Jump to content

Intressant artikel


Cleppa
 Share

Recommended Posts

Stod och läste papperstidningen (dec-numret) på bilprovningen idag. Funderade på att köpa den härom sistens men insåg idag att efter alla hundraåttiogradare kring det jag tror på (kost, puls, stegteknik) så blir jag nog mest besviken på de flesta artiklarna även om det fanns en del kul också som en lista på 255 maraton runt om i världen... och där är jag ju inte (än...).  :rolleyes:  

Intressant i artikeln i länken att de tar upp att uthålligheten ökar men prestationen minskar på LCHF. Hur vet de egentligen det? Om jag förstår rätt är de studier de refererar till inte utförda på någon som ätit LCHF länge. De skriver bl a att efter 3v händer något positivt i högfettgruppen men om inga studier gjorts på långtidsLCHFarna så vet man ju inte... (För individers erfarenheter tycks ju som vanligt ointressanta.) Sedan kan man ju också konstatera att om man i begreppet LCHF räknar antalet gram fett/kolh/protein istället för E% så blir det ju skillnad i definitionerna. 50g kolh är ju pyttelite för en elitidrottare tex medan det är mycket liberalt för en soffpotatis. 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Jag tänker i mitt stilla sinne, att vi nog inte är designade för att vara elitidrottare, utan snarare för att vara uthålliga i det långa loppet.  ;)

 

Helt sant... "vältränad" är inte synonymt med "hälsosam"... lika lite som "fruktochgrönt" är samma sak... Och innan vi vandrat klart över kontinenterna är det nog bäst att satsa på uthålligheten!  ^_^

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Läste lite hastigt.. inget direkt nytt där.

 

Kroppen blir bra på att förbränna det man äter, efter en viss anpassningstid. :o

 

Och som Noakes och även Philley pepåkat, det finns en rätt stor induviduell variation.

 

Såå.. återstår att fundera på vilken form av ansträning man vill bli bra på och vad som gynnar denna?

 

Ju högre anaerob förbränning man sysslar med ju mer glukos behöver man tillföra!

 

Till skillnad mot vanliga inktiva desktop workers som behöver begränsa glukos på grund av begränsat lagringsutrymme.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Läste lite hastigt.. inget direkt nytt där.

 

Nej, det var egentligen inget nytt i sak men de var ovanligt positiva ändå, och det är lite nytt i No pain, No gain-världen. ;) Samtidigt kände de sig  tvungna att slänga in en kommentar om prestation men utan en kommentar om hälsa och det är väldigt synd. För de har många läsare som springer längre distanser också och utan hälsa kan man inte fortsätta med det. Ser många kommentarer i andra forum om löparknän, löparmagar, prestationshöjande preparat (ofta kemikaliesmörja med koffein) och så vidare så lite tydligare hälsofokus hade varit trevligt men man får vara glad åt allt i rätt (enligt min lära förstås ;) ) riktning!

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Några kommentarer:

 

Det tog ca 2 mån efter min kostomläggning innan jag var tillbaka på samma nivå i löpningen som innan.

 

Jag gick ner 12 kg efter kostomläggningen och blev definitivt både snabbare och mer uthållig än innan med samma träningsmängd.

 

Fettförbränning räcker upp till ca 85% av maxpuls. Under ett 10 km lopp ligger jag över den pulsen i 6-7 km och bedömer att jag blir snabbare med ett kolhydratintag före.

 

För träning och längre lopp duger fettförbränning gott.

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...