MariaF Posted August 28, 2018 Author Share Posted August 28, 2018 Maffetone delar med sig av ett intressant ämne, som vanligt. https://philmaffetone.com/muscle-bone-crosstalk/ Handlar om hur muskler-senor-bindväv-blodkärl-nerver-lymfkärl-skelett mm sitter ihop och samverkar, inte minst hormonellt. Han kallar t ex muskler och skelett för endokrina organ. Det enda negativa med denna artikel är att den är ganska ytlig och jag vill ha länkar så jag kan läsa mer... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HannaNord76 Posted August 28, 2018 Share Posted August 28, 2018 16 timmar sedan, MariaF sade: @HannaNord76, jag glömde skriva att uppvärmning (och avkylning) är viktiga delar i Maffetones koncept så i praktiken blir varje pass närmare 1,5tim. Å andra sidan avråder han från statisk stretch. Själv har jag hittat Romanov (POSE method of running) som också avråder från statisk stretch. Båda menar att muskler kan dra ihop sig, och slappna av. Att dra ut dem i ytterläge riskerar att försvaga musklerna. Romanov har istället typ vanliga stretchövningar men istället för att hålla kvar, gungar man några gånger i ytterläget (sträck-slappna av-sträck-slappna av). Absolut, det är min erfarenhet också. Tycker muskler har en tendens att överanstränga sig när de måste hålla emot i ytterlägen för att hålla balansen. Istället för att stå och dra ut i ytterlägen kör jag mer dynamisk stretch och får mindre ont. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted August 29, 2018 Author Share Posted August 29, 2018 @kickilotta MariaF - jag läste litet på MAF-sidan och jag undrar hur du ställer dig till de kostråd och näringstillskott som man förordar. Det skiljer sig från lågkalorikosten. - Vilken är din erfarenhet - hur gör du? När jag blev tipsad om MAF för ett par år sen (av jesper), så hade inte Maffetone nån försäljning av kosttillskott alls. I hans böcker har han, åtminstone tidigare, förordat bra, ekologisk mat framför tillskott. Tillskott är för tillfällig användning, som jag uppfattade det. Om Maffetone vill tjäna pengar till sin eminenta gratis-webplats eller ha bra tillskott som alternativ till billigt skräp, vet jag inte. När man läser The big book of endurance training and racing, Maffetones "gula bibel", så beskriver han i princip paleokost med tillägg av mejeriprodukter, och då är vi väldigt nära LCHF om än aningen högre kolhydratinnehåll (men ändå lågkolhydrat ur ett internationellt perspektiv). Han förordar glutenfritt. Oraffinerat. Ekologiskt. Överhuvudtaget sund mat. Han ondgör sig över vissa matkedjor (som jag tolkar som t ex Whole Foods) då han såg framför sig en butik med bara sunda varor men det visade sig att även ekologiskt kan vara skräp. Maffetone har ett Two Week-Test som tjänar till att se om man är kolhydratkänslig och det testet ansåg jag aldrig att jag behövde ta... Vet ju liksom redan svaret. Det var ju just denna kombination av hela livet, maten, stressen, tålamodet, återhämtningen, skadehanteringen... kort sagt hälsan framför allt-perspektivet som jag föll så pladask för. Jag hoppas innerligt att han, efter ett helt yrkesliv av kämpande för det sunda, orkar stå emot den kommersiella exploateringen nu när hans metod tycks ha fått ett genombrott hos vanliga människor. 4 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted September 1, 2018 Author Share Posted September 1, 2018 En intressant artikel om att det inte alls är vätskebrist och elektrolytbrist som orsakar kramper vid träning/tävling. Man menar att om så vore fallet skulle alla kroppens muskler krampa men oftast är det de muskler man använder mest, typ vaderna vid löpning. Istället skulle det vara trötthet i muskeln som orsakar brist på kontroll av reflexen så muskeln inte omväxlande drar ihop sig och slappnar av utan fortsätter få impulser att dra ihop sig. Vi svettas mer än vi utsöndrar salter och vid mätningar har man sett att elektrolyterna snarare höjs när vi svettas mycket. Så istället för sportdryck eller vatten och salttabletter ska man vila, stretcha och, intressant nog, dricka "pickel-juice" (spad från inläggningar). Saltet från pickel-juicen hinner inte ut i muskeln innan krampanfallet gått över så man tror att det är smaken av salt som hjälper. Fast då vete sjutton varför inte lika gärna salttabletter skulle kunna hjälpa? Det glömde de skriva något om. Har aldrig använt det men jag antar att de ska smälta i munnen? Inte heller förklarar de varför det alltid är samma muskler, vaden och foten i mitt fall, som krampar när jag ska sova och hur magnesium kan hjälpa det? Kanske är det olika orsaker till kramp för när jag ska sova överanstränger jag väl knappast musklerna i alla fall...? Ben Greenfield har förresten flera intressanta artiklar, bl a om att lägga upp sin träning runt menscykeln. https://bengreenfieldfitness.com/article/fitness-articles/ways-to-stop-muscle-cramps/ 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted September 16, 2018 Author Share Posted September 16, 2018 Maffade för första gången på flera veckor igår. Stress på jobbet och en hund som avskyr regn har gjort att jag lyckats helvila från jogging och promenader. Eftersom jag ändå har känningar i muskelfästet har jag bestämt mig för att springa ändå. Inte så långt, max 5-6km åt gången, och bara så länge det inte gör ont. Med "känning" menar jag att jag känner att jag har ett muskelfäste, något jag inte känner att jag har på andra sidan. Ska till ny sjukgymnast med fokus på kroppshållning och postural träning om nån dryg vecka. Min MAF-puls enligt grundregeln ligger på 132. Femtio meter hemifrån, under de första metrarnas promenad för att rasta hunden, låg pulsen på 137. Inte lätt att maffa när pulsen inte går att hålla under en lätt promenad utan backe... Det blev till slut, efter uppvärmningen, rätt bra ändå men under 137 kom jag inte. Försökte hålla 147 enligt tidigare resonemang, 180 - (220 - maxpuls), men det blev en del gå i alla fall. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted September 16, 2018 Share Posted September 16, 2018 2 timmar sedan, MariaF sade: Maffade för första gången på flera veckor igår. Stress på jobbet och en hund som avskyr regn har gjort att jag lyckats helvila från jogging och promenader. Eftersom jag ändå har känningar i muskelfästet har jag bestämt mig för att springa ändå. Inte så långt, max 5-6km åt gången, och bara så länge det inte gör ont. Med "känning" menar jag att jag känner att jag har ett muskelfäste, något jag inte känner att jag har på andra sidan. Ska till ny sjukgymnast med fokus på kroppshållning och postural träning om nån dryg vecka. Min MAF-puls enligt grundregeln ligger på 132. Femtio meter hemifrån, under de första metrarnas promenad för att rasta hunden, låg pulsen på 137. Inte lätt att maffa när pulsen inte går att hålla under en lätt promenad utan backe... Det blev till slut, efter uppvärmningen, rätt bra ändå men under 137 kom jag inte. Försökte hålla 147 enligt tidigare resonemang, 180 - (220 - maxpuls), men det blev en del gå i alla fall. Men du gjorde det! Där är inte jag än, med mina luftvägar... I går kväll när jag låg i sängen kändes det riktigt bra... tänkte att det skulle nog funka att ta en morgonrunda i dag...Men så kändes det inte när jag vaknade... Funderar om jag ska behöva börja ta min astmamedicin, men det känns inte kul.. 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted September 21, 2018 Author Share Posted September 21, 2018 För den som vill utveckla sin aeroba förmåga men inte har nån sponsor som försörjer en medan man tränar 40tim/v finns HIIT. HIIT står för High Intensity Interval Training. Det är ganska spännande att man med två helt skilda metoder kan åstadkomma samma resultat. Tyvärr är de flesta så fast i "mer är bättre" varför HIIT inte funkar för många. Om man tittar på traditionell aerob träning så rekommenderas 80% lågintensiv och 20% högintensiv träning. De allra flesta tränar för intensivt på sina lågintensiva pass och alltför lågintensivt på sina högintensiva pass. När det gäller HIIT tycker många att "det lilla kan ju knappast räcka" så man slänger in några pass/intervaller till. Idealt utförs HIIT med 4x30s intervaller med 4-5min emellan (ökas upp till 10 intervaller över tid), 3 dagar i veckan. HIIT ska alltså utföras så nära max man kan. Oavsett metod så ökas hjärtats slagvolym, musklernas förmåga att ta upp syre, mitokondriernas förmåga att producera ATP mm. Här är en länk till en riktigt bra artikel i ämnet (läs gärna den första först för lite bakgrundsinfo, detta är artikel två):https://bengreenfieldfitness.com/article/fitness-articles/workouts-exercise-articles/best-ways-to-build-endurance-2/ Överhuvudtaget har Ben Greenfield mycket intressant läsning! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted October 9, 2018 Author Share Posted October 9, 2018 Har nu provat att maffa några gånger efter mitt besök hos kliniken som lär ut postural träning. Det går bra, jag håller mig fortfarande till max 6km och max varannan dag, men intressant nog börjar jag få en del lustiga pulsfenomen igen. I början av min MAF-karriär tyckte jag att jag hade lustiga fenomen hela tiden, de har dock stabiliserat sig något med tiden. Nu kommer de tillbaka. Jag försöker ju vrida fram fötterna nu, som ett led i posturalträningen, och fotvinkeln tycks påverka rätt rejält. Känns som att jag får vatten på kvarn i att min taskiga hållning bidragit till min skenande puls. Har precis påbörjat The Ultimate Guide to Postural Training. Återstår att se om jag får större förståelse hur hållning och pulssvar hänger ihop. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted October 9, 2018 Share Posted October 9, 2018 4 timmar sedan, MariaF sade: Har precis påbörjat The Ultimate Guide to Postural Training. Spännande! Var har du hittat det? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted October 9, 2018 Author Share Posted October 9, 2018 46 minuter sedan, Jamtlandstjej sade: Spännande! Var har du hittat det? Det är en bok jag köpte på Adlibris. Tänkte att jag ville läsa på lite samtidigt som jag tränar. Tjejen jag träffade var inte så pratsam... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted October 30, 2018 Author Share Posted October 30, 2018 Maffetone har sett över och förtydligat sitt koncept (mina fetstilsmarkeringar): One goal of the formula was, and remains, providing accurate guidance in pursuing the development of maximum aerobic function, MAF. For those wanting to burn more body fat, this would result in more energy for increased endurance, particularly the ability to run, bike or move at faster paces with the same submax HR. For those primarily interested in weight loss, or reductions in body fat, it would also be successful. The ability to better manage stress would improve, including faster recovery — whether from exercise, a day at the office, or a very stressful event. Cardiovascular, hormonal, immune functions would also improve, along with the rest of the body’s system. https://philmaffetone.com/the-180-review/ 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted October 30, 2018 Share Posted October 30, 2018 2 timmar sedan, MariaF sade: Maffetone har sett över och förtydligat sitt koncept (mina fetstilsmarkeringar): One goal of the formula was, and remains, providing accurate guidance in pursuing the development of maximum aerobic function, MAF. For those wanting to burn more body fat, this would result in more energy for increased endurance, particularly the ability to run, bike or move at faster paces with the same submax HR. For those primarily interested in weight loss, or reductions in body fat, it would also be successful. The ability to better manage stress would improve, including faster recovery — whether from exercise, a day at the office, or a very stressful event. Cardiovascular, hormonal, immune functions would also improve, along with the rest of the body’s system. https://philmaffetone.com/the-180-review/ Läste det nyss. Insåg att jag prenumererar på hans nyhetsbrev.. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted October 30, 2018 Author Share Posted October 30, 2018 2 timmar sedan, Jamtlandstjej sade: Läste det nyss. Insåg att jag prenumererar på hans nyhetsbrev.. Det gör väl alla här i forumet..?! Jag bara highlightar lite för de nya... 1 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted December 15, 2018 Author Share Posted December 15, 2018 Efter en höst med mycket av konstiga styrkeövningar, har jag bestämt mig för att testa att maffa regelbundet igen från Nyår. Hakar ni på? Ni som inte håller på, alltså. Idag fick jag fram springkläder men kom på att jag glömt ta tempen idag (blev hemskickad utan fullbordat uppdrag från blodgivningen i förrgår pga feber) och trots att jag inte har någon form av känning låg jag på 38,1*C. Blev följdaktligen en 6km promenad följt av mina styrkeövningar (73% MAF-puls så det kanske är nån infektion ändå). Nu sitter jag uppkrupen i soffan och hittar inspiration i mina guru-böcker. Men på Julafton springer jag!https://www.facebook.com/events/758296091188243/ 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted December 17, 2018 Share Posted December 17, 2018 On 2018-12-15 at 20:42, MariaF sade: Efter en höst med mycket av konstiga styrkeövningar, har jag bestämt mig för att testa att maffa regelbundet igen från Nyår. Hakar ni på? Ni som inte håller på, alltså. Jag hade tänkt mig ett nyårslöfte om att gå en mil I veckan. Jag kanske skulle maffa I stället? Hur mycket ska man maffa per vecka? Jag har nog inte allt riktigt klart för mig (utöver att jag ska hålla en puls som ligger ett par streck over sitta still, länge länge. Puls 118, om jag minns rätt). 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted December 17, 2018 Share Posted December 17, 2018 15 minuter sedan, Effie sade: On 2018-12-15 at 20:42, MariaF sade: Efter en höst med mycket av konstiga styrkeövningar, har jag bestämt mig för att testa att maffa regelbundet igen från Nyår. Hakar ni på? Ni som inte håller på, alltså. Jag hade tänkt mig ett nyårslöfte om att gå en mil I veckan. Jag kanske skulle maffa I stället? Hur mycket ska man maffa per vecka? Jag har nog inte allt riktigt klart för mig (utöver att jag ska hålla en puls som ligger ett par streck over sitta still, länge länge. Puls 118, om jag minns rätt). Ja men det kanske vore nåt... Borde ju funka även med skidor, nu när vi har fått snö... Hur länge och ofta hade du tänkt?.. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted December 17, 2018 Author Share Posted December 17, 2018 3 timmar sedan, Jamtlandstjej sade: Ja men det kanske vore nåt... Borde ju funka även med skidor, nu när vi har fått snö... Hur länge och ofta hade du tänkt?.. Minst 2mil om dagen, varje dag! På skidor, det dubbla! 3 timmar sedan, Effie sade: Hur mycket ska man maffa per vecka? Skämt åtsido, man får göra så mycket man känner att man orkar. Maffetone vänder ju sig till de som tränar mycket så 6-7 dagar/vecka är inte orimligt men gå så mycket du orkar, Effie! Man får göra pokestop också om man vill. Har du svårt att få upp pulsen efter ett tag får du svänga lite extra med armarna eller lägga på stavar. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted December 17, 2018 Share Posted December 17, 2018 54 minuter sedan, MariaF sade: Minst 2mil om dagen, varje dag! På skidor, det dubbla! Haha...lustigkurre! 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted December 17, 2018 Share Posted December 17, 2018 1 timme sedan, MariaF sade: gå så mycket du orkar, Effie! Man får göra pokestop också om man vill. Har du svårt att få upp pulsen efter ett tag får du svänga lite extra med armarna eller lägga på stavar. Orkar är väl en sak (bara jag har bra skor på mig, så jag inte blir trött I fötterna). Tiden är värre, men nu har jag gått ner på halvtid; borde ha tid för en nästan daglig promenade (schemalägges; annars blir det inte av). Hittade instruktionerna för inledande testet. Får bara kolla om min ifåne pratar med pulsbandet (den har fått för sig att inte gilla Bluetooth; får nog lämna in den för reparation misstänker jag). Annars får jag maffa på gymmet och det är inte lika kul. Men testet kan göras där. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted December 19, 2018 Share Posted December 19, 2018 När man MAF ar eller annan träning så bör man kanske inte ha kläder på sig, i alla fall inte träningskläder. Följande länk fick jag från Vittvrak. Tack så mycket. http://www.svensktvatten.se/om-oss/nyheter-lista/sportklader-lacker-silver/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted December 19, 2018 Author Share Posted December 19, 2018 6 timmar sedan, jala sade: När man MAF ar eller annan träning så bör man kanske inte ha kläder på sig, i alla fall inte träningskläder. Följande länk fick jag från Vittvrak. Tack så mycket. http://www.svensktvatten.se/om-oss/nyheter-lista/sportklader-lacker-silver/ Bättre att ha silvertrådar invävda, då syns man i mörkret! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted December 19, 2018 Share Posted December 19, 2018 2 timmar sedan, MariaF sade: Bättre att ha silvertrådar invävda, då syns man i mörkret! Lysande ide.Så att säga reflextrådar invävda i kroppen. Då får du tänka på att inte bli varm eller ta ett bad reflexer inte tål vatten eller värme. Häftigt, på löpsedlarna kan man läsa lysande kvinna kommer springande i trollhättan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted December 19, 2018 Author Share Posted December 19, 2018 10 minuter sedan, jala sade: Lysande ide.Så att säga reflextrådar invävda i kroppen. Då får du tänka på att inte bli varm eller ta ett bad reflexer inte tål vatten eller värme. Häftigt, på löpsedlarna kan man läsa lysande kvinna kommer springande i trollhättan. Handlade inte artikeln om kläder? Läste jag fel? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted December 19, 2018 Author Share Posted December 19, 2018 Både Maffetone och Wim Hof i podcast hos Floris Gierman/extramilest: http://extramilest.com/blog/dr-phil-maffetone/ Denna gång om low carb, ketosis, fasta mm. http://extramilest.com/blog/wim-hof-the-iceman-on-improving-performance/ Om ökad prestation, mindset och andningsteknik. Inte lyssnat på avsnitten än men Floris intervjuer brukar vara trevliga att lyssna på (engelska). 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted December 19, 2018 Share Posted December 19, 2018 51 minuter sedan, MariaF sade: Handlade inte artikeln om kläder? Läste jag fel? Jo det gjorde den. Om du inte vill sy in reflextrådar i kroppen så får du låt bli att springa så du blir varm och inte när det regnar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted December 30, 2018 Author Share Posted December 30, 2018 Feber över 38*C igår. Borta idag. Ont i hela kroppen igår, framför allt bålen, men idag är jag bara lite matt. Hoppas jag klarar mig från förkylningen sonen dragit på i över en vecka. Planerar MAF-runda i morgon, Nyårsafton, liksom på Nyårsdagen. Det som är bra med MAF är att om infektionen ligger kvar så drar pulsen iväg och man har direkt koll på att man inte ska springa. Det går liksom inte att missa. Likaså om man är stressad/övertränad och behöver ta det lugnt, MAF fångar det genom det enkla verktyget pulsklockan. 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted January 1, 2019 Author Share Posted January 1, 2019 Det blev MAF på förmiddagen. I solsken. Men... kalla det "springa" vore nog att överdriva... Men, 10km mestadels promenad med inslag av studs, är inte att förakta. Svårt att veta om det var kvardröjande infektion eller den sena/korta natten. Natten var dock nykter och skötsam och när SirFinn publicerade ett inlägg om en läcker nyårsförrätt, satt jag med en skiva kall entrecôte utan tillbehör i handen... Men NU är det kris..! När jag skulle iväg på min runda fick pulsklockan först inte kontakt med pulsbandet. Bytte batteri på pulsbandet och tvättade av det och kletade för säkerhetsskull in det med kokosfett för bra kontakt. Sedan hade jag problem att starta klockan, det var nån sorts fördröjning på knapptryckningarna och jag stod och svor nåt om att den inte var År2000-säker. Nåja, både jag och klockan fick lugnat ner oss och kom till slut iväg på vår studspromenad. Men nu, när jag ska ladda ner min fina runda och tillhörande data - då hittar inte klockan och mobilen varandra?! Såå, det lutar åt fabriksåterställning...Attans, jag menar, jag vill ju ha mina fina staplar och diagram, inte nån handskriven uppdatering... Tacksam att jag inte har värre problem än så här, i natt trodde jag taket skulle blåsa av! Bra start på nytt år! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted January 3, 2019 Share Posted January 3, 2019 On 2019-01-01 at 15:35, MariaF sade: mestadels promenad med inslag av studs, är inte att förakta. Då ligger du före mig i alla fall. Mitt "löptest" idag kan nog klassificeras som promenad med enstaka inslag av den där sekunden innan man börjar springa...fast längre än så kom jag inte på min puls . Det får bli bättre. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted January 3, 2019 Author Share Posted January 3, 2019 Har du koll på din vilopuls, @Effie? För jag såg i en löpargrupp att de flesta som det går fantastiskt bra för med MAF tycks ha låg vilopuls (<55) och min vilopuls är hög (precis efter uppvaknande >70). 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted January 3, 2019 Share Posted January 3, 2019 5 timmar sedan, MariaF sade: Har du koll på din vilopuls, @Effie? För jag såg i en löpargrupp att de flesta som det går fantastiskt bra för med MAF tycks ha låg vilopuls (<55) och min vilopuls är hög (precis efter uppvaknande >70). Nja..sist jag kollade den låg den väl kring 65. Betyder inte låg vilopuls att man är vältränad? Eller har jag missuppfattat något? (jag ingår inte i den kategorin). 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted January 4, 2019 Author Share Posted January 4, 2019 Då är jag alltså inte vältränad..? Och har aldrig varit..? Jag tänkte mer på det dokument jag länkade till för många sidor sen där Jörgen Stigberg skrev att de som har hög maxpuls kan behöva justera sin MAF-ålder (220 - maxpuls = MAF-ålder). Enligt det är jag 19år... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted January 4, 2019 Share Posted January 4, 2019 24 minuter sedan, MariaF sade: Då är jag alltså inte vältränad..? Och har aldrig varit..? Jag tänkte mer på det dokument jag länkade till för många sidor sen där Jörgen Stigberg skrev att de som har hög maxpuls kan behöva justera sin MAF-ålder (220 - maxpuls = MAF-ålder). Enligt det är jag 19år... vilopuls kan variera en del mellan människor , naturligt , och behöver inte bero på träning alls. Men man kan utgå från sin vilopuls när man vill förbättra sin vo2max genom träning, vikt och kanske sömn. Man kan också titta på hur vilopuls för olika åldrar/kön verkar ligga https://www.hisingensck.se/spinning-inomhuscykling/activio/vilopuls/ 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted January 4, 2019 Author Share Posted January 4, 2019 Enligt Maffetone är vilopulsen helt individuell som du skriver, Angelico, och beror på flera saker: "There is no “normal” resting heart rate for humans. Each individual does have a number that is “usual” for him or her. The rate is regulated by the activity of the brain (the autonomic nervous system), the hormonal system and cardiovascular fitness." Han menar vidare att om man mäter regelbundet, gärna varje morgon, och vilopulsen plötsligt påtagligt hoppar upp ett antal slag från trenden, så är det risk att man är övertränad. För mig personligen är kanske inte just överträning en risk men till samma fysiologiska reaktion räknas stress/utmattning. Han menar också att när man maffar, kommer man med tiden få lägre vilopuls, vilket är rimligt eftersom man blir mer vältränad. Det fenomenet har dock inte jag märkt av. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted January 4, 2019 Share Posted January 4, 2019 2 timmar sedan, MariaF sade: Enligt Maffetone är vilopulsen helt individuell som du skriver, Angelico, och beror på flera saker: "There is no “normal” resting heart rate for humans. Each individual does have a number that is “usual” for him or her. The rate is regulated by the activity of the brain (the autonomic nervous system), the hormonal system and cardiovascular fitness." Han menar vidare att om man mäter regelbundet, gärna varje morgon, och vilopulsen plötsligt påtagligt hoppar upp ett antal slag från trenden, så är det risk att man är övertränad. För mig personligen är kanske inte just överträning en risk men till samma fysiologiska reaktion räknas stress/utmattning. Han menar också att när man maffar, kommer man med tiden få lägre vilopuls, vilket är rimligt eftersom man blir mer vältränad. Det fenomenet har dock inte jag märkt av. I somras när det var så långvarig värmebölja ökade min vilopuls från 65 till 72-76 och låg kvar så ända till september. Jag brukar tåla värme bra men upplevde denna sommars värmeperiod som meransträngande för kroppen. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted January 4, 2019 Share Posted January 4, 2019 5 timmar sedan, MariaF sade: de som har hög maxpuls kan behöva justera sin MAF-ålder (220 - maxpuls = MAF-ålder). Enligt det är jag 19år... Men maxpuls är något annat...som man får testa sig fram till, eller? Har för mig att jag någon gång läst att man som lchf-are kan få högre maxpuls. Jag har inte en susning om min. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted January 4, 2019 Share Posted January 4, 2019 1 minut sedan, Effie sade: Men maxpuls är något annat...som man får testa sig fram till, eller? Har för mig att jag någon gång läst att man som lchf-are kan få högre maxpuls. Jag har inte en susning om min. Ja precis, och det är ju lite trixigt och ansträngande att göra maxpulstest. Jag har inte gjort det. Brukar bara kolla min fitbit pulsmätare vid extra stor ansträngning och notera hur högt jag kommer då, och det är aldrig i närheten av det jag gissar skulle kunna vara en trolig maxpuls. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted January 4, 2019 Author Share Posted January 4, 2019 Bara några hundra meter hemifrån har jag en värstingbacke i tre delar (olika branta sektioner). Som mest i den backen har jag legat på 201 i puls. Jag hoppas min maxpuls inte ligger allt för mycket högre. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted January 18, 2019 Author Share Posted January 18, 2019 Förkylningen sitter fortfarande i, har haft rethosta i flera veckor med aningens tillhörande slem. I väntan på att komma ut och springa igen (jag går förstås just nu) har jag läst en bok som heter "Pulsträning" [Mikael Mattsson och Filip Larsen]. Författarna beskriver en hel del hur relaterade kroppsdelar fungerar (hjärtat t ex) och hur de anser att man ska tänka kring upplägg. De rekommenderar 6 zoner, där zon 2 motsvarar lågpulsträning för uthållighet. Zon 6 motsvarar HIIT. De har också en länk till en websida där man kan få hjälp att hitta sina individuella zoner om man gjort test/mätningar på vilopuls, maxpuls och mjölksyratröskeln. Jag valde att ta de värden min pulsklocka registrerat och räknat fram. Som jag skrivit om tidigare kan Maffetones metod kan enligt vissa behöva modifieras lite för oss högpulsare. Jag har tänkt laborera lite med min pulsträning eftersom jag är så ung enligt formeln "220-maxpuls=MAFålder" . Döm om in förvåning när zon 2 enligt ovan nämnda bok hamnar på pulsgräns 131 - exakt min MAF-puls?! Alltså, jag tror jag struntar i det här nu och bara springer!! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted January 25, 2019 Author Share Posted January 25, 2019 Har haft pulsklockan på armen i flera dygn (mäter optiskt genom huden) och under sömnen har jag haft så låg vilopuls som 51bpm. Väldigt oväntat men roligt att den kan gå ner. Å andra sidan lufsade jag för första gången på länge idag och hade en puls på 119 UPP för en backe (värdena ändrade sig så det var inget låst värde) och antingen är pulsen oregelbunden som tidigare eller så är klockan på väg att ge upp. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted January 26, 2019 Share Posted January 26, 2019 Den optiska pulsmätaren är inte lika tillförlitlig som klockor med pulsband. Det kan också handla om att den sitter rätt placerat och tillräckligt hårt. För egen del tycker jag den optiska fungerar tillräckligt bra möjligtvis med undantag när jag ska köra vissa speciella övningar. Man räknar normalt inte vilopuls när man sover utan precis när man vaknat. Ha en fantastisk helg Cleppa ( som hette något annat här tidigare...) 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted January 26, 2019 Author Share Posted January 26, 2019 2 timmar sedan, Cleppa sade: Man räknar normalt inte vilopuls när man sover utan precis när man vaknat. Jag vet. Då är den över 70... Så det var kul att se att den KAN gå ner! Och pulsbandet funkar inte för långtidsmätningar, då måste jag trycka på klockan hela tiden. När jag springer har jag alltid bröstbandet. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted April 14, 2019 Author Share Posted April 14, 2019 Sprang 8km på morgonen. Och det blev i princip MAF! Kom in i ett flow och höll samma puls i flera kilometer. Sen ville jag stanna och ta ett kort och då försvann flow:et. Tråkigt men fotot blev rätt bra. Grunnar lite kring detta med HRV; ett verktyg Maffetone framhäver som värdefullt. Heart Rate Variability betyder tiden mellan hjärtslagen som ska variera lite hela tiden. Då är kroppen väl anpassad till förändringar. Genom att ha koll på sin HRV kan man förutsäga om det är lämpligt att träna, å ena sidan, och hur ens parasympatiska system mår, å andra. Ben Greenfield beskriver det bra: https://m.youtube.com/watch?v=kYhqOq-nGYY&t=338s 4 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post MariaF Posted April 27, 2019 Author Popular Post Share Posted April 27, 2019 Denna helg är det La Jolla half marathon (San Diego), loppet där jag för 2år sen skadade höftböjaren. Så här 2år senare har jag provat både vanlig sjukgymnastik och därefter postural träning. Det sista har gjort väldigt mycket för att jag nu kan öka distansen igen. MAF idag. Gick oväntat bra trots rejäl huvudvärk på morgonen. Går ganska bra att lufsa nu, blodtrycket. ökar lite smått och är nästan normalt vilket underlättar när man tränar lågpuls. 10km är jag uppe i nu även om det blir mest promenader eftersom vovvan inte klarar att springa (Veterinärbesök på gång.) Sneglade lite mot 15km-rundan idag... men är inte riktigt redo. 8 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted April 30, 2019 Author Share Posted April 30, 2019 Maffetone om överträning (och därmed även utbrändhet som är samma fenomen, rent fysiologiskt). https://philmaffetone.com/the-overtraining-syndrome/?utm_source=ActiveCampaign&utm_medium=email&utm_content=Overtraining+update&utm_campaign=The+overtraining+syndrome Träning = Workout + Återhämtning. För många är det antingen eller; Antingen tränar vi sönder oss eller så gör vi ingenting. I båda fallen är vi illa ute. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted May 15, 2019 Author Share Posted May 15, 2019 Idag gick det inget vidare att maffa. I förrgår gick det jättebra. Kroppen och pulsen är känsliga för omständigheter... Det var dock en skön runda och jag gläds åt att jag såg en räv i området för första gången sen jag flyttade hit för 5år sen. Jättefin var den. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted May 16, 2019 Share Posted May 16, 2019 Minns när jag bodde ute i skogen, för många många år sedan...och körde på grusvägen, ner mot byn. Vem har en röd katt? Och vilken stor buskig svans katten har...hmmm...? Ja, den var fin. Och inte ofta man ser dem. MAFfandet eller annan träning får jag väl börja ta tag i igen. Utan räv. 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zpider Posted May 18, 2019 Share Posted May 18, 2019 Jodå, vackra är de de där rackarna. Den här våren står jag inte på god fot med den som härjat i min fårhagen under lammningsperioden. Livets gång men aldrig trevligt när naturen styr för mycket. 1 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted May 30, 2019 Author Share Posted May 30, 2019 Stress är så mycket mer än vi tror... Men vad har hänt med länken till Mark Sisson..??? @Peter B, hjälp! EDIT: Svarade på en kommentar Peter rensade. Min länk till Mark Sisson var aningen modifierad... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted May 30, 2019 Share Posted May 30, 2019 Jag tror att Gottfrid var intresserad av helt andra saker. (raderade inlägg och medlem) 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted June 12, 2019 Author Share Posted June 12, 2019 Ett klipp från Dr.Romanov, POSE method of running med avseende på bra löpteknik. Inte riktigt mitt tempo men... kan man köra filmen i slow motion blir the pose tydligare: 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts