Jump to content

Nepal!

Syster
 Share

Recommended Posts

Någon som har varit i Nepal här, som kanske har lite tips att dela med sig av?

Dottern åker till Nepal snart, med sin klass sista året i gymnasiet i tre veckor, jag vet egentligen inte vilka tips jag är ute efter, men allt är av värde  :)

De ska till Katmandu och sedan runt i lite olika byar, bland annat vandra till en by där de ska hjälpa till att bygga ett hus, efter den stora jordbävningen för två år sedan som ödelade stora delar i vissa delar.

Detta är jättespännande  :o

Och en del av det som är spännande är maten, vad kan de förvänta sig?  :huh:

Behövs en adapter? Olika information på den fronten  :unsure:

• Like 6

Har inte varit i Nepal men i Tibet och Norra Indien... så lite liknande länder iaf :)

Jag tänker mest på höjdsjuka, så att hon är förberedd på det ifall hon ska upp på hög höjd. Matmässigt är det nog en blandning av kinesiskt och indiskt. Kommer ihåg att jag åt Jak-kött ett antal gånger, dels som nån slags pizza dels som soppa. Rätt gott men lite segt :)

• Like 5

• 1 month later...
10 minuter sedan, Zepp sade:

Jaaaa.. Tibetaner dricker fettkaffe/Te.. med Jaksmör!

Menna.. frågan är hur vanligt det är i dag?

Kineserna ockuperar ju Tibet sedan länge, så den gamla tibetanska kulturen är nog tyvärr i riskzonen. Men jaksmör låter helt underbart...

Det finns ju entusiaster som håller lamadjur i Sverige för ullens skull. Undrar om det inte skulle gå att hålla jakar här också, för smörets och ostens skull :rolleyes:

• Like 4

8 minuter sedan, Inez sade:

Kineserna ockuperar ju Tibet sedan länge, så den gamla tibetanska kulturen är nog tyvärr i riskzonen. Men jaksmör låter helt underbart...

Det finns ju entusiaster som håller lamadjur i Sverige för ullens skull. Undrar om det inte skulle gå att hålla jakar här också, för smörets och ostens skull :rolleyes:

Kina ockuperar Tibet sedan 1949 om jag minns rätt?

Iallafall så ser kineserna det (Tibet) som en del av det kinesiska väldet.. iomed att Tibet varit tributskyldigt till den Kinesiska kejsaren sedan urminnes tider!

Menna.. det där är geopolitik och Tibet var ett feodalt land vid den tiden då det befriades/okuperades av Tibetanska trupper under Maos kontroll!

Vi kan släppa detta i det här forumet, det är mer om politik, och ingen j*vel är i princip intresserad av Tibet.. förutom att man inte vill att någon annan skall ha överhöghet över området!

Men iallafall.. Tibet var en feodal teokrati.. det mesta låg under olika kloster och befolkningen var i princip livegen.. inte undra på att rätt många tydde sig till Mao och "bonderevolutionen"?

Från det ena till det andra.. Kina har sedan dess undertryckt olika lokala självständighetsrörelser.. samt investerat miljarder i världens högst belägna järnväg.. i Tibet. som förbinder Tibet med Kina.

Sen så till Nepal.. det är en nation utan tributskylldighet till forntida Kinesiska kejsare/mer till Indien.. likt förbannat så har där rått ungefär samma feodala förhållanden.. så där har uppstått en Maoistisk/kommunistisk gerilla som utkämpat ett inbördeskrig mot de feodala krafterna/kungahuset!

Hur som helst.. kungahuset är avsatt, och man har kommit mer till en nationell fred/litta mer demokratisk konstitution, de forna Maoisterna ingår numera i regeringsunderlaget ihop med andra nationella grupper!

Grejen är.. Nepal ligger mellan Kina och Indien.. i princip finns inget där att hämta ur ekonomiskt hänseende, utan det handlar mer om politiskt inflytande samt påverkan på närliggande områden i respektive land!

Mitt uttryck " den gamla tibetanska kulturen " syftade på de nomadiserande jakbönderna, eftersom jag nappade på ämnet jaksmör. Deras traditionella marker lär vara utsatta för samma tryck utifrån som våra renskötande samers är idag, så din undran om hur vanligt det är nu att dricka kaffe/te med jaksmör är mer än befogad. Oavsett den politisk-historiska bakgrunden :)

• Like 1

9 minuter sedan, Inez sade:

Mitt uttryck " den gamla tibetanska kulturen " syftade på de nomadiserande jakbönderna, eftersom jag nappade på ämnet jaksmör. Deras traditionella marker lär vara utsatta för samma tryck utifrån som våra renskötande samers är idag, så din undran om hur vanligt det är nu att dricka kaffe/te med jaksmör är mer än befogad. Oavsett den politisk-historiska bakgrunden.

Mm.. vi kan bortse från de politiska förhållandena.. för oss tog det cirka 400-500 år att förändra dessa!

Vi förlorade vår Östra landsända till Ryssen (Finland), men vann Skåne, Halland, Blekinge, samt Jämtland och Härjedalen!

Det om geopolitik!

Riktigt vad vi skall ha Jämtland samt Härjedalen till är en fråga som jag inte kan besvara?

Skåne, Blekinge, Bohuslän och Halland förefaller lättare att försvara ur nationalekonomisk synpunkt?

Skit samma idag egentligen.. för de som till stora delar lyckades frigöra Finland från Ryssen var till stora delar sk etniska Svenskar.. även om de mer orientrat sig mer mot det Finnska urarvet, det var en anpassning!

Det är så nationer byggs.. dvs till stora delar på myter, som anknyter till gamla traditioner.

Ofta då iallafall förr på olika militära och politiska händelser!

Hur som helst.. sluta svara på detta och så återgår vi till jaksmör i kaffe/te.. Nepal!

Näe.. Nepal är oxå ett outtömligt ämne tack vare ett rätt nyss avslutat inbördeskrig!

1 timme sedan, Zepp sade:

Jaaaa.. Tibetaner dricker fettkaffe/Te.. med Jaksmör!

Menna.. frågan är hur vanligt det är i dag?

Fettkaffe eller fette har de nog inte sett till i Nepal, däremot te av alla de sorter och nationalrätten Dal Bhat som är en tallrik med ris, en tallrik med linser och ett par små tallrikar med olika röror med grönsaker och ibland kyckling. denna maträtt förtärdes morgon, lunch och middag. Den andra vanliga maträtten var små degknyten som heter MoMo, som dumplings ungefär, fyllda med olika röror, och kokta, tror jag.

• Like 4

Just nu, Syster sade:

Fettkaffe eller fette har de nog inte sett till i Nepal, däremot te av alla de sorter och nationalrätten Dal Bhat som är en tallrik med ris, en tallrik med linser och ett par små tallrikar med olika röror med grönsaker och ibland kyckling. denna maträtt förtärdes morgon, lunch och middag. Den andra vanliga maträtten var små degknyten som heter MoMo, som dumplings ungefär, fyllda med olika röror, och kokta, tror jag.

Eh.. jag har lixom heller inte några problem med min vilja att besöka alla världens länder, testa deras matkultur.. även om den inte längre inbefattar Jaksmör i kaffe/te!

För övrigt så tror jag att det är te främst iomed att både nepal och tibet låg på Tevägen.. från Kina?

Menna.. Shangri la, är till stora delar en myt.. men oxå en myt baserat på en självständig dalgång j*vligt långt borta från alla nationella regeringar.. beläget i Tibet!

Ooh jag vill åka till Tibet och Nepal.. iallafall mellan pension och äldreboende!

Gärna med flyg/järnväg.. jag skiter således i min påverkan på den globala uppvärmningen.. efter mig.. intet/ragnarök!

Hur som helst.. jag är svensk.. dvs rätt rik i världsmåttstock sett, jag unnar mig att resa medels flyg.. jag har råd med detta iomed att jag har arbete/fast inkomst!

På det så ligger jag lite till vänster i Sverige när det gäller politik, det har då inte alltid, men för det mesta gjort att jag hamnat lite till vänster när det oxå handlat om världspolitik!

Om man säger som så.. det är en sak att sitta här i Sverige och försöka utvärdera vad som händer i resten av världen.. jag vill väldigt gärna besöka de länder där de av mig politiskt föredragna lösningarna har vunnit/förlorat!

Nämenaltså.. vill gärna besöka Vietnam, Kuba, Laos, Tibet, Nepal.. om de kan säkra min trygghet som turist!

Och jag vill promenixa på Kinesiska muren.. samt besöka Himmelska Fridens torg.. trots att där varit ett scenario av uppror och dödligt våld för att underkuva det samma.. milt sagt!

• Like 1