara verkade lokalt.

Så här i efterhand så inser jag att det var den som gjorde att håret bara blev tunnare och tunnare. Det har blivit betydligt tjockare igen sedan spiralen plockades ut.

Googlar man så inser man snabbt att mirena kan ge en del märkliga biverkningar som man kanske inte alltid kopplar till att de skulle bero på spiralen.

I övrigt är det nog olika från person till person om man får några biverkningar, och i så fall vilka. Det finns de som går upp i vikt, jag har för mig att även jag ökade något kg efter den sattes in.

• Like 2

Med risk att framstå som värsta feministen här nu, så vill jag ändå reflektera över att alla dessa hormonpreparat som finns på marknaden i syfte att undvika graviditet, SKA kvinnor utan att egentligen fråga sig vad det är och vad de gör, utsätta sig för  :(

Det finns nog inga män i världen som skulle ta några av dessa preparat, om de visste vad det innebar, och det är nog även därför det inte finns några, för den andra hälften av befolkningen.

Skrämmande egentligen, utan vetenskaplig fakta eller referens så hade inte P-pillren testats många månader innan de prånglades ut på 50-talet, visst det var en revolution för kvinnan, men ändå, vad gör de med med den hormonella balansen? Ingen som vet egentligen, det är en fantastisk mjölkko som vanligt för "industrin".

Jag säger inte att man inte ska ta dessa preparat, spelar ingen roll om det är spiraler, piller, plåster eller stavar och injektioner, man rubbar den normala hormonbalansen, vilket kan ställa till elände många år framöver, speciellt då vi idag utsätts för så otroligt mycket mer hormonstörande ämnen, MEN man ska tänka efter, läsa på och få kunskap om vad det är och vad de gör innan man tar beslutet, baserat på för och nackdelar.  Tycker jag  :)

• Like 7

Jag hade hormonspiral när jag började med LCHF för ca 12 år sedan. 

Jag hade inga problem att gå ner och hålla vikten.

När spiralen var på väg att åka ut för ca 7-8 år sedan(jag tror att vibrationsträningen på gymmet gav den lite för mycket påfrestning)

tog jag beslutet att inte sätta in någon ny. 

Efter alla års preventiva hormoner i min kropp och fast beslutsamhet om inga fler barn i familjen 

så tog gubben min och knipsade sina ledningar :huh:

Eller ....ja, han fick naturligtvis hjälp med det av proffs(även om han är händig).

• Like 5