MariaF

MAF-tråd

483 inlägg i detta ämne

10 timmar sedan, Zepp sade:

På något sätt så inbillar jag mig hur som helst att medelpulsen är det viktigaste, rent maffemässigt, metabolt?

Så uppfattar inte jag det; Maffetone rekommenderar att man ALLTID håller sig under sin MAF-puls (i en ideal värld) när man har sin basträningsperiod. Han vet förstås att det finns uppförsbackar och motvind men just under basträningen, den aeroba perioden mellan tävlingssäsongerna (eftersom han coachar de tävlande) bör man hålla sig under den. Om man däremot kollar Ivan Rodriges Rivera (som jag uppfattar som Dr Ms "arvtagare") så pratar han, som nämnts ovan, om 80% aerobt och 20% anaerobt. Där kan nog medelpuls-tanken passa bättre. För det är ju, precis som du säger Zepp,så det ser ut om man inte springer på ett löpband eller en idrottsarena, det går lite upp och ner.

Jag fick till ett pass på löpband igår. Volbeat i högtalarna fick igång min energi (musik är med i Dr Ms böcker fast han pratar kanske snarare om klassisk musik som stöd för hjärnvågorna och stressnedvarvning). Blev både löpband och styrkeövningarna för höfterna. Tur att det finns klagomurar på internet så man får "blä-a" lite så man kan ta nya tag! ;)

4 personer gillar detta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan, MariaF sade:

Maffetone rekommenderar att man ALLTID håller sig under sin MAF-puls (i en ideal värld) när man har sin basträningsperiod. Han vet förstås att det finns uppförsbackar och motvind men just under basträningen, den aeroba perioden mellan tävlingssäsongerna (eftersom han coachar de tävlande) bör man hålla sig under den. Om man däremot kollar Ivan Rodriges Rivera (som jag uppfattar som Dr Ms "arvtagare") så pratar han, som nämnts ovan, om 80% aerobt och 20% anaerobt. Där kan nog medelpuls-tanken passa bättre. För det är ju, precis som du säger Zepp,så det ser ut om man inte springer på ett löpband eller en idrottsarena, det går lite upp och ner.

Precis så tänker jag också! Jag försöker att inte överskrida MAF- pulsen alltför ofta, men eftersom jag inte bastränar tänker jag att mina cykelturer i motvind kan rymmas inom det där 20% anaeroba, som Ivan nämner. Medelpulsen på ett sådant pass ligger nog ändå runt MAF, men jag vill helst slippa mäta. I medvind blir cyklingen istället ett slags återhämtningspass med lägre puls än vad som är idealt enligt MAF. Men all rörelse är ju bra, om inte annat så för själen! 😌

1 person gillar detta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mm.. prexis.. under vintern/mellan sina tävlingsperioder så måste man hålla uppe sin aeroba förmåga!

Men ponera att man inte ens tänker delta i en endast tävling utan bara blir fit och frisk?

Hur som helst när man Maffar skall man ha det i fokus, dvs mängdträning med någon regelbunden frekvens.. gå ut och gå eller något liknade varje dag/cykla till jobbet!!

Sen så kommer andra perioder där man tränar sin explosivitet medels ruscher upp o ner för någon backe.

Och sen sin styrka dvs styrketräning!

Och inte nog med det.. man bör tänka på vad man äter.. jag rekommenderar någon form utav LCHF!

Menna, menna, det finns risk för att vi pratar förbi olika personer med litta olika förutsättningar.

2 personer gillar detta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
26 minuter sedan, Zepp sade:

Och inte nog med det.. man bör tänka på vad man äter.. jag rekommenderar någon form utav LCHF!

Du och Maffetone är helt överens! :P

2 personer gillar detta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Från FAQ på Maffetones hemsida:

Should I only train at my MAF heart rate?

No. It’s important to develop the aerobic system by training at the MAF heart rate exclusively for a period of 3-6 months before incorporating anaerobic (strength/power) training into your exercise routine.

If you’re chronically overtrained, injured or ill, however, it becomes much more important for you to train exclusively at your MAF heart rate (while incorporating a proper 15-minute warm-ups and cool-down) until you are healthy, even if it takes more than 6 months.

5 personer gillar detta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, MariaF sade:

Från FAQ på Maffetones hemsida:

Should I only train at my MAF heart rate?

No. It’s important to develop the aerobic system by training at the MAF heart rate exclusively for a period of 3-6 months before incorporating anaerobic (strength/power) training into your exercise routine.

If you’re chronically overtrained, injured or ill, however, it becomes much more important for you to train exclusively at your MAF heart rate (while incorporating a proper 15-minute warm-ups and cool-down) until you are healthy, even if it takes more than 6 months.

Pricken över I-et!

Litta samma som med LCHF, dvs det finns de som behöver vara extra noga, med kolhydrater eller att bygga upp sin aeroba förmåga!

Som regel går de båda hand i hand!

Dvs det är bra mycket enklare om man begriper att de är kommunicerande kärl!

Såå.. vi kommer in i olika skepnad/ålder/metabol status och närmar oss övre medelåldern.. kom inte och säg att någon ägnat särskildt mycket tankar åt detta innan, de är undantag!

Iallafall, man sitter där helt oförhappandes med en utbildning/fast arbete/en viss form av karriär/radhus, bostadsrätt eller villa, en drös barn samt oftast en partner.. och vikten bara ökar i samma proportioner som orken minskar!

Menna, då är det lixom litta försent att välja ett annorlunda liv.. även om det känns som en frestelse från han i underjorden.. och att sälja sin själ verkar vara en lätt väg.

Utan då skall man i stället ställa allt tillrätta, rätt kost och sen träning på detta för att åtminstone återfå minst en reminisens från sin ungdom.

Om man säger som så, det är sällan fel att försöka åtgärda en del i ens livsföring.. men man skall lixom inte tro att ungdomen kommer tillbaka.

För övrigt så var det inte sååå kul att vara ung heller, den åldern hade sina bekymmer, men oxå fördelar främst mentalt.. man var naiv och alla möjligheter stod framfören och det fanns gott om år att fixa diverse felval på!

Iallafall, när de åren gått och barnen flyttat hemifrån.. och både ens egen samt ens partners magge bara växer så kommer sista rycket!

Det finns då som regel en hel del att ta igen.

2 personer gillar detta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nån kilometer hemifrån ligger ett hus där det bor sex jakthundar. Oavsett om man har hund med sig eller inte är det ett herrans liv när man går förbi. Ibland är de i hundgården bakom huset, ibland springer de längs staktet och ibland röjer de på glasverandan. Det är väldigt stressande för min hund att gå förbi där och jag irriterar mig på att ägarna inte ens försöka stoppa det. Gissa om jag hade önskat att de skulle röja på glasverandan idag när jag lufsade för strax efter kl.6 på söndagsmorgonen...?! Hade de varit där hade jag nog tvingats stanna och klia mig på benet eller nåt också... Nu var de inte det, tyvärr men kanske nästa gång..? B)

Idag har jag alltså testat att springa tidigt på morgonen i syfte att se hur jag mår då. Dels för att eventuellt kunna lufsa till jobbet, dels för att få till träningen även om det eventuellt skulle komma högsommarvärme. Nu är ju inte sannolikheten för det sista så stor men ändå...
Det var ett intressant pass. Jag vågade inte ge mig ut helt på fastande mage utan tog ett ägg och en halv kopp te innan. Kanske mest för att det kändes bra mentalt att göra så, jag vet inte hur det skulle gå på fastande mage. Det gick ovanligt bra de första 8 kilometrarna; pulsen svarade som förväntat på höjdskillnader och jag gick bara över min puls när jag skulle genom rondellen på E45:an. Just där vände jag av hemåt och upptäckte att jag haft medvind och att molnen tornat upp sig bakom mig medan jag lufsade så... Man kan väl säga att just när himlen öppnade sig och det kom en störtskur på tvären in i örat och in i ögonen under kepsens skärm så bestämde jag mig för att strunta i klockan och bara springa. Det blev lite skuttande också bland vattenpölarna och framför allt där vattnet från vägbanan rinner in på cykelvägen (det är som långa betongklossar som avskiljning och med jämna mellanrum finns avrinningshål). När vinden och skurarna emellanåt lugnade sig lite för att hämta andan, så gjorde jag det med. Pulsen gick ner snabbt och det kändes bra. Trots att jag som mest var uppe på 174 i puls i en uppförsbacke (mot mina 138 i MAF-puls) så flåsade jag inte mycket. Nu är det bara 14 dagar kvar till mitt teknikträningspass.

6 personer gillar detta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu