MariaF

MAF-tråd

Recommended Posts

Maffetone delar med sig av ett intressant ämne, som vanligt. https://philmaffetone.com/muscle-bone-crosstalk/

Handlar om hur muskler-senor-bindväv-blodkärl-nerver-lymfkärl-skelett mm sitter ihop och samverkar, inte minst hormonellt. Han kallar t ex muskler och skelett för endokrina organ. 

Det enda negativa med denna artikel är att den är ganska ytlig och jag vill ha länkar så jag kan läsa mer... 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan, MariaF sade:

@HannaNord76, jag glömde skriva att uppvärmning (och avkylning) är viktiga delar i Maffetones koncept så i praktiken blir varje pass närmare 1,5tim. Å andra sidan avråder han från statisk stretch. Själv har jag hittat Romanov (POSE method of running) som också avråder från statisk stretch. Båda menar att muskler kan dra ihop sig, och slappna av. Att dra ut dem i ytterläge riskerar att försvaga musklerna. Romanov har istället typ vanliga stretchövningar men istället för att hålla kvar, gungar man några gånger i ytterläget (sträck-slappna av-sträck-slappna av).

Absolut, det är min erfarenhet också. Tycker muskler har en tendens att överanstränga sig när de måste hålla emot i ytterlägen för att hålla balansen. Istället för att stå och dra ut i ytterlägen kör jag mer dynamisk stretch och får mindre ont.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

@kickilotta
MariaF - jag läste litet på MAF-sidan och jag undrar hur du ställer dig till de kostråd och näringstillskott som man förordar. Det skiljer sig från lågkalorikosten. - Vilken är din erfarenhet - hur gör du?

När jag blev tipsad om MAF för ett par år sen (av jesper), så hade inte Maffetone nån försäljning av kosttillskott alls. I hans böcker har han, åtminstone tidigare, förordat bra, ekologisk mat framför tillskott. Tillskott är för tillfällig användning, som jag uppfattade det. Om Maffetone vill tjäna pengar till sin eminenta gratis-webplats eller ha bra tillskott som alternativ till billigt skräp, vet jag inte.

När man läser The big book of endurance training and racing, Maffetones "gula bibel", så beskriver han i princip paleokost med tillägg av mejeriprodukter, och då är vi väldigt nära LCHF om än aningen högre kolhydratinnehåll (men ändå lågkolhydrat ur ett internationellt perspektiv). Han förordar glutenfritt. Oraffinerat. Ekologiskt. Överhuvudtaget sund mat. Han ondgör sig över vissa matkedjor (som jag tolkar som t ex Whole Foods) då han såg framför sig en butik med bara sunda varor men det visade sig att även ekologiskt kan vara skräp. 
Maffetone har ett Two Week-Test som tjänar till att se om man är kolhydratkänslig och det testet ansåg jag aldrig att jag behövde ta... Vet ju liksom redan svaret. 

Det var ju just denna kombination av hela livet, maten, stressen, tålamodet, återhämtningen, skadehanteringen... kort sagt hälsan framför allt-perspektivet som jag föll så pladask för. Jag hoppas innerligt att han, efter ett helt yrkesliv av kämpande för det sunda, orkar stå emot den kommersiella exploateringen nu när hans metod tycks ha fått ett genombrott hos vanliga människor.

• Gilla 4
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En intressant artikel om att det inte alls är vätskebrist och elektrolytbrist som orsakar kramper vid träning/tävling. Man menar att om så vore fallet skulle alla kroppens muskler krampa men oftast är det de muskler man använder mest, typ vaderna vid löpning. Istället skulle det vara trötthet i muskeln som orsakar brist på kontroll av reflexen så muskeln inte omväxlande drar ihop sig och slappnar av utan fortsätter få impulser att dra ihop sig. Vi svettas mer än vi utsöndrar salter och vid mätningar har man sett att elektrolyterna snarare höjs när vi svettas mycket.
Så istället för sportdryck eller vatten och salttabletter ska man vila, stretcha och, intressant nog, dricka "pickel-juice" (spad från inläggningar). Saltet från pickel-juicen hinner inte ut i muskeln innan krampanfallet gått över så man tror att det är smaken av salt som hjälper. Fast då vete sjutton varför inte lika gärna salttabletter skulle kunna hjälpa? Det glömde de skriva något om. Har aldrig använt det men jag antar att de ska smälta i munnen?
Inte heller förklarar de varför det alltid är samma muskler, vaden och foten i mitt fall, som krampar när jag ska sova och hur magnesium kan hjälpa det? Kanske är det olika orsaker till kramp för när jag ska sova överanstränger jag väl knappast musklerna i alla fall...? 

Ben Greenfield har förresten flera intressanta artiklar, bl a om att lägga upp sin träning runt menscykeln.

https://bengreenfieldfitness.com/article/fitness-articles/ways-to-stop-muscle-cramps/

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Maffade för första gången på flera veckor igår. Stress på jobbet och en hund som avskyr regn har gjort att jag lyckats helvila från jogging och promenader. Eftersom jag ändå har känningar i muskelfästet har jag bestämt mig för att springa ändå. Inte så långt, max 5-6km åt gången, och bara så länge det inte gör ont. Med "känning" menar jag att jag känner att jag har ett muskelfäste, något jag inte känner att jag har på andra sidan. Ska till ny sjukgymnast med fokus på kroppshållning och postural träning om nån dryg vecka.

Min MAF-puls enligt grundregeln ligger på 132. Femtio meter hemifrån, under de första metrarnas promenad för att rasta hunden, låg pulsen på 137. Inte lätt att maffa när pulsen inte går att hålla under en lätt promenad utan backe... Det blev till slut, efter uppvärmningen, rätt bra ändå men under 137 kom jag inte. Försökte hålla 147 enligt tidigare resonemang, 180 - (220 - maxpuls), men det blev en del gå i alla fall.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, MariaF sade:

Maffade för första gången på flera veckor igår. Stress på jobbet och en hund som avskyr regn har gjort att jag lyckats helvila från jogging och promenader. Eftersom jag ändå har känningar i muskelfästet har jag bestämt mig för att springa ändå. Inte så långt, max 5-6km åt gången, och bara så länge det inte gör ont. Med "känning" menar jag att jag känner att jag har ett muskelfäste, något jag inte känner att jag har på andra sidan. Ska till ny sjukgymnast med fokus på kroppshållning och postural träning om nån dryg vecka.

Min MAF-puls enligt grundregeln ligger på 132. Femtio meter hemifrån, under de första metrarnas promenad för att rasta hunden, låg pulsen på 137. Inte lätt att maffa när pulsen inte går att hålla under en lätt promenad utan backe... Det blev till slut, efter uppvärmningen, rätt bra ändå men under 137 kom jag inte. Försökte hålla 147 enligt tidigare resonemang, 180 - (220 - maxpuls), men det blev en del gå i alla fall.

Men du gjorde det! Där är inte jag än, med mina luftvägar...😒

I går kväll när jag låg i sängen kändes det riktigt bra... tänkte att det skulle nog funka att ta en morgonrunda i dag...Men så kändes det inte när jag vaknade...

Funderar om jag ska behöva börja ta min astmamedicin, men det känns inte kul..

• Gilla 2
  • Ledsen 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För den som vill utveckla sin aeroba förmåga men inte har nån sponsor som försörjer en medan man tränar 40tim/v finns HIIT. HIIT står för High Intensity Interval Training. Det är ganska spännande att man med två helt skilda metoder kan åstadkomma samma resultat. Tyvärr är de flesta så fast i "mer är bättre" varför HIIT inte funkar för många.
Om man tittar på traditionell aerob träning så rekommenderas 80% lågintensiv och 20% högintensiv träning. De allra flesta tränar för intensivt på sina lågintensiva pass och alltför lågintensivt på sina högintensiva pass.
När det gäller HIIT tycker många att "det lilla kan ju knappast räcka" så man slänger in några pass/intervaller till. Idealt utförs HIIT med 4x30s intervaller med 4-5min emellan (ökas upp till 10 intervaller över tid), 3 dagar i veckan. HIIT ska alltså utföras så nära max man kan.

Oavsett metod så ökas hjärtats slagvolym, musklernas förmåga att ta upp syre, mitokondriernas förmåga att producera ATP mm.

Här är en länk till en riktigt bra artikel i ämnet (läs gärna den första först för lite bakgrundsinfo, detta är artikel två):
https://bengreenfieldfitness.com/article/fitness-articles/workouts-exercise-articles/best-ways-to-build-endurance-2/

Överhuvudtaget har Ben Greenfield mycket intressant läsning! 

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har nu provat att maffa några gånger efter mitt besök hos kliniken som lär ut postural träning. Det går bra, jag håller mig fortfarande till max 6km och max varannan dag, men intressant nog börjar jag få en del lustiga pulsfenomen igen. I början av min MAF-karriär tyckte jag att jag hade lustiga fenomen hela tiden, de har dock stabiliserat sig något med tiden. Nu kommer de tillbaka. Jag försöker ju vrida fram fötterna nu, som ett led i posturalträningen, och fotvinkeln tycks påverka rätt rejält. Känns som att jag får vatten på kvarn i att min taskiga hållning bidragit till min skenande puls. Har precis påbörjat The Ultimate Guide to Postural Training. Återstår att se om jag får större förståelse hur hållning och pulssvar hänger ihop.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan, MariaF sade:

Har precis påbörjat The Ultimate Guide to Postural Training. 

Spännande! Var har du hittat det? 😁

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
46 minuter sedan, Jamtlandstjej sade:

Spännande! Var har du hittat det? 😁

Det är en bok jag köpte på Adlibris. Tänkte att jag ville läsa på lite samtidigt som jag tränar. Tjejen jag träffade var inte så pratsam... 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu