MariaF Posted July 7, 2020 Author Share Posted July 7, 2020 Turen till Åreskutans topp kom av sig. Det är juli, ingen var sugen på +2*C och blötsnö... Vi tog Välliste runt istället och hittade snö där med. Eftersom vi bytte tur tog jag inte med nån sockerenergi. De första 4kilometrarna gick genom skogslandskapet och det var riktigt blött. Eftersom löparlägret var mobilfritt fotade fröken åt oss och just denna dag var vi uppdelade i två grupper och jag testade den lite snabbare. Fröken drog iväg för att fota oss och jag som var direkt efter henne fortsatte springa. Efter en stund började jag, trots lerslirig stig med blöt vegetagtion som torkade av sig på mina ben och vattenpölar som fyllde mina skor, känna mig lycklig. Inte euforisk, men lycklig. Där nånstans kom fröken ikapp och frågade hur det var. Jag beskrev känslan och hon sa bara -"Spring! Vi ses där framme!" och släppte iväg mig. Benen bara gick och jag kände mig som en gasell! Iofs rätt säker på att jag inte såg ut som en där jag slirade fram men det spelar ju ingen roll. När jag närmade mig mötesplatsen började jag slå i fötterna i rötter och sten så när vi då vände upp mot toppen tog jag det lugnt. Vid trädgränsen kände jag att det kanske skulle behövts lite socker ändå... Inte så att jag kände mig slut men ska man inte "vägga" bör man fylla på lite socker regelbundet från början om man inte är fettadapterad. Fröken hade en extra bar som jag fick och så gick vi mot toppen. Det låg blötsnö på spängerna och det var glashalt. Jag fick ingen kick av baren så glykogenlagren var inte så slut som jag oroade mig för. Och i efterhand såg jag på pulsklockan att pulsen inte legat speciellt högt heller när jag hade detta flow och DET tycker jag var lite intressant. Är "flow" det jag ska sträva efter, pulsmässigt, för att få de effekter jag vill ha av lågpulsträningen? Eller ska man variera sig? Just nu vill jag testa det jag resonerade med fröken om; cykla för MAF, intervaller i backe för variation och styrka/smidighet (haha, vad stel jag är!!) för att hålla när jag allt eftersom springer längre igen. En länk till bilder från resan jag gjort: https://www.facebook.com/pg/sofiabursjoo.se/photos/?tab=album&album_id=1728485970647187&__xts__[0]=68.ARCcYzx4HLTLewGpzawPIPI1USFew5IuQMEuGLDiYGbpjE_CedqD_tUYmP9TjE8FiwXhpgf8k7m7x00KYdsqOKUaC3X_F9L95c1pwN-OS8dtGzAijq2U_eWDuRJdRAzQ30z8PgnA9J4Pzp0AR_mK8gt6JwSec51_MyIJvYy-momoUU_xfdaFgpIb5GSZlZxah5Kt-x4h9bi-LXvNpOtvFrK-Ej6WjVL9qeomLbT_RuxqatPsbIRbs3uakjU4yz859sSSAuHgCN6pXSn_bCpTzz_AlOLvTytnAGvBisyWsBdvbcdY-FJd6Z49NeQigriqVb8u0KX18y0lPKvHeZnXBTE8-w&__tn__=-UC-R 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted July 7, 2020 Share Posted July 7, 2020 Så härligt det låter! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kattuggla Posted July 9, 2020 Share Posted July 9, 2020 Verkligen fint, såg underbart ut! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted July 29, 2020 Author Share Posted July 29, 2020 Idag hade jag planerat ett styrkepass. Inte helt lätt att motivera mig men jag försöker. Det har varit mycket stress det senaste så jag får verkligen säga till mig på skarpen att prioritera styrkan. Fast... det var ju uppehåll och skön springtemperatur, det kände jag när jag släppte ut hunden... Så jag sprang istället. Tänkte att jag kör MAF i början, när jag ska nerför kullen jag bor på, så tar jag backintervaller senare. Det är ett vanligt fenomen att man tränar för hårt när man ska träna lugnt, och för lugnt när man ska träna hårt, därav det hastigt tilltänkta upplägget. Det var som vanligt skitsvårt att hålla nere pulsen. Numera ska MAF-pulsen ligga på 130bpm och den gick förstås upp till 145 innan jag fick stopp på den. Men uppför, och detta fattar jag inte, sprang jag så fort jag vågade och då stannade pulsen ändå på 145bpm??!! Testade i och för sig inte så länge, backarna är mer branta än långa, men sedan lade jag mig på en lite längre raksträcka på ett tempo på 5-5:10min/km och då ökade jag till 152 i puls... Hm... Undrar om jag nånsin blir klok på pulsträning? Fröken på träningslägret tyckte i alla fall att jag tillhör de som ska springa mina intervaller så fort jag kan och strunta i hur många de blir. Kanske är det i variationen man hittar svaren från kroppen? Nu har jag i alla fall läst några löparrapporter från GAX 100 miles och inspirerats... Fast jag kanske ska komma tillbaka alls innan planeringen blir för intensiv? 17km är maxlängd hittills i år. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted July 29, 2020 Share Posted July 29, 2020 37 minuter sedan, MariaF sade: GAX Jag kör fullsupport åt dig! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted July 29, 2020 Author Share Posted July 29, 2020 1 timme sedan, Cleppa sade: Jag kör fullsupport åt dig! Ja tack, det lär man ju behöva... Men tonåringen bara tittade på mig och sa "Du kanske ska springa en vanlig maraton först, mamma?" 3 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted August 7, 2020 Author Share Posted August 7, 2020 Alltså detta med att välja föredömen och inspirationskällor.... Jag måste ju ha en förkärlek för de allra galnaste?! Killen jag följer (f.1967), som sprang GAX 100 miles för nån vecka sedan, är samma kille som i februari sprang från Bjuv till Helsingborg via Haväng på Österlen (25mil), den s.k. Transscania. Idag fredag, fram till på söndag, springer han från Göteborg till Båstad, 32mil, dvs 200miles... Ändå kan jag inte låta bli att fascineras över vad kroppen är kapabel till?! Fast en sak förstår jag inte, men det kanske du vet, @Cleppa - Varför sker alla dessa galenskaper i Skåne? 3 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted August 7, 2020 Share Posted August 7, 2020 22 minuter sedan, MariaF sade: Fast en sak förstår jag inte, men det kanske du vet, @Cleppa - Varför sker alla dessa galenskaper i Skåne? Hmm svårt att veta... men som tur är stämmer det inte ,jag vet några som gör i princip motsvarande fast i fjällvärlden... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted October 20, 2020 Author Share Posted October 20, 2020 I lördags kl.14 började VM i Backyard Ultra. Ett backyard är en bana på 6706m som påbörjas varje timme dygnet runt tills det bara är en person kvar. I år sprang man i respektive land så det blev både SM och VM på en gång vilket innebar att för att laget skulle vara kvar internationellt, måste minst två löpare vara igång nationellt. Sverige kom på 4:e plats efter Mexico (vinnaren sprang i sandaler), USA och vinnarna Belgien. Hur i hela friden klarar man att springa i princip non-stop i 55 tim i Älvdalen i mitten av oktober? En sträcka på 368,8km..!! Och hur klarar man att springa SJUTTIOFEM varv och därmed 502,9km..?!! (Belgien) Dygnet runt. Ingen sömn. Ont överallt. Det som är så oerhört fascinerande är genus- och åldersperspektivet. Det brukar ju alltid finnas en dam- och en herrklass. Ofta uppdelade i åldersgrupper. Här sprang alla tillsammans. I Sverige kom en tjej (35år) tvåa (med 54 varv) och en kille etta (39år) men i USA vann en tjej, (35år). De två sista Belgarna var män; vinnaren är 30år, tvåan 45år. Människokroppen är fantastisk! 4 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted October 27, 2020 Author Share Posted October 27, 2020 Vet inte hur det är med er andra men jag bara älskar Dr Maffetone! Ja, inte så där romantiskt men han har mycket klokt att komma med. Denna gång handlar det om fett. https://philmaffetone.com/when-high-fat-isnt-high/ Några utdrag: There are a number of reasons why eating a certain amount of fat can be harmful — or healthy. While each of us is a bit different in our nutrient needs, even men and women respond differently to fat intakes, there is no single caloric fat figure that’s the cutoff. Instead, there’s a range of healthy intake, with levels above and below being higher risk of excess and deficiency. Obviously, any amount of unhealthy fat is excessive. The worst offenders include trans fat or any hydrogenated fat, and omega-6 vegetable oils like corn, peanut, canola, soy and safflower. However, studies do demonstrate that even excess healthy fat can be harmful. Two specific outcomes, just like with unhealthy fats, are increased oxidative stress and inflammation, both of which can significantly impair health and fitness, especially aging. In a study by McAllister et al., researchers showed that a 42-gram dose of fat in the form of medium-chain triglycerides created oxidative stress. This is an example of excess fat, despite being a healthy source. To put this amount of fat in perspective, it’s much higher than my fat-burning coffee recipe, which is typically about 25 grams for the full fat version — even higher than a breakfast of four eggs with 4 slices of bacon, or a big fatty rib-eye steak for dinner. While other studies demonstrating dangers of excess fat used even higher amounts, Cipryan et al. also showed that a very low-carbohydrate high-fat diet did not cause inflammation. Test subjects consumed less than 50 grams of carbohydrates a day and used butter, coconut and olive oils, and heavy cream, with fat making up about 67 percent of their 1,800-calorie diet. Unhealthy eating can make “high” lower. 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted October 27, 2020 Share Posted October 27, 2020 4 timmar sedan, MariaF sade: Vet inte hur det är med er andra men jag bara älskar Dr Maffetone! Ja, inte så där romantiskt men han har mycket klokt att komma med. Denna gång handlar det om fett. Nu märker vi att allt fler röster vågar höjas för sanningen om kolesterolmyten. Börjar de tappa respekten för Big Pharmamaffian??? Lågkolhydratfronten börjar bli allt kraftigare - hur länge får vi vänta på ändring i de större länderna om nya kostrekommendationer efter de senaste forskningen? Sverige??? Ja vi vet hur det står till! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted October 28, 2020 Author Share Posted October 28, 2020 7 timmar sedan, Nils Engström sade: Nu märker vi att allt fler röster vågar höjas för sanningen om kolesterolmyten. Nu började ju Maffetone typ 1972 så han får väl ändå räknas till de som försökt ett tag... 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted October 28, 2020 Share Posted October 28, 2020 On 2020-10-28 at 07:07, MariaF sade: Nu började ju Maffetone typ 1972 så han får väl ändå räknas till de som försökt ett tag... Flertalet av de forskare som propagerat för lågkolhydratkost har haft den på agendan under många år och själv tillämpat kosten. Några under tre, fyra decennier. Problemet ligger i att verkligheten har svårt att tränga igenom dimman (kolesterolmyten). Man förstår hur svårt det måste vara, när även socialstyrelsen fortfarande har kvar sina normer att tillämpas för läkarna, när de skall bestämma tidpunkt för människor att börja ta statiner. Hur skall de göra när läkemedelsföretagen propagerar för att även barn med höga kolesterolvärden skall ta fasta på de 36 procenten minskad risk för hjärtinfarkt, när det egentligen rör sig om 1,1 % (absolutprocent) dvs. inget! Och hur skall läkarna förklara att de inte förstår skillnaden mellen absolut- och relativprocent? Övriga som förstår kan inte förklara att de på order av socialstyrelsen (annars med risk för uteslutning=förlust av läkarlicensen) tvingas skriva ut en fullkomligt värdelös medicin. Ett problem inom ett sidoområde ur skolvärlden, fick jag för några minuter sedan - ett av mina barnbarnsbarn på besök sedan gårdagen - beskrev för mig under morgontimmarna hur en lärare (fetlagd med diabetes 2) hade löpt igenom klassen (femman) med frågan om någon visste vad sjukdomen diabetes innebar. Mitt barnbarnsbarn hade då (tidigare väl preparerat av mig) påpekat att hennes "gammelmorfar" hade haft diabetes under många år men nu var frisk utan mediciner. På lärarens fråga hur det gått till, beskrevs förändringen bara med ändrad kost och att all medicinering efter tolv år tagits bort. Lärarens uppfattning kom i vanlig ordning - att någon medicin måste finnas med, eftersom diabetes 2 är en sjukdom som varar under resten av livet. Någon förändring av maten trodde hon inte på annat än att sluta äta socker (och eftersom kött var uteslutet kan man fråga sig om läraren uppfunnit något nytt drivmedel). När mitt barnbarnsbarn påpekade vilken kost det rörde sig om (hon visste inte om namnet (LCHF) blev reaktionen något i stil med att "jag är ju lärare och kan sånt här", varefter diskussionen övergick till att fråga vidare i elevskaran. Hela ämnesområdet avslutades med att läraren visat upp en plansch med en lite köttbit överst, full med växtbaserad föda längst ner i basen. Några dagar senare hade mitt barnbarn, i sin envishet, tagit med sig en färgbild på en kostpyramid som vi båda pedagogiskt hade arbetat fram på datorn utan bröd, sötade drycker, potatis, ris etc. men med kött, fisk, fågel etc.. När läraren såg bilden med mitt barnbarnsbarn förklaring att det var så som matfördelningen såg ut, visade hennes min och rynkade panna att hon inte trodde ett dugg på infon hon fått. Yttrligare tvingades läraren för sin status skull, därför att inför klassen förklara hur diabetiker (som läraren själv) måste medicineras resten av livet. Åter ett halsstarrigt påstående att medicin livet ut var en absolut nödvändighet. Mot den bakgrunden och socialstyrelsens inställning, har man fortfarande anledning att fråga sig om den närmaste framtiden. Kommer i klimathysterins tecken den klimatsmarta kosten, full av fleromättade fettsyror och sockermat, att behålla sitt grepp över skolmedicinarna och människor som av religiösa eller andra skäl tror på eländet? Vilken tidsskala kan vi räkna med - fem, tio år eller mer - innan verkligheten kommer till ytan? Dvs. väller upp och alstrar vågor över alla representanter för skolmedicinens (läkemedelsindustrin kommer döck inte att ändra sin inställning till penningens makt. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted November 7, 2020 Author Share Posted November 7, 2020 Ett underbart avsnitt där Extramilest's Floris Gierman intervjuar Dr Phil Maffetone. De pratar om näringsstatus, hormonella förändringar, 80/20-konceptet mm. https://extramilest.com/blog/extramilest-show-39-dr-phil-maffetone-round-3/ Hade gott om tid att lyssna i bilen igår och jag var på humör att lyssna, det är inte så ofta. Oftast gillar jag sällskapet av tystnaden och mina egna tankar. Blev att jag betade av fyra avsnitt totalt; detta ovan (#39), Triathlon Taren (#32), systrarna Jennifer och Kathrines frustration kring träningen (#35) och Greatest running lessons for 2020 and 2021 (#37) och nu är jag sugen på att börja om med MAF-träning... 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted November 11, 2020 Share Posted November 11, 2020 On 2020-11-07 at 13:41, MariaF sade: nu är jag sugen på att börja om med MAF-träning Ja kanske jag ska ge mig på det på riktigt nu... 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted November 13, 2020 Author Share Posted November 13, 2020 Igår, jobbahemmadag, skulle jag maffa... Så här i efterhand kan jag skratta... Jag har ju hållit fast vid det av och till men inte så långa perioder. Nu var jag nyfiken på "hur illa det är". Det är det... Pulsen närmar sig min nuvarande önskepuls på 130. Slår över på gång vid 127. Går en liten bit och kollar klockan - 145! Stannar, pulsen går sakta ner mot 133, börjar röra mig - tjoff - 112?! Börjar springa med noga koll på klockan, slår om till gång vid 125 (typ 10-15 steg senare). Tjoff igen! 157! Så jag stannar. Och så där håller jag på i 7,5km. Blir ompromenerad och omsprungen av fler människor än jag sett totalt längs den lilla grusvägen de senaste 4 åren. Och vovvan, stackars liten, undrade vad i all sin dar jag höll på med... 3 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted November 13, 2020 Share Posted November 13, 2020 1 timme sedan, MariaF sade: Igår, jobbahemmadag, skulle jag maffa... Så här i efterhand kan jag skratta... Jag har ju hållit fast vid det av och till men inte så långa perioder. Nu var jag nyfiken på "hur illa det är". Det är det... Pulsen närmar sig min nuvarande önskepuls på 130. Slår över på gång vid 127. Går en liten bit och kollar klockan - 145! Stannar, pulsen går sakta ner mot 133, börjar röra mig - tjoff - 112?! Börjar springa med noga koll på klockan, slår om till gång vid 125 (typ 10-15 steg senare). Tjoff igen! 157! Så jag stannar. Och så där håller jag på i 7,5km. Blir ompromenerad och omsprungen av fler människor än jag sett totalt längs den lilla grusvägen de senaste 4 åren. Och vovvan, stackars liten, undrade vad i all sin dar jag höll på med... Haha! Kan tänka mig att det skulle bli nåt liknande för mig! Efter "uppvärmningsjogg" och lite löptekniksövningar i onsdags kväll, (alltså teknik, inte hastighet) så passerade min puls 200!! Konstaterade sen att jag hade maxat på 211, så att ligga på 180 minus ålder nån längre sträcka är nog inte lätt. 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted November 19, 2020 Author Share Posted November 19, 2020 Ja, jag har då tagit en ny satsning på MAF, eller snarare högre andel MAF. Egentligen började det med en bilresa där jag lyssnade på tredje intervjun med Dr Maffetone i Extramilest podden och sedan några avsnitt till, och blev sugen. Så här vintertid när luften är kall (eller ja, här nere hos mig är den väl inte det än förstås) är det skönt eftersom lungorna inte gör ont om man inte flåsar så mycket. Att det kommer bli andra pass också beror på att jag försöker få med barnen ut och ihop med dem är det deras behov som får styra fast det känns helt okej. Likaså finns det vissa rundor där man inte kan hålla nere pulsen ens om man strosar (Trollhättan City Trail t ex, en kraftigt kuperad runda i längs Göta Älvs branter). MAF är ju, som vi diskuterat tidigare, ganska snällt mot kroppen och en hel metod, en mer holistisk sådan. Antistress-konceptet har jag fullkomligt misslyckats med men i övrigt tror jag jag fattat rätt bra. Igår var den första rundan där jag kände att jag överhuvudtaget kunde justera tempot så jag höll mig hyfsat inom ramarna. Jag vill inte småjogga för jag får ont i kroppen (felaktig teknik, gissar jag), utan jag springer/går/står om vartannat. Ja, står. Jag får inte ner pulsen med långsam gång vissa dagar. Å andra sidan sjunker pulsen fort när den börjat. Som alltid när jag maffar mer regelbundet undrar jag om jag behöver en ny klocka, för detta kan ju inte vara rätt..?! Drömmen om fettförbränning och långdistans lever vidare! Fråga; Activitus har ett test för löpning (de har andra också) där de bl a kollar laktattrösklarna. Laktat är förstås intressant men jag är ju ute efter "Cross-over point", dvs där jag byter från att primärt bränna fett till att primärt bränna kolhydrater. Tror ni det är det det menar av denna text (min understrykning) eller heter det testet nåt speciellt? Enligt Triathlon Taren i ett annat avsnitt av ovan nämnda pod, kan man mäta fram den (och det torde vara Maffetones 180-ålder). Vi mäter även laktat för att bestämma din grenspecifika uthållighet och möjlighet till fettförbränning. Pulsvärden på Aerob och Anaerob tröskel samt fettförbränningskapacitet ges. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted November 19, 2020 Share Posted November 19, 2020 40 minuter sedan, MariaF sade: Fråga; Activitus har ett test för löpning (de har andra också) där de bl a kollar laktattrösklarna. Laktat är förstås intressant men jag är ju ute efter "Cross-over point", dvs där jag byter från att primärt bränna fett till att primärt bränna kolhydrater. Tror ni det är det det menar av denna text (min understrykning) eller heter det testet nåt speciellt? Enligt Triathlon Taren i ett annat avsnitt av ovan nämnda pod, kan man mäta fram den (och det torde vara Maffetones 180-ålder). Vi mäter även laktat för att bestämma din grenspecifika uthållighet och möjlighet till fettförbränning. Pulsvärden på Aerob och Anaerob tröskel samt fettförbränningskapacitet ges. jag tycker texten är lite svårtolkad... ena sekunden tror jag att det inte är den testen du söker men sen läser jag en gång till och ändrar mig. PROBLEMET är att då läser jag en gång till och ändrar mig igen . Jag tror du ska ringa och prata med dem... Jag är också intresserad av svaret. Angående stress så har jag nu lite mer strukturerat börjat följa Wim Hofs metod och den ska vara/ jag upplever att den är väldigt stress reducerande.... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted January 1, 2021 Author Share Posted January 1, 2021 On 2020-11-19 at 08:27, Cleppa sade: Jag är också intresserad av svaret. Jag har ju alldeles glömt berätta att jag kollat med Activitus angående deras tester; Det jag kallar cross-over point , kallar de FatMax. De menar att den mäts fram men korresponderande pulsvärde beräknas fram. Jag mailade det diagram som ligger i denna tråd nånstans och vi är säkra att vi menar samma sak. Två laktattrösklar och en FatMax, med andra ord. Nu borde jag nog boka en tid... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted January 1, 2021 Author Share Posted January 1, 2021 Ja, nu får jag nog fokusera på MAF... Och styrketräning så jag håller... Tänkte ta E45 ner genom Europa till fots under 2021. 246 mil. Återstår att se om jag når Neapel eller ej... Kan varmt rekommendera appen My Virtual Mission. Man kan skapa jätteroliga utmaningar om man vill (E45 är motorväg, kanske inte skitkul... ). Lycka till alla med rörelsen! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted January 11, 2021 Share Posted January 11, 2021 Min idol möter Marias idol! Missa inte det!https://peterattiamd.com/philmaffetone/ Jag kommer garanterat att lyssna på detta. 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Göran Backlund Posted January 15, 2021 Share Posted January 15, 2021 Har kört MAF träning nu i snart 9 mån det bästa jag gjort. 4 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted January 19, 2021 Author Share Posted January 19, 2021 Vad tyckte du om Peter Attias samtal med Phil Maffetone, @Peter B? För mig var det ett litet annorlunda samtal och jag har lyssnat på rätt många intervjuer av Maffetone. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted January 29, 2021 Share Posted January 29, 2021 Oj sorry... Jag har missat din fråga! Jag tyckte det var en bra intervju för mig som egentligen bara upplevt Maffetone genom att läsa din tråd. Jag blev ännu mer intresserad att försöka följa protokollet. Men jag tycker att man kunde varit grundligare vid genomgången av protokollet... flera centrala frågor i mitt huvud förblev obesvarade... som antal träningspass per vecka och längd på träningspass kopplat till önskade resultat. Man pratade om mycket annat som iofs var intressant men som inte gav djupare insikter i hur träningen ska utföras Vad tyckte du? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted January 29, 2021 Author Share Posted January 29, 2021 Det jag gillade var att man var lite mer filosofisk, snarare än träningsfixerade. För svar på träningsmängd ska du lyssna på de tre intervjuer Floris Gierman hållit med Maffetone i Extramilestpodden (han har förresten många andra bra intervjuer också på temat lågpuls, det är det Floris kör). Maffetone brukar säga att man ska träna den tid man har, inte vilken längd man vill uppnå. @Cleppa sa nån gång att man bör hålla på minst en timma + uppvärmning och nedvarvning så runt 1,5tim/pass. Maffetones bok pratar om träning 6 dagar/vecka för storsatsande. Så egentligen handlar det nog mest om hur mycket tid du har utan att inkräkta på sömn/vila/återhämtning/annat i livet. ALDRIG ställa klockan tidigare för att hinna träna (om det inkräktar på totala sömnen). Just i dagarna kom en ny artikel som handlar om sub-MAF, dvs "träning vid MAF-puls minus 10 och lägre". Ska jag personligen hålla den pulsen kan jag nöja mig med att knyta skorna... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted January 29, 2021 Share Posted January 29, 2021 8 timmar sedan, MariaF sade: Det jag gillade var att man var lite mer filosofisk, snarare än träningsfixerade. För svar på träningsmängd ska du lyssna på de tre intervjuer Floris Gierman hållit med Maffetone i Extramilestpodden (han har förresten många andra bra intervjuer också på temat lågpuls, det är det Floris kör). Maffetone brukar säga att man ska träna den tid man har, inte vilken längd man vill uppnå. @Cleppa sa nån gång att man bör hålla på minst en timma + uppvärmning och nedvarvning så runt 1,5tim/pass. Maffetones bok pratar om träning 6 dagar/vecka för storsatsande. Så egentligen handlar det nog mest om hur mycket tid du har utan att inkräkta på sömn/vila/återhämtning/annat i livet. ALDRIG ställa klockan tidigare för att hinna träna (om det inkräktar på totala sömnen). Just i dagarna kom en ny artikel som handlar om sub-MAF, dvs "träning vid MAF-puls minus 10 och lägre". Ska jag personligen hålla den pulsen kan jag nöja mig med att knyta skorna... Det är en av de sakerna jag ställer mig lite undrande till ... 180 - 60 (58) = 120 ... jag ska dra på mig pulsbandet och gå en sväng och se vart jag hamnar. ...så om man går 2 timmar om dagen 4 dagar i veckan vilken tid får man på Maran om man är genomsnittlig för sin ålder? 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted January 30, 2021 Author Share Posted January 30, 2021 Maffetone har en base training period, 3-6mån, för att bygga den aeroba förmågan (här gjorde nog jag fel, jag gav det bara 4mån och hade nog behövt mer). Då avstår man från pulshöjande träning eller styrka. Efter basperioden kommer race-säsongen och då kör man vad man nu kör på sin tävling. Flera av Maffetones medhjälpare/partners/adepter tycks dock köra konceptet 80/20 (20% anaerob träning). Tanken är ju att farten ska öka på lägre puls. Jag gissar dock att för alla som tränat och sprungit långt rätt snabbt, så ligger den stora utmaningen i att ställa om tanken. Konceptet handlar om hälsa och när man närmare sig 60 kanske det är lättare att acceptera? Man vill förhoppningsvis kunna springa/träna högt upp i åren snarare än att jaga personbästa varje år. Om du tränat regelbundet i några år och hållit dig skadefri säger puls-formeln 180-ålder+5. Om du mäter fram din cross-over point/FatMax så är det den som gäller. (Själv sa jag upp Werlabs-prenumerationen nu, ska ta ett springtest istället... Ska bara samla mod, tänk om min cross-over point ligger UNDER MAF:pulsen....) Man är aldrig äldre än 65år (och aldrig yngre än 16år). Vissa utomstående hävdar att man, om man är extremt högpulsig, kan vända formeln så att 220-maxpuls=MAF:ålder. Jag vet inte... enligt det är jag numera 11år... Min pulsklocka hittade nytt pulsmax på mig häromdagen. Glöm inte återkomma med pulsresultatet! Jag kör inte uteslutande men ganska mycket MAF igen. Har upptäckt att om jag springer som jag vill 4-5km först, så är det lättare att maffa sen. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted January 30, 2021 Share Posted January 30, 2021 51 minuter sedan, MariaF sade: Om du mäter fram din cross-over point/FatMax så är det den som gäller. Hur gör man detta. Gjorde illa knät för två månader sen och det verkar inte riktigt ha läkt än … så jag kan inte riktigt springa/ gå i högt temo. (därav inga inlägg i min tråd sänka blodsockret). Men jag promenerar en hel del så idag tog jag på mig pulsbandet … pulsen verkar då ligga runt 110 så det finns ca 12 pulsslag till att ta ut … så min gissning är att rask promenad gör att jag hamnar på målpulsen. Det låter ganska bekvämt 4 promenader i veckan på en timme och man hamnar i toppform efter några månader. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted January 31, 2021 Author Share Posted January 31, 2021 Den mäts fram och ingår, översatt till puls, i Activitus laktat-tester konstaterade jag när jag pratade med dem (de säger FatMax, andra kallar den crossover point). En del får verkligen fantastiska resultat på några månader, andra kämpar på längre med mediokra resultat men vägrar tro att det skulle vara metoden det är fel på! Krya på knäet! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted March 2, 2021 Share Posted March 2, 2021 On 2021-01-01 at 22:38, MariaF sade: Ja, nu får jag nog fokusera på MAF... Och styrketräning så jag håller... Tänkte ta E45 ner genom Europa till fots under 2021. 246 mil. Återstår att se om jag når Neapel eller ej... Kan varmt rekommendera appen My Virtual Mission. Man kan skapa jätteroliga utmaningar om man vill (E45 är motorväg, kanske inte skitkul... ). Lycka till alla med rörelsen! Två månader senare … hur långt har du kommit? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted March 5, 2021 Author Share Posted March 5, 2021 Tackar som frågar! Jag tassade över gränsen mellan Danmark och Tyskland iklädd Vibram Five Fingers den 1 mars, 2021!! Jag kör gasell-modellen; med spänst i steget kan jag omöjligt vara sjuk och slipper därmed karantän! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted March 20, 2021 Author Share Posted March 20, 2021 Nu är jag på ingång mot Hamburg! Inte uteslutande MAF men en större andel blir det ändå (eftersom jag räknar allt till fots). 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted March 20, 2021 Share Posted March 20, 2021 Härligt ... står längs vägen och hejar på! 1 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted March 21, 2021 Share Posted March 21, 2021 GÖTT 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post MariaF Posted April 29, 2021 Author Popular Post Share Posted April 29, 2021 PB-torsdag! PersonBästa i typ allt. PB i distans. PB i pannben. PB i tid att hålla mig i rörelse. PB i dumhet! Det dök upp reklam i mitt FB-flöde för ”Pilgrim Västerlanda”; en uppmärkt vandringsled från St Olofs källa till Västerlanda kyrka (Lilla Edets kommun). Jag kollade denna led och den visade sig vara uppmärkt enbart i en riktning och vara 11km lång men de hade lagt ut en karta på webben med förslag på omärkt återväg och sträckan blev då 15km. Kom iväg lite senare än planerat men jag parkerade vid kyrkan och började med ”tillbakavägen”. Det började bra över ängarna. Sedan kom en enorm uppförsbacke och väl uppe, var jag inne på en tallmo med skogstjärnar till höger och vänster. En helt fantastisk sträcka längs skogsbilvägar, grusvägar och skogsstigar. När jag sprungit ca 8km började jag ana oråd... 15-11=4. Jag borde varit framme. Koll av beskrivningen igen. Ajdå, uppmärkt led = 11km. Ouppmärkt väg = 15km. TILLSAMMANS alltså 26km... Så långt har jag aldrig sprungit... Tur nog hade jag vätskeryggsäck och lite energi med mig och klarade mig rätt bra fram till drygt 24km men sen blev det tungt. Hela sträckan var väldigt kuperad men så fantastiskt vacker! Pilgrimsleden (som inte är en del av Pilgrimsleden i Bohuslän utan utsatt av lokala kyrkan) var väldigt lätt att följa och även ”retursträckan” var lätt att hitta och framkomlig. Däremot hade de inte räknat rätt. Totalt fick jag ihop 27,27km och trots att jag aldrig passerat i längd över halvmara, och det var 5år sen, är jag förvånadsvärt fräsch efteråt! Nästa gång ska jag ha mer energi med mig! Var det MAF då? Nja... en stor del var det men inte allt förstås. Det är intressant hur kroppen justerar pulsen och ofta rätt oförutsägbart. Nu ikväll har jag förresten behandlat mig med min nya leksak - en Flowgun. Himla skönt! 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted April 29, 2021 Share Posted April 29, 2021 Bra Jobbat Ma(ria)F! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted May 2, 2021 Author Share Posted May 2, 2021 Igår kollade jag på en livesändning på facebook i gruppen Sweden Runners. De är ett gäng underbara galningar! De var 8 tävlande som sprang i trädgården hos en av deltagarna. Skogsbacke upp, skogsbacke ner, 30m plan mark eller så. 150m/varv. 300 varv, dvs 45km. Att pumpa på så, varv efter varv, är en så fantastisk mänsklig prestation. Det var ju ändå drygt ett maraton med kämpa uppför, håll emot nedför - varv efter varv... Killen som kom först var 19år och när de tjoade "bara ett varv kvar", ställde han sig och kräktes i dikeskanten, innan han sprang upp sista varvet. 2an var betydligt äldre, typ 47år. Första tjejen i mål (två totalt) gjorde ett sidohopp och slog ihop klackarna på mållinjen. MAFfigt! Men sannolikt inte low carb... Nu funderar jag på ett motsvarande lopp på min tomt fast via kommunens allmänning en bit... 580m är rundan... 100varv är en ultra... 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted May 2, 2021 Share Posted May 2, 2021 Sätt upp en webkamera så kan vi sitta här och heja! 2 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Göran Backlund Posted May 7, 2021 Share Posted May 7, 2021 Hej Jag har en undran. Jag har nu anmält mig till Stockholm maraton. En fråga jag har inte hittils använt nå Energi Gel. Men fundrarar kanske att det kan vara bra att ta lite på tävlingsdagen Vad använder ni? Skall även springa en Ultra innan året är slut Va tror ni ser att dessa är baserade på kolhydrater //Göran blivande ultralöpare 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted May 9, 2021 Author Share Posted May 9, 2021 On 2021-05-07 at 10:51, Göran Backlund sade: En fråga jag har inte hittils använt nå Energi Gel. Men fundrarar kanske att det kan vara bra att ta lite på tävlingsdagen Vad använder ni? Har du känt behov av nåt extra på långrundor? Precis som många andra tror jag att det är vad man gör huvuddelen av tiden som betyder nåt. Jag fick tipset av @Peter B för länge sen att kolla vad som serveras på loppet i form av sportdryck mm och prova innan så man vet hur kroppen reagerar. Även om man springer virtuella lopp kan det vara bra att ha testat olika saker innan. Mindre kul om magen ballar ur under loppet. Jag tror inte de mindre mängder socker som gels osv ger ställer till nåt om de används sällan som tex vid lopp, de bränns under loppet, men är personligen mer bekymrad om andra kemikalier i produkterna. Du kan välja om du ska göra saker själv (blanda sportdryck/vätskeersättning, baka dadelbars med proteinpulver osv) eller göra det enkelt och bara ta nåt färdigt. Men oavsett vad du väljer, prova innan! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted May 12, 2021 Author Share Posted May 12, 2021 Igår hade företaget Pace On Earth information om sitt ultra-program "10 månader till 10 mil". "Ultra" är till vardags i princip allt längre än ett maraton. Grunden i deras filosofi är "spring långsamt".I början så lätt att det känns mesigt för på slutet kommer det ändå inte kännas mesigt. De nämnde inte Maffetone men det är samma principer; långt och långsamt på primärt fett som energikälla. I programmet har de också med en kost-del som det ställdes en del frågor kring på slutet. Där tar de upp näringslära, hur man kan tänka kring långlopp och ätande och sådant, något jag gärna vill lära mig mer av. Jag har inte sprungit maran än men i tanken är jag bortom... De pratade om att energibars, gel och sportdryck är produkter framtagna för ett visst ändamål och det ändamålet är inte ultra utan kortare lopp/turer. Om man är ute i en till flera dagar så får man tänka annorlunda kring energi och näring. Mer riktig mat, mindre produkter och näringstätt. Jag var på väg att anmäla mig där och då! Sen kom det... "Grönsaker är mer näringsrika än animalier, man kan säga att vår bas är vegansk LCHF." Nu är jag förvirrad. Skulle vi äta näringstätt (och biotillgängligt) eller veganskt...? Skämt åsido, jag behöver förstås inte äta veganskt för att vara med men kommer jag stå ut med veganpropaganda i 10mån...? 4 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted May 12, 2021 Share Posted May 12, 2021 @MariaF Det kommer du stå ut med om du klarar målet.... Kör så det ryker! 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted May 12, 2021 Author Share Posted May 12, 2021 39 minuter sedan, Cleppa sade: @MariaF Det kommer du stå ut med om du klarar målet.... Kör så det ryker! Ja jösses, det lutar åt det... Maken hade en poäng också; ett företag som samlar så många individer behöver förstås vara flexibla och tillåtande. Och skulle det komma nåt nedvärderande så kommer jag ju säkert inte vara ensam LCHFare. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
malmberg Posted May 12, 2021 Share Posted May 12, 2021 Det behövs bara vatten. Jag sprang 24 km häromdagen på fastande mage (åt kl.18 dagen innan, vanligt kaffe på morgonen, löpning kl 12, hemma 14). 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted May 15, 2021 Author Share Posted May 15, 2021 Anmäld! Jag hade visst läst på dåligt, jag som brukar vara noga med det... Gissa vilket koncept de kör..?! https://paceonearth.se/podcast/077-sluta-rakna-kilometertider-om-lagpuls-och-maf-traning 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted May 20, 2021 Share Posted May 20, 2021 Springer du och äter sallad hela dagarna nuförtiden? Kan inte vara mycket kvar av dig längre. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted May 21, 2021 Author Share Posted May 21, 2021 On 2021-05-20 at 20:02, Peter B sade: Springer du och äter sallad hela dagarna nuförtiden? Kan inte vara mycket kvar av dig längre. Ja, man orkar ju inte hänga här så mycket när man lever på vegetabilier... Nej, skämt åsido, utmaningen börjar 1/6 och jag har funderat över vad MITT mål ska vara... Jag läste en racerapport av en kille som efter detta coachingprogram testat just 10mil ihop med en bekant och det hade tagit dem över 24tim. En väldigt trevlig och intressant rapport med många vinklingar och i slutet insåg jag att killen som skrivit den jobbar på supporten för CAD-programmet vi har på jobbet... Ultran kryper närmare med denna typ av ”tecken” var och varannan dag. Själv tänker jag att 10-12tim är mitt mål och frågan är hur långt man kommer då? 7mil? Oavsett blir det spännande! Inte minst eftersom jag lagt mig till med ont i ena vristen och ödem runt vristerna! Ingat 25-åringsvrister á la Trollet här, inte! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
morgonsol Posted May 22, 2021 Share Posted May 22, 2021 @MariaF Hur fungerar det med vätskeintag om man är ute och springer 10-12 timmar? Eller ännu längre för den delen? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted May 22, 2021 Author Share Posted May 22, 2021 9 minuter sedan, morgonsol sade: @MariaF Hur fungerar det med vätskeintag om man är ute och springer 10-12 timmar? Eller ännu längre för den delen? Det finns säkert olika sätt; en del ser till att ha support på olika platser längs vägen. Vill man springa osupporterat får man bära. Min löparryggsäck har två 0,5l mjuka flaskor med sugrör i framfickorna men man kan även köpa till en större flaska att ha i stora facket där bak. Svårare med näringen tror jag; kroppen lägger ju ner matsmältningen vid stress (de som håller på väldigt länge råkar ofta ut för maghaveri). För att inte tala om hur man ska frakta det ätbara; där är ju gel och bars praktiska men knappast bra för magen. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts