MariaF

MAF-tråd

Recommended Posts

On 2017-11-08 at 07:44, Effie sade:

Jag är definitionsnörd. Definitioner är viktiga om man ska förstå varann.

"Lägg om kosten, men träna inte för det är inte viktigt" (en omtolkning av MariaF:s tolkning av kostdoktorns budskap)

1) Lägg om kosten. Kostdoktorn menar "från HCLF till LCHF", utan någon exakt tolkning av vad någondera star för. HCLF kan vara full med godis och pasta, eller frukt och fullkorn. LCHF kan ha olika strikthet, olika typer av kolhydrater, olika typer av fett.

2) träna inte. Träning kan vara allt från MAF till "spring två mil fore frukost på maxpuls" (nej, kanske inte). Eller tung styrketräning. Eller en stilla kissa-hunden-promenad (den är väl inte ens uppe I MAF-puls, misstänker jag).

3) det är inte viktigt. Ja, den här utsagan är fullständigt menlös. Viktig för vad? Välmående? Vikt? Styrka? Ork? Vad av 1 och 2 har man valt? Vilken utgångspunkt har man? Man eller kvinna? Ålder? Träningsvana? Tidigare kost? Vikt? Muskler/fett?

Och sedan star man där och bankar varann I huvudet: Nej! Jo! Inte alls! Visst! Och pratar förmodligen om helt olika saker.

Jag får erkänna att jag ogärna laser Kostdoktorns sida, för jag tycker det är lite för mycket sådana här enkla poänger, à la kvällstidningsrubriker. Jag vill ha lite mer substans I det jag laser. Men lockar det folk att tänka på sin hälsa är det ok för mig.

Du formulerar så väl något jag ofta tänkt när jag läser på Kostdoktorns sida. Tror att det är meningen att nå fram till "alla" och mainstream kan lätt bli ointressant när man läst på/fördjupat sig lite mer i något. 

• Like 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Angelico sade:

Du formulerar så väl något jag ofta tänkt när jag läser på Kostdoktorns sida. Tror att det är meningen att nå fram till "alla" och mainstream kan lätt bli ointressant när man läst på/fördjupat sig lite mer i något. 

Dessutom: när man läser något så tolkar man in enligt egna preferenser. Man "hör det man vill höra", fast läsa då!

• Like 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
14 timmar sedan, Tobias sade:

nu var det länge sen jag skrev, men jag följer er andra (glad att ni skriver mer än vad jag gör) Jag håller mig (nästan) enbart till maf, men tränar man för liteblir det inga resultat oavsett metod. Lunchlöpning (30min) är väl egentligen för kort för maf, men bättre än inget. Så jag har nu bestämt mig för att skippa något gympass i veckan och jogga istället på lunchen. Behöver få till något lite längre pass i ve kan också, har funkat de senaste veckorna. Så kanske kan det bli lite bättre. Annars ligger tempot vid maf något lägre än i våras. Men dom sagt, springer allt flr sällan så blir det garanterat inga resultat. Fördelen är att det alltid kan bli bättre!

hörde ett citat av Colting häromveckan som har fått mig att fundera på hur jag prioriterar min tid . I disskussion om att "jag har inte tid" att träna sa han ungefär: "tid är det enda som är jämställt! Alla har exakt lika mycket tid". Jag tyckte detta var mycket bra uttryckt, har inte tänkt på det på det sättet. Sen har man ju olika måsten som tar upp tid, familj, hus, föräldrar etc.

Lyssnar också mycket på Colting, men man måste väga in att han inte har ett normalt 8-17 jobb och dessutom inga barn. Men visst kan man vara mycket bättre på att prioritera sin tid! Jag har tex en mycket högljudd latmask som sitter på min axel och fullkomligt skriker i örat...

• Like 3
  • Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Temperatur...

Jag har märkt att när det är varmt ute, eller om jag är för varmt klädd, så ligger pulsen högre än annars.
Men under helgen fick jag erfara det motsatta. Jag hade tänkt ta en lång och rask promenad, och räknade med att pulsen som vanligt skulle komma att ligga lite lågt jämfört med min MAF-puls. Kanske runt 120-122 istället för 131. Vädret var kallt, men jag var ändå rätt svalt klädd eftersom jag ju brukar få upp värmen efter en stund. Döm av min förvåning när jag trots rask takt  inte fick pulsen att komma upp över 115. Den verkade tvärt om tendera att sjunka ju längre jag gick.

Jag insåg att jag nog skulle vara tvungen att börja springa, för att få upp både värmen och pulsen. Men trots att jag sprang, så tog det lååång tid för pulsen att komma upp i MAF-nivå. Det kändes jättekonstigt, eftersom min puls vanligtvis likt en hetsig arabhäst brukar rusa iväg så fort jag släpper efter det minsta på tyglarna. Jag  brukar aldrig kunna springa med MAF-puls, utan är glad om jag kan hålla mig under 150 men ändå behålla styrfart...
Men som sagt, så alltså icke denna gång. Men när jag lite senare väl fått upp värmen, ja då skenade pulsen som vanligt igen :) 

• Like 1
  • Confused 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Han är klok, den gode Maffetone! 
Exercise as a form of fat-reduction is less effective than eating well — just burning calories may not reduce excess body fat, from the belly, around the heart or elsewhere.

The best remedies for heart health are simple — a healthy diet void of junk food but rich in healthy fats, proteins, vitamins and minerals, and other natural nutrients; physical activity that raises the heart rate without abusing it.

• Like 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Antydan till MAF under passet igår. Jag sprang i alla uppförsbackar (inte MAF-puls) och försökte hålla MAF-puls däremellan. Blev i alla fall 70% inom intervallet fettförbränning +aerobt (+/- 10 slag/min runt MAF-puls) och det är jag nöjd med. :)

• Like 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

-"JAAAAA!!!!!", skriker 8-åringen när han ser snön falla utanför.
-"NEEEEEJ!!!!", skriker den förtvivlade mamman som höll på att dra på sig löparkläderna.
Nåja, man är ju viking (?!) så fram med dubbade löpardojjor och en rulle silvertejp vilket visat sig effektivt på skor som gärna släpper in väta. Hundens reflexväst och koppel, check. Makens enorma reflexväst till vikingen själv och så 8-åringens spiderman-mössa som kronan på verket och ut. Snön vräker verkligen ner och jag kom bara över gårdsplanen och ut på gatan när jag insåg att pannband och keps är ett bättre val än spidermanmössa, en dag som denna. Det är inget kul när snön lägger sig på kontaktlinserna... Sagt och gjort, jag vände in igen för denna smärre justering. Där såg vovvan sin chans - hon drog! Med koppel och reflexväst, rakt in i soffan bakom kuddarna. :D
Nåja, det finns ju ett löpband i källaren... Och ska man maffa blir det mest gång så så fick det bli idag. Samma tid jag avsatt för 15kms-rundan traskade jag på löpbandet i hyfsad MAF-puls. Sen, rätt var det var sjönk pulsen dramatiskt så jag fick springa/gå om vartannat en stund. Efter nån timme steg pulsen rejält igen och jag gick. Långsammare. Och långsammare. Till sist var jag nere i nedvarvningstempo, typ 4,5km/h enligt löpbandets panel. Då, just då, kom en gammal poppig goding i discostil bland låtarna och jag tog en skuttande discostund på golvet istället. Enligt pulsklockan var de tre minutrarna en hel kilometer! :P Kul var det och döm om min förvåning när pulsen sjönk efter det så jag kunde maffa mer normalt igen. Blame it om the disco! :D

• Like 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Detta har hänt :)..kom igång med MAFFandet i februari. Kämpade mig igenom halka, regn och blåst. Blev sen ordentligt sjuk i början på april och kunde av diverse kriser inte börja igen med MAF förrän i slutet av juli. Kom igång lite motvilligt, pulsen ville nämligen inte alls röra på sig, hur jag än stretade så var den för låg. Insåg att trots att jag inte maffat alls så var jag tvungen att börja jogga, vilket kändes lite tungt. Men efter tredje passet så var jag på banan igen! Jag har MAFFat ca tre eller fyra gånger i veckan och de senaste gångerna har jag sprungit en mil var gång! Och igår blev det nog ett par km till:D. ( ca 1,2km) Min puls har varit ganska lätt att få till, inte alls så hoppande. Den har dock blivit mer och mer stabil, numera behöver jag bara ta några steg så är den rätt igen.

Nu är det ju vinter på gång och vi har ofta otroligt hala vägar här där jag bor, så jag kör på så länge det är möjligt. Ha en fin dag alla!

• Like 5
  • Thanks 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu