MariaF

MAF-tråd

Recommended Posts

Vänta tills du får höra mina tider! ?

Kyla och värme ger dessutom högre puls har jag läst.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst jala

Kyla och värme ger dessutom högre puls har jag läst." och vargen som smyger runt hörnet,en biltur i stadstrafik bland alla galningar, för att inte tala om alla skrämmande eller glada nyheter. Ja nu kan man inte ens lita på pulsen längre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När man försökt hålla pulsen på en låg nivå månader i sträck blir man till slut lite nojjig. Jag kan tex inte köra MAF-träning efter (fet) mat eftersom pulsen är förhöjd flera timmar efteråt. Gäller att hitta en lite mer avslappnad attityd kanske..? ?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad lustigt PiaB, jag har liknande upplevelser men inte med mat utan te! Eller det kanske är min mörka följeslagare grädden igen då..? :ph34r: Min hoppande puls har jag dock anklagat allt möjligt för, teet, kosttillskott, dålig sömn osv. Att jag skulle kunna ha en kass fettmotor slog mig rätt sent... Kanske för att jag utgick från att efter alla år på LCHF så måste jag vara fettdriven.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu tog jag en liten runda. Tyvärr måste jag berätta att jag går fortare än min MAF-puls. ;) . Försökte lufsa runt en halvmil. Förra gången så blandade jag ca 6 steg joggning, 6 steg gång för att hålla mig på rätt nivå. Idag fungerade det inte alls. Det blev mest gång, pulsen åkte upp hela tiden över nivån. Jag fick tom stå still och stirra.

Har två teorier. Det ena är att jag har en infektion på gång och att hjärtat känner av det innan hjärnan, Det andra är att jag var på cirkelträning igår kväll och inte är riktigt återhämtad. Jag vet att man inte ska gympa, men jag tycker det är så ROLIGT!!!

Vad tror ni, tips?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet inte om det alls är jämförbart och kanske har ni redan utrett detta men jag tycker det verkar gå bra att hålla rätt puls på ett löpband. Kanske blir inte pulsen lika korrekt mätt då? Men när jag promenerar på löpbandet har jag haft som mål att ligga mellan 85-135 i puls. Mäter återkommande under passet på 45 minuter och om jag kommer upp nära 120 brukar jag sänka hastigheten på bandet eller lutningen och då sjunker pulsen till bra nivå.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu tog jag en liten runda. Tyvärr måste jag berätta att jag går fortare än min MAF-puls. ;) . Försökte lufsa runt en halvmil. Förra gången så blandade jag ca 6 steg joggning, 6 steg gång för att hålla mig på rätt nivå. Idag fungerade det inte alls. Det blev mest gång, pulsen åkte upp hela tiden över nivån. Jag fick tom stå still och stirra.

Har två teorier. Det ena är att jag har en infektion på gång och att hjärtat känner av det innan hjärnan, Det andra är att jag var på cirkelträning igår kväll och inte är riktigt återhämtad. Jag vet att man inte ska gympa, men jag tycker det är så ROLIGT!!!

Vad tror ni, tips?

Tyvärr tror jag på samma fenomen som jag råkade ut för, allmänt trasiga pulsmätare... Jag provade tre stycken... ;)  Nej då, bara skojar, jag har också sådana fenomen. :( Visst kan de bero infektion men min bröt aldrig ut, jag väntade i flera månader. Jag har skyllt på måltiden innan, te, kosttillskott, sömn osv men kommit fram till att det är så. Antingen är min fettmotor urkass eller så är jag en sån sort helt enkelt. Jag fortsatte nöta på trots stor frustration och jag har inte ångrat det.

Du kanske ska skriva in en kommentar i nån app, det brukar man kunna göra, om omständigheterna (vad du ätit och när, stressad eller ej, hur du sovit och liknande) och se längre fram om det finns ett mönster.

Kan berätta från turen igår att jag saktade ner till gång 2bpm från min MAF-puls, 138, och ändå steg pulsen trots långsam gång i nedförsbacke till 142. Jag gick också och stirrade på klockan och en lång stund senare, säker 10-15m, hoppade pulsen i ett enda skutt ner till 119.  :blink: Jag har gett upp, det bara är så ibland med min puls. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet inte om det alls är jämförbart och kanske har ni redan utrett detta men jag tycker det verkar gå bra att hålla rätt puls på ett löpband. Kanske blir inte pulsen lika korrekt mätt då? Men när jag promenerar på löpbandet har jag haft som mål att ligga mellan 85-135 i puls. Mäter återkommande under passet på 45 minuter och om jag kommer upp nära 120 brukar jag sänka hastigheten på bandet eller lutningen och då sjunker pulsen till bra nivå.

Det är ingen större skillnad på löpband eller ute tycker jag, möjligen aningen lättare att parera pulsen utomhus (viss försläpning i ändringen av bandet).

Vet inte om vi tagit upp det innan men pulsintervallet Maffetone rekommenderar är MAF-puls - 10, dvs för mig med önskad puls på 138 blir det då 128-138, med fokus på så nära 138 som möjligt. Kom att tänka på det nu när du tog upp pulsintervall. 

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ingen större skillnad på löpband eller ute tycker jag, möjligen aningen lättare att parera pulsen utomhus (viss försläpning i ändringen av bandet).

Vet inte om vi tagit upp det innan men pulsintervallet Maffetone rekommenderar är MAF-puls - 10, dvs för mig med önskad puls på 138 blir det då 128-138, med fokus på så nära 138 som möjligt. Kom att tänka på det nu när du tog upp pulsintervall. 

Och hur fick du ni igen fram att du skulle ta minus 10?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Utgångspunkten i Maffetones metod är att ta fram sin lämpliga MAF-puls, det är den som oftast är 180 minus ålder. Sedan håller man sig i intervallet 10 under MAF-puls till max MAF-puls, helst så nära MAF-pulsen som möjligt. 

Från https://philmaffetone.com/180-formula/

The 180 Formula

To find your maximum aerobic training heart rate, there are two important steps.

1. Subtract your age from 180.
  2. Modify this number by selecting among the following categories the one that best matches your fitness and health profile:

a)  If you have or are recovering from a major illness (heart disease, any operation or hospital stay, etc.) or are on any regular medication, subtract an additional 10.

b )  If you are injured, have regressed in training or competition, get more than two colds or bouts of flu per year, have allergies or asthma, or if you have been inconsistent or are just getting back into training, subtract an additional 5.

c)  If you have been training consistently (at least four times weekly) for up to two years without any of the problems in (a) and (b ), keep the number (180–age) the same.

d)  If you have been training for more than two years without any of the problems in (a) and ( b ), and have made progress in competition without injury, add 5.

For example, if you are 30 years old and fit into category (b ), you get the following: 180–30=150. Then 150–5=145 beats per minute (bpm).

In this example, 145 must be the highest heart rate for all training. This allows you to most efficiently build an aerobic base. Training above this heart rate rapidly incorporates anaerobic function, exemplified by a shift to burning more sugar and less fat for fuel.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Utgångspunkten i Maffetones metod är att ta fram sin lämpliga MAF-puls, det är den som oftast är 180 minus ålder. Sedan håller man sig i intervallet 10 under MAF-puls till max MAF-puls, helst så nära MAF-pulsen som möjligt. 

Från https://philmaffetone.com/180-formula/

The 180 Formula

To find your maximum aerobic training heart rate, there are two important steps.

1. Subtract your age from 180.
  2. Modify this number by selecting among the following categories the one that best matches your fitness and health profile:

a)  If you have or are recovering from a major illness (heart disease, any operation or hospital stay, etc.) or are on any regular medication, subtract an additional 10.

b )  If you are injured, have regressed in training or competition, get more than two colds or bouts of flu per year, have allergies or asthma, or if you have been inconsistent or are just getting back into training, subtract an additional 5.

c)  If you have been training consistently (at least four times weekly) for up to two years without any of the problems in (a) and (b ), keep the number (180–age) the same.

d)  If you have been training for more than two years without any of the problems in (a) and ( b ), and have made progress in competition without injury, add 5.

For example, if you are 30 years old and fit into category (b ), you get the following: 180–30=150. Then 150–5=145 beats per minute (bpm).

In this example, 145 must be the highest heart rate for all training. This allows you to most efficiently build an aerobic base. Training above this heart rate rapidly incorporates anaerobic function, exemplified by a shift to burning more sugar and less fat for fuel.

menas "competition" tävling i löpning eller vad syftas på här tro? Och är träning enbart löpträning eller räknar man med all träning?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En annan sak jag funderar på här nu är, vad spelar det för roll om man går eller joggar eller springer om man ändå håller sig på rätt puls?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En annan sak jag funderar på här nu är, vad spelar det för roll om man går eller joggar eller springer om man ändå håller sig på rätt puls?

Ja, Maffetone är coach för tävlande atleter, ofta triatleter, dvs springning, cykling och simning. Uthållighetssporter alltså. Du kan uthållighetsträna vad som helst som inte är anaerobt enligt hans metod. För oss som inte tävlar tolkar jag "competition" som en period där man kört vissa av sina pass utan att kolla pulsen (som jag skrev om tidigare). Det spelar ingen roll om man går eller springer och så här efteråt tror jag att stavgång är bra om man ligger i gränslandet mellan gång och jogg men det tänkte jag tyvärr inte på när jag började.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra idé med stavgång. Om jag någonsin kommer i det gränslandet.

Vissa saker som jag kom på gav mig hög puls var som sagt var mat (måste vänta i alla fall minst tre timmar efter en måltid), men även kaffe höjer pulsen ganska mycket. Plus en massa ännu ej utredda saker.

Det har snöat här hela dagen och är ganska kallt. Kommer ändå att göra ett MAF-test imorgon som en startpunkt. Så långsamt som jag behöver gå kommer jag säkert inte att halka! ?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, Maffetone är coach för tävlande atleter, ofta triatleter, dvs springning, cykling och simning. Uthållighetssporter alltså. Du kan uthållighetsträna vad som helst som inte är anaerobt enligt hans metod. För oss som inte tävlar tolkar jag "competition" som en period där man kört vissa av sina pass utan att kolla pulsen (som jag skrev om tidigare). Det spelar ingen roll om man går eller springer och så här efteråt tror jag att stavgång är bra om man ligger i gränslandet mellan gång och jogg men det tänkte jag tyvärr inte på när jag började.

Så bra! Jag tänker att jag borde kunna köra med detta då fast mina vanliga utomhus/löpband raska promenader. För de verkar ligga inom rätt pulsomfång. Vet inte om jag gitter att vara så petig med att hålla exakt en viss puls dock...

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så bra! Jag tänker att jag borde kunna köra med detta då fast mina vanliga utomhus/löpband raska promenader. För de verkar ligga inom rätt pulsomfång. Vet inte om jag gitter att vara så petig med att hålla exakt en viss puls dock...

Men när jag går på löpband och kollar pulsen så krävs det att jag sätter brant uppförsbacke och att jag går "powerwalk-tempo" och svvänger rejält med armarna för att komma upp i 120-130 i puls. Så att promenera istf jogga/springa är inte optimalt såklart. Men eftersom jag inte vill jogga/springa och inte stressa systemet utan ha någon slags fitnessvariant på detta så ska jag försöka mäta ovanstående promenad-tempo en tid och se om det går att öva upp något liknande utomhus när snöeländet försvunnit.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men när jag går på löpband och kollar pulsen så krävs det att jag sätter brant uppförsbacke och att jag går "powerwalk-tempo" och svvänger rejält med armarna för att komma upp i 120-130 i puls. Så att promenera istf jogga/springa är inte optimalt såklart. Men eftersom jag inte vill jogga/springa och inte stressa systemet utan ha någon slags fitnessvariant på detta så ska jag försöka mäta ovanstående promenad-tempo en tid och se om det går att öva upp något liknande utomhus när snöeländet försvunnit.

Du har en fantastisk fettmotor, grattis! Om du trivs med dina promenader så fortsätt med det.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har en fantastisk fettmotor, grattis! Om du trivs med dina promenader så fortsätt med det.

Hur avläser du att jag har en bra fettmotor? Jag hänger ännu inte helt med i teorin här så du får gärna förklara om du orkar (medveten om att jag säkert frågar om sånt som står i tråden) . :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du kan hålla en ganska hög ansträngningsnivå men fortfarande ha en låg pulsnivå så har du en bra fettmotor. Hela idén med att träna på eller under MAF-puls är att man tränar upp denna "fettmotor". Över maf-pulsen ökar den anaeroba delen av träningen, dvs kolhydrater krävs. Att vid bibehållen låg puls kunna öka sin ansträngningsgrad och fortsätta utnyttja fett som energi är vad MAF-träningen går ut på.

Vet inte om det var ett förståeligt svar? Att vid högre ansträngning fortfarande vara i huvudsak fattdriven = bra fettmotor.

Kanske Maria, Jesper eller Mats kan förklara bättre?

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du kan hålla en ganska hög ansträngningsnivå men fortfarande ha en låg pulsnivå så har du en bra fettmotor. Hela idén med att träna på eller under MAF-puls är att man tränar upp denna "fettmotor". Över maf-pulsen ökar den anaeroba delen av träningen, dvs kolhydrater krävs. Att vid bibehållen låg puls kunna öka sin ansträngningsgrad och fortsätta utnyttja fett som energi är vad MAF-träningen går ut på.

Vet inte om det var ett förståeligt svar? Att vid högre ansträngning fortfarande vara i huvudsak fattdriven = bra fettmotor.

Kanske Maria, Jesper eller Mats kan förklara bättre?

Tack, mkt pedagogiskt förklarat! Jag förstår lite mer nu :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack, mkt pedagogiskt förklarat! Jag förstår lite mer nu :)

Så då är det viktiga att man inte börjar öka takten ytterligare så man kommer upp för mkt i puls, samt att man inte börjar promenera för långsamt så det inte blir tillräckligt mkt fettförbränning?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men...ytterligare en fråga som kanske redan besvarats men. Varför vill ni hellre springa än gå om det är lättare att hålla MAF puls med lugnare tempo? Är det för att ni vill sikta mot mer vältränad och att kunna tåla högre tempo med låg puls?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag var 27år tänkte jag "nån gång ska jag springa New York Marathon"... Det var 20år sen men drömmen/tanken har legat och lurat sen dess. När jag köpte löpband och sedan kommit upp i halvmaradistans så är det ingen utopi längre.  När jag väl har flåset gillar jag att springa.  :wub: Det jobbiga har hittills varit att få flås men med MAF flåsar jag inte alls.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag var 27år tänkte jag "nån gång ska jag springa New York Marathon"... Det var 20år sen men drömmen/tanken har legat och lurat sen dess. När jag köpte löpband och sedan kommit upp i halvmaradistans så är det ingen utopi längre.  När jag väl har flåset gillar jag att springa.  :wub: Det jobbiga har hittills varit att få flås men med MAF flåsar jag inte alls.

Vad är flås och vad är ditt delmål nu? Kul att du håller den här tråden nu, så vi får följa din Utvekling. Antar att långsiktiga målet fortfarande är att kunna löpa långdistans med god form då?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

"Flås" är samma sak som kondition, dvs kunna andas när man springer, inte bli andfådd i trappor osv. Jag har en dröm om långdistans, ja, det var därför jag hakade på MAF-konceptet. Det ser hela människan och vill utveckla en stark uthållighet men med bibehållen hälsa. Vältränad är ju inte alltid samma sak som hälsosam. (MAF är mer än bara ett träningskoncept).

Delmålet nu är att springa en halvmara i San Diego i april, sen får vi se hur upplägget blir därefter. Att jag klarar det är jag säker på, det är mer en fråga om tiden. Sen att jag kommer fortsätta nöta MAF trots att jag skulle kunna återgå till att bara springa (jag klarade mig ganska bra, inga skador eller så, beror som sagt på de där groparna i magfläsket...   ;)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

"Flås" är samma sak som kondition, dvs kunna andas när man springer, inte bli andfådd i trappor osv. Jag har en dröm om långdistans, ja, det var därför jag hakade på MAF-konceptet. Det ser hela människan och vill utveckla en stark uthållighet men med bibehållen hälsa. Vältränad är ju inte alltid samma sak som hälsosam. (MAF är mer än bara ett träningskoncept).

Delmålet nu är att springa en halvmara i San Diego i april, sen får vi se hur upplägget blir därefter. Att jag klarar det är jag säker på, det är mer en fråga om tiden. Sen att jag kommer fortsätta nöta MAF trots att jag skulle kunna återgå till att bara springa (jag klarade mig ganska bra, inga skador eller så, beror som sagt på de där groparna i magfläsket...   ;)

Låter som en superbra plan! Spännande med loppet i april också!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men...ytterligare en fråga som kanske redan besvarats men. Varför vill ni hellre springa än gå om det är lättare att hålla MAF puls med lugnare tempo? Är det för att ni vill sikta mot mer vältränad och att kunna tåla högre tempo med låg puls?

Jag hoppas jag någon gång kommer att kunna iallafall småjogga i min MAF-puls. Som det är nu (och som ni kommer att se när jag lägger upp mitt MAF-test från idag) kan jag bara gå väldigt långsamt. Älskar både att gå och jogga långt. Det ena behöver ju inte ta ut det andra, men just nu är målet att förbättra fettförbränningen.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hoppas jag någon gång kommer att kunna iallafall småjogga i min MAF-puls. Som det är nu (och som ni kommer att se när jag lägger upp mitt MAF-test från idag) kan jag bara gå väldigt långsamt. Älskar både att gå och jogga långt. Det ena behöver ju inte ta ut det andra, men just nu är målet att förbättra fettförbränningen.

Det blir en rolig och spännande träningsplan att utveckla tror jag. Det kan ju bara gå bättre och bättre. Intressant att det kan förbättra fettförbränningen att träna så!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här kommer det. ???

Otroligt dåligt. Härifrån kan det bara bli bättre.

Värmde upp 20 min (gick ändå långsammare) och körde sedan 4 km så nära MAF-puls 131 som möjligt. Totaltid 46:48, snittpuls 130. Splittarna:

Km 1 11:19

Km 2 12:14

Km 3 11:21

Km 4 11:48

Nedvarvning 17 min.

Har det inte förbättrats om fyra veckor tar jag livet av mig.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har det inte förbättrats om fyra veckor tar jag livet av mig.

Just den delen gillar jag INTE! Bara så du vet...

Du har tider i samma intervall som jag hade på min grundpuls 133. Som jag sagt tidigare valde jag att lägga till 5bpm (jag uppfyllde kraven men Maffetone rekommenderar ändå att man kör 180-ålder). Jag är inte säker på att du klarar dig med en månad, Maffetone säger 3-6mån basträning. Jag körde 4mån trots stor frustration. Därefter kollade jag vad som hände om jag bara sprang och det var positivt (inte tidsmässig men orkmässigt). Sedan är vi alla olika men snälla, ta inte livet av dig. Kom hit till forumet istället så peppar vi varandra!  :)

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Just den delen gillar jag INTE! Bara så du vet...

Du har tider i samma intervall som jag hade på min grundpuls 133. Som jag sagt tidigare valde jag att lägga till 5bpm (jag uppfyllde kraven men Maffetone rekommenderar ändå att man kör 180-ålder). Jag är inte säker på att du klarar dig med en månad, Maffetone säger 3-6mån basträning. Jag körde 4mån trots stor frustration. Därefter kollade jag vad som hände om jag bara sprang och det var positivt (inte tidsmässig men orkmässigt). Sedan är vi alla olika men snälla, ta inte livet av dig. Kom hit till forumet istället så peppar vi varandra! :)

Nejdå, ska inte ta livet av mig och ska köra mer än fyra veckor, men nästa MAF-test blir om fyra veckor och då hoppas jag på en förbättring. Tänker köra på så här fram till sommaren då jag kommer att börja jogga även om det inte går i MAF-puls.

En positiv sak var att jag inte halkade omkring idag eftersom jag gick med så korta små steg! ?

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skall börja, jag också.

För rätt så många år sedan så sprang jag under en period med pulsmätare. Blev dock aldrig riktig kompis med den, eftersom jag fick skyhög puls (190-200) så fort jag började springa. Stannade jag så sjönk dock pulsen väldigt snabbt, på mindre än en halvminut så var den nere under 100. Då förstod jag aldrig hur den kunde bli så hög, trots att jag uppenbarligen var vid god kondition och återhämtade mig fort.

Nu är en ny pulssensor beställd eftersom den gamla gavs bort till en bättre behövande, och nu skall jag göra ett nytt försök. Men jag är otränad som stryk eftersom jag inte sprungit på några månader. Försöker dock att hinna med en och annan promenad på lunchrasten.

Igår tog jag en mycket rask lunchpromenad, och för att få ett hum om hur jag ligger till - jag blir ju både nyfiken och bekymrad när jag hör era berättelser, med tanke på min skyhöga puls dåförtiden - så "ful-mätte" jag pulsen. Jag mätte vid några tillfällen under promenaden med hjälp av en app som använder sig av mobilkameran. Verkade ligga runt 120, trots att jag pinnade på rejält. Verkar ju lovande, min MAF-puls skall ligga runt 130 :)

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, tålamod är fiskarens bästa vän.....

Maria! Enligt MAF så bör man ju köra en lång period med enbart låg pulsträning.

Jag hänger med i tanken om att en promenad, joggingrunda o.s.v. hålls på samma låga puls.

Men sedan är jag inte klar över om det spelar någon roll för fettförbränningseffekten om man varvar övrig tid med anaerob träning.

Vad är det optimala?

Jag undrar över hur kroppen känner skillnad på vad som är ett planerat träningspass eller ej.

Jag har t.ex ett ganska rörligt arbete som inkluderar en del lyft och jag leder ett pass "Röris" ("Friskis & Svettis") 1 gång/v.

Sedan har vi ju det där med fritidssysslor som att bära tunga matkassar, skotta snö, städa, dansa och sexuella aktiviteter. :wub:

Sånt kan ju också höja pulsen.

Jag har fått hem min pulsklocka nu :) Tyvärr är jag förkyld så jag får vänta några dagar med att testa den på allvar.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, tålamod är fiskarens bästa vän.....

Jag hänger med i tanken om att en promenad, joggingrunda o.s.v. hålls på samma låga puls.

Men sedan är jag inte klar över om det spelar någon roll för fettförbränningseffekten om man varvar övrig tid med anaerob träning.

Vad är det optimala?

Jag undrar över hur kroppen känner skillnad på vad som är ett planerat träningspass eller ej.

Jag har t.ex ett ganska rörligt arbete som inkluderar en del lyft och jag leder ett pass "Röris" ("Friskis & Svettis") 1 gång/v.

Sedan har vi ju det där med fritidssysslor som att bära tunga matkassar, skotta snö, städa, dansa och sexuella aktiviteter. :wub:

Sånt kan ju också höja pulsen.

Jag har fått hem min pulsklocka nu :) Tyvärr är jag förkyld så jag får vänta några dagar med att testa den på allvar.

Ja, man kan ju inte ligga på soffan resten av tiden när man inte går sina promenader. ? Man måste ju leva, och såklart är all rörelse bra. Maffetone pratar dock en del om stress. Om att kroppen inte kan skilja på var stressen kommer ifrån och att allt adderar upp (kemisk stress, jobbstress, träningsstress, dvs träning med kroniskt hög puls). Att se över sitt liv hur man lever är också viktigt.

Jag försöker komma igång med styrketräning, men är fullständig novis. Siktar på två gånger i veckan. Resten blir promenader för mig. Och YinYoga. Och när vädret tillåter, golf.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skall börja, jag också.

För rätt så många år sedan så sprang jag under en period med pulsmätare. Blev dock aldrig riktig kompis med den, eftersom jag fick skyhög puls (190-200) så fort jag började springa. Stannade jag så sjönk dock pulsen väldigt snabbt, på mindre än en halvminut så var den nere under 100. Då förstod jag aldrig hur den kunde bli så hög, trots att jag uppenbarligen var vid god kondition och återhämtade mig fort.

Nu är en ny pulssensor beställd eftersom den gamla gavs bort till en bättre behövande, och nu skall jag göra ett nytt försök. Men jag är otränad som stryk eftersom jag inte sprungit på några månader. Försöker dock att hinna med en och annan promenad på lunchrasten.

Igår tog jag en mycket rask lunchpromenad, och för att få ett hum om hur jag ligger till - jag blir ju både nyfiken och bekymrad när jag hör era berättelser, med tanke på min skyhöga puls dåförtiden - så "ful-mätte" jag pulsen. Jag mätte vid några tillfällen under promenaden med hjälp av en app som använder sig av mobilkameran. Verkade ligga runt 120, trots att jag pinnade på rejält. Verkar ju lovande, min MAF-puls skall ligga runt 130 :)

Låter ju absolut lovande! ?
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I dag gjorde jag ett litet test för att se hur min MAF puls ligger ungefär. Gick på löpband och mätte hela tiden. Brukar gå med puls mellan 100-120 men nu försökte jag komma upp så högt som möjligt med powerwalk. Jag hade inga bra skor, utan halksockorna jag brukar gymma i så det blev lite mindre effektiva steg kanske :).

Ställde in löpbandet med 6,5 lutning och fick öka hastigheten en hel del mot vad jag brukar ha annars. Efter ett tag fick jag upp pulsen till 119. Svängde med armarna och försökte gå maximalt fort men det är ganska obekvämt. Pulsen låg fortfarande strax under 119. Joggade sista halvan av det korta passet med samma puls.

Jag ska ligga på max 130. 

Antar att jag måste jogga för att komma till optimal puls eller har det mer med passets längd att göra? Detta var bara en liten test och passet var 20 minuter endast. Hur kort långt måste ett MAF pass vara?

Funderar nu på följande också, om man får bättre och bättre kondition ska man ändå ha kvar samma MAF max-tal eller blir det inte lägre eller högre när man avancerar? 

Och om man skulle vilja använda detta till powerwalks och inte vill jogga/springa, hur kan man då bli bättre om man inte kan komma upp till max-talet för sin MAF puls?

Kanske försöker jag göra något omöjligt nu när jag vill köra promenad med en metod anpassad för löpning...:)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad är det optimala?

Jag har fått hem min pulsklocka nu :) Tyvärr är jag förkyld så jag får vänta några dagar med att testa den på allvar.

Kul att du hakar på!  :)

Jag var tvungen att kolla att jag fattat rätt så jag översätter fritt ur boken The Big Book of Endurance Traning and Racing, sid.114:

En anaerob workout är träning över den maximala aeroba pulsen och inkluderar alla typer av viktträning, push-ups, pull-ups, sit-ups och crunches (vad är det?). Det ideala är att inte träna anaerobt alls innan du har utvecklat en mycket bra aerob bas, typiskt efter 3-4 månader, eller till och med längre. Även efter att en god aerob bas utvecklats klarar inte vissa atleter stressen av regelbundna anaerob träning.

Sid 116: Performing Anaerobic Workouts - Keep Them Simple and Short. Sen följer en lång förklaring på varför man ska göra det.

Så det betyder att mannen får handla och sen ge dig en avslappnande helkroppsmassage istället.  ;)

Uppriktigt sagt har jag också haft svårt att följa detta. Bor i ett kuperat samhälle och det är svårt att ta en hundpromenad utan att pulsen drar iväg... Däremot har jag valt att avstå från plankan och sånt jag lade till tidigare.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Antar att jag måste jogga för att komma till optimal puls eller har det mer med passets längd att göra? Detta var bara en liten test och passet var 20 minuter endast. Hur kort långt måste ett MAF pass vara?

Funderar nu på följande också, om man får bättre och bättre kondition ska man ändå ha kvar samma MAF max-tal eller blir det inte lägre eller högre när man avancerar? 

Och om man skulle vilja använda detta till powerwalks och inte vill jogga/springa, hur kan man då bli bättre om man inte kan komma upp till max-talet för sin MAF puls?

Kanske försöker jag göra något omöjligt nu när jag vill köra promenad med en metod anpassad för löpning... :)

Du tycks ha en bra fettförbränning redan, härligt! Det trodde ju jag att jag hade efter 6år på LCHF men...  :unsure:

The Big Book Of Endurance Training and Racing, sid 104 tar upp Walking, the other endurance workout. Det står inte direkt hur man gör men han nämner att olympiska gång:are tävlar i både 20km och 50km med hastigheter på mindre än 7min/mile. (1mile=1,6km) Så traska på du! 

Stavar har jag nämnt förut, de tror jag kan hjälpa till att pumpa upp pulsen och takten.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har liksom 126 i puls nästan så fort jag rör mig ;)

Jag har heller ingen direkt koll på MAF.. däremot så vet jag att min bror som gått från racing med bilar till hel och halvmaror numera har en puls när han löper i maratontempo nästan som jag har när jag går litta hastigt/har bråttom!

Kan det ha att göra med att han tränat några år och jag inte? :huh:

Han äter f*n inte ens LCHF.. utan vad hans fru lagar till! :angry:

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har heller ingen direkt koll på MAF.. däremot så vet jag att min bror som gått från racing med bilar till hel och halvmaror numera har en puls när han löper i maratontempo nästan som jag har när jag går litta hastigt/har bråttom!

Men haka på oss Zepp! Det är aldrig för sent. Lite osäker på din ålder men tror inte du passerat 65år... Då får man anpassa sin puls lite, kanske redan innan, lite osäker där. Läste inte det avsnittet så noga. 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men haka på oss Zepp! Det är aldrig för sent. Lite osäker på din ålder men tror inte du passerat 65år... Då får man anpassa sin puls lite, kanske redan innan, lite osäker där. Läste inte det avsnittet så noga. 

Jag tror jag greppat huvudbudskapet med MAF hur som helst.. och snart  (4år) så går jag i pension.. då skall det bli andra bullar! ;)

Faaast.. först skall jag köpa MC.. det fick iallafall under min ungdom damernas puls att stiga lite! ^_^

Under tiden tills dess så skall jag försöka trappa ner och försöka undvika övertid och stress.. fast det går lixom si och så med det sista! :o

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag var tvungen att kolla att jag fattat rätt så jag översätter fritt ur boken The Big Book of Endurance Traning and Racing, sid.114:

En anaerob workout är träning över den maximala aeroba pulsen och inkluderar alla typer av viktträning, push-ups, pull-ups, sit-ups och crunches (vad är det?). Det ideala är att inte träna anaerobt alls innan du har utvecklat en mycket bra aerob bas, typiskt efter 3-4 månader, eller till och med längre. Även efter att en god aerob bas utvecklats klarar inte vissa atleter stressen av regelbundna anaerob träning.

Sid 116: Performing Anaerobic Workouts - Keep Them Simple and Short. Sen följer en lång förklaring på varför man ska göra det.

Så det betyder att mannen får handla och sen ge dig en avslappnande helkroppsmassage istället.  ;)

Uppriktigt sagt har jag också haft svårt att följa detta. Bor i ett kuperat samhälle och det är svårt att ta en hundpromenad utan att pulsen drar iväg... Däremot har jag valt att avstå från plankan och sånt jag lade till tidigare.

Men egentligen är väl inte att "bo i kuperat landskap" ""ta en hundpromenad" bära hem tunga matkassar, städa osv det som syftas på i texten du bifogade här? Jag menar, att vi lever ett normalt rörligt liv med vardagsrörelser i kuperat landskap kan knappast vara så stressande för kroppen att det skulle försämra fettförbränningen. Snarare tvärt om. Jag tror mer det handlar om de längre löp/jogg pass du gör och annan tuffare träning utöver vardagsaktiviteterna. 

När det gäller att minska i fettprocent verkar de flesta vara överens om att träningen inte ska stressa kroppen för mkt, men då syftar man nog mer på intervallträning, cross fit, långa löppass osv.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kör ju också MAF och har gjort periodvis ganska länge.  Är dock inte strikt då jag kör för mycket annan träning också men jag tror samtidigt att det är MAF träningen som gjort/gör att jag klarar av stressen av både livet och den andra träningen.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack!.... Jag ska ta med mig det till familjerådet ;)

Jag har nu läst om medveten andning som Pia B tipsade om. Jätteintressant!

Nu blir det näsandningsträning och även muntejp på natten.

Näsandning i rätt tempo ska ju ge högre syreupptagning och kunna sänka både puls, stress, ångest, trötthet och sömnproblem mm.

Vad mycket intressant man får lära sig! Tack alla ni som inspirerar mig! :)

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Näsandning i rätt tempo ska ju ge högre syreupptagning och kunna sänka både puls, stress, ångest, trötthet och sömnproblem mm.

Ja, jag kör också med näsandning, vid styrketräning, promenad och meditation. Försöker komma ihåg att alltid näsandas men nu när det är kallt ute blir det svårt ibland tycker jag. Upplever nästan att jag blir täppt i näsan av kylan i början av promenaden.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Summa summarum.. jag är lite avundsjuk på min bror.. dvs jag vill oxå ha en fru.. men hon skall laga LCHF, medans jag löptränar eller meckar med MC! :mellow:

Finns det sådana? :huh:

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror jag greppat huvudbudskapet med MAF hur som helst.. och snart  (4år) så går jag i pension.. då skall det bli andra bullar! ;)

Faaast.. först skall jag köpa MC.. det fick iallafall under min ungdom damernas puls att stiga lite! ^_^

Under tiden tills dess så skall jag försöka trappa ner och försöka undvika övertid och stress.. fast det går lixom si och så med det sista! :o

Du ska inte ha några bullar alls, vet du väl?!  :P  Och damerna kör MC själva nu för tiden, även de i 50-60årsåldern, det såg jag på Brudar, Bågar och Bubbel i somras (i år samkör de med Hojrock, förresten, stugorna var slut tyvärr när jag kollade förra veckan :( ).

Stress är ett otyg... det är bäst du tar itu med det så att du HAR ett liv efter 65...

Summa summarum.. jag är lite avundsjuk på min bror.. dvs jag vill oxå ha en fru.. men hon skall laga LCHF, medans jag löptränar eller meckar med MC! :mellow:

Finns det sådana? :huh:

Japp! Men jag är upptagen!  ;)

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med anledning av Angelicos fråga om hur mycket man ska träna; Maffetone vänder sig till tävlingsinriktade långdistansare så ha det i åtanke när ni läser nedanstående. Kanske fundera på det egna målet, är det bara maggropar, ork i vardagen som jesper nämner eller kanske tävling?

The Big Book of Endurance Training and Racing, kap 9: Personanpassa din träning - Mindre ofta betyder framgång. Medan de flesta professionella atleterna får betalt för att träna och tävla, så är den stora mängden uthållighetsatleter ålders-grupp:are som följer en snarlik träning och är precis lika hängivna sin sport. Som sådana, måste de passa in träningen under ett år fyllt av karriär, familj och andra åtaganden.

Om du är en seriös fritids- eller amatöratlet, eller kanske proffs utan lyxen av ett fett sponsoravtal, så behöver du omsorgsfullt pussla ihop det bästa möjliga träningsprogram som hjälper dig att uppnå optimal prestation i uthållighetsevenemang. Den viktigaste aspekten av träning, den mest förbisedda, och den verkliga "hemligheten" i uthållighetssporter, är att individualisera ditt tränings och återhämtningsschema. Och med individualisera menar jag personanpassa. Målet med träningen är att utveckla förmågan att tävla framgångsrikt och utan skador eller försämrad hälsa.

Sedan kommer ett antal tips så som:

Träningsdagbok, där han tar upp att det är bättre att logga totaltid och puls eftersom man med tiden blir snabbare på samma puls, och om man loggar distans blir många stressade av att man måste avverka ett antal kilometer varje vecka.

Träningsvolym: "Less is more" - här avses att den genomsnittliga atleten, som har andra åtaganden än att bara träna, ofta presterar bättre med mindre träning och färre mil eftersom det är stressande att hinna med allt och stress väcker hormoner som motverkar prestation. (Han nämner på andra ställen att kroppen inte ser skillnad på att gå i väggen eller vara övertränad). Nu utgår han från de som tränar mycket och avråder å det bestämdaste att minska på sömnen för att hinna träna. Man bör också acceptera att man inte kan komma upp i samma träningsmängd och träningsmil som proffsen men det hindrar inte att man ändå presterar mycket bra.

Träningscykler: Se kalenderåret som en cykel med en till två basperioder (enbart MAF-träning) och en till två tävlingssäsonger (måste inte tävla, men kan lägga på anaerob träning). Detta kan gärna vara anpassat till årstiderna eller om man har nåt lopp man gärna vill delta i. MAF-testet kan ge en fingervisning om när det är lämpligt att träna anaerobt, det finns platåer i träning också. 

Vilodagar: Eftersom de flesta som jobbar lägger långpass på helgen föreslår Maffetone att man tar en vilodag på fredagen. Det innebär att han räknar med att man tränar 6 dagar/vecka. Träning=Arbete+Vila.

Summerar jag detta tolkar jag det som att om man vill ha resultat inom överskådlig tid så måste man träna så här ganska ofta, jag gör det 6 dagar/vecka men det passar mig bra för jag måste ändå ut med hunden. Och är det väder inte ens en tunnpälsad staffe vill ut i så har jag ett löpband.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg