Oakbeach Posted February 6, 2017 Share Posted February 6, 2017 Hej, Läste ett svar i en frågespalt "Fråga Wold" i tidningen Faktum Nr 173 Februari 2017, där svarade Wold på en fråga om man kan vara immun mot vinterkräksjuka att "Det finns personer som inte får infektioner av calicivirus, för att de inte har de sockerstrukturer på sina tarmceller som viruset binder till." Jag äter LCHF och blir inte kräksjuk (knack, knack) men min man och mina barn som inte äter LCHF blir kräksjuka minst 2 gånger per år. Kan man påverka dessa sockerstrukturer på tarmcellerna genom att ändra sin kost? Skulle man kunna undvika vinterkräksjukan? (Agnes Wold är professor i klinisk bakteriologi vid Sahlgrenska akademin i Göteborg, enligt frågespalten, om någon undrar) 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted February 6, 2017 Share Posted February 6, 2017 Du äter LCHF och får inte vinterkräksjuka, där har du svaret på din fråga. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted February 6, 2017 Share Posted February 6, 2017 Om man har en gen som heter futt är man extra immun mot vinterkräksjuka. Du kanske har den men inte din man och dina barn. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted February 6, 2017 Share Posted February 6, 2017 Nu kan jag inget om sockerstrukturerna men tänker att om man äter bra mat (hur man nu vill definiera det, jag definierar det som LCHF/Paleo) så stärks hela immunförsvaret. Är man glutenfri så är nog tarmen dessutom hyfsat oskadad. Min man och mina barn föll för influensa med inslag av kräkning för ett par veckor sedan och 7-åringen föll dessutom två gånger efter bara ett par dagar i skolan. Minst 6 dagar med över 39*C feber. Jag äter LCHF, övriga familjen inte fullt ut. Jag har hittills klarat mig från denna omgång. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted February 6, 2017 Share Posted February 6, 2017 Vare sig förkylning eller kräksjuka sedan jag började med LCHF. Ju striktare jag är dess bättre jag mår. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inez Posted February 6, 2017 Share Posted February 6, 2017 Jag börjar få hybris... tror att jag är immun mot allt utom olyckor Personer i min omgivning är så oroliga att smitta mig med det ena eller andra, eftersom jag uppnått en övermogen ålder och alltså borde ha nedsatt motståndskraft. Men runt nyår vistades jag i flera dagar på ibland bara halvmeters avstånd från min då jätteförkylda dotter, som är i sina bästa år men vägrar LCHF. Allt som hände var att jag nös två gånger veckan efter. Men jag mådde precis lika förträffligt som vanligt. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl August Arge Posted February 6, 2017 Share Posted February 6, 2017 Jag börjar få hybris... tror att jag är immun mot allt utom olyckor Personer i min omgivning är så oroliga att smitta mig med det ena eller andra, eftersom jag uppnått en övermogen ålder och alltså borde ha nedsatt motståndskraft. Men runt nyår vistades jag i flera dagar på ibland bara halvmeters avstånd från min då jätteförkylda dotter, som är i sina bästa år men vägrar LCHF. Allt som hände var att jag nös två gånger veckan efter. Men jag mådde precis lika förträffligt som vanligt. Jag har det precis sådan.......knackar knackar...ta i trä 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted February 7, 2017 Share Posted February 7, 2017 Jag har aldrig haft vinterkräksjukan, inte mina barn heller, varken före eller efter LCHF. I övrigt har jag samma erfarenhet som Inez och Carl August Arge. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted February 7, 2017 Share Posted February 7, 2017 Magsjuk har jag varit I mitt liv, men det har inte hänt ofta. Förkylningar...ja, ingen skillnad mot fore LCHF. Någon gang per år eller vartannat år, typ. De senaste har varit av typen fullkomligt utslagen I några dagar. Kanske var det lite battre de första åren. Kanske var jag striktare då...eller nåt. Men det är lite svårt att saga med den normalfrekvensen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted February 7, 2017 Share Posted February 7, 2017 Det här med infektioner kan ju vara lite lurigt, då man oftast blir immun ett tag efter en sjukdom, gäller inte vinterkräksjukan, men alla förkylningar och influensan. Så har man haft ett par, tre förkylningar ett år, så kanske man klarar sig nästa år (om man har ett normalt immunförsvar). Insjuknar man i influensan ett år så brukar det ofta ta några år igen, till dess att viruset har ändrats så mycket att kroppen inte känner igen det längre. Det var lite intressant med den så kallade "svininfluensan", det var de unga som blev mest sjuka, och de äldre klarade sig bättre på grund av att svininfluensan var/är släkt med spanska sjukan som de flesta äldre redan hade haft då den gick ända in på 40-talet, tror jag. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HelenaB Posted February 8, 2017 Share Posted February 8, 2017 Jag spekulerar i att man på en bra LCHF/Paleo-kost får en bättre och stabilt sur magsyra som då också fyller sin funktion att ta kål på bakterier, virus och parasiter. Det är när magsyran blir för hög i Ph-värde som den släpper vidare dessa skadliga organismer levande. Det utesluter inte gener mm. När jag har haft skov i mitt sockerberoende och fallit för trollpratet och ätit en kolhydratrikare kost kommer förkylningar mm säkrare än ett brev på posten. När trollet hålls i schack är jag oförskämt frisk . Det går inte att göra en generell slutledning av det men inget hindrar en från att spekulera! "I have the best health in the word, really the best. It's great! Obs! Satir... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted February 8, 2017 Share Posted February 8, 2017 Jag brukar klara mig från både magsjuka och förkylningar. Jobbar med människor som är nära inpå mig och de är inte så värst noggranna med hygienen alla gånger.... Brukar undvika att vara kaxig över min friskhet för det kan straffa sig. Denna veckan har jag dock åkt på en dunderförkylning. Gubben min var ju förkyld för två veckor sedan. Ojojoj....han..... herregud... Idag har jag städat en toalett på jobbet som en av mina skyddslingar hade kräkts ner ordentligt två ggr. Jag tog en näve vitpeppar efteråt och mycket sprit(hand-) för säkerhets skull. Håller tummarna. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted February 9, 2017 Share Posted February 9, 2017 Vinterkräksjuka och influensa har jag mig veterligt aldrig haft men förkyld kan jag fortfarande bli. Fast sällan och lindrigt... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skymning Posted February 14, 2017 Share Posted February 14, 2017 Jag har aldrig haft varken vinterkräksjuka eller influensa, peppar peppar, men jag är manisk när det kommer till handhygien då det går, samma med resten av min familj som heller aldrig haft det. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 14, 2017 Share Posted February 14, 2017 Nästa jul vill jag ha tips om hur man blir immun mot RS-virus.. iomed att både jag och min mor var sjuka hela veckan i Maspalomas! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts