Jamtlandstjej Posted December 12, 2022 Share Posted December 12, 2022 On 2022-12-10 at 09:58, MariaF sade: Nu har jag avslutat min 100 dagar långa RS (att uttalas som man vill ). Jag hade kunnat fortsätta, jag fick absolut till minst ett par kilometer/dag men märker (liksom vid tidigare försök) att jag då får en ursäkt att hoppa över annan, viktig men tråkig, träning, typ styrka. Igår körde jag alltså MAF en stund på lilla spinningcykeln (som aldrig spunnit i hela sitt liv), körde en del postural- och styrkeövningar samt löparövningar. Hoppas jag kan tvinga mig att cykla en stund varje dag så rumpan vänjer sig igen, det är mycket lättare att justera motståndet mot pulsen på cykeln än på löpbandet. Bra kämpat att klara av det i 100 dagar! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted December 14, 2022 Share Posted December 14, 2022 RS uttalar jag Resistent Stärkelse, och det har jag svårt att få in i den här tråden. Jag skyller då på mitt akronymfilter i öronen. Jag googlade på uttal av streak; kan ju vara bra att kunna. Strik. Så dina barns tolkning får stavas annorlunda. Så då återstår frågan om stavningen av första leden. Runstrik? Rannstrik? Löpstrik? Träningsstrik? Jag ska nog dra iväg till min kôva och satsa på en skrivstrik. Och möjligen gåstrik, om vädret känns ok. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted December 14, 2022 Author Share Posted December 14, 2022 Strik? Det måste jag berätta för mina amerikanska vänner för det känner de uppenbart inte till! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted December 14, 2022 Share Posted December 14, 2022 1 timme sedan, MariaF sade: Strik? Det måste jag berätta för mina amerikanska vänner för det känner de uppenbart inte till! Jag googlade. Hittade en sajt med uttal. En britt, två amerikaner och en dam från down under. De var rörande överens. Fast det kanske är ett annat ord. Engelskt uttal kan man ju aldrig lita på. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted December 14, 2022 Author Share Posted December 14, 2022 2 timmar sedan, Effie sade: Engelskt uttal kan man ju aldrig lita på Det kanske är dialekter... Spännande i alla fall att leka med ord! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted December 15, 2022 Author Share Posted December 15, 2022 Äntligen funkar min löparklocka igen! Alltså, träning har ju inte hänt om man inte loggat med den! Klockan fyllde 6år nu och detta var andra gången den behövde fabriksåterställas. Jag fick nya rekord varenda dag, oavsett hur jag sprungit. Sen fick jag problem att parkoppla den mot mobilen men till sist så... Firade med ett träningspass på cykeln och lite rörlighetsövningar. Bara för att inse efter jag väl börjat, att jag missat "puls" som en del av urtavlan för träningscykel... Svårt att maffa då! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted December 27, 2022 Author Share Posted December 27, 2022 Nu har jag till slut beslutat mig för att fortsätta med löpcoachingen hela nästa år. Det är rackarns dyrt (som allt annat sånt), men nu har företaget bestämt sig för 5000kr i friskvårdsbidrag som jag skrev ovan så istället för att fjutta med lite här och lite där, som ändå blir lika dyrt, så all in! Det ingår en löpcoachning på plats men då tillkommer resan till Dallas och uppehället så det är väl inte så sannolikt, kanske... De senaste dagarna har jag inte alls känt för att träna men igår fick jag till en cykelstund på morgonen före frukost (MAF) och en promenad med lite jogginslag i dagsljus. Idag två promenader för att få ut tonåringarna som sitter med neddragna rullgardiner framför datorerna. Det jag grunnat på ett litet tag är detta med att vara "coachable", vad nu det heter på svenska. Jag har tragglat med min kropp sen jag var 14år (nästan 40år) på olika sätt. Jag träffade en sjukgymnast första gången då (liksom fick kortison i hälsenan), gick till kiropraktor i ett par år vid 16-18, hållningsträning i 20årsåldern... och sen gav jag nog upp. Så länge det inte gjorde ont så. Resten vet ni, postural träning efter att höftböjarn gick sönder osv men jag börjar se ett mönster. Jag vet ju allt redan så jag blir ju arg när denna nya coach, eller för all del de tidigare, kommer in och föreslår saker. Jag menar, jag betalade runt 10.000kr för posturalträningen (mer om jag tänker på uppföljande då och då-konsultationer), närmare 7000kr för 10mån till 10mil och nu ett antal tusen till (behöver jag nämna att jag sällan köper kläder...), så jag borde kanske lyssna på dem...? När jag hade min mer djupa period i livet jobbade jag mycket med att släppa känslan av att andra var ute efter mig. Kanske är det det som spökar här också? Att en coach (helt ologiskt) skulle vilja mig illa? Så när hon säger "Bend your knees, bend your knees" så kan det vara för att hon inte ser helt hur jag står under zoom-mötet snarare än att hon vill peka ut mig och förlöjliga mig inför andra? Hon säger ju samma sak till de andra utan att jag bryr mig, liksom... Hm... inte lätt att ta till sig coaching... Och kanske är det en komponent i det som brukar diskuteras så här i nyårslöftestider, att vi har en tendens att sabba för oss själva, som om vi vore rädda för målet? 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted December 27, 2022 Share Posted December 27, 2022 7 minuter sedan, MariaF sade: coachable Min tolkning av det du skriver är ungefär ”visserligen säger jag att jag vill ha hjälp till förbättringar … men försöker du antyda att jag inte är perfekt?” Så tolkar jag åtminstone min känsla, när jag försöker leva mig in i situationen. Samtidigt som jag absolut skulle sabotera möjligheten att lyckas. Våga ta plats. Våga vara bra. Våga känna sig värd. Det är farliga saker. Tror jag. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted December 27, 2022 Share Posted December 27, 2022 2 timmar sedan, MariaF sade: Nu har jag till slut beslutat mig för att fortsätta med löpcoachingen hela nästa år. Stort steg! Grattis. Tycker du har bra självreflektion så håller verkligen alla tummar att det går vägen denna gången. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted December 27, 2022 Author Share Posted December 27, 2022 2 timmar sedan, Effie sade: … men försöker du antyda att jag inte är perfekt? Jo men lite så... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted December 27, 2022 Author Share Posted December 27, 2022 15 minuter sedan, Cleppa sade: Stort steg! Grattis. Tycker du har bra självreflektion så håller verkligen alla tummar att det går vägen denna gången. Tack! Det är ju märkligt att jag bara kommer en bit på vägen? Jag har redan lovat mig själv att inte plåga mig med lopp (fast det är skitkul när jag väl vågat), jag vill bara vara i form att springa långt för att jag råkar vara ledig en tisdag när vädret är fint, typ. Men när jag gått sönder gör jag ingenting ett tag. Visst, jag kanske cyklat lite och så men inte alls i motsvarande mängd. Hoppas få lite ordning på mig själv nu. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted December 27, 2022 Share Posted December 27, 2022 Resa till Dallas låter trevligt! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted December 28, 2022 Share Posted December 28, 2022 Jag tror på dig! du fixar detta 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted December 28, 2022 Author Share Posted December 28, 2022 12 timmar sedan, Peter B sade: Resa till Dallas låter trevligt! Det skulle vara jättekul att åka på workshop! Det närmaste jag varit en POSE-workshop är när de själva hade en workshop i Phoenix 2018 och vi lämnade staden samma fredag som den helgen workshoppen skulle vara. Jag ville förlänga vistelsen men familjen ville till Las Vegas (vi hade varit där i 6 dagar och min man var sjuk hela tiden). Vi åker ju ofta till ungefär samma ställen/runda och där är min favorit Sonoraöknen (Phoenix) och min mans Las Vegas (Mojaveöknen är helt ok också men har en annan färg och växtlighet). Hur som helst, det är ont om dylika workshops i Sverige och i Dallas har jag aldrig varit så, ja, jättegärna! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Big Posted December 29, 2022 Share Posted December 29, 2022 Självreflexion är viktigt om man vill utvecklas. Tipsar om en pod nedan där Johan Hasselmark pratar om kultur och förväntningar i träningsvärlden. https://poddtoppen.se/podcast/795661307/maratonpodden/287-johan-hasselmark-carl-magnus-helin-calle-halfvarsson-ar-var-dromadept Sen kunde jag inte låta bli att länka till en bloggpost från Carl Norberg heller där han skriver om egenmakt https://carlnorberg.se/2016/04/17/ifragasattande-utveckling/ 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted January 18 Author Share Posted January 18 Nu har jag tragglat på med coachingen ett tag. Nu börjar en ny omgång på RunRX om nån är sugen på att lära sig springa med tekniken "lyft på fötterna, låt löpningen hända". Vet inte riktigt hur jag ska säga att det går; det är svårt med det de kallar unweighting. I synnerhet känner jag att jag inte klarar att göra det jag ska eftersom kroppen inte är där (än), dvs det stramar och stränar och tar emot och gör ont. Får jag bara ordning på det senaste stresspåslaget (de har dragit in redan beslutat extra stöd till sonen) så kommer jag snart på banan igen med alla övningar. Vill man testa konceptet unweighting kan man stå med fötterna höftbrett isär och böja lite i knäna. Lägg tyngdpunkten på framfotens trampdyna, dvs man ska kunna vicka på tårna och lyfta lite på hälarna. Hälarna ska alltså vara i backen men utan last. Sträck sedan upp armarna över huvudet och (med sänkta axlar) dra upp bröstkorgen (the ribcage) så att revbenen liksom delar sig. I det uppsträckta läget när benen är böjda, sänker man armarna till joggposition och tillåter fallet framåt. Det är egentligen utnyttjande av naturlagarna; fallet är ett resultat av lyftet (unweighting), ingen aktiv handling. Steglängden i sin tur blir då ett resultat av fallet, ingen aktiv handling. Löparens jobb är att lyfta på fötterna och hålla sig upplyft så ordnar gravitationen drivet framåt utifrån gradtalet i lutningen (hur mycket man orkar lyfta sig). 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted January 20 Share Posted January 20 Hade varit intressant att testa pose metoden. Men man hinner inte allt. Har ju också en löpcoach för tillfället men han tittar inte på teknik utan han ger mig "bara" passen jag ska springa och en gång i månaden gör vi olika tester... I går sprang jag 30 V02max intervaller och sista 6 intervallerna så nästan hatade jag honom ... 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted January 20 Author Share Posted January 20 Jo, jag har ju också haft träningsschema via coach (10mån till 10mil) men jag har saknat löptekniken. Hur man använder kroppen. Förhoppningsvis kommer tekniken göra att jag håller längre. Igår var jag dock ute med löparklubben och då gjorde höfterna ont ("bäckenplattan"). Om det var intensiteten av att springa med andra, asfalten eller längden (13km) är svårt att veta men det kom redan efter kanske 5km. Idag känns det bra. Testade med en sockiplast-runda på 4km idag. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted January 20 Share Posted January 20 Det är ett elände att bli gammal.... (förlåt) jag känner det själv så otroligt tydligt att man går sönder så mycket lättare och sedan tar det så mycket längre tid att bli hel igen. Men jag är imponerad av hur du kämpar på och jag är säker på att du kommer komma förbi och kunna springa smärtfritt så småningom... Håller alla tummar 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted January 23 Author Share Posted January 23 Podcasten MedicalRunning har många intressanta intervjuer, framförallt med långdistanslöpare men även en del annat runt hälsa. I senaste avsnittet är samtalet med Pa Sandberg som har ett lite annorlunda sätt att se på hälsa och rörelse. Har uppfattat att han är utbildad reflexolog (zonterapeut) men inte tyckte det hela svaret. Han konstaterar att hans klienter oftast har besvär som beror på många olika saker men komponenten Stress finns alltid med. Ska vi träna mer för att må bättre? Eller ska vi röra på oss mer? Eller mindre? Eller...? Hör vi vad kroppen säger? Vet de flesta av oss idag att kroppen talar till oss? Nyanser av smärta, pirr, kli... Poden finns på många ställen typ spotify men också här: 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted January 23 Share Posted January 23 ska lyssna. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted January 24 Share Posted January 24 On 2023-01-23 at 08:56, MariaF sade: Poden finns på många ställen Jag är ju så förtvivlat dålig på att lyssna, föredrar att läsa... Finns det i skrift någonstans?.. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted January 24 Author Share Posted January 24 44 minuter sedan, Jamtlandstjej sade: Finns det i skrift någonstans?. Såklart, annars hade ju inte jag följt honom! Samtalet i sig finns förstås inte nedskrivet men Pa har skrivit en bok (jag inte läst) som heter Handbok om fötter. Hemsidan: http://www.pasandberg.se Fejjan: https://www.facebook.com/fotrorelse (han har en personlig profil också) Insta: https://www.instagram.com/pa_fotrorelse/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted January 24 Share Posted January 24 21 minuter sedan, MariaF sade: Såklart, annars hade ju inte jag följt honom! Samtalet i sig finns förstås inte nedskrivet men Pa har skrivit en bok (jag inte läst) som heter Handbok om fötter. Hemsidan: http://www.pasandberg.se Fejjan: https://www.facebook.com/fotrorelse (han har en personlig profil också) Insta: https://www.instagram.com/pa_fotrorelse/ Tack! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts