MariaF

MAF-tråd

Recommended Posts

Det där med styrka dyker upp allt oftare, Maffetone själv är försiktigt positiv. Av allt jag läst om hormoner (och jag har läst en del i Primal Endurance också) så är det otroligt bra för hormonregleringen men.... det är ju så dödspissvidrigtblätrist!! :unsure:

• Gilla 1
  • Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan, MariaF sade:

.. det är ju så dödspissvidrigtblätrist!! :unsure:

Jag är ju så tokig att jag tycker att det är rätt kul! Men däremot har jag ett motstånd mot att behöva ta bilen för att träna, oavsett vad det är. Därför brukar jag ägna mig åt "Bodypump å naturell" istället. Det vill säga allsköns kroppsarbete utomhus, gärna i stekande sol. Gräva lera, bära sten...eller nåt annat helkroppsarbete. Lite begränsat till tiden på året dock... ?

• Gilla 4
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 minuter sedan, Jamtlandstjej sade:

Men däremot har jag ett motstånd mot att behöva ta bilen för att träna, oavsett vad det är. Därför brukar jag ägna mig åt "Bodypump å naturell" istället.

Ja, åka iväg går INTE!! ? Jag har ett gym i källaren... med löpband och nåt skrot... Och en trädgård. Det sista är som du säger en källa till styrketräning men ofta drar jag mig för det för jag blir aldrig klar. Jag är för mycket mamma än, tror jag. Det ska hjälpas med en massa andra saker hela tiden, och inte bara barnen behöver hjälp och så ska det fixas mat, och hänga en tvätt emellan (vilket iofs min man tar hand om) och så saknas nåt och... (Letar inte alls ursäkter att slippa... ?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
54 minuter sedan, MariaF sade:

Ja, åka iväg går INTE!! ? Jag har ett gym i källaren... med löpband och nåt skrot... Och en trädgård. Det sista är som du säger en källa till styrketräning men ofta drar jag mig för det för jag blir aldrig klar. Jag är för mycket mamma än, tror jag. Det ska hjälpas med en massa andra saker hela tiden, och inte bara barnen behöver hjälp och så ska det fixas mat, och hänga en tvätt emellan (vilket iofs min man tar hand om) och så saknas nåt och... (Letar inte alls ursäkter att slippa... ?

Jag har ingen källare...bara trädgård... ? ?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Någon i detta allsvetande forum som servat ett löpband? Lite skämtsamt lade jag ut ett inlägg på facebook idag om att jag inte tänkt på att jag skulle kunna använda löpbandet inomhus (i min svala källare) istället för att träna ute i värmen. Faktum är dock att löpbandet låter konstigt. Knirrar och knarrar, speciellt när man höjer och sänker det. Eftersom jag anser mig rätt händig men samtidigt lat, har jag försökt hitta en servicetekniker under våren men de vill bara serva gym med många apparater och då via långa avtal, vi privata användare/ägare var visst inte intressanta.
Så, för att faktiskt kunna använda det, bestämde jag mig ikväll, en vanlig fredagskväll efter en eftermiddagslur i soffan under äppleträdet, att se om jag kan fixa till det. Smörja lite och så. Nu har jag gjort rent det under huven och körde upp bandet och ryckte ur sladden i höjt läge. Nu vet jag att det är en skruv som lyfter och sänker bandet, och att skruven är inoljad. Min fundering är nu om den skruven behöver smörjas? Och i så fall med vilken typ av olja? Universalolja? 556 känns inte rätt? Manualen beskriver bara smörjning av själva löpbandet, inte lyftanordningen. Det är ett SOLE F63.
Nån som vet..?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
51 minuter sedan, MariaF sade:

Någon i detta allsvetande forum som servat ett löpband? Lite skämtsamt lade jag ut ett inlägg på facebook idag om att jag inte tänkt på att jag skulle kunna använda löpbandet inomhus (i min svala källare) istället för att träna ute i värmen. Faktum är dock att löpbandet låter konstigt. Knirrar och knarrar, speciellt när man höjer och sänker det. Eftersom jag anser mig rätt händig men samtidigt lat, har jag försökt hitta en servicetekniker under våren men de vill bara serva gym med många apparater och då via långa avtal, vi privata användare/ägare var visst inte intressanta.
Så, för att faktiskt kunna använda det, bestämde jag mig ikväll, en vanlig fredagskväll efter en eftermiddagslur i soffan under äppleträdet, att se om jag kan fixa till det. Smörja lite och så. Nu har jag gjort rent det under huven och körde upp bandet och ryckte ur sladden i höjt läge. Nu vet jag att det är en skruv som lyfter och sänker bandet, och att skruven är inoljad. Min fundering är nu om den skruven behöver smörjas? Och i så fall med vilken typ av olja? Universalolja? 556 känns inte rätt? Manualen beskriver bara smörjning av själva löpbandet, inte lyftanordningen. Det är ett SOLE F63.
Nån som vet..?

Jag hittade det;

* Följ tillverkarens rekommendationer rörande smörjning.

Återstår att hitta  tillverkarens rekommendationer!

Iallafall  556 funkar på det mesta om det appliceras enligt tillverkarens instruktioner.

Återstår  att hitta tillverkaren av 556?

Hur som helst så har jag medels en sprayflaska 556 iomed att jag har semester åtgärdat 2 ytterdörrar samt en toadörr, samt några skåpsluckor.

Grannen kom och fråga om jag hade 556 och det hade jag så han.. det var förövrigt svärfadern i familjen som kom så han duttade lite sådant på något i grannhuset vilket jag misstänker gjorde  frun i huset glad?

Iallafall och om jag har rätt så är det inget annat i 556 än vad man förr kallade för symaskinsolja?

• Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
13 minuter sedan, Zepp sade:

* Följ tillverkarens rekommendationer rörande smörjning.

När det gäller löpband brukar detta röra själv ytan bandet i sig glider mot, i mitt fall ett siliconbaserat smörjmedel. Finns fint och tydligt beskrivet i manualen hur man gör. Likaså kan man läsa att om bandet inte startar ska man kolla om kontakten är i och så ska man använda lämpliga kläder och skor. 

Universaloljan jag har är symaskinsolja. Frågan är väl om det är olja eller fett på lyftskruven? Jag har diverse andra oljor, siliconspray osv också.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
18 minuter sedan, MariaF sade:

När det gäller löpband brukar detta röra själv ytan bandet i sig glider mot, i mitt fall ett siliconbaserat smörjmedel. Finns fint och tydligt beskrivet i manualen hur man gör. Likaså kan man läsa att om bandet inte startar ska man kolla om kontakten är i och så ska man använda lämpliga kläder och skor. 

Universaloljan jag har är symaskinsolja. Frågan är väl om det är olja eller fett på lyftskruven? Jag har diverse andra oljor, siliconspray osv också.

På mitt jobb har vi en himla massa olika fetter och oljor.. bland annat Skidoos gröna silikonfett som enligt tuberna lär funka ända ner till minus 40 grader celsius.

Vet inte vad vi då tillverkade men det var säkert något som hade med varvsnäring och extrema förhållanden på nordsjön att göra?

Iallafall så använder vi enligt tillverkarens instruktioner främst Litiumfett till våra maskiner,, då får man ha engångshandskar på sig iomed att det är giftigt.

Litiumfett lär tåla betydligt högre temperaturer vilket inte allt för sällan uppkommer i våra maskíner.

Hur som helst smörj lyftskruven med antingen symaskinsolja eller 556. torka bara bort överflödet.

Om knirret återstår så är det annat än skruven.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 minuter sedan, Zepp sade:

Om knirret återstår så är det annat än skruven.

Jo, det är nog annat än skruven... Jag har lyft och sänkt flera gånger... Men de bultarna är infettade. Ser dock bara fett på ena sidan, den andra sidan verkar torr.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 minuter sedan, MariaF sade:

Jo, det är nog annat än skruven... Jag har lyft och sänkt flera gånger... Men de bultarna är infettade. Ser dock bara fett på ena sidan, den andra sidan verkar torr.

Då kommer min erfarenhet från racing kanske till pass.. dvs vi byttade alla gummibussningar i bilens fram och bakvagn till plastbussningar.. gissa om det började knirka.

Men WTF jag är ju verkstadsmekaniker så vi satte smörjnipplar på prexis varje bussning och lite till, enligt konstens alla regler med fettkanaler och annat.. och min bror var lastbilschaufför så de hade tryckluftsbaserade fettsprutor på hans jobb.. vi tryckte på tills det rann ut på golvet..då försvann knirret!

Dvs det kan altså även handla om leden som plattan rör sig kring?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 timmar sedan, Zepp sade:

Dvs det kan altså även handla om leden som plattan rör sig kring?

Jo, det var det jag kom fram till det sista jag gjorde innan jag började leta efter blodmånen igår kväll (den syntes inte från mig :(). Det är i princip järn mot järn i bultförband och skam vet om jag inte måste loss förbandet och få dit mer fett... ?

Idag blev det 6km på "gammal hederlig" MAF-puls (180-ålder+5). Valde den dels för hamstring, dels för att jag hade lite huvudvärk när jag vaknade. Och så tappade jag blod igår men det brukar inte påverka dagen efter. Kom ut lite sent så det var varmt som sjutton innan vi var hemma, vovvan och jag. Kändes fantastiskt skönt att komma ut, även om pulsen drog iväg och det blev mycket gå. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan, MariaF sade:

Jo, det var det jag kom fram till det sista jag gjorde innan jag började leta efter blodmånen igår kväll (den syntes inte från mig :(). Det är i princip järn mot järn i bultförband och skam vet om jag inte måste loss förbandet och få dit mer fett... ?

Idag blev det 6km på "gammal hederlig" MAF-puls (180-ålder+5). Valde den dels för hamstring, dels för att jag hade lite huvudvärk när jag vaknade. Och så tappade jag blod igår men det brukar inte påverka dagen efter. Kom ut lite sent så det var varmt som sjutton innan vi var hemma, vovvan och jag. Kändes fantastiskt skönt att komma ut, även om pulsen drog iväg och det blev mycket gå. 

Mnjae.. det är väl där som 556 kommer in som första åtgärd, dvs den har en tendens att leta sig in via kapilärkraften?

Hjälper inte det så får man som regel plocka isär.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill inte behöva krypa inunder så ofta. Nog för att jag krympt med LCHF + MAF men...  Fett känns som en mer långvarig lösning. Fett is da shit, så att säga! :P

• Gilla 2
  • Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan, MariaF sade:

innan jag började leta efter blodmånen igår kväll (den syntes inte från mig :().

Jag sprang också ut och letade efter blodmånen ..när de pratade om den på nyheterna ... men inte hittade jag den heller ... antagligen var det en bluff?! ? 

• Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 minuter sedan, Peter B sade:

antagligen var det en bluff?! ?

Säkert! Och de som säger sig ha sett den inbillar sig eller så är det möjligen enstaka anekdoter! :P:D

• Gilla 1
  • Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
25 minuter sedan, MariaF sade:

Säkert! Och de som säger sig ha sett den inbillar sig eller så är det möjligen enstaka anekdoter! :P:D

Förmodligen en LCHF-måne.?

• Gilla 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
37 minuter sedan, MariaF sade:

Jag fick faktiskt en bild på en rödaktig fläck på himlen...och jag är usel på PhotoShop och sånt.

Var ute och promenerade runt i området, stirrade åt sydost (massvis med hus och träd, men nånstans i nån glipa...?), sträckte på halsen så jag borde blivit en giraff (jag gillar giraffer); spanade, spanade. Inte en himlakropp på himlen nånstans. De hade tagit slut.

Gick hem, lade mig i sängen. Om vi skulle titta ut genom fönstret? Ingen måne...vänta nu, där är en liten liten röd fläck. Kameran!!

Jag tål att vara en anekdot ? 

• Gilla 2
  • Tack! 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Effie sade:

Jag tål att vara en anekdot ?

Här inne är vi många anekdoter.?

• Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ANNONS: Liten brun byracka säljes. Specialitet: Springa in framför fötterna under löprundan så att matte faller omkull. Billigt vid snabb affär! 

Okej, nu skojar jag bara men igår kväll, då rackarns hade jag betalat för att bli av med henne! Fast egentligen var det cyklisternas fel. Vet inte varför dessa anser sig ha förtur på vägen? 
Jag var alltså ute på en kortare MAF-runda (6km) nu när det varit en dag med aningens svalare väder. Lilleman var med på cykel och vovvan sprang med mig. Vi tog det lugnt, stannade för vätskepaus flera gånger och så mötte vi då två cyklister på den lilla grusvägen. Det är en vanlig väg, tillräckligt stor så det växer inget gräs i mitten på den, men man möts helst vid infarter när man kommer med bil. Cyklarna låg i varsitt hjulspår, där det är platt och bra att cykla och flyttade sig INTE när vi tre kom från andra hållet. Jag fick alltså dragit med mig vovvan och in bakom sonens cykel för att alla skulle få plats. Sen, när vi skulle iväg, tyckte vovvan att det var ett utmärkt tillfälle att springa in mellan mig och cykeln till höger, trots att hon som hund brukar gå till vänster... ??

Rundan kändes bra, jag kunde fortsatt ett bra tag till så allt har jag inte tappat. Fokuserar på min puls, som jag justerat något uppåt enligt tidigare beskrivna teorier ovan, och tekniken/steget/hållningen. Ingen känning i hamstring eller slemsäckar. Inget i knäna heller, trots min förändrade fotvinkel.

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Testat ett par MAF-rundor och tycker det passar mina trasiga knän bra. Frågan är om det ger något att bara köra MAF-löpning en gång i veckan som variation/komplement till annan träning? Även om den är skonsam så tar det ändå lite tid för återhämtning efter de långvariga stötarna i kroppen för min del. Hur ofta bör man MAFFA för att få effekt?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2018-07-27 at 21:53, MariaF sade:

5-56 är kanske världshistoriens sämsta smörjmedel, hos mig kommer det inte in ?. Jag hade köpt kedjeolja på spray, den kryper in och blir sen tjock. 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 timmar sedan, HannaNord76 sade:

Hur ofta bör man MAFFA för att få effekt?

Så ofta som möjligt, helst minst 1tim åt gången. Maffetones förslag till träningschema är 6 dagar/v.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

@HannaNord76, jag glömde skriva att uppvärmning (och avkylning) är viktiga delar i Maffetones koncept så i praktiken blir varje pass närmare 1,5tim. Å andra sidan avråder han från statisk stretch. Själv har jag hittat Romanov (POSE method of running) som också avråder från statisk stretch. Båda menar att muskler kan dra ihop sig, och slappna av. Att dra ut dem i ytterläge riskerar att försvaga musklerna. Romanov har istället typ vanliga stretchövningar men istället för att hålla kvar, gungar man några gånger i ytterläget (sträck-slappna av-sträck-slappna av).

• Gilla 2
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant läsning kring vilopuls (resting heart rate) , baserat på data från miljoner användare av Fitbit.

• The cool thing about resting heart rate is that it’s a really informative metric in terms of lifestyle, health, and fitness as a whole,” says Scott McLean, Fitbit’s principal R&D scientist./.../...the data suggests that a high resting heart rate (RHR) is a strong predictor of early Death.

Fitbit's 150 billion hours of heart data reveal secrets about Health: https://finance.yahoo.com/news/exclusive-fitbits-150-billion-hours-heart-data-reveals-secrets-human-health-133124215.html

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg