MariaF

MAF-tråd

Recommended Posts

20 minuter sedan, Fnutt sade:

Och som jag skrev i förra inlägget så är det stört omöjligt för mig att springa med den pulsen.

Men jag springer inte heller non-stop när jag maffar. Jag varvar springa/gå med typ 50-100m i taget... Mer klarar jag inte om jag ska upprätthålla den löpteknik jag försökt rätta till. :ph34r: Som jag skrivit om flera gånger så har jag dagar när pulsen är som en flipperkula, precis som du beskriver hoppar den som ett rakt streck med 10bpm på ett bräde och då kan det röra sig om några steg bara.
När jag inte maffar ligger mitt "flow" i intervallet 155-165, där är jag urstark, uthållig och snabb(are). MAF-pulsen ligger på 132 utan justering. Min ork på riktigt höga pulsnivåer, 180+, har ökat, dvs jag kan upprätthålla löpning på den pulsen en bra stund och inte som tidigare få problem att ens orka andas och det verkar ju stämma med dina iakttagelser också. :)
 

45 minuter sedan, Fnutt sade:

En annan positiv bieffekt är att mina gropiga ridbyxlår har tightats till och slätats ut, samt att underkroppens bredaste ställe långsamt håller på att förskjutas från låren upp till höfterna där det skall vara.

💞

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trots att jag själv både Maffar och förespråkar det så är jag lite skeptisk till hans hårda gränser för alla... dvs har man en väldigt hög maxpuls eller väldigt låg borde inte gränsen vara samma ( tror jag).

Sen tror jag att Maffeträning bygger mer blodkärl, mer blodvolym, osv vilket borde ge effekt på all typ av träning. 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On ‎2018‎-‎04‎-‎05 at 16:44, MariaF sade:

 dess långvariga påverkan på hormonbalanserna i kroppen - dessa är alla större vid konditionsträning än vid styrketräning. .

Min fetmarkering...

Intressant! Annars har jag ju hört att just tung styrketräning ska vara så bra för hormonbalanserna...

(Har inte läst artikeln...)

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan, Jamtlandstjej sade:

Intressant! Annars har jag ju hört att just tung styrketräning ska vara så bra för hormonbalanserna...

(Har inte läst artikeln...)

Ja... det finns många skolor... och vägar till Rom! :)

Dokumentet är 117 sidor (uppdelat i allmänt och teknikupplägg mm), så jag kan förstå om du inte läst hela. Texten du refererar till återkommer längre in i dokumentet och där står också: Det finns mycket forskning som undersökt olika samband mellan konditionsträning och olika hälsoaspekter, så de sambanden är väl etablerade idag. Men det finns färre studier gjorda på styrketräningens effekter. Däremot finns det många anekdotiska beskrivningar (egna upplevelser) om hur styrketräning påverkat hälsan väldigt positivt. Sen är det upp till betraktaren att avgöra värdet av dessa beskrivningar.

Jag tror styrka är viktigt och logiskt, rent evolutionärt. Vi rörde oss långsamt och länge (MAF) och vi kastade spjut, bar barn och insamlade grödor, grävde gropar, klättrade, byggde skydd (styrka)... Så jag säger som jag brukar, forskningsresultaten kan man inte alltid lita på men de ger pö om pö en större kunskap om oss själva. 

  • Gilla 6

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu