Jump to content

MAF-tråd

MariaF

Recommended Posts

1 timme sedan, MariaF sade:

Maffetone tycker till om fasta: https://philmaffetone.com/fasting-without-starving/

Kloka ord som vanligt! Själv har jag experimenterat en hel del med periodisk fasta de senaste 3-4 åren, allt från 16 till 72 timmar. I början gick det bra, men på sistone känns hungern outhärdlig om jag går för länge utan mat. Det slutar med att jag överäter och någon hållbar viktminskning har det aldrig lett till. Den mentala klarheten som jag kunde känna under fastan förr lyser numera med sin frånvaro. Så min kropp försöker nog säga mig nåt... ?

• Like 1

4 timmar sedan, EmiliaK sade:

Den mentala klarheten som jag kunde känna under fastan förr lyser numera med sin frånvaro. 

Förr, fram tills för dryga 10år sen, fastade jag varje vår mellan 7-27 dagar. Då var det under 400kcal som gällde för där ungefär ska visst gränsen för hungerkänslorna ligga. Jag kände mig jättepigg efteråt, därför gjorde jag om det varje år i 10års tid. Sen fick jag barn och därefter har det inte blivit av. Kortare fastor är jättejobbiga, har jag märkt. Antingen äter jag, eller så gör jag inte det. Provar jag att hoppa över frukosten är jag vrålhungrig vid 9-tiden. Det är så att jag mår illa. 
Jag har funderat på en detox-fasta á la 80-90-tal och därför gjorde det mig lite beklämd, det Dr M skrev om glutamin; While the notion of resting the gut from a prolonged fast may seem logical, it is often done at the expense of losing the gut’s most important nutrient: glutamine, the primary fuel to keep the gut working well, especially for the absorption of nutrients.

• Like 3

19 timmar sedan, MariaF sade:

Jag har funderat på en detox-fasta á la 80-90-tal och därför gjorde det mig lite beklämd, det Dr M skrev om glutamin; While the notion of resting the gut from a prolonged fast may seem logical, it is often done at the expense of losing the gut’s most important nutrient: glutamine, the primary fuel to keep the gut working well, especially for the absorption of nutrients.

Att man förlorar lite näringsämnen och proteiner under en längre fasta är nog något man får ta, men om du är orolig och vill fasta kan du kanske lägga till ett tillskott av glutamin under tiden? Glutamin är ju en aminosyra men 10 g/dag kanske kan få plats, särskilt om du inte tänkt totalfasta. Samt fylla på lite extra efteråt?

1 timme sedan, SvartaSara sade:

Att man förlorar lite näringsämnen och proteiner under en längre fasta är nog något man får ta, men om du är orolig och vill fasta kan du kanske lägga till ett tillskott av glutamin under tiden? Glutamin är ju en aminosyra men 10 g/dag kanske kan få plats, särskilt om du inte tänkt totalfasta. Samt fylla på lite extra efteråt?

Man kanske kan sila köttsoppa? Man använder ju buljong som näring (fast på den tiden drack jag buljong gjord på tärning). 

On 2017-04-08 at 21:58, Tobias sade:

Tyvärr har jag (nog) ett värdelöst "pose steg", men gick en kurs av en certifierad coach för något år sen. Rekommenderas!

jag inte läst någon bok i ämnet men jag gillade att fokus på kursen inte låg på fotisättningen utan på annat (som skulle resultera i bra fotisättning), kadens mm. Har funderat på att gå den igen.

jag gick kurs hos 

http://www.bgmsanalys.se/pose/pose.htm

Nu har jag bokat en träff! Tyvärr först om några veckor men den som väntar på nåt gott... Känner mig uppspelt och glad! Har inte sprungit på några dagar, dels blev jag förkyld i helgen som gick och dels har veckan varit full av aktiviteter med hunden men i morgon ska jag på't igen. Ikväll blir det inspirerande POSE-TV i sängen... :D

• Like 3

3 timmar sedan, MariaF sade:

Man kanske kan sila köttsoppa? Man använder ju buljong som näring (fast på den tiden drack jag buljong gjord på tärning).

Det tror jag är jättebra, både kött- och benbuljong. :)

On 2017-06-03 at 14:00, EmiliaK sade:

Det har ni helt rätt i! Jag valde 180-ålder-5 för att jag inte hade sprungit på länge när jag började maffa. Men helt otränad var jag inte och framför allt är jag inte det nu. Tror bestämt att jag ska höja MAF-gränsen till 142 och se hur det känns. Det passar mig bättre nu när jag börjat cykla till jobbet igen - vid rejäl motvind är det nästintill omöjligt att köra lägre puls än så.  

Vid motvind tycker jag att du skall tillåta dig att komma upp i högre puls!

Menna.. om alla skulle följa pulsen slaviskt så finns det risk att man blir liggande på soffan?

Och detsamma gäller nog även om vägen till jobbet innebär några backar?

Dvs om motvind råder.. eller att man bor så att backar dominerar så blir det problem att hålla en viss puls konstant!

• Like 1

56 minuter sedan, Zepp sade:

Vid motvind tycker jag att du skall tillåta dig att komma upp i högre puls!

Menna.. om alla skulle följa pulsen slaviskt så finns det risk att man blir liggande på soffan?

Och detsamma gäller nog även om vägen till jobbet innebär några backar?

Dvs om motvind råder.. eller att man bor så att backar dominerar så blir det problem att hålla en viss puls konstant!

Nä, slaviskt följer jag inte pulsen - oftast cyklar jag utan pulsklocka, men för skojs skull tog jag på mig den en extra blåsig dag. När jag redan efter ett par minuter överskred MAF-gränsen funderade jag faktiskt på att vända om, men då insåg jag hur dumt det vore och fortsatte trampa på. I fortsättningen kommer jag cykla utan pulsklocka, jämfört med gång och löpning är det väldigt svårt att hålla pulsen stabil i motvind och uppförsbackar.

• Like 2

En bra sammanställning över läsvärda artiklar:

https://philmaffetone.com/maf-top-10/

För MAF-nördar som vill detaljera sina kunskaper kan jag även rekommendera att läsa kommentarerna, där en kille vid namn Ivan Rivera (som jobbar för Dr M) ger många utförliga svar. Han nämner ofta 80/20 som en bra regel att utgå ifrån, dvs 20 % av träningen kan vara anaerob - resten ska helst inte överskrida MAF-pulsen. Bara folk som precis börjat träna eller återhämtar sig efter skada/sjukdom behöver hålla sig till enbart MAF-träning. 

• Like 3

Just nu, EmiliaK sade:

En bra sammanställning över läsvärda artiklar:

https://philmaffetone.com/maf-top-10/

För MAF-nördar som vill detaljera sina kunskaper kan jag även rekommendera att läsa kommentarerna, där en kille vid namn Ivan Rivera (som jobbar för Dr M) ger många utförliga svar. Han nämner ofta 80/20 som en bra regel att utgå ifrån, dvs 20 % av träningen kan vara anaerob - resten ska helst inte överskrida MAF-pulsen. Bara folk som precis börjat träna eller återhämtar sig efter skada/sjukdom behöver hålla sig till enbart MAF-träning. 

Ivan rekommenderar på sin sida, Running in systems, POSE-metoden för löpekonomi och begränsning av skador. Hans engelska är jobbigare att läsa men det finns mycket intressant där med.

• Like 3

55 minuter sedan, MariaF sade:

Ivan rekommenderar på sin sida, Running in systems, POSE-metoden för löpekonomi och begränsning av skador. Hans engelska är jobbigare att läsa men det finns mycket intressant där med.

Jag får nog kolla upp det där med POSE... ?

På Dietdoctor's medlemssida finns nu en föreläsning med tidigare nämnda Dr Cuccuzella, som har samma filosofi som Dr M. Han nämns till och med i föreläsningen, även om det är lätt att missa för det går ganska fort...

• Like 3

Vet inte om frågan berörts tidigare, men är det MariaF som givit MAF-namnet :-)

Annars Maria, jag har jag blivit inspirerad, köpt pulsklocka, testat, och insett att jag tidigare gått alldeles för fort för att hålla MAF-puls för en gubbe (60+) som jag. 

Springa är inte tal om, om inte pulsen ska skena, möjligtvis lätt jogg i nerförsbacke. Märker ändå skillnad i +-riktning, efter att ha MAF-tränat en period.

Jag måste ändå hålla mej ganska oansträngd för att hålla mej under MAF-puls.

Det känns ändå intressant. Dock kör jag också anaerob träning däremellan, kortvarig styrketräning till utmattning.

Detta mest om mej själv.

Någon som har tankar/input?

• Like 6

1 timme sedan, nokenok sade:

Vet inte om frågan berörts tidigare, men är det MariaF som givit MAF-namnet :-)
Annars Maria, jag har jag blivit inspirerad, köpt pulsklocka, testat, och insett att jag tidigare gått alldeles för fort för att hålla MAF-puls för en gubbe (60+) som jag. 
Springa är inte tal om, om inte pulsen ska skena, möjligtvis lätt jogg i nerförsbacke. Märker ändå skillnad i +-riktning, efter att ha MAF-tränat en period.
Någon som har tankar/input?

Men vad kul, nokenok! Nu är vi riktigt många som tragglar på! ^_^ Har du sett tipset om att träna bakvänd backe, dvs gå upp och småjogga ner? Det kan vara lättare att hålla pulsen då. Fast ibland får man gå i alla fall...
Dr M tar själv upp frågan om att metodens namn sammanfaller med hans namn men jag har inte varit inblandad vad jag vet... :)
Nu, när jag har lite strul med min puls igen (eller ja, det har jag ju haft hela tiden) så har jag valt att ligga lite högre, typ 145 ist f 138. Lustigt nog sjunker ibland pulsen på vägen så jag ligger snarare mot 140 så långsamt, långsamt stärks jag nog ändå. Jag har dock inte sprungit mycket det sista pga en öm höft och brist på tid i trädgårdstider men det känns rätt okej när jag väl kommer ut.

• Like 4

Nu när Peter B döpt om mig till "MAF-Maria" (saknar faktiskt inte sofflocks-Maria ett dugg men nog känns det konstigt att vara så aktiv kring just träning som ju aldrig varit min grej...) så passar jag på att komma med ett nytt förvirrat inlägg. :)
Idag lufsade jag 10km. Skulle egentligen varit lite längre men hunden var påtagligt påverkad av åskladdningen i luften (tack och lov uppehåll hela vägen) och pulsen höll sig rimlig, dvs jag höll mig runt mina 138bpm. Jättekonstigt för jag är rätt stressad; inte jobbstressad men det finns en massa jag vill göra i trädgården och i övrigt här hemma som inte hinns med. MCn startar inte, brännässlorna växer upp i vinbärsbuskarna och sånt... Noterar dock att precis som förra gången när det gick bra att maffa att är det ganska många dagar sedan sist. I vårvintras tränade jag 5-6ggr/vecka, nu hinner jag 3ggr. Verkar som att pulsen, åtminstone de här gångerna, mått bra av att det gått 4-5dagar emellan passen. Sedan har jag smort progesteron i en dryg vecka. Kanske också påverkar? En annan sak jag noterat, men det kanske snarare hänger ihop med klimakteriet än träningen, är att min temp har ökat. Förr var jag kallblodig med en morgontemp på 36,6*C, nu ligger jag en grad högre. 

• Like 3

9 minuter sedan, Melker sade:

Hm, sprang i 1:45 idag och hade en snittpuls på 158.

Antar att jag blir diskad i denna tråd?

Varför skulle du bli det? 22-åringar är välkomna! För du höll väl dig under din MAF-puls hela tiden..? ;)

• Like 5

Idag har jag inte tränat alls! Det betyder att jag bara sprungit en enda gång denna vecka. Och inte sköter jag mina styrkeövningar för höften heller...  Istället har jag jobbat i trädgården; idag röjde jag en del av häcken som var full av lönn, ask och ek och död liguster... till slut hittade jag några pinnar liguster som lever men de var inte många...  Styrka det med alltså men kanske inte så fokuserad på bål och höft..?! Likaså badade jag med barnen (29*C i poolen! :)) så rört mig har jag men det bidrar knappast till det jag vill uppnå.

Sitter och läser vår tråd här och försöker hitta inspiration... Kanske ska testa att jogga till jobbet nån dag nu när barnen har lov? Då blir det 15-16km enkel väg och så två ggr på en dag... fixar man det? Fast hem skulle jag kunna åka buss, iofs... Har kontaktat orienteringsklubben som ska hjälpa mig med några kartor så jag hittar roligare vägar än E45:an. Kanske kan hjälpa..? Hur går det för er andra, hoppetossa, PiaB, EmiliaK, Effie, Drakulla, jesper, nokenok, Tobias..? 

• Like 3

1 timme sedan, MariaF sade:

Varför skulle du bli det? 22-åringar är välkomna! För du höll väl dig under din MAF-puls hela tiden..? ;)

Om man får ljuga sisådär 26år om sin ålder så höll jag snittet på rätt sida. I uppförsbackarna måste jag ljuga än värre, typ med 41 år....

Misstänkte att jag skulle bli diskad ?

Vi har f ö också 29 grader i poolen och jag har plaskat med småttingarna (9 och 11)

• Like 3

1 minut sedan, Melker sade:

Om man får ljuga sisådär 26år om sin ålder så höll jag snittet på rätt sida. I uppförsbackarna måste jag ljuga än värre, typ med 41 år....

Misstänkte att jag skulle bli diskad ?

Nej då, du är inte alls diskad, du har bara väldigt långa anaeroba perioder, som jag förstår... :) Angelico hänger här mellan varven, tränar inte heller MAF. Man kan vara nyfiken och vilja veta mer, eller bara förundras över alla konstiga typer (det gör jag i vissa andra trådar ;)), det är fullt okej! Vi är inte så knussliga här! Och sen, när du är i behov av rehab för att du kört för hårt, då kan du tänka på gamle Maffetone... 

• Like 5

On 2017-06-09 at 19:39, EmiliaK sade:

Nä, slaviskt följer jag inte pulsen - oftast cyklar jag utan pulsklocka, men för skojs skull tog jag på mig den en extra blåsig dag. När jag redan efter ett par minuter överskred MAF-gränsen funderade jag faktiskt på att vända om, men då insåg jag hur dumt det vore och fortsatte trampa på. I fortsättningen kommer jag cykla utan pulsklocka, jämfört med gång och löpning är det väldigt svårt att hålla pulsen stabil i motvind och uppförsbackar.

Jag tycker att du skall fortsätta cykla med pulskloka av flera skäl;

1 har du skaffat en så vore den annars bortkastade pengar.

2, du kan mäta dina framsteg, för när du kan prestera samma resultat med lägre puls så har du uppnåt något vesäntligt!

Tänk såhär,, om alla maratonlöpare sprang på maxpuls reda i början så lär de knappast ha kunnat fullföllja loppet!

Utan de är som min yngre bror, han springer marathon på en puls som liknar min när jag går lite hastigt!

Och då går det betyligt fortare kan jag avslöja.

• Like 2

7 timmar sedan, Zepp sade:

Jag tycker att du skall fortsätta cykla med pulskloka av flera skäl;

1 har du skaffat en så vore den annars bortkastade pengar.

2, du kan mäta dina framsteg, för när du kan prestera samma resultat med lägre puls så har du uppnåt något vesäntligt!

Pulsklockan används fortfarande, men jag tycker att det är lättare att köra regelrätta MAF-pass till fots (i mitt fall jogging). När jag cyklar med pulsklocka blir jag stressad antingen för att pulsen är för hög (motvind) eller för låg (medvind). På cykeln är det så många andra parametrar som spelar in förutom min egen form. 

Den här veckan har jag cyklat tre dagar (utan pulsklocka) och maffat "på riktigt" endast en gång.

• Like 3

10 timmar sedan, MariaF sade:

Kanske ska testa att jogga till jobbet nån dag nu när barnen har lov? Då blir det 15-16km enkel väg och så två ggr på en dag... fixar man det?

Jag tror du fixar det men det kommer naturligtvis att vara tufft... Jag gör ofta så för hinna med all träning jag vill

• Like 4

14 timmar sedan, EmiliaK sade:

Pulsklockan används fortfarande, men jag tycker att det är lättare att köra regelrätta MAF-pass till fots (i mitt fall jogging). När jag cyklar med pulsklocka blir jag stressad antingen för att pulsen är för hög (motvind) eller för låg (medvind). På cykeln är det så många andra parametrar som spelar in förutom min egen form. 

Den här veckan har jag cyklat tre dagar (utan pulsklocka) och maffat "på riktigt" endast en gång.

Bara så att du inte fokuserar på fel grej.. Maffa innebär främst för mig att man ger f*n i att onödigtvis komma upp i anaeroba situationer, dvs stressa sig igen om sin träning på kortast möjliga tid/liknade feltänk!

Och jorden ser ut som den gör, och man kan bo på olika ställen.. och då kan det hampa sig att det finns både uppförsbackar och motvind!

Den andra grejen är att man är litta inne på och begriper hur topologin/motvinden påverkar ansträngningen så får man antingen flytta till Skåne eller ta smällen med högre puls.

På något sätt så inbillar jag mig hur som helst att medelpulsen är det viktigaste, rent maffemässigt, metabolt?

Nämenaltså igen,, löparband är rätt förutsägbara, man kan ställa in både lutning och hastighet, grejen är fortfarande att man blir bra på det man tränar.

Dvs vill man bli fena på att springa på löparband så skall man som regel träna på ett sådant!

Vill man däremot bli fena på att cyckla till jobbet.. utan att kräkas halvägs så bör man främst cyckla till jobbet.. även om kräkreflexen ibland kan vara lite störig i början!

Förr eller senare.. iallafall om man är ihärdigt och uthållig så uteblir kräkreflexerna?

• Like 3

10 timmar sedan, Zepp sade:

På något sätt så inbillar jag mig hur som helst att medelpulsen är det viktigaste, rent maffemässigt, metabolt?

Så uppfattar inte jag det; Maffetone rekommenderar att man ALLTID håller sig under sin MAF-puls (i en ideal värld) när man har sin basträningsperiod. Han vet förstås att det finns uppförsbackar och motvind men just under basträningen, den aeroba perioden mellan tävlingssäsongerna (eftersom han coachar de tävlande) bör man hålla sig under den. Om man däremot kollar Ivan Rodriges Rivera (som jag uppfattar som Dr Ms "arvtagare") så pratar han, som nämnts ovan, om 80% aerobt och 20% anaerobt. Där kan nog medelpuls-tanken passa bättre. För det är ju, precis som du säger Zepp,så det ser ut om man inte springer på ett löpband eller en idrottsarena, det går lite upp och ner.

Jag fick till ett pass på löpband igår. Volbeat i högtalarna fick igång min energi (musik är med i Dr Ms böcker fast han pratar kanske snarare om klassisk musik som stöd för hjärnvågorna och stressnedvarvning). Blev både löpband och styrkeövningarna för höfterna. Tur att det finns klagomurar på internet så man får "blä-a" lite så man kan ta nya tag! ;)

• Like 4

10 timmar sedan, MariaF sade:

Maffetone rekommenderar att man ALLTID håller sig under sin MAF-puls (i en ideal värld) när man har sin basträningsperiod. Han vet förstås att det finns uppförsbackar och motvind men just under basträningen, den aeroba perioden mellan tävlingssäsongerna (eftersom han coachar de tävlande) bör man hålla sig under den. Om man däremot kollar Ivan Rodriges Rivera (som jag uppfattar som Dr Ms "arvtagare") så pratar han, som nämnts ovan, om 80% aerobt och 20% anaerobt. Där kan nog medelpuls-tanken passa bättre. För det är ju, precis som du säger Zepp,så det ser ut om man inte springer på ett löpband eller en idrottsarena, det går lite upp och ner.

Precis så tänker jag också! Jag försöker att inte överskrida MAF- pulsen alltför ofta, men eftersom jag inte bastränar tänker jag att mina cykelturer i motvind kan rymmas inom det där 20% anaeroba, som Ivan nämner. Medelpulsen på ett sådant pass ligger nog ändå runt MAF, men jag vill helst slippa mäta. I medvind blir cyklingen istället ett slags återhämtningspass med lägre puls än vad som är idealt enligt MAF. Men all rörelse är ju bra, om inte annat så för själen! ?

• Like 1

Mm.. prexis.. under vintern/mellan sina tävlingsperioder så måste man hålla uppe sin aeroba förmåga!

Men ponera att man inte ens tänker delta i en endast tävling utan bara blir fit och frisk?

Hur som helst när man Maffar skall man ha det i fokus, dvs mängdträning med någon regelbunden frekvens.. gå ut och gå eller något liknade varje dag/cykla till jobbet!!

Sen så kommer andra perioder där man tränar sin explosivitet medels ruscher upp o ner för någon backe.

Och sen sin styrka dvs styrketräning!

Och inte nog med det.. man bör tänka på vad man äter.. jag rekommenderar någon form utav LCHF!

Menna, menna, det finns risk för att vi pratar förbi olika personer med litta olika förutsättningar.

• Like 2

Från FAQ på Maffetones hemsida:

Should I only train at my MAF heart rate?

No. It’s important to develop the aerobic system by training at the MAF heart rate exclusively for a period of 3-6 months before incorporating anaerobic (strength/power) training into your exercise routine.

If you’re chronically overtrained, injured or ill, however, it becomes much more important for you to train exclusively at your MAF heart rate (while incorporating a proper 15-minute warm-ups and cool-down) until you are healthy, even if it takes more than 6 months.

• Like 5

2 timmar sedan, MariaF sade:

Från FAQ på Maffetones hemsida:

Should I only train at my MAF heart rate?

No. It’s important to develop the aerobic system by training at the MAF heart rate exclusively for a period of 3-6 months before incorporating anaerobic (strength/power) training into your exercise routine.

If you’re chronically overtrained, injured or ill, however, it becomes much more important for you to train exclusively at your MAF heart rate (while incorporating a proper 15-minute warm-ups and cool-down) until you are healthy, even if it takes more than 6 months.

Pricken över I-et!

Litta samma som med LCHF, dvs det finns de som behöver vara extra noga, med kolhydrater eller att bygga upp sin aeroba förmåga!

Som regel går de båda hand i hand!

Dvs det är bra mycket enklare om man begriper att de är kommunicerande kärl!

Såå.. vi kommer in i olika skepnad/ålder/metabol status och närmar oss övre medelåldern.. kom inte och säg att någon ägnat särskildt mycket tankar åt detta innan, de är undantag!

Iallafall, man sitter där helt oförhappandes med en utbildning/fast arbete/en viss form av karriär/radhus, bostadsrätt eller villa, en drös barn samt oftast en partner.. och vikten bara ökar i samma proportioner som orken minskar!

Menna, då är det lixom litta försent att välja ett annorlunda liv.. även om det känns som en frestelse från han i underjorden.. och att sälja sin själ verkar vara en lätt väg.

Utan då skall man i stället ställa allt tillrätta, rätt kost och sen träning på detta för att åtminstone återfå minst en reminisens från sin ungdom.

Om man säger som så, det är sällan fel att försöka åtgärda en del i ens livsföring.. men man skall lixom inte tro att ungdomen kommer tillbaka.

För övrigt så var det inte sååå kul att vara ung heller, den åldern hade sina bekymmer, men oxå fördelar främst mentalt.. man var naiv och alla möjligheter stod framfören och det fanns gott om år att fixa diverse felval på!

Iallafall, när de åren gått och barnen flyttat hemifrån.. och både ens egen samt ens partners magge bara växer så kommer sista rycket!

Det finns då som regel en hel del att ta igen.

• Like 3

Först en promenad i skogen med sonen och vovven, sen ett MAF-pass på löpbandet. Har problem med min höft (som började göra ont vid halvmaran i våras) så passen blir inte så långa nu. Mer promenader men de känns också. Försöker köra styrka vid skrivbordet på jobbet när de andra gått på lunch. De är förvisso vana att jag gör en del tokiga saker som att vispa ner smör i teet men jag vet inte om de ringer in gubbar i vita rockar kanske om de ser mig ligga på golvet med fötterna på skrivbordsstolen och göra bäckenlyft... :P

• Like 3

Är dina arbetskamrater av det manliga könet så står de nog bara och dreglar, är de däremot av det kvinnliga könet så blir det nog kommentarer av typ " ligg inte där och fåna dig ".

Metro idag förklarade hur man lär sig göra riktiga armhävningar (inte fuskvarianten med knäna i golvet; den övningen tränar inte samma muskler minsann). Man placerar sig i rätt position typ planka, med händerna utanför kroppen. Och så sänker man sig långsamt ända ner, och så upp igen, ett antal gånger. Med noggrann kontroll att man inte kollapsar.

Jag undrar vem som ens kommer på idén att skriva en sådan instruktion...jag menar jag blev besviken. Jag vill ju inte veta hur man gör. Jag vill veta hur just jag skulle kunna lära mig det. Foto av en valross, och sedan illustrationer utifrån det; steg för steg...? Näää...:-(

• Like 3

16 minuter sedan, Effie sade:

Metro idag förklarade hur man lär sig göra riktiga armhävningar (inte fuskvarianten med knäna i golvet; den övningen tränar inte samma muskler minsann). Man placerar sig i rätt position typ planka, med händerna utanför kroppen. Och så sänker man sig långsamt ända ner, och så upp igen, ett antal gånger. Med noggrann kontroll att man inte kollapsar.

Jag undrar vem som ens kommer på idén att skriva en sådan instruktion...jag menar jag blev besviken. Jag vill ju inte veta hur man gör. Jag vill veta hur just jag skulle kunna lära mig det. Foto av en valross, och sedan illustrationer utifrån det; steg för steg...? Näää...:-(

Förklarade de inte hur man skall komma till det tillståndet där man är tillräckligt fit och stark för att utföra armhävningarna på rätt sätt?:wacko:

• Like 1

3 minuter sedan, Zepp sade:

Förklarade de inte hur man skall komma till det tillståndet där man är tillräckligt fit och stark för att utföra armhävningarna på rätt sätt?:wacko:

Nej. Man bara ställde sig i rätt position, och såg till att utföra rörelsen rätt. Utan att kollapsa.

Jag kan möjligen ställa mig i plankan-position, någon sekund. (jag har inte testat). Sedan är det totalkollaps som gäller, dvs ner (ner kommer man alltid! :-) ). Lyftkran för upp igen (nej, det har jag ingen; hur gör jag då...?) Ja, det saknades en del instruktioner i Metro...

Metro hävdar även att man kan lära sig gilla koriander. Tvivlar på det oxå.

• Like 2

6 minuter sedan, Zepp sade:

När jag en period gick och tränade på gym försökte jag peppa mig med att jag gick dit för att BLI stark och snygg, inte för att jag redan var det. Kände mig väl lite udda och "fel". Det är nog så att det ofta förbises, det mest självklara, att för att BLI stark och fit så måste du träna! Typ... ;)
Fast jag håller med Effie, valross är en bra liknelse! Jag kör plankan och en gång när jag glömt göra den gjorde jag den naken på badrumsgolvet precis innan duschen. DET gör jag INTE om!! :ph34r:

• Like 2

11 minuter sedan, Effie sade:

Nej. Man bara ställde sig i rätt position, och såg till att utföra rörelsen rätt. Utan att kollapsa.

Jag kan möjligen ställa mig i plankan-position, någon sekund. (jag har inte testat). Sedan är det totalkollaps som gäller, dvs ner (ner kommer man alltid! :-) ). Lyftkran för upp igen (nej, det har jag ingen; hur gör jag då...?) Ja, det saknades en del instruktioner i Metro...

Du och jag är ungefär lika gamla.. så inom inte allt för många årtionden så bor vi på äldreboende, där har de lyftkranar, så vi får vänta med plankan tills dess?

Och alldeles riktig slutsats. koriander är oätligt/gör all mat oätlig!

• Like 2

13 minuter sedan, MariaF sade:

När jag en period gick och tränade på gym försökte jag peppa mig med att jag gick dit för att BLI stark och snygg, inte för att jag redan var det. Kände mig väl lite udda och "fel". Det är nog så att det ofta förbises, det mest självklara, att för att BLI stark och fit så måste du träna! Typ... ;)
Fast jag håller med Effie, valross är en bra liknelse! Jag kör plankan och en gång när jag glömt göra den gjorde jag den naken på badrumsgolvet precis innan duschen. DET gör jag INTE om!! :ph34r:

Aldeles riktigt.. och det gäller Maffe oxå i princip.. först så bör man vara tillräkligt tränad och fit för att fullt ut tillgodogöra sig hans råd/träningsupplägget!

Men f*n den som ger sig.. oavsett valross eller ej, eller rättare sagt, valross, är man ihärdig så lär man förr eller senare bli j*vligt stark i armarna iallafall!

Faast helst så skulle man vilja slippa valrossen och inte bli onödigt stark, om man fick välja?:unsure:

44 minuter sedan, Zepp sade:

Aldeles riktigt.. och det gäller Maffe oxå i princip.. först så bör man vara tillräkligt tränad och fit för att fullt ut tillgodogöra sig hans råd/träningsupplägget!

Nä, där har du missuppfattat! Det är när du börjar från scratch som du får bra resultat och slipper gå omvägen runt frustrationen! Så ut och maffa med dig! Tror du behöver nån som puttar på dig! ;)

• Like 3

59 minuter sedan, Effie sade:

Det är väl med Metro som med andra tidningar, deras trovärdighet är inte av någon högre dignitet. Ställde mig en bit från fönstret idag och lutade mig fram, stte hände på på fönstrets marmorbänk och gjorde två armhävningar, livrädd att jag skulle ramla ihop och klappa näsan i marmorbänken. Nåväl det gick bra och jag var mäkta stolt men kände mig inte det minsta starkare.

5 minuter sedan, jala sade:

Ställde mig en bit från fönstret idag och lutade mig fram, stte hände på på fönstrets marmorbänk och gjorde två armhävningar, livrädd att jag skulle ramla ihop och klappa näsan i marmorbänken. Nåväl det gick bra och jag var mäkta stolt men kände mig inte det minsta starkare.

Hurra! Ett litet steg för människan... och ett jättekliv för jala! Way to go! Fortsätt så, öka med en varje dag så kommer du bli stark snabbt!

2 minuter sedan, MariaF sade:

Nä, där har du missuppfattat! Det är när du börjar från scratch som du får bra resultat och slipper gå omvägen runt frustrationen! Så ut och maffa med dig! Tror du behöver nån som puttar på dig! ;)

Eller så pratar vi förbi varandra.. dvs det är dödfött med alla andra träningsråd innan man är fit för dessa.. lixom plankan!

Och då är det betydligt sundare med Maffe, än att ut och springa i högt tempo till kolaps.. främst iomed att kolapsen kommer rätt snabbt.. nästan lika snabbt som för Effie och plankan?

Det finns andra goda råd oxå att bygga upp en fysik.. oavsett kost och det är att gå ut och gå varje dag.. eller iallafall några dagar i veckan, sen kan man ta med sig stavar och gå med dessa, det lär öka ansträngningen rätt radikalt.

Och sen kan man träna styrka, även om plankan är en grej som det tar en tid att uppnå.. iallafall så är det sällan fel med muskler, styrka och uthållighet.

Problemet är att allt detta tar tid.. och sådant är det brist på.

• Like 2

Zepp, du verkar ha tränat för länge på att komma på ursäkter att inte träna ;-)

För att bli starkare är 5 repetitioner som upprepas i 5 set 3 ggr/vecka ett lämpligt upplägg. Motståndet ska ökas allteftersom man blir starkare.

För armhävningar kan man t ex börja på knäna, ha händerna högre än fötterna (t ex på en bänk), vanliga på plan mark, fötterna högre än händerna och till slut enarmsarmhävningar. Viktigt att köra progressivt, dvs öka motståndet allteftersom man blir starkare för att fortsätta utveckla styrkan.

ibland kan man variera med att köra lägre motstånd och fler repetitioner.

• Like 3

Guest Tureborgaren

Har maffat sedan förra sommaren, då jag försökte komma igen efter en stressreaktion. Tror aldrig att det hade fungerat på något annat sätt att återfå min forna form. Med tiden har jag kunnat lägga på lite intensivare löpintervaller någon gång i veckan. Det verkar funka, och det är så härligt att våga springa lite igen.

Just nu har jag sommarvikariat i hemtjänsten. Det är närapå maffe-motion mest hela dagarna. Jag tar aldrig hiss, utan ser varje trappa som en bonus. ;)

Höll på med plankan i våras, men tröttnade. Nu kör jag en variant på sidoplanka i stället, som känns mer funktionell. (http://gymglam.se/ovningsbank/mage/sidoplanka/ fast jag sätter det översta benet framför knät istället för att ha det parallellt med det andra). De först gånger var det vråljobbigt och jag klarade bara fyra stycken på var sida.  Nu gör jag 3x12 utan större problem. Kroppen är en fantastisk maskin!

Ha det gött!

12 timmar sedan, Melker sade:

Zepp, du verkar ha tränat för länge på att komma på ursäkter att inte träna ;-)

För att bli starkare är 5 repetitioner som upprepas i 5 set 3 ggr/vecka ett lämpligt upplägg. Motståndet ska ökas allteftersom man blir starkare.

För armhävningar kan man t ex börja på knäna, ha händerna högre än fötterna (t ex på en bänk), vanliga på plan mark, fötterna högre än händerna och till slut enarmsarmhävningar. Viktigt att köra progressivt, dvs öka motståndet allteftersom man blir starkare för att fortsätta utveckla styrkan.

ibland kan man variera med att köra lägre motstånd och fler repetitioner.

Kul att du tror det.. men problemet mitt personligen är att jag inte tränat ett dugg på väldigt länge.. och får ångest bara jag tänker på hur jobbigt det är i början!

• Like 1

12 timmar sedan, Zepp sade:

Kul att du tror det.. men problemet mitt personligen är att jag inte tränat ett dugg på väldigt länge.. och får ångest bara jag tänker på hur jobbigt det är i början!

Vitsen med maffeträning är väl att det inte ska vara så jobbigt? Eller har jag missförstått alltihop?

Sedan att det tar en massa tid; det är en annan sak.  Jag försöker lugna mitt träningssamvete med att squaredans nog är maffigt nog. Det är åtminstone den träning jag får till (och sådan är den bästa).

• Like 4

Maffetones kompis Ivan skriver i det länkade inlägget ovan om vikten att bygga upp alla delar på ett skonsamt sätt så Effie har rätt på det viset, det blir mindre jobbigt initialt. Sen är syftet däremot att vi ska öka kroppens förmåga att tillhandahålla tillräckligt med syre för att bränna fett som bränsle varje gång vi springer en ultramara eller genomför triathlon eller så... Men det kan vi ta som senare utmaningar, i början kör vi det som blir i mån av tid. :)

• Like 2