MariaF

MAF-tråd

Recommended Posts

20 timmar sedan, MrKarisma sade:

Den här tråden var ju ingen rolig läsning när man äntligen i några månader lyckats komma tillbaka till joggingen.. Så jag har gjort fel? Jag skulle fokuserat på att enbart promenera i 1-2 år först? Nu har jag alltså ingen bra fettförbränning eftersom jag inte följt MAF?? 

Då har du i så fall lyckats hoppa över mina sk inlägg?

I princip är all rörelse/fysk ansträngning positiv.. inom rimliga ramar!

Och förmodligen så är det som så att alla som startar på en dålig utgångspunkt.. dvs för mycket vikt/för lite muskler/kondition.. lär ha en himla dålig aerob förmåga/dålig fettoxidationsförmåga!

Hur som helst.. oavsett hur man väljer att starta röra på sig så leder det mest troligt på lång sikt till att man hamnar på Maffepuls.. med eller utan pulsmätare!

Iallafall på lång sikt.. och det är väl där skon skaver.. finns lixom litta olika upplägg för att uppnå det där med lång sikt och sen bibehålla det?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tog en promenad med sonen och hunden nu i eftermiddag. Tog på pulsklockan för att se hur pulsen stiger i branta backen alldeles nära hemma. Gick 3,6km på knappt 50min. Man får inte ha bråttom när sonen är med, så att säga. Enligt pulsklockan behöver jag 34tim återhämtningstid innan jag är redo för nästa "tuffa pass"..?!  Jag måste ha tappat maaaaaassor när jag inte kunnat springa så mycket med den ömma höften..! :blink:

• Gilla 5
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kompis Ivan skriver på sin hemsida Running in systems om varför det känns som att det är svårare att cykla på MAF-puls än springa. https://runninginsystems.com/2017/09/06/why-does-cycling-feel-harder-than-running-at-the-same-heart-rate/
Det var en rätt svåröversatt text men kontentan som jag förstår är att kroppens faktiska (mätbara) ansträngning inte behöver vara samma sak som att det känns tyngre. Och inte heller betyder det per automatik att bara för att det känns tungt så ligger man på anaerob förbränning. 
Vi diskuterade detta tidigare i tråden, huruvida man ska ha samma MAF-puls oavset vilken sport man utövar. Jag tror det är varför man ska det Ivan försöker förtydliga här men hans sätt att uttrycka sig tycker jag är svårare än Maffetones och jag får nog läsa texten igen när barnen sover. 

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2017-08-25 at 17:42, jesper sade:

En s k fotpod behöver kaiibreras så jag hade litat mer på telefonen men om du vet hur du sprungit kan du gå in på någon nätkarta och mäta för att se. t ex google maps.

De flesta bra GPSer mäter någon procent fel och lite olika mycket fel beroende på terräng mm.m

k

Nu har jag jämfört med att mäta på en karta (som jag inte heller litar helt på) och enligt den blev sträckan någonstans mittemellan pulsklocka och gps. Gps:en litar jag i alla fall inte på, för häromdagen visade den att jag hade 5:30-fart redan under uppvärmingen efter en sträcka som jag vet inte är 1 km.

On 2017-08-31 at 07:40, Effie sade:

Jag vet inte hur mycket jag litar på GPS

Så att hitta en känd sträcka att kolla apparaterna mot verkar vettigt.

Fördelen när man maffar är ju att farten eller sträckan inte spelar så stor roll - det är tiden ute som räknas. ? Men det hade varit intressant att veta,  så får se om jag kan hitta en känd sträcka att jämföra med. 

23 timmar sedan, MariaF sade:

Kompis Ivan skriver på sin hemsida Running in systems om varför det känns som att det är svårare att cykla på MAF-puls än springa. https://runninginsystems.com/2017/09/06/why-does-cycling-feel-harder-than-running-at-the-same-heart-rate/
Det var en rätt svåröversatt text men kontentan som jag förstår är att kroppens faktiska (mätbara) ansträngning inte behöver vara samma sak som att det känns tyngre. Och inte heller betyder det per automatik att bara för att det känns tungt så ligger man på anaerob förbränning. 
Vi diskuterade detta tidigare i tråden, huruvida man ska ha samma MAF-puls oavset vilken sport man utövar. Jag tror det är varför man ska det Ivan försöker förtydliga här men hans sätt att uttrycka sig tycker jag är svårare än Maffetones och jag får nog läsa texten igen när barnen sover. 

Mycket intressant text! Nu förstår jag varför det känns mer ansträngande att maffa på cykeln!

Bra sida för övrigt om man känner för att nörda ner sig ytterligare, fanns fler intressanta artiklar! ??

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, EmiliaK sade:

Bra sida för övrigt om man känner för att nörda ner sig ytterligare, fanns fler intressanta artiklar! ??

Javisst har han intressanta inlägg?! Han ska visst göra en fortsättning på detta att hur det känns inte nödvändigtvis korresponderar med den ansträngning man har.

Hittade ett annat intressant inlägg från en "gammal maffare", Mark Sisson: http://www.marksdailyapple.com/9-factors-that-influence-testosterone-levels/?awt_l=9zjkL&awt_m=Iq8zmk2NqhWvYa&utm_source=mda_newsletter&utm_campaign=mda_newsletter_090617&utm_medium=button1

Han skriver om testosteron och vad som påverkar nivåerna. Inte direkt MAF men ändå intressant för en annan som är på väg in i klimakteriet vilket jag är övertygad om ställer till det med pulsen för mig. Han tar upp stress, D-vitaminnivåer, köttmängd mm men också långdistans. Hos män som sprungit ultramaror (distanser längre än ett vanligt maratons ca 42km) har man mätt upp påtagligt låga testosteronnivåer och att detta höll i sig även ett dygn senare. Återhämtning är superviktig!
Han menar att om man har dåligt med energi, låg sexlust, utvecklar bröst (män), ökat midjemått, infertilitet, erektionsproblem, benskörhet, depression eller minskad muskelmassa så kan det vara värdefullt att kolla sina hormonnivåer med ett s.k. DUTCH-test (jag fick reklam om detta häromdagen av female balance shop).

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Också intressant! Även om jag inte tänker så mycket på testosteronet själv är det ju kloka råd herr Sisson presenterar. ?

Jag var ledig idag så imorse när barnen gått till skolan tänkte jag ge mig ut på en Maf-runda, men jag kunde inte hitta bröstbältet till pulsklockan. Efter att ha letat en lång stund mindes jag att dottern sagt något om att hon behövde ett skärp till sina byxor - hon hade alltså tagit mitt bröstbälte! ? Hursomhelst gav jag mig ut i alla fall, men för att inte överskrida Maf-gränsen höll jag extra låg fart ( enligt gps-appen en minut långsammare per km). Tror att jag höll mig inom den aeroba zonen, men helt säker kan jag såklart inte vara. Och trots att jag inte hade någon pulsklocka på mig kollade jag vänsterarmen stup i kvarten som en ren reflex... ?

• Gilla 2
  • Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

MAF-runda idag. Undrar återigen när jag kom till stadiet att 10km är "bara"...? :blink::D Kom på mig själv flera gånger med att tänka att om jag fortsätter den vägen så blir det några kilometer till... Nåväl, hade magsjuka i veckan som gick så det kändes som en lagom runda efter det och brist-på-tid-inte-tränat. Prestationsförhållandet på pulsklockan visade +7 och det gick riktigt bra att maffa idag. Har märkt att pulssvängningarna under löprundan  och det värdet hänger ihop även om jag ännu inte haft tid att fördjupa mig i hur.
Det blev ingen Sthm halvmara igår pga stress (den som gjort att jag inte tränat så mycket). Nu har jag dock anmält mig till det mycket lokala lilla 10km-loppet i grannbyn (bor kanske 1300pers där) så nu har jag börjat intressera mig för fart. Tanken är att lägga upp det så att jag maffar långturer eller några dagar i veckan och kör POSE träningsprogram för ökad hastighet 3ggr/v (enligt deras plan). Dock lite sur för att deras youtube-kanal inte funkar och när jag mailade och frågade svarade de att de haft en del problem med den och att de flyttat alla videos till en ny plattform. Skillnaden, förutom att det funkar, är att på youtube kostade det 29kr/mån, på den nya plattformen 120kr/mån... :angry:

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade en mycket märklig joggingrunda idag. Jag har, som jag skrivit tidigare, insett att det inte är nån större idé att maffa på vardagarna eftersom min puls drar iväg och beter sig lite hur som helst när jag jobbat. Så, idag värmde jag upp första kvarten som vanligt och sen sprang jag bara, samma 10km som i förrgår. Jag sprang i vissa uppförsbackar och gick i andra. Runt 5km har jag en lite brantare backe som jag sprang i, puls 175. Jag gick lite för att få ner pulsen, mest för mjölksyrans skull. Senare, efter ca 8km dunkade hjärtat rejält och jag kände mig jättetrött. En snabb blick på pulsklockan; 2 slag under min MAF-puls?! Men hur gick det till? Samma i sista backen; en brant, lite längre nedförsbacke följt av en rejäl men inte riktigt lika brant uppförsbacke. Jag sprang ner och sen upp till toppen på uppförsbacken. -4 från MAF-puls..? Hjärtat bultade massor och jag var rejält trött där i slutet av rundan ändå visade pulsklockan bara 17 timmars återhämtningstid till skillnad från när jag häromsistens bara promenerat och jag fick hur många timmar som helst i rekommenderad återhämtning. Jaja, jag fortsätter skylla på klimakteriet. Det kan det gott ha! :P

• Gilla 5
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tittade på Dr Mark Cuccuzzella på Kostdoktorns videosida nu ikväll, Spring och ät för livet. Han pratar en del om vad andra kommit fram till och nämner Volek, Phinney, Noakes, Maffetone m fl. Han har också en webadress till en sida han tycks vara involverad i, http://naturalrunningcenter.com. Tror jag har en anledning att sitta framför datorn i morgon kväll också. ^_^

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2017-09-13 at 22:02, MariaF sade:

Tittade på Dr Mark Cuccuzzella på Kostdoktorns videosida nu ikväll, Spring och ät för livet. Han pratar en del om vad andra kommit fram till och nämner Volek, Phinney, Noakes, Maffetone m fl. Han har också en webadress till en sida han tycks vara involverad i, http://naturalrunningcenter.com. Tror jag har en anledning att sitta framför datorn i morgon kväll också. ^_^

Tack för tipset! Har läst litegrann och det verkar vara en bra sida! 

För min del går det jättebra med maffandet. Vi har en stegräknartävling på jobbet så nu är jag extra motiverad att ge mig ut så ofta jag bara kan. Jag har ju slutat med MAF-testen, men jag tycker mig ana en liten tendens åt snabbare km-tider på samma puls. Imorse fick jag nästan "ta i" för att hålla MAF-pulsen. ?

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mina senaste MAF-rundor har inte gått så bra. Anar att stress är boven. Eller kanske After Stress, om något sådant begrepp finns. När en lugn promenad ger en puls 7 bpm högre än önskvärd MAF-puls så beror det ju på något. Har nu börjat snegla på stärkande medel (typ rosenrot, cbd-olja eller nåt sådant) för att hitta balans och glädje i tillvaron igen. Han har så rätt, den gode Maffetone; Stress orsakade av livshändelser går ut över hälsan och välmåendet. Och träningen. Kroppen gör verkligen ingen skillnad på varifrån stressen kommer.

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, MariaF sade:

Mina senaste MAF-rundor har inte gått så bra. Anar att stress är boven. Eller kanske After Stress, om något sådant begrepp finns. När en lugn promenad ger en puls 7 bpm högre än önskvärd MAF-puls så beror det ju på något. Har nu börjat snegla på stärkande medel (typ rosenrot, cbd-olja eller nåt sådant) för att hitta balans och glädje i tillvaron igen. Han har så rätt, den gode Maffetone; Stress orsakade av livshändelser går ut över hälsan och välmåendet. Och träningen. Kroppen gör verkligen ingen skillnad på varifrån stressen kommer.

CBD-olja kan vara riktigt bra, men dyrt :o

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
36 minuter sedan, Syster sade:

CBD-olja kan vara riktigt bra, men dyrt :o

Jo, priset har jag noterat... Fast jag resonerar som så att tillskott tar man i en akutare fas, sen får man justera annat (som tillvaron, maten osv) under tiden. Jag gillar Anna Halléns inställning när hon säger att mer inte nödvändigtvis är bättre utan det handlar om balansen. Maffetones koncept "hela människan" känns extra tilltalande och rätt i perioder som denna. Det blir så otroligt påtagligt hur kropp och själ sitter ihop när träningen påverkas så mycket av hjärnspökena. ^_^

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vet ju inte så mycket om ditt liv i övrigt mer än att du nyss bytt jobb och det är en av de stressigaste sakerna man kan göra...  Har man dessutom några saker till förstår jag att pulsen spökar. Men du är en klok kvinna så du kommer förbi detta också.  Träningen i sig bör ju hjälpa till att minska den totala stressen så länge "livets schema" inte är så hårt att man blir stressad av att hinna träna också...  

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, jesper sade:

Jag vet ju inte så mycket om ditt liv i övrigt mer än att du nyss bytt jobb och det är en av de stressigaste sakerna man kan göra...  

Nja... jag har inte bytt än... Jag är arbetsbefriad under uppsägningstiden sedan denna vecka. Jag hann liksom bli uppsagd innan papprena från nya jobbet kommit... :blink: Och väldigt mycket som lett till att jag alls sökte nytt fick sin förklaring. Och så har sonen opererats på det. Omtumlande värre... Så jo, pulsen skuttar runt som den vill. Så jag tänkte att jag kan behöva stärka kropp och själ lite; MAF-träning funkar som sagt dåligt men lugna joggingpass i kombination med långa skogspromenader och så nåt tillfälligt preparat på det... Jag får återigen anledning att älska Maffetones idéer - återhämtning är superviktigt! Man ska bara klura ut hur... :wacko:Och jag vill ju att det ska vara effektivt, så klart! Typ aktivt vila sig i form, liksom. :D

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Typ aktivt vila sig i form, liksom."

Det är det bara du som kan. Du är värd all världens kramar. Lycka till!

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

@EmiliaK, @Zpider @PiaB Cykla med MAF (Visst är det ni som cyklar en hel del?);
Upplever ni att pulsen är mer stabil på cykel? Eller att det känns mer/mindre jobbigt? Ovan pratade vi om Ivan Rodriges-Rivieras inlägg om detta med att känslan/upplevelsen kan vara annorlunda än den mätbara effekten av träningen. Min puls är extra hoppig nu pga stress och i vinter vill jag dessutom testa 5-htp (kosttillskott för att höja serotoninhalten) som tidigare gett mig känsla av hjärtklappning även om jag inte mätt pulsen då eftersom jag inte vill bära pulsbandet dygnet runt. Utöver detta har jag läst ett inlägg av samma Ivan om nån som, liksom jag, försökt kombinera POSE och MAF och fått ändra sin löpstil för att det ska funka med MAF vilket resulterat i plantar facsiitis. https://runninginsystems.com/2016/03/11/strategizing-stress-part-1/ 

Så, nu funderar jag på att börja cykla... :ph34r: MAF på cykel, POSE när jag springer. Det finns nån grunka i garaget man kan använda sin egen cykel på som då funkar som motionscykel. Tänker att jag på det viset kan upprätthålla 80% MAF, 20% anaerobt. Vad tror ni om det?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hade du inte ett sån där klocka med pulstagning i armbandet? :)

41 minuter sedan, MariaF sade:

även om jag inte mätt pulsen då eftersom jag inte vill bära pulsbandet dygnet runt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
40 minuter sedan, Peter B sade:

hade du inte ett sån där klocka med pulstagning i armbandet? :)

Jo, men jag vill inte ha den heller dygnet runt. Bara fastnar i saker jag grejar med. Och piper om att jag ska röra på mig och... Ok, ursäkter. Egentligen är det nog mest en ovilja att låta "storebror" se allt... Lite samma känsla som att betala med bensinkort där bolaget ser precis hur jag rör mig eller handla på ICA som vet precis vad jag köper (fast jag får inte reklam för ekologiskt för det...). Kanske är fånigt för jag är ju inte så hemlig generellt. :rolleyes:

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hemlig agent, låt inte ICA se att du köper Ekologiskt, då kanske de höjer priserna.

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2017-10-03 at 20:06, MariaF sade:

Nja... jag har inte bytt än... Jag är arbetsbefriad under uppsägningstiden sedan denna vecka. Jag hann liksom bli uppsagd innan papprena från nya jobbet kommit... :blink: Och väldigt mycket som lett till att jag alls sökte nytt fick sin förklaring. Och så har sonen opererats på det. Omtumlande värre... Så jo, pulsen skuttar runt som den vill. Så jag tänkte att jag kan behöva stärka kropp och själ lite; MAF-träning funkar som sagt dåligt men lugna joggingpass i kombination med långa skogspromenader och så nåt tillfälligt preparat på det... Jag får återigen anledning att älska Maffetones idéer - återhämtning är superviktigt! Man ska bara klura ut hur... :wacko:Och jag vill ju att det ska vara effektivt, så klart! Typ aktivt vila sig i form, liksom. :D

Thats what life do too us!:blink:

Dvs.. nu kommer mer filosoferande, livet går inte alltid vår väg och i de korta stunder de gör det så skapar de nya situationer som senare kan leda till nya stressituationer!

Dvs vi går från att vara barn och beroende utav våra föräldrars omsorg och råd om hur vi skall gestalta vårt liv.. i bästa fall är de goda föredömen!

Så småningom blir vi mer självständiga och formar mer av vårt liv enligt eget huvud.

Vill det sig då väl så finner vi en försörjning och bildar familj.. och då är vi helt plötsligt de som skall dels vara underbara partners, uppskattade anställda och föredömen får vår avkomma.. bara det är ju hur stressigt som helst.:unsure:

Nämenaltså.. livet är en enda stress, som regel så är vi kompatibla med detta.

Och på allt detta så skall vi helst följa olika ideal.. vara smala, friska och attraktiva!

För inte allt för länge sedan så ville man blir vuxen så fort som möjligt.. numera vill man helst vara tonåring så länge som möjligt.

Dels så handlar det om hur samhället man lever i utvecklas, dels i ekonomin, dels i hur sociala strukturer/normer utvecklas på grund av detta!

Iallafall.. utan att nämna specefika länder/regioner så vore det nog en lisa för vissa att slippa giftas bort redan i tonåren, med någon kusin eller släkting av någon familj som resten av släkten är lierad med!

Oså har vi här i Sverige lyckats komma fram till/har råd med andra sociala strukturer, där samhället via skatter/annat, skapat ett annat skyddsnät som möjliggör att vi kan välja.

Vi är på så sätt inte längre beroende utav familjen/släkten/klanen är ett begrepp som inte ens längre existerar förutom i kungliga kretsar.. men det är även där mest en reminisens av fornstora dagar.

Menna.. detta ställer då bara nya krav på oss.. nya tider, nya krav.. allt är individuellt.

Förr så kunde man skylla på klasstillhörighet/familj och släkt.. numera är de avskaffade!

Utan du väljer allt själv.. förutom att bli en del av den kungliga familjen.. och även där gifter sig vanligt folk in.. på personliga och/eller socioekonomiska förutsättningar.. i dag tillåter vi tex att andra än medlemmar av den svenska kyrkan att gifta sig med kungligheter.. dock inte tronarvingar.. än så länge!

Aså.. vi går från ett stresstillstånd till ett annat!

Livet är ett stresstillstånd över huvudtaget.. även om de flesta gärna vill hålla kvar vid tillståndet när utifall man hade fullt fungerande föräldrar, som gav omvårdnad och kärlek.

Oavsett.. förr eller senare så blir man vuxen.. man blir lixom tvungen att välja själv.. oavsett man vill eller är förberedd för detta!

Och utifall man hade fullt fungerande föräldrar.. så blir dessa äldre, de kommer att dö.. och då står man där ensam.. med all stress!

Och är man vuxen och har barn.. dvs då har man förmodligen oxå en partner att ta hänsyn till!

Såå, till slut så handlar det lixom inte längre om ens eget väl och ve.. utan om andras.. då är man f*n rejält vuxen.. kanske mer vuxen än vad man tänkt sig och får ta ansvar för mer än vad man tänkt sig!

Iallafall, utifall man är lyckligt lottad och livet inte ställer till det allt för mycket så kan man på det ägna sig åt att uppfylla lite olika ideal typiska för vår nuvarande samhälleliga utveckling!

Aså.. vi skall nog vara himla lyckliga för att vi lever i Sverige under just denna tid.. och möjligheten att välja fritar lixom ingen från kravet att välja rätt.. göra allt rätt här i livet.

Problemet härvidlag är snarare att vi har hur många valmöjligheter som helst.. förutom föräldrar och om de är släkt med kungafamiljen!

Såå.. man väljer utbildning, arbetsgivare, karriär, partner, pensionsförsäkringsbolag, apetek, läkare, dagis och skola till barnen, bostad, bil, umgänge och har därmed lixom svårt att få tid med att ägna sig åt sig själv!

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

@Zepp Jag älskar dina filosofiska reflektioner. :wub:Det är rätt spännande hur ens reflektioner också kan påverka ens hälsa. Just att överhuvudtaget reflektera kan i sig göra en friskare, tror jag.
För mig är allt vi gör ett val - även att vara passiv är ett val. Att vara ett offer är ett val. Nu menar jag inte att man väljer att bli rånad eller så men just hur man tar det, det är ett val. Jag har valt att sätta barn till livet, att jobba med det jag gör, bo som jag bor osv och då får jag förstås ta hand om konsekvenserna när det händer saker jag inte kan påverka. Just nu påverkar det mitt välmående, jag gungar fram och tillbaka likt en bebisleksaksclown som är rund i botten, men erfarenheten säger mig att även denna gång kommer clownen att stanna i upprätt läge. Tills dess gör jag vad jag kan för att räta upp mig snabbast möjligt. Jag undviker destruktiva människor, äter stärkande mat, begränsar mitt älskade te med grädde och så försöker jag hitta alternativa sätt att få till den träning jag mår bra av, äter tillskott som jag inbillar mig stärker en period och slösurfar och läser om alla möjliga roliga ämnen däremellan. 

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bara för det så får du nu ytterligare en filosofisk utläggning.. mest för att det är Lördag eftermiddag.. och den handlar då om slutledningsförmåga.. och vad denna förmåga är beroende utav.

Iallafall, bortsett från våra rent fysiska och mentala förmåga och våra föräldrars uppfostran/goda föredömme.. så baserar vi det mesta tankegods på sk Axiom!

Axiom kan översättas till självklarheter.. dvs allt som finns i vårt huvud och som kan betraktas som självklart.

Tex att jorden är rund eller platt, gud finns eller ej.. dvs de finns där inne oavsett om det finns grund för det eller ej, de är så självklara att man är i princip bara dum i huvudet om man ifrågasätter dem.

Iallafall så fanns det tider där man brände folk på bål om de hävdade att jorden var rund!

Galileo Galilei slapp att brännas tack vare mäktiga beskyddare!

https://sv.wikipedia.org/wiki/Galileo_Galilei

Hur som helst.. åter till våra dagar.. och jag inleder med ett gammalt ordspråk!

"Livet är en strid. Striden är en kamp. Kampen är en häst. Hästen är en dragare. Dragaren är ett stadsbud. Stadsbudet är en sakförare. Sakföraren är en advokat. Advokaten är en knöl. Knölen är en potatis. Alltså är livet en potatis."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Felslut

Jisses altså.. gammalt ordstäv kräver flera förklaringar, en kamp (kämpe) är ett gammalt ord för en häst, statsbud drog runt rikare folks bagage på kärror, sakförare är en gammal benämning för advokater eller liknande, jordknölar betecknar olika rotfrukter!

Iallafall.. livet är en potatis kan i dag oxå översättas till RS, potato starch!

Såå oavsett historiska språkliga kunskaper.. vilket det per se inte är något fel på så bör man hur som helst dels förstå hur de olika Axiomen uppkommit, dels i uppfostran, i skolan och senare i livet via media.. eller för den delen Internet!

https://sv.wikipedia.org/wiki/Axiom

Såå.. RS är bra.. lixom andra matvaror som "naturligt" innehåller andra typer av fibrer.. kanske inte så mycket på grund av deras innehåll av RS och fibrer utan mer för att det är sådan föda våra kroppar är anpassade för?

Och felslutet är då att man skulle kunna bota sk välfärdssjukdommar genom att dricka potato starch uppslammat i vatten.. när man i stället skulle ha ätit sk naturlig mat, där sådant ingår.. men som är jävligt sällsynta i våra affärer.

Och då betraktar jag det senare felslutet som ett negativt val, dvs att vi inte aktivt väljer att äta riktig mat för att det är krångligt och sällsynt i affären.. vi har inte tid, råd eller lust!

Och så känns det som att jag här bör lägga in något om Maffeträning?:blush:

No pun intended, utan tvärt om.. Maffetone har fattat det hela.. anpassat upplägget till vår nuvarande situation.. men det är fortfarande ett val vi gör när vi inte längre lever det liv som vi är anpassade för genetiskt.

Och vem f*n har tid med sådant.. hugga ved, bära vatten, jaga och samla i skogen, kriga och annat!

Vi kanske skall vara glada för att vi slipper en hel del av detta sk naturliga tillstånd.. men det ställer oxå till problem för oss.. utifall vi inte gör rätt val?

Och nu hoppar jag rätt snabbt framåt.. iallafall om man lät barn bestämma.. (inte alla) så skulle vi leva utav godis, glass, läsk, bullar, kakor och tårta.. eventuellt bo på Mc Donals/BK!:P

Av någon underlig anledning så gör inte alla vuxna de valen.. även om allt för många verkar följa den tendensen.. det senare verkar hur som helst vara det mest udda.. dock tyvär inte allt för ovanligt!

Summa summarum.. livet är en stress/kamp, (kamp=häst om man så vill) man blir tvungen att välja, det skapar mer stress, att inte välja är oxå ett val, likt förbannat så är vårt arv våra gener.. och de kräver speciella hänsyn.

Och när jag ändå är i farten.. en riktig man/karl defineras utifrån hans förmåga att strida på och kunna hantera hästar sedan tusen år .. bara det ställer ju till ännumera iomed att ingen knappast klarar det längre och de som är bäst på att hantera hästar är väl i dag främst unga flickor.. bara som en parantes på hur det är att i dag vara man!

Och varför kom jag in på detta, jo jag växte upp på landet och körde häst redan vid 7 års ålder!:D

Och då till stora delar beroende på att jag betraktades vara för ung för att köra traktor!:huh:

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg