MariaF Posted June 21, 2019 Author Share Posted June 21, 2019 Inte direkt MAF men en enorm inspiration! Så vill jag vara och tänka vid 103års ålder! "I just keep active and do a lot of things." When Julia “Hurricane” Hawkins turned 100 years old she stopped biking and started running. She knew she’d be a good runner because she had a lot of practice sprinting to pick up phone calls to her landline. When biking became too challenging, she wanted to replace it with another activity and picked up running. Soon after, she started running at 100, she broke several world records. “I don’t train like most runners. I just keep active and do lots of things," she said. https://www.today.com/health/julia-hurricane-hawkins-103-breaks-records-national-senior-games-t156829?fbclid=IwAR2K8yA2tndwCcqXpscBn9Ac5zwq-oHkaVPg6_prKSIBYcCrN5154boFACQ 4 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted July 10, 2019 Author Share Posted July 10, 2019 Antydan till MAF idag, i alla fall de första 2-3 kilometrarna på asfalt. Annars var det mest grusväg och kanske 2,5 km i skogen (10km totalt). Försöker hålla nere pulsen men det är inte helt lätt i skogen, även om mitt blodtryck ligger lite högre just nu. Sedan finns det allt en viss anspänning bara av att veta att det finns riktiga svin i skogen... De vill jag INTE möta!! Dagens sorg är att den näve kantareller jag hittade i vägkanten ramlade ur vätskebältet nånstans. Jag hade slut på vovvans bajspåsar så jag höll ena vattenflaskan i handen och lade småsvamparna i bältet. Blev inget bra. 5 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted July 22, 2019 Share Posted July 22, 2019 På tal vätskebälten ...jag har sällan vätska med mig när jag springer men jag gillar mitt Flipbelt för att förvara mobilen under löppasset ... kan vara kul att testa... https://flipbelt.se/ 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted July 22, 2019 Author Share Posted July 22, 2019 Just nu, Peter B sade: kan vara kul att testa... Har du kantareller i flipbelt?? Jag har vätska med mig till vovvan, själv dricker jag sällan medan jag springer. Sen är det mobilen, hundgodis, bajspåsar, snorpapper, plåster... Materialsport! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kita 202 Posted July 22, 2019 Share Posted July 22, 2019 jag har en magväska, inköpt på knallemarknad för 79 spänn. Den rymmer både bajspåsar (även bra till ev kantareller), mobil (för gps), näsdukar och vatten utan problem. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post MariaF Posted July 24, 2019 Author Popular Post Share Posted July 24, 2019 11km MAF - Jo, MAF. På riktigt! Jag vill inte kalla det "joggingtur", snarare "promenad med inslag av skutt". Att det blev 11km av vanliga milen beror på att jag strax efter jag gett mig iväg upptäckte att min partner Vovvan var halt igen så jag fick vända hem och lämna av henne. Pulsen hoppade en del förstås och jag gjorde undantag i form av snabbspring uppför tre kortare backar (i ca 5:10-tempo) under andra halvan av rundan. I snitt blev det 9,11min/km men jag ville gärna kolla hur läget är när jag gör det (nästan) på riktigt. 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted July 24, 2019 Share Posted July 24, 2019 3 timmar sedan, MariaF sade: inslag av skutt". Skutt är kanon... kul! keep up the good work! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted July 24, 2019 Author Share Posted July 24, 2019 @Cleppa, det har faktiskt blivit ett par dagar med postural träning med inslag av kettle bell och romerska ringar också..! (Squats och lyft av mig själv. Tror jag behöver en tyngre kettle bell...) 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted July 25, 2019 Share Posted July 25, 2019 @MariaF Det tar sig! 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted August 10, 2019 Author Share Posted August 10, 2019 Extramilest Floris Gierman har en väldigt intressant podcast och i nedanstående klipp delar han med sig svaren på frågan "What are your recommendations for athletes looking to improve and to become a stronger, healthier and happier athlete? från många kändisar i uthållighetsträningens värld. Dr Maffetone högst upp till vänster i bild, hans elev Mark Allen (vann 6st Hawaii Ironman) längs ner till höger. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post MariaF Posted August 24, 2019 Author Popular Post Share Posted August 24, 2019 Det blir en del MAF igen nu. Visserligen lite glesare mellan passen än jag önskat men annat pockar på uppmärksamhet. Igår morse tassade jag ut medan det fortfarande var mörkt, kl.05:10 ungefär. Hann med 5km innan barnen skulle väckas. Det är märkligt men det regnade redan innan jag gav mig iväg och ändå var det bara... underbart. Jag kände mig lycklig... Idag har dagen ägnats åt att förbereda de giftdoser familjen ska utsättas för i morgon (läs: gräddtårta, dumlekakor och syltkakor - ingen som uppskattar mina low carb-varianter så varför göra sig till, liksom?) och städning på eftermiddagen. Vet inte vad det är med städning men jag blir mer eller mindre deprimerad av det. Tur jag bakade innan så jag hann ställa bort kakorna först, annars hade de väl gått åt. Istället blev jag sugen på rödvin. Men... jag hade ju planerat en morgon-MAF-runda i morgon söndag och det blir inget bra att maffa efter ens lite vin. Då kom den smarta blondinen på att hon kan springa idag istället så det blev en mil på kvällskvisten. Och nu när det skymmer är jag inte ens sugen på vin längre. Tänk vad lite MAF kan åstadkomma för välmåendet! 3 1 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted September 2, 2019 Author Share Posted September 2, 2019 Nu har jag anmält mig till den här killen som adept under hans PT-utbildning. Han har förändrat sitt liv radikalt, gått ner från 132kr till 82kg. Hur han gjort vet jag inte (än) men en häftig resa är det. Triathlon och långdistans blev hans grej. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post MariaF Posted September 4, 2019 Author Popular Post Share Posted September 4, 2019 Tyvärr kom det en grupp och ville köra ihop så det fanns ingen plats till mig under PT-utbildningen. Nu kan jag förstås anlita honom ändå om jag vill men uppriktigt sagt vet jag inte vad jag vill ha hjälp med eller ens OM jag vill ha hjälp... Jag maffar på, tror jag kan säga att jag är på gång. Två dagar i rad nu, det kallas runstreak, minsann...! I söndags morse blev det 11km så ääääntligen har jag spräckt milen igen. Igår och idag onsdag blev det 5km lufs vid 5-snåret på morgonen. Jag noterar att pulsen håller sig lugnare på morgonen än på eftermiddagen, skönt. 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post MariaF Posted October 7, 2019 Author Popular Post Share Posted October 7, 2019 Igår eftermiddag ville 10-åringen springa?! Han frågade om han skulle sova bra om han sprang (jag brukar använda det som argument på frågan "Ska du springa nu igen?") och jag bekräftade att efter en slapp helg kan det vara bra att röra på sig. Han insisterade på att springa, inte cykla, vilket är ovanligt. 400m hemifrån inser jag att han är trött. Han hade en mycket märklig stil när han sprang och efter lite test av teknik insåg jag att han nog uppfattar ordet "träna" som något annat än det spring man gör när man korsar skolgården. 2,5km fick vi ihop i alla fall varav hälften inne i skogen. Nu på måndag morgon sitter jag nyduschad och myser med min tekopp. Blev 5km MAF med vovvan. Vi gav oss ut vid 5-snåret och rackarns vad bra det är med -5*C när man ska maffa! Eller så är det kombinationen med 5:or som är grejen? Pulsen är mycket lugnare i svalt väder, helt klart. Tyvärr är stresspåslaget lite högt igen vilken krånglar till pulsen för mig men då känns det ju bra att säsongen är på min sida. 9 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted October 13, 2019 Author Share Posted October 13, 2019 Igår sprang kenyanen Eliud Kipchoge ett maraton i Wien på under två timmar. Resultatet är inte officiellt eftersom loppet var alltför tillrättalagt, han hade alldeles för många hjälpmedel. En bil med laserpekare höll farten, ett gäng elitharar agerade draghjälp i v-formation vilket minskar vinddraget, banan var flack och inga andra löpare var med. Kipchoges tidigare officiella rekord låg på 2:01:39 och för ett par år sedan sprang han ett tillrättalagt lopp åt Nike, under lanseringen av deras nya sko, på 2:00:25. Phil Maffetone förutsade sub-2 för drygt 20år sen men ändrade sin text på hemsidan för inte så länge sen, lite uppgiven över att det aldrig händer. Maffetone är inte imponerad över detta fejkade sub-2 men desto mer intresserad och oroad över att maratonlöpare idag får allt sämre tider. https://philmaffetone.com/fake-159/ Själv tycker jag det är häftigt att man kan visa att det alls går om förhållandena är de rätta. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted October 15, 2019 Author Share Posted October 15, 2019 Förvisso inte MAF men löpteknik är ändå intressant. Allas vår Dr. Noakes har jobbat med honom. US Air Force, US Navy och alla möjliga andra dicipliner likaså. Några olympiska lag har coachats av honom, bla Sovjets och Storbrittaniens. De senaste till OS i Sidney. Huawei har varit inblandade. Och Lenovo. Växte tydligen upp i Sibirien. Nån ska ju göra det också... Podcast med Dr Nicholas Romanov, The POSE method of running. https://podcasts.google.com/?feed=aHR0cHM6Ly90aGVzaXN1d2F5LmNvbS9mZWVkL3BvZGNhc3Qv&episode=aHR0cHM6Ly90aGVzaXN1d2F5LmNvbS8_cD0yNTUw&hl=sv&ep=6&at=1571158853891 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hoppetossa Posted October 28, 2019 Share Posted October 28, 2019 Jag har efter ett par veckor i Spanien, hittat någon form av löpglädje igen. Sprang, men inte MAF, men i ett lugnt behagligt tempo i ca 5 km, ca var 3-4:e dag. Hoppas jag kan hålla kvar känslan nu när jag kom hem till ett kallt o mörkt Sverige igen. Tycker det är så svårt att springa så långsamt. Å andra sidan kanske det är bra att inte springa för långt o länge när man blir lite äldre. Tänker att man lättare skadar sig. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted November 16, 2019 Author Share Posted November 16, 2019 Träning är stämningshöjande, tack och lov! Fy sjutton vilken pissig dag! Dagsljuset trängde helt enkelt inte igenom molnbarriären som låg så lågt att jag sprang som i en dimma hela vägen. Solen jag lapade på min semester för bara en vecka sen är som borta men efter att ha tvingat mig ut på en runda känner jag mig i alla fall aningen gladare. Palta sig iväg är det svåra... 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted November 27, 2019 Author Share Posted November 27, 2019 Idag har jag varit ledig, så här en onsdag mitt i veckan. Tog en MAF-runda för att få en gnutta ljus och för att det är en av få saker som känns kul i vintergråttet. Yngste sonen fick prova boxning på jumpan. Jag fick ett litet filmklipp av hans fröken. Hans träning såg roligare ut än min. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted December 12, 2019 Author Share Posted December 12, 2019 Uppvärmning á la postural träning. Många av oss har framåtvända axlar för vi sitter mycket eller så är vi svaga i höfterna. Att lägga posturala övningar som för-uppvärmning inför träning är ett sätt att stärka sina hållningsmuskler. "på köpet" Sa jag som ofta glömmer värma upp alls... Men min ambition är hög! Caversus/ Linda Karlsson och friidrottare från Borås 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted December 16, 2019 Share Posted December 16, 2019 Intressant! Det är just mina framåtvända axlar jag jobbar med när jag får behandling (ortobionomi) och det är i höften behandlingens huvudsakliga område sitter! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted December 16, 2019 Author Share Posted December 16, 2019 Jag har bokat in mig i januari för en ny genomgång och eftersom hon tidigare jobbat på Optimum och har samma tänk så fortsätter jag hos henne istället för att gå tillbaka till Markus Greus. Tänkte klämma in lite helhetsgrepp på hållning och stress. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobias Posted December 21, 2019 Share Posted December 21, 2019 Jag har också gått hos en sjukgymnast som gått utbildning hos Markus Greus. Jag borde väl egentligen vara på träningsprogram nr4, men är kvar på nr2. Ska boka in genomgång tre efter nyår tänkte jag. det känns som om det gör nytta, men jag gör alldeles för lite träning per vecka. Det är ju inte jättespännande övningar och det tar lite tid att komma igenom programmet. Men nu kan jag utan ansträngning stå med bra hållning, men en del återstår innan det hela kommer naturligt hela tiden. vad gäller maf så kör jag numera tempo på känsla. Batteriet i pulsmätaren tog slut någon gång i våras, har inte ”hunnit” byta... rätt skönt att bara lufsa fram i behagligt tempo. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted December 22, 2019 Author Share Posted December 22, 2019 11 timmar sedan, Tobias sade: Det är ju inte jättespännande övningar och det tar lite tid att komma igenom programmet. Men nu kan jag utan ansträngning stå med bra hållning, men en del återstår innan det hela kommer naturligt hela tiden. Ja, de tar ruskigt lång tid. När jag började och behövde dubbelkolla alla övningar så skulderbladen hölls ihop eller låret spändes i rätt övning, tog programmen runt 1,5tim - per dag. Då körde jag nästan varje dag. Det gör jag inte nu och jag går tillbaka - axlarna är rundare, jag är säckigare. Det som består är att jag har en rörelse mellan skulderbladen, det hade jag inte när jag började. Nu försöker jag få in lite övningar för höftböjare och axlar som uppvärmning innan jogg och en del stretchövningar efter turen (fast de blandas med lite flexibilitetsövningar från POSE). Idag är det Tomtejogg i grannbyn. Det lär väl inte bli MAF men säkert inte så tufft heller. Jag rotade fram en tomtedress men... stl.134/140cl (ca 10år) är inte min storlek. Aaaaningen kort i ärmarna och midjebältet satt direkt under bysten. Det får bli en rödgrå Harley Davidsson-tröja istället och vanliga svarta löpartights. Det är ju plusgrader, och har jag tur är det uppehåll. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted January 18, 2020 Author Share Posted January 18, 2020 Floris Gierman pratar lite om olika missförstånd kring MAF i denna 20min långa video på ett lätt och informativt sätt (engelska). Kan varmt rekommendera hans Extramilest websida, youtubekanal och fb-grupp. Sympatisk kille med sund inställning. Recently I keep hearing more and more endurance athletes talk about MAF Training, mostly positive, sometimes negative. I've realized there are several misconceptions about this non-traditional training approach. In today's new episode #28 of the Extramilest Show, I'm taking a deeper dive into MAF Training and also discuss the following: 10 MISCONCEPTIONS ABOUT MAF TRAINING 1: MAF TRAINING IS ONLY TRAINING AT LOW HEART RATE 2: YOU NEED SPEEDWORK TO RACE FASTER 3: MAF TRAINING WORKS FOR EVERYONE (Här tycker jag han har rätt. Beror på olika komponenter som träning/näring/återhämtning men också vad man VILL.) 4: MAF ONLY WORKS FOR THOSE WITH LOW FITNESS LEVELS 5: THE MAF 180 FORMULA IS ACCURATE FOR EVERYONE 6: MAF TRAINING DOESN’T WORK BECAUSE I HAVE TO WALK (Tur jag inte visste detta när jag började... ) 7: I’M NOT PROGRESSING, SO IT DOESN’T WORK 8: YOUR MAF HR SHOULD BE AVERAGE HR ON WORKOUT 9: MAF TRAINING HAS NO VARIATION 10: THE MAF TRAINING APPROACH IS LIKE A CULT (Haha, har vi hört den förut? Man hittar nåt man gillar och pratar om det och Vips! så är det en sekt...) 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted January 25, 2020 Author Share Posted January 25, 2020 Blev en joggingrunda i solen idag. Eller ja, det var sol när jag började. Nästan 11km (10,7 för att vara mer exakt). Pulsen låg rätt högt initialt men sjönk efter ett tag och höll sig riktigt bra. Intressant nog kändes joggingen lättare med den högre pulsen än på slutet när pulsen låg lägre och mer stabilt. Måste väl vara för att jag blev lite tröttare i musklerna då..? Det är länge sedan jag sprang över milen mer regelbundet men nu känns kroppen riktigt bra vissa dagar (och stresspåverkad andra). 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted January 30, 2020 Author Share Posted January 30, 2020 MAF och Five Fingers idag. Härlig kombination trots gråpissigt väder. Vovvan är inte fullt återställd men fick följa med ändå, hon är så uttråkad efter att ha fått begränsad fysisk aktivitet sen 6-7 veckor. Men fast jag gick initialt en del för hennes skulle så ökade hon till sin fart (och den passar tassandet vid MAF). 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted January 31, 2020 Author Share Posted January 31, 2020 Inatt kör de Trans Scania Winter, 25mil genom Skåne. Tre deltagare. (Bjärred-Haväng-Lund) Det är verkligen helt galet men... ibland skulle jag vilja göra nåt sånt helgalet... Sen kickar bekvämligheten in. Undrar hur lång tid det tar att maffa 25mil...? 1 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted February 1, 2020 Share Posted February 1, 2020 N'är du klarar att Maffa 25 mil kommer det troligtvis gå förhållandevis fort... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted February 1, 2020 Author Share Posted February 1, 2020 En av de 3 killarna, är fortfarande i skrivandes stund ute. Han har klarat av nästan 19mil nu. Alltså, jag är så himla imponerad! En till är på väg tillbaka men vände i förtid, var aldrig framme i Haväng. Ena har brutit men då efter typ 14mil. Och jag som är stolt över dagens 11km på löpband för det regnade och blåste så illa... https://transscania.se EDIT: Måste ha varit nåt med elektroniken för trackern visade inte att ena killen vänt men han tycks ha kommit i mål. 1:an var då ute från kl.8 på fredag morgon till 22-tiden på lördag kväll och 2:an fram till 4:30-snåret på söndag morgon. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted February 2, 2020 Author Share Posted February 2, 2020 Nånstans en bit upp i denna tråd tror jag att jag skrivit om "Sverigeresan"; en websida där man kunde mata in sin löpning och på en virtuell karta se hur långt man kommit på sin resa mellan Treriksröset och Smygehuk. Den finns tyvärr inte längre men nu har jag hittat ett annat alternativ till den som vill springa, simma eller cykla en virtuell distans för att få inspiration. Där kan man skapa sin egen utmaning och allt eftersom se hur långt man kommer. Paris-Dakar kanske? Mellan Diet Doctors kontor i världen? https://www.myvirtualmission.com/ 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted February 3, 2020 Author Share Posted February 3, 2020 Påminner om "bakvänd backe", dvs spring ner och gå upp. Bra när man vill träna lågpuls men är en högpulsare. Hitta en inte alltför brant backe men som har lite längd, helst ska det ta 5-10min att jogga ner. Eller så får man köra många gånger. Skönt när man inte vill gå så mycket eller om tekniken vid småjogg ställer till det så man får ont. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post MariaF Posted March 1, 2020 Author Popular Post Share Posted March 1, 2020 Idag har jag maffat! På riktigt. Inga anpassningar, bara basic MAF. Jag behöver väl knappast skriva att jag med min höga puls går fortare än jag småjoggar på MAF...? Det började med vädret. Hade planerat lufsa ner till Göta Älv men regnet vräkte ner på morgonen så jag började fundera på löpband istället. Då slog det om och ner dalade fantastiskt vackra jättesnöflingor och det ÄR mysigt att springa när det snöar. Så på med ullstrumpor och skor jag lärt mig funkar när det är blött. Vid det laget hade jag valt bort älven och tänkte ta min bakvända backe istället. Det är alltså när man springer ner och går upp för att hålla nere pulsen men få ett ergonomiskt bättre löpsteg. Gav mig ut vid 10-tiden och det var grått och med ett 3cm täcke av genomsynlig snösörja. Snöflingorna blev snart regn och det kan jag leva med men bilister???!!! Är det INGEN som är ute och går NÅN gång i väta? Efter 3km gav jag upp, då var jag nedskvätt så vattnet trängde in i midjehöjd. Jag brukar inte peka fulfinger åt bilar men idag blev det flera stycken... Väl hemma när jag fått av mig de våta kläderna bestämde jag mig för att är det långpass-söndag så är det! Mitt löpbands klocka klarar 99min och 59sek innan det varvat så jag gav mig den på att varva. Och... så kom jag på att jag ska passa på att maffa. Jag älskar ju som bekant hela konceptet MAF (kost, träning, återhämtning) men det är ju som sagt inte lätt att följa när man är en högpulsare. Om jag säger att jag kom 9km på 99min så förstår ni att det inte gick så fort... Så för att avrunda denna harang kring Lagen om Alltings Djävlighet; När jag klev upp ur min källare kikade solen fram en liten stund! 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted March 7, 2020 Author Share Posted March 7, 2020 Idag blev det 13,7km på mer traditionell pulszonsträning. Vet att jag skrivit om detta tidigare och haft en del olika sätt att räkna fram lämplig puls men jag utgår just nu alltså från det högsta värde jag nånsin mätt upp som min maxpuls och lägger mig på 75% av det. Det blev den där bakvända backen igen. Tänker att det är ett snällt sätt att vänja kroppen vid att hålla på länge utan att må dåligt eller få ont. Idag var det torrt och fint även om solen inte kom förrän långt efter jag joggat färdigt. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted March 28, 2020 Author Share Posted March 28, 2020 Småjoggar en del igen nu. Har inte riktigt fått bukt med muskelfästet som bråkar och inte heller plantar fasciosis:en men det är på gång, jag kör mina posturalövningar om inte varje dag så i alla fall regelbundet. Dessa ska förhoppningsvis lossa på problemen i foten i alla fall. Det är mest efter en lång runda som det gör ont. Idag tog jag bussen strax efter sju på morgonen och hoppade av långt ute på landet där bussen vänder. Sedan strävade jag efter att hålla 75% av maxpuls via gamla banvallen över till nästa lilla samhälle och därefter tillbaka till mitt eget. Hade jag inte åkt buss hade rundan blivit 2,7mil, nu blev den 1,7. Det finns ett ställe där man kan gena lite och jag ska kolla Kartportalen på kommunens hemsida och se vad det blir, kanske kan jag öka på och satsa på den rundan om jag får ner den några kilometrar? Ibland är det svårt att komma ihåg vad syftet med träningen är. Just nu är det uthållighet, att orka vara ute länge men det är allt surt att tempot fortfarande är så dåligt. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted March 29, 2020 Share Posted March 29, 2020 Tänk inte på tempot. Det är ju grymt att du kan springa 17 km.. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted March 30, 2020 Share Posted March 30, 2020 On 2020-03-07 at 19:14, MariaF sade: högsta värde jag nånsin mätt upp som min maxpuls och lägger mig på 75% av det. När jag räknar på det, utifrån min senast uppmätta maxpuls, så känns det som att det stämmer rätt bra för mig också! Det stämmer ju dessutom med min teknik "näsandning". 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted April 10, 2020 Author Share Posted April 10, 2020 En intressant artikel om olika intensiteter i träningen: På den inledande frågan om vilken nytta som finns med distansträning blir svaret att det leder till dels fysiologiska förbätt- ringar, framför allt på lokal muskulär nivå, dels till förbättrad arbetsekonomi, som kan tillskrivas antingen metabola eller teknikrelaterade förbättringar, och dels som ett led i att kunna genomföra mer polariserad träning. Egentligen säger inte denna genomgång någonting annat än att det krävs träning med både hög volym och hög intensitet för att bli riktigt bra, vilket verkar vara en sanning som med jämna mellanrum glöms bort. https://centrumforidrottsforskning.se/wp-content/uploads/2014/10/SVIF-3-2014-Den-nodvandiga-distanstraningen.pdf 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted May 6, 2020 Author Share Posted May 6, 2020 Så har jag fått problem med foten så jag har inte joggat på några veckor. Funderar på att köra min älskade MAF på cykel istället. Fast jag tycker inte cykla är så skönt men... fasen, vill ju inte tappa konditionen heller... 5 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted May 6, 2020 Share Posted May 6, 2020 4 timmar sedan, MariaF sade: Så har jag fått problem med foten så jag har inte joggat på några veckor. Funderar på att köra min älskade MAF på cykel istället. Fast jag tycker inte cykla är så skönt men... fasen, vill ju inte tappa konditionen heller. Cykla är ingen hit men betydligt bättre än soffan 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted May 9, 2020 Author Share Posted May 9, 2020 Pysslade om cykeln i förrgår; tvättade, smorde kedja och pumpade däck. Provade att cykla en längre sträcka för första gången på flera år igår. Cyklade till stan och hämtade sonen efter skolan. Hade alltså ställt hans cykel där när han lämnades på morgonen. Maken med sitt instabila knä var med så vi tog det rätt lugnt. Ingen pulsklocka, alltså. Noterade dock att 12km utan barn i vår kuperade terräng tog ca 35min och 10km på en relativt plan sträcka (förhållandevis, alltså) med barn, tog 1:15... Men han kämpade väl, lillemannen! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted May 10, 2020 Author Share Posted May 10, 2020 Nu har jag testat att cykla med pulsklocka och ja, det är helt klart svårreglerat. När man springer MAF så är det lätt att justera tempot efter klockan, eller gå lite istället men på cykel? Om jag stannar i uppförsbacken och väntar tills pulsen gått ner kommer den ju skena när jag ska iväg i backen igen... Och småspringa uppför vill jag inte eftersom syftet med cykeln är att avlasta foten och ändå konditionsträna. Hm... kommer nog krävas lite övning i att anpassa intensiteten efter klockan. Dr. Maffetones medarbetare, Ivan Rodriguez Riviera, har skrivit om skillnad i känsla när man cyklar kontrar springer (har länkat till den förut). För kroppen spelar det ingen roll att upplevelsen är att det krävs mer att cykla än springa vid en viss puls, det faktiska arbetet är detsamma.https://runninginsystems.com/2017/09/06/why-does-cycling-feel-harder-than-running-at-the-same-heart-rate/ 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted May 23, 2020 Author Share Posted May 23, 2020 Nyss hemkommen efter en cykelrunda på fastande mage. Skönt väder, inte allt för blåsigt och med nytt längdrekord (ja, inte jämfört med när jag växte upp förstås, då kunde jag ju cykla hur långt som helst...) på 2,5mil. Ökar på pö om pö för rumpans skull. Det är så oerhört mycket lättare att hålla nere pulsen på cykel än när jag springer! Den fluktuerar vilt, det är absolut inte stabilt men den går sällan över 160, bara i de absolut brantaste backarna. Å andra sidan går den ner på vilopuls i branta nedförslut så... När jag springer kan pulsen öka även nedför. Nu sitter jag med en kopp te, insvept i en filt, och känner mig lite ruggig. Inte hungrig, inte sugen, bara frusen. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
morgonsol Posted May 23, 2020 Share Posted May 23, 2020 @MariaF Ursäkta om jag frågar, men hur tidigt går du upp för att hinna med en sådan cykelrunda? Eller så kanske du cyklar ganska fort? 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted May 23, 2020 Author Share Posted May 23, 2020 Idag sov jag ända till kl.6. Det är östrogenet som hjälper (jag har vaknat vid 3-4 länge). Jag gav mig iväg vid 6:30 och det tog ca 1,5tim. Kör på min 15år gamla, röda damcykel (Skeppshult Nova) med 7 växlar. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted May 28, 2020 Share Posted May 28, 2020 Bara lägger den här! http://trailrunnernation.com/2020/05/ep-471-running-100-miles-without-food/ 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted June 4, 2020 Author Share Posted June 4, 2020 Efter nån vecka utan träningsmotivation blev det cykel igen igår. Pulsen fortsätter fluktuera men håller sig lägre än vid jogg. Foten envisas med att ömma även om jag bara ägnar mig åt lite trädgårdsarbete så nu överväger jag att köra backintervaller med teknikträning för att hålla liv i joggingen och cykel för MAF-träningen. Ska på träningsläger framöver och vågar inte hoppas att foten hinner bli helt bra ändå när den reagerar på minsta lilla. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted June 4, 2020 Share Posted June 4, 2020 4 timmar sedan, MariaF sade: Efter nån vecka utan träningsmotivation Som med allting kan man inte förlita sig på motivation tyvärr... Skönt att du är igång igen dock. Tror man måste hitta ett annat förhållningssätt till det man egentligen vill än ren motivation. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted July 4, 2020 Author Share Posted July 4, 2020 Befinner mig i skrivandes stund på träningsläger i Åre. Det är inte MAF, kanske jag ska säga även om jag valt att lägga inlägget här. Jag beskrev under presentationen hur frustrerad jag varit, att jag älskar konceptet MAF (träning, återhämtning, kost) men hur jag inte fått det att funka. Starkare och starkare blev jag men också allt långsammare. Jag förklarade också att syftet var att bli allt snabbare och uthålligare på lägre puls. Vid middagen igår berättade fröken att vi som idag ska upp på Åreskutan och att när man ska ut ett längre pass bör man fylla på med snabb energi typ sportdryck regelbundet redan från början. Jag köper det; det är omöjligt att fylla glukogenlagren via mat under ett längre pass och vi har en väldigt begränsad mängd. Eftersom jag inte är helt fettadapterad fick jag nu lite huvudbry... På MAF-rundor upp till 3tim har jag kört med enbart vatten. Inga problem. Men nu ska jag upp för Åreskutan och jag kommer inte vara ens i närheten av MAF... Idag blir det alltså sportdryck, hemmagjord med druvsocker och salt (och Fun light... ). När jag slösurfade lite igår kväll dök det upp ett inlägg från Martina Johansson i mitt FB-flöde där hon skrev nåt i stil med att man måste tvinga sig träna utan kolhydrater för att verkligen få till fettadapteringen och kunna träna i ketos. Hm... Det gäller att välja väg, alltså... Vill jag gå strikt? Vill jag ha variationen som mindre strikt ger? Varför gör jag det? Vad vill jag uppnå? Hur reagerar en klimakteriekropp på det? Många frågor blir det.... 4 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kattuggla Posted July 4, 2020 Share Posted July 4, 2020 Du får berätta hur det gick! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts