Gudrunova

Den här gången går det dåligt! Varför?

Recommended Posts

Jag kör lchf i 5 månader nu när man läser det här, det är low carbs och när man räknar ner carbo då det blir nol. Undrar om man får äta den typ av bröd?

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

Brödet innehåller relativt mycket kolhydrater så om du menar att du vill ligga nära noll så är det inget att ha.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkligen ingen höjdare det brödet. Innehåller både vetegluten och vetemjöl, som båda är giftiga! Här är innehållsförteckningen:

Additional Info
  • Ingredienser: Vatten, vetegluten, äppelfibrer, vetemjöl, rapsolja, linfrön, solrosfrön, kruskakli, äppelcidervinäger, betfiber, jäst och salt.
  • Vikt: 450g
  • Näringsvärde per 100g: Energi 218kcal, protein 22g, kolhydrater 12g, fett 7g, kostfiber 13g.
  • Näringsvärde per skiva: Energi 52kcal, protein 5g, kolhydrater 3g, fett 2g, kostfiber 3g.
  • Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att det inte är så mkt kolhydrater i nötter och mejerier spelar mindre rioll enligt min erfarenhet. Där emot är det ju extraingredienser och inte riktig mat. Det är massor av kalorier i nötter och ost och grädde, som du inte behöver, om jag får vara lite brysk, eftersom du säger att du har lagrat in en del extra fett på kroppen behöver du inte lagra på dig mer via extrakalorier i nötter, ost, grädde alkohol osv. Ät näringsrik strikt mat en period, enbart det, och promenera varje dag.

Vill bara lägga till att nötter faktiskt är oerhört nyttigt! Medelhavskosten innehåller sånt, stenåldersdieten bör ha innehållit rätt mycket nötter. Men visst, man ska väl inte överdriva åt nåt håll och jag vet att nötter innehåller mkt kalorier. Mejerier har jag tagit till mig inte är världens bästa att överäta av, av flera skäl - inte bara viktmässigt. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nån månad efter att jag drog igång denna tråd, eftersom jag var lite nedslagen av den rätt sega viktnedgången, kan jag bara berätta att det nu går bättre. Jag har hållit ut och varit "duktig", levt strict.  Men jag har också lagt in två dagars 16:8-fasta per vecka. Vad det än beror på så är vikten så sakteliga på väg nedåt så nu är jag 2 kg lättare än när jag sist skrev. Det känns alldeles utmärkt!  :D

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Verkligen ingen höjdare det brödet. Innehåller både vetegluten och vetemjöl, som båda är giftiga! Här är innehållsförteckningen:

Additional Info
  • Ingredienser: Vatten, vetegluten, äppelfibrer, vetemjöl, rapsolja, linfrön, solrosfrön, kruskakli, äppelcidervinäger, betfiber, jäst och salt.
  • Vikt: 450g
  • Näringsvärde per 100g: Energi 218kcal, protein 22g, kolhydrater 12g, fett 7g, kostfiber 13g.
  • Näringsvärde per skiva: Energi 52kcal, protein 5g, kolhydrater 3g, fett 2g, kostfiber 3g.

Vill man som LCHF:are äta bröd ibland finns det mycket bättre alternativ som INTE innehåller vete- eller rågmjöl alls, eller i alla fall väldigt lite. Exv den produkt som heter Protein-Toast, eller Proteinbröd av märkt "Va gott". Det är fortfarande en del kolhydrater så man ska inte överkonsumera, men jag tar själv mig en protein-toast nån gång emellanåt när mack-suget blir starkt. Gott rostat! Ännu bättre är att baka själv, finns massor av smarriga recept på bröd som inte innehåller vanligt mjöl alls. 

Men huvudsakligen tror jag man som LCHF:are ska försöka tänka bort bröd till 90 %, det finns så mycket annat att äta. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Samma erfarenhet. Första gången jag åt LCHF 2011 gick jag ner från 76 kg till 71 kg, BMI 24, en vikt jag trivdes med. Men då var jag arbetslös och ensamstående och hade tid att planera inköp och mat. Dessutom tog jag upp joggande (fast det ska ju inte göra mycket för vikten).

Mellan 2012 och 2016 har jag ätit liberal LCHF, men bara gått upp 1 kg per år.

Sedan 2016 har jag försökt gå ner igen genom mer strikt LCHF, men istället gått upp 1 kg per månad, från 76 kg till 87 kg. Nu när jag jobbar heltid och är gift är jag mer beroende av min frus matlagning som jag försöker LCHF-anpassa (se annat inlägg).

Jag vet inte om det funkar sämre andra gången eller om det (i mitt fall) bara är svårare praktiskt i min nuvarande situation.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

5:2 har jag funderat på men avfärdat än så länge. Att vara så hungrig en hel dag, framför allt att lägga sig hungrig, tror jag är mer än jag klarar. Jag kan absolut inte sova om jag är hungrig. Och obs hela tanken med LCHF är ju att slippa gå hungrig! Det var det jag hoppades på. Men när jag läst alla vänliga svar och alla goda råd här så ser det ändå ut som att man får försöka klara det, på något sätt. 5:2, 16:8 eller ännu mer. Verkar inte finnas nån väg runt! Tyvärr och suck. Hatar att vara hungrig...

Jag rekommenderar 16:8 då man ganska fort kommer in i att hoppa över frukost och vänjer kroppen att bli hungrig först vid lunch. 5;2 funkar inte för mig det blir för olika för de olika dagarna och då blir jag hungrig. Jag går ner bra med 16:8 men har då också rätt mycket att gå ner.[emoji4]
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har drabbats av 2:a gången förbannelsen. Det innebär att lchf är kört för dig. Men också att en ny möjlighet har öppnats. Du är nu adapterad att leva på FETT. Din kropp har lärt sig att inte vara ensidigt beroende av kolhydrater utan även av fett. För att gå ned i vikt måste du acceptera att du kan leva av dina lagrade kroppsdepåer.

Du är inte som de andra "sugar junkies"-  beroende av ett stadigt näringsflöde var 3:e timme. Du är självförsörjande så länge du har "depåer" :).  Gå in för fasta och mumsa i dig dina depåer - du kommer att märka att första dagens hunger snart ger vika för en skön tillfredställelse i din kropp då du lever tryggt av dina depåer dag efter dag. Glöm bara inte att fylla på med Seltin / vitamin och kalk samt mkt vätska- och se kilona försvinna :D.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg