Jump to content

Barn och grönsaker

bonilsinge
 Share

Recommended Posts

Hej alla

Jag läser i olika sammanhang hur vi skall göra för få våra barn att fycka om grönsaker. 

Kan det vara så att vi medfött har en viss tvekan om grönsakers nödvändighet i kosten ?

Har vi andra livsmedel som vi måste vänja oss med för att få i oss den näring vi behöver?

Jag undrar vad som styr detta och att det kan vara individuellt kanske.

• Like 1

Undrar om det inte är så att barn gillar grönsaker men att de måste utsättas för olika smaker tidigt? Som nybliven förälder är man ofta lite tafatt och osäker på "hur man gör" så det är lätt att spåra in på mosad potatis och mosad broccoli som enda grönsaker och möjligen ärtor när de börjar kunna pilla själva. När man senare försöker med sallad och även sådant som smakar mer, t ex paprika, så blir det konstigt. För allt man kommer med senare, tycker åtminstone jag mig ha märkt, stöter på motstånd, även proteinhaltiga livsmedel. I efterhand inser jag att jag skulle varierat mycket mer från början.

• Like 3

Jag har aldrig haft några problem med våra barn och grönsaker (4 barn). Min erfarenhet är att om man själv äter mycket grönsaker som en naturlig del av maten så är det inga problem alls. Många grönsaker kan de tidigt får äta av på egen hand, t ex broccoli, ärtor och liknande. Dessutom är det lätt att mosa grönsaker med lite smör, och det har våra barn tyckt mycket om tidigt. 

• Like 4

Jag har också upplevt att barnen oftast tycker ganska bra om grönsaker. En sak jag däremot sett, både hemma och på jobbet, är att grönsaker äts bäst om de serveras var för sig. Blandade, finskurna sallader är ingen hit bland barn. Men lägg upp varje grönsak för sig, så går det åt. Tyvärr ser skolkökspersonal ofta detta som en nackdel, att det går åt alldeles för mycket av exempelvis gurka eller röd paprika, vilket gör det svårare för dem att hålla sin budget...

Jag har varit med om vikarierande skolkökspersonal som marinerat gurka i sockervatten, "för barnen tycker att det är så gott" . Min uppfattning är att barnen med god aptit äter gurka naturell.

• Like 1

Människor har tyvärr ingen medfödd förmåga att veta vad som är lämplig mat. Kunskapen och vanorna förmedlas från generation till generation. Det är således viktigt att introducera näringstäta livsmedel (ex grönsaker) tidigt så de vänjer sig vid smakerna, samt naturligtvis att själv äta det, för barn är programmerade att ta efter de vuxnas beteende.

Lästips: Ann Fernholms "Smakäventyret" samt Monique Le Roux Forslunds "Barnmatsboken - laga bra mat från början"

• Like 6

Har vi andra livsmedel som vi måste vänja oss med för att få i oss den näring vi behöver?

Kan lever vara något som man måste vänja sig vid, om det ens funkar. Jag fick lever som barn, minns att det smakade lika illa varje gång. 

• Like 3

Kan lever vara något som man måste vänja sig vid, om det ens funkar. Jag fick lever som barn, minns att det smakade lika illa varje gång. 

Tror absolut att man kan vänja sig vid lever. Som barn avskydde jag lever och kunde inte vare sig leverpastej eller den leverbiff som serverades i skolan. Numera är jag väldigt förtjust i lever och gör gärna hemgjord leverpastej. 

• Like 3

Jag har också upplevt att barnen oftast tycker ganska bra om grönsaker. En sak jag däremot sett, både hemma och på jobbet, är att grönsaker äts bäst om de serveras var för sig. Blandade, finskurna sallader är ingen hit bland barn. Men lägg upp varje grönsak för sig, så går det åt. Tyvärr ser skolkökspersonal ofta detta som en nackdel, att det går åt alldeles för mycket av exempelvis gurka eller röd paprika, vilket gör det svårare för dem att hålla sin budget...

Jag har varit med om vikarierande skolkökspersonal som marinerat gurka i sockervatten, "för barnen tycker att det är så gott" . Min uppfattning är att barnen med god aptit äter gurka naturell.

Herregud, marinera gurka i sockervatten? Finns det barn som INTE gillar naturell gurka? Jag har alltid ätit gurka rakt upp och ner, både som barn och vuxen. Enda negativa med gurka är att den alltid tar slut på nolltid...

Påminner mig om när jag praktiserade på en förskola. Ordinarie kökspersonal blandade kanel med socker som hon sen hade på gröt eller vad det var. Varför socker? Finns det något barn som inte gillar ren kanel? De hade redan äppelmos som innehöll massor av socker (tror märket var Bob något). Fast sen blev ordinarie kökspersonal sjukskriven och vikarien blandade då inte kanel med socker. Skönt att alla inte gör saker utan att tänka. Hon såg iofs ut att äta mer lågkolhydrat än någon annan på förskolan även om hon aldrig sa något om att hon åt lågkolhydrat (kanske hon inte gjorde men åt bara bra).

Angående barn och grönsaker. Som någon redan nämnt är A och O förebilder. Det föräldrar och vuxna äter kommer barn vilja äta. Så enkelt är det. I förskolan fungerar det likadant. De dagar personalen valde att äta skolmaten så åt barnen mycket mer än de dagar personalen hade med sig egen mat.

Tycker det ska ingå i jobbet för personalen att inte bara äta tillsammans med barnen utan att också äta samma mat. De ska inte behöva bekosta detta själva (alltså aktivt lägga ut pengar) utan det ska ingå i jobbet, som en del av verksamheten. Bara dumheter att de ska ta med sig matlådor.

Jag älskade lever som barn, minns att jag grät vid matbordet om någon tog mer utan att jag hade ätit upp och också kunde ta mer. Idag kan jag inte äta det, tyvärr, inte med den bästa vilja i världen, så jag vet inte om det är vana som är det viktiga. Jag kanske helt enkelt åt för mycket av lever som barn  :P

• Like 2

När jag var liten älskade jag lever, leverpastej och leverkorv! (Och jag älskar det än!) Kanske bidragit till att jag aldrig haft hål i tänderna?

Tyckte illa om gurka, lök, och fett på köttbitar. Kaffe och öl smakade peck. Men min nioårige son gillar allt detta! (Alkoholfri öl alltså).

• Like 2

Jag tror allt handlar om vad man vänjer dem vid i tidig ålder.

Min tvååring brukar säga: Jag "lillar" inte "broccil", men sen äter hon i alla fall den kokta broccolin. Hon är van med många olika grönsaker även vitkål sedan tidig ålder och åt med glädje cole slaw vid 1,5 års ålder. Märks nu att hon säger att hon inte gillar massor av grönsaker fast hon inte har avstått dem innan. Det är nog en fas så jag är inte orolig (tror ändå att vi byggt en bra grund med de grönsaker vi serverat).

• Like 3

Jag gillade tydligen både levergryta och rå lök när jag var ett år. Några år senare åt jag varken lever eller lök frivilligt. Skolans leverbiff kan göra vem som helst avig mot lever, jag äter den fortfarande inte.

Min yngsta gnagade i sig broccoli med god aptit, från fyra månaders ålder och framåt. Det behövdes bara att hon såg en Disneyfilm, så har hon därefter vägrat att ens smaka broccoli. Insidan ut, där karaktären "Avsky" anser just broccoli vara det äckligaste som finns... Grr.

• Like 3

Min yngsta gnagade i sig broccoli med god aptit, från fyra månaders ålder och framåt. Det behövdes bara att hon såg en Disneyfilm, så har hon därefter vägrat att ens smaka broccoli. Insidan ut, där karaktären "Avsky" anser just broccoli vara det äckligaste som finns... Grr.

När jag läste första inlägget tänkte jag just på Disgust (här kör vi de engelska namnen av nån anledning). Men hon är ju så underbar när hon ska skydda Riley!!! Det får vara värt att de inte äter broccoli på ett tag...  :)

Tror absolut att man kan vänja sig vid lever. Som barn avskydde jag lever och kunde inte vare sig leverpastej eller den leverbiff som serverades i skolan. Numera är jag väldigt förtjust i lever och gör gärna hemgjord leverpastej. 

Min son är 42 år och har fortfarande inte lyckats vänja sig vid smaken av lever, trots att han av ren artighet gör ett tappert försök varje gång han konfronteras med den. Annars äter han allt. Det måste vara något alldeles speciellt med just leversmaken. Eller kan det vara konsistensen? Min hund däremot accepterar att få tänderna borstade sedan jag skaffade tandkräm med leversmak :)

• Like 2

När jag var liten gillade jag inte gurka; persilja; lök; lever (åt sås och potatis. Förutom I bamba, som hade levergryta med korv; vidrigt; då blev det ris och vitkålssallad. Leverpastej var, och är, gott)

Men persilja smakar ju ingenting! försökte en del hävda (trodde de att jag var dum?), och blandade det I maten. Jag pillade bort så mycket jag kunde. Det tog låååååång tid innan jag kunde tänka mig att äta persilja, som vuxen. Nu tycker jag det är ok. Lever är jättegott. Gurka är också ok, men inte särskilt roligt. Rå lök...nej, men lök som fräst en stund...namnam.

Ja, smaken ändras. Det känns som att det jag inte tvingades äta som barn hade jag lättare att börja äta som vuxen. Men vilken mat jag fick som smakportioner vet jag inget om.

• Like 3

När jag var liten älskade jag lever, leverpastej och leverkorv! (Och jag älskar det än!) Kanske bidragit till att jag aldrig haft hål i tänderna?

Tyckte illa om gurka, lök, och fett på köttbitar. Kaffe och öl smakade peck. Men min nioårige son gillar allt detta! (Alkoholfri öl alltså).

Detta är OT, men du kanske har diskuterat detta i annan tråd jag missat? 

läser gärna vidare om kopplingen lever - tandhälsa.

Angående barn och grönsaker. Som någon redan nämnt är A och O förebilder. Det föräldrar och vuxna äter kommer barn vilja äta. Så enkelt är det. I förskolan fungerar det likadant. De dagar personalen valde att äta skolmaten så åt barnen mycket mer än de dagar personalen hade med sig egen mat.

Tycker det ska ingå i jobbet för personalen att inte bara äta tillsammans med barnen utan att också äta samma mat. De ska inte behöva bekosta detta själva (alltså aktivt lägga ut pengar) utan det ska ingå i jobbet, som en del av verksamheten. Bara dumheter att de ska ta med sig matlådor.

fast jag hade inte velat äta skolmaten utan vissa modifikationer.

Men självklart ska den vara gratis om de ska ät s.k. pedagogisk lunch

Detta är OT, men du kanske har diskuterat detta i annan tråd jag missat?

läser gärna vidare om kopplingen lever - tandhälsa.

Här är lite info http://www.halsasomlivsstil.com/hal-i-tanderna-laka-naturligt/. Den kända exveganen Denise Minger hade lever som ett av vapnen mot sin katastrofala tandhälsa (mer än 14 hål samtidigt). Det var en anledning till att hon gav upp veggo. Själv tror jag även att smör är utmärkt för tänderna med tanke på dess fettlösliga vitaminer inkl k2. Så jag borstar med klarat smör om kvällarna, och kokosolja på morgonen.
  • Like 4