MariaF

MAF-tråd

Recommended Posts

6 minuter sedan, Melker sade:

Ett glas?

Var det någon T alls i den eller bara G😏

Den var både liten och svag. Men jag tål verkligen inte sprit alls, jag blir dragen på ett halvt glas vin 😜

• Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan, MariaF sade:

Hur mäter man lämpligen vilopuls? Vet att @jesper också gjort det.Är det när man precis satt sig upp i sängen eller är det nån annan mätning? 

Min klocka mäter ju kontinuerligt hela dygnet, så jag har det enkelt 🙂

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 minuter sedan, Fnutt sade:

Min klocka mäter ju kontinuerligt hela dygnet, så jag har det enkelt 🙂

Du mäter på handleden då..? Jag har för mig att den mätningen inte är lika tillförlitlig men det är säkert bra nog om man bara använder den hela tiden. Fast jag har bara klockan under träning, orkar inte bära runt den hela tiden.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 minuter sedan, Fnutt sade:

Men jag tål verkligen inte sprit alls, jag blir dragen på ett halvt glas vin 😜

Me too... Ibland är det bra, ibland lite tråkigt. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 minuter sedan, MariaF sade:

Du mäter på handleden då..? Jag har för mig att den mätningen inte är lika tillförlitlig men det är säkert bra nog om man bara använder den hela tiden. Fast jag har bara klockan under träning, orkar inte bära runt den hela tiden.

Jag är inte ute efter något exakt värde, för mig räcker det att se tendenser. 

Men de flesta morgnar brukar jag även spänna på mig pulsbandet och sätta mig i soffan och mäta HRV, direkt efter att jag gått upp och matat katterna. Att försöka göra en mätning innan katterna fått mat är nämligen totalt omöjligt 😀

Min klocka är ju en nättare modell än många andra träningsklockor, den är i mitt tycke snygg som en finklocka (Withings/Nokia Steel HR). Så den får sitta på dygnet runt. Mäter inte perfekt, men den ger en fingervisning. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
26 minuter sedan, Fnutt sade:

mäta HRV

Vad använder du det till? Jag vet förstås att det handlar om mellanrummet mellan hjärtslagen men vad använder man det till för hemmabruk?

• Förvirrad 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är mest bara en kul grej, eftersom jag gillar att mäta och följa upp saker. Det ökar förståelsen för hur kroppen reagerar på saker och ting såsom hård träning, alkohol, sömnbrist mm. 

Gårdagens GT gav t.ex ett bottenresultat på dagens HRV-mätning. Dagen efter 1.5 mil med MAF får jag istället oftast maxpoäng på HRV-skalan 🙂

• Gilla 1
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 timmar sedan, MariaF sade:

Hur mäter man lämpligen vilopuls? Vet att @jesper också gjort det.Är det när man precis satt sig upp i sängen eller är det nån annan mätning? 

Jag vaknar ligger kvar och slappnar av i någon minut och mäter...  inte mer komplicerat än så.   

• Gilla 3
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

15km. För några år sen en utopi. För några månader sen kortare vintersträcka. 15km. Idag första gången sedan slutet av februari! 💜 Inte riktigt ultimat idag, var hungrig innan jag gav mig iväg, hade känningar av äggstockar och för lite vatten med mig. Men... vi kom runt i hyfsat nytt MAF-tempo denna tidiga söndagsmorgon. Med hyfsat MAF-tempo menar jag att jag gick lite extra ibland på hemvägen för att vara snäll mot mig själv och vovvan. Just den rundan känns bättre för både mig och henne eftersom endast 2,5km består av asfalt. Dessutom är den riktigt fin. Blev så varm i själen av att se vilda nyponrosor i full blom. Sedan nån vecka står förresten lupiner, hundkex, smörblommor, klöver, humleblomster och midsommarblomster i full blom så vad vi ska klä majstången med om drygt tre veckor vete sjutton, höstaster kanske?

Min nya, högre MAF-puls känns väldigt bra. Jag behöver jobba en del för att upprätthålla den, det är både jobbigt och skönt. Vet förstås inte om det är ett tecken på att det är mer "rätt" men det får tiden utvisa. Löpbandet är nog i behov av service, det låter lite konstigt, men jag funderar på att köra ett MAF-test där för att ha som referens. Hoppas det finns tekniker som gör hembesök (bytt elektronik och sånt fick jag göra själv pga garantifel men nu ska det nog mest smörjas på rätt ställe och så).

Nu, några timmar efter hemkomst, är jag stel och trött i muskulaturen men jag har inte ont i höfterna. Jag tyckte jag fick en liten känning i hamstringfästet efter ungefär 11km men det gick över och gör inte ont nu. Känner mig... lycklig. Endorfinkick, kanske? :)

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, MariaF sade:

15km. För några år sen en utopi. För några månader sen kortare vintersträcka. 15km. Idag första gången sedan slutet av februari! 💜 Inte riktigt ultimat idag, var hungrig innan jag gav mig iväg, hade känningar av äggstockar och för lite vatten med mig. Men... vi kom runt i hyfsat nytt MAF-tempo denna tidiga söndagsmorgon. Med hyfsat MAF-tempo menar jag att jag gick lite extra ibland på hemvägen för att vara snäll mot mig själv och vovvan. Just den rundan känns bättre för både mig och henne eftersom endast 2,5km består av asfalt. Dessutom är den riktigt fin. Blev så varm i själen av att se vilda nyponrosor i full blom. Sedan nån vecka står förresten lupiner, hundkex, smörblommor, klöver, humleblomster och midsommarblomster i full blom så vad vi ska klä majstången med om drygt tre veckor vete sjutton, höstaster kanske?

Min nya, högre MAF-puls känns väldigt bra. Jag behöver jobba en del för att upprätthålla den, det är både jobbigt och skönt. Vet förstås inte om det är ett tecken på att det är mer "rätt" men det får tiden utvisa. Löpbandet är nog i behov av service, det låter lite konstigt, men jag funderar på att köra ett MAF-test där för att ha som referens. Hoppas det finns tekniker som gör hembesök (bytt elektronik och sånt fick jag göra själv pga garantifel men nu ska det nog mest smörjas på rätt ställe och så).

Nu, några timmar efter hemkomst, är jag stel och trött i muskulaturen men jag har inte ont i höfterna. Jag tyckte jag fick en liten känning i hamstringfästet efter ungefär 11km men det gick över och gör inte ont nu. Känner mig... lycklig. Endorfinkick, kanske? :)

Heja dig! 💕

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2018-06-02 at 20:32, MariaF sade:

Om du vill kunna mäta förändringar från dag till dag, är det viktigaste att göra på samma sätt varje gång. Då kan du sitta i soffan eller ligga i sängen, bara du vilar en liten stund så att pulsen hinner sjunka.

Den "riktiga" vilopulsen är liggande i sängen, strax efter att du har vaknat. Det funkar inte alls för mig, eftersom jag alltid kliver upp när väckarklockan ringer. Om jag ligger kvar och tar pulsen, kommer jag somna om!

Jag hade tidigare en Fitbit som mätte pulsen dygnet runt, och räknade ut vilopuls med en "hemlig" algoritm. Det var alltså inte den riktiga vilopulsen, och påverkades starkt av pulsen under natten, dvs när jag sov.

Utöver pulsen är HRV ett bra mått att ta på morgonen, men för det krävs ett bra pulsband.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2018-05-08 at 18:34, Lasse-hatten sade:

Pulsband är förbrukningsvaror, åtminstone Garmin. Jag är inne på mitt fjärde nu, varav två lagt av efter mellan 6 och 12 månader (det tredje glömde jag på ett hotellrum och det kan kanske inte Garmin lastas för). Då kan man få sådana konstiga värden, antingen jättehöga eller jättelåga, eller hoppande. 

Dags att byta till Polar, hör jag. 😄 Mitt Wahoo TICKR X har hållt i 12 månader hittills, och det var begagnat när jag köpte det.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, cdaven sade:

Dags att byta till Polar, hör jag. 😄 Mitt Wahoo TICKR X har hållt i 12 månader hittills, och det var begagnat när jag köpte det.

Trodde det var fel på mitt Wahoo Tickr X så jag bytte till Garmin. Supernöjd med Garmin men... det var inte Wahoon det var fel på, det var min puls som var instabil... 🙈

• Haha 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tog en morgonrunda idag när jag nu ändå var ledig mitt i veckan. Nationaldagen/Svenska Flaggans Dag firas inte nämnvärt i huset men jag hissade flaggan när jag kom hem. Noterade även idag, när rundan var 11km, att jag får kämpa hårdare för att ligga kvar på puls 147 (jämfört med hur länge 137 höll i sig), mycket mindre gå och snabbare återhämtning. Grunnade lite på Borg-skalan som nämns i dokumentet ett antal poster bakåt. Enligt den ska man själv skatta sin ansträngningsgrad. Det är banne mig inte lätt?! Jag gissar, och så kollar jag pulsklockan - och har jättefel. Enligt Stigberg, som skrivit dokumentet, har Borg-skalan visat sig vara rätt bra som verktyg men jag kan inte låta bli att undra för vem. Inte för tanter med instabil puls och dagsform, i alla fall...:) För mig blir det ofta så att jag gissar på för hög puls på asfalt och för låg i skogen. Det känns alltså jobbigare på asfalt.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
22 timmar sedan, MariaF sade:

Skulle vara ett utdrag från pulsklockan då... Frågan är bara vad jag vill uppnå med undersökningen; Numera måste man ju ha en hypotes och utföra undersökningen så att hypotesen slår in... Och vill jag då visa att Vildsvinseffekten är sådan att pulsen står still, trots vildsvinsmöte, eller vill jag visa att pulsen skenar..? Eller vill jag enbart framhäva hur BENEN skenar..? Eller hur högt och bra man sjunger i skogen när man inte vill riskera att möta fler..? Vetenskap är banne mig inte enkelt! :blink::D

Dessutom måste du kunna upprepa försöket med samma resultat, så sjungandet får du nog lägga ner. 😊

• Gilla 2
  • Haha 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Blev en kortare runda idag, ca 6,5km. Som jag skrev i annan tråd är det tydligt hur kropp och själ hänger ihop och det syntes mycket riktigt på pulsen att jag var stressad och orolig. Sedan var det ju varmt också men jag kan inte springa senare för då får jag problem att somna. I skrivandes stund borde jag sova men... 
Det känns så här långt som att det är lättare att hålla min nya MAF-puls, den är stabilare liksom. Förut kunde pulsen hoppa runt, från t ex 129 till 143 på två springsteg, men det gör den inte nu. 
I slutet av rundan fäste jag vovvans koppel i ett träd så hon fick vila och körde lite brant skogsbacke med trappsteg och stig ett par gånger i syfte att stärka muskulaturen i alla små och stora muskler. Planerar denna runda flera gånger denna vecka, tror det ger bra styrketräning på min väg tillbaka till de långa sträckorna. Har börjat snegla på ett ökenlopp utanför Las Vegas (Red Rock Canyon) i höst...

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sambon städade byrån I sovrummet, och hittade nån pryl han inte kände igen: vad är det här????  Hm ja, mitt pulsband... Jo, jag visste précis var det fanns, men någon nytta gör det inte där.

Behöver få in den där vanan, att ge mig ut en sväng. Men ikväll ska vi dansa. Kanske ska ta med lämpliga kläder till Säffle? Det brukar bli tid over. 

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är inne på linjen nu att jag behöver styrketräna mer för att öka mitt MAF-tempo vid löpning. Jag har läst i boken Primal Endurance (som är mycket positiv till Maffetone och MAF-träning) om att styrketräning kan ge större effekt/nytta än att långsamt hanka sig fram i MAF-tempo:

Citat

Especially if you are over thirty-five years old, you might seriously reconsider your longtime devotion to aerobic volume and instead transition into a program with more explosive strength and sprint workouts, fewer total hours, and more rest in general.

Och:

Citat

Again, the sustained low-to-medium-intensity cardiovascular workouts that are your bread and butter provide an assortment of health benefits and disease protection, but they simply do not deliver a similar hormonal fountain-of-youth effect that brief, intense sessions do.

Jag tänkte testa och utvärdera detta ett tag framöver, för att se om mitt MAF-tempo kan förbättras. Det är faktiskt långsammare nu än för två år sedan, då jag började med LCHF och MAF... 😞 Men det beror nog mest på att jag tränar för lite.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu