bonilsinge Postad 7 Februari, 2017 Share Postad 7 Februari, 2017 Läser en artikel i DN http://www.dn.se/ekonomi/100-miljoner-till-forskning-om-havre/ Man häpnar återigen när man läser att diabetes skall utrotas med hjälp av bl.a. havreprodukter. Det hela blir mer lättförståligt när man ser vem som skall vara forskningsledare. Mamma mia............... 6 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Detta är ett populärt inlägg. Erik 2 Postad 7 Februari, 2017 Detta är ett populärt inlägg. Share Postad 7 Februari, 2017 Mycket intressant att läsa där. "Projektet ska bedrivas i samarbete med Lunds tekniska högskola, Sveriges lantbruksuniversitet, Lantmännen, Oatley och Swedish Fiber. – Det unika med programmet är att industrin sitter i förarsätet i projekten som är konstellationer av lärosäten och företag. Projekten ska ha en långsiktig forskningsplan som utgår från vilka behov industrin ser av nya produkter på tio-femton års sikt, säger Eva Regårdh, kommunikationschef på SSF." 11 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Detta är ett populärt inlägg. Inez Postad 7 Februari, 2017 Detta är ett populärt inlägg. Share Postad 7 Februari, 2017 Läser en artikel i DN http://www.dn.se/ekonomi/100-miljoner-till-forskning-om-havre/ Man häpnar återigen när man läser att diabetes skall utrotas med hjälp av bl.a. havreprodukter. Det hela blir mer lättförståligt när man ser vem som skall vara forskningsledare. Mamma mia............... "... har fått 100 miljoner kronor för att höja näringsinnehållet och göra havre till en stor svensk exportvara." 100 miljoner! "100 miljoner går också till ett forskningsprojekt som syftar till att individanpassa medicin mot diabetes. Projektet integrerar akademi, industri (min kursivering) och sjukvård." Man får krupp när så mycket forskningspengar satsas på så totalt fel saker. Och när industrin leder projekten, så kan man verkligen ifrågasätta om det ens bör få kallas forskning. Ett bättre namn är "forskarassisterad produktutveckling". 11 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Xiro Postad 7 Februari, 2017 Share Postad 7 Februari, 2017 Duktiga skattefinansierade idioter 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MariaF Postad 7 Februari, 2017 Share Postad 7 Februari, 2017 Och när industrin leder projekten, så kan man verkligen ifrågasätta om det ens bör få kallas forskning. Ett bättre namn är "forskarassisterad produktutveckling". Ett otroligt passande namn! Jag blir så arg när det kallas forskning och ska ledas av industrin. Jag tappar förtroendet för all forskning bara för det! 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
HelenaB Postad 8 Februari, 2017 Share Postad 8 Februari, 2017 Inte för att jag heller tror att havre kan frälsa världen men, det är inte förknippat med ett annat projekt som också fick pengar för att forska på individanpassad medicin mot diabetes. Mot diabetesprojektet har jag inte särskilt många invändningar med tanke på alla typ 1 diabetiker. Tyvärr är det en skrämmande ökning av antalet DT1, 2 barn om dagen i Sverige diagnostiseras med detta. Mer forskning på vad som orsakar det borde vara prio men så länge vi faktiskt inte vet exakt vad som triggar den behöver ju dessa medicin för att överleva. All hjälp som dessa framför allt barn kan få är till enorm nytta till de familjer som drabbas. Barnen behöver ständig övervakning eftersom saker kan gå snett väldigt fort. Jag tycker att det är viktigt att diskutera och lobba för att staten ska bekosta oberoende forskning men där finns det idag tydliga riktlinjer som styr vart medlen går. De som söker pengar ska göra det ihop med företag för att det ska kunna generera inkomster och jobb. En inte helt tokig tanke men tyvärr en som ofta leder fel när det kommer till forskning för hälsa. 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ArneAnka Postad 8 Februari, 2017 Share Postad 8 Februari, 2017 Det finns hälsofördelar med havre. Kan man ersätta sämre alternativ med något som är lite bättre så är det ju ändå ett steg i rätt riktning. http://lantmannen.com/en/about-lantmannen/press-and-publications/news/news-page/news/grotatare-lever-langre-enligt-ny-forskning/1792585 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
iAnna Postad 8 Februari, 2017 Share Postad 8 Februari, 2017 Det finns hälsofördelar med havre. Kan man ersätta sämre alternativ med något som är lite bättre så är det ju ändå ett steg i rätt riktning. http://lantmannen.com/en/about-lantmannen/press-and-publications/news/news-page/news/grotatare-lever-langre-enligt-ny-forskning/1792585 Havregrynsgröt kommer inte särskilt högt upp på listan med de mest näringstäta/näringsrika livsmedel.Typ på nedre fjärdedelen av skalan. http://matkalkyl.se/se-havregrynsgrotfullkorn.php 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ArneAnka Postad 8 Februari, 2017 Share Postad 8 Februari, 2017 Havregrynsgröt kommer inte särskilt högt upp på listan med de mest näringstäta/näringsrika livsmedel.Typ på nedre fjärdedelen av skalan. http://matkalkyl.se/se-havregrynsgrotfullkorn.php Ja särskilt näringstätt är det inte, men det skrev jag inte heller. Jag skrev att det finns hälsofördelar med havregryn. Exempelvis: Minskad risk för kolorektalcancer, bra för tarmbakterierna, mindre spår av inflammation och plack i blod och kärlvägg, förebygger gikt, stimulerar produktionen av lektin i levern som rensar kroppen på gifter. Äter man inte strikt lchf kan havregrynsgröt med frön, nötter och bär vara en bra och hälsosam frukost. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Peter B Postad 8 Februari, 2017 Share Postad 8 Februari, 2017 Ja särskilt näringstätt är det inte, men det skrev jag inte heller. Jag skrev att det finns hälsofördelar med havregryn. Exempelvis: Minskad risk för kolorektalcancer, bra för tarmbakterierna, mindre spår av inflammation och plack i blod och kärlvägg, förebygger gikt, stimulerar produktionen av lektin i levern som rensar kroppen på gifter. Äter man inte strikt lchf kan havregrynsgröt med frön, nötter och bär vara en bra och hälsosam frukost. Äter man LCHF (strikt/moderat/liberal) så tycker jag att det är tveksamt att dagligen äta havregrynsgröt... men jag kan hålla med om att det är mycket möjligt att havre är ett bättre alternativ än vete, det är nog i det perspektivet man ska se det. 7 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ArneAnka Postad 8 Februari, 2017 Share Postad 8 Februari, 2017 Äter man LCHF (strikt/moderat/liberal) så tycker jag att det är tveksamt att dagligen äta havregrynsgröt... men jag kan hålla med om att det är mycket möjligt att havre är ett bättre alternativ än vete, det är nog i det perspektivet man ska se det. Ja en tallrik havregrynsgröt är tveklöst ett mycket bättre alternativ än smörgåsar gjorda på vitt mjöl och sirap. Havregryn innehåller betaglukaner som stabiliserar blodsockret så det hade varit intressant om någon som äter LCHF, (Kostdoktorn själv kanske?), vill mäta blodsockernivån efter havregrynsgröt till frukost. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Inez Postad 8 Februari, 2017 Share Postad 8 Februari, 2017 Nu är havreprojektet inte helhjärtat inriktat på vår hälsa... forskningen skall visserligen försöka få fram näringstätare havresorter, men orsaken till att man valde just havre är att det är det sädesslag som bäst lämpar sig på våra jordar. Slutmålet är att havre skall bli en stor exportvara för Sverige. Industrin sitter ju i ledningen för projektet. 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ArneAnka Postad 8 Februari, 2017 Share Postad 8 Februari, 2017 Nu är havreprojektet inte helhjärtat inriktat på vår hälsa... forskningen skall visserligen försöka få fram näringstätare havresorter, men orsaken till att man valde just havre är att det är det sädesslag som bäst lämpar sig på våra jordar. Slutmålet är att havre skall bli en stor exportvara för Sverige. Industrin sitter ju i ledningen för projektet. Ja vi vet av historien hur det brukar gå när industrin ska massproducera och öka intäkterna. Förmodligen blir det genmodifierade grödor med urlakade jordar och en produkt som är mer eller mindre helt tom på näring. Tyvärr. 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst jala Postad 8 Februari, 2017 Share Postad 8 Februari, 2017 Nu är havreprojektet inte helhjärtat inriktat på vår hälsa... forskningen skall visserligen försöka få fram näringstätare havresorter, men orsaken till att man valde just havre är att det är det sädesslag som bäst lämpar sig på våra jordar. Slutmålet är att havre skall bli en stor exportvara för Sverige. Industrin sitter ju i ledningen för projektet. Skicka hela skitprojektet i soptunnan. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
stoscha Postad 8 Februari, 2017 Share Postad 8 Februari, 2017 Risken blir väl att havret blir lika farligt för kroppen som kortvetet är 6 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Zepp Postad 9 Februari, 2017 Share Postad 9 Februari, 2017 Inte för att jag heller tror att havre kan frälsa världen men, det är inte förknippat med ett annat projekt som också fick pengar för att forska på individanpassad medicin mot diabetes. Mot diabetesprojektet har jag inte särskilt många invändningar med tanke på alla typ 1 diabetiker. Tyvärr är det en skrämmande ökning av antalet DT1, 2 barn om dagen i Sverige diagnostiseras med detta. Mer forskning på vad som orsakar det borde vara prio men så länge vi faktiskt inte vet exakt vad som triggar den behöver ju dessa medicin för att överleva. All hjälp som dessa framför allt barn kan få är till enorm nytta till de familjer som drabbas. Barnen behöver ständig övervakning eftersom saker kan gå snett väldigt fort. Jag tycker att det är viktigt att diskutera och lobba för att staten ska bekosta oberoende forskning men där finns det idag tydliga riktlinjer som styr vart medlen går. De som söker pengar ska göra det ihop med företag för att det ska kunna generera inkomster och jobb. En inte helt tokig tanke men tyvärr en som ofta leder fel när det kommer till forskning för hälsa. "Det är fler 70-80-åringar som insjuknar i typ 1 diabetes än barn. En ny svensk studie visar att bara blodprov kan säkra en riktig diabetesdiagnos och behandling. En stor svensk kartläggning av så gott som samtliga i Kronobergs län som insjuknat i diabetes under tre år slår hål på flera myter om vem som drabbas av vilken sorts diabetes." http://diabetesportalen.se/arkiv-foer-nyheter/gammelmormor-faar-typ-1-diabetes-bara-blodprov-ger-raett-diagnos/ 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Effie Postad 10 Februari, 2017 Share Postad 10 Februari, 2017 Och jag hittade någon lank på Facebook till en artikel I nån populärtidskrift om att öka förbränningen...äta mycket calcium och vad mer det nu var. Havregryn ingick I alla fall, det var så nyttigt och mättande. Jag tyckte mest det lät konstigt alltihop. Det later ju som att en allmän reklamkampanj för havre pågår. 5 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst jala Postad 10 Februari, 2017 Share Postad 10 Februari, 2017 "Det är fler 70-80-åringar som insjuknar i typ 1 diabetes än barn. En ny svensk studie visar att bara blodprov kan säkra en riktig diabetesdiagnos och behandling. En stor svensk kartläggning av så gott som samtliga i Kronobergs län som insjuknat i diabetes under tre år slår hål på flera myter om vem som drabbas av vilken sorts diabetes." http://diabetesportalen.se/arkiv-foer-nyheter/gammelmormor-faar-typ-1-diabetes-bara-blodprov-ger-raett-diagnos/ Gammal skåpmat Zepp. http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/57c5e1cc8e0e741d770024b3-diabetes http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/57c5e1cc8e0e741d770024b3-diabetes http://annikadahlqvist.com/2011/05/31/gammelmormor-far-typ-1-diabetes/ http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/okand-miljofaktor-ger-fler-diabetesfall/ Det hade varit intressant att se avhandlingen till det du länkade till. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
HelenaB Postad 10 Februari, 2017 Share Postad 10 Februari, 2017 Absolut Zepp, det drabbar även vuxna, men det som gör det allra jobbigast för familjerna är när barnen är så små att de inte kan uttrycka hur de mår. Likadant med dementa eller övriga med nedsatt mental förmåga som inte kan kommunicera på ett behövligt sätt om sin situation. Då är man beroende av hjälpmedel. Jag förringar inte att det är extremt jobbig sjukdom att få oavsett ålder. De man idag vet är att väldigt många med DT1 också har eller får en annan autoimmun sjukdom, vanligast celeaki. I det sammanhanget kan man ju fundera på vilket som kommer först, glutenproblemen eller diabetesen... 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Zepp Postad 10 Februari, 2017 Share Postad 10 Februari, 2017 Gammal skåpmat Zepp. http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/57c5e1cc8e0e741d770024b3-diabetes http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/57c5e1cc8e0e741d770024b3-diabetes http://annikadahlqvist.com/2011/05/31/gammelmormor-far-typ-1-diabetes/ http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/okand-miljofaktor-ger-fler-diabetesfall/ Det hade varit intressant att se avhandlingen till det du länkade till. http://www.diabetesresearchclinicalpractice.com/article/S0168-8227(08)00334-3/abstract Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst jala Postad 10 Februari, 2017 Share Postad 10 Februari, 2017 Tack Zepp. Det är inget som jag kommer åt mer än abstraktet. Vad drar du själv för slutsats av det? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ArneAnka Postad 10 Februari, 2017 Share Postad 10 Februari, 2017 Att gamlingar insjuknar i diabetes är inte särskilt förvånande när man ser vad de sätter i sig. Det ska ju fikas dagligen med kakor, paj, saft och bullar. Smörgåsar till frukost och kvällsmat. När de väl kommer till äldreboendet så blir det risgrynsgröt med saftsås. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst jala Postad 10 Februari, 2017 Share Postad 10 Februari, 2017 För att inte tala om sockerstinna näringsdrycker. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Zepp Postad 11 Februari, 2017 Share Postad 11 Februari, 2017 Tack Zepp. Det är inget som jag kommer åt mer än abstraktet. Vad drar du själv för slutsats av det? Jag kommer heller inte åt mer än abstractet! Slutsatsen jag drar är att det finns en massa myter om olika former av diabetes.. dvs vi vet rätt lite! Myten om ungdomsdiabetes och äldrediabetes är hur som helst krossad, det är som det mesta, betydligt mer komplicerat än vad vi tidigare förstod/vill veta! Och numera ställs allt på huvudet.. iomed att ungdomarna drabbas av äldrediabetes och de äldre utav ungdomsdiabetes!? 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
DRAKULLA Postad 11 Februari, 2017 Share Postad 11 Februari, 2017 Fördelen med havre även om jag inte äter det själv så är det ju glutenfritt och har enligt alla insulinindexlistor som jag sett riktigt lågt insulinpåslag, långt under både kött, fisk och ost. Därmed inte sagt att det är näringsrikt. Här är en jämförelse av glykemiskt index kontra insulinindex: 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Zepp Postad 11 Februari, 2017 Share Postad 11 Februari, 2017 Mm.. prexis.. insulin är ett jätteviktigt hormon i kroppen.. det är en rätt övergripande regleringsmekanism för lite olika saker och tenderar rätt lätt att ta överhanden över andra hormoner/signalsubstanser! Det enklaste är att det reglerar blodsocker och aminosyror! Grejen är att insulin är livsviktigt.. den andra grejen är att hyperinsulinemi är ett symptom i det metabola syndromet! Och hyperinsulinemi definieras som en förhöjd insulinhalt i förhållande till blodsockret.. oftast handlar det om insulinresistens! Menna.. menna.. hur åtgärdar man då detta själv? Ja altså.. lider man av det metabola syndromet så är det inte så himla enkelt. För.. vi behöver insulin dels för vår proteinsyntes och för blodsockerreglering! Här på forumet så tenderar vi hur som helst att anse att det enklaste är att dra ner drastiskt på kolhydraterna/nolla dessa så gott det går.. och låta insulinet sköta aminosyrorna/proteinsyntesen! Iallafall.. för vissa så krävs det mer.. man reverserar inte alltid hyperinsulinemi så enkelt.. speciellt inte om man levt med detta under långa tider! Det är då som Jason Fungs råd kommer in.. likaså mer fysisk aktvitet! Dvs fasta och helst ökad fysisk ansträngning! 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst jala Postad 11 Februari, 2017 Share Postad 11 Februari, 2017 Jag kommer heller inte åt mer än abstractet! Slutsatsen jag drar är att det finns en massa myter om olika former av diabetes.. dvs vi vet rätt lite! Myten om ungdomsdiabetes och äldrediabetes är hur som helst krossad, det är som det mesta, betydligt mer komplicerat än vad vi tidigare förstod/vill veta! Och numera ställs allt på huvudet.. iomed att ungdomarna drabbas av äldrediabetes och de äldre utav ungdomsdiabetes!? Det torde väl stå helt klart att alt är kostrelaterat. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Zepp Postad 11 Februari, 2017 Share Postad 11 Februari, 2017 Det torde väl stå helt klart att alt är kostrelaterat. Mnjaeä.. det är oftast betydligt mer komplicerat när det kommer till befolkningsnivå! Men som jag sagt tidigare.. här på forumet så är kolhydratredukltion/nollning så gott det går, en vanlig rekommendation! Det påverkar i huvudsak hyperinsulinemi.. om denna är orsakad av att vara Homo Sapiens Sapiens med sina begränsade glukoslagringsresurser och i övrigt ett svenskt/västerländskt leverne! Och så länge man tillhör den kategorin så lär det funka! Har man levt länge med dessa tillkortakommanden/fördelar, så är Jason Fungs råd ytterligare ett sätt att reversera det hela! Paolo Robertos råd om minst två timmars löpning om dagen är ett annat! Vi talar då om vår begränsade förmåga att hantera och lagra glukos.. i slutändan om insulinresistens och i förlängningen utav detta om om hyperinsulinemi/metabolt syndrom! 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Melker Postad 11 Februari, 2017 Share Postad 11 Februari, 2017 Hm, ser med förvåning på Drakullas grafer. Hur kan vit pasta ha mindre insulinindex än kött? Mäter de per vikt eller energiinnehåll? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Zepp Postad 12 Februari, 2017 Share Postad 12 Februari, 2017 De mäter per energiinnehåll, 250 Kcal! https://en.wikipedia.org/wiki/Insulin_index Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
DRAKULLA Postad 12 Februari, 2017 Share Postad 12 Februari, 2017 Hm, ser med förvåning på Drakullas grafer. Hur kan vit pasta ha mindre insulinindex än kött? Mäter de per vikt eller energiinnehåll? Ja, det är svårt att tro på att pasta skulle ha så lågt index. Kollar man runt så verkar det vara så. Det är ju också jättekonstigt att fisk och kött har ett ganska högt insulinindex. Här är en kille på youtube som själv ville testa om det verkligen kan stämma eller i alla fall vad som händer med vikten under experimenetet: Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Angelico Postad 12 Februari, 2017 Share Postad 12 Februari, 2017 Ja, det är svårt att tro på att pasta skulle ha så lågt index. Kollar man runt så verkar det vara så. Det är ju också jättekonstigt att fisk och kött har ett ganska högt insulinindex. Här är en kille på youtube som själv ville testa om det verkligen kan stämma eller i alla fall vad som händer med vikten under experimenetet: Svårigheten med att äta en kost med mkt vetemjöl som i pizza pasta och bröd är väl mer dels att det ger ökad hunger och det beror väl ändå på blodsockerhöjning? Min erfarenhet är att en tallrik pasta triggade min hunger otroligt och jag kunde äta hur mkt som helst, Att inte gå upp i vikt av vitt mjöl kanske i övrigt funkar om man bara äter det ganska strikt och inte som vanligt med en massa tillbehör på pizzan, pastan, kakan av vetemjöl. Tänker på det där med att man inte ska blanda kolhydrater ocg fett. Strikt vegankost med massor av grönsaker, inget tillsatt fett och så mkt vetemjöl skulle säert funka om man har en mage som tål mjöl och ett psyke som kan stå emot ceavings som kommer av kolhydraterna. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Melker Postad 12 Februari, 2017 Share Postad 12 Februari, 2017 Ursäkta, jag måste ha blivit gubbtjurig men när det gått 4 min av videon och han bara babblar runt utan att komma någonstans orkade jag inte längre. Fram för mer effektiv text och mindre egobyggande videos... 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Xiro Postad 12 Februari, 2017 Share Postad 12 Februari, 2017 Kött kan ju vara väldigt olika, gissar att det är väldigt magert kött de använt för diagrammet. Sånt äter jag bara om jag blir bjuden. Samma för fisk. Fetare bättre grejer skulle jag tro har ett betydligt lägre index. Samma för fisk, eller vad som helst. Sedan funderar jag på: - baseras index på momentant toppvärde eller arean under kurvan? - hela måltiden blir nåt helt annat än de enskilda ingredienserna, fett drar ner toppvärdena och även arean under kurvan gissar jag, - ett kanske intressantare synsätt är näring och hälsoeffekt per insulinsvar? Ps. I somras roade jag mig med att bildgoogla blodsockersvar bl a för hela måltider. Lärorikt, rekommenderas! 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Postad 13 Februari, 2017 Share Postad 13 Februari, 2017 Ursäkta, jag måste ha blivit gubbtjurig men när det gått 4 min av videon och han bara babblar runt utan att komma någonstans orkade jag inte längre. Fram för mer effektiv text och mindre egobyggande videos... Började också titta men fick stänga av. Blah, blah, blah. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
DRAKULLA Postad 13 Februari, 2017 Share Postad 13 Februari, 2017 Jag kan hålla med om videon var lite seg men jag tycker ändå att själva ämnet är intressant. Något som höjer blodsockret mycket behöver alltså inte ge motsvarande effekt på insulinet. Även Eric Berg har en undervisande video på Youtube om insulinindex( bifogar den inte). Xiro! Ja, det stämmer att ju fetare fisk och kött o.s.v. desto lägre index. Det gäller ju även för Glykemiskt index. Men dessa två index går inte exakt hand i hand. Det är intressant. Angelico! Det finns många anledningar att skippa vetemjöl mm. Håller med. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
John Postad 13 Februari, 2017 Share Postad 13 Februari, 2017 Något som höjer blodsockret mycket behöver alltså inte ge motsvarande effekt på insulinet. Är inte insulinets funktion att reglera blodsockret så kroppen inte skadas? Varför skulle kroppen tillåta en blodsockernivå som kan vara skadlig för den? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
DRAKULLA Postad 13 Februari, 2017 Share Postad 13 Februari, 2017 Är inte insulinets funktion att reglera blodsockret så kroppen inte skadas? Varför skulle kroppen tillåta en blodsockernivå som kan vara skadlig för den? Bra fråga! Jag överlåter den till någon med mer kunskap i ämnet. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Zepp Postad 13 Februari, 2017 Share Postad 13 Februari, 2017 Är inte insulinets funktion att reglera blodsockret så kroppen inte skadas? Varför skulle kroppen tillåta en blodsockernivå som kan vara skadlig för den? Jodå.. det är en av funktionerna! Oså på det, vi har fem hormoner som höjer blodsocker men bara ett som sänker det. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
John Postad 15 Februari, 2017 Share Postad 15 Februari, 2017 Jodå.. det är en av funktionerna! Oså på det, vi har fem hormoner som höjer blodsocker men bara ett som sänker det. Jo, och min andra fråga? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Zepp Postad 15 Februari, 2017 Share Postad 15 Februari, 2017 Jo, och min andra fråga? Först så kan det vara ett sjukligt tillstånd.. typ diabetes. För det andra så funkar de andra homonerna i specefika situationer.. tex vid stress.. då skall blodsockret vara förhöjt så du har energi för att springa ifrån den där sabeltandade tigern! Nu så är den utdöd sedan länge.. men vår kropp reagerar ändå som om den fanns.. fast på annat som inte fanns tidigare. Såå.. jo insulinet sänker blodsockret, däremot så kan det över tid krävas allt mer.. tills man till slut blir insulinresistent. Sen så hoppar vi raskt till protein.. inmundigar man sådant så stiger oxå insulin.. men för att man inte skall drabbas utav hypoglykemi så stiger även Glukagon proportionerligt. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
John Postad 16 Februari, 2017 Share Postad 16 Februari, 2017 ... Två friska personer avnjuter en stillsam middag i rofylld miljö. Den ena äter en bit kött, den andra pasta. Köttätaren får större insulinpåslag än ätaren av vit pasta. Pastaätaren kommer få för högt blodsocker, men kroppen bryr sig inte? Varför ger det lilla proteinet i köttet större insulinpåslag än alla kolhydraterna i pastan hos två friska, icke-stressade personer? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Xiro Postad 16 Februari, 2017 Share Postad 16 Februari, 2017 Jämför hel måltid och alla hälsoeffekter istället. Och vad menas med kött? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Zepp Postad 16 Februari, 2017 Share Postad 16 Februari, 2017 Två friska personer avnjuter en stillsam middag i rofylld miljö. Den ena äter en bit kött, den andra pasta. Köttätaren får större insulinpåslag än ätaren av vit pasta. Pastaätaren kommer få för högt blodsocker, men kroppen bryr sig inte? Varför ger det lilla proteinet i köttet större insulinpåslag än alla kolhydraterna i pastan hos två friska, icke-stressade personer? "Men kroppen bryr sig inte?" Jo det gör den.. och den utsöndrar ännnumera insulin.. om man är frisk och det fortfarande finns utrymme att lagra glukos/glykogen. En av de nackdelar vi har som art är att vi har ett begränsat utrymme att lagra glukos.. så man bör ha gjort plats för mer innan man äter mer. Såå.. förutom att räkna kalorier så bör man även räkna hur många kilometer man sprungit i högt tempo innan man fyller på glykogenförådet. Har man inte sprungit alls så kan man hoppa kolisarna, de behöver då knappast fyllas på. Sen snabbt till aminosyror.. de kräver oxå insulin för att komma in i cellerna/in i proteinsyntesen. Kroppen känner av om du äter protein och/eller kolhydrater.. om det är aminosyrehalten som stiger i blodet så utsöndras oxå glukagon.. därmed så slipper du hypoglykemi. Sen så handlar det oxå om upptagningsförmåga och tid! Det går allra fortast att ta upp glukos.. tar cirka en halv timme och man tar upp cirka 1 gram/kilo.. per timme.. och som regel så är det mesta upptaget inom 2 timmar. Sen så börjar aminosyrehalten stiga.. det tar iallafall 1-2 timmar innan det blir några nivåer i blodet. Sist men inte minst.. så tar man upp fett. Grejen är att är man frisk kan man äta lite vad/hur som helst.. kroppen grejar detta. Problemet som är vanligt i dag är när man tangerar medelåldern.. då är det lixom inte lika säkert att kroppen är lika fit, man kanske rent utav missbrukat bukspottkörtelns förmåga att hantera olika macronutrienter? Dvs man är mer eller mindre insulinresistent.. dvs dina celler är immuna mot insulinets signaler.. då krävs det mer insulin för att sänka blodsocker till en normal nivå. Tillståndet kallas för hyperinsulinemi.. dvs en förhöjd insulinhalt som inte står i proportion till blodsockret. Problemet är rätt lätt löst för de flesta.. man minskar den glykemiska belastningen.. alternativt så springer man i högt tempo 1-2 timmar per dag, för att göra utrymme i glykogendepåerna. Den andra grejen är att aminosyror.. vissa iallafall är essentiella, dessa vill man lixom inte gå miste om. 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Recommended Posts