MariaF

MAF-tråd

Recommended Posts

Jag hade planerat att göra mitt första MAF-test idag.

Vaknade dock med migrän av värsta sorten. Det börjar förvisso släppa nu (efter att jag till slut kröp till korset och tog en tablett), i alla fall så länge jag inte gör några snabba rörelser med huvudet, men MAF-testet får nog vänta tills imorgon när förutsättningarna förhoppningsvis är bättre.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Igår gjorde jag mitt fjärde MAF pass. Pulsklockan fungerar jättebra, ett bip om jag är under och två bip om jag är över. Lite svårt att justera farten dock eftersom det bitvis är ganska halt. Idag ska jag simma och sen på em ta en MAFrunda till. Det är väldigt roligt att gå med pulsklockan och tycker nog att jag blir lite mer trött än efter mina vanliga promenader.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det jag hittar om Yoga och Pilates finns i avsnittet om stretching: Yoga och liknande aktiviteter är väldigt hälsosamma, säkra och effektiva när de utförs korrekt. Tyvärr utför många atleter övningar som syftar till att öka flexibilitet fel - för snabbt och för hårt. Dessutom ersätter de inte en riktig uppvärmning utan behöver föregås av detta.

Tack, intressant! Imorse hade jag för skojs skull på mig pulsklockan under yoga-passet, pulsen gick aldrig över 115. Och jag tror inte att de övningar jag gör är så avancerade att jag ligger i riskzonen för skador.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Cykla är jättebra MAF-träning. Eftersom man inte belastar lika många muskler som när man tex springer kan man hålla pulsen lågt och ändå känna en viss ansträngning. Eller med andra ord, trots att det känns lite jobbigt så rusar inte pulsen iväg.

Jag tog en cykelrunda på 19 km idag och när jag kollade genomsnittspuls för varje km låg jag på eller strax under min MAF på 138. Men ganska ofta överskred jag gränsen - i svaga uppförsbackar och i motvind var det svårt att inte ta i lite för mycket. Och pulsen under uppvärmningen och fr.a. nedvarvningen var alldeles för hög, men det gick inte att cykla långsammare än så i motvind.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänkte på er nyss när jag gjorde ett motionspass som nog var allt annat än MAF! :).

Jag skulle ta med en släkting som sitter i rullstol på en promenad ner till centrum. Hon bor ca 4 km därifrån med ganska långsträckt uppförsbacke hela vägen hem. Det var tröga hjul på stolen, snömodd, vi hade två fulla matkassar hängande på rullstolen och min släkting väger ca 70 kg gissar jag. Så det blev lite mer pulshöjande än fettförbrännings-optimalt!

Säkert bra för hjärtat dock! :)

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jösses, Angelico, låter som ett rejält pass!  :blink: Jag fuskade MAF idag... De första 13km:rarna gick bra men sen när regnet kom i motvinden med inslag av hagel, jag då ville jag bara hem! Och jag hade räknat fel, det var inte 23km, det var "bara" 21,3...  :)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jösses, Angelico, låter som ett rejält pass!  :blink: Jag fuskade MAF idag... De första 13km:rarna gick bra men sen när regnet kom i motvinden med inslag av hagel, jag då ville jag bara hem! Och jag hade räknat fel, det var inte 23km, det var "bara" 21,3...  :)

Ja, hu! Tänk sen när det blir vår och man kan njuta av sina promenader på riktigt

Men 21,3 i motvind och hagel är väl mer än 23 i sol och ljumma vindar? :)

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänkte på er nyss när jag gjorde ett motionspass som nog var allt annat än MAF! :).

Jag skulle ta med en släkting som sitter i rullstol på en promenad ner till centrum. Hon bor ca 4 km därifrån med ganska långsträckt uppförsbacke hela vägen hem. Det var tröga hjul på stolen, snömodd, vi hade två fulla matkassar hängande på rullstolen och min släkting väger ca 70 kg gissar jag. Så det blev lite mer pulshöjande än fettförbrännings-optimalt!

Säkert bra för hjärtat dock! :)

Och själen. ?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Igår gjorde jag mitt fjärde MAF pass. Pulsklockan fungerar jättebra, ett bip om jag är under och två bip om jag är över. Lite svårt att justera farten dock eftersom det bitvis är ganska halt. Idag ska jag simma och sen på em ta en MAFrunda till. Det är väldigt roligt att gå med pulsklockan och tycker nog att jag blir lite mer trött än efter mina vanliga promenader.

Kom på en sak vi inte pratat om så mycket: Man kan simma MAF-style också men det vet du väl? Det är inte alla pulsklockor som funkar i vatten men ofta gör de det eftersom triathlon blivit allt mer populärt.

Jag vill gärna förtydliga att JAG joggar, därför skriver jag på flera ställen "Maffetone vänder sig till de som springer/vill springa långt" men egentligen vänder han sig till de som håller på med uthållighetssporter och pratar om simning och cykling också. De avsnitten har inte jag läst lika noga.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kom på en sak vi inte pratat om så mycket: Man kan simma MAF-style också men det vet du väl? Det är inte alla pulsklockor som funkar i vatten men ofta gör de det eftersom triathlon blivit allt mer populärt.

Jag vill gärna förtydliga att JAG joggar, därför skriver jag på flera ställen "Maffetone vänder sig till de som springer/vill springa långt" men egentligen vänder han sig till de som håller på med uthållighetssporter och pratar om simning och cykling också. De avsnitten har inte jag läst lika noga.

Tänkte faktiskt på det igår när jag simmade, min pulsklocka är vattentät och jag ska ta med den imorgon och testa!

Men MariaF, ..varför funkar inte bipfunktionen för dig? Hur menar du med att pulsen inte vill ligga stadigt utan fladdrar mest hela tiden!? :unsure:

Det jag för övrigt gillar med det här projektet är att ha ett tydligt mål. Jag tänker inte springa något lopp men vill ha bättre kondition och det där med effektivare fettförbränning tilltalar mig, dessutom är det är roligt med lite siffror! :)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men MariaF, ..varför funkar inte bipfunktionen för dig? Hur menar du med att pulsen inte vill ligga stadigt utan fladdrar mest hela tiden!? :unsure:

Det jag för övrigt gillar med det här projektet är att ha ett tydligt mål. Jag tänker inte springa något lopp men vill ha bättre kondition och det där med effektivare fettförbränning tilltalar mig, dessutom är det är roligt med lite siffror! :)

Bip-funktionen funkar i allra högsta grad men jag har svårt att få en stadig puls så den piper hela tiden. Kom fram till att antingen är jag en högpulsare eller så behöver min kropp mer tid att bli stabil i pulsen för den hoppar verkligen jättemycket. Syster skrev om det i en tidigare kommentar också. För mig kan det vara så att pulsen drar iväg till säg, 144bpm. Så jag slår över till gång och tittar på klockan igen - 129. Eller tvärtom, ser att pulsen är låg, kanske 133, så jag fortsätter småjogga och när jag tittar igen bara några steg senare så ligger den på 147.  :blink:  Dessa fenomen kommer ibland, oftast ändrar det sig mer linjärt.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oj, verkligen knepigt :o ..men förmodligen kommer det att bli bättre och bättre!! :)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag åkte till stan I lördags för att se om jag kunde hitta någon pulsklocka eller band. Först galled det att hitta en sportaffär...de verkar lägga ner, åtminstone den jag gillade. Affär nr 1; bara pulsklockor som var nya och dyra. Enbart band som man kunde koppla till telefonen; nej de var slut. Affär nr 2: jo det fans någon klocka som matte på handleden, och som kostade under 1000:-, och det fans något aktivitetsband som jag inte riktigt förstod vad det gjorde. "och du har en smartphone; du kan använda stegräknaren I den!". Jag börjar fundera over varför jag egentligen vill handla I en riktig affär...jag får fundera over vad jag vill ha och beställa det på nätet I alla fall.

Sedan hoppade jag av vid gymmet. Alla löpbanden upptagna, så jag funderade på ett gympass istället. Konstaterade att det räcker med att stiga upp på crosstrainern för att ha maffepuls; rör jag mig det allra minsta stiger den 10-15 slag over.

Men sedan blev det faktiskt ett band ledigt. Jag såg till att hamna på en lagom fart och en lagom puls, och började gå. Hade glömt ljudboken I omklädningsrummet, och var uttråkad efter 30 sekunder...men fick fortsätta ändå. Stirra ut på leden och bilarna som for forbi (varför stannar bilen där? Finns här ett Pokestop man kommer åt från bilen?) och spårvagnarna; varför gnistrar det om ledningen?

Pulsen varierade mellan 116 och 123; för det mesta ganska exakt på 120.

Jag hann ca 3,2 km på 40 minuter. Hastighet på bandet varierade mellan 4:6 och 4:9; ja mot slutet kom jag upp till 5.0. Hastigheten ökade lite grann under hela passet, från 0,79 km per 10 minuter till 0,82 (eller var det 0,83? anteckningarna är annorstädes). Kändes som medel promenadtakt.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fick inte till så mycket träning alls förra veckan. Två MAF-promenader ute lördag och söndag, bara.

Denna vecka kör jag en ny approach. Har planerat in en 72h-fasta (som kan bli en 88h om det känns bra). Brukar köra en sådan fasta en gång per månad för att boosta immunförsvaret och köra lite autofagi, men nu var det ganska länge sedan. Tänkte gå på bandet ikväll och på onsdag och köra lite lätt på gymmet tisdag. Får se hur det går. Ibland blir jag ganska matt av att fasta.

Ställde mig på vågen imorse och så mycket har jag inte vägt på fyra år! :o Den där fettmotorn får gärna börja fungera snart. Förstår ju att jag jobbar i motvind mot de kvinnliga hormonerna...

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köp ett begagnat pulsband på Tradera eller Blocket, Effie. Good enough!

Att hastigheten ökade med tiden på löpbandet, snarare än minskade, kan bero på att du hann bli uppvärmd. Man får små hopp i pulsen Och i dessa sammanhang är "uppvärmd" långt ifrån "svettig". Jag har grunnat på det Maffetone skriver om att vissa atleter kan behöva höja sin MAF-puls efter 65års ålder. Jag tror man kan missa den optimala fettförbränningen då men kanske det blir roligare att hålla på så att det blir av? Det är nog en avvägning man får göra själv.

Vill du göra MAF-test är det lättast att räkna om till tempo för kontrollens skull, dvs min/km.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

min/km eller km/min...ja, det är ju samma sak, fast tvärtom. Jag antecknade bade km/10 min, och tid vid hel km. Så det har jag koll på I anteckningsboken.

Så det tar 40 minuter att bli uppvärmd, trots en stund på crosstrainer, och trots några minuter på löpbandet... för det var en lika stor ökning varje tiominutersperiod.

Tror inte jag känner mig som atlet, så jag börjar nog med långsam promenade ett tag.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jala, jag är inte på en platå. Varit viktstabil i fyra år, sedan jag började med LCHF. Men nu har 3-4 kg ramlat på mig sedan i höstas och det beror säkert på hormonerna (är 51 år). Som jag förstått det vill kroppen gärna ha lite fett att hämta sitt östrogen ifrån när den andra östrogenproduktionen minskar.

Är mycket noga med att äta näringsrik LCHF.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Funderingar och slutsatser med en dryg veckas MAFande i bagaget:

• Promenerar till och från jobbet under veckodagarna. Med en dator i ryggsäcken har jag redan gått från knapp styrfart på 12 min/km till och från jobbet, ned till ca 11.
  • På helgerna blir det längre rundor. Utan dator så kan jag nu promenera precis så fort som mina små taxben orkar bära mig, ca 9.50. Däremot drar pulsen iväg så fort jag försöker springa.

Jag mäter med min Withingsklocka på armen. Eftersom många säger att arm-mätare kanske inte är så tillförlitliga, så jag köpte även ett billigt pulsband att kontrollmäta med. Kopplade pulsbandet till doktor Maffes egna app. Av detta kunde jag dra följande slutsatser:

• Doktor Maffes app kan jag inte använda. Oavsett vad jag ställer in den på innan passet, så tror den att jag skall göra ett MAF-test på 1 km. Har testat att ställa in den på ett test på 5 km, eller att ändra till att jag bara vill göra ett 50-minuters träningspass, men oavsett vad jag väljer så är mappen övertygad om att så fort jag är klar med uppvärmningen så skall jag göra ett test på 1 km.
  • Pulsbandet och Withingsklockan är rörande överens upp till en puls på ca 122-123. Men därefter börjar pulsbandet driva iväg. När klockan visar 128 så visar pulsbandet 138, och om jag låter pulsbandet styra tempot så måste jag promenera i "dagdrömmartempo" för att inte överskrida 131. För att testa pulsbandet ytterligare så joggade jag 1 km i 8-minuters tempo (det var ta mej tusan omöjligt att springa långsammare). Klockan rusade upp i 160, vilket jag inte anser orimligt med tanke på att jag alltid brukar ha väldigt hög puls när jag är ute och springer. Pulsbandet däremot visade en puls på 230, vilket inte kändes heeelt trovärdigt.

Jag har bestämt mig för att tills vidare tro på min Withingsklocka, samt att mäta tiden med den gamla hederliga Svettig-appen som jag har använt under många år. Pulsbandet kändes helt enkelt inte trovärdigt. Dessutom har jag precis som MariaF problem med att pulsen hoppar, och bandet/appen varnar med bara någon sekunds mellanrum både för att jag ligger för högt och för lågt (utan att jag ens hinner ändra tempot).
Tittar jag på klockan så ser jag momentanvärden, och i grafen som visas i withingsappen efter passet ser jag  minutmedelvärden med min och max-värden som en skuggning. Det får räcka för mig. Att ständigt få info i öronen om att jag samtidigt både måste gasa och bromsa är ju bara stressande...
Har även kontrollmätt Withingsresultatet med vanlig hederlig gammal pulsmätning, och det verkar stämma bra.

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om din fettförbränning inte funkar så blir det dagdrömmartempo, jo... men ditt pulsband verkar inte tillförlitligt med sina 230bpm... Jag har också en puls runt och över 160 när jag springer i behaglig takt men utan att kolla pulsklockan så det tror åtminstone jag absolut kan vara rimligt.

Gillar din beskrivning att det känns som att gasa och bromsa samtidigt med larmfunktionen!  :)

Nu har inte jag Dr Ms app men när jag läst om den verkar den innehålla både en möjlighet att skapa en träningsplan och riktlinjer för maten (som är hyfsat LCHF)..? Fast det tar ju alltid tid att lära sig hur det funkar. Och lagom tills man kan kommer en ny version...  :unsure: Jag köpte en app som heter ithlete (Dr Ms egen app kom under hösten och jag hade redan börjat) och den kräver ett abonnemang också. Den ska klara att bedöma när man är på väg att bli övertränad och kunna säga ifrån att man inte är i skick att träna. Den kollar tydligen HRV och jag tittade på Kostdoktor-videon om detta igår, Alessandro Feretti berättade. Vet inte om det är för att det blonda börjar bli grått eller om det var för att jag sprang samtidigt men jag förstår varken text eller film... :wacko: Så, tills jag greppar detta kommer jag inte skaffa nåt abonnemang på ithlete.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, dr Ms app verkade väldigt lovande. Man fick fylla i flera formulär om ditt och datt och får råd om träning, kost och leverne därefter.

Jag ville verkligen använda och tycka om appen och försökte upprepade gånger att fylla i mina önskemål under inställningar, i tron att det måste vara jag som gjorde något fel. Men allt jag knappade in och sparade nollställdes efter uppvärmningen. Jag gjorde även till slut det där jämrans enkilometerstestet, i förhoppningen att jag därefter skulle kunna anpassa värdena. Men nej.

Jag har gett upp appen för tillfället, men hoppas på det är en bugg som kanske rättas till i nästa uppdatering.
Jag hade också tänkt kolla HRV-videon under helgen, men hann inte. Få bli någon kväll under veckan.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så det tar 40 minuter att bli uppvärmd, trots en stund på crosstrainer, och trots några minuter på löpbandet... för det var en lika stor ökning varje tiominutersperiod.

Tror inte jag känner mig som atlet, så jag börjar nog med långsam promenade ett tag.

Nja... Det tar 15-20min att värma upp men sen händer nåt efter ett tag, på mig runt 45-50min, då jag helt plötsligt blir starkare/piggare igen. Nån jag frågade trodde det var "Runner's high" men det uppfattar jag mer som nån sorts eufori och det är inte det jag menar utan jag har fått för mig att man blir än mer uppvärmd och då stabiliseras pulsen och orken (tills man nött slut på orken). Som att man blir uppvärmd i steg, alltså.

Du behöver förresten inte vara atlet för att testa att komma åt fettförbränningen.

Det är faktiskt jättekonstigt - jag är en klockren soffpotatis, har alltid varit, och JAG är just nu jätteaktiv i trådar om springning...? Hur blev det så här?  :blink: Och jo, jag hade lust att avstå löpbandet i eftermiddag men det går ju inte när man håller på här... Tur det, nu kan jag inte hitta på ursäkter!  :D

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja... Det tar 15-20min att värma upp men sen händer nåt efter ett tag, på mig runt 45-50min, då jag helt plötsligt blir starkare/piggare igen. Nån jag frågade trodde det var "Runner's high" men det uppfattar jag mer som nån sorts eufori och det är inte det jag menar utan jag har fått för mig att man blir än mer uppvärmd och då stabiliseras pulsen och orken (tills man nött slut på orken). Som att man blir uppvärmd i steg, alltså.

Du behöver förresten inte vara atlet för att testa att komma åt fettförbränningen.

Det är faktiskt jättekonstigt - jag är en klockren soffpotatis, har alltid varit, och JAG är just nu jätteaktiv i trådar om springning...? Hur blev det så här? :blink: Och jo, jag hade lust att avstå löpbandet i eftermiddag men det går ju inte när man håller på här... Tur det, nu kan jag inte hitta på ursäkter! :D

Det kanske är efter 45 min som du kommer åt fettförbränningen ordentligt och det är därför du känner dig piggare?

Tvingade mig till att gå en timma på löpbandet på gymmet. Sååå tråkigt jämfört med att gå ute. Ändå har jag en TV-skärm att titta på under tiden.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oj! Har haft fullt upp att läsa tråden, inspirerande!

Några funderingar:

Hoppande puls:

förutom dålig kontakt som tagits upp går det i vissa klockor justera hur mycket mätningar ska jämnas ut (fanns iallafall i min gamla gps-klocka som tyvärr gav upp i höstas efter nio års trogen tjänst). Sen kan torra syntettröjor ge statisk elektricitet som stör (brukar lösa dig efter en stund...)

Nu har jag ny klocka och pulsband och det verkar fungera bättre än min gamla.

Att välja gps-klocka:

Finns vansinnigt många modeller nu, jag tog ett känslomässigt beslut att enbart titta på ett märke (Garmin) klockor, men blev nästan tokig ändå.

Maf-puls

Tar man aldrig hänsyn till maxpuls?

Jag har väldigt hög maxpuls, har detta betydelse? Det ger ju ett väldigt stort spann från maf puls till maxpuls.

Utan extra tillägg eller avdrag får jag mafpuls 145. Ska testa att begränsa mig så jag inte kommer över denna. Har testat nu utan att titta på klockan när jag springer halvtimmespass efter att barnen lagt sig och ligger under 145gabska stora delar av passet (kan inte motivera mig till hårda pass efter kl åtta på kvällen).

Jag följer tråden och era framgångar och motgångar med stort intresse, kul att lära dig lite nytt!

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag åkte till stan I lördags för att se om jag kunde hitta någon pulsklocka eller band. Först galled det att hitta en sportaffär...de verkar lägga ner, åtminstone den jag gillade. Affär nr 1; bara pulsklockor som var nya och dyra. Enbart band som man kunde koppla till telefonen; nej de var slut. Affär nr 2: jo det fans någon klocka som matte på handleden, och som kostade under 1000:-, och det fans något aktivitetsband som jag inte riktigt förstod vad det gjorde. "och du har en smartphone; du kan använda stegräknaren I den!". Jag börjar fundera over varför jag egentligen vill handla I en riktig affär...jag får fundera over vad jag vill ha och beställa det på nätet I alla fall.

Sedan hoppade jag av vid gymmet. Alla löpbanden upptagna, så jag funderade på ett gympass istället. Konstaterade att det räcker med att stiga upp på crosstrainern för att ha maffepuls; rör jag mig det allra minsta stiger den 10-15 slag over.

Men sedan blev det faktiskt ett band ledigt. Jag såg till att hamna på en lagom fart och en lagom puls, och började gå. Hade glömt ljudboken I omklädningsrummet, och var uttråkad efter 30 sekunder...men fick fortsätta ändå. Stirra ut på leden och bilarna som for forbi (varför stannar bilen där? Finns här ett Pokestop man kommer åt från bilen?) och spårvagnarna; varför gnistrar det om ledningen?

Pulsen varierade mellan 116 och 123; för det mesta ganska exakt på 120.

Jag hann ca 3,2 km på 40 minuter. Hastighet på bandet varierade mellan 4:6 och 4:9; ja mot slutet kom jag upp till 5.0. Hastigheten ökade lite grann under hela passet, från 0,79 km per 10 minuter till 0,82 (eller var det 0,83? anteckningarna är annorstädes). Kändes som medel promenadtakt.

Ja, det finns ju hur många pulsklockor som helst att välja på och dyra är de.

Jag skickade efter en Sigmasport PC 22.13 ca 400kr med frakt från Bikester.

Den har funkat bra de få ggr jag använt den men jag har varit lite krasslig senaste veckan så den har fått vila lite från mina aktiviteter.

Men snart så.... :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jala, jag är inte på en platå. Varit viktstabil i fyra år, sedan jag började med LCHF. Men nu har 3-4 kg ramlat på mig sedan i höstas och det beror säkert på hormonerna (är 51 år). Som jag förstått det vill kroppen gärna ha lite fett att hämta sitt östrogen ifrån när den andra östrogenproduktionen minskar.

Är mycket noga med att äta näringsrik LCHF.

Kroppen verkar vilja ha en hel del fett......

Det kan nog vara en bra idé att försöka få upp förbränningen så mycket man kan innan man närmar sig den gyllene åldern.

Det hade jag själv ingen koll på innan jag kom in i klimakteriet och jag förbränner med både handbromsen och backen i....... :angry:

.....Men om det finns en chans att rädda situationen så ska jag ta den. Never give up.

MAF - here we go! :D

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Maf-puls

Tar man aldrig hänsyn till maxpuls?

Jag har väldigt hög maxpuls, har detta betydelse? Det ger ju ett väldigt stort spann från maf puls till maxpuls.

Utan extra tillägg eller avdrag får jag mafpuls 145. Ska testa att begränsa mig så jag inte kommer över denna.

Du har förstått helt rätt, maxpulsen bryr sig inte Dr M om alls. Och vi är många som undrar om det verkligen inte är individuellt eftersom vi knappt kan röra oss utan att gå över MAF-pulsen...  :huh: MAF-puls 145 låter som rena drömmen!  :)

Så här skriver Dr M om maxpuls i sin bok The big book of endurance training and racing (fritt översatt): Notera att din max-puls inte är en faktor i 180-formeln för att erhålla max aerob puls; 180 minus ålder är inte din max-puls utan ett verktyg att hitta din maximala aeroba puls. Vidare: Max-pulsen varierar mellan olika typer av aktiviteter. Löpning torde producera den högsta max-pulsen jämfört med cykling och simning hos samma person, pga den ökade mängden muskelmassa associerad med mer gravitationell belastning som kommer med löpning jämfört med andra aktiviteter. [...] Max-pulsen har visat sig förändras med träning. Framför allt kan max-pulsen minska med framgångsrik aerob träning. Detta beror på hjärtats ökade effektivitet, förbättringar i blodvolym och andra faktorer. Det har också visat sig att max-pulsen kan öka under perioder utan träning, som under en period med läkning av en skada.

Dr M rekommenderar därför att man tränar på tid, istället för på en sträcka. Han varnar för att det kan bli stressande att man måste springa/cykla/simma en viss distans och att den tar så lång tid och stress motverkar ju fettförbränningen. När jag började läsa på fick jag intrycket (har ännu inte hittat nåt som talar emot) att man bör hålla på ganska länge, minst en timma. Jag har valt 1,5tim flera pass i veckan (5-6), vilket funkat nu under vintern, för att så snabbt som möjligt nöta igång min fettmotor. Jag har tappat i snabbhet men jag har fått mer ork (behöver inte gå alls på mina långpass). Har man svårt att t ex lämna barnen kanske man kan springa många varv runt kvarteret (roar säkert grannarna i alla fall) så man är nära hemma. 

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det intressanta för min del, är  hur det känns i kroppen efter ett MAFpass jämfört med en vanlig promenad.( Och jag går alltid med stavar och går på ordentligt) Nu när jag sänkt hastigheten blir jag ändå mer varm och svettig och har en viss känsla av trötthet, som om jag jobbat hårdare än vad gjort egentligen.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det intressanta för min del, är hur det känns i kroppen efter ett MAFpass jämfört med en vanlig promenad.( Och jag går alltid med stavar och går på ordentligt) Nu när jag sänkt hastigheten blir jag ändå mer varm och svettig och har en viss känsla av trötthet, som om jag jobbat hårdare än vad gjort egentligen.

Och jag tycker att jag blir piggare!
  • Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kan nog vara en bra idé att försöka få upp förbränningen så mycket man kan innan man närmar sig den gyllene åldern.

Det hade jag själv ingen koll på innan jag kom in i klimakteriet och jag förbränner med både handbromsen och backen i....... :angry:

.....Men om det finns en chans att rädda situationen så ska jag ta den. Never give up.

Det tråkiga är att man aldrig vet innan man provat om just det eller det verktyget funkar för just men själv och det kan ju bli så frustrerande om man lagt flera månader och det inte funkar... Å andra sidan är det nog (nästan) alltid positivt med skonsam fysisk aktivitet så funkar det inte på valkarna får man trösta sig med välsmorda leder...  :huh:

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med MAF och fasta hoppas jag kunna hejda viktuppgången iallafall. ?
  • Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

MAF-puls 145 låter som rena drömmen! :)

Japp, är man ungdom så är man ;)

Så här skriver Dr M om maxpuls i sin bok The big book of endurance training and racing (fritt översatt): Notera att din max-puls inte är en faktor i 180-formeln för att erhålla max aerob puls; 180 minus ålder är inte din max-puls utan ett verktyg att hitta din maximala aeroba puls. te gå alls på mina långpass). Har man svårt att t ex lämna barnen kanske man kan springa många varv runt kvarteret

Barnen är lite små att lämna än, får vänta några år, annars bra idé (har backe utanför huset och funderat på att göra så med intervaller, men det har inte blivitäm...). Den minsta brukar tycka att det är smidigt att amma runt tider för matlagning och läggdags för de större, så håller mig helst hemma då....

Ja, hmmm jo. (Håller inte dig personligen ansvarig för dr M:s formel ;) ) Bara funderar på hur det fungerar, i min ålder (35) så skulle någon mycket väl kunna ha maxpuls 180, medans jag gissar att min ligger någonstans 205-210. Samtidigt tror jag att om M misstänkt ett samband mellan maf och max så hade han kommenterat det.

Sprang igår en runda där jag försökte hålla maf-puls, inte lika långt pass som MariaF kör, men ändå.

Sprang och joggade 5,5km. När jag var hemma igen så hade jag en märklig känsla av att vara både nöjd och besviken. Vet inte varför jag kände mig besviken, behövde aldrig gå (även om jag joggade i promenadtakt inågra backar), och jag ska väl inte klaga på farten egentligen. Tror att backarna var psykiskt jobbiga, brukar ha prattempo även i backar när jag springer på kvällarna, men ändå långt över maf-pulsen.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Funderade lite på om jag skulle köpa mig en maffetone bok och lära mig kite mer.

Men det finns rätt många, vilken ska jag välja? "the endurance handbook" verkar vara senaste.

Eller någon annan, t ex primal endurance av mark sisson har ju också nämnts i tråden

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I går kunde jag äntligen testa pulsklockan på gymmet. :)

Roddmaskin 60 min. Jag blev faktiskt lite förvånad över att jag hade svårt att komma upp i min MAF-puls.

Pulsen var väldigt stilla i  underkant av min MAF-puls. Ville nästan knacka lite på klockan för att se om den funkade. 

Ökade vikten två ggr. men det gjorde inte så stor skillnad som jag trodde det skulle göra.

Det lustiga var sen när reste mig upp från rodden för att fortsätta på löpbandet en stund då gjorde pulsen ett rejält skutt uppåt.

Det verkar som nivåskillnad kan ge stark reaktion.

Det märkte jag även utomhus i minsta uppförsbacke.

Likaså skillnad när jag cyklade alt. ledde cykeln där det var mycket snö. Att leda cykeln höjde pulsen mer än att trampa.

Skoj och så himla skönt att vara igång med träningen igen.

Det gav också bättre nattsömn. Underbart! :)

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Roddmaskin 60 min. Jag blev faktiskt lite förvånad över att jag hade svårt att komma upp i min MAF-puls.

Pulsen var väldigt stilla i  underkant av min MAF-puls. Ville nästan knacka lite på klockan för att se om den funkade. 

Ökade vikten två ggr. men det gjorde inte så stor skillnad som jag trodde det skulle göra.

Det lustiga var sen när reste mig upp från rodden för att fortsätta på löpbandet en stund då gjorde pulsen ett rejält skutt uppåt.

Likaså skillnad när jag cyklade alt. ledde cykeln där det var mycket snö. Att leda cykeln höjde pulsen mer än att trampa.

Hjärtat måste ju arbeta mer för att få runt blod i kroppen när man är i vertikalt läge, det behövs så klart mer tryck att pumpa blodet upp till huvudet om man står jämfört om man sitter eller ligger. Så ni som lättare vill hålla MAF-pulsen, gå framåtlutade så ordnar det sig  ;)

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ni som undrar vad er verkliga MAF-puls är. Enligt Mark Sisson i boken Primal Endurance så ska man kunna genomföra passet genom att bara andas genom näsan om man har rätt puls. Han nämner att det kan krävas lite träning att bara andas genom näsan, hade själv svårt när jag testade. Ni kan ju testa och se, behöver ni genast andas genom munnen så kanske ni ligger för högt?

Krånglade jag till det nu?  :)

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ni som undrar vad er verkliga MAF-puls är. Enligt Mark Sisson i boken Primal Endurance så ska man kunna genomföra passet genom att bara andas genom näsan om man har rätt puls. Han nämner att det kan krävas lite träning att bara andas genom näsan, hade själv svårt när jag testade. Ni kan ju testa och se, behöver ni genast andas genom munnen så kanske ni ligger för högt?

Detta tycker jag ger mkt bättre träningsupplevelse i alla olika träningsformer jag använder tabata, styrketräning, raska promenader. Man får bättre kontakt med magmuskler och hela kroppens andning när man andas med näsan.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej då, det är ju det jag upptäckt också, man behöver inte flåsa alls!  :)

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Funderade lite på om jag skulle köpa mig en maffetone bok och lära mig kite mer.

Men det finns rätt många, vilken ska jag välja? "the endurance handbook" verkar vara senaste.

Eller någon annan, t ex primal endurance av mark sisson har ju också nämnts i tråden

Jo, The Endurance Handbook är nog den senaste. Jag valde The Big Book och Endurance Training and Racing för jag fick intrycket av att den innehöll hela konceptet medan jag uppfattade handboken som mer träningsinriktad. Men om du tar handboken så kan vi jämföra kapitlena sen... ;)

Jag har ofta märkt att olika böcker av samma författare tenderar att bli lite lika så läser man en bra så kan man bli lite besviken på nästa. LCHF och Träning (Jonas Bergqvist) tycker jag t ex är jättebra medan "Ät och Lev Paleo" lite lika, inget nytt liksom och då blev jag lite besviken.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nejdå, näsandning är det nya. Jag näsandades hela passet igår liksom mina senaste promenader och även under övrig tid.

Däremot så tar jag mig själv på bar gärning med att hålla andan både nu och då när jag t.ex. koncentrerar mig på något, vilket inte är bra.

Det har jag förmodligen alltid gjort utan att tänka på det förrän nu. 

Övning ger färdighet sägs det och nu är det kanske dags att återuppta min kunskap i att sjunga "Lilla snigel" med stängd mun. :)

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Övning ger färdighet sägs det och nu är det kanske dags att återuppta min kunskap i att sjunga "Lilla snigel" med stängd mun. :)

Lägger du ut en filmsnutt med den sångstunden på youtube eller facebook eller nåt sen..? Vissa saker känner man ju att man absolut inte vill missa!  ^_^

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nejdå, näsandning är det nya. Jag näsandades hela passet igår liksom mina senaste promenader och även under övrig tid.

Däremot så tar jag mig själv på bar gärning med att hålla andan både nu och då när jag t.ex. koncentrerar mig på något, vilket inte är bra.

Det har jag förmodligen alltid gjort utan att tänka på det förrän nu. 

Samma problem här. Det är något jag upptäcker när jag mediterar också, att jag slutar andas, håller andan och det är alltid när jag börjar tänka intensivt. Svår ovana, men tror det går framåt när man börjar uppmärksamma det.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mm.. pulsklocka är lixom samma som när man registrerar maten, man lär sig vad som gör vad!

Rodd är för latmaskar.. nämenaltså det tränar vissa muskelgrupper så man skall inte undvika rodd per se.

Jag tror nog inte såå mycket på horisontal kontra vertikalt läge som att när man utför olika övningar på fötterna så blir man helt enkelt tvungen att använda betydligt fler muskler.. då går det åt syre.. pulsen stiger!

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror som Zepp. Ju fler muskler desto högre puls.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lägger du ut en filmsnutt med den sångstunden på youtube eller facebook eller nåt sen..? Vissa saker känner man ju att man absolut inte vill missa!  ^_^

Naturligtvis! Måste träna först bara :D

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mm.. pulsklocka är lixom samma som när man registrerar maten, man lär sig vad som gör vad!

Rodd är för latmaskar.. nämenaltså det tränar vissa muskelgrupper så man skall inte undvika rodd per se.

Jag tror nog inte såå mycket på horisontal kontra vertikalt läge som att när man utför olika övningar på fötterna så blir man helt enkelt tvungen att använda betydligt fler muskler.. då går det åt syre.. pulsen stiger!

Det bor kanske en liten latmask i mig...

Det är mycket intressant att upptäcka skillnaden mellan olika aktiviteter kontra puls. 

Alltså jag rodde ganska fort utan pulshöjning men sen på löpbandet i uppförsbacke fick jag gå nästan löjligt långsamt, inte alls jobbigt.

I det här fallet så kände jag mig mer som en latmask på löpbandet...

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns ett uttryck "grenspecifik maxpuls".

När jag åker skidor klarar jag att ha högre arbetspuls än när jag springer.

Med detta sagt tror jag att:

MAF-metoden är utvecklad för löpning...

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har rätt Zepp (och Mr Big), ju fler muskelgrupper involverade, desto potentiellt högre puls. Men i fallet med vertikalläge så var det ju inte så att fler muskelgrupper aktiverades när Drakulla reste sig från roddmaskinen, det var ju då pulsen steg som jag fattar det  :) . Det är välkänt att vi har olika puls liggande, sittande och stående. Speciellt när man reser sig så ser man oftast en hög ökning av puls som därefter går ner något. Det fenomenet används bla när man kollar överträning och andra tillstånd med ett ortostatiskt test. Numera så kan man med fördel använda HRV för att kolla samma sak.

Själv inköpte jag min första pulsklocka 1998 eller om det var 99. Den visade pulsen, men man kunde inte få ett medelvärde efter passet  :huh: . Genom åren har jag lärt känna min puls och det där med vertikalläge är väldigt känsligt för mig. Om jag bara lutar mig framåt lite mer på cykeln så sjunker pulsen med 2-3 slag. Reser jag mig från liggande så stiger pulsen med 20-25 slag (vilket är högt enligt det ortostatiska testet). Äter jag skräpmat så har jag mycket högre vilopuls. Dricker jag kaffe strax innan passet så får jag ca 3-5 slag mer i genomsnittspuls. Etc...

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan ju säga det till Lassi Karonen (fd världsroddare). Utklipp från wikipedia: 

"Karonens fysiska kvalitéer har uppmärksammats inom den svenska idrottsliga världen. Syreupptagningsförmågan är uppmätt till 7,19 l/min, vilket är det högsta värde som någonsin uppmätts inom svensk idrott."

Den jättemotorn kunde göra annat också:

"Karonen har även meriter från Vasaloppet där han bland annat slutade 102:a 2009, samt på 100:e plats 2010."

Så visst ger rodd liiiiiite träning i alla fall  ;) 

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg