MariaF

MAF-tråd

Recommended Posts

Men Maria, du är ju ingenjör, liksom även jag, och vi måste ju mäta och kanske t o m registrera i diagram ?

Jag tänkte i år klocka en 10km runda i slutet på varje månad för att (förhoppningsvis) se progressionen. Startade dagen före nyår helt löpotränad och släpade mig runt på tunga ben på 58:36. Låg på 43 min 2016 så 15 månaders tungt lyftande på gym blir man inte snabb av...

Mellan de månadsvisa diagnostiska 10km proven kommer jag jogga allt eftersom andan faller på. Har låg ambitionsnivå och inget sug efter blodsmakens intervaller

• Gilla 2
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan, Melker sade:

Men Maria, du är ju ingenjör, liksom även jag, och vi måste ju mäta och kanske t o m registrera i diagram ?

Jag ville bli läkare men självförtroendet i tonåren räckte inte till... Så jag är bara skolad, har inget riktigt ingenjörshjärta... Typ lite som de som blir ingenjörer för att göra chefskarriär, inte för att jobba med teknik... Fast med den skillnaden att jag ÄR operativ... Och jag mäter... fast inte tid! "Sverigeresan" jag nämnt tidigare är livsfarlig! :D

Min PB på milen är 52min. Det bästa jag mätt upp det sista är 1:02 tror jag. Men vad hjälper det när jag ska orka en mil till?

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aha, jag var också intresserad av att bli läkare men hade inte 5.0 i snittbetyg.

Jag hade dock på den tiden ett ingenjörsintresse av kroppen som en maskin. Dvs den maskinella rörelseapparatens funktion, skelett, leder, muskler och senor var det jag var intresserad av. Övriga läkargrejer som Streptokocker och piller var helt ointressant så det blev ”maskin” för mig.

• Gilla 4
  • Tack! 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idag blev det nästan 4km trevlig runda med sonen. Han gnällde en del innan vi gav oss iväg men jag berättade att han varit 1min snabbare per kilometer förra helgen när han var på bra humör än i onsdags när han gnällde hela vägen så idag blev det inget gnäll alls!  :D Det blev alltså en runda med hans MAF-puls som styrning och eftersom han pratar non-stop så gick det inte så fort.
Sen tittade min syster förbi och vi skulle sprungit ganska långt men jag hade helt missuppfattat längden på den rundan så det blev betydligt kortare men rejält tufft i form av terränglöpning. Man bestiger nåt berg, följer ljudet mot vägen genom kalhygget och det visade sig vara den söndagslugna motorvägen, inte lokalvägen, syrran hittade ett hål upp till låren... :D, och så upptäcker man att inte alla vattenpölar under snön frusit på och... Så länge jag håller kadensen (fotisättningstakten) uppe har jag inga känningar i fötterna men fuskar jag så gör det lite ont. En härligt solig dag!
Avslutade med flexibilitetsträning och nä, jag var inte flexibel idag heller..! En övning består i att vrida runt ena armen och lägga handen mot skulderbladet och sträcka andra armen över huvudet och haka ihop händerna. På ena sidan möts fingertopparna i alla fall men på den andra... är det nog 10cm kvar! Lite att jobba på med andra ord.  

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idag blev det inte heller MAF. Tänkte spara det till långrundan på söndag. Jag har gått och anmält mig till Trollhättan City Trail, ett lopp som går längs älvfåran och det är typ 1400 trappor som man ska springa upp och ner... Vet inte vad som for i mig men nu börjar jag inse att trots att det är först i augusti ihop med nåt rullskidlopp (kan det vara kul, tro?) så... trappor kräver träning. Så idag blev det backträning. Dock utan trappor. Det finns en fd direktörsvilla på en klipphylla ovanför backen. Det går en trappa upp till den... men det är väl på tomten förstås. Annars hade det varit en perfekt övningstrappa i all sin ojämnhet.

Har dragit ner lite på min egen träning till förmån för att kunna springa med sonen de dagar jag egentligen skulle tränat själv. Han vill verkligen inte, som jag berättat förut. Två pass med mig i veckan + ett pass jumpa i skolan tycker inte jag är mycket att gnälla över. I förrgår var det inte roligt i motvind och tvärregn men han ville hellre ut än stå på löpbandet så ut fick det bli. Tror faktiskt det var för att JAG inte kände för att ge mig ut i ovädret. Han ville inte att jag skulle "komma undan"... :D På vägen hemåt frågade jag om vi skulle ta den mindre branta backen även om den är aningen längre vilket han ville. 300m hemifrån kom 4km på pulsklockan (till skillnad från de 3,8km vi får andra vägen). Då spärrade han upp ögonen och frågade -"Tror du att jag kan klara 5km innan mars?" och mamma fylldes med hopp om att ro iland projektet. 2764.png

Sedan måste jag dela Jonas Coltings fantastiskt träffande beskrivning över vädret i Västsverige de senaste dagarna:
Har ni varit i västsverige under de senaste två dagarna så vet ni vilket RÖVVÄDER vi haft. Om ni inte varit här; tänk dystopiskt grått kvarskattsmörker med östtyskt stasislask i sidled och sibiriskt gulagarkipelagregn samt en enda TV-kanal som i svartvitt BARA visar Helgmålsbön och Ykköskanava för hörselskadade. Rövväder på den nivån.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Maffar ni nåt nu för tiden? Det gör jag... ibland. Idag t ex. :) Jag är för närvarande rätt uttråkad, har lite dåligt att göra på jobbet (väntar på grejor så det är ingen idé att dra igång annat) och det gör att när jag kommer hem vill jag bara trycka i mig än det ena, än det andra. Ölkorv, ost, ägg, solrosfrö, 85%:ig choklad, smör, grädde - inte så noga vad. Så idag blev det löpbandet för att bryta dessa dumheter. 5km MAF vilket, eftersom det är en arbetsdag, nästan bara innebär gå. När jag sedan behövde höja pulsen ökade jag lutningen istället. Passade på att se en trevlig dokumentär om Göta Kanal. Tänk vad lite många av oss kan om vår historia.
I norr snöar man in, här i söder har vi för det mesta fortsatt rövväder á la Colting. I förrgår däremot, tittade solen fram för ovanlighetens skull. Jag passade på att ta några timmar ledigt eftersom jag även då gick i väntans tider och tog med vovvan på joggingrunda. Då blev det dock ingen MAF, då hade jag inte hunnit tillbaka innan mörkrets inbrott. Jag har hittat en fantastiskt fin grusrunda på ca 15km (varav endast 2km asfalt) och det kryllar av älg, mård, rådjur och vildsvin. De där sista vill jag INTE möta!! Det jag noterar när jag springer/lufsar är att jag får allt mer känningar i höfterna och när jag maffar, även på utsidan foten. När jag inte maffar får jag mindre känningar i foten vilket sannolikt beror på bättre teknik när jag springer fortare. Jag ser på pulsklockan att jag lyckats få upp kadensen över 180 vilket anses bra. Eller som Romanov (POSE) säger: -"Så länge man är i luften kan man inte skada sig!" Nu ska jag öka på mina styrkeövningar och framför allt försöka motivera mig att göra dem mer frekvent. Jag är väääldigt duktig på ursäkter när det gäller styrkeövningarna... :lol:

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
19 minuter sedan, MariaF sade:

Jag är väääldigt duktig på ursäkter

Vi är nog många som  är duktiga att hitta på ursäkter för att göra något annat än det vi borde.

• Gilla 2
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I'm back! ? Har inte skrivit på månader eftersom jag med höstmörkret tappade all motivation till att springa (fokuserade på yoga istället). Men efter julhelgen fick jag nog och läste om ett sätt att skapa en vana, där det inte finns rum för dåliga ursäkter. Så idag är dag 36 i mitt runstreak (=springa minst 1 mile, dvs 1,6 km varje dag) och det går fantastiskt bra. Mörker, regn och blåst kan inte längre hindra mig från att bege mig ut på en runda. Inte ens virus - joggade mig precis igenom en förkylning där jag höll mig till 2 km-pass i väldigt lugnt tempo (pulsen var lägre än när jag maffar). Sjävklart avbryter jag om jag blir ordentligt sjuk eller får skador, men jag fortsätter så länge det känns bra.

Så ja Maria, jag maffar fortfarande (eller rättare sagt - återigen ?)! Fast jag är nog inte lika noga med uppvärmning och nedvarvning som jag var tidigare, eftersom passen i regel är kortare nuförtiden. De flesta av veckans pass är lågpuls, jag använder min MAF-gräns som riktmärke, men stressar inte upp mig om den stiger i uppförsbackar utan fortsätter jogga. Detta varvar jag med snabbare pass och intervaller. 

• Gilla 3
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jaaaa...MAF och MAF... Jag gick till gymmet (utan koll på puls) 20 min, gick 20 minuter på löpband med rätt puls, slet lite i några maskiner, och sedan promenerade jag hem igen.  Ska plocka fram det där pulsbandet jag skaffade mig, och börja med promenader...när vindarna inte kommer raka spåret från Nordpolen.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

MAFandet har blivit rutin, blir några mil i veckan. Ibland varvat med pass med högre puls, periodvis helt renodlat.

Jag hade faktiskt tänkt skriva en summering av mitt första år med MAF om några veckor :)  

• Gilla 3
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kort sagt, lågpulsträning.

Kika i trådens allra första inlägg, där hittar du lite förklarande länkar ?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
24 minuter sedan, Vivisfaxarn sade:

M? A? F?  

MAF stands for Maximum Aerobic Functionhttps://philmaffetone.com/method/

Metoden är utvecklad av Dr. Philip Maffetone.  https://philmaffetone.com/what-is-maf/

Beskrivs på svenska i boken Träna för livet : hur du ökar din uthålllighet, fettförbränning och livskvalitet / Philip Maffetone.  http://libris.kb.se/bib/10415398

• Gilla 3
  • Tack! 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack! Äntligen svar på min fråga! Kanske är jag lite (!) språkpolis, men vill veta vad bokstäverna står för! 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 minuter sedan, Vivisfaxarn sade:

Tack! Äntligen svar på min fråga! Kanske är jag lite (!) språkpolis, men vill veta vad bokstäverna står för! 

När tråden skapades hade vi diskuterat i en annan tråd (overweight vs overfat) så diskussionen hängde liksom bara med. :)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idag blev det ett MAF-pass med en inte alls grinig son (han får numera betalt för varje gnällfri kilometer och han är ju inte dum... :D) och så ett 15km icke MAF-pass där jag blev väldigt trött med påföljande höftkänningar. Orkar inte hålla tekniken när jag blir trött. Mer styrka, alltså...

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
15 timmar sedan, MariaF sade:

Mer styrka

Det går att köra styrka ganska "komprimerat" så det inte alls tar så lång tid... Men jag tror det blir viktigare och viktigare också ju äldre vi blir att inte slarva med styrketräningen

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Orkar inte hålla tekniken när jag blir trött.

Grabben är smart, han får mer styrka samt så blir han rik. Mamma rasar ihop och blir fattig.

Idag blev det ett MAF-pass med en inte alls grinig son (han får numera betalt för varje gnällfri kilometer och han är ju inte dum... :D)

• Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja. vad gör man inte för "husfriden"..? ;)

I fredags var sonen bjuden att spela fotboll med några kompisar i en jumpasal och jo, han ville gå men han brukar inte orka. I fredags orkade han springa nästan hela timmen! Så, för att sporra lite extra så klämde jag ur mig att han skulle få en krona per kilometer han springer. Detta var ha nöjd med och det var då jag kom på den briljanta idén att muta lite till så skulle mamma få det lite trevligare på rundorna också... :D Eller som sonen sa: -"Det är så bra med dig mamma, för du har hur mycket pengar som helst!"  Va? Brukar det inte vara pappa som betalar..? :blink:

• Gilla 2
  • Haha 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 minuter sedan, MariaF sade:

Ja. vad gör man inte för "husfriden"..? ;)

I fredags var sonen bjuden att spela fotboll med några kompisar i en jumpasal och jo, han ville gå men han brukar inte orka. I fredags orkade han springa nästan hela timmen! Så, för att sporra lite extra så klämde jag ur mig att han skulle få en krona per kilometer han springer. Detta var ha nöjd med och det var då jag kom på den briljanta idén att muta lite till så skulle mamma få det lite trevligare på rundorna också... :D Eller som sonen sa: -"Det är så bra med dig mamma, för du har hur mycket pengar som helst!"  Va? Brukar det inte vara pappa som betalar..? :blink:

Snälla Maria, kan inte jag också få en krona per kilometer! Du som har så mycket pengar. :lol:

Motivationen är noll komma noll noll...

• Haha 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
38 minuter sedan, PiaB sade:

Snälla Maria, kan inte jag också få en krona per kilometer! Du som har så mycket pengar. :lol:

Det sonen inte tänkte på var att jag istället för svär-burk har en mamma-burk. Varje gång de ropar på mamma får de stoppa en femma i burken. Jag blir miljonär varenda dag! Tur för dem att de är i skolan 5 dagar i veckan... Men jo, det är en outtömlig källa! :P (I wish...)

41 minuter sedan, PiaB sade:

Motivationen är noll komma noll noll...

Usch då... :( Det ÄR svårt så här års och med hormonförändringarna. Jag märker att om jag bestämmer mig för att springa t ex söndag kl.10 och det blir ändrat av nån anledning, t ex att min syster vill haka på men vill springa senare och sedan tvingas hon ställa in, ja, då kommer jag inte ut... Jag är piggast på förmiddagen och då är det lättast att motivera mig. När jag har återkommande dåliga ätdagar är det också bra att boka upp tid på förmiddagen eftersom jag inte kan småäta innan (mår illa när jag springer då) och efter ett pass är jag inte sugen.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
57 minuter sedan, MariaF sade:

Brukar det inte vara pappa som betalar..? :blink:

I jämställdhetens Sverige gäller rikast betalar.:D

• Gilla 1
  • Haha 1
  • Ledsen 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 minuter sedan, MariaF sade:

Det sonen inte tänkte på var att jag istället för svär-burk har en mamma-burk. Varje gång de ropar på mamma får de stoppa en femma i burken. Jag blir miljonär varenda dag! Tur för dem att de är i skolan 5 dagar i veckan... Men jo, det är en outtömlig källa! :P (I wish...)

Du är smart du:) Hoppas det är pappa som betalar veckopengen :lol:

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2018-02-03 at 09:10, Vivisfaxarn sade:

Alla skriver MAF som om alla vet vad det står för. Vad är MAF?

Nu skall jag förklara för dig vad det handlar om.. men mest för alla Newbies!

Iallafall.. de flesta vet/har iallafall fått för sig att fysisk aktvitet är en viktig faktor, förutom vad vi äter, social kontext, bra bostad lyckligt äktenskap, friska barn osv!

Sådå,, ett hälsosamt liv.. i första hand så att man får lov att uppleva sin egen pensionering och helt  ett gott liv ett bra tag därefeter tarvar att man har iallafall lite koll på kroppsfunktionerna.

Dvs du är inte bara vad du äter utan oxå hur du rör dig, samt hur mycket!

Hur som helst.. vid medelåldern så brukar alla tidigare tillkortakommanden summeras.. då är det om inte tidigare dags att ta tag i sin hälsa.

Iallafall så kan man summera det hela som sina aeoroba förmåga.. dvs att kunna förbränna fett, samt syreupptag.. all fettförbräning sker med hjälp av syre!

Dvs skillnaden är att leva på glukos/anareob förmåga för nästan alla ansträngningsformer!

Det funkar i det korta perspektivet.. men som regel blir man fort trött/lakats bildas som hämmar muskelarbetet.

Såå.. MAFFE-träning handlar mest om att uppöva sin aeroba förmåga, dvs dels öka sitt syreupptag, dels öka andelen fett som förbränns.. således mindre beroende utav lättillgängligt glukos.

Dvs vilken idiot som helst kan kasta sig ut och springa som en galning.. det förbrukar främst glukos, men brukar hur som helst vara väldigt korta perioder.

Vill man däremot höja sin förmåga så kommer Maffe in som ett nytt tänk.. man bör således sällan överskrida sin syreupptagningsförmåga.. utan träna på att öka denna, då ökar du som en bonus din fettförbräningsförmåga, blir betydligt uthålligare!

Oså kan man hålla koll på framstegen, dels puls.. puls indikerar dels hur mycket syre som måste transporteras, dels hur dålig den förmågan är.. man bör lixom då inte överstiga en viss puls.. utan se hur fortare man springer/går på samma puls.. i princip!

Iallafall när man väl accepterat detta.. så är inte ens det skrivet i sten.. för om det kommer en uppförsbacke eller två.. då kan man om man vill rusa upp för denna för extra anaerobisk träning/kondition!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg