MariaF

MAF-tråd

Recommended Posts

Kort sammanfattning:
Det går bra nu :)

Lite längre sammanfattning:
Jag har kommit till den punkt när jag inte längre kommer upp i MAF-puls vid promenad på plant underlag, oavsett hur fort jag går. Endast vid motvind och uppförsbacke når jag upp till MAF-puls.
Men så fort jag växlar över till löpning, så tjoffar pulsen upp till alldeles för jättemycket. Antar att jag borde införskaffa ett par gåstavar för att på så sätt öka intensiteten i gången, men mot sådana har jag en djupt rotad motvilja. Nä jag fortsätter nog att promenera med lite för låg puls. Möjligtvis kan jag överväga att hänga på mig en tung ryggsäck.

Februari till maj körde jag nästan uteslutande strikt MAF, vilket för mig innebar enbart rask gång. I juni började jag lägga in en del löprundor, och det var i samband med denna komplettering som gång-pulsen sjönk från MAF till rejält under. Nu under semestern har jag tränat nästan varje dag, 10000 steg har varit minimum på en dag. Jag varierar mellan att:
1 - promenera kors och tvärs genom/runt stan, vart jag än skall

2 - raska långa promenader (1-1,5 mil) där jag försöker få upp pulsen så gott det går. På senare tid har den tyvärr bara legat mellan 115-120, trots att jag går så fort som benen håller.
3 - långpass, när jag inleder med ca 5km rask gång, 8-10km spring så långsamt jag kan, samt ca 5km gång som avslutning. För ett par veckor sedan var jag nöjd om spring-pulsen höll sig under 175, men den senaste veckan har jag lyckats balansera runt 160
4 - rena springpass, när jag stänger av rösten på pulsappen, och springer i den takt som jag själv vill. Även här har pulsen sjunkit de senaste veckorna, från 180 till runt 165

Jag känner mig aldrig trött eller sliten efter ett pass, inte heller särskilt hungrig eller frusen (inte ens efter långpassen med spring). När jag saktar ned till raskt promenadtempo efter att ha sprungit en längre sträcka med en puls på 160-165, så är pulsen nere på under 130 efter bara någon minut. Det tar jag som ett gott tecken.

Mina steg och löparappar berättar för mig att jag redan tagit många fler steg än jag gjorde under hela förra året, samt att jag MAFat 26 mil bara under juli månad. Det känns bra.
Men det har blivit dags att köpa nya skor, för sulorna har nötts ned till att vara lövtunna. Jag är rädd att en liten vass sten snart kommer att ge skorna en dödsstöt.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag älskar din korta sammanfattning!!! Och blir ännu gladare av den långa! :) Jag tror att dina raska promenader ökat på den aeroba förmågan så det är den du märker av när du springer på en spontant något lägre puls än tidigare. Sen om du inte vill köra med stavar så kan du jogga/gå/jogga/gå/jogga/gå.... Det vet jag funkar. I alla fall för mig. Ett evigt startande och stoppande men det är värt det! Jag stängde dock av larmet när jag ledsnade allt pipande och kollar ofta själv. Funkade med mobilen i handen också men är förstås lättare med armbandsklockan.
Tänk vad skönt att köpa nya skor för att de gamla är utslitna snarare än söndertorkade av ålder eller omoderna! Frågar man löpskotillverkarna är nog mina slut också, de hade gjort 145mil i maj, men sulan är inte slut så de får hänga med ett tag till. :P

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
14 timmar sedan, MariaF sade:

Jag älskar din korta sammanfattning!!! Och blir ännu gladare av den långa! :) Jag tror att dina raska promenader ökat på den aeroba förmågan så det är den du märker av när du springer på en spontant något lägre puls än tidigare. Sen om du inte vill köra med stavar så kan du jogga/gå/jogga/gå/jogga/gå.... Det vet jag funkar. I alla fall för mig. Ett evigt startande och stoppande men det är värt det! Jag stängde dock av larmet när jag ledsnade allt pipande och kollar ofta själv. Funkade med mobilen i handen också men är förstås lättare med armbandsklockan.
Tänk vad skönt att köpa nya skor för att de gamla är utslitna snarare än söndertorkade av ålder eller omoderna! Frågar man löpskotillverkarna är nog mina slut också, de hade gjort 145mil i maj, men sulan är inte slut så de får hänga med ett tag till. :P

Ja... jo, det går att göra så också....
Men för mig har MAFandet blivit lika mycket mindfulness som träning, en form av avkoppling. Att hålla ögat på pulsmätaren och jogga/gå/jogga skulle jag uppleva som tämligen stressande, jag vill istället ha ett jämnt lunk hela tiden så att jag kan försvinna bort i mina egna tankar eller en spännande podcast. Därför har jag valt att acceptera att jag inte kan hålla MAF-puls just nu utan oftast ligger över eller under. Blir nog bättre när semestern är slut och jag återigen börjar promenera till och från jobbet med datorryggan på plats, den brukar höja pulsen en del :) 

Mina dojjor är av barfotamodell anno 2013, och sulan har alltid varit tunn och utan något lull-lull som kan torka. Men nu är sulan som sagt så tunn att jag känner minsta lilla ojämnhet i marken genom den. Hoppas jag hinner bestämma mig för, och köpa ett pan nya skor innan de nuvarande havererar. Tyvärr finns inte exakt samma modell att köpa längre, annars hade valet varit lätt eftersom jag har varit extremt nöjd med dem.

Halvt om halvt off topic:
Favorit-MAF-podcast just nu: The Black Tapes (så spännande, kan inte sluta lyssna)
Favorit-MAF-musik just nu: Ayreon - The Source (bästa släppta albumet i år, så här långt)
men naturligtvis lämnar jag ibland lurarna hemma och lyssnar på naturen istället :) 

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En fråga: om jag springer ena dagen ( puls 145-165 backigt) och MAF:ar andra dagen (puls 129) gör det någon nytta?

Sliter det på kroppen? Tar effekten ut varandra? 

Tycker MAF-tänket låter mycket behagligt men vill just nu inte överge mitt springande när jag kommit igång. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, det gör nytta att lägga in MAF-pass mellan tuffare pass men du får inte samma effektiva framgång med fettförbränningen. Om du strävar efter optimal fettförbränning bör du träna uteslutande MAF under din basträningsperiod 3-6mån, 1-2ggr/år. Mellan basträningsperioderna kan du lägga in anaerob träning (det Dr M kallar "race season"). Om du varvar som du beskriver så är det dock inte värre än att du inte når max fettförbränning lika fort. Nytta gör det absolut! Personligen tycker jag nog t o m att det kan vara bättre att göra så än att köra två lite tuffare pass dagarna efter varandra. På det viset får du daglig rörelse men också återhämtning. Dr M rekommenderar också promenader mellan träningspassen som aktiv återhämtning.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då ska jag nog prova kombinera detta ett tag. För skoj skull. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Zpider skrev i en annan tråd om att tycka om stretching. Fram tills för nån vecka sen höll jag med. Eller ja, jag håller med men... Min guru Dr Maffetone avråder från stretching och jag förstod länge inte varför. Min nya guru, Dr Romanov, som utvecklat POSE method of running, avråder också från stretching... Detta med stretching är lika djupt rotat som att man ska undvika fett... Nu har jag börjat fatta vad de menar. Tror jag.
Den statiska stretchen riskerar att ge oss skador; dels för att vi kan översträcka en muskel samtidigt som en annan, motstående muskel missas, dels för att muskler inte är gjorda för det. Muskler kan spännas och de kan slappna av. Det vi vill åt är flexibilitet i våra leder.
Igår följde jag Dr Romanovs flexibilitetsträning på en gräsplätt vid elljusspåret. Youtube på mobilen, alltså. 10min för uppvärmning, 10min för nedvarvning. (Betalkanal med flera olika program men jag måste ju börja nånstans...) Kan väl säga att det inte var vackert. Jag är INTE lika smidig som farbrorn själv... Tur att det bara kom en enda joggare och då medan jag stretchade, förlåt, flexibilitetstränade, en arm... :D Att sitta ner, ta tag i foten framför kroppen och snurra runt benet i sidled till baksidan... är inte min styrka... Turen i spåret (2,5km) utfördes iklädd Five Fingers (yes! jag springer i dem igen!) och tillsammans med 11-åringen och vi ska försöka få till regelbundna gemensamma rundor (mamma hoppas få honom att gilla detta) så kanske, kanske kan jag bli lite smidigare... Mamma berättade att min fröken i första klass klagat på att jag inte kunde sitta på golvet och röra vid tårna så prognosen är väl inte så bra, kanske... :rolleyes:

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter som ett mellanting av stretch och yoga i mina öron. Intressant. Kan jag nog tänka mig ihop med mina "meditationstunder" efter springandet. Ska försöka hitta vidare i detta. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2017-05-26 at 12:55, Fnutt sade:

Sen har jag på sistone även fått "materialproblem", som  påverkar pulsmätningen. Det känns som om själva bandet till pulsmätaren har blivit knasigt, och att kontakten fungerar lite sisådär. Detta är extra tydligt på morgonen när jag kör HRV-appen, eftersom den är extra känslig. Det brukar krävas väldigt mycket blöta under bandet, samt att jag lyfter och släpper det ett antal gånger innan mätningen lugnar sig och blir trovärdig. Likaså så har det börjat tjorva när jag springer, så att pulsen kan bli lite vad som helst. Samma då, om jag lyfter och släpper bandet en gång eller två så rättar mätningen till sig igen (i alla fall en stund). Kan vara dags för batteribyte i mätaren, och hjälper inte det så får jag testa att köpa ett nytt band.

Justja, det här har jag glömt att berätta svaret på. Jag fick ju lite förslag här i tråden,  vad det kunde bero på. Så jag tvättade bandet extra noga, jag inhandlade en tub blågel, jag bytte batteri, jag köpte ett nytt band... men inget funkade. Jag var även nära på att kontakta Polar för att skapa ett garantiärende.

Men... sen kom jag att tänka på att bandet i ena änden börjat bli sådär uttänjt som resårband kan bli. Med hjälp av två säkerhetsnålar så kortade jag av bandet en knapp decimeter, och plötsligt fungerade mätningarna igen. Facepalm!
Anledningen till att inte heller det nya bandet fungerade är nog att även det är för stort. Det är förvisso av samma storlek som det gamla,  men eftersom jag har krympt några centimeter så skulle jag ha köpt storleken mindre.
Men dumma jag trodde att storleksangivelsen gällde mått runt bröstkorgen (som när man köper BH), när det i själva verket var bandets längd som angavs. Facepalm igen!

• Haha 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Efter en vecka med förbaskat ont och låsningar i hälsenan (numera kallas det "hälseneirritation" men när jag först fick det, som 14-åring, kallades det "hälseneinflammation") har det äntligen börjat kännas normalt igen. Jag gick nog ut lite för hårt med Five Fingers:arna... Jag sprang ca 3km tre gånger på en vecka efter att bara ha promenerat i dem ett par månader. Överansträngning alltså. Ja ja... Planerar en långpromenad med hunden (jumpadojjor) i morgon bitti för att känna hur den känns. Idag kom startbeviset till Sthm Halvmaraton så nu gäller det att få den att funka igen! :)

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, MariaF sade:

Efter en vecka med förbaskat ont och låsningar i hälsenan (numera kallas det "hälseneirritation" men när jag först fick det, som 14-åring, kallades det "hälseneinflammation") har det äntligen börjat kännas normalt igen. Jag gick nog ut lite för hårt med Five Fingers:arna... Jag sprang ca 3km tre gånger på en vecka efter att bara ha promenerat i dem ett par månader. Överansträngning alltså. Ja ja... Planerar en långpromenad med hunden (jumpadojjor) i morgon bitti för att känna hur den känns. Idag kom startbeviset till Sthm Halvmaraton så nu gäller det att få den att funka igen! :)

Mm, prexis man varnar just för Five Fingers på grund av skaderisken!

Men nu så har du lärt dig en läxa, däremot så tror jag inte att du behöver skänka dina FF till loppis?

Inflammation är ofta en irritation.. ofta utav överansträngning, iallafall vad gäller senor och ligament.

Och jag tror det är litta samma med Maffe.. man blir lixom inte en fullfjädrad maratonlöpare på några månader.. men det är säkert en bra start mot en bättre uthållighet?

Och resultaten lär komma och kännas igen när man väl liknar en maratonlöpare utseendemässigt, viktmässigt, uthållighetsmässigt och i övrigt blir så frisk?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 timmar sedan, Zepp sade:

Mm, prexis man varnar just för Five Fingers på grund av skaderisken!

Men nu så har du lärt dig en läxa, däremot så tror jag inte att du behöver skänka dina FF till loppis?

Inflammation är ofta en irritation.. ofta utav överansträngning, iallafall vad gäller senor och ligament.

Äh, jag älskar mina FF, därför var jag lite överentusiastisk när det kändes så bra att springa i dem igen. Det kunde ju gått..! :) Don't worry, de åker ingenstans. Om ingen stjäl dem... Just nu "provar" sonen dem, ivrigt påhejad av sin mamma. :)
Hälsenan har jag haft ont i, eller känningar av, i 34år, vare sig jag sprungit eller inte, så den räknas inte längre. I ungdomen var den gipsad, fick den kortison, laser, ultraljud men det gick aldrig över för ingen tycktes förstå att det fanns en bakomliggande orsak till att den ömmade. Bara symptombehandling, alltså. Numera tror jag mig förstå orsaken till det onda, det har Maffetone och Romanov förklarat så bra. Jag jobbar vidare på att stärka fotlederna, höftpartiet och förbättra löptekniken och på sikt räknar jag med att den slutar göra ont. Fast det är jag inte helt säker på eftersom den hängt med så länge. Hela min kroppshållning är fel och det är kanske lite sent att korrigera den fullt ut. 

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är så glad att MariaF,  skrev om MAFträning och hur det gick till.  Stort TACK  :)

Jag sprang ganska mycket för femton år sedan och kom liksom aldrig vidare. Nu sedan i våras så har jag försökt att börja igen, denna gång med MAF.  Men, har haft lite otur med förkylning mm i våras och en lilltå som jag sparkade ur led i somras. MEN, nu är jag på gång igen! Varje gång jag sprungit med MAF, så är jag så glad, mår så bra och blir inte trött. Jag får inte ont någonstans och när jag kommer hem  är jag sugen på att springa igen  (Nu springer jag bara en timme, men ändå). Det känns så skönt att ha koll på att inte pulsen och därmed hjärtat  jobbar för hårt.  NU är jag lite nyfiken på stretchen som inte är en strech utan mer en flexibilitetsträning. Kan du berätta mer MariaF?  SÅ vill jag önska dig god bättring i din hälsena.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad kul att det funkar, hoppetossa! Men tacka jesper, inte mig. Han envisades tills jag blev mottaglig. Jag är bara mer tjatig om det... :) Jag känner likadant! Jag har aldrig varit för träning, har gärna valt bort det och nu kan jag vara ute i flera timmar och fundera på att ta en omväg... Fast jag BLIR trött efter en långtur, det blir jag. Fast inte lika trött som om jag sprungit på i ett annat pulsintervall. Synd att jag missade det i yngre år.
Igår kväll drog åskan in och jag valde löpbandet för första gången på länge. Jag struntade i att kolla pulsen men lade mig på en rätt låg fart, typ 8km/h, simulerade lite backar med lutning osv. Jag kunde inte låta bli att tjuvkika på klockan ibland och blev så nöjd när jag bara låg 5-6bpm över MAF-puls. Det kändes bra i hälsenan också.

Jo, om jag uppfattat det rätt så vänder sig alltså både Maffetone och Romanov mot den statiska stretchingen för att det finns en del skaderisker. Dr M tar upp aspekten att man kan översträcka en muskel samtidigt som en motstående muskel är för kort (eller normal) vilket kan orsaka snedhet i kroppen. Stretching kan också orsaka att muskeln blir oförmögen att dra ihop sig, den blir försvagad. Därav att han menar att nedvarvning är så viktig, då behöver man inte stretcha utan musklerna syresätts och blir mjukare under den promenaden/småjoggen. Principen är ju motsatt uppvärmningen, dvs att gradvis sänka pulsen igen. https://philmaffetone.com/dangers-of-stretching/

Dr R, POSE-metodens pappa, menar samma sak, det finns risk att skada muskeln snarare än att få den avslappning man är ute efter. Istället är det flexibilitet, rörlighet, i leder och senor man vill ha och han har utvecklat ett träningsprogram med fokus på det. Många av övningarna är snarlika vanlig stretching, t ex att från stående luta sig fram och röra vid golvet med händerna men inte hålla kvar där utan gunga lite. Denna övning finns nog i 10 olika varianter beroende på hur man vinklar fötterna. En annan övning, stående och även sittande, går ut på att stå på ett ben (alternativt sitta med ena benet rak ut framför sig), ta tag i tårna på det andra benet framför kroppen och snurra runt foten/benet så det hamnar bakom sig istället, dvs en rotation i höftleden. Så jobbar han sig igenom hela kroppen. Uppriktigt sagt är det väldigt lite springande i POSE-metoden, det är mest styrka och rörelseövningar... 
Mina barn skrattar åt mig när jag försöker mig på olika vridövningar för jag är jättestel...! Det tycks dock stämma med vad både sjukgymnasten och löpcoachen jag träffade sa; ska det sluta göra ont i höften måste jag öppna upp och få ett normalt utrymme för rörelse (range of motion är svåröversatt...). Kan varmt rekommendera POSE-TV på youtube (betalkanal, tror det är 29kr/mån) en tid om du vill testa. Det är hyfsat enkel engelska. https://www.youtube.com/results?search_query=POSE-TV

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för ditt fina inlägg. Jag ska läsa på lite om stretching hos både Maffetone och Dr R och POSE metoden.  Tack för länken, jag ska titta på det. Jag gillar att tänja lite (gillar yoga) så det här kan vara ett alternativ. Sedan är det bara att prioritera springningen, vilket inte alltid är det lättaste nu när mörkret kommer tillbaka.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har inte skrivit på över en månad men här kommer en kort uppdatering: har maffat ganska ofta i sommar, varvat med några " vanliga" löppass. Nu har jag börjat cykla till jobbet igen och känner mig stark. Har ingen pulsklocka när jag cyklar men tror inte att jag överskrider MAF-gränsen för ansträngningsnivån känns inte så hög. Har försökt att inkludera enstaka styrketräningspass, eftersom alla påstår att det är viktigt, men jag tycker att det är så tråkigt. Funderar på att inleda ytterligare en basträningsperiod med enbart aerob träning - så slipper jag ha dåligt samvete för att jag inte styrketränar! ?

• Gilla 3
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, EmiliaK sade:

Har försökt att inkludera enstaka styrketräningspass, eftersom alla påstår att det är viktigt, men jag tycker att det är så tråkigt. Funderar på att inleda ytterligare en basträningsperiod med enbart aerob träning - så slipper jag ha dåligt samvete för att jag inte styrketränar! ?

:D Ja, visst är styrka tråkigt!! Men vilken bra anledning till en ny basperiod! :D Fast... min ömma höft har ömmat mindre sen jag börjat med sjukgymnastens övningar så det kan ju vara bra, ändå... Jag kör dem fortfarande vid skrivbordet när de andra gått på lunch. Inspirerades av Colting som hade nån utmaning att verkligen göra vad-det-nu-var-han-skulle-göra, varje dag. Utmanade mig själv med att göra styrkeövningarna varje dag på jobbet. Till helgen har jag för avsikt att prova 2,1mil igen för första gången på hela sommaren med MAF-puls om det går.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
36 minuter sedan, MariaF sade:

:D Ja, visst är styrka tråkigt!! Men vilken bra anledning till en ny basperiod! :D Fast... min ömma höft har ömmat mindre sen jag börjat med sjukgymnastens övningar så det kan ju vara bra, ändå... Jag kör dem fortfarande vid skrivbordet när de andra gått på lunch. Inspirerades av Colting som hade nån utmaning att verkligen göra vad-det-nu-var-han-skulle-göra, varje dag. Utmanade mig själv med att göra styrkeövningarna varje dag på jobbet. Till helgen har jag för avsikt att prova 2,1mil igen för första gången på hela sommaren med MAF-puls om det går.

Styrketräning är iallafall något mindre tråkigt och går som regel fortare än Maffe!:D

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 timmar sedan, Zepp sade:

Styrketräning är iallafall något mindre tråkigt och går som regel fortare än Maffe!:D

Styrketräning är pisstråkigt och 30min av det känns längre än 2tim MAF...! :huh: Diskuterade med en tjej på jobbet som tränar mycket styrka och vi kom fram till att vi tyckte väl ungefär samma sak om våra träningsformer men tvärtom... :D Som vanligt gäller det att hitta sin grej, det som passar en själv. 

• Gilla 6
  • Ledsen 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 timmar sedan, MariaF sade:

Som vanligt gäller det att hitta sin grej, det som passar en själv. 

Ja, absolut! Själv tränar jag mest för må bra-hormonernas skull och jag känner inte samma effekt efter ett styrketräningspass som efter att ha sprungit. 

Senaste två dagarna har jag sammanlagt cyklat 6,4 mil men jag gav mig ändå ut på ett två timmars joggingpass i morse. För mig är det endast möjligt med lågpuls och det kändes bra medan jag sprang, men efteråt däckade jag i soffan och nu känns benen möra. Inte så konstigt kanske... ?

En sak som jag stör mig på är att pulsklockan och löparappen jag använder på mobilen visar helt olika fart och distans och jag har ingen aning om vilken jag borde lita på. Pulsklockan är av gammal modell med fotsensor, så jag antar att den beräknar efter antalet steg jag tar. Jag har ju ändå lagt in mina längd- och viktmått så den borde inte överskatta min steglängd så mycket. Enligt den springer jag i genomsnitt ca 7 min/km- fart ( beroende på vind m.m.) medan appen (som går på gps)påstår att jag lunkar fram i 8:30-8:45-fart. Stor skillnad alltså! Jag antar att jag skulle kunna jämföra på en bana där 1 km är korrekt utmärkt, men eftersom jag inte har någon sådan i närheten tänkte jag höra vad ni tror. Vilken ska jag lita på?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En s k fotpod behöver kaiibreras så jag hade litat mer på telefonen men om du vet hur du sprungit kan du gå in på någon nätkarta och mäta för att se. t ex google maps.

De flesta bra GPSer mäter någon procent fel och lite olika mycket fel beroende på terräng mm.

k

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den här tråden var ju ingen rolig läsning när man äntligen i några månader lyckats komma tillbaka till joggingen.. Så jag har gjort fel? Jag skulle fokuserat på att enbart promenera i 1-2 år först? Nu har jag alltså ingen bra fettförbränning eftersom jag inte följt MAF?? 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On ‎2017‎-‎08‎-‎25 at 17:42, jesper sade:

En s k fotpod behöver kaiibreras så jag hade litat mer på telefonen men om du vet hur du sprungit kan du gå in på någon nätkarta och mäta för att se. t ex google maps.

De flesta bra GPSer mäter någon procent fel och lite olika mycket fel beroende på terräng mm.

k

Jag vet inte hur mycket jag litar på GPS-mätningar. Vi brukar ta en lunchpromenad (ca 3 km). Min kollega (Samsung) har alltid gått ett par hundra meter längre än jag (Ifåne). Vi brukar skoja om att hon tar yttervarvet...men I det fallet handlar det nog om hur ofta appen, eller om det är telefonen, kollar. Tror vi.

Så att hitta en känd sträcka att kolla apparaterna mot verkar vettigt.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 timmar sedan, MrKarisma sade:

Den här tråden var ju ingen rolig läsning när man äntligen i några månader lyckats komma tillbaka till joggingen.. Så jag har gjort fel? Jag skulle fokuserat på att enbart promenera i 1-2 år först? Nu har jag alltså ingen bra fettförbränning eftersom jag inte följt MAF?? 

Det behöver inte alls vara sant...  dels är det andra faktorer som också spelar in och sedan om du inte mätt pulsen har du kanske visst då maffat :)

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
14 timmar sedan, MrKarisma sade:

Nä, nu är det kört! Du har gått på glukos och kommer aldrig kunna springa längre än 3km! :D
Skämt åtsido, som jesper är inne på så är träningen oftast blandad. Beroende på hur din kropps förmåga är att transportera syre till musklerna så är din aeroba funktion olika bra. Min syster orkar springa hur långt som helst, en 3-milsrunda förra helgen tror jag hon sa, och hon har aldrig MAF-tränat. Hon har iofs aldrig varit tjock heller så hon har nog en medfödd förmåga att transportera syre och därmed kunna använda fett som bränsle. Vi andra får försöka lära kroppen det. 
Förra sommaren (2016) sprang jag bara. Inga pulsklockor, ingen teknikträning eller styrka, bara ut och springa. Då tipsade jesper mig om MAF och jag lade om till det 10 okt, dagen efter PB på milen (52:53) under ett seedinglopp. Jag, det har blivit en försämring vad tiderna beträffar men jag är så ruskigt stark så för mig har det varit värt det. Du kanske väljer ett annat upplägg om du vill prova? Maffetone brukar rekommendera en basträningsperiod med uteslutande MAF men nu när du är på väg kanske du kör långpass på MAF och intervall/backträning på annat sätt? Maffetones kompis Ivan Rodriges-Riviera säger 80% MAF, 20% anaerobt. Kanske vara nåt att gå på? Även om även kompis Ivan rekommenderar uteslutande MAF för uppbyggnad så är du förhoppningsvis en bit på vägen.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg