Erik 2

Är typ 1 diabetes en immunreaktion på överproduktion av insulin ?

Recommended Posts

Immunförsvaret har bland annat till uppgift att ta hand om celler som det blivit fel på, tex där naturlig celldöd uteblir, som vid cancer.

Kan det vara samma typ av "mekanik"  som ligger bakom typ 1 diabetes ? På grund av kroniskt höga nivåer av blodsocker jobbar betacellerna i bukspottkörteln övertid med att spruta ut insulin för att ta hand om blodsockret. Immunförsvaret registrerar detta och reagerar. För immunförsvaret ser det ut som att det blivit fel på betacellerna, de tar aldrig ledigt. 

Eller, kan det vara så att det är när insulinet är kroniskt "för högt" relativt mängden blodsocker som immunförsvaret slår till. 

Bland annat vassle och sötningsmedel har förmågan att trigga insulinutsöndring utan samband med blodsocker. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant hypotes. Typ 1 diabetes bland barn har ökat enormt samtidigt som man blandar in maltodextrin och annat mysko i välling som får blodsockret och därmed insulinet att löpa amok.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, det håller inte som förklaringsmodell. Typ-1:or är har inte alla varit sockertroll innan utbrottet, som ofta kommer i samband med annan sjukdom eller trauma. Man har inte ätit sig till Typ1-diabetes. 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Näe som sagt det funkar dåligt som förklaringsmodell för typ 1!

Typ 2 kan ha nästan oändligt höga nivåer Insulin.. framförallt om man tar mer via spruta/pump.. där handlar det mer om insulinresistens.

Typiskt för typ 1 är allt för låga nivåer insulin.. ingen insulinresistens och antikroppar mot de insulinproducerande cellerna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ofta brukar man väl säga att typ 1 uppstår vid autoimmunitet? Kan då inte mammans leverne ha påverkat..? Nu menar jag inte att ge alla mammor dåligt samvete, själv knarkade jag kexchoklad under första graviditeten vilket tack och lov inte ännu yttrat sig i någon känd sjukdom, men det jag läst om hur fostret påverkas och även i viss mån epigenitik gör att jag funderar i dessa banor. Om man till detta lägger på halvfabrikat som pulvergröt, välling, luftföroreningar, bitleksaker i plast och vad det nu kan vara, kanske det kan bidra till denna autoimmunitet hos vissa individer? 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Både typ 1 och 2 kan med största sannolikhet utlösas av flera olika faktorer och det finns varianter av dem också. Med det sagt finns en intressant aspekt på resonemanget. I min första biokemibok från 1994 stog något liknande. 

Vid kroniskt höga insulinnivåer finns två scenarion. Nr 1 att de höga nivåerna minskar känsligheten hos cellerna det verkar på. Detta kallas för negativ biofeedback och det vanligaste reglersystemet i kroppen och finns nästan överallt. Scenario nr 2, de höga nivåerna sliter på de insulinproducerande cellerna som aldrig får vila så de orkar inte med underhållet i cellen och begår fler och fler misstag. Dessa misstag resulterar i inflammation och felaktiga proteiner. Immunförsvaret känner av om en cell är finde eller vän genom att "känna" på proteinerna. Immunförsvaret identifierar de slutkörda insulinproducerande cellerna som defekta och går till angrepp (vilket det ska göra mot deffekta celler). 

Svagheten i förklaringsmodellen var just varför det skulle gå så fort eftersom typ 1 är något som drabbar barn. Detta var 1994, idag är det fler vuxna än barn som får typ 1 också så det kan säker vara en förklaringsmodell. Men uppenbarligen verkar det finnas andra orsaker också (infektioner, miljögifter, gluten osv)

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det jag är mest nyfiken på är om koppling finns med de proteiner som triggar stor insulinutsöndring trots frånvaro eller liten närvaro av glukos. Länk till forskning från Lund. 

It can be concluded that food proteins differ in their capacity to stimulate insulin release, possibly by differently affecting the early release of incretin hormones and insulinotropic amino acids. Milk proteins have insulinotropic properties; the whey fraction contains the predominating insulin secretagogue.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=Am+J+Clin+Nutr.+2004%3B80%3A1246-1253

http://www.medscape.org/viewarticle/494021

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det jag är mest nyfiken på är om koppling finns med de proteiner som triggar stor insulinutsöndring trots frånvaro eller liten närvaro av glukos. Länk till forskning från Lund. 

It can be concluded that food proteins differ in their capacity to stimulate insulin release, possibly by differently affecting the early release of incretin hormones and insulinotropic amino acids. Milk proteins have insulinotropic properties; the whey fraction contains the predominating insulin secretagogue.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=Am+J+Clin+Nutr.+2004%3B80%3A1246-1253

http://www.medscape.org/viewarticle/494021

Om man säger som så,, protein/aminosyror är betydligt mer insulinogena än kolhydrater.. det är bra!

Dvs den insulinogena effekten av aminosyror är bra.. iomed att dessa är essentiella.. kolhydrater är inte essentiella.

Och går vi sen till mölk-proteiner/-fett så är de essentiella för alla däggdjursungar och är till för att dessa skall växa och lägga på sig vikt.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man säger som så,, protein/aminosyror är betydligt mer insulinogena än kolhydrater.. det är bra!

Dvs den insulinogena effekten av aminosyror är bra.. iomed att dessa är essentiella.. kolhydrater är inte essentiella.

Och går vi sen till mölk-proteiner/-fett så är de essentiella för alla däggdjursungar och är till för att dessa skall växa och lägga på sig vikt.

Jag läste nåt inlägg hos Martina Johansson om detta. Om jag minns rätt var insulinindex(?) grovt sett såhär:

Fett 10

Protein 60

Kolhydrater 90 (eller 100?)

Rimmar väl inte med att protein skulle vara mer insulinogent än kolhydrater? Kan nån klargöra?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag läste nåt inlägg hos Martina Johansson om detta. Om jag minns rätt var insulinindex(?) grovt sett såhär:

Fett 10

Protein 60

Kolhydrater 90 (eller 100?)

Rimmar väl inte med att protein skulle vara mer insulinogent än kolhydrater? Kan nån klargöra?

Räkna i stället på aminosyror och på kolhydrater!

Och vad det gäller fettet.. så är det främst bindväven.. dvs oftast kolagen.. inte lipiderna.

Lika med smör.. där är det resterande vassle, laktos och kasein som är insulinogena i sig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du nåt pedagogiskt räkneexempel att bjussa på Zepp? Gärna som man kan göra utifrån lätt tillgänglig data på matkalkyl.se t ex.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo det finns många riskfaktorer som föreslagits ha samband med utbrott av typ 1 diabetes. Här en lista ur Emma Adlercreutz' doktorsavhandling "The Perfect Storm? Gluten and type 1 diabetes" från 2014-12-06, sid 14:

Virusinfektioner

Bakteriella infektioner

Exponering till miljögifter

Kraftigare tillväxt i längd under ungdomsår ("increased height velocity")

Barnfetma

"Pre- and perinatal factors"

Låg socioekonomisk status och/eller utbildning hos modern

Komjölkprotein

Kort amningsperiod

Tidig introduktion av fast föda

Låg nivå D-vitamin

Gluten

Dr. Gregers förslag till riskfaktorer är kanske utvalda ur denna lista för att de talar för hans sak?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg