Majsan

Ingen viktminskning

Recommended Posts

Har sedan slutet av september kört LCHF, men inte gått ned i vikt mer än 1kg. Har läst och följt viktminskningsråd på kostdoktorn. Finns det någon som har haft samma problem och kommit tillrätta med det?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du mätt med måttband? Ibland står vikten stilla medan midjemått och annat minskar. Har du letat efter dolda kolhydratkällor? Jag hjälpte en kvinna med LCHF och hon var helt övertygad att hon gjort allt rätt. När vi gick igenom kyl och skafferi slänges nog hälften, men hon hade ingen aning om vad hon skulle leta efter. Har du kollat hur många g kolhydrater du äter per dag? Även om man håller sig under 5% kolhydrater i det du äter kan det bli mycket om man äter/dricker mycket. Mjölk t ex innehåller bara 5% kolhydrater, men det är lätt som bara den att dricka en liter till maten. Det är 50 g bara där.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jepp.. det Magnus77 skrev är precis det jag tänkte.

Har du någonsin kontrollerad kh-intaget?

 

Jag själv går inte ner i vikt om jag äter mer an 15-20 g per dag, jag är nog ganska känslig.

 

Jag går inte heller ner i vikt om jag äter för mycket dvs om jag äter upp mer energi än min kropp behöver

(men bra nyhet är att jag inte heller går up i vikt med LCHF!!).

 

Nästa problem är vin. Vin bromsar ut min viktnedgången någrar DAGAR!

 

Men det gäller MIG och MIN kropp.

Vi är ju olika individuer.

Det är bara några ideer som du kanske kan reflektera över.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Har sedan slutet av september kört LCHF, men inte gått ned i vikt mer än 1kg. Har läst och följt viktminskningsråd på kostdoktorn. Finns det någon som har haft samma problem och kommit tillrätta med det?

Hej, jag har hallit pa mer an ett ar!  Bara en liten viktminskning i borjan - ca 5kg (vatska?). Vet inte vad som hander men jag borjar misstanka min typ2 diabetes som ar under kontroll enbart med diet (LCHF) och daglig motion. Vore intressant att fa hora vad Dr. anser?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips, försöker att hålla mig kring 15-20g kolhydrater per dag. Har provat att utesluta mjölkprodukter äta mer fett men det blev ingen skillnad. Jag har mätt med måttband men den visar obetydlig viktminskning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pröva och ät ungefär samma mat varje dag så du vet vad du får i dig i början och håll dig till vatten,,så gjorde jag och det funkade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även om många kan uppleva det som "tråkigt" så kan det vara värt att köra riktigt strikt under en tid för att se om det "kommer igång". Sikta då på under 5g kolhydrater per dag och se till att 75-80% av energin kommer från fett. Det går att variera även denna "nivå" ganska bra med olika typer av kött och fisk samt majonnäs och kryddsmör som fettkällor. Själv ska jag göra "ett ryck" och strikta till mig lite den närmaste tiden (möjligtvis med undantag för nyårsafton...).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det gäller att göra en personlig definition av "tråkig"...

Är övervikt tråkigt? Eller är det ännu tråkigare att hålla sig strikt (c:a 5g kolisar/dag)?

Vi har alla olika tråkigheter att hantera, men vi lever ju i alla fall i ett samhälle där vi kan göra fria val bland tråkigheterna ;)

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man vänjer sig med strikt efter ca ett halvår. Sedan är det inte tråkigt längre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För mig slutade det vara tråkigt direkt. Det blev lite av en grej att hitta "syndiga" saker att äta som helt plötsligt var bra. Äta allt fett man kom över och som tidigare varit helt fel och som nu var helt rätt... Det blev mycket feta ostar i början kan jag lova...  B)

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är bara de egna innovationshämningarna som gör maten tråkig. Ägg och bacom kan lagas på minst femtioelva olika sätt   :rolleyes:

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Har sedan slutet av september kört LCHF, men inte gått ned i vikt mer än 1kg. Har läst och följt viktminskningsråd på kostdoktorn. Finns det någon som har haft samma problem och kommit tillrätta med det?

Det som hjälpte mig var att räkna kalorier, jag vet att många säger att man inte ska behöva det. Jag behövde inte heller det från början, men när jag ville bryta en långvarig viktplatå var jag tvungen att även räkna kalorier, givetvis med fortsatt rätt energifördelning för LCHF. Jag tror jag åt för mkt, det finns ju så mkt god mat att välja på innom LCHF

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag räknar också kalorier, men i syfte att bli av med mina gamla överätningsvanor. Jag räknar med att det kommer ta lång tid för mig att bli av med gamla ovanor och få mättmadskänslorna fungera igen. Därför beslöt jag mig att redan som 130 kg tung börja äta precis som om jag hade normalvikt. Övergången gjorde jag successivt i flera etapper och numera fungerar det faktiskt över förväntan. Just nu väger jag 115 kg och äter portioner med en kalorimängd motsvarande 85 kg:s nivå.

 

Energifördelningen har jag slutat bry mig om. Det sitter i ryggmärgen numera, men jag räknar fortfarande fram Skaldemans ratio.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag lade om kosten för drygt ett år sedan, till LCHF.

Första året minskade jag från cirka 85 till 73 kg. Nu har jag gått upp till 78 igen.

För mig så är det lätt hänt att jag "glömmer" att hålla uppe fettintaget och äter för mycket protein istället. Så min taktik närmaste tiden är att äta mer fett och mindre protein.

En annan orsak är att maten jag lagar numera är så god att jag äter mycket bara för att det smakar bra.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Majsan,

 

För lite mer än ett år sedan började jag med LCHF efter att jag fick beskeded högt kolesterol. Då visste jag inte det jag nu vet om kolesterol, men jag vägde runt 120 kg. Nu har ett år gått och jag har gått ner till 104 och stannat av där känns det som. Men samtidigt har jag hållit koll på måtten och har minskat. Märks på kläderna.
Det kan inte nog påpekas att  våra kroppar inte bara bränner fett från ett ställe utan gör detta från alla ställen på kroppen. Har man därav stor mage, tar det längst tid av att märkas av där om man samtidigt har det i mängder på lår, stjärt och så vidare.
Bör påpekas att innan LCHF åt jag minimalt med fett, men mycket ris och socker. Var det inte 6-8 skedar socker i kaffe klarade jag inte av att dricka det, eller tyckte det var sött. Idag är en skvätt grädde i kaffe sött nog. Eller en halvliter vatten med lite limejuice i ordentligt sött för smaklökarna :)

Men det som andra säger ovan är mycket relevant. Det kan finnas dolda fällor av kolhydrater, eller det som producerar insulin! Har man exempelvis ångest eller stressrelaterade sjukdomar kan glukos och insulin bli högt även fast du inte intar kolhydrater. Kroppen tillverkar detta av protein och så vidare. Själv har jag utmattningssyndrom, ångest, panikångestproblematik, sömnstörningar med mera. Tittar på min fru som inte har dessa problem som äter mycket mindre extremt än vad jag gör och ändå går ner kan man misstänka att det sympatiska nervsystemets procedur kan ha mycket större betydelse än man anar:

Enligt wikipedia om sympatiska nervsystemet framgår följande vad som händer vid stress:


 

Ökar utsöndringen av glukagon och minskar den av insulin så att kroppens energireserver frigörs, främst genom att blodsockret stiger (som ju hela kroppen använder som snabbtillgängligt bränsle, och hjärnan främst).


Nu vet jag inte om det här gäller dig, men stress är en mycket vanlig företeelse i våra moderna liv idag. Många stressar omedvetet därtill. Sympatiska nervsystemet berättar inte för oss (förutom när det övergår i stark oro och panikångest och vi blir insatta i det efter vi trott vi haft hjärtattacker och fått förklarat för oss att vi inte ska dö, men har panikångest).

Under detta år har jag noterat när jag gått ner i vikt märkbart:

 

1. När jag rört på mig varje dag minst 30 minuter till en timme i en till flera veckors tid. Det har förmodligen hållit nere blodsockret och insulinet extra.
 

2. När jag haft perioder av att inta en spanskpeppar (chilefrukt) om dagen. Man vänjer sig vid det starka som består av ett ämen vid namn capsaicin vilket retar nervändarna. Detta oljebaserade ämne har flera andra effekter på kroppen. Det sätter igång blodcirkulationen i kroppen, aktiverar kraftstationerna i våra celler vid namn mitokontrierna. När dessa gör det börjar de bränna blodsocker i högre utsträckning och konsekvensen blir att blodsockret sjunker och även insulinet normaliseras ner. Chilepepper Institute of New Mexico och företag i England forskar på detta och man tror att diabetes typ 2 är mer ovanligt i Sydamerika just på grund av detta. Därför experimenterar England med capsaicin kapslar till de med typ 2 diabetes. Det sätter även igång pumparna i magsäcken som förser den med skyddet invändigt. Därför är chilepeppar (ej rökt, helst färsk eller inlagd), mycket bra mot halsbränna och min dåvarande magkatarr (den som helt försvunnit efter de första 3 månaderna med LCHF!), däremot om man har magsår blir det smärtsam upplevelse.
Kanske finns en bra förklaring varför många av oss som äter chilepeppar upplever vi är mindre förkylda och drabbas mindre av magsjuka - kanske för att det hållit nere våra insulinnivåer och bränner sönder angripna celler? Ihop med LCHF har jag varit förvånansvärt kraftigt mycket mindre förkyld bör påpekas, samtidigt som resten av barnen i familjen varit totalsänkta. 

Får ursäkta min PR för chilepeppar, men frukten innehåller även massor av C-vitamin och vidare Kalium och Betakaroten. Även fosfor, magnesium och mycket annat dock i långt mindre doser. Chilepepparfrukt innehåller 4.4g kolhydrater per 100g varav 4.3 av dessa är monosackarider. Men man intar så liten mängd att det är långt ifrån 100g och således likaså långt ifrån 4.3 g monosackarider.

Så mitt tips är att, utöver verkligen kontrollera om det inte finns kolhydrater som smyger sig med. Och håller med om att man även kan kontrollera så man inte intar för mycket andel proteiner också. Även ta 30 minuters promenader helst varje dag (eller gå och simma, eller liknande). Är det så att vissa av oss varit så sockerberoende har vi troligen också haft metabolt syndrom. Kanske har det även gjort oss mycket mer känsliga för kolhydrater - kanske för livet (detta vet andra mer om, men tänkte på receeptorerna i hjärnan som utarmas vid metabolt syndrom). Då är det viktigt att vi börjar vår dag med att undvika kolhydrater eller stärkelse och se till att få ner blodsockernivåer även om de är låga genom motion med mera.

Och testa gärna chilepeppar :D  
Tycker man röd spanskpeppar är för stark, kan man pröva grön jalapeno. Är det för starkt, pröva vänj genom att ta skivor från längst ut på jalapeno och undvika det vita fröfästet. Det är i fröfästet som capsaicinet skapas och är koncentrerat. Vill man således åt det ämnet (och ändå undvika kolhydraterna i största delen av frukten) kan man gå direkt på fröfästena. Man vänjer sig vid hettan. Kroppen vänjer sig och snart vill man ha starkare - mycket för att starkare chilepeppar även har mycket mer smak i sig också. Paprika är i övrigt en chilepepparfrukt - MEN som saknar capsaicin. Men ibland kan man faktiskt råka på en paprika som har lite, lite, lite i sig. Paprika ska man dock vara försiktig med eftersom den innehåller mer kolhydrater och är mycket mer mängd än de mindre och starkare chilepepparfrukterna. Man kan utmärkt spara chilepeppar i upp till ett år genom att skära bort stjälken och frysa frukten om man inte gör av med hela. Tar man ut och skär den bit man vill ha och lägger tillbaka resten i frysen. Dumt att slänga något som kostar drygt 200 kronor kilot (vilket man dock kan odla själv och finns massor av sorter att välja mellan)  ;) 

Hoppas du hittar vad som verkar vara orsaken! Konsultera gärna livsmedelsdatabaser som finns. Har du en smartphone finns det en sådan app för Android vid just namned livsmedelsdatabasen. Mycket händig när man vill kolla upp vad det egentligen innehåller det man funderar på att stoppa i sig!  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Har sedan slutet av september kört LCHF, men inte gått ned i vikt mer än 1kg. Har läst och följt viktminskningsråd på kostdoktorn. Finns det någon som har haft samma problem och kommit tillrätta med det?[/quote

Hej. Jag kör MBC kaffe istället för ett mål mat, t,ex middag. Uteslut grädde och ost, t,om med smör ett tag och kör riktig fakir. Funkar för mig. Sedan äter jag liberalare en vecka och sedan fakir igen. Man måste ju se till att få i sig de näringsämnen man behöver så ägg och lite spenat ingår varje dag även i fakirveckan. Spenat är ju så nyttigt och väldigt få kolhydrater. Kokosolja extra virgin kallpressad, från hälsokosten eller biofoods( kan finnas på Coop och Ica maxi) mixa med kaffe eller the. Tar själv på en höft, men två msk kokosolja och två msk smör i 2 dl kaffe el the är vanligt. Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Jag räknar också kalorier, men i syfte att bli av med mina gamla överätningsvanor. Jag räknar med att det kommer ta lång tid för mig att bli av med gamla ovanor och få mättmadskänslorna fungera igen. Därför beslöt jag mig att redan som 130 kg tung börja äta precis som om jag hade normalvikt. Övergången gjorde jag successivt i flera etapper och numera fungerar det faktiskt över förväntan. Just nu väger jag 115 kg och äter portioner med en kalorimängd motsvarande 85 kg:s nivå.

 

Energifördelningen har jag slutat bry mig om. Det sitter i ryggmärgen numera, men jag räknar fortfarande fram Skaldemans ratio.

 

Limp, jag är nyfiken hur du räknar, gram, kcal? Använder du ett särskilt program?

/R

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använder mig av www.matdagboken.se till olika gramberäkningar. Den är dock aningen summarisk i sina beräkningar och avrundar litet för mycket, Men det finns flera andra tjänster som kan också ge de olika beskeden. Man kan också räkna själv utifrån näringsvärden som flera nätdatabaser har. Googla bara efter ordet  näringsvärde,+ någon matingrediens namn, så hittar du fram.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.