MariaF

MAF-tråd

Recommended Posts

Maria, jag måste bara fråga en sak. Hur noga är du med uppvärmning och nedvarvning? Maffetone säger ju att man ska långsamt (15 min) få upp pulsen till MAF-puls (som ju nu ligger på 129 för mig, kom jag på och inte längre 131 :(), och sedan ska man dessutom ägna 15 min i slutet för att få ner pulsen. Jag kan köpa 15 min "uppvärmning" (vilket för mig innebär myyycket långsam gång), men att varva ner 15 min känns ju verkligen meningslöst.

 

(Jag kan absolut inte ens jogga långsamt, inte ens gå i rask takt på 129)

  • Like 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser fram emot att följa diskussionerna i tråden! Är på G att införskaffa pulsklocka men har lite beslutsångest... Polar eller Garmin? Köpa ny eller försöka blocketfynda? Värstingmodell eller mera basic? 

  • Like 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, ska bli spännande att följa er utveckling. Roligt att det äntligen blivit lite träningsprat här på forumet igen! Jag skrev ju länge om min styrketräning men slutade när det inte fanns andra som ville diskutera detta. Tyckte det var roligt att diskutera just här inne för att man äter liknande, har fokus på hälsa samt att det är en så mkt trevligare ton här än på många störiga styrketräningsforum.

  • Like 6

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag började med MAF för några år sen men kom aldrig riktigt igång, då inte ens min normala promenadtakt var tillräckligt långsamt för Maffetone...

Köpte en pulsklocka, enklare modell...kanske får ta och plocka fram den igen... :)

Tänkte också börja med styrketräning igen - i dag! :D

Tränade förra vintern/våren men ont i en höft fick mig att lägga av.

Har fortfarande (igen) ont i höften men tänkte börja ändå, får se var det landar.

 

Hormonella obalanser pga ålder även hos mig, med oönskad viktuppgång som följd.

Ska hoppa p en 30-dagars period med AIP på facebook den 25/2, hoppas den kan ge ett steg in i någon form av förändring, även om jag redan nu äter relativt strikt LCHF.

Ser fram emot denna tråd! :P

  • Like 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Maria, jag måste bara fråga en sak. Hur noga är du med uppvärmning och nedvarvning? Maffetone säger ju att man ska långsamt (15 min) få upp pulsen till MAF-puls (som ju nu ligger på 129 för mig, kom jag på och inte längre 131 :(), och sedan ska man dessutom ägna 15 min i slutet för att få ner pulsen. Jag kan köpa 15 min "uppvärmning" (vilket för mig innebär myyycket långsam gång), men att varva ner 15 min känns ju verkligen meningslöst.

 

(Jag kan absolut inte ens jogga långsamt, inte ens gå i rask takt på 129)

 

Jag är väldigt noga med uppvärmningen men slarvar lite med nedvarvning (10min, aningen långsammare, typ puls runt 120-125). Å andra sidan stretchar jag, något Maffetone inte tycker är nödvändigt. Jag har valt "MAF-puls=180-ålder+5" för annars hamnar jag i det du beskriver, inte springa alls. Jag tänkte precis som du skrev i den andra tråden att min fettmotor måste vara helkass?! Nu har jag tänkt att vi är alla olika och män tycks ha något lägre puls (dock inte kollegan som säger att han alltid haft hög) men jag nöter på min 138 tills vidare och så lägger jag in enstaka icke-MAF-pass ibland nu när jag ska ha upp farten till La Jolla halvmaraton i april. Teknikträningen jag påbörjat, POSE-metoden, kräver också en del skuttande och det går ju inte ihop med MAF...  :blink:

Kanske ska du lägga på 5bpm för att härda ut? Jag lufsar (gå/springa) på 138 men på löpbandet när jag ev vill se på TV kör jag 133.

  • Like 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jämtlandstjej, en till med hormonella obalanser och viss viktuppgång trots LCHF och ganska mycket fastande. Är 50+, så det är ju som det är. Kämpar på med höga doser progesteron och det funkar hyffsat.

 

Har också lite smått börjat med styrketräning. En gång i veckan hittills, men kan ju bli mer när jag känner mig mer bekväm med det. Tror fortfarande att alla tittar på mig hela tiden.

  • Like 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har kört ca två är enligt MAF, eller snarare MAF-liknande. I början körde jag ganska strikt efter pulsklockan men eftersom pulsen för mig varierade ganska mycket beroende på vätskebalans, tid på dygnet och förmodligen andra faktorer så kör jag numera på känsla. Jag springer ett MAF pass på låg eller mycket låg ansträngningsnivå (ca 6 min/km för mig). Jag springer oftast på morgonen och långt så att jag är ganska säker på att kroppen är tom på kolhydrater. 

 

Jag värmer aldrig upp eller ner eftersom hela passet liknar en normal uppvärmningstakt, det tar ju ändå ca 10 minuter innan pulsen har stabiliserat sig. Dock är jag noga med att inte börja eller avsluta med uppförsbackar.

 

Jag kör även styrketräning nån gång per vecka. Eftersom dessa pass är ganska korta bryr jag mig inte om att ladda kolhydrater innan. 

På vintern åker jag mycket utförsåkning, och då har jag känt att jag behöver ladda lite med kolhydrater innan, annars blir benen helt "tomma".

  • Like 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, ska bli spännande att följa er utveckling. Roligt att det äntligen blivit lite träningsprat här på forumet igen! Jag skrev ju länge om min styrketräning men slutade när det inte fanns andra som ville diskutera detta. Tyckte det var roligt att diskutera just här inne för att man äter liknande, har fokus på hälsa samt att det är en så mkt trevligare ton här än på många störiga styrketräningsforum.

Det är väl så att man måste "hitta frälsningen" för att vara mottaglig och intresserad. Jag tänker på alla diskussioner här i forumet om studier hit och dit jag bara hoppar över för att jag tycker det är slöseri med tid eftersom man måste börja med att kolla vem som betalar... 

Jag inspireras av inläggen som visar att många faktiskt testat MAF tidigare! Innan jesper nämnde honom hade jag aldrig hört talas om honom... Men å andra sidan hade jag inte intresserat mig för långdistans heller... 

  • Like 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jämtlandstjej, en till med hormonella obalanser och viss viktuppgång trots LCHF och ganska mycket fastande. Är 50+, så det är ju som det är. Kämpar på med höga doser progesteron och det funkar hyffsat.

 

Har också lite smått börjat med styrketräning. En gång i veckan hittills, men kan ju bli mer när jag känner mig mer bekväm med det. Tror fortfarande att alla tittar på mig hela tiden.

Kan bara säga att alla som jag träffar på gymmet och annars talar med är 100 fokuserade på sig själva och sin egen prestation, fitness eller möjligen på någon som de kan mäta sig med. Om man tar sig tid att gå till gymmet är det svårt att hinna studera hur alla andra utför sitt pass...men jag vet att man lätt kan bli självmedveten på det sätt du beskriver, i början. När man vant sig blir man förhoppningsvis mer omedveten om andra. Och mer bekväm med att träna sida vid sida med främlingar. :)

  • Like 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bara säga att alla som jag träffar på gymmet och annars talar med är 100 fokuserade på sig själva och sin egen prestation, fitness eller möjligen på någon som de kan mäta sig med. 

 

Det var min upplevelse med när jag kommit över blygseln i början. Jag tränade regelbundet under nåt år (2013) innan jag flyttade till nuvarande adressen eftersom jag ville testa testosteron-spåret i den mån jag som kvinna kan det. Då hade gymmet i samma hus som jobbet och kunde inte komma undan. (Idag har jag skrot i källaren men... löpbandet är roligare, det säger en del om vad jag tycker om vikter... Men nu kanske jag kan hitta motivation igen?!) Efter ett tag upptäckte jag att jag blev lite sån också - framför allt gillade jag att titta på mina fina biceps i de stora speglarna..!  :D

  • Like 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra initiativ Maria med tråden!

Jag ska testa det här med MAF.

Väntar på att pulsklockan ska komma per post.

Att ha tålamod med långsam rörelsetakt känns inte som något svårt(har aldrig gillat att springa)

men jag behöver nog uppbringa lite tålamod för att lära mig pulsklockan.

Är det olämpligt att köra MAF-pass och styrketräning samma dag(direkt efter varandra)?

Hur lång tid bör det gå mellan dessa i så fall, räcker det med en paus? 

 

Det ska bli kul! :)

  • Like 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra initiativ Maria med tråden!

Jag ska testa det här med MAF.

Väntar på att pulsklockan ska komma per post.

Att ha tålamod med långsam rörelsetakt känns inte som något svårt(har aldrig gillat att springa)

men jag behöver nog uppbringa lite tålamod för att lära mig pulsklockan.

Är det olämpligt att köra MAF-pass och styrketräning samma dag(direkt efter varandra)?

Hur lång tid bör det gå mellan dessa i så fall, räcker det med en paus? 

 

Det ska bli kul! :)

Om du börjar med MAF passet och sen kör styrka direkt efter kan det funka som en bra fettfbrännande träning enligt vad jag förstått. Jag kör ju inte maf men börjar varje träningspass med en promenad i puls 100-130 ca. Och 20-50 minuter. Efter en tid med det komaplementet till styrketräningen får jag alltid effekt på fettförbränningen. Sen vet jag inte vad du menar med olämpligt och ur vilken synvinkel. Men för fitness funkar det bra och styrketräninhqhen är det ju bra att vara varm när man inleder passet. Vad säger Maria om saken?

  • Like 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul idé med tråden.

Du inspirerade mig verkligen MariaF!

 

Idag provade jag igen och det gick sådär, vårt med pulsen. Tänker att det är en bra metod att skynda långsamt då jag är 55+..Enligt MAF ska man dra bort 5 till om man är otränad. Jag går på gympa och tycker inte att jag är så otränad. Men tänker att jag börjar så. Idag var det tredje gången. Först uppvärmning, men blir inte ens varm. haha: Sedan 3 km, första snittpuls 138, 10,2 min ( ja jag vet för fort men pulsen ville inte ner, troligen inte tillräckligt uppvärmd). Kilometer 2, blev tiden  9,06 och 112 i puls, Sista kilometern tog 10,3 min samt puls på 118. Perfekt. Kändes jättebra och jag är så glad att det ger mersmak......

Tänker att det är en skonsam metod och nu har jag ett värde och en sträcka att jämföra med om en månad.

  • Like 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jämtlandstjej, en till med hormonella obalanser och viss viktuppgång trots LCHF och ganska mycket fastande. Är 50+, så det är ju som det är. Kämpar på med höga doser progesteron och det funkar hyffsat.

 

Har också lite smått börjat med styrketräning. En gång i veckan hittills, men kan ju bli mer när jag känner mig mer bekväm med det. Tror fortfarande att alla tittar på mig hela tiden.

 

Jag går och tränar på ett ganska otrendigt rehab-gym där medelåldern förmodligen ligger en bit över min.

Det är toppen för det är alltid lite folk och så ingår vibrogym(vibrationsträning)i maskinparken som är min absoluta favorit.

Det brukar vad jag erfar inte ingå med andra maskiner utan kosta ganska mycket.

"Vibba" kan jag verkligen rekommendera för de som inte provat! 

  • Like 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra initiativ Maria med tråden!

Jag ska testa det här med MAF.

Väntar på att pulsklockan ska komma per post.

Att ha tålamod med långsam rörelsetakt känns inte som något svårt(har aldrig gillat att springa)

men jag behöver nog uppbringa lite tålamod för att lära mig pulsklockan.

Är det olämpligt att köra MAF-pass och styrketräning samma dag(direkt efter varandra)?

Hur lång tid bör det gå mellan dessa i så fall, räcker det med en paus? 

 

Det ska bli kul! :)

Så länge du inte siktar på att bli "body builder" så borde det inte vara några problem att köra efter varandra.  En av fördelarna med MAF träningen är ju att den inte sliter särskilt mycket vilket kommer att innebära att du orkar med båda passen. 

  • Like 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag går och tränar på ett ganska otrendigt rehab-gym där medelåldern förmodligen ligger en bit över min.

Det är toppen för det är alltid lite folk och så ingår vibrogym(vibrationsträning)i maskinparken som är min absoluta favorit.

Det brukar vad jag erfar inte ingå med andra maskiner utan kosta ganska mycket.

"Vibba" kan jag verkligen rekommendera för de som inte provat! 

 Ja det sägs ju ge oerhört snabbare/bättre resultat att köra med vibro träning

  • Like 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du börjar med MAF passet och sen kör styrka direkt efter kan det funka som en bra fettfbrännande träning enligt vad jag förstått. Jag kör ju inte maf men börjar varje träningspass med en promenad i puls 100-130 ca. Och 20-50 minuter. Efter en tid med det komaplementet till styrketräningen får jag alltid effekt på fettförbränningen. Sen vet jag inte vad du menar med olämpligt och ur vilken synvinkel. Men för fitness funkar det bra och styrketräninhqhen är det ju bra att vara varm när man inleder passet. Vad säger Maria om saken?

 

Olämpligt om det försämrar fettförbränningen.

 

Jag brukar ro en stund 30-60 min. och sen "vibba" direkt efteråt.

  • Like 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Ja det sägs ju ge oerhört snabbare/bättre resultat att köra med vibro träning

 

Ja, den är mycket effektiv både vad gäller styrka och tid

Stärker muskler utan att bygga,

stärker skelettet och minskar risk för benskörhet,

stretchar,

masserar,

skonsam för leder, 

Personer med CP och andra neurologiska diagnoser kan få sina muskler tränade mycket effektivt eftersom vibben gör jobbet.

  • Like 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Olämpligt om det försämrar fettförbränningen.

 

Jag brukar ro en stund 30-60 min. och sen "vibba" direkt efteråt.

Tror det är en superbra kombination. Och som sagt jag tycker bara det ökar min förbränning att kombinera passen så.

  • Like 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vill jag absolut poängtera att jag är nybörjare jag med (började i oktober) men jag har läst mycket och försökt förstå konceptet. Om man nu håller i bakhuvudet att Dr M vänder sig till långdistansatleter så är ju utgångspunkten att man vill ha en stark fettförbränning som man bygger upp skonsamt. Dr M rekommenderar därför att man under sin basperiod (3-6mån) uteslutande kör MAF-puls. Styrketräning är per definition anaerob, dvs den bränner glykogen och kan hämma uppbyggnaden av fettmotorn. Å andra sidan kan styrketräning bygga annat så det är en avvägning hur man vill göra. Har man inte som mål att köra Hawaii Iron Man inom snar framtid kanske fördelarna av styrketräningen överväger?  ;)

Efter basperioden infaller "tävlingssäsongen", dvs en period när man tränar anaerobt. Då tycker Dr M att tävlingarna i sig är den anaeroba träningen och däremellan kör man på i sin MAF-pulstakt. För min del har jag tolkat det som att när MAF-testen börjar stagnera, när man inte längre får förbättringar, så är det dags att lägga på anaeroba pass och det har jag gjort som pass där jag springer i lugn takt men utan att kolla pulsen. Eftersom jag inte hållit på tillräckligt länge för att få en stark fettmotor än kommer jag inför min halvmara i april lägga på lite vanlig backträning och några spring-hur-jag-vill-pass lite då och då. Likaså har jag ju lagt på Pose-metoden för fotisättning och det är mycket hopp ocg skutt.

För den som önskar ta ut stegen lite men hålla MAF-puls kan jag rekommendera Dr Ms förslag att springa omvänd backträning, dvs springa ner och gå upp. Han rekommenderar då en backe som inte är för kort och inte för brant. Idealt är en backe som det tar 10min att springa nedför (min tar knappt 5min).

 

jesper, PiaB och andra som testat detta koncept förut får gärna rätta mig om jag har missuppfattat något av det jag skriver.

 

Idén med tråden var förresten PiaBs men det kändes klockrent eftersom tipsen spretat ut (det finns fler trådar än de jag länkat till).

  • Like 6

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkligen kul ide med tråden ...och jag ska förr eller senare plöja igenom vad MAF betyder lite mer på djupet ... jag har nämligen lite svårt att intuitivt förstå varför man ska ligga så extremt lågt i puls ...tycker att det borde finnas utrymme att ligga en aning högre :)

  • Like 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkligen kul ide med tråden ...och jag ska förr eller senare plöja igenom vad MAF betyder lite mer på djupet ... jag har nämligen lite svårt att intuitivt förstå varför man ska ligga så extremt lågt i puls ...tycker att det borde finnas utrymme att ligga en aning högre :)

 

Det beror på vad du vill uppnå, tror jag. Som jag uppfattat det så finns det ett läge där kroppen mest effektivt förbränner fett, ett tröskelvärde. Dr Ms erfarenhet efter att ha mätt en massa olika värden, har kommit fram till att denna optimala fettförbränning stämmer väl överens (för de flesta) med "180-ålder". Han förespråkar ju också hälsa framför allt så om man då betänker att han alltid coachat ultrasuperdupertriatleter och annat "konstigt folk" så är det ganska självklart. Blir du skadad kan du inte träna (förödande för en långdistansare) och har du dålig fettförbränning så orkar du inte så långt.

  • Like 6

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu