MariaF

MAF-tråd

Recommended Posts

MAF-metoden är utvecklad för löpning...

Snarare uthållighetssporter, tror jag... Dr M tycks vara mest förtjust i triathlon.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag var det för halt att cykla så det blev till fots på grusvägarna istället. Återigen hade jag svårt att komma upp i puls av att bara gå, så jag blandade promenaden med att jogga. För att hålla pulsen stadig fick jag varva ca 5 sekunder löpning med 10 sekunder gång, men det var ändå mer behagligt än att gå så fort att jag snubblar på fötterna. Och jag upptäckte att jag faktiskt saknar långdistanslöpningen. [emoji2]Så det blir ännu ett långsiktigt mål - att kunna springa hela vägen utan att överskrida MAF. Tror ni att det är möjligt så småningom?

Skickat från min iPhone med Tapatalk

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så det blir ännu ett långsiktigt mål - att kunna springa hela vägen utan att överskrida MAF. Tror ni att det är möjligt så småningom?

Det undrar jag med... men jag hoppas det! Och hoppet är det sista som överger en, sägs det...  ^_^

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det undrar jag med... men jag hoppas det! Och hoppet är det sista som överger en, sägs det... ^_^

Absolut! [emoji3] Oavsett vilket är det roligare om man har något att sträva mot - jag längtar redan till nästa träningspass! Och eftersom jag inte körde slut på musklerna borde jag orka en runda imorgon igen. [emoji106][emoji122]

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Absolut! [emoji3] Oavsett vilket är det roligare om man har något att sträva mot - jag längtar redan till nästa träningspass! Och eftersom jag inte körde slut på musklerna borde jag orka en runda imorgon igen. 

Jag kom på i morse att jag kände för att springa idag efter ett uppehåll på två dagar när jag haft annat för mig. När jag kom till jobbet och kollade almanackan för dagen insåg jag att jag hade cuppingmassage inbokad idag och efter det kan jag ju inte springa..?! Nåja, problemet löstes med att jag gick hem tidigt, MAF-lufsade 10km i det underbara solskenet (inte bortskämda med sol) och gick på massage efter det.

Det jag gillar med MAF-lufsandet är att kroppen känns mindre sliten efter ett pass och det är inte jobbigt att ge sig ut nästan varje dag. För några år sedan hade bara tanken på att jogga varje dag känts vansinnig men då var jag rejält trött efter 5km flåsande. Så i morgon är planen att 10-åringen tar cykeln och håller mamma sällskap när hon lufsar en halvmara.  :)

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hittade lite Maffetone på Youtube; 

Avsnitt 1 - Endurance

Avsnitt 2 - Fat adaption

Avsnitt 3 - Heart Rate monitor training

Avsnitt 4 - Heart rate variability and overtraining

Avsnitt 5 - Eating for performance

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kom på i morse att jag kände för att springa idag efter ett uppehåll på två dagar när jag haft annat för mig. När jag kom till jobbet och kollade almanackan för dagen insåg jag att jag hade cuppingmassage inbokad idag och efter det kan jag ju inte springa..?! Nåja, problemet löstes med att jag gick hem tidigt, MAF-lufsade 10km i det underbara solskenet (inte bortskämda med sol) och gick på massage efter det.

Det jag gillar med MAF-lufsandet är att kroppen känns mindre sliten efter ett pass och det är inte jobbigt att ge sig ut nästan varje dag. För några år sedan hade bara tanken på att jogga varje dag känts vansinnig men då var jag rejält trött efter 5km flåsande. Så i morgon är planen att 10-åringen tar cykeln och håller mamma sällskap när hon lufsar en halvmara. :)

Du är jätteduktig, Maria!

Imorgon ska jag försöka hinna en lång MAF-promenad mellan skidorna och innan regnet/snön kommer. Jag körde en tredagarsfasta tidigare i veckan och kroppen verkar äntligen kommit i ketos. Undrar om det kan påverka puls och gånghastighet något? Hur som helst älskar jag mina promenader! Ute.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hittade lite Maffetone på Youtube;

Avsnitt 1 - Endurance

Avsnitt 2 - Fat adaption

Avsnitt 3 - Heart Rate monitor training

Avsnitt 4 - Heart rate variability and overtraining

Avsnitt 5 - Eating for performance

Tack för det! Superintressant!

Har gåjoggat en runda idag igen, men nu känner jag mig faktiskt lite trött i benen. Hoppas jag hinner återhämta mig till imorgon.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för det! Superintressant!

Har gåjoggat en runda idag igen, men nu känner jag mig faktiskt lite trött i benen. Hoppas jag hinner återhämta mig till imorgon.

Och jag fick ställa in... det gick bra att promenera en runda med vovven och sonen på cykel tidigare idag men när jag skulle ut och lufsa insåg jag under teknikträningen jag gör innan att det inte funkar. Cuppingmassagen gick hårt åt mina hälsenors infästningar igår och det gör riktigt ont när jag studsar...  :( Nya tag i morgon! Hoppas jag...

Såg du att det finns fler filmer än dessa? Jag hittade ytterligare några intervjuer jag vill kolla på.  :)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tog en promenad med min syster idag i solskenet. Härligt!

Tog på mig pulsklockan för att ha lite koll i smyg men kände mig inte så orolig för att pulsen skulle överskridas direkt.

Och nej, promenaden med syrran får anses som en mycket långdragen uppvärmning(ca 90 min) ,

där jag låg ca 10 under önskad puls mest hela vägen.

Och näsandning funkar inte heller optimalt när man sällskapsvandrar med syrran.

Men en trevlig och skön promenad blev det i alla fall. :)

Fortsatte på en ensampromenad efteråt med ett lite högre tempo. ;)

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dr Maffetones kostrekommendationer är väldigt LCHF-iga... 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mm.. vi tangerar LCHF, plus litta annat.. som endurance och tävlingsprestanda!

Grejen är att min bror som springer hel och halv  marathon och hans fru lagar inte LCHF.. likt förbannat så springer han numera med en puls som motsvarar att jag går lite hastigt!

Hur som helst.. kan "kanske" skulle kunna tjäna någon minut på ett marathon om hans fru lagade LCHF?

Oandrasidan.. vi har samma mor, men olika fäder.. hans far som alltid varit smal är död, min som är Skåning och alltid haft magen (som mig) lever fortfarande, trots nyligen genomgången infarkt och därmed inoppererade stentar!

Dvs man skall vara jävligt försiktig med att dra förhastade slutsatser av rätt enkla förutsättningar!

No snack om saken.. de som rör på sig för lite.. typ jag, borde röra på sig mer, speciellt eller iallafall när man redan nått medelåldern.. iallafall som ett sista försök för att förlänga de sista lyckliga åren!

En helt annan sak är huruvida man kan prestera bättre på ett marathon.. innan man nått den ålder/tillstånd när detta lixom är uteslutet!

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dr Maffetones kostrekommendationer är väldigt LCHF-iga... 

Aj aj Maria! Hur går det nu med sluta med grädde-ambitionen? Det där ser verkligen gott ut. Jag brukar tänka att det är bättre att äta mina kalorier än dricka dem men blev verkligen sugen på att testa denna som en liten frukost. Ska testa med kokosgrädde istället för kogrädde dock. :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aj aj Maria! Hur går det nu med sluta med grädde-ambitionen?

Ska testa med kokosgrädde istället för kogrädde dock. :)

Jag försöker ju övertyga Peter B m fl (fast Zepp verkar förlorad... ;)​ ) om doktorns förträfflighet och hittade denna inspiration...   Så antingen får jag "offra mig" på grädden eller så får det bli kokosgrädde som du säger....  :P  Och än så länge håller jag i, 16 dagar utan grädde nu, hoppas att substituten inte förstör experimentet. :unsure: Men du har helt rätt i att det är lätt att det blir för mycket kalorier när man dricker fett i teet/kaffet.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag e inte förlorad.. det är mer en tidsfråga,, cirka 4 år tills pensioneringen!

Då skall jag först köpa en MC, skinnstället och resten passar fortfarande.. hjälmen får jag nog köpa nya iomed plasten åldras!

Oså skall jag börja odla grönsaker på min tomt.

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Såg du att det finns fler filmer än dessa? Jag hittade ytterligare några intervjuer jag vill kolla på. :)

Ja, jag såg en annan intervju men det verkar som att de flesta handlar om (ultradistans)löpning och riktigt på den nivån är jag inte än... [emoji6]

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, jag såg en annan intervju men det verkar som att de flesta handlar om (ultradistans)löpning och riktigt på den nivån är jag inte än... 

Inte jag heller... Och jag ska inte dit, men jag tycker det är intressant ändå för konceptet är detsamma.  :)

Igår kväll satt jag och tyckte synd om mig själv (konstigt att "äta" alltid blir inblandat då...) och tittade på en youtube-film från loppet jag ska springa i april. Det verkar betydligt mer kuperat på filmen än på banprofilen... Blir så osäker på hur jag ska lägga upp träningen den sista tiden. Ser några alternativ men har svårt att välja:

1. Nu kör jag MAF för det mesta men ca 2ggr/v springer jag utan koll på pulsen. Som uppvärmning försöker jag köra Pose-teknikövningar (kollar inte pulsen, det är mest hopp). När jag maffar utnyttjar jag alla gånger jag måste gå till att hitta försöka rätt löpteknik. Jag skulle kunna fortsätta så här. Pose rekommenderar egentligen att man inte gör några långrundor alls innan tekniken sitter. 
  2. Köra uteslutande MAF men gående med stavar på alla långrundor. Köra Pose-metoden i övrigt enligt dess rekommendationer. 
  3. Byta "springa-som-jag-vill"-passen mot gammal beprövad backträning och kanske intervaller och maffa på långrundorna. Naturligtvis försöka hålla Pose-tekniken.

Efter loppet ska jag tillbaka till enbart MAF, tänkte jag. Detta blir alltså min "racingsäsong", perioden då jag blandar in anaerob träning. Hittills har det blivit lite rörigt av en ny löpteknik men precis som med MAF tror jag stenhårt på den och jag blir mindre trött och öm i ben och muskelinfästningar efter långpassen så jag vill inte gå tillbaka till hälisättningen.

Vad tror ni, ska jag satsa på 3:an istället eller är jag tillbaka i No Pain, No Gain-tänket då..?  :wacko: 2:an känns skonsammast men gör mig orolig att jag inte klarar en så kuperad bana på de 3tim man har till sitt förfogande (även om jag inte tänkt maffa då förstås).

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte jag heller... Och jag ska inte dit, men jag tycker det är intressant ändå för konceptet är detsamma. :)

Igår kväll satt jag och tyckte synd om mig själv (konstigt att "äta" alltid blir inblandat då...) och tittade på en youtube-film från loppet jag ska springa i april. Det verkar betydligt mer kuperat på filmen än på banprofilen... Blir så osäker på hur jag ska lägga upp träningen den sista tiden. Ser några alternativ men har svårt att välja:

• Nu kör jag MAF för det mesta men ca 2ggr/v springer jag utan koll på pulsen. Som uppvärmning försöker jag köra Pose-teknikövningar (kollar inte pulsen, det är mest hopp). När jag maffar utnyttjar jag alla gånger jag måste gå till att hitta försöka rätt löpteknik. Jag skulle kunna fortsätta så här. Pose rekommenderar egentligen att man inte gör några långrundor alls innan tekniken sitter.
  • Köra uteslutande MAF men gående med stavar på alla långrundor. Köra Pose-metoden i övrigt enligt dess rekommendationer.
  • Byta "springa-som-jag-vill"-passen mot gammal beprövad backträning och kanske intervaller och maffa på långrundorna. Naturligtvis försöka hålla Pose-tekniken.
Efter loppet ska jag tillbaka till enbart MAF, tänkte jag. Detta blir alltså min "racingsäsong", perioden då jag blandar in anaerob träning. Hittills har det blivit lite rörigt av en ny löpteknik men precis som med MAF tror jag stenhårt på den och jag blir mindre trött och öm i ben och muskelinfästningar efter långpassen så jag vill inte gå tillbaka till hälisättningen.

Vad tror ni, ska jag satsa på 3:an istället eller är jag tillbaka i No Pain, No Gain-tänket då..? :wacko: 2:an känns skonsammast men gör mig orolig att jag inte klarar en så kuperad bana på de 3tim man har till sitt förfogande (även om jag inte tänkt maffa då förstås).[/

Jag skulle varvat intervaller med långa lugna pass och fortsatt med MAF efter loppet. Du kommer att klara detta galant! Du kör ju redan långpass som är en halvmara långa. När jag sprang Göteborgsvarvet kom jag aldrig upp i mer än 13-15 km innan loppet.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Simmade igår och kom ihåg att ta med pulsklockan. Det gick över förväntan bra att hålla pulsen rätt..men!..insåg att jag måste sänka pulsen lite då jag har en skadad axel. (Stupade för 1 1/2 år sedan och fick en fraktur i axeln.) Sänkte pulsen med 5 slag och det kändes bättre. Tänker att det ändå är bra med det där jämna draget i pulsen :) . Det lustiga är ändå att den ena vändan känns lättare och när jag sen vänder blir det lite motigt och pulsen stiger med ett par tre slag. Funderade på om det spelar in att  bassängen sluttar ner mot det djupaste, (nerförsbacke) och åt andra hållet lite uppåt mot det grundaste? (uppförsbacke) :)  :) 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det lustiga är ändå att den ena vändan känns lättare och när jag sen vänder blir det lite motigt och pulsen stiger med ett par tre slag. Funderade på om det spelar in att  bassängen sluttar ner mot det djupaste, (nerförsbacke) och åt andra hållet lite uppåt mot det grundaste? (uppförsbacke) :)  :)

Jag är helt övertygad om att det finns upp- och nedförsbackar i bassängen! Precis som vinden alltid vänder när man ska åt andra hållet så man alltid får motvind...  ;)

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte jag heller... Och jag ska inte dit, men jag tycker det är intressant ändå för konceptet är detsamma. :)

1. Nu kör jag MAF för det mesta men ca 2ggr/v springer jag utan koll på pulsen. Som uppvärmning försöker jag köra Pose-teknikövningar (kollar inte pulsen, det är mest hopp). När jag maffar utnyttjar jag alla gånger jag måste gå till att hitta försöka rätt löpteknik. Jag skulle kunna fortsätta så här. Pose rekommenderar egentligen att man inte gör några långrundor alls innan tekniken sitter.
  2. Köra uteslutande MAF men gående med stavar på alla långrundor. Köra Pose-metoden i övrigt enligt dess rekommendationer.
  3. Byta "springa-som-jag-vill"-passen mot gammal beprövad backträning och kanske intervaller och maffa på långrundorna. Naturligtvis försöka hålla Pose-tekniken.

Vad tror ni, ska jag satsa på 3:an istället eller är jag tillbaka i No Pain, No Gain-tänket då..? :wacko: 2:an känns skonsammast men gör mig orolig att jag inte klarar en så kuperad bana på de 3tim man har till sitt förfogande (även om jag inte tänkt maffa då förstås).

Som nyförälskad maffare tycker jag att alternativ 3 låter jobbigt. Precis som PiaB tror jag att du klarar loppet galant eftersom du har så många mil i kroppen. Du kommer att få ytterligare krafter när det väl gäller.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som nyförälskad maffare tycker jag att alternativ 3 låter jobbigt. Precis som PiaB tror jag att du klarar loppet galant eftersom du har så många mil i kroppen. Du kommer att få ytterligare krafter när det väl gäller.

Härligt att det är fler än jag som känner förälskelsen! Man kanske har haft en gömd maffare i garderoben hela livet..?  :D

Jo, alternativ 3 är nog jobbigt på så sätt att det är det traditionella pressa sig själv hårdare. Risken för skador är också större. Samtidigt var det otroligt effektivt inför Sthm Halvmaraton i höstas (innan MAF). Just att springa i backe är ju lite extra krävande... Har funderat på att springa flera varv i samhället som icke-MAF eftersom omgivningarna är flackare än samhället i sig och det är svårt att få till mer än 5km inne i det. Det finns många backar av olika karaktär här. Jag har anammat Maffetones förslag att köra bakvänd backträning, dvs springa ner och gå upp och det funkar bra men det blir ju lite annat att köra som brukligt.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Härligt att det är fler än jag som känner förälskelsen! Man kanske har haft en gömd maffare i garderoben hela livet..? :D

Ja, jag har alltid varit långsam och uthållig, men körde med alldeles för hög puls när jag sprang mina långa löppass förr om åren. Önskar att jag hade hört talas om Maffetone då, så hade jag kanske sluppit övertränade muskler och min efterföljande ovilja mot "cronic cardio".

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, alternativ 3 är nog jobbigt på så sätt att det är det traditionella pressa sig själv hårdare. Risken för skador är också större. Samtidigt var det otroligt effektivt inför Sthm Halvmaraton i höstas (innan MAF). Just att springa i backe är ju lite extra krävande... Har funderat på att springa flera varv i samhället som icke-MAF eftersom omgivningarna är flackare än samhället i sig och det är svårt att få till mer än 5km inne i det. Det finns många backar av olika karaktär här. Jag har anammat Maffetones förslag att köra bakvänd backträning, dvs springa ner och gå upp och det funkar bra men det blir ju lite annat att köra som brukligt.

Du har ju ändå den aeroba grundträningen så även om du kör backträning och intervaller en kort period inför tävlingen är det väl ok enligt Maffetones principer?
  • Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har ju ändå den aeroba grundträningen så även om du kör backträning och intervaller en kort period inför tävlingen är det väl ok enligt Maffetones principer?

Jo, till viss del. Maffetone tycks anse att tävlingar i sig räcker som anaerob träning. Han nämner iofs intervaller om jag minns rätt men backträning, den går enligt honom åt andra hållet. 

Funderar mest på vad som ger bäst resultat... I höstas sprang jag en halvmaradistans hemmavid på ca 2:10 men på det enda lopp jag gjort, på 2:19. Klart att jag vill känna att jag orkar runt... Och inte minst slå min man som efter en viktnedgång under höst/vinter på minst 17kg (vi vet inte var han började) har börjat springa igen och det går bra för den rackaren..!!  ;)  :D Skämt åtsido, jag vill känna mig nöjd helt enkelt!

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mm.. min bror som är 50 plus och har halvuxna barn,, radhushelvete samt kär fru.. springer numera hel och halv marathon!

Han är med i någon klubb, och hans tränare,, jo de har en sådan som är en före detta svensk elit säger att han skall inte springa för länge utan i rätt tempo.. rätt ofta i stället!

Oandrasidan, en av mina arbetskompisars fru var dagisfröken åt en av våra främsta sprintstjärnors barn, hon tog bilen prexis till allt.. och det var hennes tränares råd, för hon skulle inte gå, eller cyckla iomed att det motarbetar hennes explosiva muskelfibrer!

Dvs man blir bra på det man tränar.. iallafall om man tränar tillräckligt och kvalitativt.

Oså på det skall man se till vem man är och var man står.. för mig tex så spelar det nog ingen som helst roll hur jag rör mig, bara jag rör mig och det gäller nog de flesta?

Och jag har fortfarande en puls när jag går lite hastigt som när min bror springer.

Rent ut sagt så tror jag lixom inte på att han hamnade där direkt, för så himla vältränad var han inte förut.. utan det har mest troligt gått över att han inlednigsvis joggat på högre puls?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror alla startar lite olika (om man utgår från läget "otränad"). Maken som fyller 50 nu har inte sprungit på 10år men har under hösten gått ner jättemycket samt börjat gymma igen. Han springer milen på ren envetenhet och har en puls som får mitt MAF-hjärta att bli grönt av avund. Hans puls stiger inte i onödan, om man säger så... Orättvist!  :(

Men du Zepp, haka på oss nu så kör vi om din bror så det ryker i nån käck mara sen! Kostdoktorn's Runners... Det kanske tar ett par år men vad sjutton, du behöver fasa in ditt nya liv innan pensionen annars vet du ju inte vad du ska hitta på sen! Nån söt sprinterska kan du också komma ikapp, ska du se. Och sen kan ni glida bort i solnedgången på nån välkromad gubbrejser med champagne och babybel-ost i packväskan!  ;)

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De pratade på nyheterna igår om att många tjejer på löptur blir antastade av män på ett eller annat sätt.

Ofta kommentarer men även klapp i rumpan och annat.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idag blev det ännu en runda till fots, mestadels gång blandat med jogging. Men jag har hittat en bra rytm och har blivit ganska bra på att "känna av" när det är dags att börja springa eller gå utan att behöva titta på pulsklockan hela tiden. Och det är en så skön känsla efteråt att inte känna sig helt stum i benen som jag gjorde förr när jag sprang.

Hittade den här intervjun med Dr Maffetone

Många bra tankar, bland annat om kosten. Kanske vore han ett intressant intervjuobjekt för Kostdoktorn??

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Härligt att det går så bra och att du gillar det, EmiliaK!

Igår sprang jag utan MAF och en bekant såg mig på håll och berättade via Facebook att jag sett "stark" ut. Jag kände mig verkligen sån! Jag kunde pumpat på en timme till utan problem. T o m ökade i sista uppförsbackarna. 

Idag lufsade jag på löpbandet och det var första gången sedan jag började med MAF i oktober som jag kände att jag hade problem att upprätthålla pulsen - och då körde jag på 180-ålder, utan justeringar! Jag hade tänkt gå på bandet och riggade upp datorn med en dokumentär framför bandet men jag fick allt jogga en hel del för att hålla pulsen uppe. Sedan fick jag ju bryta och gå när pulsen steg men jag joggade betydligt mer än jag trodde jag skulle kunna göra.

Det finns flera bra youtubeklipp med Dr M och jag skulle bli jätteglad om jag hittade honom på Kostdoktorn; både vad gäller träning och begreppet "overfat".

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Snarare uthållighetssporter, tror jag... Dr M tycks vara mest förtjust i triathlon.

Ok Maffetonemetoden passar för alla uthållighetssporter. 180 formeln däremot tror jag är anpassad för löpning. tack för bra länk, EmiliaK.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok Maffetonemetoden passar för alla uthållighetssporter. 180 formeln däremot tror jag är anpassad för löpning. tack för bra länk, EmiliaK.

I "The big book..." skriver Maffetone (med reservation för felcitat):

A frequently asked question is whether different heart rates should be used for different endurance activities. For example, should the maximum aerobic heart rate, as determined by the 180 Formula, while swimming be different when the same athlete is cycling or running? The short answer is no. The 180 Formula holds true for all aerobic training activities. At the same heart rate, different endurance sports require essentially the same levels of metabolic activities. However, other aspects are quite different when comparing swimming to running, for example. One significant difference is perceived exertion, which is a subjective feeling the athlete has in relation to the workout. In this case, swimming will "feel" more difficult compared to running at the same heart rate. An objective factor that makes perceived exertion so different is gravity stress. The difference in this stress between swimming and running is dramatic; there is very little gravity influence in the water, but that same force is maximally affecting the body during running. [...]

The bottom-line clinical reason I don't use different max aerobic heart rates for different sports is that the outcome is better compared to when the heart rates are adjusted for different activity. Outcomes include aerobic base development, injury rates, performance and overall health. Because I've worked with athletes in virtually all sports, my approach to overall conditioning - improving fitness and health and building aerobic function - is very similar.

Sen nämner han exempel på sporter som kan ha nytta av aerob träning, Tennis, basket och motor sport.

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant MariaF!

Idag var jag tvungen att avbryta redan efter uppvärmningen. Det började ösregna och jag blev dyngsur och kall. Ibland vore det bra att ha ett löpband som komplement till utomhusträningen.... [emoji848]

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ok 180 formeln gäller för alla uthållighetsporter.

Eftersom jag utgår från mig själv och löpning så verkar det som att jag är sämre som cyklist och simmare men bättre som skidåkare.

Orkar du försöka utveckla hans uttryck " the short answer is no"?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Orkar du försöka utveckla hans uttryck " the short answer is no"?

Tycker han gjort det rätt bra själv. Hoppas jag skrev av texten rätt. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har ni tänkt på vilken spjuver vår hjärna är? :) När jag lufsade på löpbandet idag, eftersom snön förstörde min planering, vandrade mina tankar iväg. Då kom jag på att jag i boken POSE Method of Running, en bok om löpteknik jag just läst klart, lärt mig att om jag lyssnar på musik, låter tankarna vandra osv så konsumerar jag mer energi än om jag fokuserar på det jag gör, dvs springer. Jag tappar också tekniken eftersom den inte alls sitter än. Han (Nicholas Romanov) skriver om hur det undermedvetna gärna manipulerar det medvetna genom att alltid försöka spara på energi. Han nämner som exempel att om man tidigare upplevt att det brukar bli tungt vid en viss distans och man kanske är lite orolig för det, ja då fixar hjärnan gärna så att det känns tungt där. 

Think about it. When you try your hardest, yet suffer and feel bad, you're not running fast, despite all your effort. But when it feels like you're making no effort at all, you're actually running your fastest. That state, where everything is in sync and your fastest performance feels effortless, is the ultimate goal. But achieving that goal, not just once, but routinely, will be the result of a long process of preparation involving physical, mental and ultimately spiritual training.

Han pratar också om rädsla; Rädsla att lyckas, rädsla att misslyckas, rädsla att skada sig... och behovet av mental träning. Detta känner åtminstone jag igen från kämpandet med vikten genom åren, jag visste nog inte vad jag skulle göra om jag faktiskt nådde fram.

Phil Maffetone har ännu mer om hjärnan (i kapitlet Building a better athletic brain). Han skriver om funktion, biofeedback, blodsocker, hjärnvågor, fettsyror osv. Precis som Romanov tar han upp det undermedvetna som en potentiell sabotör. Han tar exemplet att man ska springa ett lopp och går ut för starkt. Efter ett tag stänger hjärnan ner kroppsfunktioner/ork för säkerhets skull eftersom det medvetna driver för hårt och det omedvetna vet inte var det ska sluta. På samma sätt kan den skjuta till lite extra energi i slutspurten för då ser den målet. Maffetone skriver också hur man kan utnyttja hjärnans förmåga att uppfatta tid, dvs om man tex vill springa ett maraton på 3tim och man normalt tränar aningen kortare distanser så kan man öka träningstiden på de vanliga passen (2-3mil eller vad de kan vara) genom att gå i början och slutet. Då riskerar man inte skador pga överträning samtidigt som hjärnan uppfattar tiden för den faktiska maran som kort eftersom den tränar längre till vardags. 

Idag hade jag tänkt stå 2tim på löpbandet. Efter en halvtimma tänkte jag att det kanske räcker med en timme? Sen bestämde jag mig för en och en halv och jag kände hur kroppen blev tröttare runt en timme (det var då jag kom på vad jag läst). Sen ville den sluta tvärt där vid 1,5tim som om den lärt sig att jag brukar lägga på några "bara 10min till" lite då och då...  ;)

Jag känner mig lite nyfiken på fenomenet eftersom jag ser nyttan av att det medvetna och det omedvetna samarbetar i de flesta av livets frågor. Sedan HUR man tränar hjärnan inom detta, ja, dit har jag inte kommit än. Har några andra böcker i helt andra ämnen jag vill läsa först.  :)

Vill ju gärna lägga ännu en bok i högen du ska läsa då :). Tänker apropå din förra post om kännslostyrt ätande och denna om liknande känsla/intention/agera-tema. Ekhart Tolle, The power of now! Om du inte redan läst den. Den viktigaste insikten därifrån "Jag är inte mina känslor och tankar".

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

2 h på ett löpband, det kräver viljestyrka det!

Ja, hur det undermedvetna jobbar för eller emot oss är verkligen intressant. Mitt undermedvetna jobbar mest emot mig. "Du sitter ju så skönt i soffan och det är ju så dåligt väder ute!"

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har följt tråden ett tag med intresse. Har nu äntligen fått tummen ur och beställt en pulsklocka, borde komma inom ett par dagar. Ska bli spännande att testa! 

Funderar lite på hur jag ska lägga upp träningen. Just nu tränar jag 1-2 g/ vecka med några kollegor. En gång backintervaller (springa upp, jogga ner), en gång 5 km löpning. Målet är att komma ner 6min / km -tempo som de andra håller (vilket är ett lugnt pass för dem...), klarar dock inte det ännu utan brukar ligga på ca 6.30 tempo. Sen går jag på diverse pass på gymet 1-3 ggr / vecka. Blir det som passar tidsmässigt, kan vara spinning, step, styrketräning, yoga, pilates. Mycket av detta är väl "fel" utifrån MAF (förutom yoga och pilates då). Men kul...

Har tidigare inte gillat att springa, men det senaste året blivit peppad av kollegorna att hänga på deras träning. Har aldrig klarat mer än 5km, maraton känns som en utopi men skulle vilja klara åtminstone milen.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad kul att du också vill testa IML!

Det första du ska göra är att ladda upp med tålamod! Nästa steg är att förbereda dig på att andra tycker du är konstig och kommer att försöka få dig att inte vara konstig. Äter du LCHF borde du dock vara van vid detta.  :)

Skämt åtsido. Maffetone är tydlig med att om du vill utveckla en stabil, aerob förbränning så ska du utesluta ALL annan form av träning under basperioden (som är 3-6mån). Det innebär att när kollegorna springer upp och och går ner i backarna, får du göra tvärtom. Styrka faller bort under basperioden. Spinning funkar om du beaktar MAF-pulsen. Detta kan ju iofs bli konstigt på pass när andra pressar och du sitter och småtrampar på cykeln... ;)​ 

Det finns de som tränar blandat från start men då faller ju idén att bygga en stabil fettförbränning. 

Om man tänker på den träning du gör med kollegorna så kanske du kan vara med på 5km och backe (fast tvärtom) men lägga på ett eget joggingpass per vecka med bara MAF utan sällskap? Då blir det 3ggr/v. Om du stoppar in gympassen också som MAF-rundor så är du ju nästan en Maffare.  ^_^

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag gjort ett tiotal MAFpass och trenden är att det blir lättare att hålla sig inom rätt puls. :)  Känner mig starkare redan, konditionen har definitivt ökat. :rolleyes:  Om nu bara det vita underlaget kunde försvinna för gott!! Det har snöat och töat omvartannat hela vintern och varit väldigt halt. :unsure:  Det senaste dygnet har det snöat konstant så jag funderade på om det funkar att skotta snö med MAFpuls? :P

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolckan har kommit, ska hämta ut den idag. Hinner inte träna imorgon så första passet blir på fredag lunch. Förhoppningsvis, just nu har vi lite mycket snö här för att det ska kännas lockande att ge sig ut... 

Lördag fm har jag iallafall tänkt göra mitt första MAF-test, på löpbandet på gymet. Blir spännande!

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det känns som att det går åt rätt håll, även om det går långsamt. Idag kunde jag faktiskt jogga lite längre stunder innan pulsen tvingade mig att börja gå. I början kunde jag komma upp i MAF-puls bara av att gå - det kan jag inte längre. Men det blir många promenader ändå.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idag var det dags för nytt MAF-test. Jämfört med första gången kapade jag varvtiderna med ca 2 minuter, men det hade jag nästan räknat med. Förutsättningarna var inte desamma, förra MAF-testet utfördes i vinterkängor och snö, idag joggingskor och barmark. Det blir mer intressant att följa utvecklingen fr.o.m. nu. Hoppas att jag kan jogga ännu mer nästa gång.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så hände det till slut. Jag har blivit sjuk! Yngste sonen är inne på fjärde omgången av förkylning/influensa. Storebror och pappa föll båda två gånger i 40*C och förkylning. Men jag stod pall. Länge. Skiten har pågått sedan mitten av januari. I måndags var jag med lilleman i skolan och med storeman i onsdag. I natt kom febern. Idag kom solen. Hur i all sin dar ska jag kunna träna nu?? 

Funderar fortfarande över vilket upplägg som är bäst, som jag skrev om ovan, så inte mycket har hänt. Och nu fick jag ju några dar till att fundera på...  :huh:

EmiliaK; Hur ofta gör du MAF-test?

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Maria, bara vila ordentligt så du blir helt frisk, så löser det sig ändå. Förkylningar kommer aldrig lägligt! :huh:

Jag har inte fått till mitt MAF'ande riktigt ännu. Vill helst gå ute, men bor på landet utan belysning så det är helt omöjligt efter jobbet. Har bara blivit helger hittills. Men snart ställer vi om klockan!! Då är det ljust när man kommer hem.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Testade pulsklockan på lunchen idag. Definitivt inget MAF pass dock... Startade lite innan övriga för att inte känna mig pressad att hänga med i deras tempo. Men även i vad jag uppfattar som lugnt joggingtempo gick pulsen fort upp. 160 efter första km, 170 efter två, sen låg jag mellan 170-180 hela passet, totalt 5km.

Imorgon fm ska jag gå till gymet och göra ett MAF pass på löpbandet där. Ska bli intressant!

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte jag heller... Och jag ska inte dit, men jag tycker det är intressant ändå för konceptet är detsamma.  :)

1. Nu kör jag MAF för det mesta men ca 2ggr/v springer jag utan koll på pulsen. Som uppvärmning försöker jag köra Pose-teknikövningar (kollar inte pulsen, det är mest hopp). När jag maffar utnyttjar jag alla gånger jag måste gå till att hitta försöka rätt löpteknik. Jag skulle kunna fortsätta så här. Pose rekommenderar egentligen att man inte gör några långrundor alls innan tekniken sitter. 

Vad tror ni, ska jag satsa på 3:an istället eller är jag tillbaka i No Pain, No Gain-tänket då..?  :wacko: 2:an känns skonsammast men gör mig orolig att jag inte klarar en så kuperad bana på de 3tim man har till sitt förfogande (även om jag inte tänkt maffa då förstås).

Detta svaret kommer kanske lite sent, men men.

Jag har börjat lyssna på lite pod med maffetone. Ska i ärlighetens namn säga att jag inte kommit så långt (och boken ligger kvar på paketutlömningsstället...). Har lyssnat på "primal endurance podcast" två (eller kanske tre) avsnitt där M medverkar. Han har två gånger kommit in på ämnet intervaller/anerob träning. Som jag förstår det anser han att man kan tillgodoräkna sig 2-4v med anerob träning innan man ska tillbaka till maf träningen (osäker på hur länge det ska gå mellan anerob-veckorna). 2v för vanlig motionär och 4v för elit som enbart tränar och inte har något jobb. Dock fick jag inte kläm på hur hårda anerob veckor han egentligen menade, ett pass eller två pass osv per vecka.

Jag blev jag lite irriterad över raljerandet över att minsta lilla som pulsen överstiger maf pulsen så är träningspasset skit och att det enbart är maf träning som ger resultat (med kortare inslag av aneroba veckor/pass då och då).

För egen del är jag nog enligt det jag hört av M en värdelös adept.....

De få löparpass jag klämt in har varit maf-puls, men sen kommer ju livet emellan också! Två månaders bebis sen så stafettvasa och lite utförsåkning, inge maf puls direkt...

Nu är längdsäsongen över för min del, men är det någon här som åkt och testat att åka på maf puls? Jag är inte i närheten av att kunna ta mig framåt med maf puls. Man måste ju ha lite fart för att kunna försöka hålla någon som helst teknik.

Det kanske blev ett lite osammanhängande inlägg, men behövde liksom få ur mig funderingarna på något sättt.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kanske blev ett lite osammanhängande inlägg, men behövde liksom få ur mig funderingarna på något sättt.

Jo, det är så det är... man fattar inte riktigt och behöver ventilera... Jag tror att om fettmotorn är svag, som min uppenbart var i höstas, och man vill att den ska bli starkare, då finns det bara ett sätt - nöta på låg puls. Oavsett sport. Precis som du har jag uppfattat att 2-4v anaerob träning mellan basperioderna ska räcka men jag väljer att ha en längre sådan nu inför halvmaran. Kanske fortsätter jag över Gbg-varvet också (är anmäld men vet inte om jag ska springa det just för att jag vill tillbaka till 100%MAF inför halvmaran i Sthm i höst...) 

Hela passet är naturligtvis inte förstört om man råkar gå över sin MAF-puls men jag tror att han försöker förtydliga att det är där du nöter mest effektivt för att ingen ska tro att de håller på med MAF och sedan tycka att det är värdelöst när inget händer för att de varit mer över än på rätt puls. Ungefär som att säga att LCHF inte funkar samtidigt som man "unnar sig" mandelmjölsbakverk var och varannan dag.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Testade pulsklockan på lunchen idag. Definitivt inget MAF pass dock... Startade lite innan övriga för att inte känna mig pressad att hänga med i deras tempo. Men även i vad jag uppfattar som lugnt joggingtempo gick pulsen fort upp. 160 efter första km, 170 efter två, sen låg jag mellan 170-180 hela passet, totalt 5km.

Imorgon fm ska jag gå till gymet och göra ett MAF pass på löpbandet där. Ska bli intressant!

I början låg min puls också högt. Nu ligger min "spring som jag vill"-puls på 140-150 i början och 155-170 längre fram. I nån enstaka brant backe går den över 170. Mest påtagligt är att jag är så stark. Det ska bli intressant att höra vad du tycker efter MAF-testet. Jag gör dem inte ens längre eftersom jag blir så frustrerad.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg