MariaF

MAF-tråd

Recommended Posts

20 minuter sedan, Fnutt sade:

Och som jag skrev i förra inlägget så är det stört omöjligt för mig att springa med den pulsen.

Men jag springer inte heller non-stop när jag maffar. Jag varvar springa/gå med typ 50-100m i taget... Mer klarar jag inte om jag ska upprätthålla den löpteknik jag försökt rätta till. :ph34r: Som jag skrivit om flera gånger så har jag dagar när pulsen är som en flipperkula, precis som du beskriver hoppar den som ett rakt streck med 10bpm på ett bräde och då kan det röra sig om några steg bara.
När jag inte maffar ligger mitt "flow" i intervallet 155-165, där är jag urstark, uthållig och snabb(are). MAF-pulsen ligger på 132 utan justering. Min ork på riktigt höga pulsnivåer, 180+, har ökat, dvs jag kan upprätthålla löpning på den pulsen en bra stund och inte som tidigare få problem att ens orka andas och det verkar ju stämma med dina iakttagelser också. :)

45 minuter sedan, Fnutt sade:

En annan positiv bieffekt är att mina gropiga ridbyxlår har tightats till och slätats ut, samt att underkroppens bredaste ställe långsamt håller på att förskjutas från låren upp till höfterna där det skall vara.

?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trots att jag själv både Maffar och förespråkar det så är jag lite skeptisk till hans hårda gränser för alla... dvs har man en väldigt hög maxpuls eller väldigt låg borde inte gränsen vara samma ( tror jag).

Sen tror jag att Maffeträning bygger mer blodkärl, mer blodvolym, osv vilket borde ge effekt på all typ av träning. 

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On ‎2018‎-‎04‎-‎05 at 16:44, MariaF sade:

dess långvariga påverkan på hormonbalanserna i kroppen - dessa är alla större vid konditionsträning än vid styrketräning. .

Min fetmarkering...

Intressant! Annars har jag ju hört att just tung styrketräning ska vara så bra för hormonbalanserna...

(Har inte läst artikeln...)

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
30 minuter sedan, Jamtlandstjej sade:

Intressant! Annars har jag ju hört att just tung styrketräning ska vara så bra för hormonbalanserna...

(Har inte läst artikeln...)

Ja... det finns många skolor... och vägar till Rom! :)

Dokumentet är 117 sidor (uppdelat i allmänt och teknikupplägg mm), så jag kan förstå om du inte läst hela. Texten du refererar till återkommer längre in i dokumentet och där står också: Det finns mycket forskning som undersökt olika samband mellan konditionsträning och olika hälsoaspekter, så de sambanden är väl etablerade idag. Men det finns färre studier gjorda på styrketräningens effekter. Däremot finns det många anekdotiska beskrivningar (egna upplevelser) om hur styrketräning påverkat hälsan väldigt positivt. Sen är det upp till betraktaren att avgöra värdet av dessa beskrivningar.

Jag tror styrka är viktigt och logiskt, rent evolutionärt. Vi rörde oss långsamt och länge (MAF) och vi kastade spjut, bar barn och insamlade grödor, grävde gropar, klättrade, byggde skydd (styrka)... Så jag säger som jag brukar, forskningsresultaten kan man inte alltid lita på men de ger pö om pö en större kunskap om oss själva. 

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dokumentet jag länkat till ovan hade jag bara skummat igenom när jag lade ut länken. Nu läser jag noggrant, så noga att jag läser varje sida minst två gånger (eller om det har med störningar från barn och hund att göra kanske..? ?).
Man utgår från den vanliga formeln 220-ålder när man pratar om uppskattad maxpuls. Phil Maffetones metod finns också med och ska man tro på det Stigberg skriver i sitt dokument ska jag inte utgå från min fysiska ålder utan justera Maffetones formel 180-ålder så jag blir betydligt yngre. Min uppmätta maxpuls (inget maxtest utan vid en löptur i uppförsbacke) är 187 (plus en spik på 199 som jag undrar om den är rätt). Då blir min ålder att utgå från 220-187=33år. 180-33=147. Med tanke på att jag har mest flow runt 155 i puls så kanske det ligger nåt i detta? Utdrag från sid.57:

Enligt Maffetone är den optimala nivån för att träna den aeroba kapaciteten att ha en puls på 180-ålder. Han beskriver vidare att pulsen minskas med
ytterligare 10 slag för den som återhämtar sig från en allvarligare eller långdragen sjukdom. Pulsen minskas med 5 slag för den som 
har en lättare skada, har försämrad efekt av träningen, blir förkyld eller sjuk oftare än två ggr/år eller skall starta med träningen igen efter en förkylning/sjukdom. Pulsen skall hållas på 180 - ålder för den som tränar regelbundet utan problem upp till tre gånger i veckan eller är frisk och vill komma igång med träningen. Pulsen kan ökas med fem slag av den som tränat mer än två år utan större problem och märker tydlig utveckling.

Metoden belastar inte kroppens strukturer så hårt varför den för många ger färre skador. Inte heller immunförsvaret belastas så hårt, vilket ger färre sjukdomar och förkylningar. Det är också lätt att ställa in en pulsklocka med en undre och övre pulsnivå och sedan köra på i det pulsintervallet. Nackdelen med Maffetones modell är att den fungerar bäst hos personer med en normal maxpuls, dvs 220 - ålder. Eller i vart fall inom cirka 5 slag upp eller ner från den nivån. Ju längre från medelvärdet personen befnner sig, desto sämre stämmer metoden. Orsaken till att det blir så kan enklast (?) förklaras med genom att titta på hur många slag som finns kvar att “ta av” innan maxpulsen nås. En 25 årig person med uppmätt maxpuls på 200 ska enligt Maffetone träna på 155 slag i minuten. Då kommer denne att ha 45 slag i minuten kvar som reserv innan maxpuls. Har denne istället en sänkt maxpuls, låt säga 185 (vilket inte alls är ovanligt), kommer personen bara att ha 30 slag kvar. Det innebär att träningen kommer att upplevas mycket jobbigare än vad som är tänkt och andelen anaerob energiproduktion kommer att vara mycket högre än önskat. Har personen istället en maxpuls på 215 kommer denne att ha 60 slag kvar och då kommer träningen att upplevas väldigt lätt och efekten i syresättningssystemet kommer bli lägre än vad som var tänkt.

Problematiken kan hanteras genom att göra ett faktiskt maxpulstest i den sport som är aktuell. Att göra ett maxtest är ofta inte aktuellt för motionären då det är ett tufft test och bygger på att personen har en ganska god fysisk förmåga. Den aktive behöver ha nog god VO2-max för att kunna få upp sin puls i max utan att krokna på grund av oförmåga att omsätta laktatet som blir vid intensivt arbete. Har maxpulsen mätts är det enkelt att ta 220-maxpulsen så fås åldern som är faktorn i Maffetone-pulsen. Har maxpulsen mätts till exempelvis 175 används åldern 45 år. Då blir det enligt Mafetone 180-45 och träningpulsen blir 135. Träningszonen sätts då till 125-135 på pulsklockan.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mycket intressant @MariaF Detta "bekräftar"  ju det jag tror även om jag inte hade en fix formel... 

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag la ut en fråga om stycket ovan i en grupp på facebook (killen som har gruppen brukar intervjua Maffetone i sin podcast ibland) och fick några intressanta svar, bland annat detta:

If you have the money and a facility near you, get your Metabolic rate tested. 
You need to be able to warm up for 15 minutes then take the test. The test needs to use the 3 minute protocol ie you will settle at the same stage for 3 minutes before moving on to the next (not the one minute increases that most VO2MAX tests use, you need time for your metabolism to catch up and settle). You are interested in the heart rate at the crossover point (or MEP (most efficient point) or RER of 0.87) This is what the MAF number is trying to approximate for you and is mention in the MAF white paper.
For some, that number is below their Aerobic Threshold (AeT)(Usually people that do a lot of HIIT/ anaerobic training and no or little aerobic workouts, for others it might be a few beats around your AeT and there is a group of people this goes right beyond both the Aerobic Threshold and Anaerobic Threshold!

If you want to save money you could just take a Lactate Test. You can get your Aerobic Threshold by finding when your Lactate passes the 2mmol/L point. You can use the heart rate there as your MAF number.

MAF does have a high success rate (about 75%). Give it a go for a few months. If you think it isn’t working then try something else.

Av slutet att döma trodde nog killen att jag inte testat MAF så länge men det spelar ingen roll. :) Men vad heter testet han föreslår på svenska? Metabolismtest?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tänker göra en sådan test nästa år. Ska bli väldigt intressant att få se resultatet

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
36 minuter sedan, jesper sade:

Jag tänker göra en sådan test nästa år. Ska bli väldigt intressant att få se resultatet

Men var gör man det? Och vad söker jag på? När jag söker på "metabolismtest" får jag upp länkar till Dr. Oz...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du söker på vo2 maxtest så hittar du ställen som gör alla möjliga olika tester :)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant att jag alltid hamnar på Aktivitus... De är certifierade för POSE Method of Running... Kanske dags för ett löparpaket...?

• Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2018-04-22 at 11:09, MariaF sade:

Men jag springer inte heller non-stop när jag maffar. Jag varvar springa/gå med typ 50-100m i taget...

Jo, jag vet att du skrivit det förr, och jag är förundrad över att du pallar det. För min egen del så känner jag att det skulle förta glädjen under mina turer, det skulle bli mer stress än avkoppling :( 

On 2018-04-29 at 07:57, MariaF sade:

. En 25 årig person med uppmätt maxpuls på 200 ska enligt Maffetone träna på 155 slag i minuten. Då kommer denne att ha 45 slag i minuten kvar som reserv innan maxpuls. Har denne istället en sänkt maxpuls, låt säga 185 (vilket inte alls är ovanligt), kommer personen bara att ha 30 slag kvar. Det innebär att träningen kommer att upplevas mycket jobbigare än vad som är tänkt och andelen anaerob energiproduktion kommer att vara mycket högre än önskat. Har personen istället en maxpuls på 215 kommer denne att ha 60 slag kvar och då kommer träningen att upplevas väldigt lätt och efekten i syresättningssystemet kommer bli lägre än vad som var tänkt.

Ja, det där är ju väldigt lockande att ta till sig och tro på...
Jag har alltid hävdat att jag bara är några år över 30, och skall man gå på den här teorin så har jag ju haft rätt i det påståendet hela tiden :D 
Jag är ju ett typexempel på alternativ 2 i citatet ovan - min maxpuls är betydligt högre än den teoretiskt borde vara enligt 220-formeln, och på min teoretiska MAF-puls så blir jag ju inte svettig och knappt ens varm.
Maxpuls har jag inte testat på riktigt, men 187-190 kan jag utan bekymmer komma upp i om jag springer lite snabbare en stund (det tempo som jag alltid sprang i förr i tiden). Tänk om jag med en puls runt 140-145 fortfarande ligger i det aeoroba intervallet, då skulle jag ju faktiskt kunna hitta en väldigt långsam MAF-takt springa i. Och det stämmer ju faktiskt ganska väl med vad jag känt och spekulerat över under mina pass.

Naturligtvis så vill man tro på en teori som överensstämmer med ens egna funderingar. Samtidigt så är ju Maffetone av en en helt motsatt åsikt, när han menar att maxpulsen appselut inte har någonting med saken att göra.
Som vanligt så blir det upp till en själv att avgöra. Har man testat det ena i ett års tid, så kanske man skall testa det andra ett tag för att kunna jämföra och utvärdera?
Kanske ligger sanningen någonstans mitt emellan?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Fnutt sade:

Samtidigt så är ju Maffetone av en en helt motsatt åsikt, när han menar att maxpulsen appselut inte har någonting med saken att göra.

Han säger att för de allra flesta stämmer 180-ålder för att hitta rätt puls som motsvarar bästa fettförbränningen. Detta är första gången jag ser en procentsiffra, det ska enligt författaren stämma till 75%. Det betyder att det är en fjärdedel det inte stämmer på. Och visst hoppas jag med att det stämmer att jag ska upp i puls även om jag i så fall är lite besviken över att ha lunkat på för långsamt i 1,5år... Men jag ska helt klart testa intervallet 139-149 när jag börjar springa igen. Den förbaskade känningen i höften har inte gett sig än.

• Gilla 3
  • Ledsen 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, Fnutt sade:

Som vanligt så blir det upp till en själv att avgöra. Har man testat det ena i ett års tid, så kanske man skall testa det andra ett tag för att kunna jämföra och utvärdera?
Kanske ligger sanningen någonstans mitt emellan?

Jag har testat i ungefär ett år. Första halvåret enligt 180 - ålder och det gick bara långsammare och långsammare för varje månad (körde ett test en gång i månaden). Då bestämde jag mig för att jag

a. är mer vältränad än vad jag tror eller
b. är äldre än vad jag tror eller
c. både a och b

och ökade pulsen med fem slag. Bortsett från den automatiska fartökning som höjd puls gav fortsatte tempot att sjunka. Nu springer jag på känn, det skall vara behagligt och jag skall kunna hålla någorlunda samma tempo hela den planerade sträckan utan att vara slut när jag är färdig. Då hamnar snittpulsen på ungefär maxpulsmafnivå enligt ovanstående formel som tar hänsyn till maxpulsen. Intressant tycker jag.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, MariaF sade:

Han säger att för de allra flesta stämmer 180-ålder för att hitta rätt puls som motsvarar bästa fettförbränningen. Detta är första gången jag ser en procentsiffra, det ska enligt författaren stämma till 75%. Det betyder att det är en fjärdedel det inte stämmer på. 

Sant. det jag hade i huvudet var det jag läst bland kommentarerna på Maffetones webbsidor. Där kan man här och var läsa om personer med hög maxpuls som ifrågasätter 180-formeln, vilka bara får till svar att maxpulsen inte har något med det hela att göra.
25% är ju en jättestor andel!

2 timmar sedan, MariaF sade:

Och visst hoppas jag med att det stämmer att jag ska upp i puls även om jag i så fall är lite besviken över att ha lunkat på för långsamt i 1,5år...

Ja, lite snopet, kanske. Men jag vill ändå inte säga att det för min del skulle ha varit "bortkastat", eftersom den lugna träningen har hjälpt mig med andra saker såsom stressnivåer, uthållighet, hormonnivåer, ridbyxlår mm.

37 minuter sedan, Lasse-hatten sade:

Jag har testat i ungefär ett år. Första halvåret enligt 180 - ålder och det gick bara långsammare och långsammare för varje månad (körde ett test en gång i månaden). Då bestämde jag mig för att jag

a. är mer vältränad än vad jag tror eller
b. är äldre än vad jag tror eller
c. både a och b

och ökade pulsen med fem slag. Bortsett från den automatiska fartökning som höjd puls gav fortsatte tempot att sjunka. Nu springer jag på känn, det skall vara behagligt och jag skall kunna hålla någorlunda samma tempo hela den planerade sträckan utan att vara slut när jag är färdig. Då hamnar snittpulsen på ungefär maxpulsmafnivå enligt ovanstående formel som tar hänsyn till maxpulsen. Intressant tycker jag.

Där ser man!
Ja när det gäller kilometertider så har jag inte blivit ett dyft bättre sedan jag började träna enligt 180-formeln. Snarare tvärt om. Men som jag nämner ovan så har det ändå fört med sig andra positiva effekter, så jag kommer trots allt att fortsätta med en del pass på den (kanske för) låga pulsnivån. Däremot kommer jag under majoriteten av passen en tid framöver att testa att låta pulsen ligga lite högre.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

NSAID, dvs ibuprofen, diklofenak, acetylsalicylsyra och liknande. Normalt undviker jag detta. Det finns ett antal biverkningar på tarmflora, lever osv. MEN.

För några veckor sedan sa sjukgymnasten att jag kunde testa med en kur enligt förpackningen (3gr/dag i en vecka) för att se om värken i höften blev bättre. Jag gjorde så och jo, det blev lite bättre men bara till en viss gräns. Jag tror det var i slemsäckarna som förbättringen skedde. Efter det är det jämna plågor. Inte så att det gör ont eller känns hela tiden men så fort jag ökar farten i gång eller försöker springa några meter så kommer det. Enligt sjukgymnasten har jag kraft kvar i muskeln så det borde inte ta mer än 2-3mån tills jag läkt och nu är jag halvvägs till tre. I veckan satt vi på jobbet och pratade lite om detta och en kollega berättade att när hon hade ont i axeln fick hon en kur ipren av läkaren men den varade i en månad för läkaren menade att det behövdes för att först häva, och sedan hålla, inflammationen borta. Nu påbörjar jag, utan läkarordination, en kur igen som jag tänker består i 2ggr/dag i 14dagar. Funderar lite över hur detta slår på resten av kroppen men ser inte mycket till alternativ. Det finns en del känslotumult i livet nu och träningen ger meditation, lugn, syresättning och normalt även kemisk balans. Möjligen kan det där sista ta stryk av NSAID men jag tänker att man får väga för- och nackdelar och försöka återställa när kuren är över.

Sedan ska jag prova alternativ MAF enligt ovan.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur uppstod skadan?  Jag ramlade och fick ett ordentligt trauma mot höften. Det tog mkt längre tid att läka. Ca ett år. Vore jag du skulle jag simma istället. Om du kan  och vill.Som du nog redan vet påverkar det blödningstiden ganska ordentligt. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror det var när jag under intervallträning fick springa i sidled för en bil fick för sig att parkera mitt i mitt stråk (det var mycket grus kvar då, slirigt). Sedan ignorerade jag den lilla känningen och fortsatte och det var med facit i hand dumt. Jag gillar iofs att simma men hatar att palta mig iväg till badhus och bli nedskvätt av lekande barn och egna poolen drar vi igång tidigast om ett par veckor, beroende på väder. Men simning är bra, helt klart. Kan förresten simma med min dyra pulsklocka, den är visst gjord för triathlon.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Iallafall så råkade min mor ut för en typisk sk fotbollsskada.. dvs jag kan lova att hon inte spelat fotboll, dvs hon är 83 och bor på äldreboende!

Iallafall så tror vi oss veta att det handlade om att hon halkade i badrummet, tog värsta ansträngningen med höger ben/lårmuskulatur!

Random beskrivning av problemet;

'http://www.pakvis.com/Smarta-i-larbenets-insida-fran-ljumsken-mot-knat.aspx

Iallafall så tyder det mesta på att smärstillande/antiinflamatoriska/massage/TENS/lagom med vila och i övrigt lagom med rörelse kan göra verkan.. på 6-12 månader, de lägre månaderna förmodligen om man är ung.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, MariaF sade:

Jag tror det var när jag under intervallträning fick springa i sidled för en bil fick för sig att parkera mitt i mitt stråk (det var mycket grus kvar då, slirigt). Sedan ignorerade jag den lilla känningen och fortsatte och det var med facit i hand dumt. Jag gillar iofs att simma men hatar att palta mig iväg till badhus och bli nedskvätt av lekande barn och egna poolen drar vi igång tidigast om ett par veckor, beroende på väder. Men simning är bra, helt klart. Kan förresten simma med min dyra pulsklocka, den är visst gjord för triathlon.

Vi har motionsim vissa morgnar och vissa kvällar. Inga barn! Jag simmar också med min klocka. Kul! Lär mig crawl vid 64 års ålder. 

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dagens MAF-runda blev en bra en, med både solsken och t-shirtväder. 

Inledde med 5km rask promenad, och övergick därefter till att småspringa i ungefär samma tempo som när jag går. Pulsen höll sig lugn, och jag lättade någon millimeter på handbromsen tills jag fann ett tempo där pulsen mycket väluppfostrat höll sig på 146-148. Tuffade på i ca 8km i det tempot, samtidigt som jag njöt av den vackra dagen och all spirande grönska. 

Väl hemkommen igen passade jag på att MAFfa gräsmattan för första gången i år :) 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vissa dagar verkligen hatar jag min pulsmätare...
(jag promenerade vid tillfället)
1071850318_Skitpulsmtare.jpg.24728ab5a9cc60a9ed4d70f4499f81f6.jpg

• Gilla 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tiden framgår inte riktigt från bilden.... Men det finns ett antal saker som kan störa en pulsmätare...   Funktionstöjor,  kontakten med huden om man har pulsband runt bröstet. Då kan blågel vara en lösning.  Gå under elledningar.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 minuter sedan, jesper sade:

Tiden framgår inte riktigt från bilden.... Men det finns ett antal saker som kan störa en pulsmätare...   Funktionstöjor,  kontakten med huden om man har pulsband runt bröstet. Då kan blågel vara en lösning.  Gå under elledningar.

+1

För min del blir det helt galna siffror både upp och ner, när jag inte fuktat pulsbandet ordentligt. 

Ibland verkar jag död och ibland har jag typ astronomiskt puls, fast jag går relativt lugnt.

Jag brukar ta lite vatten direkt på bröstet också.

Känselkroppen måste också sitta något på insidan och nedanför bröstvårtan för bästa kontakt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
41 minuter sedan, jesper sade:

23 minuter sedan, nokenok sade:

+1

För min del blir det helt galna siffror både upp och ner, när jag inte fuktat pulsbandet ordentligt. 

Ibland verkar jag död och ibland har jag typ astronomiskt puls, fast jag går relativt lugnt.

Jag brukar ta lite vatten direkt på bröstet också.

Känselkroppen måste också sitta något på insidan och nedanför bröstvårtan för bästa kontakt.

Ja... jo.... Jag ville mest bara avreagera mig lite ? 

Jag har redan tidigare skrivit i tråden om mina bekymmer med mätarskrället. Periodvis funkar pulsbandet som det skall, men ibland vill det sig bara inte. Jag blöter, blaskar, tvättar bandet, kletar blågel, rättar till positionen men pulsen hoppar likförbaskat mellan noll och oändligheten. Ibland fungerar mätaren som den skall i början av passet, men flippar efter kanske 30-45 minuter ur och börjar hoppa hejvilt eller försvinner helt. Sen kan den helt plötsligt hoppa igång igen som om inget har hänt, efter att ha gått bärsärk i en halvtimme. De är sådana dagar som jag hatar min pulsmätare innerligt ?

Jag tror det är läge att återigen korta av bandet. Förra gången mätaren löpte amok så här okontrollerat så kom jag fram till att det var gummibandet som hade töjt sig. Och eftersom jag redan hade det så kort det bara gick, så blev lösningen att sy ihop det så det blev en decimeter kortare.  Bara att plocka fram syskrinet igen.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Pulsband är förbrukningsvaror, åtminstone Garmin. Jag är inne på mitt fjärde nu, varav två lagt av efter mellan 6 och 12 månader (det tredje glömde jag på ett hotellrum och det kan kanske inte Garmin lastas för). Då kan man få sådana konstiga värden, antingen jättehöga eller jättelåga, eller hoppande. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Fnutt sade:

Ja... jo.... Jag ville mest bara avreagera mig lite ? 

Jag har redan tidigare skrivit i tråden om mina bekymmer med mätarskrället. Periodvis funkar pulsbandet som det skall, men ibland vill det sig bara inte. Jag blöter, blaskar, tvättar bandet, kletar blågel, rättar till positionen men pulsen hoppar likförbaskat mellan noll och oändligheten. Ibland fungerar mätaren som den skall i början av passet, men flippar efter kanske 30-45 minuter ur och börjar hoppa hejvilt eller försvinner helt. Sen kan den helt plötsligt hoppa igång igen som om inget har hänt, efter att ha gått bärsärk i en halvtimme. De är sådana dagar som jag hatar min pulsmätare innerligt ?

Jag tror det är läge att återigen korta av bandet. Förra gången mätaren löpte amok så här okontrollerat så kom jag fram till att det var gummibandet som hade töjt sig. Och eftersom jag redan hade det så kort det bara gick, så blev lösningen att sy ihop det så det blev en decimeter kortare.  Bara att plocka fram syskrinet igen.

Absolut det också, det blir uttänjt och behöver kortas. Jag har också märkt det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2018-05-08 at 18:34, Lasse-hatten sade:

Jag är inne på mitt fjärde nu, varav två lagt av efter mellan 6 och 12 månader

Böt du batteri i dem..? För mitt band fick konstiga värden när batteriet blev dåligt efter ca 14mån. Det är ca 18mån nu. 

Är i Schweiz och ska i eftermiddag titta på loppet Auffarthslauf St Gallen jag anmälde mig till första dagen anmälan öppnade. Har lärt mig att ”Auffarthslauf” betyder ungefär ”Avfärdslöpning”, dvs att springa på Kristi Himmelfärdsdagen. Kompisens barn med kusiner springer idag fast en liten kortare sträcka, typ 400m. ? Har varken pulsklocka eller SWEDEN-tröja med. Men vänta bara, revansch nästa år eller så! ?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, MariaF sade:

Böt du batteri i dem..? För mitt band fick konstiga värden när batteriet blev dåligt efter ca 14mån. Det är ca 18mån nu. 

Ja, jag bytte batteri. Och resettade både klockan och pulsbandet (man kan tydligen det också) enligt Garmins instruktioner, utan framgång. Garmin är antagligen medvetna om detta, för ringer man dem och har gjort ovanstående skickar de ett nytt utan större diskussion, om man har garanti kvar. 

• Gilla 2
  • Ledsen 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2018-05-03 at 10:45, MariaF sade:

Han säger att för de allra flesta stämmer 180-ålder för att hitta rätt puls som motsvarar bästa fettförbränningen. Detta är första gången jag ser en procentsiffra, det ska enligt författaren stämma till 75%. Det betyder att det är en fjärdedel det inte stämmer på. Och visst hoppas jag med att det stämmer att jag ska upp i puls även om jag i så fall är lite besviken över att ha lunkat på för långsamt i 1,5år... Men jag ska helt klart testa intervallet 139-149 när jag börjar springa igen. Den förbaskade känningen i höften har inte gett sig än.

Jag har blivit något av en Maffetone-nörd de senaste åren, och alla som tycker att det går för långsamt vill höja sin MAF-puls godtyckligt (tills det känns bättre). Men var försiktig!

Du får inga som helst negativa effekter av att träna under eller långt under din MAF-puls, men många negativa effekter av att träna strax över. Alltså är det säkrast att vara konservativ, som Maffetone påpekar om och om igen.

Tänk på att MAF-pulsen korrelerar med kroppens fettförbränning (eng. metabolism) och inte alls med det kardiovaskulära. Alltså är maxpuls och vilopuls helt ovidkommande, eftersom de anger extremvärden för ditt hjärtas förmåga, men säger ingenting om din fettförbränning.

Ett hett tips till den som inte kan springa vid sin MAF-puls är att istället bygga upp den aeroba funktionen genom att gå, cykla, ro och göra andra saker som är lättare att göra vid en lägre puls, tills det också går att springa.

MAF är tålamodskrävande och egodödande! ?

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De senaste veckorna har jag märkt när jag (ibland) cykelpendlar till jobbet drygt 12 km (under MAF-pulsen), att min medelhastighet korrelerar negativt med mängden mat som jag nyligen har ätit.

Alltså, om jag äter en vanlig/rejäl frukost 1-2 timmar innan (vanligtvis 3 ägg, grädde och smör), kommer jag cykla långsammare än om jag tar en ägglatte eller en väldigt liten frukost. (Jag har inte testat utan frukost.)

Om jag hoppar över lunchen och istället äter ett mindre mellanmål, kommer cykelturen hem (vid 15/16-tiden) gå snabbare än om jag äter en riktig/rejäl lunch. (Lunchen brukar vara "hyfsat LCHF", men inte alltid.)

Jag vet att Maffetone har sagt att hans morgonträning blir "bättre" med något litet i magen, men jag är förvånad över att jag kan cykla hem snabbare när jag inte fyller på med mer energi under lunchen. Det har nästan varit en slump att jag har upptäckt sambandet. Någon annan som har testat och känner igen sig?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte på cykel men mina joggingrundor har gått bättre på fastande mage. Har joggat upp till halvmara fastande. 
Långt innan LCHF cykelpendlade jag 7km enkel väg till jobbet, då med frukost i magen. Jag var 10min långsammare till än från jobbet. Då tänkte jag mer att det hade att göra med att kroppen var morgontrött för det var ingen jättestor skillnad i antal backar, snarare så att hemvägen gick mer uppför.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag märkte stor skillnad när jag försökte börja äta frukost... det var inte skönt alls och passen blev mycket jobbigare. Jag hade dock bara 5 minuter mellan intaget och träningsstart.  Jag ska snart börja träna på att äta medans jag springer igen då jag siktar på att springa riktigt riktigt långt...

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, jesper sade:

då jag siktar på att springa riktigt riktigt långt...

Hur långt...? *nyfikenienstrut*

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan, jesper sade:

16.2 mil :)

100 miles... ??

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idag har jag maffat!!!!!!!!! På min nya gräns-puls 147. Morgonpromenaden bestod i att gå 1:a km, maffa i 3km tills grusvägen tog slut och gå resterande 6km hem.
Noterade att jag känner av hamstring-fästet när jag går. Det gör inte ont men det känns att det finns där. Intressant nog kände jag inget alls när jag maffade. Kanske var lyckoruset som dolde obehaget..? :D

Ca 3km hemifrån genade jag över ett gärde/vall och jisses vad blöt om fötterna jag blev! Det tjippade om skorna hela vägen hem. Då märker man hur viktiga strumporna är! Nu hade jag träningsstrumpor (inte ren bomull alltså) så det gick ganska bra men jag önskade att jag haft mina smartwool, då är fötterna nästa torra när man tar av dem.

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 minuter sedan, MariaF sade:

Idag har jag maffat!!!!!!!!! På min nya gräns-puls 147. Morgonpromenaden bestod i att gå 1:a km, maffa i 3km tills grusvägen tog slut och gå resterande 6km hem.
Noterade att jag känner av hamstring-fästet när jag går. Det gör inte ont men det känns att det finns där. Intressant nog kände jag inget alls när jag maffade. Kanske var lyckoruset som dolde obehaget..? :D

Ca 3km hemifrån genade jag över ett gärde/vall och jisses vad blöt om fötterna jag blev! Det tjippade om skorna hela vägen hem. Då märker man hur viktiga strumporna är! Nu hade jag träningsstrumpor (inte ren bomull alltså) så det gick ganska bra men jag önskade att jag haft mina smartwool, då är fötterna nästa torra när man tar av dem.

Heja dig! ?????

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Morgonrunda, kom iväg vid 6-snåret efter nån timmes snigeljakt. Tänkte mig ett liknande upplägg som sist, promenad på asfalten men MAF-jogging på grus och i skogen. Det var lite kyligt när jag gav mig iväg även om solen värmde där den kom åt så det blev lite småjogg direkt. Pulsen hoppade en del i början, och först trodde jag det berodde på de magproblem jag haft i veckan (tror inflammatoriskt) men när jag var uppvärmd gick det så fint. Ingen känning alls i hamstringfästet men lite grann i magen av de åtsittande tightsen och vätskebältet. Och... jag lufsade hela vägen... 10km! 5km asfalt, ca 3km grus och ca 2km skog. Och jag känner mig lycklig! ? Till frukost blev det makrill och te med smör. Nu fortsätter dagen med rensning av ogräs och annat praktiskt. Önskar er alla en fantastiskt fin lördag!

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så blev jag då påmind om att man inte ska dricka alkohol kvällen innan man ska maffa... Blev bara ett litet glas igår men det slår direkt. Fast, det gick ändå rätt bra under vissa delar av sträckan. Halvvägs tvingade jag i vovvan lite vätska och efter ytterligare ett par kilometer sprutade jag vatten på hennes huvud. Inte alls populärt. 10km idag; hade tänkt 15km (i MAF-tempo) men det blev lite sent igår kväll och jag kom ut sent. Värmen tar även på morgonen. Glad att jag inte ska springa Stockholm marathon idag... ☀️☀️

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ha ha; grannen som är en sub-2:40 på marathon har kartlagt puls dagen efter alkoholintag och kommit fram till att vin är sämst, öl näst sämst och gin o tonic bäst.

vi har en hundvalp hemma som vaknar vid 06 så direkt efter rastning och matning kom jag ut på en 10km runda. Maffetempo hade varit stillastående idag så jag sprang på 47:09 vilket är nivån för dagen. Efter det en timme på gymmet och resten av dagen blir det poolhäng och återställande av vätska. Glad jag inte var med i Sthlm idag...

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min Withings/Nokia-klocka skvallrar direkt när jag tagit en hutt. Igår blev jag bjuden på en GT, och efter den så låg pulsen några slag över 70 under hela natten ?

(brukar ligga runt 57-63 annars)

• Ledsen 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, Melker sade:

Ha ha; grannen som är en sub-2:40 på marathon har kartlagt puls dagen efter alkoholintag och kommit fram till att vin är sämst, öl näst sämst och gin o tonic bäst.

Det är inte bara jag, alltså... :D Det blir te ikväll så får vi se hur långt och till vilken puls det räcker i morgon bitti... Och om vovvan följer med, det vet man aldrig... Jag drar ut, hon drar hem men ibland går det så trögt att den mesta pulsen går att att flytta min lilla betongsugga (staffe)! :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min Withings/Nokia-klocka skvallrar direkt när jag tagit en hutt. Igår blev jag bjuden på en GT, och efter den så låg pulsen några slag över 70 under hela natten ?

Ett glas?

Var det någon T alls i den eller bara G?

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur mäter man lämpligen vilopuls? Vet att @jesper också gjort det.Är det när man precis satt sig upp i sängen eller är det nån annan mätning? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Just nu, MariaF sade:

Det är inte bara jag, alltså... :D Det blir te ikväll så får vi se hur långt och till vilken puls det räcker i morgon bitti... Och om vovvan följer med, det vet man aldrig... Jag drar ut, hon drar hem men ibland går det så trögt att den mesta pulsen går att att flytta min lilla betongsugga (staffe)! :)

Jag har vorsteh så det är ett hårt jobb att hålla igen jycken...

När vi körde skidor i vintras drog han mig runt 12km spåret på 30 min blankt...

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan, MariaF sade:

Hur mäter man lämpligen vilopuls? Vet att @jesper också gjort det.Är det när man precis satt sig upp i sängen eller är det nån annan mätning? 

Liggande i sången så klart

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Just nu, Melker sade:

Jag har vorsteh så det är ett hårt jobb att hålla igen jycken...

Perfekt ju, då är han i form till jakten! :D Min jagar bara råttor och katter... Slet av halsbandet för nån vecka sen för att ta katten!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan, Melker sade:

Liggande i sången så klart

Men jag har för mig att det var nåt trix med det... typ alltid 10min efter man vaknat, sittande eller ... tror inte det var lämpligt att ligga...? Eller blandar jag ihop det med nåt annat nu..? Blodtrycksmätning kanske?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg