MariaF

MAF-tråd

Recommended Posts

Feber över 38*C igår. Borta idag. Ont i hela kroppen igår, framför allt bålen, men idag är jag bara lite matt. Hoppas jag klarar mig från förkylningen sonen dragit på i över en vecka. Planerar MAF-runda i morgon, Nyårsafton, liksom på Nyårsdagen.
Det som är bra med MAF är att om infektionen ligger kvar så drar pulsen iväg och man har direkt koll på att man inte ska springa. Det går liksom inte att missa. Likaså om man är stressad/övertränad och behöver ta det lugnt, MAF fångar det genom det enkla verktyget pulsklockan.

• Gilla 4
  • Ledsen 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blev MAF på förmiddagen. I solsken. :) Men... kalla det "springa" vore nog att överdriva... Men, 10km mestadels promenad med inslag av studs, är inte att förakta. Svårt att veta om det var kvardröjande infektion eller den sena/korta natten. Natten var dock nykter och skötsam och när SirFinn publicerade ett inlägg om en läcker nyårsförrätt, satt jag med en skiva kall entrecôte utan tillbehör i handen... :rolleyes:
Men NU är det kris..! När jag skulle iväg på min runda fick pulsklockan först inte kontakt med pulsbandet. Bytte batteri på pulsbandet och tvättade av det och kletade för säkerhetsskull in det med kokosfett för bra kontakt. Sedan hade jag problem att starta klockan, det var nån sorts fördröjning på knapptryckningarna och jag stod och svor nåt om att den inte var År2000-säker.  Nåja, både jag och klockan fick lugnat ner oss och kom till slut iväg på vår studspromenad. Men nu, när jag ska ladda ner min fina runda och tillhörande data - då hittar inte klockan och mobilen varandra?! :angry: Såå, det lutar åt fabriksåterställning...Attans, jag menar, jag vill ju ha mina fina staplar och diagram, inte nån handskriven uppdatering...  
Tacksam att jag inte har värre problem än så här, i natt trodde jag taket skulle blåsa av! Bra start på nytt år! ^_^

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2019-01-01 at 15:35, MariaF sade:

mestadels promenad med inslag av studs, är inte att förakta. 

Då ligger du före mig i alla fall. Mitt "löptest" idag kan nog klassificeras som promenad med enstaka inslag av den där sekunden innan man börjar springa...fast längre än så kom jag inte på min puls 🙂 . Det får bli bättre.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du koll på din vilopuls, @Effie? För jag såg i en löpargrupp att de flesta som det går fantastiskt bra för med MAF tycks ha låg vilopuls (<55) och min vilopuls är hög (precis efter uppvaknande >70). 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan, MariaF sade:

Har du koll på din vilopuls, @Effie? För jag såg i en löpargrupp att de flesta som det går fantastiskt bra för med MAF tycks ha låg vilopuls (<55) och min vilopuls är hög (precis efter uppvaknande >70). 

Nja..sist jag kollade den låg den väl kring 65. Betyder inte låg vilopuls att man är vältränad? Eller har jag missuppfattat något? (jag ingår inte i den kategorin).

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då är jag alltså inte vältränad..? Och har aldrig varit..? :(

Jag tänkte mer på det dokument jag länkade till för många sidor sen där Jörgen Stigberg skrev att de som har hög maxpuls kan behöva justera sin MAF-ålder (220 - maxpuls = MAF-ålder). Enligt det är jag 19år... 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
24 minuter sedan, MariaF sade:

Då är jag alltså inte vältränad..? Och har aldrig varit..? :(

Jag tänkte mer på det dokument jag länkade till för många sidor sen där Jörgen Stigberg skrev att de som har hög maxpuls kan behöva justera sin MAF-ålder (220 - maxpuls = MAF-ålder). Enligt det är jag 19år... 

vilopuls kan variera en del mellan människor , naturligt , och behöver inte bero på träning alls. Men man kan utgå från sin vilopuls när man vill förbättra sin vo2max genom träning, vikt och kanske sömn. Man kan också titta på hur vilopuls för olika åldrar/kön  verkar ligga https://www.hisingensck.se/spinning-inomhuscykling/activio/vilopuls/

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enligt Maffetone är vilopulsen helt individuell som du skriver, Angelico, och beror på flera saker:

"There is no “normal” resting heart rate for humans. Each individual does have a number that is “usual” for him or her. The rate is regulated by the activity of the brain (the autonomic nervous system), the hormonal system and cardiovascular fitness."

Han menar vidare att om man mäter regelbundet, gärna varje morgon, och vilopulsen plötsligt påtagligt hoppar upp ett antal slag från trenden, så är det risk att man är övertränad. För mig personligen är kanske inte just överträning en risk men till samma fysiologiska reaktion räknas stress/utmattning. Han menar också att när man maffar, kommer man med tiden få lägre vilopuls, vilket är rimligt eftersom man blir mer vältränad. Det fenomenet har dock inte jag märkt av. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, MariaF sade:

Enligt Maffetone är vilopulsen helt individuell som du skriver, Angelico, och beror på flera saker:

"There is no “normal” resting heart rate for humans. Each individual does have a number that is “usual” for him or her. The rate is regulated by the activity of the brain (the autonomic nervous system), the hormonal system and cardiovascular fitness."

Han menar vidare att om man mäter regelbundet, gärna varje morgon, och vilopulsen plötsligt påtagligt hoppar upp ett antal slag från trenden, så är det risk att man är övertränad. För mig personligen är kanske inte just överträning en risk men till samma fysiologiska reaktion räknas stress/utmattning. Han menar också att när man maffar, kommer man med tiden få lägre vilopuls, vilket är rimligt eftersom man blir mer vältränad. Det fenomenet har dock inte jag märkt av. 

I somras när det var så långvarig värmebölja ökade min vilopuls från 65 till 72-76 och låg kvar så ända till september. Jag brukar tåla värme bra men upplevde denna sommars värmeperiod som meransträngande för kroppen. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan, MariaF sade:

de som har hög maxpuls kan behöva justera sin MAF-ålder (220 - maxpuls = MAF-ålder). Enligt det är jag 19år... 

Men maxpuls är något annat...som man får testa sig fram till, eller?
Har för mig att jag någon gång läst att man som lchf-are kan få högre maxpuls. Jag har inte en susning om min.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan, Effie sade:

Men maxpuls är något annat...som man får testa sig fram till, eller?
Har för mig att jag någon gång läst att man som lchf-are kan få högre maxpuls. Jag har inte en susning om min.

Ja precis, och det är ju lite trixigt och ansträngande att göra maxpulstest. Jag har inte gjort det. Brukar bara kolla min fitbit pulsmätare vid extra stor ansträngning och notera hur högt jag kommer då, och det är aldrig i närheten av det jag gissar skulle kunna vara en trolig maxpuls.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bara några hundra meter hemifrån har jag en värstingbacke i tre delar (olika branta sektioner). Som mest i den backen har jag legat på 201 i puls. Jag hoppas min maxpuls inte ligger allt för mycket högre.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förkylningen sitter fortfarande i, har haft rethosta i flera veckor med aningens tillhörande slem. I väntan på att komma ut och springa igen (jag går förstås just nu) har jag läst en bok som heter "Pulsträning" [Mikael Mattsson och Filip Larsen]. Författarna beskriver en hel del hur relaterade kroppsdelar fungerar (hjärtat t ex) och hur de anser att man ska tänka kring upplägg. De rekommenderar 6 zoner, där zon 2 motsvarar lågpulsträning för uthållighet. Zon 6 motsvarar HIIT. De har också en länk till en websida där man kan få hjälp att hitta sina individuella zoner om man gjort test/mätningar på vilopuls, maxpuls och mjölksyratröskeln. Jag valde att ta de värden min pulsklocka registrerat och räknat fram.

Som jag skrivit om tidigare kan Maffetones metod kan enligt vissa behöva modifieras lite för oss högpulsare. Jag har tänkt laborera lite med min pulsträning eftersom jag är så ung enligt formeln "220-maxpuls=MAFålder" . Döm om in förvåning när zon 2 enligt ovan nämnda bok hamnar på pulsgräns 131 - exakt min MAF-puls?! :blink: 

Alltså, jag tror jag struntar i det här nu och bara springer!! :D

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har haft pulsklockan på armen i flera dygn (mäter optiskt genom huden) och under sömnen har jag haft så låg vilopuls som 51bpm. Väldigt oväntat men roligt att den kan gå ner. Å andra sidan lufsade jag för första gången på länge idag och hade en puls på 119 UPP för en backe (värdena ändrade sig så det var inget låst värde) och antingen är pulsen oregelbunden som tidigare eller så är klockan på väg att ge upp. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den optiska pulsmätaren är inte lika tillförlitlig som klockor med pulsband.  Det kan också handla om att den sitter rätt placerat och tillräckligt hårt.  För egen del tycker jag den optiska fungerar tillräckligt bra möjligtvis med undantag när jag ska köra vissa speciella övningar.  

Man räknar normalt inte vilopuls när man sover utan precis när man vaknat.

Ha en fantastisk helg

Cleppa ( som hette något annat här tidigare...)

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, Cleppa sade:

Man räknar normalt inte vilopuls när man sover utan precis när man vaknat.

Jag vet. Då är den över 70... Så det var kul att se att den KAN gå ner! :) 
Och pulsbandet funkar inte för långtidsmätningar, då måste jag trycka på klockan hela tiden. När jag springer har jag alltid bröstbandet.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sprang 8km på morgonen. Och det blev i princip MAF! ❤️ Kom in i ett flow och höll samma puls i flera kilometer. Sen ville jag stanna och ta ett kort och då försvann flow:et. Tråkigt men fotot blev rätt bra. 

Grunnar lite kring detta med HRV; ett verktyg Maffetone framhäver som värdefullt. Heart Rate Variability betyder tiden mellan hjärtslagen som ska variera lite hela tiden. Då är kroppen väl anpassad till förändringar. Genom att ha koll på sin HRV kan man förutsäga om det är lämpligt att träna, å ena sidan, och hur ens parasympatiska system mår, å andra. Ben Greenfield beskriver det bra:

https://m.youtube.com/watch?v=kYhqOq-nGYY&t=338s

• Gilla 6
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg