MariaF

MAF-tråd

Recommended Posts

1 timme sedan, MariaF sade:

Maffetone tycker till om fasta: https://philmaffetone.com/fasting-without-starving/

Kloka ord som vanligt! Själv har jag experimenterat en hel del med periodisk fasta de senaste 3-4 åren, allt från 16 till 72 timmar. I början gick det bra, men på sistone känns hungern outhärdlig om jag går för länge utan mat. Det slutar med att jag överäter och någon hållbar viktminskning har det aldrig lett till. Den mentala klarheten som jag kunde känna under fastan förr lyser numera med sin frånvaro. Så min kropp försöker nog säga mig nåt... ?

• Like 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, EmiliaK sade:

Den mentala klarheten som jag kunde känna under fastan förr lyser numera med sin frånvaro. 

Förr, fram tills för dryga 10år sen, fastade jag varje vår mellan 7-27 dagar. Då var det under 400kcal som gällde för där ungefär ska visst gränsen för hungerkänslorna ligga. Jag kände mig jättepigg efteråt, därför gjorde jag om det varje år i 10års tid. Sen fick jag barn och därefter har det inte blivit av. Kortare fastor är jättejobbiga, har jag märkt. Antingen äter jag, eller så gör jag inte det. Provar jag att hoppa över frukosten är jag vrålhungrig vid 9-tiden. Det är så att jag mår illa. 
Jag har funderat på en detox-fasta á la 80-90-tal och därför gjorde det mig lite beklämd, det Dr M skrev om glutamin; While the notion of resting the gut from a prolonged fast may seem logical, it is often done at the expense of losing the gut’s most important nutrient: glutamine, the primary fuel to keep the gut working well, especially for the absorption of nutrients.

• Like 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
19 timmar sedan, MariaF sade:

Jag har funderat på en detox-fasta á la 80-90-tal och därför gjorde det mig lite beklämd, det Dr M skrev om glutamin; While the notion of resting the gut from a prolonged fast may seem logical, it is often done at the expense of losing the gut’s most important nutrient: glutamine, the primary fuel to keep the gut working well, especially for the absorption of nutrients.

Att man förlorar lite näringsämnen och proteiner under en längre fasta är nog något man får ta, men om du är orolig och vill fasta kan du kanske lägga till ett tillskott av glutamin under tiden? Glutamin är ju en aminosyra men 10 g/dag kanske kan få plats, särskilt om du inte tänkt totalfasta. Samt fylla på lite extra efteråt?

• Like 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, SvartaSara sade:

Att man förlorar lite näringsämnen och proteiner under en längre fasta är nog något man får ta, men om du är orolig och vill fasta kan du kanske lägga till ett tillskott av glutamin under tiden? Glutamin är ju en aminosyra men 10 g/dag kanske kan få plats, särskilt om du inte tänkt totalfasta. Samt fylla på lite extra efteråt?

Man kanske kan sila köttsoppa? Man använder ju buljong som näring (fast på den tiden drack jag buljong gjord på tärning). 

On 2017-04-08 at 21:58, Tobias sade:

Tyvärr har jag (nog) ett värdelöst "pose steg", men gick en kurs av en certifierad coach för något år sen. Rekommenderas!

jag inte läst någon bok i ämnet men jag gillade att fokus på kursen inte låg på fotisättningen utan på annat (som skulle resultera i bra fotisättning), kadens mm. Har funderat på att gå den igen.

jag gick kurs hos 

http://www.bgmsanalys.se/pose/pose.htm

Nu har jag bokat en träff! Tyvärr först om några veckor men den som väntar på nåt gott... Känner mig uppspelt och glad! Har inte sprungit på några dagar, dels blev jag förkyld i helgen som gick och dels har veckan varit full av aktiviteter med hunden men i morgon ska jag på't igen. Ikväll blir det inspirerande POSE-TV i sängen... :D

• Like 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, MariaF sade:

Man kanske kan sila köttsoppa? Man använder ju buljong som näring (fast på den tiden drack jag buljong gjord på tärning).

Det tror jag är jättebra, både kött- och benbuljong. :)

• Like 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2017-06-03 at 14:00, EmiliaK sade:

Det har ni helt rätt i! Jag valde 180-ålder-5 för att jag inte hade sprungit på länge när jag började maffa. Men helt otränad var jag inte och framför allt är jag inte det nu. Tror bestämt att jag ska höja MAF-gränsen till 142 och se hur det känns. Det passar mig bättre nu när jag börjat cykla till jobbet igen - vid rejäl motvind är det nästintill omöjligt att köra lägre puls än så.  

Vid motvind tycker jag att du skall tillåta dig att komma upp i högre puls!

Menna.. om alla skulle följa pulsen slaviskt så finns det risk att man blir liggande på soffan?

Och detsamma gäller nog även om vägen till jobbet innebär några backar?

Dvs om motvind råder.. eller att man bor så att backar dominerar så blir det problem att hålla en viss puls konstant!

• Like 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
56 minuter sedan, Zepp sade:

Vid motvind tycker jag att du skall tillåta dig att komma upp i högre puls!

Menna.. om alla skulle följa pulsen slaviskt så finns det risk att man blir liggande på soffan?

Och detsamma gäller nog även om vägen till jobbet innebär några backar?

Dvs om motvind råder.. eller att man bor så att backar dominerar så blir det problem att hålla en viss puls konstant!

Nä, slaviskt följer jag inte pulsen - oftast cyklar jag utan pulsklocka, men för skojs skull tog jag på mig den en extra blåsig dag. När jag redan efter ett par minuter överskred MAF-gränsen funderade jag faktiskt på att vända om, men då insåg jag hur dumt det vore och fortsatte trampa på. I fortsättningen kommer jag cykla utan pulsklocka, jämfört med gång och löpning är det väldigt svårt att hålla pulsen stabil i motvind och uppförsbackar.

• Like 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En bra sammanställning över läsvärda artiklar:

https://philmaffetone.com/maf-top-10/

För MAF-nördar som vill detaljera sina kunskaper kan jag även rekommendera att läsa kommentarerna, där en kille vid namn Ivan Rivera (som jobbar för Dr M) ger många utförliga svar. Han nämner ofta 80/20 som en bra regel att utgå ifrån, dvs 20 % av träningen kan vara anaerob - resten ska helst inte överskrida MAF-pulsen. Bara folk som precis börjat träna eller återhämtar sig efter skada/sjukdom behöver hålla sig till enbart MAF-träning. 

• Like 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Just nu, EmiliaK sade:

En bra sammanställning över läsvärda artiklar:

https://philmaffetone.com/maf-top-10/

För MAF-nördar som vill detaljera sina kunskaper kan jag även rekommendera att läsa kommentarerna, där en kille vid namn Ivan Rivera (som jobbar för Dr M) ger många utförliga svar. Han nämner ofta 80/20 som en bra regel att utgå ifrån, dvs 20 % av träningen kan vara anaerob - resten ska helst inte överskrida MAF-pulsen. Bara folk som precis börjat träna eller återhämtar sig efter skada/sjukdom behöver hålla sig till enbart MAF-träning. 

Ivan rekommenderar på sin sida, Running in systems, POSE-metoden för löpekonomi och begränsning av skador. Hans engelska är jobbigare att läsa men det finns mycket intressant där med.

• Like 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
55 minuter sedan, MariaF sade:

Ivan rekommenderar på sin sida, Running in systems, POSE-metoden för löpekonomi och begränsning av skador. Hans engelska är jobbigare att läsa men det finns mycket intressant där med.

Jag får nog kolla upp det där med POSE... ?

På Dietdoctor's medlemssida finns nu en föreläsning med tidigare nämnda Dr Cuccuzella, som har samma filosofi som Dr M. Han nämns till och med i föreläsningen, även om det är lätt att missa för det går ganska fort...

• Like 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet inte om frågan berörts tidigare, men är det MariaF som givit MAF-namnet :-)

Annars Maria, jag har jag blivit inspirerad, köpt pulsklocka, testat, och insett att jag tidigare gått alldeles för fort för att hålla MAF-puls för en gubbe (60+) som jag. 

Springa är inte tal om, om inte pulsen ska skena, möjligtvis lätt jogg i nerförsbacke. Märker ändå skillnad i +-riktning, efter att ha MAF-tränat en period.

Jag måste ändå hålla mej ganska oansträngd för att hålla mej under MAF-puls.

Det känns ändå intressant. Dock kör jag också anaerob träning däremellan, kortvarig styrketräning till utmattning.

Detta mest om mej själv.

Någon som har tankar/input?

• Like 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, nokenok sade:

Vet inte om frågan berörts tidigare, men är det MariaF som givit MAF-namnet :-)
Annars Maria, jag har jag blivit inspirerad, köpt pulsklocka, testat, och insett att jag tidigare gått alldeles för fort för att hålla MAF-puls för en gubbe (60+) som jag. 
Springa är inte tal om, om inte pulsen ska skena, möjligtvis lätt jogg i nerförsbacke. Märker ändå skillnad i +-riktning, efter att ha MAF-tränat en period.
Någon som har tankar/input?

Men vad kul, nokenok! Nu är vi riktigt många som tragglar på! ^_^ Har du sett tipset om att träna bakvänd backe, dvs gå upp och småjogga ner? Det kan vara lättare att hålla pulsen då. Fast ibland får man gå i alla fall...
Dr M tar själv upp frågan om att metodens namn sammanfaller med hans namn men jag har inte varit inblandad vad jag vet... :)
Nu, när jag har lite strul med min puls igen (eller ja, det har jag ju haft hela tiden) så har jag valt att ligga lite högre, typ 145 ist f 138. Lustigt nog sjunker ibland pulsen på vägen så jag ligger snarare mot 140 så långsamt, långsamt stärks jag nog ändå. Jag har dock inte sprungit mycket det sista pga en öm höft och brist på tid i trädgårdstider men det känns rätt okej när jag väl kommer ut.

• Like 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu när Peter B döpt om mig till "MAF-Maria" (saknar faktiskt inte sofflocks-Maria ett dugg men nog känns det konstigt att vara så aktiv kring just träning som ju aldrig varit min grej...) så passar jag på att komma med ett nytt förvirrat inlägg. :)
Idag lufsade jag 10km. Skulle egentligen varit lite längre men hunden var påtagligt påverkad av åskladdningen i luften (tack och lov uppehåll hela vägen) och pulsen höll sig rimlig, dvs jag höll mig runt mina 138bpm. Jättekonstigt för jag är rätt stressad; inte jobbstressad men det finns en massa jag vill göra i trädgården och i övrigt här hemma som inte hinns med. MCn startar inte, brännässlorna växer upp i vinbärsbuskarna och sånt... Noterar dock att precis som förra gången när det gick bra att maffa att är det ganska många dagar sedan sist. I vårvintras tränade jag 5-6ggr/vecka, nu hinner jag 3ggr. Verkar som att pulsen, åtminstone de här gångerna, mått bra av att det gått 4-5dagar emellan passen. Sedan har jag smort progesteron i en dryg vecka. Kanske också påverkar? En annan sak jag noterat, men det kanske snarare hänger ihop med klimakteriet än träningen, är att min temp har ökat. Förr var jag kallblodig med en morgontemp på 36,6*C, nu ligger jag en grad högre. 

• Like 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 minuter sedan, jala sade:

WOW en hot chick som maffar.

Nu ska inte du vara sån!! :P

• Like 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hm, sprang i 1:45 idag och hade en snittpuls på 158.

Antar att jag blir diskad i denna tråd?

• Like 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 minuter sedan, Melker sade:

Hm, sprang i 1:45 idag och hade en snittpuls på 158.

Antar att jag blir diskad i denna tråd?

Varför skulle du bli det? 22-åringar är välkomna! För du höll väl dig under din MAF-puls hela tiden..? ;)

• Like 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idag har jag inte tränat alls! Det betyder att jag bara sprungit en enda gång denna vecka. Och inte sköter jag mina styrkeövningar för höften heller...  Istället har jag jobbat i trädgården; idag röjde jag en del av häcken som var full av lönn, ask och ek och död liguster... till slut hittade jag några pinnar liguster som lever men de var inte många...  Styrka det med alltså men kanske inte så fokuserad på bål och höft..?! Likaså badade jag med barnen (29*C i poolen! :)) så rört mig har jag men det bidrar knappast till det jag vill uppnå.

Sitter och läser vår tråd här och försöker hitta inspiration... Kanske ska testa att jogga till jobbet nån dag nu när barnen har lov? Då blir det 15-16km enkel väg och så två ggr på en dag... fixar man det? Fast hem skulle jag kunna åka buss, iofs... Har kontaktat orienteringsklubben som ska hjälpa mig med några kartor så jag hittar roligare vägar än E45:an. Kanske kan hjälpa..? Hur går det för er andra, hoppetossa, PiaB, EmiliaK, Effie, Drakulla, jesper, nokenok, Tobias..? 

• Like 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, MariaF sade:

Varför skulle du bli det? 22-åringar är välkomna! För du höll väl dig under din MAF-puls hela tiden..? ;)

Om man får ljuga sisådär 26år om sin ålder så höll jag snittet på rätt sida. I uppförsbackarna måste jag ljuga än värre, typ med 41 år....

Misstänkte att jag skulle bli diskad ?

Vi har f ö också 29 grader i poolen och jag har plaskat med småttingarna (9 och 11)

• Like 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan, Melker sade:

Om man får ljuga sisådär 26år om sin ålder så höll jag snittet på rätt sida. I uppförsbackarna måste jag ljuga än värre, typ med 41 år....

Misstänkte att jag skulle bli diskad ?

Nej då, du är inte alls diskad, du har bara väldigt långa anaeroba perioder, som jag förstår... :) Angelico hänger här mellan varven, tränar inte heller MAF. Man kan vara nyfiken och vilja veta mer, eller bara förundras över alla konstiga typer (det gör jag i vissa andra trådar ;)), det är fullt okej! Vi är inte så knussliga här! Och sen, när du är i behov av rehab för att du kört för hårt, då kan du tänka på gamle Maffetone... 

• Like 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2017-06-09 at 19:39, EmiliaK sade:

Nä, slaviskt följer jag inte pulsen - oftast cyklar jag utan pulsklocka, men för skojs skull tog jag på mig den en extra blåsig dag. När jag redan efter ett par minuter överskred MAF-gränsen funderade jag faktiskt på att vända om, men då insåg jag hur dumt det vore och fortsatte trampa på. I fortsättningen kommer jag cykla utan pulsklocka, jämfört med gång och löpning är det väldigt svårt att hålla pulsen stabil i motvind och uppförsbackar.

Jag tycker att du skall fortsätta cykla med pulskloka av flera skäl;

1 har du skaffat en så vore den annars bortkastade pengar.

2, du kan mäta dina framsteg, för när du kan prestera samma resultat med lägre puls så har du uppnåt något vesäntligt!

Tänk såhär,, om alla maratonlöpare sprang på maxpuls reda i början så lär de knappast ha kunnat fullföllja loppet!

Utan de är som min yngre bror, han springer marathon på en puls som liknar min när jag går lite hastigt!

Och då går det betyligt fortare kan jag avslöja.

• Like 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 timmar sedan, Zepp sade:

Jag tycker att du skall fortsätta cykla med pulskloka av flera skäl;

1 har du skaffat en så vore den annars bortkastade pengar.

2, du kan mäta dina framsteg, för när du kan prestera samma resultat med lägre puls så har du uppnåt något vesäntligt!

Pulsklockan används fortfarande, men jag tycker att det är lättare att köra regelrätta MAF-pass till fots (i mitt fall jogging). När jag cyklar med pulsklocka blir jag stressad antingen för att pulsen är för hög (motvind) eller för låg (medvind). På cykeln är det så många andra parametrar som spelar in förutom min egen form. 

Den här veckan har jag cyklat tre dagar (utan pulsklocka) och maffat "på riktigt" endast en gång.

• Like 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 timmar sedan, MariaF sade:

Kanske ska testa att jogga till jobbet nån dag nu när barnen har lov? Då blir det 15-16km enkel väg och så två ggr på en dag... fixar man det?

Jag tror du fixar det men det kommer naturligtvis att vara tufft... Jag gör ofta så för hinna med all träning jag vill

• Like 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
14 timmar sedan, EmiliaK sade:

Pulsklockan används fortfarande, men jag tycker att det är lättare att köra regelrätta MAF-pass till fots (i mitt fall jogging). När jag cyklar med pulsklocka blir jag stressad antingen för att pulsen är för hög (motvind) eller för låg (medvind). På cykeln är det så många andra parametrar som spelar in förutom min egen form. 

Den här veckan har jag cyklat tre dagar (utan pulsklocka) och maffat "på riktigt" endast en gång.

Bara så att du inte fokuserar på fel grej.. Maffa innebär främst för mig att man ger f*n i att onödigtvis komma upp i anaeroba situationer, dvs stressa sig igen om sin träning på kortast möjliga tid/liknade feltänk!

Och jorden ser ut som den gör, och man kan bo på olika ställen.. och då kan det hampa sig att det finns både uppförsbackar och motvind!

Den andra grejen är att man är litta inne på och begriper hur topologin/motvinden påverkar ansträngningen så får man antingen flytta till Skåne eller ta smällen med högre puls.

På något sätt så inbillar jag mig hur som helst att medelpulsen är det viktigaste, rent maffemässigt, metabolt?

Nämenaltså igen,, löparband är rätt förutsägbara, man kan ställa in både lutning och hastighet, grejen är fortfarande att man blir bra på det man tränar.

Dvs vill man bli fena på att springa på löparband så skall man som regel träna på ett sådant!

Vill man däremot bli fena på att cyckla till jobbet.. utan att kräkas halvägs så bör man främst cyckla till jobbet.. även om kräkreflexen ibland kan vara lite störig i början!

Förr eller senare.. iallafall om man är ihärdigt och uthållig så uteblir kräkreflexerna?

• Like 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu