Jump to content

Tran

Viv

Recommended Posts

Jag är för tran, men skeptisk till de processer som det ofta går igenom för att bli kosttillskott. Här nedan är min brevväxling angående Möllers tran där jag tycker de duckade genom att svara svepande och allmänt. Jag undrar vad de exakta processerna är. Har läst om processer som inte alls verkar bra, men det rörde inte specifikt om Möllers tran får jag förtydliga utan var allmän info som skulle kunna vara giltig även för Möllers. Att jag frågade fabrikanten av just Möllers var för att vi använde den hemma just då. Nu gör vi inte det längre, för jag vill minska ner på processade grejer och köra whole food istället.

Kan tänka mig att fermenterad fiskleverolja är mindre processad, men den är märkligt nog dyr som attan. Skippar man den har man ju råd med en massa bra whole food istället.

Jag är nyfiken på fruset tran från Willys, ska kollas!

Min fråga till Möllers tran:

Hej!

I min familj tar vi Möllers tran dagligen, och vi är nyfikna på att veta mer:

- Vilka processer har oljan genomgått?

- Vilka av vitaminerna är tillsatta, i hur stor mängd och från vilka källor?

Svar från Möllers tran:

Hei,

Trana blir raffinert for å fjerne mest mulig av fremmedstoffer som den inneholder.

I løpet av raffineringen blir en del av vitaminene fjernet, og vi tilsetter dermed vitaminer slik at innholdet blir det som er skrevet på etiketten.

Med vennlig hilsen / Best regards

R&D Manager

- - -

Ps. Ska strax fiska upp ett kvarts kilo lax ur frysen som ska bli ceviche till frukost imorgon ;)

• Like 5