MariaF Posted August 20, 2021 Author Share Posted August 20, 2021 1 minut sedan, Peter B sade: du fått i dig något som du inte tål... eller fått problem att tåla Typ colagodisnapparna jag var på innan jag gick loss på gräsmattan för att distrahera mig, kanske...? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted August 20, 2021 Share Posted August 20, 2021 Och jag funderar på vatten och salt. Just i samband med sol och ansträngning. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted August 20, 2021 Author Share Posted August 20, 2021 1 timme sedan, Effie sade: Och jag funderar på vatten och salt. Just i samband med sol och ansträngning. Jo, det grunnade jag också på men jag hade vätska med salt i med mig (rent salt) men drack iofs först efter vi sprungit klart… 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted August 25, 2021 Author Share Posted August 25, 2021 Kloka ord från Dr. Maffetone (som vanligt)... If “you are what you eat” our next generation is apparently 90 percent junk. En studie har visat att 67% av amerikanska barn äter skräpmat men som vanligt (?!) är studien tillrättalagd, man har helt enkelt inte tagit med alla sorters skräp... 70% av amerikanska barn är överfeta och, som Maffetone uttrycker det, denna ohälsosamma trend följs av i stort sett alla andra länder, så det är en global tragedi. Artikeln tar upp sådant som hur Big Food har ökat sin försäljning i och med C-19 och att unga äter mer syntetisk folsyra (ist f naturligt folat, B9) vilket JAMA tyckte var positivt. While we’ve been waiting for governments to stop subsidizing junk food and allowing the sales of deadly products to children and adults, it’s not happening. Taking responsibility for our own health and fitness, and for that of our children, and future generations, is the simple and fastest remedy. https://philmaffetone.com/study-over-90-of-childrens-diet-is-junk-food/?fbclid=IwAR0UwABgxL9gM60vLNz3AbBsnm0V3oCn2qPyLwG0JINEmuW9OPLtHkMI7xI 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted September 3, 2021 Author Share Posted September 3, 2021 Igår sprang jag ett längre pass med samma gäng jag sprang med för några veckor sen, ca 15,5km. Jag hade inte ätit nåt skräp innan, bara sen lunch, och vi höll ett rätt lugnt tempo, mellan ca 6-7min/km. Detta blir för mig inte MAF, jag har som ni vet inte den förmågan, men det kändes bra. Vi gick i ett par backar men banan var rätt flack. Direkt när jag kom hem tog jag ett par riskakor med mycket smör och ost. Min tanke med detta var "lite kolisar med mycket fett och protein" eftersom jag ändå ligger på rätt hög puls och aningen hög ansträngningsgrad (för att vara mig). Vet inte om det var avsaknaden av skräp innan eller påfyllningen av energi direkt vid hemkomst men jag slapp illamåendet. Jag borde förstås baka frökex att ha efteråt istället men... de har ju en tendens att gå åt innan jag ska ha dem...?! Intressant detta med energiberäkning... På motsvarande runda när jag springer själv brukar jag inte äta alls efteråt. Fast då har jag ingen att prata med under rundan och minsta jag känner lite motstånd så går jag lite. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted September 17, 2021 Author Share Posted September 17, 2021 MAF. Min numera eviga följeslagare som inte går att förstå... Eller som faktiskt gör det. Min höft krånglar och nu är det en bekant känsla så jag tror på mjukdelar men har inte vågat springa på några dagar. Istället har jag hittat en spinningcykel. Egentligen köptes den till min man för att han ska kunna röra sig lite i alla fall i väntan på, vad vi hoppas, en diskbråcksoperation. Jag kan maffa på den! Hur skitenkelt som helst. Tillbaka till grundtankarna kring mitt maffande; stress, både mental och fysisk, påverkar pulsen. Här sitter jag still och styr motståndet med hastighet och/eller motstånd på cykeln. Så, nu grunnar jag då på om jag "helt enkelt" har mest problem med mekaniken, dvs löptekniken...? Ni som har facebook; kolla sändningar och bilder från Viadal 6-dagars i Skåne! 35 underbara löpare stod på startlinjen för att springa så mycket som möjligt under sex dygn. Ca två dygn kvar nu. De äter, sover, springer och går precis som de vill och i princip all vaken tid går åt att lufsa runt ett knappt 700m långt varv. De har haft prominenta besök av personer som Rune Larsson och Anders Szalkai och tävlar i snabbaste banvarv efter drygt 90tim i rörelse... Helgalet men underbart! https://www.facebook.com/groups/foljviadalultra 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Irre Posted September 28, 2021 Share Posted September 28, 2021 On 2021-09-17 at 17:01, MariaF sade: MAF. Min numera eviga följeslagare som inte går att förstå... Eller som faktiskt gör det. Min höft krånglar och nu är det en bekant känsla så jag tror på mjukdelar men har inte vågat springa på några dagar. Istället har jag hittat en spinningcykel. Egentligen köptes den till min man för att han ska kunna röra sig lite i alla fall i väntan på, vad vi hoppas, en diskbråcksoperation. Jag kan maffa på den! Hur skitenkelt som helst. Tillbaka till grundtankarna kring mitt maffande; stress, både mental och fysisk, påverkar pulsen. Här sitter jag still och styr motståndet med hastighet och/eller motstånd på cykeln. Så, nu grunnar jag då på om jag "helt enkelt" har mest problem med mekaniken, dvs löptekniken...? Ni som har facebook; kolla sändningar och bilder från Viadal 6-dagars i Skåne! 35 underbara löpare stod på startlinjen för att springa så mycket som möjligt under sex dygn. Ca två dygn kvar nu. De äter, sover, springer och går precis som de vill och i princip all vaken tid går åt att lufsa runt ett knappt 700m långt varv. De har haft prominenta besök av personer som Rune Larsson och Anders Szalkai och tävlar i snabbaste banvarv efter drygt 90tim i rörelse... Helgalet men underbart! https://www.facebook.com/groups/foljviadalultra Vill/vågar inte kolla på sånt då blir det att man längtar förgäves! Ett par tips för höftmotoriken; 1. Sitt på golvet eller en yoga-matta med rumpan i golvet och benen framåt. Testa "gå på rumpan" framåt och bakåt. Känn hur det känns. Har en sida svårare att hänga med eller känns det harmoniskt? Denna rörelse är väldigt lik rörelserna höfterna i bästa fall gör när man springer. Så testa gärna spring en kort bit bara efteråt och jämför hur höfterna känns då. 2. Stå med ena benet på en upphöjning, t ex på ett trappsteg eller en pall, det mesta funkar bara det är stabilt. Låt det andra benet hänga fritt i luften. Sänk sedan ner det fria benet så långt du kan utan att böja knäet på det stående benet, dvs man får "släppa ner" höften. Sedan upp igen. Känn hur det känns i fötter, ben, höfter och även överkroppen. Känn efter så du inte försöker greja med hela kroppen (förutom om man är på väg att tappa balansen). Testa med det andra benet som stå-ben. Hur känns det nu? Lättare eller svårare? Denna övningen övar också höfternas funktion när man springer. Man behöver kunna "släppa ner" höften på det ben som inte är i marken så inte höfterna blir statiska, och även höja den höft som är i marken. Det + hela bäckenrotationen som förra övningen gick ut på att känna. När jag kommer ihåg det brukar jag använda övning nr. 2 och några step ups/step downs innan jag ska ut och jogga. Int´orkar jag springa för det men rörelserna känns enormt mycket mer smooth, kraftfullt och proffsigt jämfört med om jag hoppar det. Det där med step ups/downs är för att jag inbillar mig att när jag redan aktiverat rumpa och hamstrings har jag lättare att komma till det läget direkt även om man joggar sakta, annars brukar andra delar lätt ta över (för mig). Sååå avundsjuk. Ska nog åka iväg och vandra lite i skogen på Torsdag bara för att komma ut i naturen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted September 29, 2021 Author Share Posted September 29, 2021 On 2021-09-28 at 20:48, Irre sade: Sååå avundsjuk. Är du sugen på 6-dagars...? Verkar vara kanonversionen av all inclusive ! Jag har en skada i höften som hängt med sen jag var 15år (typ ett par år sen bara alltså... ) och den hittade sjukgymnasten igår. Jag tänker bara på den när jag dansar magdans... för då hakar nåt tag i varandra därinne. Märkligt vad lätt det är att förtränga sånt. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Irre Posted September 30, 2021 Share Posted September 30, 2021 14 timmar sedan, MariaF sade: Är du sugen på 6-dagars...? Verkar vara kanonversionen av all inclusive ! Jag har en skada i höften som hängt med sen jag var 15år (typ ett par år sen bara alltså... ) och den hittade sjukgymnasten igår. Jag tänker bara på den när jag dansar magdans... för då hakar nåt tag i varandra därinne. Märkligt vad lätt det är att förtränga sånt. Haha, avundsjuk på att kunna springa trail överhuvudtaget Och i synnerhet längre distanser även om det inte nödvändigtvis behöver vara extrem-ultra à la 6-dagars haha Det är ju bra på sätt och vis att du förträngt den gamla skadan om det samtidigt betyder att skallen inte heller gör en big deal av det. Å andra sidan gör den ofta det omedvetet, skärmar av sig från traumat, annars hade det ju varit helt läkt för länge sen. Eller, ehum, för något år sedan iallafall enligt tidsberäkningen Sjukgymnasters övningar brukar vara bra, men det finns två aspekter. Övningarna därifrån blir mekaniska, lite beroende på vad dom hittar på förstås,. Sen har man mjukvaran (motoriken) att hjärnan ska lära sig göra rätt nervkopplingar för att få en bra funktion. Med tiden tappar vi förmågan att kunna aktivera vissa rörelser/muskler för att nervkopplingarna går förlorade, antingen pga trauman och/eller inaktivitet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted September 30, 2021 Author Share Posted September 30, 2021 6 timmar sedan, Irre sade: Sjukgymnasters övningar brukar vara bra Orkar inte rabbla alla hur/när/varför igen. Min historia finns lite här och där. Jag har hängt i detta forum sen 2012 (det blir som en förening utan närvarokrav). Under denna tid har jag skrivit om det mesta, inkl näringslära, epigenitik, klimakteriebesvär, skador, massage, posturalträning, kiropraktik, naprapati, homeopati, kinesiologi, vanlig sjukgymnastik och läkarbesök. Det mesta som rör vår hälsa. Det ena har inte uteslutit det andra även om jag med åren blir mindre och mindre imponerad av skolmedicinen... Just denna gång har jag valt en vanlig sjukgymnast för att komma vidare men besök hos posturaltränaren är inbokat sedan länge för uppföljning i oktober. 6-dagars har gått 3ggr i Sverige; 2006 (2002?), 2009 och 2021. Denna senaste gång på varvbana á 676,5m. Många varv sprang de... Platt grus, ingen trail. Bara att anmäla sig till nästa år om man vill slippa terräng! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Irre Posted September 30, 2021 Share Posted September 30, 2021 18 minuter sedan, MariaF sade: Orkar inte rabbla alla hur/när/varför igen. Min historia finns lite här och där. Jag har hängt i detta forum sen 2012 (det blir som en förening utan närvarokrav). Under denna tid har jag skrivit om det mesta, inkl näringslära, epigenitik, klimakteriebesvär, skador, massage, posturalträning, kiropraktik, naprapati, homeopati, kinesiologi, vanlig sjukgymnastik och läkarbesök. Det mesta som rör vår hälsa. Det ena har inte uteslutit det andra även om jag med åren blir mindre och mindre imponerad av skolmedicinen... Just denna gång har jag valt en vanlig sjukgymnast för att komma vidare men besök hos posturaltränaren är inbokat sedan länge för uppföljning i oktober. 6-dagars har gått 3ggr i Sverige; 2006 (2002?), 2009 och 2021. Denna senaste gång på varvbana á 676,5m. Många varv sprang de... Platt grus, ingen trail. Bara att anmäla sig till nästa år om man vill slippa terräng! Meen, säg inte så, jag kan inte springa ju Får mig att känna mig ännu mer handikappad. En 9km trail som hölls nära där jag bor för nån vecka sedan skulle vara som att bestiga mount everest och en lika dum idé, haha Jag vet inte vad du har provat/gjort men jag är något av en hobby-nörd när det gäller rehab/prehab och har hunnit testa en hel del själv, skröplig som man är. Vissa metoder har större chans än andra att återfå funktionen. Och det är ju inte någon jättestor mening att "fixa" ett problem utan att återfå full funktion förutom det initiala akuta som kanske t o m är livshotande i vissa fall, samt att försöka lindra eventuell smärta förstås. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted September 30, 2021 Author Share Posted September 30, 2021 33 minuter sedan, Irre sade: Jag vet inte vad du har provat/gjort men jag är något av en hobby-nörd när det gäller rehab/prehab och har hunnit testa en hel del själv, skröplig som man är. Jag är nog mer hälsonörd all over... men "rehab" är nog ett av de fulaste ord jag vet... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted October 15, 2021 Author Share Posted October 15, 2021 Helgen är räddad! Täby Extreme Challenge är igång; 200miles (32mil), 100miles, 50miles, backyard och miniultra (46km). Vet inte var man följer utom i den öppna gruppen på facebook. Resultat: https://www.jogg.se/Resultat/Live.aspx?id=95&fbclid=IwAR25DjTLTs1s37BIQzHQqvxNp1DEMlbPDisuAQiHIhtZirRnjaHZU9zY47c Facebook: https://www.facebook.com/groups/113927248790059 Kan kolla uppdateringar medan jag sitter på spinningcykeln och maffar! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted October 28, 2021 Author Share Posted October 28, 2021 Sitter och funderar på vad jag ska ha för träningsmål nästa år... Jag använder My Virtual Mission för att "springa" från Göteborg till Neapel (246mil) i år men genom Tyskland fanns inga bilder så det blev rätt trist. Jag har förresten 40mil kvar, passerade nyligen Florens. Just nu kan jag inte springa iom min ömma höft men jag försöker hålla igång styrka och MAF på spinningcykel (jag vet ungefär hur långt jag MAF-lufsar utomhus på en timme). Frågan är om jag ska behålla appen? Vilken rutt ska jag lägga upp i så fall som kan vara kul? Det finns färdiga utmaningar men de är rätt mesiga även om de, om man kunnat vara på plats, hade varit helhäftiga. Ska jag blanda olika träningssorter, typ simma när man ska över vatten, cykla vissa sträckor, jogga andra? Ska jag avverka en sträcka enbart till fots bör den vara max 300mil på ett år men man kan ju tänka sig flera kortare men då kanske udda på annat sätt... Tips eller idéer? 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted October 28, 2021 Share Posted October 28, 2021 vad duktig du är! Min enda utmaning för tillfället är minst 10 000 steg om dagen (varje dag) ...har klarat det sen mitten av november förra året .... så snart 1 år. ...sen så är det förstås magrutorna till sommaren.... i år ska det hända. du har väl redan det förstås?! 4 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted October 29, 2021 Author Share Posted October 29, 2021 10 timmar sedan, Peter B sade: ...sen så är det förstås magrutorna till sommaren.... i år ska det hända. du har väl redan det förstås?! Nä… jag har mammafluffputmage med gropar… Kommer nog aldrig bli av med den. Vet inte hur jag ska förklara att den putade redan som barn… men numera är det för att den burit barn för mer än ett decennium sen. (Däremot har jag fått glipa mellan låren när jag står rak, det är nytt! ) Det jag grunnar över är alltså om jag ska slopa appen… Den kostar lite och nu har jag använt den ett par år. Det är kul ibland men… man kan ju inte göra så mycket mer än att ta sig från pkt A till pkt B… Funderade mest på om man kan utnyttja den på annat sätt för att motivera varierande träning men hur..? 10000 steg per dag är bra! Det är mer rörelse än man kan tro! Gôtt jobbat! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted October 29, 2021 Share Posted October 29, 2021 10 timmar sedan, MariaF sade: Det jag grunnar över är alltså om jag ska slopa appen Jag tyckte appen var kul, men inte tillräckligt för att betala. Jag hann till österrikiska gränsen innan gratisversionen gick ut. Men hitta något som lockar att träna; åtminstone lång promenad och jogg, och varför inte gym (saknar app för att registrera gymmandet). Nej, jag har inte hittat något . Har inte ens en idé 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kahavia Posted October 29, 2021 Share Posted October 29, 2021 Vilken app är det ni pratar om Själv har jag satt ett mål på 5260 steg per dag under oktober. Inte så mycket kanske men jag har ischias och en liten skada i ena foten som begränsar mig. Jag ökar dock lite varje månad så jag förhåller mig positiv. Springa kan jag däremot glömma. Kroppen verkar inte hålla för det. Kanske bindvävssjukdom? Har alltid haft lite överrörlighet och stukat mig ofta... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted October 30, 2021 Author Share Posted October 30, 2021 11 timmar sedan, Kahavia sade: Vilken app är det ni pratar om Den heter "My Virtual Mission" och man kan skapa egna utmaningar i form av "resor" på kartan. De använder google maps så där det finns data kan man se hur det ser ut där man springer. Jag har valt att ha årsutmaningar, i år ska jag ta mig längs E45 från Göteborg till Neapel. E45 slutar på Sicilien men det blev lite för långt som årsmål. Nu funderar jag alltså på om jag ska fortsätta använda appen men lägga upp en annan sorts mål för nu har jag tagit mig från pkt A till pkt B två år i rad. Ibland är den lite kul men genom Tyskland fanns inga bilder längs vägen (tur jag åkt bil där själv... ) och det blir ju lite samma, samma... I fjol funderade jag på om jag skulle mixa utmaningen med att simma sträckan Göteborg-Fredrikshamn eller så och kanske skulle jag kunna skapa en sådan mix (simma/klättra (gudbevaremig!)/styrka/springa/cykla) men var och hur i så fall..? Hur få in styrka? Vad motsvarar det? Hur långt är lagom på en karta? Nu springer jag ju inte alls och när jag maffar på spinningcykeln reggas 0km, vilket iofs säkert kan mätas upp och trimmas i klockan. Vill alltså gärna ha idéer på sätt att använda appen för att motivera träning av olika slag. Det är skönt att slippa lära nya appar och jag tänker att den kan ha potential till annat än A-B-utmaningar. Kanske? 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kattuggla Posted October 30, 2021 Share Posted October 30, 2021 Slopa appen om du inte använt/ använder den! Den tar plats och om du lämnar den, så kommer det något annat. Säger jag som rensat, rensat både bland grejor och ekonomi. Lite mysko det där, men det funkar! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kahavia Posted October 30, 2021 Share Posted October 30, 2021 17 timmar sedan, Effie sade: Men hitta något som lockar att träna; åtminstone lång promenad och jogg, och varför inte gym (saknar app för att registrera gymmandet) Jag har en Garmin "aktivitetsklocka" med tillhörande app. Där kan alla möjliga aktiviteter reggas, automatiskt eller manuellt. Det kanske kan vara en idé? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted October 30, 2021 Author Share Posted October 30, 2021 7 timmar sedan, Kahavia sade: Jag har en Garmin "aktivitetsklocka" med tillhörande app. Det har jag med, en Forerunner 735XT som jag köpte vid jul 2016 och som jag är nöjd med. Den räknas väl som triatlonklocka, tror jag men man kan regga styrka också. Det jag märker med alla appar jag kollat på är att det bygger mer och mer på att visa upp sin träning i sociala flöden. Jag körde Endomondo som huvudapp i flera år, redan innan jag köpte klocka. Sedan lade de ner den och ersatte den med Mapmyrun. Den är inte lika bra men jag upplever att den torde vara likvärdig med Strava som är appen med stort A för löpare... Där kan man bli local hero, vinna segment och jämföra sig med andra... och det vill inte jag... Jag har naturligtvis träningsstatistik med Garmin Connect men tycker det är lite kul att få statistiken presenterad på olika vis. "200mil" säger inte så mycket, "Göteborg-Florens" blir lite mer visuellt. Därför var jag inne på att spänna upp en annan typ av utmaning, i synnerhet nu när jag rehabbar (igen...). Men vad ska jag hitta på? Idag har jag tränat posturalt + 30min MAF-cykling på morgonen och kört ytterligare 90min MAF-cykel på eftermiddagen. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted November 10, 2021 Author Share Posted November 10, 2021 Här maffas det vidare! Idag testade jag att springa men där är jag inte riktigt tillbaka. Det är nog rätt långt bort. Men kroppen, som börjat mulla till sig utan att jag ökat i vikt, stramar till sig igen så låren nästan inte gnuggas emot varandra alls. Idag blev första passet en 5km-promenad med en kilometers jogg mitt i. Andra passet blev postural styrka, lite allmän styrka och ett kortare MAF-pass på spinningcykeln. Jag har bestämt mig för att jag inför nästa år ska lägga in en resa i appen nämnd ovan där en sträcka ska vara simning, en sträcka till fots och en sträcka på cykel. Nu ska jag bara hitta lämplig runda... 250-300mil/år till fots klarar jag normalt men om jag minskar till 200mil till fots, hur mycket kan då vara rimligt att hinna i form av cykel och simning...? Man ska ju hinna med också, liksom... 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted November 13, 2021 Author Share Posted November 13, 2021 Idag står det Ultraintervaller på schemat! I mitt coachingprogram, alltså. Men en "riktig" ultraintervallsutmaning pågår också, initierad av Pace on Earth. Ultraintervaller går till så att man börjar vid midnatt och springer 1mil var tredje timma och får på så vis ihop 8mil på ett dygn. Man kan förstås välja egna varianter, t ex springa 1tim/3e tim (oavsett sträcka) eller ett styrkepass eller vad man nu väljer. Jag maffar på spinningcykel var tredje timme med start kl.06 i morse. Förhoppningsvis kör jag en sista intervall kl.21 men... det är inte riktigt min tid på dygnet så vi får se. Intervall nr.3 (som står näst i tur när jag skriver detta) kommer dock att bli en promenad med försök till lite jogg i för att testa höften. Ha en härlig lördag! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted November 14, 2021 Share Posted November 14, 2021 Lever du fortfarande? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted November 14, 2021 Author Share Posted November 14, 2021 1 timme sedan, Peter B sade: Lever du fortfarande? Tackar som frågar! Jag mår kanongott!! Jag skulle kunna träna idag med! Nu gör jag inte det, jag ska köra maken till diskbråcksoperation i veckan så jag jobbar men jösses vad gott jag sov i natt och hur bra kroppen känns idag?! Det blev 6st intervaller, med sista start kl.21, helt enligt plan. Nu var det bara en gång ute till fots men ändå... Detta koncept ska jag testa fler gånger! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted December 1, 2021 Author Share Posted December 1, 2021 Dr. Maffetone är nu med på Diet Doctors (engelska) pod! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted December 1, 2021 Share Posted December 1, 2021 Äntligen. 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted December 6, 2021 Author Share Posted December 6, 2021 On 2021-12-01 at 07:17, Peter B sade: Äntligen. Fast den där Bret verkar vara väldigt förtjust i att prata själv, eller...? Lyssnade på hans intervju av Andreas e också, samma där. 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted December 6, 2021 Share Posted December 6, 2021 Det är väl därför man blir en podcaster? 2 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted January 25, 2022 Author Share Posted January 25, 2022 I söndags var jag ute på långtur. Nu går jag mer än springer i och med min onda höft men när jag kom till skogen, efter nån dryg mil eller så, joggade jag mest i ca 5km. 18,8km blev det totalt. Kollade min puls i efterhand och intressant nog var den rätt låg (fast högre än MAF som numera halkat ner till 128), runt 140bpm, under joggen när jag haft så lång uppvärmning. Peppad av detta testade jag en lunchrunda idag; 6km varav första 1,5km som promenad, sedan upp i skogen och jogg några km på skogsstig följt av grusväg. Puls 160-170... Slutsatsen blir följdaktligen att jag behöver 15km uppvärming snarare än 1,5km... 2 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Big Posted April 6, 2022 Share Posted April 6, 2022 Jag rekomenderar lyssning av de 2 senaste podavsnitten med Jonas Colting (den nakna hälsan) mycket informativ kring löpning och aerob bas , https://poddtoppen.se/podcast/981913433/coltings-nakna-sanning Jag saknar Zepp, varför skriver han inte något mer? 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted April 7, 2022 Share Posted April 7, 2022 Colting är bra, Zepp är också bra . Jag vet inte varför han slutat skriva. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted April 7, 2022 Share Posted April 7, 2022 Jag har kostat på mig en löppt och där ingår lite tester och det var ju sjukt intressant! Min Fatmax puls ligger på 148 dvs vid 148 i puls bränner jag som absolut mest fett! Det är ju betydligt högre än min MAFpuls. 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted April 7, 2022 Author Share Posted April 7, 2022 Jag har skaffat valp. Kommer 3km på en tim... 15 tim återhämtningstid enligt pulsklockan... Är nog inte mycket till MAF... Men attans vad det går mellan alla stopp! Maffetone är ju noga med att säga att MAF-formeln är ett verktyg. Kan man mäta fram sina personliga värden är det naturligtvis mer korrekt även om han även rekommenderar att lära känna sin kropp. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted April 11, 2022 Share Posted April 11, 2022 On 2022-04-07 at 20:38, Cleppa sade: Jag har kostat på mig en löppt och där ingår lite tester och det var ju sjukt intressant! Min Fatmax puls ligger på 148 dvs vid 148 i puls bränner jag som absolut mest fett! Det är ju betydligt högre än min MAFpuls. Nyfiken! Hur testar man det? Kan det möjligen motsvara 75 % av din maxpuls?... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted April 11, 2022 Share Posted April 11, 2022 3 timmar sedan, Jamtlandstjej sade: Nyfiken! Hur testar man det? Kan det möjligen motsvara 75 % av din maxpuls?... Man springer på löpband med mask och de tar också blodprov var 3 minut... jag har 178 i maxpuls och det motsvarar ca 83% av den. Jättekul tycker jag. Ångrar att jag inte unnat mig det tidigare. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted April 11, 2022 Share Posted April 11, 2022 9 minuter sedan, Cleppa sade: Man springer på löpband med mask och de tar också blodprov var 3 minut... jag har 178 i maxpuls och det motsvarar ca 83% av den. Jättekul tycker jag. Ångrar att jag inte unnat mig det tidigare. Spännande! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted April 11, 2022 Share Posted April 11, 2022 Fast med lite eftertanke så handlar ju MAFpulsen väl inte bara om fettförbränningen... Var väldigt länge sedan jag läste... men handlar väl också om att bygga blodkärl mm och där kommer jag inte ihåg var gränserna går... 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted April 11, 2022 Author Share Posted April 11, 2022 Jag har fortfarande inte kostat på mig nåt FatMax-test än men pratade ju med Activitus om det var samma sak som det Maffetone är ute efter (cross-over point, 2 sidor tillbaka i denna tråd), dvs den puls som motsvarar den ansträngning då kroppen går från mest fettförbränning till mest kolhydratförbränning och det tycktes det vara. Det är ju egentligen inte pulsen som är fettförbränning utan man räknar om insamlade data till ett för individen mätbart värde. När basperioden byggt upp fettförbränningen, så kommer man prestera bättre på samma puls så värdena är ju inte statiska utan fortsätter förändras över tid. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted April 12, 2022 Share Posted April 12, 2022 9 timmar sedan, MariaF sade: När basperioden byggt upp fettförbränningen, så kommer man prestera bättre på samma puls så värdena är ju inte statiska utan fortsätter förändras över tid. Har uppföljnings test idag så räknar med att värdena ska ha förändrats. Det är dock intressant jag har en kompis som har betydligt bättre vo2max än mig men betydligt lägre fatmax puls... tolkar det som han piskar mig på kortare distanser men jag vinner på långa. Dock ej testat. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted April 12, 2022 Author Share Posted April 12, 2022 Det verkar rimligt att kompisen är mer explosiv, så att säga. Ni måste testa! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted April 12, 2022 Author Share Posted April 12, 2022 11 timmar sedan, Cleppa sade: Har uppföljnings test idag så räknar med att värdena ska ha förändrats. Hade de det? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted April 13, 2022 Share Posted April 13, 2022 11 timmar sedan, MariaF sade: Hade de det? Absolut, inte så mycket som jag hade hoppats men pajade knäet mitt i perioden som innebar 5 veckors ofrivillig vila. ( gamla gubbar ska inte hålla på med kampsport...) Pulszonerna i princip samma men högre tempo vid samma puls. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted April 16, 2022 Author Share Posted April 16, 2022 #162, 164 och 168 är tre av fem hittills utgivna podavsnitt med Gustaf Sjösvärd som pratar MAF. Podden pratar förresten med andra superduperlångdistanslöpare som Rune Larsson (äldre herre som just nu kör nybörjarkurs i löpning med fokus på löpglädje i Trollhättan), Leonora Jonsson (6-dagars i höstas), Svea Roos (14-åring som sprang 10mil i personliga rekordens tävling inomhus på 24tim) och en hel massa andra. Ny podcast för mig men den verkar lovande. Om jag hinner lyssna på alla är en annan sak. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted April 16, 2022 Share Posted April 16, 2022 Fler saker att lägga på långpass listan... Bockar och bugar! 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted April 17, 2022 Author Share Posted April 17, 2022 17 timmar sedan, Cleppa sade: Fler saker att lägga på långpass listan Eller sena, ljusa, sömnlösa sommarnätter... 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted May 25, 2022 Author Share Posted May 25, 2022 Så börjar jag om igen då! Nja, kanske inte helt men det är svårt att maffa ihop med en whippet-valp... Yngste sonen vill att vi ska göra nåt i sommar, storebror fick ju åka till Frankrike med pappa på påsklovet, så jag har bestämt mig för att vi ska cykelsemestra. Och nej, inte tält utan hotell.... Så nu kom spinningcykeln fram igen för att börja öva rumpan och den är suverän till just MAF-träning. Stolt över att jag klarade 45min non-stop utan att ha fått alltför ont. När jag började med den i höstas fick jag ställa mig varje kvart och lea loss skinkmusklerna... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted September 26, 2022 Author Share Posted September 26, 2022 Den var då för himla bra!! 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted September 26, 2022 Share Posted September 26, 2022 Hur ska man tolka det? 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts